"רוב התקשורת התבגרה ביחס לחרדים, רינה מצליח היא מיעוט היום"

העיתונאי יהודה שלזינגר על משבר הקורונה בחברה החרדית והמחלוקות סביב הסיקור: "בהתחלה הקול החרדי לא נשמע מספיק אבל התמונה השתנתה ורואים שיפור בדיווחים"

"בזמן משבר הכי קל ללכת לסטריאוטיפ". יהודה שלזינגר בבני ברק | לירון מולדובן

משבר הקורונה עדיין בעיצומו בעולם כולו וגם בישראל, והשפיע על שכבות החברה ומגזריה. אחד הציבורים שנמצא במוקד הדיונים כבר מראשית המשבר הוא הציבור החרדי, שסבל מכמה ממוקדי ההתפרצות הקשים והתמודד עם אתגרים לא פשוטים מבחינת סגר ובידוד. יהודה שלזינגר, הכתב הפוליטי והכתב לענייני חרדים של 'ישראל היום' ומדריך סיורים בבני-ברק, מספר בשיחה עם 'מידה' כי "בעולם החרדי בהחלט הפנימו את המצב מאוחר מדי".

לדבריו, יש שני מרכיבים מרכזיים שגרמו להתעוררות המאוחרת. "ראשית כל, ישנו חוסר החיבור לעולם הטכנולוגיה: אמנם במגזר החרדי בהחלט צורכים את כלי תקשורת המגזרית, אבל אין להם טלוויזיה ועדכונים תמידיים בטלפון הנייד, והם לא קיבלו את המידע שקיבל הציבור הכללי. בנוסף, הייתה תקלה גדולה מאוד בתחילת הדרך שכמעט אף אחד לא מדבר עליה, וזו ההוראה של הרב קנייבסקי להמשיך וללמוד למרות תקנות הבריאות שהורו על סגירת כל מוסדות הלימוד. אחר כך יצא איזה סרטון שמסביר שהרב כנראה לא הבין או לא ידע על מה הוא פוסק, או שהוא בעצם זיהה את הסכנה ואמר שאפשר להמשיך ללמד אבל לפי הכללים ולפני שהחמירו את הנהלים. בכל מקרה עלו כאן שאלות קשות מאוד מבחינת אמונה. אצל החרדי הממוצע, קשה מאוד לחיות עם הטענה שהרב לא ידע כי מדובר בקודש הקודשים מבחינתו. מבחינה הזו אם היינו מצפים לחשבון נפש עמוק מהעולם החרדי, לא נראה שהוא איבד את האמונה בחכמים למרות התקלה העצומה שהייתה פה".

מהם האתגרים העיקריים שעומדים בפני הציבור החרדי במהלך המשבר?

"מה שמטריד את האדם החרדי זה כמובן החולי והסכנה של הקורונה, אבל מעבר לזה גם התדמית הנוראית שחלקים בציבור הכללי הדביקו למגזר שלם. אם בגבעתיים למשל הייתה מתרחשת חלילה התפרצות של המגפה, אף אחד לא היה כותב טוקבקים על זה שתושבי העיר מזוהמים וצריך לסגור אותם בגטאות".

מה גרם להיווצרות של תדמית כזאת?

"אלה תדמיות שמשויכות לחרדים תמיד, ובשנים האחרונות הפכו גם לחלק מההסתה שפוליטיקאים מנהלים נגדם. תראה למשל את אביגדור ליברמן ולמה הוא הפך במערכות הבחירות האחרונות בזכות שנאת החרדים. יש קהל יעד מסוים שסוגיות כמו שוויון בנטל וגיוס חרדים מניעות אותו, והקורונה התיישבה בדיוק על הנקודה הזו שאולי הייתה קצת חבויה".

אתה חושב שהביקורת על המגזר החרדי הייתה מוגזמת?

"אין ספק שלפחות בתחילת המשבר הציבור החרדי חטף הרבה מאוד מעבר למקובל. זה קצת כמו ששר הבריאות ליצמן חטף רק בגלל שהוא חרדי, כי לאדם הממוצע עדיין קשה לראות שר עם זקן וספּוֹדיק ולקבל ממנו את ההוראות. יש לי תחושה שגם מקבלי ההחלטות הבינו את זה ולכן ראינו את ליצמן נעלם ממסיבות העיתונאים על הקורונה, למרות שהוא היה בין הראשונים שדרש להפסיק את הטיסות. שכולם אמרו אז שהוא זורע היסטריה ובסוך מסתבר שזה מה שהציל אותנו. זה עוד חלק מהכעס על העולם החרדי: אם יהיו אלפי הרוגים מהקורונה אז יאשימו את ליצמן, ואם בסופו של דבר התוצאות יהיו טובות אז הקרדיט ילך למישהו אחר".

אך לצד הבעיות והמחלוקות, שלזינגר מזהה גם נקודות לאופטימיות בנסיבות שנוצרו. "קודם אי אפשר להתעלם מהנוכחות הנרחבת של כוחות צבא ברחובות, מהחיילים שמגיעים לכל משפחה חרדית ודופקים לה על הדלת ומביטויי האהבה של הציבור לסיוע שהוא מקבל מצה"ל", הוא אומר ומסביר: "חשוב להבין שהציבור החרדי לא שונא חיילים. זה אולי לא יגרום לכל הציבור להתגייס מחר בבוקר אבל אני מאמין שזה משהו שיחלחל לחברה ויתרום בסך הכל באופן חיובי בתוך כל המשבר הזה. מבחינת האמונה המוחלטת ברבנים אני לא רואה שינוי. זה חלק משמעותי בחברה החרדית שמתחיל כבר מגיל שנה ויהיה קשה מאוד לשנות. בסופו של דבר כולנו, גם חרדים וגם חילוניים, נתרגל לחיות את החיים שאחרי הקורונה".

האם יש קושי מיוחד לשמור על סגר בחברה החרדית?

"הקושי העיקרי הוא אופן החיים של האדם החרדי, שבמרכזם עומדת הקהילתיות. חרדי מתפלל שלוש פעמים ביום במניין, במהלך היום הוא נמצא בכולל עם חברותות ואחרי הצהריים לומד את הדף היומי. בערב יוצאים בדרך כלל לאירועים משפחתיים ובשישי-שבת נערכים טישים בחצרות הגדולות. הקהילה היא התשתית של העולם הזה, ומכאן גם נגזרת צורת החיים הצפופה בעיר כמו בני-ברק. בסיורים שאני עורך בעיר אנחנו עוברים בשכונות הישנות שאני קורא להן 'פבלות', שם אי אפשר למצוא מטר אחד שלא בנויה עליו דירה. זאת חבית של חומר נפץ שברגע שמשהו מתפרץ שם אז כמעט בלתי נמנע שתהיה הדבקה נרחבת כמו שקרה".

אחד הוויכוחים הגדולים של תקופת הקורונה מתנהל סביב הסיקור התקשורתי שניתן להתפרצות במגזר החרדי ולטיפול בה, והתגובות מכל הצדדים היו סוערות במיוחד. לדברי שלזינגר, הבעיה העיקרית בתחום התקשורת הייתה שפשוט לא ניתן ייצוג מספיק לחרדים על המסכים. "לא ראיתי מספיק חרדים באולפנים וזאת אחת התקלות של כל הערוצים. בכל יום משדרים שידורים חיים רצופים מהצהרים ועד חצות, וכמו שיושב רופא בכל פאנל אז היה צריך לשבת גם חרדי, ובמיוחד בדיונים שעוסקים בציבור הזה. גם נציגי הציבור כמעט ולא התראיינו, והקול הזה כמעט ולא נשמע בשבועות הראשונים למעט חרדים שהתראיינו ברחוב בכתבות שונות".

מה דעתך על סערת רינה מצליח וההתבטאויות שהשמיעה נגד הציבור החרדי?

"אני דווקא מעודד ממה שקרה עם רינה מצליח, בגלל הביקורת הרחבה שהיא ספגה אחרי המקרה ולא רק מהחרדים אלא אפילו בתוך האולפן שלה. ממה שראיתי בטוויטר היו כמה שהגנו עליה ועל הזכות שלה לבטא את דעתה, אבל הייתה כמעט אפס תמיכה בתוכן הדברים שלה גם בקרב אנשי תקשורת. היה פה מסר ברור שאי אפשר יותר להסית נגד מה שמצליח כינתה "רוב החרדים" ועוד לגלות בורות ולהשתמש בדוגמאות מלפני 25 שנה. זה היה כל כך נמוך ולכן גם גרר תגובות קשות".

יכול להיות שפשוט המגזר החרדי לא רגיל לכזה סיקור תקשורתי נרחב?

"בסופו של דבר יש פה משבר ענק, והכי קל תמיד ללכת לסטריאוטיפים. מצד שני ראיתי גם הרבה דברים חיוביים כמו הסיקור של גיא לרר בתכנית 'הצינור' ובעבודה המצוינת שעושים כתבים כמו יאיר שרקי. כשיש אנשים שבאים ובאמת מסבירים ומראים את האמת, אז התמונה נראית אחרת. בשבועות האחרונים אפשר לראות כבר שינוי גם בדיווחים מהשטח שמראים את הרחובות הריקים בבני-ברק או בכתבות כמו של איילה חסון על תעשיית החסד. אני חושב שרוב התקשורת התבגרה ביחס שלה למגזר, ודווקא אנשים כמו רינה מצליח שהדעות שלה היו פעם בקונצנזוס הפכו היום למיעוט".

איך התקשורת החרדית מסקרת את משבר הקורונה?

"באופן כללי התקשורת החרדית עושה עבודה נהדרת, בעיקר מבחינת הסברה. עיתון 'המבשר' למשל מפרסם כמעט כל יום את התמונות והשמות של הנפטרים מהקורונה מחו"ל כדי לזעזע את הציבור החרדי, ובעיתונים אחרים מתפרסמות גרפיקות וטבלאות שמסבירות את המצב באופן מקצועי. גם אנשי התקשורת החרדים בטוויטר או כאלה שהתראיינו לכתבות כל הזמן הזהירו והפצירו בציבור להישמע להוראות כדי להציל חיים. המטרה הייתה לגרום לזעזוע ולהבנה של גודל האיום, ומי שעבר על כלי התקשורת החרדים היה יכול להרגיש את זה היטב".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. קראתי ליפני כמה ימים מהמאמר של מישהי בישראל היום מציגה את אליהו הנביא כקנאי. נורא קומם אותי. מי שקנאי היום זאת הכהונה. לא משנה מאיזה כיוון ימנית שמאלנית דתית חילונית מיזרחית אשכנזית הכהונה קנאית. היא בת אלפיים שנות לקח ורוצה להמשיך את הגלות עוד ועוד אלפי שנים. הגלות שלנו שינתה לגמרי את האמונה המקורית יפה לשעתה כדי להגן על עצמה. באה לפה ורוצה להמשיך לשלוט על הכל. הבה נלך לתנך זה אחר לגמרי כה אחר. גם התנך אין בו גלות מתוסבכת בת אלפיים שנה.מה אומר התנך וסידורו. התנך זאת אדמה זו שלנו סידרה הנכון והאמיתי זאת ארץ תנך חגורת תנך כולה רשמים ורשימות מהספר הזה. מה אומר התנך . מעלה מעלה הכי היי הנבואה אחרי זה המלוכה ואחר הכהונה. ככה חיינו על אדמה זו אלפי שנים. עכשיו שבנו למה לזה. אבל הכהונה קנאית פנטית שתלטנית ממאנת להתאים עצמה לאדמה בה היא חיה. ממאנת לצמצם עצמה לפנות מקום לסדר האמיתי הנכון. הכהונה גם מציגה את התנך כעבר ולא היא . וזאת למה בגלל הנבואה. הנבואה תחזית עתידנית ידעה על הכל גם על היום. נימצאים בבית ושכחו את הנבואה. יש ממש מידע על היום בפרקי הנביא דניאל. התנך הוא לא שכלתני הוא נבואי חוויתי. בשביל אאורה כזו ענקית שדרוג ניפלא כזה צריך להקים אותו מחדש אבל אחרת דרך חלון הנבואה ואז נבין המון דברים. עלינו היום. על דרכים להגנה להצלה לאמונה ישרה. מימיילא סוגי הכהונה בארץ כה מדורדרים לאן שפונים. כי היא מיצתה עצמה.
    באופן אישי כאחת שלה נשמה ככה אני מבינה, רוצה היא להיתחבר לתקשר עם הנועד מיכל עם אלוהי אדמה זו, כי מה שקורה כה מוזר .אף פעם לא היה ככה.
    לסיום רציתי לכתוב קצת מקסמי הנבואה
    לכתוב על השיר מיסטר בלוז של סטון משין. לכו לראות עם הקליפ של אוטו הנוסע מעלה להר.
    נוצריי חגורת התנך שיריהם מלאים ממסעות ובעבוע נבואי. קוסמים ניפלאים שעלו על תגלית קסומה נכונה וטובה שהתנך הוא ספר נבואה. מבעבעים מהעיבריות הכי תנכית וחכמה שבעולם.
    בשיר מראים מכונית הולכת ועולה על הר גבוה מאוד נימצא בסין. ההר גבוה מאוד , ובנו עליו שביל מיתפתל נחשי שהולך ונוסע ועולה עד למעלה. עם קטעים גם מסוכנים. מכוניתו של המר מיתפתלת בשביל הנחש הזה הארוך וככה שירתו כולה בכי ונהי נוגעת ללב עד בלי די. האוטו מיתקרב לפיסגה עובר ממש קטעים מסוכנים בשביל הנחש הארוך הזה. מגיע למעלה ואז מפץ קרישנדו הזמר שיצא מהאוטו עפ עפ עפ עפ עם הבגדים החמודים המשונים שמשווים אותו לציפור. ניראה לי כניראה זאת פירסומת מצולמת של רד בול אולי ותפקידו לעופ .אבל איזה קליפ תנכי עיברי כה חכם כה ניפלא נבואי מדהים. ואווו שבעולם. המכונית המיתפתלת הזו בשביל הנחש זה הרי אנחנו. אני ואתה ואת וכל הנשמות בעולם זאת הרי הנשמה שבנו. שביל הנחש זה הרי הנחש הקדמון של גן עדן שחרץ את מעשהו על פני אדמה זו ומסעה. שילטון הנחש ביקום לאורך ההיסטוריה כולה ליפעמים חזק ליפעמים פחות. אדמת ההר זה כדור הארץ. וככה הנשמה באה לעולם עם גוף יוצאת לעולם שמלא מקליפת הנחש הקדמוני הולכת ונוסעת בעולם הזה מיתמודדת עם שבילי הנחש החרוצים בעולם וגם בחייו. והעיפוף. זאת תעופת הנשמה וכוחה. יותר מיכל זאת הנבואה שבה והשגתה. השיא עוצמת הנשמה זה בלעוף ולהיתגבר ולהשיג את הכי מיכל הזוך הנהדר בחיבור לנבואה. סרט הוליוודי ממש מהנבואה המבעבעת שבהם. הנבואה היא כזו היא כולה עפה מנהיגותית באידיאל הניפלא -אותו הנשמה משיגה. .

  2. שלזינגר צריך לומר תודה על שקם בישראל עתון פרטי חופשי על ידי איל הון יהודי ימני כך שיש לו מקום תעסוקה. אין סיכוי לשיפור בתקשורת האלקטרונית עד שזו תהיה פרטית וממילא חופשית ללא תאגיד "ציבורי" וללא מימון על ידי המסים המשולמים על ידינו. שלזינגר מבין את זה, אולי, אבל הוא לא יעז להתבטא כך, כי הוא פחדן

    1. רינה מצליח צודקת בכל מילה שאמרה. מביך הפוליטקלי קורקט של אתר מידה ביחס לחרדים, רק בגלל שהם נאמניו של ביבי.

    2. מה הקשר לביבי או למידה
      מובאת פה דעה של איש תקשורת חרדי

      לא כל דבר בעולם זה ביבי

    3. עוד חוכמולוג שחושב שהוא מבין יותר טוב מנתניהו מה נכון לתקשורת בישראל. בנימין נתניהו הקים את התאגיד הציבורי כי הוא מאמין בתקשורת שאינה משועבדת לבעלי ההון, וכי הוא חושב שרק גוף עם מימון ציבורי וללא השפעה של פוליטיקאים יכול לתת ביטוי למגוון דעות בציבור כולל (אולי בעיקר) אלה שלא חושבים כמוהו ומתנגדים לדרכו. כך מתנהג דמוקרט אמיתי.

    4. מימון "ציבורי" כלומר לקחת את הכסף שיצרנו לגזול אותו למען מטרה הנראית לפקידים כראויה ושווה לגזול למענה כספים של אנשים אחרים לא מבטיח לא איזון דעות ולא כלום הוא מבטיח דבר אחד מקומות עבודה בטוחים לאנשי שלומנו כלומר לאנשי השמאל בלי קשר למה שהצרכן חושב עליהם. בכלל אין מטרה של איזון דעות, אלא של תקשורת חופשית שתפעל בוודאי לכיוון אותו מבקש הצרכן, נתניהו בעד הפרטת התקשורת כי הוא איש חכם ובהזדמנויות שונות הוא אמר את דעתו בכיוון הזה. אבל כמו כל שוחר חופש חש מיד את זרוע הקמים על מי שעלול לערער את המשכורת הבטוחה שלהם.

    5. עכשיו הפכת את נתניהו למנהיג חלש ורכרוכי שלא מסוגל ליישם את הדברים שהוא מאמין בהם רק בגלל שמתנגדיו תוקפים אותו. אתה רוצה שנאמין שהאיש שכל מנהיגי העולם נופלים לפניו והוא מסובב את הפוליטיקה העולמית באצבעו, האיש שהצעיד את ישראל שנות דור קדימה, החליף את רשות השידור בתאגיד ציבורי רב עוצמה ושמר גם על התקשורת המסחרית רק בגלל שלחצו או איימו עליו? הבל הבלים. נתניהו אולי התבטא בעד הפרטת התקשורת אבל זה בגלל שיש דברים שמצפים ממנו לומר. בשורה התחתונה, נתניהו נבחן רק לפי מעשיו ומה שהוא עשה בשנות שלטונו זה לבצר את התקשורת הציבורית כגורם עצמאי וברור שלשם כך דרוש מימון ציבורי. את כל זה הוא עשה בגלל שהוא בטוח בעמדותיו ולא חושש מביקורת משמאל. אם הביקורת עניינית- היא חשובה, ואם היא לא עניינית, מצביעיו ידעו להתעלם ממנה. ההתנהלות הזאת מוציאה את השמאל מדעתו, כי בשמאל רוצים לראות מנהיג ימני פנאט מתלהם ומסית,ולא דמוקרט שמאמין בחופש דעות ובתקשורת ביקורתית ונשכנית, לכן מציגים אותו כאדם חלש אופי שנאלץ לבצע דברים נגד השקפת עולמו.

  3. רינה מצליח צודקת בכל מאה האחוזים. אפילו לא שבר של שבר פחות.
    למה לטמון את הראש בחול ולצקצק בצדקנות? הייתי מצפה מאתר אנטי-PC כמו "מידה" לאמר את האמת ללא כחל ושרק, ולא להתפתל כשהאמת היא פחות נוחה.

  4. כמובן. כאשר מידה רוצים הם יודעים לתקוף היטב את זה שלא מעמתים פוליטיקאים עם עובדות, אבל כאן לא הייתה שום בעיה לקבל את האמרות שלו על גבעתיים כאילו היו אמת מוחלטת.
    זה לא היה קורה בשום מקום שהוא לא חרדי בגלל העובדה הפשוטה שמה שגורם לזה הוא ריכוז גבוה של אנשים בישיבות\בתי כנסת\יו ניים איט ואיסור הרבנים על הקשבה לחוקי המדינה, יחד עם הפטור הגורף שניתן למנהגים החרדיים על ידי ליצמן.
    אין פה שום דבר אנטישמי אלא פשוט להתבונן למציאות בעיניים ולהבין שיש גורמים שגרמו לזה ושבגלל זה העקומה לא משתטחת.
    בלי קשר, אמנם רינה מצליח עושה הכללה גסה מאוד, ונכון שבמספרים של ימינו נשים חרדיות עובדות כמו חילוניות כמעט, וגברים חרדים עובדים ב-50% (במוצהר, ועוד לא מעט שעובדים ככל הנראה בשחור), אבל המסר הכללי הוא נכון והוא הבידול של החרדים מהחברה הישראלית בתרבות, בהשכלה, בצבא, בכלכלה. זאת המציאות נכוחה וכל התחמקות ממנה היא פשוט עלבון לאינטילגנציה שלא מצופה מאתר מידה.

    1. כל אנטישמי מצוי טוען שהוא פשוט מסתכל במציאות.

  5. יש גורמים שבאופן קבוע מתחמקים מכל ביקורת על החרדים, באמצעות השקרים הקבועים של "שנאה" ו"הסתה" כביכול נגדם. עצוב לראות גישה זו מתקבעת סופית, כעוד כלל של דיקטטורת ה PC . החילוני הממוצע לא שונא חרדים. רינה מצליח דיברה לעניין ובאופן שקול, דברים חשובים מאוד. כפי שמודגש בכמה מקומות בתנ"ך – דברו אמת!

    1. שנאה והסתה אינם שקרים. הם תפיסה נכונה של המציאות. צודק שלכל חילוני ממוצע יש חבר חרדי, כדרך שהאנטישמים נפנפו בכל פעם בחבר היהודי. רינה מצליח מבטאת היטב את הפרימיטיביות הבהמית של האנטישמיות הנפוצה

    2. רינה מצליח הייתה עדינה וממלכתית מאד. האמת חמורה הרבה יותר.

  6. לצערי ההתקפות על החרדים/אוסט יודן לא החלו היום, זה טבוע עמוק ביהודי אירופה 'הנאורים', 'המתיוונים', 'המתבוללים' והאוטו-אנטישמים
    חלקם לא נקפו אצבע לטובת יהודים אלה, כאשר הגיעו למשרפות
    כל 'ראשי הציונות' (קומוניסטים) בחלו בהם וכינו אותם בשמות גנאי ואפילו ייחלו להעלמם, כפי שקרה בחלקו
    לצער התוקפים, פתאום יש אוסט יודן שלא חוסלו אז, המופיעים היום במדינת ישראל!!
    איך זה קרה? מה השתבש? איך הגיעו לכאן?
    הם לא היו אמורים להגיע לכאן כלל. זה מקום שמור לאנשים 'מורמים מעם' בלבד.

    אף אחד מה 'הנאורים', 'מתיוונים', 'מתבוללים' והאוטו-אנטישמים האלה, לא הקים קול צעקה, מול ממשל ארה"ב, שתתנה את הסיוע לאנגליה, פתיחת שערי ארץ ישראל לכל יהודי העולם, לאלתר.
    במקום זאת קיבלנו 'סרטיפיקטים'

  7. למה לערוך את הסרטון אה? גועל נפש כבר שמחתי שבהתחלה הוא לא ערוך. חוכמה גדולה לערוך בצורה מסויימת ולהשמיט חלקים אחרים. זה לא מקצועי ולא ישר והטיעון של מפאת אורך הסרטון לא תקף בשום צורה.
    רינה מצליח טועה בזה שהיא מדברת בהכללה על ציבור שלם אבל!
    זה באמת לא ייתכן ולא יכול להיות שחלק גדול מהציבור החרדי מקשיבים לרבנים בעדיפות למדינה (אם שומעים בכלל את מה שהמדינה אומרת) וקיבלנו בתקופה האחרונה עם הרב קנייבסקי דוגמא חיה. ואם הם לא ידעו מהנחיות המדינה ורק מההנחיות של קנייבסקי זה גם חמור מאוד וצריך לתת לחברה החרדית (שאין לה) גישה ישירה לחדשות ולמדינה

    1. מה הכוונה להאזין למדינה? אתה קומוניסט או פשיסט? אדם צריך תמיד להאזין לקול מצפונו, נראה שהחרדים עושים זאת טוב יותר מאחרים. במובנים רבים התקשורת "הצבורית" אינה טובה יותר מאשר פרבדה בזמנו, ככל תקשורת שקיומה אינו תלוי בדעתם של צרכניה. רינה מצליח לא הייתה שורדת אפילו רגע בתקשורת חופשית בת חורין המזהה מיד סגנון של תעמולה ברברי ופרימיטיבי המאשים כמובן מיד את הזולת בפרימיטיביות.

  8. נורא מצחיק. לדתיים, ובעיקר לחרדים, יש יכולת מרשימה לטמון את הראש בחול, ולטעון על שחור שהוא לבן, ולהיפך.
    צריך להיות עיוור כדי לא לראות את המציאות, ולטעון טענות מופרכות, כטענותיו של מר שלזינגר, וכטענותיהם ההזויות של שולחיו, המגזר החרדי.
    הבעיה עם חרדים (אחת הבעיות) היא היכולת וההרגל שלהם לחיות בדואליות, באופן קבוע, לחיות בארץ, ובעצם – בגלות, ליהנות (ולא לוותר חלילה על זכות כלשהי!!!) מכל מה שיש למדינה להציע ובעצם – לא להיות מעורב ולא לתרום דבר, לקחת תמיד מבלי לתת אי פעם, חיים בתוך חיים.
    אלא שהפטנט הזה, שבדרך כלל מצליח להם, לא בשל חכמתם הרבה, אלא בשל סבלנות מופלגת של הקבוצות האחרות בחברה, לא תמיד מצליח, והפעם, למשל, לא רק שלא הצליח, אלא שגילה את האמת ללא כחל ושרק: אין לחרדים שום שפן בשרוול!!
    החרדים, קבוצה נצלנית, מזלזלת בכל מי שאינו היא, מתנשאת, רעה, קבוצה שבהבל פה מסכנת את חיי חבריה ואת חיי שאר הקבוצות, חברה שההחלטות בה מתקבלות בטיפשות, בהתנשאות, ללא כל מערך הגיוני של שיקולים ובדיקות.
    מה שקרה, בעניין הקורונה, זה, שהפעם, בניגוד למה שקורה בדרך כלל, את פירותיה הבאושים של השיטה החרדית, ספגו בעיקר חבריה, הם עצמם, ומי שמשלם את המחיר על השיטה, בדיוק כמו באותם ימים אפלים שעדיף לא להיזכר בהם, הם הם עצמם!!!

    1. אתה תוצר אופייני של חינוך בולשביקי המשתמש במונחים בולשביקים "ניצול" וכדומה המוסת דרך קבע. לא יודע מה אתה עושה, אבל מהמר ללא הסתכנות קיצונית, שאינך עצמאי המייצר משהו, אלא פקיד אחד מ800 אלף הפקידים הציבוריים במדינת ישראל, החי ומתפרנס על חשבוני אבל מסית דרך קבע נגד הקרוב והיקר לי. בנית בשל רגשי הנחיתות הקבועים שלך איזו דמות דמיונית והופך אותה לבלתי אנושית כדרכם של האנטישמים אין בעיה הרי בלהרוג ולהשמיד דמות לא אנושית. מה המדינה נותנת לך? דברים שראוי שמדינה תיתן? הנוסחה של מדינה נותנת גם היא מושג שאול מעולמם של עבדים. התרומה של החרדים לעם היהודי היא עצומה. ללא החרדים העם היהודי לא היה קיים מזמן אלא מתבולל ונעלם. בארצות הברית אין דור שלישי יהודי רפורמי כולם מתבוללים. בכל מקום החרדי הוא בסיס הקיום של היהודים, הוא זה שאליו יפנה יהודי בכל שעת צרה ויענה. לא החרדים הסגירו את לוחמי האצ"ל לבריטים, כשבגין ביקש מקום מסתור בו היה בטוח שלא יסגירו אותו, הוא הסתתר במאה שערים.

  9. מעניין. כאשר הציבור הביע, בתחילת כהונתו של ליצמן, הערכה לו ולפעולותיו, הוא לא ידע שליצמן הוא חרדי עם ספודיק? כזכור, בשנים הראשונות בתפקידו, ליצמן זכה להערכה רבה בציבור, ולניקוד גבוה. עכשיו, כאשר הציבור מבין שליצמן עבד עליו, כאשר הציבור מבין שליצמן גרוע מאד בהתנהלותו, אז זה בגלל היותו חרדי?? שטויות. הציבור החרדי רוצה לזלזל בכולם, לסחוט את כולם, לנצל את כולם, אבל אם חלילה תגיד ולו מילת ביקורת אחת, מיד הם ישלפו לך את ה"אנטישמי".

    1. בסדר "ג'וש", הבנו את הנקודה בתגובה הראשונה שלך. אין צורך לחפור שעות על אותו רעיון

  10. ראיתי את הכתבה של רינה מצליח מאוחר, אבל היא נכונה גם היום, היא צודקת בדבריה ב 100%

  11. רציתי להגיב אבל כתוב באדום האימייל לא יוצג באתר למה ?!

  12. ועכשיו, חצי שנה אחרי, כבר ברור לכולם שרינה צדקה
    חברה שמסרבת לקבל את מרות המדינה, חוק זה המלצה, כמו שאמר הרב קנייבסקי – עדיף בהסכמה

    זלזול מזעזע בערך חיי אדם, מילא של עצמכם, אבל של כלל האוכלוסיה?