העולם הערבי דוחה את חמאס, ארדואן מקבל אותו בברכה

לאחר שגורשו ממצרים וסעודיה, ראשי ארגון הטרור מוצאים אצל השליט הטורקי מקלט בטוח להמשך הפעילות נגד ישראל

חברים חדשים-ישנים. נשיא טורקיה ארדואן ואיסמעיל הנייה | טוויטר

מנהיגי חמאס החיים מחוץ לעזה מחפשים נואשות מדינה שתסכים לשכן אותם בשטחה, ועל פי דיווח שהתפרסם לאחרונה מצאו מארחת חדשה: טורקיה. נראה כי איסמעיל הנייה וסלאח עארורי, שני בכירי ארגון הטרור, כבר החליטו להשתקע במדינה עם משפחתם לאחר שקיבלו אור ירוק מהנשיא ארדואן, ושלושה פעילים נוספים – זאהר ג'בארין, מוסא אבו מרזוק וניזאר עוודאללה – כבר עברו לטורקיה מקטאר ולבנון.

מאז שעזב את עזה בדצמבר 2019, דווח כי מצרים אוסרת על איסמעיל הנייה לשוב לרצועה הנשלטת בידי חמאס. דיווחים אחרים בתקשורת הערבית טענו כי חינו של הנייה סר בעיני המצרים לאחר שהפר את הבטחתו לא לבקר באיראן כאשר קיבל אישור לעזוב את הרצועה דרך מעבר רפיח. זמן קצר לאחר מכן הנייה אכן נסע לאיראן, שם השתתף בהלוויית טרוריסט ידוע אחר –קאסם סולימאני שחוסל בבגדד ב-3 בינואר. בנאום שנשא במעמד הלוויה הכריז ראש "הזרוע המדינית" של חמאס כי "פרויקט ההתנגדות בפלסטין ימשך ולא ייחלש", ושיבח את המפקד האיראני שחוסל כמי ש"הקריב קורבנות רבים כדי לשמור על פלסטין ועל ההתנגדות".

ביקורו של הנייה באיראן ופעילות הטרור המתמשכת של חמאס נגד ישראל הרגיזו את המצרים, שבמשך תקופה עובדים קשה כדי להשיג הפסקת אש ארוכת טווח בין חמאס לישראל. במיוחד זועמים במצרים על התמיכה הכספית והצבאית שמעניקה איראן לחמאס ולג'יהאד האסלאמי, שני השחקנים העיקריים ברצועת עזה.

מדינות ערביות אחריות שעבר קיבלו בברכה את ראשי הארגון ואפשרו להם להקים בסיסים לתכנון וארגון טרור, כעת מפנות את גבן לחמאס. בשנת 2011, מנהיגי חמאס גורשו מסוריה אחרי שסירבו לתמוך בבשאר אסד בסכסוך שפרץ במדינה. מאז דחו הסורים באופן עקבי כל בקשה מצד איראן או חיזבאללה לחידוש הקשרים עם הנהגת חמאס. דיווחים שונים סיפרו על כך שגם קטאר, לבנון וסודאן צמצמו את הקשרים עם חמאס, ככל הנראה מתוך חשש מכך שיואשמו בידי הקהילה הבינלאומית מתן מקלט לטרוריסטים השואפים לחיסול ישראל.

בסעודיה לקחו את זה צעד קדימה, והעמידו למשפט עשרות פעילים ירדנים ופלסטינים באשמת תמיכה בחמאס. לפחות 68 מהם הורשעו בבית דין מיוחד לטרור שהוקם בממלכה, לאחר נעצרו בידי שירותי הביטחון באפריל 2019. בין החשודים היה מוחמד אל-חודארי בן ה-81, תושב ותיק בסעודיה שעבר שימש כנציג החמאס במדינה.

מערכת יחסים אסטרטגית

סלאח עארורי, סגן יו"ר הזרוע המדינית של חמאס הצפוי כאמור להצטרף להנייה בטורקיה, מבוקש כבר שנים ארוכות בישראל ובארה"ב בשל פעילות הטרור שביצע. לפני כשנתיים, מחלקת המדינה האמריקנית הציעה פרס של 5 מיליון דולר עבור מידע שיוביל לאיתור. על פי מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם מאיר עמית, עארורי היה דמות מפתח ביצירת הקשרים בין חמאס לאיראן וחיזבאללה, ומעורב גם בניהול והקמת תשתיות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון ממקומות מושבו בלבנון ובטורקיה. בשנת 2014, עארורי היה זה שהודיע על אחריות חמאס לפיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים הישראליים בגוש עציון. ב-2015 עארורי נאלץ לעזוב את טורקיה בעקבות לחץ ישראלי ואמריקני כבד. מקור בחמאס אמר אז כי "הוא החליט לעזוב את המדינה כדי לא להביך את הטורקים".

סלאח עארורי | Tasnim News

אך בחודשים האחרונים אנשי חמאס שוב הפכו לאורחים רצויים אצל ארדואן ומקורביו בצמרת השלטון. איסמעיל הנייה אמר בחודש שעבר כי בעוד הארגון שומר על "מערכת יחסים אסטרטגית" עם איראן, הוא עדיין מנהל קשרים טובים עם מספר מדינות אחרות. "אנחנו זקוקים לערבים ומוסלמים שיעמדו לצידנו נגד 'עסקת המאה' של טראמפ", הסביר. "כל הפלגים הפלסטיניים זכאים לנהל אסטרטגיה משלהם, וחמאס מאמין שפלסטין היא מן הנהר עד הים. לעולם לא נכיר בישראל".

התמיכה הגלויה של ארדואן בחמאס נובעת ככל הנראה מתמיכתו ארוכת השנים בתנועת 'האחים המוסלמים'. קשריו של נשיא טורקיה לתנועה צמחו בשנות השבעים, אז היה אחד מתלמידיו הנאמנים של נג'מטין ארבקאן, אבי האסלאמיזם בטורקיה. מאז ששלטון 'האחים' במצרים בראשות מוחמד מורסי הופל ב-2013, ארדואן החל לספק מקלט לחברים "הנרדפים" של התנועה שרבים מבכיריה חיים כיום בטורקיה. כפי שחשף תחקיר של אתר 'אחבאל', "מנהיגי 'האחים' ומשפחותיהם חיים בטורקיה בנוחות רבה, תחת ההגנה של משטר ארדואן".

מכיוון שארגון חמאס מהווה למעשה צאצא של 'האחים המוסלמים' אין פלא שראשיו מתקבלים בברכה אצל ארדואן, ונראה כי הנשיא הטורקי מנסה לעזור לתנועה להרחיב את השפעתה באזורים נוספים תוך שהוא מבצר את תדמיתו כאחד ממנהיגיה הרוחניים. אם הדיווחים על נכונותו של ארדואן להזמין את ראשי חמאס לטורקיה נכונים, הדבר יהפוך אותו גם למעין אב רוחני של ארגון הטרור המבקש להשמיד את ישראל ולכונן על חורבותיה מדינה אסלאמיסטית.

כעת נותר להמתין ולראות האם הקהילה הבינלאומית, כולל מדינות ערביות כמו מצרים וסעודיה, ידרשו מטורקיה להרחיק את עצמה מחמאס. מנגד, משמעות מעבר נרחב של אנשי חמאס לטורקיה היא שארגון הטרור יהיה יכול להמשיך ולתכנן התקפות רצחניות נגד ישראל, רק שהפעם הוא יעשה זאת בחסות ארדואן.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. לתמוך בארגוני ההתנגדות הכורדים למשטר המרושע של ארדואן. בשקט. לעשות לו מה שהוא עושה לישראל.
    נראה כמה זה ימצא חן בעיניו.
    וגם להפעיל לחץ על העולם להחרים את תורכיה.

  2. ארדואן הוא אשפה אנושית ודיקטטור קיצוני שעושה הכל בהדרגה כדי להמשיך לקבל תמיכה מהעם, כמעט כל התומכים שלו שניתקלתי היו אנשים טיפשים, תטוסו לטורקיה לפני שיהיה מאוחר מידי כי עוד 10 שנים יהיה שם עונש מוות להומואים, נשים יהיו מחויבות ללכת עם חיג'אב ואלכוהול יהיה מחוץ לחוק ויהיה עונש מוות למי שמעביר ביקורת על ארדואן ורצח עם לכורדים

  3. לפתוח בישראל סניף של ה Pkp , המפלגה הלאומית הכורדית ולאפשר להם סיועה בנשק וכסף בלחימה נגד תורכיה. מה שמותר לארדואן מותר גם לנו. אאה , שכחתי. יש הבדל קטן ביננו. לארדואן יש ביצים. לנו אין.

  4. אני קורא לישראל לנתק את הקשרים אם טורקיה מול מדינות שתומכות בטרור ובאירגונים כמו החמאס נלחמים ולא מנהלים איתם שום קשר