דן אלדד נגד מנדלבליט: "עשה הכל כדי לחבל בעבודתי"

מ"מ פרקליט המדינה מתח ביקורת חריפה על היועמ"ש לאחר שהאחרון קבע כי לא ימשיך בתפקידו: "הגיע אלי חומר המעלה תמונה מטרידה בנוגע למנדלבליט"

דן אלדד ואביחי מנדלבליט | משרד המשפטים

ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד תקף הערב בחריפות את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וטען כי הוא "מנסה לחבל בעבודתו". הדברים הקשים של אלדד הגיעו לאחר שמוקדם יותר היום פרסם מנדלבליט מכתב בו קבע כי קיימת "מניעה משפטית" להמשך כהונותו של אלדד כפרקליט המדינה.

על פי תגובתו של אלדד שהתפרסה בכלי התקשורת, לפני החג הגיעה ללשכתו "פנייה מעיתונאי העוסקת בעניינו של אביחי מנדלבליט". לדברי אלדד, "כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט. בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה".

עוד הוסיף אלדד בהקשר למכתב מנדלבליט נגדו כי "אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפיי". לטענתו, מהיום הראשון בו נכנס לתפקידו עשה אביחי מנדלבליט "כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכול. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך".

בהמשך הערב צייץ העיתונאי עקיבא נוביק וכתב כי "לפני חודש וחצי פניתי בשאילתא למשרד המשפטים, בקשר לסגירת תיק מנדלבליט בפרשת הרפז. השאילתא הזו הועברה גם למ״מ פרקליט המדינה דן אלדד והוא החל לבדוק אותה. אלדד סבור שבגלל הבדיקה הזו מנדלבליט נלחם בו".

כאמור, מוקדם יותר הערב העביר היועמ"ש מנדלבליט מכתב לנציבות שירות המדינה ובו קבע כי אין מקום להאריך את כהונתו של אלדד. על פי המכתב, מניעה זו נובעת בין השאר בשל "העובדה כי פרקליט המדינה אינו בעל סמכות משל עצמו אלא שואב אותה מן היועמ"ש", וכמו כן הצורך לתת לשר המשפטים הבא לקבוע את זהות פרקליט המדינה. מנדלבליט אף מתח ביקורת אישית על אלדד וכתב כי: "למרבה הצער, עמדתי המקורית, אשר התבססה על היכרותי עם עו"ד אלדד ועבודתו, לפיה הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה, רק התחזקה לנוכח התנהלותו בהיבטים שונים". באמירה חריגה במיוחד הוסיף היועמ"ש כי "אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה".

שר המשפטים אמיר אוחנה הביע תמיכה באלדד כאשר כתב בחשבון הטוויטר שלו כי: "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד. פרקליט שלא חשש להתווכח איתי כשמצא לנכון (למשל סביב ועדת הבדיקה שהקמתי למח"ש), אך גם הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות". לדברי השר אוחנה, "מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה".

כזכור, אלדד התמנה לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה בחודש פברואר במקום שי ניצן, לאחר שמספר מועמדים שונים נפסלו ולמרות התנגדות מצד מנדלבליט אשר גם אז טען כי קיימת "מניעה משפטית". בהסכם הקואליציוני שנחתם השבוע בין ראש הממשלה נתניהו ל'כחול לבן' נקבע כי לא יעשו מינויי בכירים לפחות בששת החודשים הראשונים לכהונת הממשלה, מה שסימן כי אלדד היה אמור להמשיך בתפקידו כפרקליט המדינה לפחות עד סוף השנה.

פנינו למשרד המשפטים בבקשת תגובה והיא תובא מיד עם קבלתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. מנדלבליט לחוץ!
    מה יקרה כאשר פרקליט ישר והגון מסוגו של אלדד יתחיל להעמיק ולחקור מה עשה מר מנדלבליט בפרשת אשכנזי… וכל מעשיו יוצגו לאור השמש וגם… לעיני הציבור?
    לפני עידן אלדד בתפקיד הפרקליטות גוננה על מנדלבליט כדי שזה יגונן עליה ועל השחיתות והריקבון שבה.
    יד רוחצת יד.
    לא פלא שהאדון מנדלבליט עצבני …

    1. שקד טענה שפרקליט המדינה – שי ניצן הינו ישר רררר……

  2. הגיע הזמן להתקוממות עממית ומהפכה אזרחית יהודית נגד החונטה!
    נקודה!
    כל העם צריך לצאת לרחובות עם מקלות ולעלות על בגצ!
    נקודה!

  3. נמאס מהבגצוקרטיה. היום הבג"ץ ביטל את חוק הפיקדון שעודד מסתננים לצאת מהארץ.

  4. איילת שקד מציגה עצמה מעל כל במה כמחוללת שינויים מהפכניים במערכת המשפט, לא ברור על מה. לדעתה שי ניצן היה מושלם. עיקרה את גוף הביקורת על הפרקליטות מכל תפקידיו והעמידה במקומו בובה ללא כל סמכות. היתנהלותה – בושה וחרפה!!!
    היא ונתניהו היו מראש נעולים על מינוי מנדלבליט, כל שאר המועמדים היו שם כקישוט, למרות שידעו הכל על עברו. וזאת כי חשבו כי יהיה להם לבובה. אך הוא בחר ליישר קו עם הפרקליטות הרקובה, מה שלא מפליא, שהרי גם הוא לא איזה….נגיד בעדינות, משהו שונה מהם. ברור שמר אלדד, בהיותו שונה ויוצא מהכלל בכל הגוף הגדול נלוז הזה, יהיה להם נטע זר שחייב לעקרו מן השורש בכל צורה אפשרית. הילה גרסטל – זוכרים?????

    1. שקד פעלה הפוך בנושאי הליבה
      בג"ץ שאופן פעילתו הינה עיוות, שם עצמו גם בלא לבקש הסכמה כשוטר על הרשויות האחרות. את זאת עשה בטוענה שקרית כאילו היות ומדינת ישראל אשמה בתפיסה לוחמתית של שטח יש לפקח על השטח ה"כבוש". בשם כך בית המשפט מרשה לעצמו פסיקות מוזרות והצידוק עצם ההתערבות במדיניות הינו שהרשויות לא הביעו התנגדות. אך בית המשפט אינו מספתק בכך, היות וכבר טעם שררה הוא גם מחליט לגבי נושאים אחרים שכלל אינם קשורים. בית משפט זה גם קבע חוקים שלא זה תפקידו ואף אסור לו, שלא ניתן לקיים כמו חוק ההתגברות לפיו רק ברוב של 61 חברי כנסת ניתן להתגבר על פסילת חוק. אין לקבל פסילות של בג"ץ לא על ידי התגברות
      ולא על ידי חקיקה מחודשת מתקנת. יש לבטל את פסילתו של בג"ץ. את בג"ץ יש לבטל ויפה שעה אחת קודם. שופטי בג"ץ שכך נוהגים הם למעשה עבריינים ויש לנהוג בהם ככאלה על כל המשתמע מכך.

      פסקאת התגברות? זו שבית המשפט עתה כל כך מתנגד לה, היא הצעתו של אהרון ברק. שופטים כבר דאגו לדרוש להתקבלות התנגדות רוב של 70 אחר כך 80 חברי כנסת. הם כמובן רואים לעצמם זכות לקבוע זאת. כך או כך בלתי אפשרי להשיג כזה רוב, מה שמבטל את קיומה. באמת אין צורך בה כי היא רק תתן גושפנקא לבית המשפט כאילו מעשי השופטים פורעי החוק שאין גבול לחוצפתם הם חוקיים. במקום זאת יש לחוקק את חוק יסוד החקיקה ולקבוע מפורשות שאסור לשופטים לפסול חוקים. לכל היותר אולי מותר להם להעביר ביקורת על חוקים ולהמליץ דבר זה או אחר. החוקים הקיימים צריכים להספיק לכך שלשופטים אסור לנהוג בניגוד לחוק, אך שופטים הם פורעי חוק חוצפנים. לחוק צריכה להתוסף פסקאת עונש חמור. העונש צריך להיות פיטורין מיידיים ללא פיצויים, ללא גמלא וקנס כבד מאוד חליטת רכוש!

    2. סליחה התכוונתי לתגובה הזאת – משהו השתבש בהעתק הדבק.
      שקד פעלה הפוך בנושאי הליבה
      דרוש שינוי עמוק בפרקליטות תחילה יש להוציא את כל אותם בוגרי קרן וקסנר והקרן לישראל חדשה שהן עוכרות ישראל מזיקות. וכך קידמה הם הפרעת משפטני השמאל:
      לגבי פיקוח על כל סוגי התביעה, לא ניתן להפריז בחשיבות איכות התביעה והפיקוח עליה. זהו הענין המרכזי ביותר במשרד המשפטים. שקד לא שניתה את כוח האדם ולא דאגה לחקיקה מתאימה. בכך הבריחה את גרסטל שניסתה בשעתה בכנות לשנות. במשך חודשים ארוכים התחננה לסמכויות ועמדה מול לחצים של אנשי פרליות פושעים. אחד מהם הוא שי ניצן שמייד עמדה על טיבו, על היותו קיצוני מובהק שונא את נתניהו. זה יכול דוקא להתאים לשקד לסלק מדרכה את נתניהו. שקד הינה מאוד לא ישרה מלאה בתכסיסים ותככים בשאיפתה לשלוט. בסופו של דבר לאחר שגרסטל עזבה, שקד עוד המשיכה להפחית סמכויות מהמפקח על התביעה.———————
      החלטות משפטיות בלתי חוקיות. את זאת במדינה מתוקנת יש לבטל ואף יש מקום להעמיד שופטים עבריינים אלו לדין. במקום זאת שקד ברחה ממהצבעה על חוק ההתגברות. —————יש צורך להעמיד פיקוח משפיע על שופטים שהמען לתלונות ציבור על השופטים לא יהיה שופט בגמלאות אלא נציג ציבור שיבחן מנוקדת ראות של הנפגעים. כיום הנציב מקבל משכורת עתק בתמורה לכיסוי על שופטים והגנה על סורחים. השופטים הנלונים הם הנשאלים והקובעים את המסקנות אודותיהם.————-
      יש לשנות לחלוטין את שיטת בחירת השופטים כך שרק נבחרי ציבור יבחרו שופטים. —– שקד לא שינתה מאומה. שקד מתגאה ומבליטה ששינתה את כוח האדם בשפיטה והביאה הרבה שופטים לא אקטיביסטים. האקטיביזם בא בעיקר לידי ביטוי בבית המשפט העליון בישיבתו כבג"ץ! היא מינתה רק שופט אחד ויחיד לא אקטיביסט השופט שטיין, למרות שהיו לה הזדמנויות למנות עוד הרבה יותר. היא מינתה את השופט עופר גרוסקופף אשר ביחד עם עוזי פוגלמן ויצחק עמית סרב לאפשר למדינה לבחון גם לא מבחינה בטחונית את הבקשה להכנס לקבלת טיפול רפואי והוציאו צו מוחלט להכניס לישראל. זוהי תרומתה של שקד. הקשר כזה המאפשר לשר למנות על פי השקפותיו הוא עניין לשנים רבות או דורות. שקד כמבן בזבזה הזדמנויות אלה.————-
      שינוי אופן בחירת היועץ המשפטי והפרדה בין היעוץ המשפטי לבין התביעה. ———- שקד בכל הזדמנות חיזקה את מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה כולל בפיקוח על הפרקליטות. למרות חוק מעולה שהוצע על ידי חבר הכנסת אמיר אוחנה היא הביאה חוק אחר לפיו היועץ ימונה על ידי ועדת איתור המורכבת מפקידי המדינה שפרושו שהמנוי יעשה לפי טעמו של בית המשפט העליון והמינוי יהיה לפחות לשבע שנים. כך שקד עשתה את ההפך היא אף חיזקה את מעמדו של היועץ המשפטי והא עכשיו רודן חזק ביותר. על הממשלה לבחור בעצמה את היועץ כפי שהיה בעבר. שקד עקרה נסיון לשוב לכך —שקד סרסה את הנסיון לחוקק חוק זה.—————
      שקד המשיכה לסרס את יכולת תפקוד הממשלה בכך ששנתה סעיפים מהותיים בחוק יסוד הממשלה. היא צמצמה את סמכויות ראש הממשלה והשרים על ידי ביטול סעיף 37(ב) המסמיך אותם להתקין בעניינים מוסכמים. זאת אף בשעת חרום כפי שמסמיך סעיף 41(א'). בכך מאבד חוק יסוד הממשלה את שריונו ומעמדו כחוק יסוד. היא ביטלה גם את סעיף 44(א') לחוק יסוד זה. זהו סעיף האומר כי אין לשנות חוק זה אלא על ידי רוב חברי הכנסת בקריאה ראשונה שניה ושלישית. בכך ביטלה לחלוטין אתשריון החוק כחוק יסוד. בכך המשיכה לסרס את הממשלה ואת הכנסת.————————-
      שקד גם מינתה את מיכל צוק-שפיר כראש בית-הדין לעררים על פי המלצת מנכ”ל המשרד אמי פלמור, המקורבת לצוק שפיר. פלמור מונתה על ידי ציפי ליבני. למרות שלהנהלת בית הדין סמכויות מנהליות בלבד, מיכל צוק שפור התערבה בתכנים ובפסקי הדין של הדיין פטישיצקי, פטישיצקי פסק בעד הוצאת המסתננים האריתראים מישראל. עיקר התרעומת של צוק שפיר שהוא “מערכתי” ונוטה לקבל את עמדות מערכת הביטחון ורשויות ההגירה כלומר איננו מיישם את האג’נדה של השמאל הפרוגרסיבי לגבי מסתננים ומשפחות מחבלים, על חשבון שיקולים לאומיים וביטחוניים. הדיין המוערך פטישצקי על כן הודח מתפקידו ללא הליך רשמי. השרה שקד לא גיבתה אותו אלא להפך הפכה אותו לבעיה.—————
      פעילותה זו של שקד איננה מקרית או שורה של טעויות גם לא נכון ש"לא הספיקה" יותר, היא הספיקה והספיקה לקלקל. אלו הם הנושאים המהותיים ביותר בכל הזדמנות שהיתה לה לערוך שינוי מהותי לטובה היא לא עשתה ואף חיבלה וסרסה ואף התעלתה שינתה לרעה חוקים שאינם נוגעים לתחום המשפטי אלא ליכולת תפקוד הממשלה.——————— בנוסף לכל אלו עמדה לחוקק נגד בקורת על שופטים על ידי העם במרשתת. אלא שהפעם ראש הממשלה התערב ומנע זאת.———לא היא דאגה לחוקיות ונקין כפיים של בית המשפט.———-
      שקד אומרת : אסור שחקירה תהפוך כלי לחיסול פוליטי. אלא שבפועל מה שקורה שנתניהו זוכה לחקירות לא צודקות. מתנהלים מגעים בין עד המדינה נגד נתניהו שלמה פילבר ליעוץ לבנט ושקד.———–
      אביחי מנדנבליט החליט לא לנקוט בהליכים נגד המעורבים בעניינה של הפרקלטה רות דוד יתכן שחשש מעדותה על הנעשה בפרקליטות ואין לו רצון להסתכן. שקד מייד גבתה את מנגנבליט והודיעה שאין מקום להקים ועדת בדיקה משפטית בעניינה של רות דוד. כתגובה לביקורת כתבה שאיש אינו מחפה על רות דוד בעוד שאת זאת בדיוק היא עושה.—————–
      שקד כן צועקת מה המטרות שצריכות להיות לה אך בביצועיה היא מחזקת את שלטון המשפטנים. דבר אחד שקד באמת עושה והוא יחסי ציבור וראיונות ללא גבול מסע בחירות. כך שקד טענת "המשילות יצעה לדרך" רוצה לומר בזכותה" כאשר עשתה את ההפך. לאחרונה דברה על הסיור אשר עשתה עם בנת וראתה את כמות הבניה הבלתי חוקית של הרשות "הפלסטינית בשטח "סי". היכן היו עד עכשיו? היכן המשילות אשר לטענתה "יצאה לדרך"? שקד לא ראוי לראותך שוב במשרד המשפטים או בכל משרד אחר.

    3. לשפרירית: עליך לערוך את תגובותיך על מנת שניתן יהיה לקרוא אותן. העברית משובשת והתוכן לא בהיר משום כך הגיב:

      עליך להפריד משפטים זה מזה לפיסקות מופרדות עם רווחים, על מנת שהקורא יראה לפניו טקסט מסודר. אני שנים מתעצלת בכלל לקרוא מה כתבת למרות שזה בטח מועיל וחשוב.

      תשקיע בעריכה מסודרת ובעברית בהירה עם פיסוק מתאים על מנת לעודד קוראים להתעמק בדבריך כי אתה שולח את הטקסטים באופן קבוע.

      חבל שזה כל כך מבולגן ולא קריא!

  5. השאלה העומדת על הפרק הינה פשוטה להבנה. האם עדיף לאמץ את תפיסתו של פרקליט מדינה ישר דרך, או של יועמ"ש מושחת? על מעלליו מכסה בית המשפט העליון? ביום בו יוסר צו איסור הפרסום יבין עם ישראל כי מנדנבליט הינו עבריין משבש חקירות עליו אמר מי שחקר אותו תחת אזהרה (דובי שרצר) ולאחר שנחשף לגירסאות סותרות ושיקריות של מנדנבליט: "זה אלוף זה, זה עלוב". בעת ההיא מנדנבליט נשא על כתפיו דרגת אלוף בתפקידו כ פצ"ר.

  6. התנהלותו הפסולה והכוחנית של מנדלבליט מחייבת את הדחתו מהתפקיד. שר המשפטים היוצא אוחנה יכול להפסיק להיות מנומס וקורקטי מול מנדלבליט – ולדרוש לפחות ברמה ההסברתית את הדחתו של היועמ"ש שתקופה האחרונה התעקש, באופן בלתי חוקי, לחבל בעבודת הדרג הנבחר, והתנגד לדרישה צודקת וחוקית לחקור את שיטפון ההדלפות מחקירות נתניהו, המהוות עבירות לכאורה על החוק ופגיעה אנושה באמון הציבור במערכת המשפט (שגם כך לא נהנית מאמון גבוה, נוכח התנהלותה הכוחנית והפוליטית בשנים האחרונות).

  7. שמעתי גם שמעתי: ובכן אני יכול להכריז בוודאות כי מנדבליט הוא המושחת ביותר מבין כל עובדי המערכת המשפטית , ובוודאי מבין כל היועצים המשפטיים לממשלה…אתה שומע את הקלטות, ואתה חושב שמדובר בשיחות בין כנופיות פשע, אשר לעיתים אני נאלץ לייצגם…ממש פשע, אולי מאורגן?!