במקום לסייע לתלמידים, למורים ולהורים שר החינוך שוב נכנע לוועדים

המאבק סביב החזרה ללימודים והפיצוי למורים מדגיש שוב את חוסר היעילות של משרד החינוך אשר פוגע באזרחים אותם הוא אמור לשרת

שר החינוך פרץ ומזכ"ל הסתדרות המורים בן דוד | צילום מסך

הראיונות האחרונים של שר החינוך הרב רפי פרץ גילו לנו שוב, בפעם המי-יודע-כמה, שהמשרד בראשו הוא עומד עובד עבור האינטרסים של ארגוני המורים ולא עבור התלמידים והוריהם. בשבועות האחרונים התחולל מאבק בין משרד האוצר ובין ארגוני המורים על סוגיית ההוראה מרחוק ובעיקר בשאלה כמה אחוזי משרה היא כוללת, וכתוצאה מכך כמה ימי הוראה יצטרכו המורים והגננות להחזיר בימי הקיץ. החשיבות כפולה: מצד אחד ילדי ישראל בכיתות הנמוכות זקוקים להשלמת ימי לימוד רבים על מנת שלא לצבור פערים לשנה הבאה.

החזרה המדורגת כעת ללימודים מונעת במידה מסוימת את התרחבות הפער, אך היא חלקית ומוגבלת ואין לתלות בה ציפיות להשלמת הפערים שכבר נוצרו. מצד שני, מעל למיליון מובטלים ומאות אלפי בעלי עסקים שנפגעו בתקופה האחרונה יצטרכו לעבוד גם במהלך הקיץ על מנת לחזור למסלול ההכנסות, וחלק מתפקידה של מערכת החינוך במשבר הקורונה הוא לאפשר להם את זה.

המצב הנוכחי הוא שמורים וגננות למדו ומלמדים מבלי לדעת כמה אחוזי משרה הם אמורים ללמד, והמעסיק שלהם טרם החליט על תשובה לשאלות. החלטת ממשלה מה-19 באפריל קבעה כי "היקף העבודה מרחוק כאמור ייקבע באופן דיפרנציאלי בהתאם לשלב החינוך ולא יעלה על שיעור של 50%". כלומר, הממשלה קבעה תקרה וקראה לגורמים הרלוונטיים לשבת ולקבוע כמה אחוזי משרה יחושבו עבר הלמידה מרחוק עבור כל שלב חינוכי החל מהגנים ועד לתיכונים (כיתות י"א ו-י"ב הוחרגו מההחלטה). כעת, שר החינוך הרב פרץ ומנכ"ל המשרד אבואב מציגים מצג שווא לפיו הם אכן ידאגו שההורים יוכלו לעבוד בקיץ משום שבכוונתם להפעיל את "בית הספר של החופש הגדול" (שם מכובס לקייטנה), כפי שהיה נהוג בשנים האחרונות. אך יש לשים לב שהכוונה היא להפעיל אותו עד לסוף חודש יולי, ועבור אוגוסט אין כרגע כוונה למצוא פתרונות עבור ההורים. אלה יוכלו, מצדו של שר החינוך, לממן לעצמם עוד קייטנות מהכסף שאין להם.

אז מה משרד שמוכוון לתת שירות לכלל אזרחי המדינה היה צריך לעשות? ראשית, להבין שהלמידה מרחוק והלמידה הרגילה בקיץ מתנגשות, וכל אחת מתרחבת על חשבון רעותה. בסקר שערכנו לאחרונה בתנועת 'הדור הבא', התגלה כי רוב מכריע של ההורים מעדיף שמוסדות החינוך ייפתחו בקיץ על פני הרחבתה של הלמידה מרחוק. משרד החינוך היה צריך להבטיח קודם כל את הלימודים במוסדות החינוך במתכונת שגרה לפחות בכל חודש יולי, ולהשתמש בפתרון הקייטנות עבור מחציתו או רובו של חודש אוגוסט. לאחר מכן ראוי היה לבחון באיזו מתכונת ניתן ורצוי להמשיך את הלמידה מרחוק, מבלי להזדקק לתוספת תקציבית בזמן שכולם מהדקים חגורות.

לא רק ההורים סובלים מהעדר המנהיגות החינוכית, המורים סובלים לא פחות. ימים רבים לאחר שעברה החלטת הממשלה שהגבילה את ההוראה מרחוק לחצי משרה, משרד החינוך המשיך להסתיר אותה מהמורים שלפחות חלקם המשיכו ללמד באופן מלא למרות חוסר היעילות. תכנית הלמידה מרחוק שפרסם המשרד בתום חופשת הפסח הייתה מגוחכת בחוסר הרלוונטיות שלה לתנאי הלמידה בבתים, אך חמורה לא פחות הייתה הסתרת החלטת הממשלה שאמורה לגרור תכנית חלופית רזה יותר.

משרד החינוך היה חייב לעצור הכל ולהודיע למורים כמה מצופה מהם לעבוד בכל שבוע עבור התגמול הצפוי להם, והמורים שעבדו קשה היו מבינים זאת מראש ומצמצמים עבודה לרמה המצופה מהם כעת. למרבה הצער, במקום זאת המשרד עסוק בטיוח ההבנות מתוך מחשבה שהוא יוכל לבטל את החלטת הממשלה ולגרום לכך שההוראה מרחוק תוכר כמשרה מלאה. זה מה שמזכ"ל הסתדרות המורים יפה בן דוד רוצה, וזה מה שהמשרד יעשה. בינתיים המורים עובדים יום אחר יום מבלי שהם יודעים כמה מעבודתם תוכר ותתוגמל. זוהי התעמרות.

ייתכן שמשרד החינוך דוחה את הסערה לסוף יוני, אולי מתוך מחשבה שעד אז יגיע שר אחר ואיתו מנכ"ל אחר שיצטרכו להתמודד עם האנדרלמוסיה שקודמיהם הורישו להם. אבל מעבר להתמודדות עם המצב הנוכחי, נדרש גם מהפך תודעתי בתפיסת מדיניות החינוך בחלונות הגבוהים של המשרד, והמאבק על פתיחת מסגרות החינוך בחופש הגדול הוא רק הספתח או ניסוי הכלים לקראת המאבק הגדול באמת על עתיד מערכת החינוך שלנו לשנים הבאות.

נראה שבניגוד לעבר, נוצרה כעת הזדמנות חד-פעמית לבזר את סמכויות החינוך לבתי הספר ולרשויות המקומיות, וייתכן שסוף סוף אזרחי ישראל יפנימו איזה מחיר אנחנו משלמים על הריכוזיות של משרד החינוך. המשבר האחרון רק חשף את מה שכל מי שמכיר את מערכת החינוך לעמקה יודע – מדובר בספינה גדולה חסרת יכולות תמרון והתאמה לצרכים מגוונים, ספינה שמתנהלת בכבדות ומייאשת את כל מי שנקלע אל חדר המנועים שלה. הקיצוץ הצפוי בתקציבי כל המשרדים, כולל משרד החינוך, יכול להוות טריגר חד-פעמי לרפורמה שתייעל את המערכת ותחזיר אותה לשליטת משלמי המיסים, על חשבון ארגוני המורים שלקחו אותה בשבי.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. חוצפה ממדרגה ראשונה.
    מה לא ברור לאנשים?. בתקופה הזאת אנחנו,המורים, עומדים לרשות התלמידים ,ההורים והצוותים החינוכיים בכל רגע מזמננו.
    מלמדים,כן כן בזום, מכינים מערכי שיעור,בודקים מטלות ,עושים ישיבות צוותים,עוקבים אחרי התנהלות ושלום התלמידים…… עובדים!!!!!!! מה לא ברור לכל המלעיזים.
    תפנימו !!!!זאת המציאות. גם אם כל מי שרוצה ישמיץ אחרת.
    המורים מטומטמים שמסכימים לעבוד בנוסף ללא תשלום…..כן….כן….ואני בתוכם.
    כל אחד חושב שיכול לחבוט במורים כמו יונית לוי וקרן מרציאנו המדושנות…. הורים וכל מיני עוד שכמותם,. הגיע הזמן שהמורים יתחילו לעמוד על כבודם וזכויותיהם.
    לא ראיתי אף אחד צורח במלוא גרונו על חופשת חברי הכנסת…..2????3 ????חודשים עם משכורות ותנאים מנופחים…..
    לא ראיתי צרחות בלתי פוסקות על מעון שני לראש ממשלה וממלא מקומו. לא ראתי שצורחים בראש חוצות על כל מיני בעלי תפקידים לשעבר !!!!ונשותיהם שאנחנו ממנים במיליוני שקלים….. רק על המורים.
    מה קרה? אתם לא מסוגלים להיות עם הילדים שלכם? אתם צריכים ללכת לעבודה ????מעולה,תדאגו להם. אני לא הבייביסיטר שלכם ואם אתם רוצים שאני אהיה…. תשלמו לי !!!!!!
    נימאס. ואגב: התגובות הבזויות שתהיינה לא מעניינות אותי…. ואני גם מזמינה את כל מי שצורח על המורים שיבוא להיות מורה ןיקבל את כל מה שאנחנו מקבלים…..כן …כן…..את כל החבילה.

    1. הביקורת במאמר אינה על המורים שעושים עבודת קודש אלא על משרד החינוך והסתדרות המורים שבמקום לתכנן קדימה החליטו להמר על ההנחה שהם ישנו את החלטת הממשלה ובכך פגעו בהורים0שנדרשים לא לעבוד גם עכשיו וגם בקיץ) ובמורים(שעובדים באופן מקוון ולא יודעים כמה מזה יוחזר להם בקיץ).

      ודרך אגב, חיפוש קטן באינטרנט יראה לך שלא חסר ביקורת גם על משכורות הבכירים בשירות המדינה.

    2. יכולים גם יכולים להיות עם הילדים שלנו. אוהבים אותם עד האינסוף ומעבר לו. אבל לא יכולים ללכת לעבודה איתם. די לחשוב שרק המורים אוהבים את הילדים וההורים לא סובלים אותם. וכן על כל שיעור זום ומטלה שאתם מכינים יש הורים שעושים זאת. תחליפו את הנציגה שלכם שרק משניאה את ציבור המורים בהתנהגות שלה.וכן אין מדורות השנה אז על מה ולמה עוד יום חופש. זה נגיד נקרא להיכנס מתחת לאלונקה

    3. מה לא ברור
      אין צורך לעשות כך. אל תלמדו אף אחד לא ביקש!!!!!
      בלמידה מרחוק יש יותר נזק מתועלת

    4. כל מילה בסלע. אני גם מורה בתיכון ואני מותש. בשנה רגילה אני מלמד מחצית החומר שלימדתי בתקופת הקורונה. טיולים, סיורים,פעילויות למיניהן….כל זה התבטל ללמידה נטו. אני מותש מלהיות יד על הדופק ולהתעדכן כל רגע עד מאוחר בלילה על כל פיפס של ההנהלה , של ארגון המורים או של משרד החינוך. אני מותש מחהתעדכן כל רגע על כל חידוש קטן בזום, ואיך ללמד עוד יותר טוב בדרך מקוונת. עשרות קבוצות וצאופ של תלמידים, כיתות, מורים, הנהלה, קהילות מורים ארציות…אני מותש. רוצים לגנוב ממני חצי המשכורת ומהחופש??!!!

    5. תספר לסבתא שעבדתם .
      אולי 10% מהמשרה עבדתם וקבלתם שכר מלא .
      יש לי חברים ש, שכנים , משפחה שהם מורים לא עבדתם נקודה .
      ואם כן אתם לא יכולים לתרום יום אחד .

  2. די לחשוב שרק המורים אוהבים את הילדים. ההורים אוהבים גם אוהבים את הילדים שלהם עד האינסוף ומעבר לו. רק שטכנית לא יכולים לקחת אותם לעבודה. על כל זום ומטלה ששלחתם יש הורים שעושים את זה עם הילדים שלהם. אז ההורים גם עושים את העבודה שלהם וגם את המטלות שהמורים הטילו. להיכנס מתחת לאלונקה זה נגיד ל'ג בעומר. אין השנה מדורות. אז למה לקחת יום חופש. תפנימו המציאות של כולנו השתנתה. תחליפו את הנציגה שלכם שגרמה להשניא את ציבור המורים היקר.

    1. שוב הכתבות הללו,
      שוב הכאב הנוראי
      הצריבה
      הפגיעה
      אני מורה!
      מורה שמוסרת את נפשי בשביל התלמידים.
      אוהבת אותם, באמת!!!
      ואז כתבה, שוב כתבה שמעלה על נס את זה שהמורים רוצים חופש ולא מספיק חושבים על ההורים.
      מה אני עושה בשעות אלו?????
      עובגת
      כן.
      עובדת כשילדי הקטנים ללא מסגרת.
      ולא, אף אחד לא מסדר לי שעות אחרות.
      גם אני וגם בעלי עובדים בבקרים.
      מורים.
      חוזרים מותשים ואז שומעים שאנחנו פרזיטית.
      זה קשה
      חברים, תבינו
      אנחנו עובדים גם קשה.
      גם אנו זקוקים לחופשים שלנו
      בדיוק כמו שלכל אחד יש את החופש שלו.
      ממה אני שמחה.
      מהרגע שאני נכנסת לכיתה ומקבלת חיוך מתלמידי שהתעגעו אלי.
      שרוצים לראות אותי כי הם אוהבים אותי ואני אוהבת אותם.
      ולא בגלל שהם חושבים שאני פרזיטית שצריכה לעבוד.

    2. המאמר הזה בעד המורים…הגבת אוטומטית בלי לקרוא

  3. רק הוא? כל ממשלת ישראל וכל כנסת ישראל על כל יושביה.

    ולתפארת מדינת ישראל

    1. המורים עובדים גם כעת ללא הרף . ההורים אינם המעסיק שלהם ולא צריכים לנהל אותם..מי שיקבע מתי כמה ולמה המורים יעבדו זה בטח לא ההורים.
      המורים גם כעת מכינים מערכים ובודקים אבודות ומלמדים בזום ומעבירים שיעורי חינוך בזום!!!
      גם עונים לתלמידים ולהורים על פניות רבות ומגוונות מסביב לשעון!!!!!
      מאמר חסר בסיס בעליל!!!!

    2. פרץ לא שר חינוך שיעיפו אותו מיד הוא לא שווה נימאס מהשטויות וחוסר הידע וההבנה שלו בחינוך שיחזור למקום בו היה קודםמ

    3. תקראי את המאמר..הוא בעד המורים…

  4. "תפקיד מערכת החינוך הוא לאפשר חזרה לשוק העבודה"
    "פערים לימודיים שכבר נפערו"
    "מצג שווא כאילו יהיה בית ספר של החופש הגדול"
    "בית הספר של החופש הגדול הוא ביטוי מכובס לקייטנה"
    הכתב משתמש שוב ושוב בביטויים פופוליסטיים שמטרתם לעורר סערת רגשות בקורא.
    תפקיד החינוך הוא לא לתת שירות הוא לחנך,לשנות ולהשפיע.
    לא התקבלה כל החלטה כי הלמידה מרחוק תצומצם לחצי.
    לחלק את הסמכויות החינוכיות לרשויות המקומיות אומר שליטה גדולה יותר של ההורים, והכנסת פוליטיקה לחינוך כי הם משלמי המסים.
    השאירו את החינוך לאנשי המקצוע שמבינים בעבודתם והם נטולי אינטרסים.
    ארגוני המורים אינם שולטים במערכת החינוך, הם דואגים לזכויות העובדים וטוב שכך. ההתנהלות בתקופת הקורונה היא דוגמה מצויינת לכך.
    בדוק את עובדותיך לפני שאתה מלהג כך מעל דפי הרשת, ההשפעה שלך ככתב גדולה והאחריות גם כן. תנסה להשפיע לטובה ולא לפילוג ולשנאה.

  5. לצערי התגובות של המורים שרצים לזעוק על העוול שנעשה להם כלל לא קראו את כתבה כנראה.
    הבעייתיות פה היא בארגונים המושחתים, ואין מילה יותר מתאימה להתנהלות הבריונות של הארגונים שעומדים מאחורי המורים.

    השיטה המטופשת של למידה מרחוק לא הועילה לילדים הצעירים ורק עשתה עוול והקשתה של העבודה של המורים.
    זו תקופה מאוד מאוד יוצאת דופן ובלתי רגילה וקשה. אין מקום בכלל לבצע השוואה של חופשים וכספים שחלק קטן מאוד מהציבור (כמו הכנסת ודומיהם) מקבלים. רוב רובם של האנשים קרובים מאוד לפשיטת רגל ולפת לחם, וכשהמצב כל כך קשה, ההתבכיינות שנשמעת מכיוון של מורים היא לא במקום, כי הקושי של 90 מהמשק הוא קריסה מוחלטת.
    אף אחד לא רואה במורים בייביביטרים, אבל בואו נוגה על האמת כולם זקוקים לשגרה ולסדר היום, כולם זקוקים להחכים ללמוד ואת המסגרת החברתית.
    ביס הוא הרבה הרבה מעבר למה שהמורים כל פעם מציגים כ"בייביסטר" וכמה קשה להורים להוות עם הילדים שלהם.
    כשעובדים ומתפרנסים אז זה על גבול הבלתי אפשרי.
    אלו הם חיינו, אנחנו לא נמצאים בתקופה שלני 200 שנה. החיים השתנו ןהצרכים השתנו.

  6. מורים וגננות תתביישו , אנשים מובטלים ללא פרנסה אתם ] קיבלתם שכר מלא ותספרו לסבתא שעבדתם משרה מלאה . יש לי במשפחה וחברים הרבה מורים הם לא עבדו נקודה .
    מבלי קשר לשכר אתם לא יכולים לתרום יום אחד במשבר המטורף הזה למדינה . הכול כסף ? תתביישו .

  7. אני מורה בתיכון.
    תבינו, אנשים, אתם יכולים לשכוח שהמורים ייצאו נגד האירגונים ש"עומדים מאחוריהם".
    שנים של מערכת שמטרתה לשלוט במורים ביד רמה, להקטין ולהחליש אותם, עשתה את עבודתה.
    השינוי יחל כשהמורים יפסיקו לממן(!) את הארגונים האלה.
    אבל זה לא יקרה.
    האירגונים האלה עושים הכל כדי שנאמין שאי אפשר בלעדיהם.

    רק שר חד ואמיץ (מחזה נדיר אצלנו) יוכל אולי לפעול שינוי.