העולם מגלה את פניה האמיתיות של סין, והמחזה לא נעים לעין

בפעם הראשונה מזה עשורים, מגפת הקורונה מובילה להתפכחות בקרב מנהיגים במערב לגבי ההתנהלות התוקפנית של בייג'ינג מבית ומחוץ

הנשיא הסיני שי ג'ינגפינג | kremlin.ru

לפני מספר שבועות, הנהלת מקדונלד'ס בעיר גוואנגז'ו בדרום סין הורתה לעובדים להסיר שלט שנתלה בכניסה למסעדה והזהיר כי "שחורים לא רשאים להיכנס". לאחר שהשלט הוסר, פרסמה הרשת הודעה רשמית לפיה שפה כזו "אינה מייצגת את הערכים שלנו". זה נשמע בדיוק כמו מה שזה: תוצר של אגף הדוברות שנקרא כדי למזער נזקים. אך בעוד שניתן להאמין כי תאגיד מקדונלד'ס בפני עצמו אינו גוף גזעני, למרבה הצער אותו שלט אכן מייצג את הערכים של סין.

השלט המדובר הוא רק דוגמה אחת לשנאת הזרים והגזענות הרווחות בסין בימים אלה. זו אינה תופעה חדשה, אך נראה כי כעת יש לממשלה תמריץ גדול יותר להשתמש בה, מכיוון שהיא מסייעת לקמפיין הסטת האשמה והאחריות הסינית להתפרצות מגפת הקורונה.

וישנן עוד דוגמאות בשפע. דיווח של סוכנות רויטרס מן החודש שעבר תיאר כיצד מספר שגרירים ממדינות אפריקניות פנו למשרד החוץ הסיני והעלו חששות לגבי היחס לאזרחים אפריקנים בסין. על פי הדיווח, זרים בעלי דרכון אפריקני השוהים בסין סובלים מהטרדות מצד המשטרה, ונאלצו לשהות בתקופת בידוד ארוכה יותר גם לאחר שנבדקו ונמצאו כי אינם נושאים את נגיף הקורונה. גם מכאלה שקיבלו אישור בריאותי נמנעה בהמשך כניסה לבתי עסק ומתקנים אחרים רק מעצם היותם זרים.

מרבית מן המקרים האלה מתרחשים בגוואנגז'ו, הידועה בתור "אפריקה הקטנה" בשל שיעור גבוה של מהגרים החיים בה. במובן מסוים, הגירה אפריקנית לסין היא תוצר לוואי למאמצי הנשיא שי ג'ינפינג בבניית רשת גלובלית של מסחר והשקעות בתשתיות, המעניקה לו יתרון לכאורה על פני המערב בכל הקשור להשפעה על חלקים מסוימים בעולם. אך רבים מאותם מהגרים למדו בדרך הקשה עד כמה מוגבלת הנדיבות של המארחים הסינים.

למעשה, היחס הנוראי של סין כלפי אוכלוסיות מיעוט משקף את היחס אותו היא מעניקה לאזרחיה שלה. רבים מבני המיעוט המוסלמי של האויגורים מוחזקים ב'מחנות לחינוך מחדש' שמטרתם היא חיסול זהותם הדתית והאתנית, וחלק מן המקרים גם מועסקים בעבודות פרך. בטיבט הנמצאת תחת דיכוי סיני מאז הקמת המשטר הקומוניסטי ב-1949, המצב התדרדר עוד יותר תחת שלטון שי. בשנה שעברה, דו"ח החירות העולמי דירג את טיבט בצמרת הטריטוריות הפחות חופשיות בעולם, שניה רק לסוריה מוכת המלחמה.

היה אפשר להניח כי אפליה כזו היא בין השאר תוצאת השליטה החברתית של בני האן המונים יותר ממיליארד בני אדם – כתשעים אחוזים מאוכלוסיית סין והקבוצה האתנית הגדולה בעולם (לשם השוואה, האויגורים מהווים פחות מאחוז). במדינות בהן קיימת קבוצת רוב דומיננטית כל כך, תופעות כמו דיכוי ואפליה הן נפוצות ואינן ייחודיות לסין.

התגובה של בייג'ינג לביקורת מערבית בעניין היא הדיפה מוחלטת תוך ניסיון להראות את ההיסטוריה של גזענות ואפליה בארה"ב, אך זוהי בדיוק הנקודה: החטאים ההיסטוריים שלנו מתועדים היטב. הם השפיעו מאז על כל היבט במדיניות הציבורית האמריקנית, ועיתונות חופשית יחד עם מוסדות אחרים מוודאים שאנו נושאים באחריות הזו תמיד. אין שום מסתורין לגבי האירועים שהתרחשו במאות שעברו, ולגבי האופן בו ארה"ב כמדינה מתמודדת איתם.

יחד עם זאת, ישנו דפוס התנהגות מסוים בסין המתעלה מעל למוצא אתני. האפליה הגזעית בסין מזעזעת בפני עצמה, כמובן, אך היא מצביעה גם על מגמת הקצנה לאומנית רחבה יותר המתגלה כאחד המאפיינים הבולטים בעידן שי. סינים מקבוצת האן מהווים שיעור דומה באוכלוסייה בהונג קונג ו-97 אחוזים מהתושבים בטיוואן, אך אנשי אותן מדינות לא סבלו פחות מידו הקשה של שי. באופן דומה, גם 400 מיליוני הסינים (רובם מקבוצת האן) החיים באזורי הכפר ומשתכרים פחות מחמישה דולר ליום, חווים אפליה קשה מצד תושבי הערים הגדולות.

במובנים מסוימים, הפער בין עשירי הערים בסין לבין תושבי הפריפריה התמסד דרך שיטת רישום האוכלוסין המכונה 'הוּקוֹאוּ', המקשה על מעברים בין אזורים במדינה ויוצרת למעשה מערכת קסטות כלכלית. למרות שהנשיא שי הבטיח לבצע רפורמה בשיטה כדי לקדם הגירה לערים ולהגדיל הזדמנויות כלכליות, המערכת ממשיכה לפעול ולהגדיל את הפערים בין עירוניים ועניים. בעוד הראשונים הופכים לאמידים יותר ובעלי השקפת עולם גלובלית יותר, כך הופך הבוז אותו הם מפגינים כלפי האחר (אפריקני או סתם כפרי סיני) למודגש יותר.

תושבים בגוואנז'ו | zhizhou deng

השוביניזם הסיני נוסח שי מתחיל ליצור תגובת נגד ברחבי העולם. דוגמה אחת לכך היא ההתלהבות הפוחתת מיוזמת 'חגורה ודרך', אותו מאמץ שמוביל הנשיא שי להשגת דריסת רגל בשווקים זרים. רבים מן הפרויקטים הקשורים למהלך גרמו למדינות המשתתפות בהם להיכנס לחובות גדולים כמו במקרה של סרי לנקה, שנאלצה לוותר על נמל משמעותי לטובת סין לאחר שנטל החוב הפך כבד מדי. פוליטיקאים בסרי לנקה, מלזיה ומדינות אחרות הפכו את עמדתם השינה שתמכה בסין לאחר שהבינו לאן נושבת הרוח של מדיניות החוב שהיא מנהלת.

תגובת הנגד מופיעה גם במדינות אירופאיות, שבעבר ראו בסין איזון אפשרי לממשל טראמפ וארה"ב. בשבדיה למשל כמה ערים סיימו את יחסי הידידות במסגרת ברית ערים אחיות עם המקבילות בסין, והמדינה החליטה על סגירת 'מרכזי קונפוציוס', ששימשו כסוג של מכונת תעמולה במסווה של מכון תרבות ומחקר. מנהיגים אירופאיים, כולל מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ונשיא צרפת עמנואל מקרון, קראו לבדיקה מעמיקה יותר של האופן בו סין התמודדה עם מגפת הקורונה ודחו את הניסיון הסיני להסיט את האשמה למערב.

בקצרה, נראה כי העולם מתחיל להתאושש מסיפור האהבה הארוך עם סין. הרומן הגיע לשיא עם עליית שי שנחשב בתחילה לרפורמטור שיוביל את סין לבימה העולמית כשחקנית שווה ואחראית. אך כעת טבעו האמיתי של המשטר הופך לברור יותר, והעולם לא אוהב את מה שהוא רואה: היחס המזוויע למיעוטים אתניים ולכפריים העניים; ההתערבות בבחירות האחרונות בטייוואן; המדיניות התוקפנית כלפי הונג קונג והניסיון לפגוע בדמוקרטיה שם; הבריונות הכלכלית באמצעות גרימת חוב למדינות אחרות, ומה שנראה כמו מגיפה עולמית שנגרמה כתוצאה מרשלנות סינית.

בפעם הראשונה מאז ששקע האבק סביב אירועי הטבח בכיכר טיאננמן לפני שלושים שנה, העולם מתעורר למציאות המרה הזו. אם יש דבר אחד טוב שיצא מן העידן הגיאופוליטי הכאוטי הנוכחי, זו כנראה אותה התעוררות, ובתקווה שבעקבותיה תגיע פעולה תקיפה יותר נגד בייג'ינג.


תרזה שהאין היא אשת עסקים אמריקנית ושימשה בעבר כשגרירת ארה"ב בפועל בטייוואן. גרסה מלאה של המאמר התפרסה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

40 תגובות למאמר

  1. גם ישראל צריכה לצנן את היחסים הכלכליים עם סין. לא לתת יותר מכרזים לחברות סיניות.
    לראות מה אפשר לעשות עם הנמל שהם מקימים ליד חיפה.

    1. צריך להפסיק כל התקשרות עם הסינים יש עוד מדינות שאיתם אפשר לעשות עסקי סחר ולא עם הסינים השקרנים שמוליכים שולל את כל העולם צריך להתעורר

    2. ישראלים לא סולידריים כשמדובר בכסף. מקווה שעל אף הכלכלה הזולה יוטל על היבואנים הגבל עסקי. יש עוד מדינות בעולם שישמחו למנף את הכלכלה שלהם בידיים עובדות זולות לצערנו

    3. על אלוף גל הירש תפור תפקיד שר הביטחון או מפכל משטרת ישראל ובהמשך הוא ראוי ביותר כמועמד לרשות ממשלה אחרי ראש ממשלה הטגדי ביבי נתניהו

    4. אומרים שזו סיבת ביקורו של פומפאו בארץ בעת הזו.

    5. להפסיק כל קשר עם גנבי הטכנולוגיה זה חרב פיפיות

    6. מה שאפשר זה להכניס 50 אלף סינים לבניית תשתיות ובתים. ולזרוק את הפלשתינים שנכנסים עם סכינים.

    7. אני לא יתפלא עם הקורונה מזימה להפיל את סין ..המערב מתנכל להרבה מנהיגים ומפיל אותם

    8. צריך לבטל את העיסקה עם סין ולא לתת להם לבנות כלום במדינה!

    9. לדעתי לכל המעצמות האלה יש רק מה להפסיד .
      רק מדינות קטנות ומתקדמות מסוגלות לדלג על המשבר הזה ולהמשיך הלאה .
      עדיף גם לחוקק חוקים שימנעו מהסינים לחדור לכלכלה של ישראל ולשלוט בנכסים שלה .

    10. אני לא מתפלא יוסי, שאתה אוהב לשקר ולגנוב מאחרים. אחרי הכל, אתה וסין (אותה אתה מייצג), משקרים וגונבים כבר שנים רבות.

  2. צריך להפסיק כל התקשרות עם הסינים יש עוד מדינות שאיתם אפשר לעשות עסקי סחר ולא עם הסינים השקרנים שמוליכים שולל את כל העולם צריך להתעורר

  3. מה עניין שמיטה להר סיני? הקישור בין מקרי הגזענות נגד שחורים וכל רעה חולה בסין בכלל ונגד האויגורים בפרט היא דמגוגיה כאילו בארהב חסרים מקרי גזענות. רק בשבוע שעבר בוצע לינץ' בשחור באור יום. האם ניתן להשליך את התנהגות הרוצחים על שאר החבר'ה והממשל האמריקאי שהכותבת נמנית בתוכו?

    1. גזענות ממסדית אינה קיימת כמעט במערב. בסין קיימת ועוד איך. אני עוקב ביוטיוב אחרי מספר חשבונות של אנשים מערביים החיים בסין שנים רבות. זה קיים ומושרש עמוק. ובכלל מה לך להגן באיזה צורה על סין המחזיקה את נתיניה בחבל קצר. מאד קצר.

  4. כבר שנים שכלכלנים מתריעים שכוונת סין להשתלט על כלכלת העולם. סוגרים מפעלים במערב ומייצרים בזול בסין, כי אין שם חוקים להגנת עובדים. עבודת הסינים בנמל חיפה עלולה להתפוצץ לנו בפנים כמו שקרה בסרילנקה. נקוה שנתעורר לפני שיהיה מאוחר מידי.

  5. צריך להפסיק לרכוש מוצרים תוצרת סין אישית התנתקתי ברשת החברתית מכל הסינים להעביר מסר וגם למנוע מהם גישה חופשית לכלכה מחוץ לסין צריך לזכור כל החברות הסיניות הן בבעלות הממשלה שהפילנ עלינו את הקורונה ומסתתרת מאחורי עמימות שנותנת להם סיכוי לנחש אולי הוירוס הזה לא יוצר במעבדה לנשר ביאולוגי

  6. הכתבה הזו רק מראה שהסינים לא פראיירים. הם לא מוכנים להכיל מובלעות אפריקניות כמו שיש לנו בישראל. הסינים רואים מה קורה באירופה איזורים מוסלמים אקסטריטוריאלים מוכי פשע וברבריות. לכן הסינים רוצים לשמור על עצמם . אם זה לא מוצא חן בעיני האפריקנים הם יכולים תמיד לשוב לארצם. האויגורים הם מוסלמים, דת קשה מקפחת ותוקפנית. אם האויגורים יהפכו לבודהיסטים או קונפוציאנים מצבם ישתפר.

  7. הכתבה עושה המון הנחות לסין והמצב הרבה יותר גרוע.
    .
    לא היה בו זכר להשתלות אברים מאנשים חיים, לא היה בו זכר לתנאי העבודה של פועל סיני שיותר גרועים מעבד, גם לא היה זכר לשוד הפטנטים והתוצרת הסינית הגרועה.
    .
    בקיצור סין היא התגלמות של רוע צרוף

  8. סתם תיאור של אוסף של ארועים שלא קשורים אחד לשני, הסינים זה מעצמה עולה ומן הסתם כאשר אתה צובר כוח אתה רוכש אויבים, הסינים לא יותר טובים או יותר גרועים מעמים אחרים, ולזכותם יאמר שסין מבחינה אתנית היא הומוגנונית כך שקשה מאוד להסית קבוצה אחת בסין כנגד השנייה, החולשה של סין היא המשטר שלא ברור מהו, אידאולוגיה קומניסטית ופרקטיקה קפטילסטית,…. בטווח הארוך הוא מועד לכישלון אולם עד אז סין יכולה להיות המעצמה החזקה בעולם במיוחד כאשר הריקבון של הדמוקרטיות במערב שהן המתחרות לסין מתקדם בקצב מואץ.

    רק לתשומת לב, נכון להיום חרף נקודת ההתחלה הגרועה ותוך הפעלה של אמצעים דרקונים סין הצליחה להשתלט על הקורונה, אני לא רואה אף מדינה במערב שיכולה להפעיל על האזרחים אמצעים כמו שסין מרשה לעצמה, חוסר המעצורים זהו יתרון שעומד לזכות סין.

    לסיכום, מדובר בתחרות על הנהגת העולם המלווה בהשמצות ודיסאינפורמציה , המערב מציע סט ערכים מסויים והסינים סט ערכים אחר, ימים יגידו מי מהם יצליח

    1. סין הומוגנית? ההאנים מהווים רק 90% מהאוכלוסיה ואם כבר, זו הבעיה: כל שאר המיעוטים טוענים לקיפוח, אפליה ואף התעללות נטולת זכויות אדם. דווקא בגלל זה קל להסית את ההאנים נגד כל השאר.
      בניגוד לישראל בה למרות שקרי התקשורת אין באמת קיפוח כי כולם יודעים שאם תקופח קבוצה אחת, נגיד הערבים אז זה רק עניין של זמן עד שיקפחו גם את החרדים/מתנחלים/דרוזים/מזרחים/הקהילה הגאה וכו׳ ולכן יש המון קבוצוצ שיתנגדו הרבה לפני שזה יגיע אליהם ואין באמת רוב שיכול לקפח.

    2. כדי שסין תהיה הומנית, תצטרך לשקר קצת יותר על מחנות, רצח אזרחי סין, אסירים פוליטיים, גזענות ממשלתית רשמית, גניבה ורודנות פוליטית ששמה את הנאצים בכיס הקטן.

      קדימה, שירי הילל לקים ג'ונג און, אבי השמש הזורחת.

    3. איציק הסיני?
      סין יצרה את הוירוס במעבדה ושיחררה אותו כדי להישתלט על העולם. עכשיו שאנחנו יודעים את זה כול מה שצריך לעשות כדי לעצור את הוירוס שנקרא "מעצמת סין" שמנסה להשתלט על העולם, זה שכול מדינה שיש לה פצצת אטום או מימן (גם כול טיל שיגיע לשם) מוזמנת להטיל חופשי על סין לא משנה המיקום העיקר שיהיה בתוך גבולות סין, ללא שום דאגה מהשלכות! כנה"ל כול הזבל הגרעיני (וזבל בכללי)-לדחוס לטיל בין יבשתי של אילון מאסק ו"לקלוע לזבל"-לא צריך בשביל זה שחקן NBA. "הבא להורגך השקם לרטשו"

  9. גם לנו יש שיטה שמקשה על מעבר מאזור לאזור, קוראים לזה משכנתא.

    המדינה באופן מלאכותי מונעת הפשרת קרקעות לבנייה, מה שגורם לבנייה להיות יקרה יותר, מה שגורם למעבר לתל אביב, לדוגמא, להיות יקר יותר.

    אז קודם שנסתכל לעצמנו במראה לפני שנאשים אחרים.

    1. נכון שגם אצלנו רבים מהאוכלוסיה לא יכולים להגיע למרכזי הכלכלה אבל לפחות מודעים לזה ולכן ממשלות רבות ניסו(בהצלחה חלקית מאוד) להביא את הכלכלה לפריפריה וליצור גם שם מקומות עבודה והתפתחות.

  10. סין היא עדיין יצרנית גדולה, זולה ,יעילה ואמינה וכן צרכנים בכל סדר גודל ברחבי העולם מאדם פרטי ועד ממשלות יעדיפו לסחור אתה ולקבל מוצר/ שרות יעיל, זול תמורה הולמת למחיר ששולם ופגיעה במוסלמים ממיעוט לא מוכר או אמירות פוגעות כלפי שחורים לא ישפיעו על המגמה

  11. במשפחה הקומוניסטית של מאו צה טונג בשנות החמישים נרצחו כחמישים מיליון סינים. במלחמת העולם השנייה רצחו היפנים כשלשים מיליון סינים. זה מה שנקרא על קצת המזלג, לך זיל גמור, רוב הישראלים יודעים מעט מידי או שום דבר על כל דבר מעבר מחירי הטיסות.

  12. הקורונה לא גילתה משהוא חדש על סין אלה על החולשה של המערב המפונק ותאב בצע ושאר העולם (לא כולל מדינות כמו טיוואן) שלמרות שהיה לו זמן
    הוא לא היה מוכן להקצות משאבים ולעשות את מה שצריך לעשות כדי לבלום את המחלה וגם להציב גבולות לסין עוד מהתקופה של אובמה,
    אז מה נשאר עכשיו לילל ולבכות על סין שהם התחילו כמו ילדים קטנים, מבט אחד ברחוב בסין עם מסיכות ומבט שני על שאר המדינות בעולם כולל אנחנו
    מראה שהם לא מוכנים לשים אפילו מסיכה על הפרצוף כמו שצריך, ההתפתחות המטאורית של סין קשורה לקפטליזם חזירי וקישקושי גלובליזציה של המערב שבו אנשי עסקים
    העדיפו להעביר את כל היצור לסין כדי לגרוף סכומי עתק לכיס שלהם רק מה הסינים פשוט מעתיקים הכל ואחרי כמה שנים הם כבר הופכים ליצרנים,
    כך מוצר מערבי מועבר לסין וישר נוצרים עשרות חיקויים, לסינים יש יכולות שראויות להערכה גדולה וגם יש להם יכולת ליצור דמוקרטיה משגשגת ראה ערך טייוואן אבל בסין כיום באופן מצער יושבת מפלגה דיקטטורית שכאילו הוציאו אותה מאיזה סרט של גורג אורוויל אבל כל זה לא חדש
    והנוסחה היחידה לשמור על סין ביחידה אחת ועל המפלגה הוא תחת דיקטטורה מחשבתית שרומסת את הפרט

  13. האמריקאים היו אלו שפתחו את ההגירה התעשייתית/ טכנולוגית לסין, כאשר חברת IBM הייתה הראשונה. ל ה פ ק י ר עובדים אמריקאים לטובת עובדים סינים זולים. שאר העולם המערבי וישראל בתוכו הלכו בעקבותיהם וכך למעשה בנו את הרשת הגלובלית שהנהנית הכי גדולה ממנה, אקספוננציאלית – היא סין. אותה סין קומוניסטית שלשנייה לא זנחה את תאוות השלטון העולמי שלה. כיום ישנן 2 מתחרות על הגמוניה עולמית: האיסלאם הקיצוני והמפלגה הקומוניסטית הרודה בעם ששורשיו עתיקים חכמים קונפטוציוניים. נכון שעל ישראל היום לנהוג בחוכמה ובמשנה זהירות, לעמוד לצד הגדולה בידידותינו, ארה"ב, ולהישמר לנפשותינו מהסכנה הצהובה שלא פגה רק השכילו לעמעם אותה ולהשכיח אותה כל אותם אינטרסנטים ולמדנו הכסף הגדול.

  14. בקר טוב… התעוררתם? לא למדתם ולא הבנתם שמשטר קומוניסטי הוא משטר מושחת מהדרגה הנמוכה ביותר? האם לא למדתם מברית המועצות מה היא דיקטטורה קומוניסטית?
    הכסף מעוור עיני אנשים. הסחורה הזולה מסין סחפה אתכם. אך מעולם לא חשבתם על הפועל העומד מאחורי אותו מוצר זול. החי בתת תנאים במשכורת רעב ובלי כל תנאים סוציאלים.
    אני מקווה שתפסיקו לקנות מסין. תשלמו מעט יותר, אך כך תוסיפו הצלחה למדינות המערב הדמוקראטיות ותחזירו את סין לממדיה מלפני שנים.

  15. אני הייתי בסין וראיתי את מצב העובדים שם.
    נוכחתי במפעל ליצור ברגים.
    ובכן: המכונות מיושנות אולי מתחילת המאה ה 20. תיל מתכת שקצהו נכנס למבונה הפועלת על חשמל. מייצרת בורג מהתיל וחותכת אותו לגודל המתאים. החלקים הנעים במכונה זקוקים לשימון כל הזמן. המכונה מתחממת ואדים של שמן שרוף עולים ממנה.
    במפעל הנמצא באולם ענק פועלים כמאה מכונות. פועלים עוברים בין המכונות ובודקים שלא חסר שמן. והמכונות פועלות כראוי. המכונות כל כך מיושנות שקורות בהן תקלות רבות. אדי השמן באולם גורמות לערפל תמידי. לא יכולתי להשאר שם יותר מעשר דקות. ונאלצתי לצאת החוצה תוך שעול חזק.
    רק לחשוב על אותם צעירים העובדים שם שנים. יום יום במשכורות נמוכות. ללא תנאים , לא סביבתיים ולא סוציאלים.
    לרוב הם מתים צעירים מסרטן. אך לבעלים ולשלטונות לא אכפת.
    במערב לא היה אפשר להקים מפעל כזה.
    חישבו על זה והפסיקו לקנות מוצרים סיניים רק מתוך בצע כסף.

  16. יתכן מאד שכל מה שנאמר בכתבה אמת וזה עצוב
    ,אך יחד עם זה צריך לומר עם כל הקושי שבדבר בני אדם הם בני אדם והם מתנלים ברוח הזמן והמקום.
    , אדם לאדם זאב…
    בקיצור, בעולם של היום צריך לדעת להלך בין הטיפות.
    לא צריך ללכת לסין כדי לראות את הזוועות.
    ממש כאן לידנו בסוריה
    , אירן, תימן,ואפילו בעזה.

  17. להפסיק לאלתר כל תקשורת עם סין. להחרים את הארץ הזו מכל וכל. הם קנו כבר המון מישראל (כמו תנובה). די!!!!

  18. תנובה פעם היתה חברה ישראלית אותנתית .. עכשיו הפכה להיות חברה סינית …תנובה היה חברה סינית …. אל תקנות חלב תנובה יש שם אטלף בטח תוספת

  19. מה לגבי הפאלון גונג?
    מתרגלי השיטה בסין נרדפים מאז 1999 ועד היום, רדיפה הכוללת מאסרים ממושכים, עינויים, שליחה למחנות עבודה, וקצירת איברים פנימיים לשם סחר באיברים (https://bit.ly/2LEpwcr). חוקרים קנדים איששו את ההאשמות הללו כבר ב-2006. מוכרחים להטיל סנקציות על סין, נקווה רק שהעולם לא ייתעורר מאוחר מדי…

  20. איציק הסיני?
    סין יצרה את הוירוס במעבדה ושיחררה אותו כדי להישתלט על העולם. עכשיו שאנחנו יודעים את זה כול מה שצריך לעשות כדי לעצור את הוירוס שנקרא "מעצמת סין" שמנסה להשתלט על העולם, זה שכול מדינה שיש לה פצצת אטום או מימן (גם כול טיל שיגיע לשם) מוזמנת להטיל חופשי על סין לא משנה המיקום העיקר שיהיה בתוך גבולות סין, ללא שום דאגה מהשלכות! כנה"ל כול הזבל הגרעיני (וזבל בכללי)-לדחוס לטיל בין יבשתי של אילון מאסק ו"לקלוע לזבל"-לא צריך בשביל זה שחקן NBA. "הבא להורגך השקם לרטשו"