"הפר קונצנזוס": קמפיין הסתה נגד שר ברש"פ שרמז על מגעים עם ישראל

שר החוץ ריאד מאלכי אמר בראיון שהיה שוקל אפשרות לשיחת וידאו בין עבאס לנתניהו, ובתגובה ספג מתקפת גינויים וקריאות לפיטוריו

ריאד אל-מאלכי | Roosewelt Pinheiro/ABr

ריאד אל-מאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ביצע פשע חמור. בפגישה עם עיתונאים זרים בשבוע שעבר, הוא השמיע הצהרה שערורייתית לפיה הפלסטינים מוכנים לערוך פגישה עם ישראלים. "ההנהגה שלנו בוטחת בנשיא הרוסי פוטין", אמר מאלכי והתייחס לאפשרות של שיחת וידאו בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בחסות רוסית. "נשקול את האפשרות אם הרוסים יחשבו שיש בה תועלת", הסביר.

הנהגת הרש"פ מסרבת לקיים שיחות עם ישראל מזה כשש שנים, ומאז 2017 מחרימה גם את הממשל האמריקני בתגובה להחלטת הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. ב-19 בחודש מאי האחרון, עבאס הודיע על החלטתו לסיים את כל ההסכמים וההבנות עם ישראל וארה"ב, כולל שיתוף הפעלה הביטחוני. מבחינת ראשי הרש"פ, אלו הן האויבות העיקריות של הפלסטינים. אסור לקיים שיחות עם גורם ישראלי או אמריקני ואסור אפילו לדבר על אפשרות כזו.

אין פלא אפוא שדבריו של אל-מאלכי עוררו זעם נרחב בציבור הפלסטיני, וחלק מן המבקרים אף קראו להתפטרותו. התוקפים את מאלכי אינם משתייכים בהכרח לקבוצות קיצוניות אלא מגיעים גם מתוך תנועת הפת"ח של עבאס, אותה תנועה המוצגת בעולם כפלג ה"מתון" בחברה הפלסטינית. אנשי הפת"ח היוו גם את החלק הדומיננטי באש"ף שחתם על הסכמי אוסלו מול ישראל ב-1993, ויאסר ערפאת שלח אז מכתב ליצחק רבין בו טען כי הוא מוכן להכיר בקיום ישראל ומחויב לפתרון של שלום וזניחת הטרור. 27 שנים לאחר מכן, נראה כי ראשי אותה תנועה סבורים כי אפילו שיחות עם ישראל נחשבות לפשע, ושכל פלסטיני עדיין מאמין בסיכוי לשלום צריך להיות מוקע ומוחרם.

בתגובה לדבריו של מאלכי, בכיר הפת"ח תאופיק טיראווי שלח אזהרה חריפה לשר החוץ והאשים אותו בהפרת "הקונצנזוס הלאומי" הפלסטיני. מתוקף מעמדו בתנועה ומתוך פעילותו בעבר, להצהרתו של טיראווי יש משקל מיוחד. הוא נושא בדרגת גנרל וחבר בוועדה המרכזית של הפת"ח, והוא זה שיצר את מנגנון המודיעין הכללי ב-1994. כך הוא כתב למאלכי: "הגיע העת שתלך לביתך ותהרהר במעשיך. אינך מסוגל יותר לבטא את שאיפות העם הפלסטיני, ולכן ראש הממשלה נדרש בדחיפות למצוא לך מחליף". אף מנהיג אחר בפת"ח לא יצא להגנת מאלכי לאחר ההתקפה הזו, וניתן לפרש את השתיקה הזו כהצהרת תמיכה בפיטוריו של בכיר פלסטיני רק משום שרמז על מוכנות להיפגש עם ישראלים.

תאופיק טיראווי | צילום מסך

מי שעוד מיהרו לאמץ את הקריאה של טיראווי היו ארגוני הטרור. בחמאס אמרו שדבריו של מאלכי מוכיחים כי ההנהגה הפלסטינית אינה רצינית באיומיה לבטל את ההסכמים עם ישראל. "אין להם רצון להתמודד מול תכנית הסיפוח של ישראל והם שואפים להמשיך ביחסים עם ממשלת הכיבוש", אמר דובר מטעם הארגון. הג'יהאד האסלאמי פרסם גם הוא הצהרה בה נאמר כי דבריו של מאלכי "חושפים את מידת הבלבול ברשות הפלסטינית ואת העמדות והפעולות הסותרות של גורמים פלסטיניים בנוגע למפגשים עם האויב".

ארגון החזית העממית קרא לפיטורי השר והוסיף כי הוא רואה "בחומרה רבה" את האמירות שיוחסו למאלכי אשר "משקפות הצמדות לאשליה של שיחות עם ישראל". על פי הארגון, אמירות אלה הן "חלק ממגמה של פניה נגד הקונצנזוס הלאומי הפלסטיני". בארגון 'החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין' קראו למאלכי "לחדול מפטפטת מדינית ולציית להחלטות הגופים המחוקקים" שקבעו את הפסקת הקשר עם ישראל. עוד אמרו בארגון כי דבריו של מאלכי "נושאים משמעות וכוונה מסוכנת שמנוגד לעמדה הפלסטינית הכללית כלפי ישראל". גם גולשים רבים ברשתות החברתיות פתחו בקמפיין הסתה מכוון נגד השר.

כאמור, בהתחשב ברמות העוינות הקיימת בחברה הפלסטינית כלפי ישראל וארה"ב, גל ההתקפות וההשמצות נגד מאלכי אינו מפתיע כלל והוא תוצאה ישירה של ההסתה המתמשכת מצד הנהגת הרש"פ. ממש מדי יום, בכירים פלסטינים חוזרים שוב ושוב על האשמות מופרכות לפיהן ישראל היא זו שדוחה את השלום ומבצעת "פשעי מלחמה". אותם מנהיגים ממשיכים להתעקש גם על התנגחות בממשל טראמפ בשל מה שהם מגדירים כ"הטייה" לטובת ישראל. כאשר רמת ההסתה היום-יומית מגיעה לקיצוניות כזו, איך אפשר לצפות שלא יטילו וטו על פגישה עם ישראלי או על המחשבה על כך?

בנסיבות הקיימות בשטח כיום, אפילו השיח על חידוש תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים הוא בלתי אפשרי. כפי שריאד אל-מאלכי למד בדרך הקשה, גם רמז קטן על שיחות מפי מנהיג פלסטיני יכול לסמן את סוף הקריירה שלו מול מתקפת גינויים כוללת. ואם כך ה"מתונים" מגיבים לשר החוץ, נותר רק לשער לאיזה יחס יזכה מהקיצוניים כל אדם אחר שיעז לדבר על משא ומתן עם ישראל.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ציבור מתנגדי נתניהו טוען שאסור להסכים לתכנית המאה של טראמפ כי היא תגרום להקמת מדינה פלסטינית שתהווה סכנה למדינת ישראל (וזאת בנוסף לבעיה האידאולוגית של רוב הימין שמתנגד לוויתורים על שטחי א"י).
    מנגד, תומכי רה"מ טוענים שהוא מודע לבעיה אך הוא מסכים לתכנית מכיוון שהוא בטוח ש"הפלסטינים" לא יקבלו את ההסכם וישראל לא תהיה מחויבת לוויתורים. זו מדיניות קבועה שלו – הם טוענים – החל מ96 בהסכמי וואי – שביטלו למעשה את הסכמי אוסלו, ממשיך ב'נאום בר אילן' בו הוא הביע הסכמה למו"מ על תכנית "שתי מדינות לשני עמים" בהציבו בפתיחת המו"מ תנאים שיגרמו לדחייה מוחלטת של "הפלסטינים" וכלה בהסכם טראמפ הנוכחי שגם בו ישנן דרישות ישראליות שלא יתקבלו באופן וודאי מצד הפלסטינים.
    כתבה זו מוכיחה את טענת תומכי ההסכם!

    1. להפך.
      הטיעון של המתנגדים הוא שכמו בהסכמים הקודמים(אוסלו, וואי, הסכם השלום עם ירדן ועוד) הערבים לא יקבלו את ההסכם ולא יכבדו אותו(אבל יסכימו לערוך הצגה לעולם של חתימה) בעוד הישראלים יכבדו ויצאו שוב פראיירים ושוב נצא מופסדים.