הפיוז הקצר של שלח מעיד בעיקר על עומק הרקבון בתקשורת

חבר הכנסת שהתרגל לראיונות מלטפים באדיבות חבריו בבראנז'ה התפוצץ בגלל שאלה אחת, ורץ לסגור את העניין עם אותם חברים ותיקים

שמאלני עצבני. ח"כ עפר שלח | צילום מסך

לכאורה, התגובה היצרית, הגסה והאלימה של ח"כ עפר שלח בריאיון הגנוז שנתן לערוץ הכנסת, מלמדת בעיקר על שלח עצמו ;על הביטוי הטהור שנתן למאפיין היש-עתידי הכה מובהק של שנאת חרדים (ברור שלעולם לא היה מעז להתפרץ כך על עיתונאים מהזרם המרכזי); ועל עוצמת הלחץ, התסכול והאכזבה בהן היה שרוי בזמן הריאיון, נוכח התרסקות מפעל חייו הפוליטי עם הקמת ממשלת נתניהו החמישית בקולות מצביעי 'כחול לבן'. עוד היא מלמדת על הפער העצום והמגוחך בין הדימוי הענייני, האינטלקטואלי והקריר בו התעטף בסיוע התקשורת בשנותיו בפוליטיקה, לבין המזג החם והעצבני שחשף לפתע.

אבל כל אלו כאמור לכאורה בלבד, כי יותר משמלמד האירוע על שלח הוא מלמד על התקשורת. ההתפרצות נחלקה לשניים: התדהמה והכעס על עצם ההעזה לשאול אותו שאלה לא נוחה על פרשת המעקבים וההאזנות ב'כחול לבן', והמעבר הטבעי והמיידי לאיומים כוחניים ובלתי-לגיטימיים כלפי המראיין בסגנון "אני עכשיו בדרך לבוסים שלך". שני החלקים מספרים סיפור מעניין וחשוב, והוא סיפור היחסים בין 'יש עתיד' לבין התקשורת.

התדהמה והכעס שהפגין שלח מול שאלה בודדה מעידים על כך שבעומק התודעה הוא כלל לא היה מוכן לאפשרות שהאולפן לא יהיה מגרשו הביתי והידידותי. כיתר בכירי 'יש עתיד', גם הוא רגיל להתארח בתקשורת רק כדי להנחית לכל ההרמות שמרימים לו המראיינים, מן הסתם על פי נושאים שנקבעים ומתואמים מראש. אולי, בשביל מראית העין, לפעמים משתרבבת איזו שאלה רפה לפרוטוקול או דבר ביקורת, וגם זה בצורת הרמה להנחתה שהיא התגובה המסודרת של המפלגה אותה יש להפיץ.

כלומר, בעלילה הנסתרת, המקבילה לזו הגלויה שנחשפה אתמול, מי שהפר כאן את הכללים לא היה שלח בהתפרצותו, אלא דווקא העיתונאים, שחרגו מהמתכונת הקבועה של ראיונות היח"צ החנפים שהם מנת חלקם הקבועה של אנשי 'יש עתיד'. משם, המעבר הטבעי לאיום "השיחה עם המנהל" מעיד על עוצמת הקשר הוותיק בין יש עתיד לבין "הבוסים" – ומעל כולם מנכ"ל ערוץ הכנסת ערן טיפנברון. נזכיר למי ששכח: את ערוץ הכנסת היה אמור להפעיל ערוץ 20, שזכה במכרז להפעלתו,  אלא שבג"ץ התערב בהליך ופסל את המכרז וכך נמסרה הפעלת הערוץ לידי חברת RGE, המפעילה גם את חדשות 13, וטיפנברון מונה למנכ"ל.

ומאיפה בא טיפנברון לערוץ הכנסת? מתפקיד העורך הראשי של אתר ynet מבית 'ידיעות אחרונות' בזמן בחירות 2015. ולמה זה חשוב? כי באותה מערכת בחירות, על פי עדות האסטרטג הפוליטי ליאור חורב, שיחקה קבוצת 'ידיעות אחרונות' תפקיד פוליטי מרכזי לטובת 'יש עתיד', כולל הוראה שהונחתה על מפלגת העבודה לא לתקוף את לפיד, וכולל איום מפורש שאם יעזו להיאבק על מאגר הקולות המשותף, 'ידיעות' ו-ynet לא יראו זאת בעין יפה וכעונש יתקפו בחזרה את מפלגת העבודה.

וכנהוג בין אנשים העושים מעשיהם במחשכים, אין ארוחות חינם. עוד קודם לכן, בממשלה קצרת הימים שקמה ב-2013 ובה כיהנו נציגי 'יש עתיד' כשרים, הזרימו משרדיהם מיליוני שקלים מכספי ציבור לקבוצת 'ידיעות אחרונות' בעסקאות מצחינות של "תוכן ממומן". בעולם ערכים מקצועיים שכזה, אין פלא ששלח הרגיש חופשי לאיים בבוטות כפי שאיים.

עפר שלח לא רק איים אלא גם עשה, ועכשיו הגיע תורו של טיפנברון לספק את הסחורה ולסתום את הפרצה. טיפנברון הרגיש חופשי לגמרי לנצל כסף ציבורי, הפעם מתקציב ערוץ הכנסת הממומן על-ידי כולנו, כדי לפתוח במסע ציד נקמני אחר העיתונאים שהעזו להדליף את הסרטון שהציג את שלח במערומיו. על פי הדיווחים, מזה שבועות מושלט טרור במסדרונות הערוץ, כאשר עובדים חשודים מוצעדים לבדיקות פוליגרף עם האיום בפיטורין מרחף מעל. בתוך כך הערוץ שם ללעג את ההגנה הנלהבת והמסורה שמעניקה התקשורת להדלפות, שהן כידוע "נשמת אפה של העיתונות" שהיא "כלב השמירה על הדמוקרטיה",  ושאר מליצות שהמרדף המקארתיסטי אחר עובדי ערוץ תקשורת מרוקן אותן מפרומילי האמינות האחרונים שמישהו עוד נתן בהן.

ועל כל זה עומדת התקשורת כולה ומביטה בשתיקה מחפירה. היכן הם כל העיתונאים שהזדעזעו עד עמקי נשמתם רק אתמול ושלשום נוכח ה"מתקפה" על עיתונאים מטעם הליכוד? היכן הם כל אותם מגנים על ההדלפות באשר הן? איפה עצומות ההזדהות והתמיכה? האם עובדי ערוץ הכנסת הנרדפים, אותם יצא טיפנבורן לחסל בשליחות עפר שלח, לא ראויים להגנתם? מתברר שלא. תיראו מופתעים.


חנן עמיאור הוא עורך אתר ביקורת התקשורת 'פרספקטיבה'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

34 תגובות למאמר

  1. לנאורים מותר הכל.
    יש חופש ביטוי אבל לא שזה נוגע לביקורת על בית המשפט
    על ביבי יש איומים אבל כאשר מישהו מדביק מדבקה על תיבת דואר . ולא מדובר במדבקת איום אלא הבעת דעה אז כמובן שזה אסור.
    מותר לרדוף שנה את מנדבליט כל זמן שהוא לא הגיש תביעה נגד ביבי אבל כאשר הגיש ומישהו העביר ביקורת זו עבירה.
    מי אמר "יאותרג שרון? ולמה הוא התכוון?

    יש חוק לנאורים ויש חוק לאחרים

    1. מסכים אך אנא הפסק להשתמש בפרופוגנדה בולשביקית.

      לא רק שאין הצדקה לקרוא לסמול "נאורים", אלא כל חזרה על המנטרה, מקבעת זאת בתודעה. הסמול יכול לקרוא לעצמו איך שהוא רוצה – גם אבי השמש ואלוהי היקום (כמו שהסמול כבר עושה) – לסמול צריך לקרוא בשמו האמיתי: הסמול השקרן.

      כל שם תואר אחר, יתאה את הסמול השקרן, אם וכאשר, ישתנו מעשיו.

  2. רחמנות על עופר שלח, לפי רמת העצבים של המסכן, אולי עבר עליו משהוא, אולי הבנאדם זקוק לטיפול פסיכיאטרי.
    בלי להתייחס לראיון המכוער מאד מצד עופר שלח, ולאיפוק המרשים של המראיינים, מהנסיון שלי בחיים מה שאני יכול להגיד זה שכשמישהוא כל כך מתרגז, סימן שזה אמת.

    1. או במילים אחרות: על ראש הגנב בוער הכובע…

  3. "ועל כל זה עומדת התקשורת כולה ומביטה בשתיקה מחפירה" וגרועה מזה שתיקתו של היועמ"ש ומ"מ פרקליט המדינה מנדלבליט.
    על שמועות קטנות יותר הוא כבר פתח חקירות נגד ראש הממשלה. מדוע כאן לא נפתח כלום?

    1. אין ספק שמדובר בתיק שוחד מובהק בין לפיד למוזס

  4. מדהים איך מפלצת תקשורתית כזו מתפוצצת לאחר שעשר שנים "המלך ביבי" לקח את עניין התקשורת באופן אישי.

    שוב פעם אתם מאשימים את השמאל המרקסיסטי שהוא משתמש הפלא ופלא בשיטות מרקסיסטיות.

    משהו בנוגע לרפיסות של נציגי ימין לבקר את החרפה?!

    אולי ביקורת על כך שמכל שנותיו של ביבי כשר תקשורת ורמ הדבר היחיד שהיינו עדים לו זו שיחה עלובה ומבישה בין מו"ל לרמ בה רמ דואג לעצמו במקום לקדם אגנדות?

    אתם תמשיכו לבקר את השמאל על כך שהוא מתנהג כמו שמאל
    אבל חס וחלילה לבקר את הימין שמתנהג כמו שמאל עלוב?!?

    את תרומתי אליכם תקבלו כאשר תתנו פה כתבות שאנשי הימין יפחדו פחד מוות אפילו לחשוב לאמץ אגנדות שמאל.

    בינתיים נציגי הימין פוחדים יותר מעיתונאים שמאלנים מאשר עיתונאים ימניים.

    הלכתי להקיא.

    1. ח״כ מעורער, ייצרי, גס, אלים ולא בליכוד, כמוהו אין עוד…מזל של כולנו.

    2. תקשורת מושחתת שהפכה להיות ליות לא רלוונטית בגלל שמנהיגים אותה בולשבקים תועמלנים והארכי מושחת נוני מוזס.לפיד הוא בסך הכל פיון של מוזס

  5. איזו תקשורת יש בארץ? חיקוי זול ל-المنار?

    כאשר אני רוצה לדעת מה חסן חושב, אני צופה במקור, לא בחיקוי הישראלי. השקר של דעה שונה מזו של הימלר במהלך כמה שניות בשנה, כדי שנאמין שיש שוני בין סמולנינו לבין المنار, לא עובדת עליי. אין כל טעם להתגייס לפרופוגנדה סמולנית. מי שרוצה לעסוק בתקשורת, מוזמן לכתוב באתר זה ובעוד כמה אתרים אמינים.

    מבחינתי, שרק נסראללה יצפה בחיקויים הישראלים.

  6. נאד נפוח ופטאתי מה לעשות כשהשאלות לא תמיד "ידידותיות" למרואיין, בגדול סובל מבעיות חלל,

  7. כתבה מדוייקת אבל מה זה יתן? הימין האימפוטנטי ששולט כאן יותר מ 40 שנה לא מסוגל לשנות כלום. הייתי שולח אותם דחוף לעשות קורס אצל ותיקי מפא"י איך לשלוט.

  8. כמה שזה נכון. משםט שנאמר בגמרא לפני 2000 שנה. "אין אדם ניכר אלא בכיסו,כוסו,כעסו. ממש מתאים לעופר שלח. כשהתעמבו התגלא אדם אלים . עד עכשיו שיחק אותה היא ולםיד "הנאורים המודרנים ". את לפיד הכרתי חםי האגנדה שלו. השנאה שלו ליהודים הדתיים מעידה על אופיו הנאלח. אמיר לי מי אתה ואגיד לל מיהם יבריך.

  9. הגיע הזמן להתקוממות עממית ומהפכה אזרחית יהודית נגד הדיקטטורה הבולשביקית וכל החיילים שלה!

  10. זה אשכרה יחסי שוחד בין פוליטיקאי לקבלת טובת הנאה מהתקשורת.
    אין יותר פלילי מזה.

    יש גם עובדות. " אני הולך לבוסים שלך " והפלא ופלא – פוטרו עובדים ממקור פרנסתם.
    הכנופייה הפאשיסטית במסווה ליברלית ששלח הוא אחד מהנציגים המובחרים שלה. הראתה לנו בניצוץ של אור אמת שהפציע לשנייה וחזר למצב הרגיל של מצב האשלייה שבו אנו חיים.
    שלח, המטריקס הרובוטי הופיע כניצוץ הברק והחזיר אותנו לעולם האשלייה של המטריקס שבו התקשורת החזירה במהירות את הזרקות הסמי אשלייה חזרה מהר לכל אזרח ואזרח במדינה.
    לרגע אחד נחשפנו לאור השמש, לעולם האמיתי, לעולם הנקי מהמטריקס. ובמהרה החזירו אותנו לעולם האשליות . שבו מנהלים מאחורי הקלעים המפלצות הדיקטטוריות כגון חיות שטן, מנדלבליט ינשוף, דרעקר תנשמת לילה, ושלח נשר שעט מעל הנבלות ומחכה לשעת כושר כדי להבאיס את עצמו.

    אתם רוצים לחיות המדינה כזאת ?

  11. אכן תגובה זועמת ומוזר שבסרטון המצורף לא שמו גם את השאלה שגרמה לו להתפוצץ. קוראים לזה עריכה מגמתית.

  12. היה ראיון.
    הראיון לא שודר כי המרואיין הפסיק את הראיון.
    לאחר מכן המרואיין איים בצורה עבריינית.
    איש ציבור המאיים בצורה עבריינית זה ידיעה חדשותית ממדרגה ראשונה.
    מותר לאדם מאויים לצלם את האיומים כנגדו ומותר לו אפילו לפרסם אותם כדי להכפיש את המאיים (הכפשות שיש להן ביסוס הן דבר מכוער אבל חוקי).
    זה ממש לא משנה אם המצלמה שצילמה את האיומים היא אותה המצלמה שצילמה את הראיון שהופסק ולא שודר.

  13. בעה צהרים טובים שמעתי ראיתי את התלהמות של חבר כנסת עופר שלח זאת התפרצות זעם ללא רסן כמו סוס טוריאני אין מעצורים צורח על מראינים כמו אדם ננשך יש לו כלבת איבוד שפיות דעת התנהגות ליושבי ג"ונגל מיד לעשות לו הגליה לגור עם חיות או ללאשפז אותו בפסכיאטריה לסגור אותו במחלקת לחולי רוח אדם לא מתאים להיות בכנסת ישראל זה מופרע בנפשו חיב להיות בבדוד השעיה מפעלות בכנסת במשך שנה לא לתת לו במה התקשורת לעשות עליו חרם מכל פעלות תרבות מביא דוגמה רעה התור חבר כנסת על יושב הכנסת להרחקו לא ידרוך כף רגלו בכנסת תודה
    "

  14. תגידו, רק לי נראה מקריאת הכתבה ומשמיעת דברי היועץ האסטרטגי שיש כאן תיק שוחד מובהק,(אליבא תיקי נתניהו). שבין בכירי כחול לבן ששימשו כשרים והזרימו כספים לעיתון לבין בכירי ידיעות אחרונות ( מוזס) על נושא סיקור אוהד ומטה דעת קהל, שלא נחקר ?

  15. תגידו, רק לי נראה מקריאת הכתבה ומשמיעת דברי היועץ האסטרטגי שיש כאן תיק שוחד מובהק,(אליבא תיקי נתניהו). שבין בכירי כחול לבן ששימשו כשרים והזרימו כספים לעיתון לבין בכירי ידיעות אחרונות ( מוזס) על נושא סיקור אוהד ומטה דעת קהל, שלא נחקר ?

    1. בית-מידרשוקן, הרבה יותר ארסי, אלא שהוא שולט בכעסיו, בהגיונו ובלשונו; נראה, נשמע ומתקבל כאינטלקטואל, רודף צדק ומצליח להסוות את פרצופו האמיתי, הכוחני והחמדני. הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה ויסיר את המסווה.

  16. ישנם הרבה צ׳חצ׳חים פוליטיים משכילים, חסרי השכלה וכאילו המנסים לקנות תואר כ׳ש על חייהם מרוקני כל תוכן הדר וכבוד. עפר ״שלוח״ הוא בס׳ה סתם שלוח חסר כל הילה של פוליטיקאי. כמובן שאין לחשוד בו (במיוחד לאחר שהוכיח) שאינו ממלכתי כלל ואינו יכול. הוא כמו גם הטירן המנהיג את ״אין עתיד״ מתוסכלים מכך שאינם כמו ביבי. אך את מה שאלוהים דפק הם בטח לא יוכלו לתקן בכדי לדמות לביבי הנערץ מן הסיבות הבאות
    *IQ של ביבי הוא 180 זו מתנה אלוהית. אולי שלוח ומנהלו יגיעו יחד ל IQ המתקרב לזה של ביבי.
    *השכלה. אי אפשר להשוות.
    * ממלכתיות שואפת לאפס גם ללא לחץ עיתונאי.
    * הבנת העולם המעוותת של ״שלוח״ ומנהיגו לא מקרבות לביבי המנהיג הנערץ בעולם
    לסיום חשבתי לצתת ״אם בארזים נפלה שלהבת..״ אלא שנותר לי לכתוב על שלוח ושית׳. ״אם בארגזים נפלה שלהבת״ אזי הם ישרפו עצמם. שבת שלום ומבורך

  17. הפנים האמתיות והעלובות של הגרועים בישבנים הממלאים את בנין הכנסת.
    עצוב יצורים כאלה קוראים לעצמם "מנהיגים".
    אין מילה המתארת במדויק את אוסף החלאות האחראיות על גורלנו.
    וכבר היינו בסרטים הללו בהיסטוריה המקראית. והתקופה מקבילה לימי הצמד: אחאב ואיזבל
    אז: אח אב = היום: הך אב
    אז: אי זבל = היום: יבשת זבל.

  18. דובר רבות אודות התקשורת שלנו ורמתה המוסרית והערכית . תקשורת מטעם , תקשורת פוליטית מוטה לצד שמאל של המפה , תקשורת שהפכה לביב שופכין ומשולה היא כאורווה מסריחה בה הסוסים מלקקים האחד את ישבנו של השני .
    ממליץ כי עופר שלח הבריון ייקרא מעתה " עופר המשתלח " תואר שמייצג את אישיותו עכורת הנפש.
    מפלגת " יש עתיד " ובה כוכבים לרוב . הרודן יהיר . שלח המשתלח . סגלוביץ המושחת . מאיר כהן איש השררה וחסר טוהר מידות . אכן חבורה ללא עתיד.

  19. נא להכיר אלו פני השמאל הרדיקלי במדינת ישראל ממשיכי דרכם של עברייני מפא"י/הגנה לדורותיהם…