האיחוד האירופי מתקצב ארגון שמאל קיצוני למרות שהודיע על הפסקת המימון

ב-2018 קטע האיחוד את הקשר עם 'המועצה להגנת חירויות' שמטרתה "סיכול יוזמות הממשלה" אך כעת הכסף שוב זורם. NGO Monitor: "ניסיון אנטי-דמוקרטי להשפיע על השיח בישראל"

רה"מ נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד לשעבר פדריקה מוגריני | קובי גדעון (לע"מ)

האיחוד האירופי ממשיך לממן את ארגון השמאל 'המועצה להגנת החירויות' למרות שהכריז לפני כשנתיים על הפסקת התמיכה בו, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי 'מידה'.

לפני כשנתיים ובעקבות חשיפתו של גלעד צוויק ב'מידה', נציגות האיחוד בישראל הודיעה על הפסקת התמיכה בארגון. בהודעה רשמית של משרד הראש הממשלה נמסר אז כי "בעקבות מאמצים מדיניים, האיחוד האירופי הודיע שיפסיק לאלתר את המימון וההתקשרות עם העמותה שמערערת על זכות קיומה של מדינת ישראל ופועלת להשחרת פני המדינה בעולם". ראש הממשלה נתניהו הוסיף אז כי "זוהי רק ההתחלה. נמשיך לפעול בנחישות נגד ארגונים שפועלים לעשות דה-לגיטימציה למדינת ישראל ושחותרים להשחיר את שמה של המדינה ושל צה"ל ברחבי העולם". אך כעת כאמור מתברר שהמימון לארגון נמשך.

על פי נתוני יוזמת IATI המספקת מידע על כספי סיוע בינלאומיים, 'המועצה להגנת החירויות' ממשיכה לקבל מהאיחוד האירופי גם בשנת 2020 שני מענקים ישירים בסכום כולל של 165,841 אירו, בהמשך למענקים קודמים על סך 199,962 אירו מן השנים 2018-17. בדוברות משלחת האיחוד האירופי בישראל ענו לשאלת 'מידה' בעניין וטענו כי המענק למועצה "הושעה" לפני כשנתיים על מנת להבהיר "התחייבויות חוזיות מסוימות", וכעת האיחוד "ימשיך לעקוב" במטרה לוודא שהמועצה עומדת בהן. התגובה המלאה תובא מיד בסוף הכתבה.

מתוך מסד הנתונים D-Portal

גם הארגון עצמו מפרסם אירועים הממומנים לדבריו על ידי האיחוד האירופי, כמו למשל  שני אירועים שאמורים להתקיים בחיפה ביום חמישי הקרוב ובהם ישתתפו בין השאר נציגים מארגוני 'עדאלה' ו'האגודה לזכויות האזרח', 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' וחברי הכנסת מטנאס שחאדה ויוסף ג'בארין. בהזמנה לאירועים נכתב כי "הפרויקט ממומן על ידי האיחוד האירופי".

כפי שחשף גלעד צוויק ב'מידה' ביוני 2018, האיחוד העביר אז מענק הקמה מיוחד לארגון, אשר הצהיר בתוכנית הפעולה שלו כי מטרתו היא בין השאר “ליזום חקיקה נגדית לזו שמקדמת הממשלה” ולפעול לסיכול יוזמות ממשלתיות שאינן לרוחו דוגמת פסקת ההתגברות, חוק החרם או חוק הלאום. עוד פירטו חברי המועצה את תוכניתם לערוך מפגשים עם חברי כנסת, מנכ”לים, יועצים משפטיים ודוברים של ועדות הכנסת ומשרדי ממשלה במטרה “למקסם את ההשפעה” של ארגוני השמאל הקיצוני השונים “ולהגיע ביתר קלות לאוזניהם של מקבלי ההחלטות”, וציינו כי על מנת “לבלום את המגמות המסוכנות” של מדיניות שלטון “הימין הלאומני-משיחי", ארגוני השמאל בישראל “מוכרחים לשלב כוחות ולעבור ממגננה להתקפה” נגד “כוחות הימין השמרניים”.

באירוע ההשקה של המועצה בחודש מאי 2017 הוצגה המועצה כפרי יוזמת מרכז 'אעלאם' העוסק בתקשורת הערבית יחד עם מכון ון-ליר, כארגון המאגד "חברים אקדמאים עצמאים, שופטים בדימוס, וכן עשרות ארגוני זכויות אדם, ארגונים פמיניסטיים, המטה למאבק בגזענות, ארגונים נגד הכיבוש ואחרים". באותה הזדמנות אמר סגן שגריר האיחוד האירופי בישראל מארק גאלאגר כי 'המועצה להגנת החירויות' היא ”ספינת הדגל” של הפרויקטים בהם תומך האיחוד בישראל.

כאמור, לאחר הסערה שנוצרה בעקבות חשיפת 'מידה' מלפני כשנתיים הודיע האיחוד על הפסקת התמיכה במה שהוצג כהישג מדיני לישראל, אך כעת נראה ש"ספינת הדגל" שבה לשוט ללא הפרעה עם רוח כספית אירופית חזקה במפרשיה.

עובדה זו מטרידה במיוחד בימים אלה, בהם גוברת המחאה בארץ נגד מעורבות האיחוד האירופי בענייניה הפנימיים של ישראל. אתמול היה אמור להיפתח בתל-אביב משפטם של הפעילים דורון אברהמי, שפי פז ומירב חג'אג' המואשמים בהשחתת משרדי הארגון כחלק מן המחאה. בהפגנה שנערכה מחוץ לבית המשפט אמרה חג'אג', אמה של סרן שיר ז"ל שנרצחה בפיגוע הדריסה בארמון הנציב, כי "כספי המימון של האיחוד האירופי מממנים רצח של ישראלים".

במכון המחקר NGO Monitor העוקב אחר פעילות ארגונים חוץ-ממשלתיים אמרו ל'מידה' כי "הקמה ומימון ארגונים על ידי האיחוד האירופי שנועדו להשפיע בצורה מלאכותית על השיח הפנימי בישראל סותרים את ערכי הדמוקרטיה, במיוחד לאור העובדה שהליך קבלת ההחלטות באיחוד לוקה בחוסר שקיפות קיצוני". לדברי המכון, המשך המימון לפרויקט 'המועצה להגנה על חירויות' הוא "דוגמא להעדר המדיניות של ממשלת ישראל בכל הנוגע למעורבות של ממשלות זרות בדמוקרטיה הישראלית. יש צורך במשא ומתן ישיר בין ישראל לאיחוד בנושא קווים מנחים למימון ארגונים פוליטיים".

***

פנינו למשרד ראש הממשלה ולמרכז 'אעלאם' בבקשות תגובה, והן יובאו מיד עם קבלתן.

מדוברות משלחת האיחוד האירופי בישראל נמסר: "החוזה שכותרתו 'יצירת המועצה להגנה על החירויות' הושעה בידי המשלחת בישראל על מנת להבהיר התחייבויות חוזיות מסוימות. לאחר שהקבלן ביצע את השינויים הדרושים, האיחוד האירופי ימשיך, כפי שאנו נוהגים לעשות, לעקוב מקרוב. החוזה הוא אחד מן המענקים של האיחוד האירופי התומכים בארגוני חברה אזרחית לפעול ליצירת קשר עם תהליך קביעת המדיניות.

האיחוד האירופי נותר מחויב להגנה על חופש הביטוי וחופש ההתאגדות על פי הצהרת הזכויות הבסיסיות של האיחוד. אנו תומכים בארגוני חברה אזרחית המשחקים תפקיד חשוב בכל חברה דמוקרטית, בטיפוח פלורליזם ובקידום החוק הבינלאומי, זכויות אדם וערכים דמוקרטיים, באיחוד האירופי, בישראל וברחבי העולם".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. האיחוד האירופי מודיע כי יתמוך בעמותת "חזיות למען שלום",

    דווקא ולמרות שהאיחוד האירופי הסיר את תמיכתו בארגון "עושים בתחתונים", בדיוק בגלל תמיכתו של האיחוד בגידול זקנים וחבישת התחתונים הנ"ל על ראש האירופאים.

  2. האיחוד האירופי מתקצב את שונאי ישראל כי הוא יכול והוא איננו חושש משום סנקציה. גם האיחוד יודע כי הוא יכול תמיד לסמוך על הגיבוי שהוא יקבל מבנימין נתניהו מגן הבג"צ, הפרקליטות והשמאל.
    מתי כבר תפנימו?

    1. שלום לך הבולשביק אלינסקי. הנושא התמיכה האירופית בשונאי ישראל לא ראש ממשלתנו נתניהו

    2. הדמוקראטיה טובה לאירופה כי שם הכל הצגה וכל מדינה מגנה על התחת של המדינה האחרת אצלנו בשם הדמוקראטיה מכתימים את מדינת היהודים היחידה בעולם למה אצל שכנינו אין דמוקראטיה הם יודעים איזה אנשים יש להם אנו מדינה מאד חזקה וחייבת לשמור על המדינה יותר מהאויבים מבפנים לפני שהרכבת תתרסק ושום נשק לא יעזור "תמותי נפשי עם פלישתים"

  3. והינה הבהרת שנאת ישראל של האירופים מכוחה הם פועלים במשפט המתמצת: "על מנת “לבלום את המגמות המסוכנות” של מדיניות שלטון “הימין הלאומני-משיחי”, ארגוני השמאל בישראל “מוכרחים לשלב כוחות ולעבור ממגננה להתקפה” נגד “כוחות הימין השמרניים”". המגעילים כמובן אינם נגד המשיחיות של עצמם כלומר משיחם ישו – אדם שהוא לדעתם האל, זה בסדר. וכמובן שאמונה באל המשיח שלהם ישו מחייבת את חורבנו של העם היהודי וחס ושלום את גאולתו.

  4. לפי מה שתיארתם, לא הצלחתי להבין מה קיצוני בארגון שכשמו כן הוא, פועל להגנת החירויות.
    כל אדם שפוי ומוסרי צריך להתננגד לחוק הלאום, חוק החרם ופסקת ההתגברות (וגם חוק ההסמכה ושאר חוקים) ולשאוף לסכל את תכניות הממשלה לפגיעה בחירויות.

    1. יש מין מושגים כאלה שנקראים דמוקרטיה וריבונות. חוק הלאום עבר בכנסת ברוב דמוקרטי, ועכשיו מדינות אחרות משקיעות כסף כדי להתערב בענייני מדינה אחרת ולשנות אותו. האם זה נשמע לך דמוקרטי?
      האם נראה לך הגיוני מצב בו ישראל תממן במיליונים עמותה שחותרת תחת הממשלה בבריטניה או בספרד?
      לגבי ההגדרה קיצוני, אנא גש למילון הקרוב וחפש את המילה.

    2. כאשר רצח אכזרי של ישראלים, זה שלום בשביל אבירי זכויות כמוך,

      מיותר לשאול אותך, מה אתה מסתיר מאחורי "זכויות אדם" ו"חירות" – כרגיל אצל סמולנים, "חירות" היא חירות חמולתך הרצחנית לרצוח נערים ונערות ב"דולפינריום" ושפיות היא עריפת ראשים.

      תמכור את המלל הפומפוזי שלך לחמאס. לא לישראלים שיודעים שרצח הוא שלום בשבילך.