קמו על יוצרן: למה דמויות ימניות מצליחות בטלוויזיה

הדמויות האהובות ביותר על המסך נוצרו בידי כותבים שמאלנים כפרודיה פוליטית על הימין, ודווקא בשל כך הפכו לחביבות הקהל הרחב

ניק אופרמן בסדרה 'מחלקת גנים ונוף' | NBCUniversal Media

אם אי פעם צפיתם בסדרת הטלוויזיה 'חברים', אתם יודעים שהיא עוסקת בשישה צעירים ממנהטן העושים את דרכם בחיים בין אהבה, עבודה וחברות. האמנם? אולי היא בעצם עוסקת באישה חסרת בית ומעורערת בנפשה (הדמות של פיבי המגולמת בידי ליסה קודרו), הבוהה בחלון בית קפה אופנתי ומדמיינת את החיים וההרפתקאות של האנשים שבפנים, ואת עצמה כחלק מקבוצת חברים אהובה? כל עשר העונות התרחשו למעשה בדמיונה, תיאוריה שקיבלה חיזוק בפרק החותם את הסדרה ובו כל הדמויות מלבד פיבי עוזבות את העיר ומותירות אותה לבדה בעולמה הסכיזופרני, לפחות על פי העלילה הזו הנפוצה בקרב מעריצי הסדרה. זה כנראה לא מה שיוצרי 'חברים' חשבו כאשר הפיקו את סדרת הפולחן, אבל אם חושבים על כך מספיק זמן זה מתחיל להישמע הגיוני ואולי אף עדיף על המקור.

אם תערכו חיפוש קצר של המונחים "alternate interpretation" או “fan theory for” ותחברו אליהם שם של סרט או סדרה פופולרית, תפתח עבורכם הדלת לעולם שלם של תוצאות משעשעות ולעתים גם אפלות. נראה כי אנשים שאוהבים סדרה מסוימת אוהבים גם לחשוב עליה מחדש, משלל זוויות ראיה בלתי-צפויות. נסו למשל לחפש את המונח "התיאוריה המטורפת על 'הנסיך המדליק מבל-אייר'", ותגלו שחלק מהמעריצים סבורים שדמותו של וויל סמית' הצעיר מצאה את מותה ב"קרב הקטן" שמתואר בשיר הפתיחה ולכן אין למעשה שום בל אייר, וגם לא דוד פיל או דודה ויויאן. בפועל, כל פרקי הסדרה הקומית הם רק חלומות של אדם מת, אשליות אותן חווה על סף מותו ונדמות עבור מוחו כנצח, או לפחות נצח הנמשך שש עונות טלוויזיה.

אם הסדרה האהובה עליכם מרגשת וחשובה מספיק כדי להוות השראה לספקולציות מטורפות של מעריצים, בעסקי השעשועים קוראים לזה "צרות של עשירים", ואחת הדרכים לדעת שיש לך להיט ביד היא כאשר הצופים ממהרים לקחת בעלות על הסדרה. הדמויות הופכות להיות הדמויות שלהן, וכל מסר שהיוצרים מנסים להעביר נעלם במהירות מול תופעת הערצה אדוקה כזו. אם אתה באמת בר מזל, זה קורה לך כאשר הסדרה עדיין באוויר.

בראשית שנות השבעים, הסדרה 'הכל נשאר במשפחה' הצליחה לתפוס במדויק את המחלוקות והסערות של זמנה. הדמות הראשית בסדרה, ארצ'י באנקר, היה גבר ריאקציונר וקנאי שלא הפסיק לריב עם חתנו השמאלני המכונה "ראש כרוב". במקור, יוצר הסדרה נורמן ליר ייעד אותה להיות סוג של תעמולת שמאל שתסביר את מעלות הדור הצעיר והפתוח תוך שהיא חושפת ולועגת לדעות הקדומות ולקטנוניות של ארצ'י המבוגר, שמדי שבוע תקף את התרבות האמריקנית בשפה בוטה שכיום לא הייתה עולה על הדעת לשידור. ארצ'י באנקר היה אמור להיות בדיחה, דינוזאור בדרך להכחדה, סמל לכל מה שהיה רע באמריקה של שנות השבעים.

אלא שהמעריצים סירבו לראות אותו כך. ארצ'י באנקר הפך כמעט בין לילה ללהיט לאומי, משפטיו הידועים הודפסו על חולצות ותיקי אוכל וזכו לככב במונולוגים בתוכנית האירוח של ג'וני קרסון. היוצרים והכותבים הפרוגרסיבים של הסדרה אולי ראו את ארצ'י כאיש הרע, אך הקהל ראה אותו כאיש משפחה חרוץ, גיבור מלחמה ששילם את החשבונות ושם את הלחם על השולחן, ועשה את כל זה תוך שהוא נאלץ להאזין לחתנו העצלן והמובטל מספר לו עד כמה הוא אדם נורא. גם אם ארצ'י הזכיר מדי פעם יהודים, שחורים והומוסקסואלים בביטויים מעליבים, זה היה בסדר. הוא הרי משלם את המשכנתא והרוויח את הזכות לקטר קצת.

להצלחה המסחררת עזרה כמובן העבודה שארצ'י באנקר היה האיש הכי מצחיק בטלוויזיה באותה עת, ובפער די גדול. כותבי קומדיה, גם כאלה שנמצאים הרחק שמאלה, בדרך כלל שואפים לכתוב עבור הדמות שמביאה הכי הרבה נוכחות למסך. למעשה, ככל שהכותב יותר מוכשר כך גדל הסיכוי שיוותר על עקרונות פוליטיים אישיים עבור כמה צחוקים טובים. למרות כל זאת, נורמן ליר וצוותו ודאי היו מוטרדים לראות את החיבוק לו זכה ארצ'י מן הקהל והבינו כי הדמות כבר לא שייכת ליוצריה. המעריצים העדיפו גרסה משלהם.

אם גוגל היה קיים אז והיינו מחפשים "תיאוריה מטורפת על 'הכל נשאר במשפחה'", ככל הנראה מנוע החיפוש היה מפנה אותנו למשהו בסגנון: "סדרה על אדם החולם שביתו תעזוב את הבית כדי שיוכל לחיות בשקט עם אשתו המסורה, אך במקום זאת הוא נאלץ לכלכל אותה ואת בעלה לוחם הצדק החברתי. במטרה לגרום להם לעבור לדירה משלהם הוא עושה הכל כדי להרחיק אותם, כולל הטחת שפע הערות קיצוניות. אך הילדים, במיוחד החתן הלא-יוצלח, עצלנים מדי מכדי לעזוב".

סטייק טוב וסיגר

גם בשנים שחלפו מאז, אנשי שמאל בהוליווד המשיכו לחזור על אותה הטעות כאשר ניסו ליצור נבל ימני אך קיבלו במקומו את חביב הקהל. כאשר גארי דיוויד גולדברג יצר את 'קשרי משפחה' ב-1982, האגדה מספרת שהוא הציע לרשת NBC סדרה על הורים מהדור של שנות השישים המגדלים משפחה בעידן רייגן ומנסים להחדיר בה את הערכים הפרוגרסיביים של זמנם. אך כאשר הסדרה הגיעה לבסוף למסכים ברחבי אמריקה, נוספה לה הדמות של אלכס פ. קיטון, הנער הרפובליקני שהוא בנם של שני הורים שמאלנים וגולם באופן בלתי-נשכח בידי מייקל ג'יי פוקס, היה ברור איך הסיפור יתפתח: ההורים נדחקו לתפקיד שולי, ופוקס הפך ללב הסדרה ולכוכב תיקי האוכל. בסופו של דבר, 'קשרי משפחה' הייתה סדרה על איך אלכס מגדל את הוריו, מעיר אותם מחלומות שנות השישים ומלמד אותם את מה שרוב האמריקנים כבר ידעו – קפיטליזם זה דבר נהדר.

ליהוק של דמות אקסצנטרית הוא תמיד רעיון טוב לכל אנסמבל קומי. כך למשל, בסדרה 'מחלקת גנים ונוף' ששודרה מ-2009 עד 2015 וכיום פופולרית עוד יותר בשירותי הצפייה הישירה, האיש המוזר היה אמור להיות רון סוונסון שגולם בידי ניק אופרמן. מה שהפך את סוונסון למועמד מושלם לתפקיד התימהוני הייתה בעיקר אמונתו העיקשת בערכים כמו חירות אישית וממשלה קטנה. איזו מין אמונה מוזרה, נכון? סוונסון היה ליברטריאן אדוק, חובב וויסקי ובשר ונהנה לעסוק בתחביבים כמו צייד ודייג. באחד הפרקים רון מביט על צלחת עמוסת בשר ומודיע: "אני הולך לצרוך הכל יחד עם וויסקי וסיגר בגלל שאני אדם אמריקני חופשי".

על הנייר, יוצרי הסדרה ודאי ראו את כל אלה כהתנהגות מקוממת. 'מחלקת גנים ונוף' עלתה לאוויר מספר חודשים לאחר תום שנתו הראשונה של אובמה בבית הלבן וסיימה את דרכה כאשר הוא עדיין נשיא. הכותבים חשבו שדמות כמו סוונסון הייתה מראה משעשעת לאדם מיושן ומשוגע, מעין ארצ'י באנקר של ימינו שאפשר לצחוק ולגחך עליו בשמחה.

אך כמו שקורה כמעט תמיד, קהל הצופים (שרובו ודאי נהנה מסטייק טוב מדי פעם ומעריך את הזכויות שניתנו לו בחוקה) העדיף להעניק לדמות פרשנות אחרת והפך אותה לאחד משלנו. כתוצאה מכך, רון סוונסון הפך גם לחלום של כל יוצר טלוויזיה – דמות מפתיעה שפורצת לאור הזרקורים, דיוקנה מודפס על חולצות וספלי קפה והיא מחוללת סנסציה ברשתות החברתיות. אפילו הדמויות השמאלניות האחרות בסדרה למדו לאהוב אותו, אבל סוונסון הפך לפופולרי לא בגלל שהיה האיש המוזר והמצחיק עליו חשבו היוצרים, אלא דווקא בגלל שהיה אדם נורמלי לחלוטין. כאשר אתה עובד בהוליווד במשך זמן רב, "נורמלי" הופך לדבר שקשה מאוד לזהות. לפעמים צריך שדווקא הצופים יזכירו לנו את זה.


רוב לונג הוא תסריטאי ומפיק טלוויזיה. המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת 'קומנטרי'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. גם אצלנו היו הבלחות קצרות שכאלה כמו הדמות של של יגאל עמיר בחמישיה הקאמרית, או קרמבו במבצע סבתא( משעשע ששניהם מגולמים טוב על ידי אותו שחקן שמאלני הדוק)

  2. הסיבה פשוטה: גיבור הסיפור (לרוב נקרא בספרות המקצועית כ-פרוטגוניסט) מסוג underdog, הוא מפתח הצלחה כמעט מובטח.

    יש עוד מרכיבים הכרחיים לסיפור מוצלח – כגון קונפליקט, צמיחת הפרוטגוניסט, cliff hangers, שיא הקונפליקט וקתרזיס, לא נגלה כאן את כל סודות המקצוע 🙂 אך בחירה ב-underdog, מבטיחה כמעט תמיד את אהדת הצופה/קורא. וזה ברור, לכל אדם פשוט מאוד להתחבר ל-underdog, הלא מושלם שמאוד דומה לו/ה עצמו/ה, עם חסרונות אבל עם לב טוב – מאשר לדוגמנית מאופרת כמו עץ חג המולד, שיורה סיסמאות שטחיות, שאפילו על המסך לא אמינות ולא מגשימות כלום.

    ואגב, זו חלק מהתפתחות הפרוטגוניסט, להבין שגם אם אתה מזכיר "מדי פעם יהודים, שחורים והומוסקסואלים בביטויים מעליבים", אתה יכול לתקן את דרכיך וגם זה, מתחבר הרבה יותר לרוב הקוראים/צופים ומעורר אהדה ועניין, מאשר "עצלן והמובטל", שמספר לכולם כמה הוא עצמו טוב וכמה כל השאר חוץ ממנו עצמו, רעים וגרועים.

    את זה לומדים בכל קורס מבוא לדרמה / תסריט. הרבה מאוד תסריטים (גם סרטים 🙂 ) מבוססים כל גיבור כזה. רק תיזכרו ב: "רוקי", Million Dollar Baby (מי שלא בכה בסוף, אין לו/ה לב), קרטה קיד, סי ביסקוויט, 12 הקופים, קן הקוקייה הנהדר ואיך לא, "ניחוח אישה" המצוין. מה יותר underdog מאשר קצין לשעבר, מריר יותר ממרור, מעצבן ואלכוהוליסט שהתעוור ומתכנן את התאבדותו לאחר סוף שבוע של הוללות (אל פצ'ינו המצוין)? אך הנאום בסוף הסרט, נחשב עד עצם היום הזה כאחת הסצנות הטובות ביותר שצולמו וסיום הסרט שאחריו, מחמם ומהווה אולי את אחת הודוגמאות הטובות ביותר לקתרזיס (וגם העובדה שפרנק סלייד לא התאבד).

    כל זה נלמד בשנה הראשונה. אפילו בקורסים ארעיים, הנקנים בנפרד. בוודאי בהוליווד (אך לא רק), שידעה פעם להפיק סרטים כמו "ניחוח אישה". אך התסריטאים והמפיקים של היום, אינם תסריטאים ומפיקים. הם רמקול לפרופוגנדה חסרת כל אחיזה במציאות, הפוחדים שיואשמו בפשעי מחשבה וינודו ע"י מי שהיו חבריהם לפני שנייה, אשר מקווים שהם בעצמם לא יואשמו בפשעי מחשבה וכך יאבדו את מקור פרנסתם. בדיוק כפי שספר מצוין נוסף, הזהיר אותם מפני הסמול – 1984.

  3. ה'שמרן הזקן' פשוט אינו אדם רע. הכותבים מניחים לרוב שהצופה טיפש, ומנועים בו זמנית מללעוג בצורה רצינית לאנשים שהם 'חביבי המילייה' שלהם (או פשוט בני המעמד הגבוה, שגם עומדים בראש חברת ההפקות שאמורה לממן הכל) ולכן הם תמיד מתמקדים בדמויות שאין סיכוי שבשום אולפן או חדר ישיבות הנהלה ימצא מי שיעמוד להגנתו. התוצאה היא שהתיאור היחיד ב'קאסט' של דמות שאין לה סניגוריה היא של השמרן מהמעמד הבינוני. זה שהוא האבא, הדוד או בעל בית המלאכה הקטן שבו עבדנו בחופשות הקיץ בתיכון. בעוד הכותב 'תקוע' לנצח עם הקונפליקטים שהיו לו בגיל שמונה עשרה (ולכן חושב שהזקן ממש רע) אדם עובד התקדם מאז עשרים שנה וראה מספיק. הוא יודע להעריך את השמרן הזקן. ולכן אוהב אותו.

  4. פעם כולם אהבו וחלמו על אמריקה
    היום אחרי המהומות והאנטישמיות
    החלום כבר התעמעם

  5. ניזכרתי ממש עכשיו ביחס לקליפים שאני רואה.יש ביוטיוב קליפים- דה סן אוף אנרכי -ילדי האנרכיה. זה אני חושבת סידרה שהייתה , ומדברת נורא סטראוטיפית על הבלונדינים באזור הדרום כאילו מלאים חומר נפץ ואלימות חבויה. למה ככה עם דעות קדומות. לכו אחורה אחורה ראיתי אלפי סרטים גם על הדימוי של אזור הדרום בארצות הברית ותקופת הגזענות. ככה למדתי את צורת החשיבה של השכל היהודי ההוליוודי. שרואה את האזור הזה עם מוח מלא דעות קדומות . הסידרה הזו ילדי המהפכה מזכירה אותה דוגמא שהם לא מצליחים להישתחרר מימנה. על האלימות החבויה כאילו של אזור נוצרי זה שמכיל גם את חגורת התנך. ראיתי השבוע את הקליפים וקצת היה מצחיק. הם התסריטאים היהודים הגאונים האלה לא מבינים דרומיים אלה. מיסתכלים עליהם בפחד וחשש. זה הרבה קשור בהיסטוריה הנוראה של גלות העולם האשכנזי שנירדף על ידי הנצרות. הם פוחדים מהשדים האלה שיצוצו שוב והפעם באמריקה. ומנסים לנטרל אותם. אבל למעשה גם מחמיצים את הצד הנהדר הניפלא של אזור תנכי זה. הסרט האחים בלוז הניפלא שגם נעשה על ידי יהודי הוליווד דווקא היה בסדר הוא נוגע באזור ויצא ניפלא. אבל ככלל החשיבה של העולם ההוליוודי ביחס לנוצריי חגורת התנך נורא מתוסבכת ובאה לידי ביטוי בהרבה סרטים. אני בתור מיזרחית רואה אותם, דרך פריזמת התנך אותה אני מחפשת. הם הכי תנכיים בעולם עד העצמות . רוחות נבואה תנכיות דבקו בהם והם מיתנבאים ממש. מזכירים לי את עיבריי הנבואה התנכיים. הם שרים דרך זה ומדברים המון על השטן ששולט באמריקה על נפילתה. יש שיר של כריס סטאפלטון הניפלא גם על כך. שהוא עם תנך ביד וכדור במחסנית. האנשים האלה חוזים רואים. מה רואים את היום שאחרי ככה צריך ליתפוס זאת. זה מנבואות התנך. גם הציורים התנכיים מעוררים תהיה שמא זה הגן עדן של העתיד אולי. אולי אותו מציירים- איך יהיה לעתיד לבוא. גם התסריטאים היהודים אגב השמאלנים מעוררים השראה. ראיתי סרטים מיזמן- מתואר שם היום שאחרי. איך פסל החרות באדמה וככה ניו יורק עצמה. אז הנבואה קיימת גם אצל צאצאי עשיו אלה.זה במיוחד רלוונטי להיום. לי הם עוזרים המון להבין אדמה זו שלי. כמה ניפלא שמם-חגורת התנך. מי ששם אותו בשמם ראה וחזה. אותנו פה. אכן כן פה יבשת חגורת התנך. מקסים. מה היא חוגרת .החגורה הרי באמצע. מלפפת את הגוף מחברת בין הבגדים אוחזת שומרת. וככה פה- חבלים שהם כמו לולאה קוסמית קיסמית שמקיפים זכרון וגעגוע ניפלא . שנימצא פה ובכל הנשמות שבעולם. חלום גן עדן. הם כמו משמרים אותו לעתיד לבוא. את האבזם המואר הקסום הזה שזה פה אצלנו. מלאים אהבה וגעגועים ניסתרים וגלויים ועדות ניפלאה. על הציור הנהדר הזה. יבשת חגורת התנך. פה הכל תנך ותנך .ספר סופר הוליוודי, סופר פנטאסטי , סופר עתידני.

  6. אני חושב שזה רק חלק מדפוס רחב יותר.
    מי הדמות הכי פופולארית בסאות'פארק? אריק קרטמן! למרות שאיש לא מזדהה עם תפיסתו הפוליטית(אני מקווה). מי הכי פופולרי בפמילי גאי? סטואי!
    אפשר גם להזכיר פה את ההצלחה של סדרות על אנשים בעייתיים כמו האוס, שובר שורות ומד-מן.
    המציאות הכי שאנשים אוהבים את הtroublemaker כי הוא הרבה יותר מעניין ומכיוון שהמערכת היא כנגדו הוא גם אנדרדוג.
    ומכיוון שהוליווד משוכנעת שהשמאל הוא הנורמה, היא בהכרח תשים את הימין בתפקיד הזה.