הנתונים מראים: שילוב לוחמות ביחידות עילית אמריקניות נכשל

מחקרים מצביעים על אחוזי נשירה ושיעורי כישלון גבוהים במבחני מאמץ ביחס לגברים, מאז החל צבא ארה"ב בשילוב נשים בכל מסגרות החי"ר ב-2015

תרגול מועמדות לגיוס בחיל הנחתים | Kate Busto

צה"ל והחברה בישראל ניצבים בימים אלו בפני "בג"ץ לוחמות החי"ר", שהינו המשך ישיר ל"בג"ץ אליס מילר" מלפני 25 שנה, ו"בג"ץ הטנקיסטיות" מהשנה שעברה.

צה"ל כידוע, אינו הצבא המערבי היחיד שמשלב נשים בין שורותיו במגוון תפקידים נרחב, ואף אינו היחיד המתמודד עם סוגיית פתיחת כל המקצועות בפניהן, בדגש על מקצועות הלחימה ביחידות קרביות מובחרות. ספרים, מחקרים, ומאמרים רבים נכתבו כבר בנושא, על כן במאמר זה אבקש להציג את הנתונים, העובדות והמשמעויות האחרונות משילוב נשים כלוחמות ביחידות צבא ארה"ב ומעל הכל ללמוד מניסיונם של אחרים.

המצב בארה"ב בתחום הפיזיולוגיה

מדיניות ארה"ב בסוגיה השתנתה באופן משמעותי בדצמבר 2015, אז הנחה מזכיר ההגנה אשטון קרטר לשלב נשים כלוחמות בכל מסגרות החי"ר בצבא. בשנת 2019 פרסם 'המרכז למוכנות צבאית' בוושינגטון מחקר שבחן כיצד עמדו נשים באתגרי השירות הצבאי בחלוף הזמן. המחקר הצביע על שתי נקודות כשל מרכזיות, שלמעשה הכשילו את הניסוי החברתי כולו ומקורן בהבדלים הפיזיולוגיים בין נשים לגברים ובסוגיות הקשורות ב"התנהגות מינית בלתי-הולמת", כהגדרתם.

בכירים בפנטגון הבטיחו בזמן ממשל אובמה כי הצבא יהיה נטול אפליה מגדרית, שגברים ונשים ידרשו להפגין רמת מסוגלות זהה בביצוע משימות ויהיו חסינים בפני השפעות וסממני מיניות. למרות ההבטחות הללו, טוען המחקר ש"הפנטזיה" נסדקה וכעת נמצאת בסכנת קריסה נוכח המציאות שמוכיחה אחרת, ומציג עדויות מוחשיות לכך שכתוצאה מיחס זהה לנשים ולגברים ביחידות הלוחמות עלה היקף הפציעות ונפגעה רמת המוכנות למשימות.

עוד בטרם החל השילוב ראו אור לפחות תריסר מחקרים שונים שהתריעו מפני בעיות חמורות בתפיסה הזו. המקיף במחקרים התבסס על ניסוי מקצועי, ממושך ויסודי שנערך בחיל הנחתים האמריקני ופורסם בשנת 2014. ממצאי הניסוי בחיל הנחתים הוכיחו בזמנו כי ישנו פער משמעותי בין המינים ביכולת נשיאת המשקלים וכי 92% מהנשים אינן מסוגלות לצלוח את בחני הכשירות, שדורשים במיוחד מאמץ פלג גוף עליון. עוד הראו הממצאים כי אחוז הפציעות באימונים בקרב נשים שהתגייסו ליחידות החי"ר, היה גבוה פי שניים עד פי ששה מעמיתיהם הגברים; בקורס קציני החי"ר של הנחתים רק שתי נשים, מתוך למעלה משלושים, הוסמכו לאחר שבוצעו "התאמות" בהוראת הפיקוד העליון שאפשרו להן לעבור את הסף הנמוך ביותר הנדרש מקצין.

נכון לשנת 2019 דווח כי שלושים לוחמות סיימו את הכשרתן בבית הספר ללוחמה של יחידת העילית ה"ריינג'רים", מאז נפתח המסלול בפני נשים ב-2015. מפרסומים בארה"ב עולה כי שתי הבוגרות הראשונות זכו ל"טיפול מיוחד" והקלות כדי להבטיח את הצלחתן. מראיונות, שנערכו עם גורמים המעורים בהכשרת הלוחמות עלה כי נשים זכו להקלות מפליגות בהכשרתן ואף גרמו לא אחת לתקלות חמורות בגינן הודחו גברים ממסלול ההכשרה.

ניסוי מבוקר שנערך בחיל הנחתים במשך תשעה חודשים בין השנים 2014 ל-2015 הראה כי היחידות בהן שובצו גברים בלבד תפקדו ב-69% טוב יותר מיחידות מעורבות, בהן שובצו גברים ונשים יחדיו. נתון מרכזי זה, כמו גם ממצאים נוספים, היו בין הסיבות המרכזיות לדרישתו של הרמטכ"ל דאז ג'וזף דנפורד ממזכיר ההגנה להשאיר את יחידות החי"ר והיחידות המיוחדות על טהרת הגברים, אך ככל הנראה ללא הועיל. בראשית החודש הנוכחי, המגזין 'טיים' דווח אודות האישה הראשונה שהוסמכה כלוחמת ביחידת העילית 'הכומתות הירוקות', לצד 400 לוחמים נוספים. מסתבר שבעוד הצבא האמריקני מגייס בשנים האחרונות יותר נשים לשורותיו, הנתונים מראים כי ישנו פער ביכולתן לסיים בהצלחה את ההכשרה הנדרשת.

מכון למחקרי בטחון אמריקני מציג במאמר מחודש מרץ האחרון נתונים רשמיים אודות שילוב לוחמות בצבא ארה"ב, המצביעים על נשר חריג בהיקפיו. נכון לאוקטובר 2019 החלו את מסלול הלחימה בחי"ר, בשריון ובתותחנים (סיוע ארטילרי) 1055 נשים, מתוכן סיימו והוסמכו רק 653.

אחוזי הנשר של הנשים נעו בין 11-72% (בחי"ר 49%, בתותחנים 11% ובשריון 72%) בעוד שבקרב מקביליהם הגברים, נעו אחוזי הנשר בין 0.46-18% בלבד (בחי"ר- 18%, בתותחנים 0.46% ובשריון 17%). בבחינת נתוני השנים הקודמות, המצב לא היה מזהיר כלל והראה אף הוא אחוזי נשר גבוהים של נשים ביחס לגברים באותה הכשרה קרבית. כך למשל, בשנת 2018 עמדו אחוזי הנשר בחי"ר לנשים על 32% בעוד שבקרב הגברים 11% בלבד ובשנת 2017 עמד הנשר של הנשים על 49% ושל הגברים על 12% בלבד.

בצבא ארה"ב הגדילו לעשות ופתחו את חיל ההנדסה הקרבית בפני נשים, שם עמדו אחוזי הנשר עבורן בשנת 2018 על 23% בעוד שבקרב גברים 9% בלבד, לעומת 15% נשר לנשים ורק 6% לגברים בשנה הקודמת. בחיל השריון, במקצוע "סייר שריון" עמד שיעור הנשר בשנת 2018 על 23% לנשים, מול 10% בלבד בקרב גברים, ובשנת 2017 עמד הנשר על 72% לנשים ועל 17% לגברים. במקצוע "לוחם השריון" ("טנקיסט") עמד נשר הנשים בשנת 2018 על 28% בעוד שבקרב גברים על 7% בלבד, בשנת 2017 עמד הנשר במקצוע זה על 41% לנשים ו- 12% לגברים.

חיל הנחתים האמריקני היה בין האחרונים לשלב נשים כלוחמות מאז ניתנה ההנחיה בדבר. מנתוני הנשר שפורסמו על ידי החיל בדצמבר 2019 עולה כי 470 נשים החלו את מסלול ההכשרה ורק 231 סיימו, רובן המכריע במקצועות התותחנות וההנדסה הקרבית. מאז נפתח חיל הנחתים לנשים בשנת 2015 עומדים אחוזי הנשר עבורן על ממוצע של 23.9% בעוד שלגברים בתקופה המקבילה על 11.2% בלבד.

לצד ריבוי פציעות באימונים, אי-עמידה בדרישות הסף הפונקציונאליות ובמבחני המיון מהווים את הגורמים המרכזיים לכישלונן של נשים להתקבל לכוחות המיוחדים. יחד עם זאת ועל פי דיווחים שונים, נשים שולבו ועודן משולבות בכוחות המיוחדים באופן לא רשמי ובמספרים קטנים, ואף מבצעות פעילות מבצעית במקומות בהם כישוריהן הייחודים באים לידי ביטוי.

לאור דרישת מזכיר ההגנה, הצבא האמריקני גיבש מתכונת לבוחן כושר קרבי אחיד בו המדדים זהים עבור נשים וגברים כדי להתקבל לשורות היחידות הקרביות, אך תוצאות הבוחן הפכו ללא-רלוונטיות עת דרש הפנטגון תמהיל לפיו ישולבו לפחות 25% נשים בצבא ו-10% בחיל הנחתים. הצלחה בביצוע בוחן כושר קרבי אחיד דרשה ממתכנניו להנמיך את דרישות ומדדי הסף מלכתחילה כדי לאפשר לנשים לעוברו בהצלחה. דבר זה נעשה בהשקט ובצנעה, כך שמעטים ידעו את האמת: הרף הורד כדי לעמוד ביעדי הגיוס והשיבוץ של נשים. דוגמא נוספת לכישלון נמצאת בניתוח תוצאות לא-רשמי של בחני כושר קרבי בהם נבחנו 3206 חיילים מ-11 גדודים. התוצאה הראתה כי 84% מהנשים ורק 30% מהגברים כשלו בבוחן שכלל שש תחנות שונות.

המחקרים בארה"ב הוכיחו כי התפישה המאפשרת נרמול ואחידות במבחני הכושר הקרבי לנשים וגברים בשלבי ההכשרה הבסיסית אינה קבילה עוד בהכשרה הקרבית המתקדמת ובוודאי לא בשדה הקרב. הלוחמים בצבא ארה"ב, כמו בצה"ל, נדרשים לשאת משקל ניכר ולצעוד למרחק רב, דרישות אשר אינן עומדות בהלימה לתפישת השוויון המגדרי ובוודאי בסתירה לצורך לעמוד במכסות המחייבות לשילוב נשים. נכון לעת הזו ועד לחודש אוקטובר 2020, צבא ארה"ב אינו מחויב לתעד את התוצאות באופן רשמי. כתוצאה מכך נמשכים למרות הכל האימונים המקלים לחיילים אך עם אחוז פציעות גבוה יותר בקרב נשים.

המחקר המוזכר מציג גם נתונים מחיל הנחתים המלכותי הבריטי, לפיהם חיילות שגויסו בשנת 2013 זכו בפיצוי על סך מאה אלף ליש"ט אחרי שסבלו משברים באגן כתוצאה ממסעות משותפים עם גברים במהלך ההכשרה הבסיסית. בספטמבר 2019 כי נשים שהתגייסו ליחידות חי"ר בצבא הבריטי סובלות מפציעות אורתופדיות קשות, בעיקר בירכיים וברגלים, כתוצאה מציוד לחימה המותאם לגברים ואופי האימונים האינטנסיביים שמעצים את העומס הפיזי על גופן.

תקיפות והטרדות מיניות

המחקר האמריקני מצטט גם דו"חות רשמיים של משרד ההגנה המצביעים על החרפת היקף התקיפות וההטרדות המיניות בצבא ב- 146%, מאז תחילת מגמת שילוב הלוחמות ביחידות הקרביות בשנת 2007.

היקף התקיפות וההטרדות המיניות ביחידות הצבא השונות עלה בין השנים 2016- 2018, כולל באקדמיות הצבאיות ובחיל הנחתים, בו דווח האחוז הגבוה ביותר של תקיפות מיניות בקרב נשים צעירות. המחקר טוען לעליה עקבית בהיקף התקיפות וההטרדות המיניות מדי שנה, למרות פעילות הסברה משמעותית ומשאבים רבים המוקצים לטיפול בעניין.

במקביל, ישנה גם עלייה בתופעת קיום היחסים מרצון בין המשרתים והמשרתות, בעיקר ביחידות המעורבות, דבר הפוגע בסדרי המשמעת ובלכידות היחידה, כמו גם בשדרת הפיקוד שנאלצת לפרוש, להתפטר או להיות מודחת משורות הצבא בגין יחסים אסורים. מחלקת הפרישה בצבא ארה"ב דווחה כי 23% מהמשרתות דיווחו על תקיפה מינית ו- 55% דווחו על הטרדות מיניות מכל סוג שהוא.

מיצוי שירות הנשים

על פי פרסומי משרד ההגנה המצוטטים גם במאמרה של ד"ר ג'ניפר ריאה מחודש מרץ 2020, מעל 210 אלף נשים משרתות בשירות פעיל בצבא היבשה, בחיל הים, בחיל הנחתים ובחיל האוויר, בנוסף לעוד כ-6000 במשמר החופים. מדובר במספר הגבוה ביותר של נשים המשרתות בצבא מאז מלחמת העולם השנייה, ולמרות זאת משך שירותן בכל יחידות הצבא נמוך ביחס לפוטנציאל. בין הסיבות לתופעה מונה ריאה את ההפליה המגדרית ומספרים גבוהים של הטרדות ותקיפות על רקע מיני, כמו גם את הפערים בציוד שאינו מותאם לגוף האישה וגורם לפציעתן.

דו"ח של ועדת הייעוץ לענייני נשים במשרד ההגנה האמריקני מ-2018 מונה מאפיינים ייחודיים לשירות נשים בצבא ובהם התמדה בשירות נוכח נישואין, הריונות וגידול ילדים, הטרדות מיניות, הפליה על רקע מגדרי ועוד. הד"וחות הצביעו על העובדה לפיה נשים משתחררות מהצבא בהיקף נרחב יותר מאשר גברים הנמצאים באותו שלב בחייהם. יצוין שנשים רבות העידו כי היחס אליהן לא היה שוויוני כאל גברים, דבר שכשלעצמו תרם לעזיבתן את השירות.

השפעות נפשיות על הלוחמות

נשים מגיבות באופן שונה לחוויות השירות, הן במהלך השירות הפעיל והן לאחריו בתהליך שחרורן והשתלבותן באזרחות. ריאה מציינת במאמרה כי נשים נוטות לדווח על מצב פיזי ונפשי ירוד משל גברים, עם חזרתן ממבצעים ומאזורי קרבות פעילים כמו עיראק.

מחקר שנערך על ידי מחלקת הפרישה האמריקנית הראה כי בקרב נשים שהשתתפו במערכות בעיראק ובאפגניסטן ישנן קרוב ל-20% מאובחנות כפוסט-טראומטיות (PTSD). מחקרים קודמים שנעשו בקרב נשים ששירתו במלחמת וייטנאם, בין השנים 1964- 1975, הציגו נתון לפיו כ-27% מהנשים סובלות מתסמונות פוסט-טראומטיות במהלך חייהן, בעוד שאצל גברים שהנתון עומד על 31%, זאת בהתחשב בעובדה כי גברים היוו את רוב רובו של הכוח הצבאי הלוחם בזירה באותה תקופה.

תדירות ושכיחות אירועי פוסט-טראומה בקרב נשים גדלה גם כתוצאה מחשיפתן לאירועי הטרדה ותקיפה מינית. סיכוייהן של נשים שחוו אירוע על רקע מיני לפתח תסמינים פוסט טראומתיים גבוה פי 5-8 מאלו שלא חוו זאת כלל בצבא, והן ככל הנראה יזדקקו למענה טיפולי רחב יותר ובעדיפות גבוהה מגברים.

המלצות לסיכום

במאמר זה הוצגו נתונים מצבא ארה"ב שהוא צבא מקצועי והתנדבותי. למרות עובדה זו, בצה"ל המצב אינו שונה בהרבה. יתכן כי ביצוע בחינה יסודית בסוגיות אלה ובדיקת הנתונים המשווים בין יחידות תחשוף כי המצב אף חמור יותר בתחומים מסוימים. די כי אזכיר שבצה"ל זוכות הלוחמות להקלות מפליגות בבחני הכושר הקרבי, עת שונו והופרדו סרגלי המאמצים ומדדי הציונים של הלוחמות באופן מקל ביחס ללוחמים. ככל הנראה, הדרישות המבצעיות הנוספות מיחידות מעורבות אלו נמוכות ולא עומדות בסטנדרטים הנדרשים ממסגרות לוחמות גבריות.

בטרם תתקבל החלטה לשלב נשים כלוחמות בכלל היחידות הקרביות ובמסגרות החי"ר בפרט, נדרש לחקור את הנושא באופן מקצועי, יסודי ומעמיק, כמו גם ללמוד את ממצאי המחקרים שבוצעו עד כה בצה"ל ובצבאות זרים ומנוסים לא פחות. רק לאחר שיבוצעו כל אלו במקצועיות וללא פניות ועירוב אג'נדות חיצוניות, ניתן יהיה לשקול מחדש וברצינות המתבקשת את התאמת מדיניות השוויון המגדרי בצבא, כמו גם את תקפות הגישה בכללותה.

תפישות חברתיות שאינן תואמות את המציאות בשדות הקרב עשויות בסופו של דבר לפגוע במוכנות ובכשירות הכוחות העומדים כיום בעיקר מול ארגוני טרור נחושים ומסוכנים. האם שירות נשים במסגרות חד-מגדריות, כמחלקות ופלוגות על טהרת הלוחמות, יצמצם את הסיכון בכללותו ועבור שרידות הלוחמות בפרט? בהחלט ייתכן שכן, אילו רק יועילו מקבלי ההחלטות לבחון זאת ולהסתמך על ניסיונות עבר כמו פלוגת לוחמות האיסוף 'נחשול' בגדוד איתם.

ישנן נשים לוחמות הנחושות להילחם במערכת ולהוכיח כי הן יכולות לאתגרים, אך האם ניצחון משפטי יסייע לקדם את ערך הניצחון הצה"לי בשדה הקרב? בכל הנוגע למערכת הצבאית ולאויב המאיים על קיומנו, הנתונים מראים כי סיכונים בבחינת תאוריית השילוב המגדרי אינם כורח המציאות בעת הזו. טוב יעשו מקבלו ההחלטות אם יזנחו את האג'נדות השונות, ובמקום זאת יתמקדו במציאות ובמדיניות המשקפת את ערכי העמידה במשימות והחתירה לניצחון על האויב בעדיפות עליונה.


אל”מ במיל’ טל בראון ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, ושירת כמפקד בה״ד ורמ״ח בחיל האיסוף

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. שילוב 'לוחמות בכל תפקיד' בצבא יש לו מטרה אחת:
    להרוס את אותה מדינה, מבפנים.
    ויש הרבה כסף של אנטישמים, פדופילים וטרוריסטים למטרה 'נעלה' זו.
    זו חתרנות לשמה, באמתלה של שוויון

    1. נכון מאד
      אבל מי הבנות שדורשות תפקידים אלה?

  2. ישר כוח על הפוסט! מידה תמשיכו לעלות עוד מאמרים בהקשר של "הניסוי החברתי"!

  3. כפי שאמר אחד לוחמי ה-US Navy SEALs בראיון באחד מהערוצים בארה"ב:

    תפקידו של צבא ארה"ב הוא להגן על ארה"ב ולכן, זה המדד היחיד שצריך להיות שיקול בקבלת ההחלטות. אם מישהו מתיימר לקבוע שאין הבדל ביכולות הרלוונטיות בין נשים לגברים, הוא/היא צריכים להוכיח זאת קודם לכן, במגרש שונה – כמו ספורט מקצועי – ורק לאחר מכן, עפ"י זה, ניתן יהיה לקבוע שיש לפעול לשילוב כזה.

    זו האמרה המדויקת ביותר לדעתי. זו לא החלטה שסטטיסטיקה היא שיקול רלוונטי עבורה. כמו הלוחם, גם אני לא חווה דעה לפה או לפה – אלא חושב שכל המשלבים, מדלגים על שלב חשוב וזו הנקודה העקרונית! קודם כל ספורט מקצועי, כדוגמת המשחקים האולימפיים, צריכים לבטל את ההפרדה בתחרויות – בלי שהדבר יוביל להדחת אחד המגדרים מפודיום המנצחים – ואז נוכל לדבר על שילוב של מי שרוצים, היכן שרוצים.

  4. הפמיניסטיות שמריצות את האג'נדה הזו אינן מוטרדות כלל מבריאותן של הנשים המשתתפות בניסוי החברתי הזה. מטרתן להוכיח כי נשים=גברים או להפך. יעלה כמה שיעלה.

  5. יש בנות מוכשרות ובעלות כושר גופני.
    נניח שאחת כל 20 בנות היא ברמת כושר של גבר ממוצע.
    נניח שבכל כיתה בתיכון יש בת אחת שהיא ברמת כושר של בן ממוצע.

    ליחידות כמו שיריון ותותחנים מגיעים גברים ממוצעים – המובחרים הולכים לסיירות.

    נניח שאחת מכל 20 בנות מתאימה לשיריון ולתותחנים – מדובר ב2500 בנות בשנתון (בנות משרתות שנתיים מעבר לקד"צ) ולכן מדובר ב5000 בנות שיכולות לאייש את שלושת חטיבות הטנקים ושני אגדי התותחנים הסדירים.

    ניצול נכון של הבנות המוכשרות המתגייסות יאפשר לקצר את השרות ולשחרר 5000 חיילים.
    לחסוך למערכת מאות מיליוני שקלים בשנה ולאפשר למשוחררים לעבוד ולשלם מאות מיליוני שקלים בשנה.

    בנות לא מתאימות לסיירות אבל כן ליחידות קרביות דוגמת השיריון בפלוגות שיריון על טהרת הבנות – לא לשים ביחד בנים ובנות בטנק ולהמר האם תהיה תלונה על הטרדה מינית או הריון לא מתוכנן.

    1. רק שהנחת המוצא שלך היא כנראה שגוייה ובנוסף, בשדה הקרב אותה אישה תעמוד מול גבר כי לא מדובר במגרש ספורט עם הפרדה מגדרית.
      כל העניין הזה מובל ע״י אנשים עם אג׳נדה של הנדסה חברתית שהמטרה שלה היא שינוי החברה כשהמחיר האישי לא מעניין אותם בכלל. אלו אנשים שמשחקים בדברים שגדולים עליהם בהרבה מאוד מידות והם מובילים את כל העולם המערבי לכאוס ולהכחדה. מעניין מי מממן את האופרציה הזאת ומחכה בצד לשעת כושר…

    2. לא נכון ש 1 ל 20 יש לה כושר כמו בן ממוצע. אולי 1 ל 200 ?
      מהיכן בכלל אתה לוקח הנחות כאלה?
      כושר זה לא רק כח. זה גם סיבולת בתנאי סביבה קיצוניים של מזג אוויר, חוסר שינה ועוד.

      בנות בכושר גבוה יכולות להתנדב לקרקל או משמר הגבול. לא לגולני ושריון.

      ומה עם הנושא של סקס/מיניות? ביחידות שדה מהר מאד זה יכול להגיע לאורגיות.

    3. זה לא עניין של כושר, זה ביולוגיה בסיסית. כל גבר ממוצע נולד עם לפחות 40% יותר שרירים מכל אישה ולכן גבר ממוצע שאינו בכושר עדיין חזק יותר מאישה שהיא בכושר מעולה. מעבר לזה, אפילו אם אישה מסוגלת לבצע את התפקידים האלה, הדרישות הפיזיות הבסיסיות שהתפקידים דורשים גובים ממנה מחירים בריאותיים כבדים שרבים מהם בלתי הפיכים אבל גברים לא סובלים מהם.

    4. את הנחת הוצא שלי ניתן לבדוק:
      להשוות בין הכושר של חיילי השריוןו לכושר של האחוזונים העליונים בקרב הבנות.

      השיריונרים אינם סיירת מטכ"ל – התוצאות לדעתי יפתיעו.

    5. לבעל ניסיון:
      לא מאמין שבנות מתאימות לגולני רובאי 07.
      כן מאמין שיש אחוז מסוים מהבנות שמתאימות לשיריון רובאי 03.

      ושנית כתבתי שאני מתכוון לפלוגות וגדודים על טהרת הבנות.
      גם אני מתנגד לשים בנים ובנות בטנק ביחד ולדרוש שיתרכזו במשימה.

  6. יישר כח לאל"מ שכותב את האמת ללא מורא מאירגוני נשים שחיים בעולם מדומיין ואוטופי ש"אישה יכולה לעשות תפקידי הגברים בקרבי"
    לי ברור כשמש שזה בכלל לא מתאים לנשים,ואני בוגר תיכון מעורב מקצועי שהיה בו גם אישה שלמדה מכונאות אישה יחידה בכיתה של גברים.ולא הצליחה בגלל שזה היה דרוש למאמץ פיזי..

  7. שום עובדות לא ישנו את דעתן של הפמיניסטיות הקיצוניות ,ההזויות וגם לא את הקוקסינלים שלא משנים את סידורי הטבע.

    1. מה זה בכלל סידורי הטבע?
      לפי סידורי הטבע ליהודים בכלל לא הייתה צריכה להיות מדינה. בקושי זכויות אדם.
      חתיכת דביל גזען וצר דעת.

  8. בעיה היא שמי שדוחף את זה משוכנע שהתוצאה תהיה הצלחה והעובדות לא מעניינות אותו. זו הסיבה שלא נעשית פה שום בדיקה.
    הדרך הנכונה היא להקים יחידה בודדת(אהם אהם קרקל אהם אהם) שתשמש לניסוי(באותם תנאים, אחמד) ללא הקלות(כי הקלות=הורדת הדרישות וההישגים) ולתת לבנות לנסות בעצמן.
    הפליה על רקע מגדרי בדרישות הקבלה היא אסורה. אבל זה לא אומר שבשורה התחתונה צריכים להיות 50% בנות. וזה התשובה ל״עלי עבדו״, מי שמתאימות כבר ימיינו את עצמן.
    תוך כדי ניסוי צריך לבצע מעקב ולפרסם נתונים בתקשורת ובכתבי עת אקדמים(תחת סוציולוגיה?).
    כמובן, מי שמקדמים את זה, יודעים מה כנראה תהיה התשובה ולכן מפחדים לעשות ניסוי של ממש וחבל כי זה יוצר ניסוי בסדר גודל אחר והמחיר עלול להיות קטסטרופלי אבל אין מה לצפות ממי שמחונכים להעביר את האחריות למדינה על כל מה שאפשר.

    לשמחתי, המציאות היא שהעובדות כן רצות ברשתות החברתיות והבנות כבר יודעות לברוח בעצמן(רק תסתכלו על נתוני העזיבה) ורבות מהן יודעות גם לא לבא מלכתחילה.

  9. צריכים לומר את האמת ולא לפחד ממשטרת המחשבות: יש הרבה דברים שנשים וגברים עושים אותו דבר, יש דברים שנשים יותר טובות ויש דברים שגברים יותר טובים.
    בכל הנוגע לכוח ומאמץ פיזי גברים יותר חזקים. תפקידו של הצבא הוא להגן ולכן חופש הביטוי וחופש העסוק לא קיימים בצבא , כי תפקיד הצבא גובר עליהם. לכן נשים לא יכולות לבצע דברים קשים מאוד כגון סיירות, קומנדו וכדומה.
    דבר שני- האם אתם באמת מאמינים שבחורים ובחורות צעירים יכולים להיות ביחד שעות נניח בטנק, נניח במארבים ולא יתפתח משהו שיפריע לפעילות הצבאית? הרי ברור שחלק מתשומת הלב תופנה באופן טבעי לנושא המיני, גם אם לא יהיו יחסים בפועל באותו רגע הרי תשומת הלב תהייה שם.

  10. יש ספר טוב בנושא שנקרא "נלחמות בצה"ל" של רז שגיא.

  11. יש קצת צביעות במאמר. אם לבגץ מותר להתערב בשיקול דעת צבאי בטיס, אז עקרונית אפשר גם בכל דבר אחר. ההפרדה הזו חברת משמעות עקרונית ומעשית

    1. היכן בכתוב רשום ש"לבגץ מותר להתערב בשיקול דעת צבאי בטיס"? תוכל לצטט מהכתבה?

  12. ואני חשבתי שגברים הם הסיבה להטרדות מיניות, מסתבר שזה נשים ושילובן בעולם. אני אומר כדי למנוע הטרדות מיניות צריך לצמצם את קיום הנשים!

    1. מה זאת אומרת "שילובן בעולם" ?.. איזו פטרונות כלפי נשים.
      כלומר, עד שלא זרחו להן הפמיניסטיות, נשים פשוט לא חיו ?.. לא ילדו (גם אותך) ?.. לא חינכו ולא בנו משפחות ?..
      שרה אמנו, רבקה, רחל ולאה, אסתר המלכה, מרים הנביאה, אביגיל הנביאה, דבורה הנביאה… היו נשים אמיתיות, ועלו לגבהים – כנשים.
      אשה לא אמורה להלחם – אשה יש לה תפקיד של בניית משפחה. ואם הדור המהבול הזה רואה בזה חושך – זה בגלל הוליווד המהבולית, שמוכרת לנו שלגדל ילדים זה פרימיטיבי.. מה, לעזאזל יותר חשוב מילדים שהם המשך האנושות ??

  13. א- בקשר לכושר גופני אני יכולה להעיד מנקודת המבט שלי שראיתי גם גברים שחלשים ממני ולא מתאימים לתפקיד ולא הייתי סומכת עליהם שיהיו הגב שלי, ונוסף לכך לא מראים את זה כלפי חוץ אבל הרבה פחות אמיצים וקופאים ברגע האמת, הטעות מלכתחילה היא להכליל וליצור מאפיינים מגדריים וזה מתקשר לנאמר בקטע – הגיוס אמור להתבסס על תנאים שווים ולצאת מנקודת הנחה שלא כל הגברים חזקים יותר מנשים אלא לקבוע מבחני סף אחידים עד לרמת הקילומטרים בריצות, מי שעובר עובר מי שלא לא ונגמר הסיפור!
    בנוגע להטרדות מיניות – יש לי מילה אחת לומר לכם – תתביישו!

  14. ברצינות הייתם זקוקים למחקרים מקיפים כדי להסביר את מה שבני אדם יודעים באמצעות היגיון בריא כבר עשרות אלפי שנים?
    שנשים לא בנויות למלחמות או לשירות קרבי או שמקומן לא בשדה הקרב.
    נשים הן חזקת מדהימות ונפלאות.
    הן מביאות חיים לעולם, מה שגברים לעולם לא יוכלו לעשות, אבל זה אומר גם שהגוף שלהן שונה ואחר.
    קטן יותר, שברירי יותר ועדין יותר
    הנשמה שלהן שנועדה להביא חיים ולא לקחת אותם, לא נועדה לקרבות למלחמות והרג.
    את זה מרגישים כולם עמוק באינטואיציה.

    לאורך כל ההיסטוריה האנושית כולם ידעו והבינו את זה ורק היום מה שלא מוכח מחקרית לא מתקבל גם אם הוא סותר את השכל הישר.

    בנוסף שירות מעורב הוא מתכון להטרדות מיניות.

    כן לשוויון באקדמיה במדע בחינוך במקומות העבודה.
    לא לנשים במלחמות ובשירות קרבי