מה שסת' רוגן לא מבין לגבי ישראל

השחקן היהודי-קנדי החליט לתקוף דווקא את המדינה היחידה במזרח התיכון בה ניתן לצפות בחופשיות בסרטים שיצר

יצר של הרס עצמי. סת' רוגן | Gage Skidmore

לא היה מפתיע במיוחד לגלות שלשחקן סת' רוגן יש הבנה שטחית במקרה הטוב בכל הקשור להיסטוריה בסיסית, דת ופוליטיקה. למעשה, לא ציפיתי למשהו אחר ממנו. העבודה שלו היא לגלם דמויות. הבעיה היא שרוגן חש משום מה צורך לשתף את הבורות שלו בנושאים רציניים עם מיליוני אנשים. בשבוע שעבר רוגן התארח לראיון בפודקסט הפופולרי (והמצוין) של מארק מארון, ובו טען בין השאר כי "הזינו אותו" בילדותו ב"כמות אדירה של שקרים לגבי ישראל" , וכעת הוא מטיל ספק בלגיטימיות קיומה של מדינה יהודית.

למה זה חשוב בכלל? ובכן, התוכנית של מארון רושמת מספרי האזנות והורדות גבוהים יותר ממספרי הצופים של מרבית תוכניות האקטואליה בטלוויזיה. אפילו יותר מטאקר קרלסון שנחשב למגיש המוביל של רשת 'פוקס', ובוודאי שיותר מכל הגלריה של מגישי CNN בכל ערב נתון. ניתן להניח שחלק גדול ממאזיניו של מארון, רבים מהם צעירים שלא ממש מתעניינים בפוליטיקה, עשויים לקחת ברצינות את הרעיונות המוזרים של רוגן, רעיונות כמו זה למשל:

זה נראה לי כמו תהליך חשיבה מיושן. אם זה בגלל סיבות דתיות, אני לא מסכים בגלל שאני חושב שדת היא דבר מטופש. אם זה באמת בשביל שימור העם היהודי, אין בכך היגיון כי אתה לא מחזיק במקום אחד משהו שאתה רוצה לשמר, בטח לא במקום שהתברר כנפיץ כל כך…זה פשוט לא הגיוני. אני גם חושב שכאדם יהודי צעיר הזינו אותי בשקרים על ישראל כל חיי! הם אף פעם לא מספרים לך – הו, דרך אגב, היו שם אנשים אחרים. הם מנסים לגרום לזה להראות כאילו הארץ פשוט הייתה שם, עם הדלתות פתוחות. הם שוכחים לספר את העובדה הזאת ליהודים צעירים"

גם אני הייתי פעם יהודי צעיר, וגדלתי בנסיבות תרבותיות דומות לאלה של רוגן. כל אדם בעל יכולות קוגניטיביות סבירות הבין אז כי חיו בישראל "אנשים אחרים". היו אלה "האחרים" שחוללו פוגרומים נגד היהודים בארץ ישראל בשנות ה-20 וה-30; אותם "אחרים" שיתפו פעולה עם היטלר במלחמת העולם השנייה, המשיכו לתדלק אלימות נגד יהודים והפכו את האפשרות של חיים בשלום ללא-קיימת. "האחרים" דחו את תכנית החלוקה של האו"ם ופתחו במתקפה כוללת על המדינה היהודית, המשיכו עם גלי טרור אחד אחרי השני ודחו כל ניסיון אחר לשלום. חלק מאותם "אחרים" עדיין חיים בישראל ונהנים מזכויות אזרח רחבות בהרבה מכל תושב ערבי במדינות אחרות. למעשה, כפי שפרופ' אפרים קארש הראה בספרו המצוין Palestine Betrayed, רבים מאותם "אנשים אחרים" הגיעו מלכתחילה לארץ ישראל בגלל הגעת היהודים אליה, ולאחר שאלו פיתחו מראשית המאה ה-20 את התשתיות ויצרו הזדמנויות כלכליות.

מסורת שמאלנית

נקודה חשובה שכדאי לציין היא שישראל היא כנראה המדינה היחידה בעולם לגביה שלל פוליטיקאים, אינטלקטואלים, עיתונאים ואפילו שחקנים חשים צורך להביע דעה לגבי עצם קיומה. לעולם לא תשמע קומיקאי מדבר בראיון על השאלה האם הוא חושב שפקיסטן למשל ראויה להתקיים. לא תשמע שום שחקן או שחקנית מתלוננים על רצח העם והאונס ההמוני שהפקיסטנים הביאו על מאות אלפי בנגלים "שכבר חיו שם", או רוטנים על האופן בו המדינה המוסלמית הרודנית מתייחסת למיעוטים או נשים.

בקרב הפרוגרסיבים של ימינו, סוג כזה של הוקעה שמור כמעט בלעדית למדינה יהודית אחת קטנה ודמוקרטית. זו מסורת שמאלנית ותיקה. זו גם הסיבה שקבוצות מרקסיסטיות פעלו לצד אש"ף בשנות ה-60 וה-70, והתשובה לשאלה מדוע יהודים אמריקנים רבים כיום מעדיפים לקחת דווקא את הצד של ארגוני טרור כמו חמאס. ישנן בעולם עשרות מדינות מוסלמיות נחשלות וחשוכות שהיו יכולות להיות בקלות מטרה נאה לחיצי השמאל, אך זה כמעט לעולם אינו קורה. אז כמו היום, כל התופעה הזו מבוססת על התפיסה המגוחכת לפיה תרבות מערבית שמחזיקה בשליטה היא בהכרח דכאנית ולא-מוסרית.

הערות על ישראל כמו אלו שסת' רוגן השמיע הופכות להיות נפוצות יותר ויותר בקרב יהודים פרוגרסיבים צעירים, שהחליפו את ערכי המוסר המסורתיים של היהדות בתפריט של רעיונות מרקסיסטיים על גזע, קורבנות וכוח. חלק מכך קשור לעובדה שהדור היהודי הצעיר הפך להיות מנותק מן האלימות השיטתית והאנטישמיות של המאה ה-20.

עובר רוגן ודומיו, כמה מילים לא נעימות הן הסוג הגרוע ביותר של שנאת יהודים אותה יפגשו מעולם, אבל לא כולם היו תמיד כאלה ברי-מזל. ישראל הפכה למקלט בטוח לאלו שנמלטו מן הפוגרומים במזרח אירופה או מן השואה; ליהודים שחולצו מאתיופיה או כאלה שגורשו ממדינות ערב לאחר 1948; יהודים מברה"מ שהושלכו לכלא בשנות ה-70 וה-80 בגלל שאמרו את דעתם. כמעט בכל מדינה בה חיו לאורך ההיסטוריה, יהודים נרדפו והופשטו מזכויות האזרח הבסיסיות ביותר.

רוגן טוען כי הדרך לשמור על ביטחון היהודים היא דווקא לפזר אותם. הוא פשוט לא מבין או יודע שדיכוי ורצח יהודים התרחש לרוב במקומות אחרים באירופה ובמזרח התיכון, ואפילו בארץ ישראל המנדטורית שסירבה לקבל פליטים שנמלטו מציפורני הנאצים. לכל אותם יהודים לא היה מקום אחר לברוח אליו, אך על פי רוגן "זה לא הגיוני" שתהיה להם מדינה, רק משום שקיומה לא מתיישב עם תפיסת ההיסטוריה השטחית של הפרוגרסיבים.

בכל מקרה, הטענה הבסיסית של רוגן בעניין פשוט אינה נכונה. ראשית, ישנם כיום בארה"ב בין חמישה לשבעה מיליון יהודים – תלוי את מי שואלים ואיך מודדים. יש עוד מיליוני יהודים באירופה ובמקומות אחרים. באופן יחסי, אפשר לומר שבתור קבוצה אתנית היהודים נוטים הרבה פחות "להתרכז במקום" אחד בהשוואה לקבוצות אחרות. אך אם ריכוז במקום אחד הוא רעיון רע כל כך, מדוע ישנן בכלל מדינות? אם ההודים או הצ'יליאנים למשל אינם יכולים לשמר את ערכיהם המסורתיים על ידי התרכזות במקום אחד, מה הטעם בכלל בגבולות? מדוע בכלל פלסטינים זקוקים למדינה משלהם, כאשר הם יכולים "להתפזר" ולחוש בטוחים?

הרס עצמי

במשך מרבית הריאיון, רוגן ומארון דנים בתרבות היהודית בצפון אמריקה כאילו כל היהודים או העמים האחרים בעולם נהנים ממותרות כאלה. באופן כללי, נראה כי רוגן משוכנע כי כל המדינות הרב-תרבותיות בעולם דומות במהותן לקנדה או ארה"ב, כאשר למעשה מדובר בשני מקרים נדירים מאוד. כך למשל, רוגן שואל:

אני סבור שיהודים, במיוחד כאלה שרואים את עצמם כפרוגרסיבים ואנליטיים, ורואים בעצמם אנשים ששואלים המון שאלות ובאמת יכולים לאתגר ולשנות את הסטטוס-קוו, חייבים לשאול את עצמם – באמת, מה אנחנו עושים?"

זו שאלה טובה. אנשים ש"מאתגרים את הסטטוס-קוו" רק לשם האתגר לרוב מחזיקים גם ברמת תחכום של ילד בגן. זה בסדר גמור, כל עוד לא נותנים לילד הזה מגפון ענקי כדי לצרוח את דעותיו הילדותיות.

אבל סת' רוגן, שבוודאי למד בנעוריו כי הטבע העתיק של היהדות הופך אותה גם לדת וגם ללאום, לא מנסה לתקוף את הסטטוס-קוו. בפועל, הוא תוקף רק צד אחד במזרח התיכון, דווקא את הצד שמכבד זכויות מיעוטים, נשים ולהט"ב, ולמעשה המדינה היחידה באזור בה ניתן לצפות בחופשיות בסרטים אותם הוא יוצר. יצר ההרס העצמי אולי נחשב לדבר מאוד פרוגרסיבי, אבל בוודאי שאין בו שום דבר יהודי.


גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. כמו לכל נוכל סמולני,

    גם אצל סת’ רוגן ההיסטוריה "התחילה" לאחר הקמת חמאס ולא לפני השואה. סלקציה סמולנית.

  2. ככלל הוליווד עולם ומלואו . בנה עולמות ותמיד הסרט הנע שלה דרש סוף טוב. כל כך תמים קסום ניפלא. היום היא מדורדרת מנוצלת פנתה לכיוונים אפלים אבל הותירה פנטזיה של סרטים מדהימים מעוררים הישתאות. היא בעצמה חזתה את עתידה שלה אי שם ושל אמריקה כולה מה שניקרא עידן הפוסט. יש זאנר כזה של סרטים שמראים את פסל החרות שרידיו באדמה את שרידי הציוויליזציה האמריקאית שלא נותר הרבה. סרטים שנעשו מיזמן. כבר אז חזו חורבן והרס. אבל ככה זה. לא לתמיד. אימפריות עם זמן שילטון מוגדר. מלא שכל יהודי יש בהוליווד בתסריטאים בשחקנים…. בכל דרכיה מלאה מהחלום של הגטו היהודי בן אלפיים שנה. בעיני העיברייה הישראלית היכן ניגמרים החלומות זה פה. החלום מקור כל החלומות. הגדול מיכולם ההוליוודי מיכולם הוא חלום עיברי נבואי . חלום כניראה השיבה הבייתה לגן עדן במכונת הזמן ההוליוודית האמיתית של חגורת התנך ושל אדמה עיברייה זו שלי. עיבריה אני עברתי .צפיתי גדלתי חוויתי אנסוף סרטי הוליווד הישנה והחדשה .שסיפרה המון סיפורי אנסוף ממוח האדם וחלום החלומות. שבעיקרו זה הנבואה- מיסתיים פה. באבזם המואר של חגורת התנך האמיתית חלום גן עדן. השיבה הבייתה אליו ובעיקר אל האל התנכי העיברי שלי. מיהו מהו למה השיב אותנו . מה אנחנו מהי אנושות . לשם מה נוצרה לאן הולכים על מה קיימים. מה יהיה מתי המנוחה מתי ננוח .זו פנטזיית הנבואה .של בילע המוות לנצח של תחיית המתים של שילטון האל העיברי שלנו על העולם כולו . של החזרת מכונת הזמן לעתיד. המון מושגים הוליוודים אפשר לנצל היום כדי להבין את םפר הנבואה התנך. יש גם מלא סרטים רלוונטים להיום . שממחישים ואולי אפילו נותנים קצה חוט ופיתרון. כמו טריאלוגיית מטריקס רילודד .כמו סידרת הסרטים הנורא מענייננת ורלוונטית להיום- סידרת סטאנפורד או נשות סטאנפורד. הראשון נשות סטאנפורד אחר זה ניקמת נשות סטאאנפורד ויש עוד. בעלי סטאנפורד נשים מושלמות ילדי סטאנפורד ראיתי כימעט את כולם. הם דיברו על היום ממש ויש עוד סרטים. יש רקוויאם אדיר עצוב בשירי נוצריי חגורת התנך הניפלאים החכמים והכי מדהים- התנכיים. זה לא רק רוק. כל שירהם של אלה מחגורת התנך זה נביעה נבואית מבעבעת תנכית . הכי תנכית בעולם כניראה. בוכה מייללת גם אף חוזה על העתיד. גם הם צרו יצירה כמו הוליווד. ובעיני התנכית העיברייה מהניפלאות שחוויתי. נוסטאלגיה תנכית עיברייה מלאה געגועים ואהבה אנסופית לזוהר התנכי העיברי לגן עדן. מין תת הכרה קוקלקטיבי מאבא עשיו שמדברת מהקבר וקמה לתחייה ומספרת המון. עלינו העיבריים על העולם על העתיד. יפים שיריהם להלל גם המילים היצירתיות ההשראתיות שמרמזות לוחשות מדברות מספרות. מראה כמה היקום כולו מחובר לאחד. כל הנשמות מחוברות אי שם כולם לתנך העיברי שלנו .מין תת הכרה קולקטיבי סמוי תודעתי גנטי שנימשך עד היום וגם אל העתיד. שרשרת לולאה מגנטית ממגנטת מהנה אבל גם מאפשר פענוח. מין צפנת פענח ממלל מספר ומעניין ביותר.

  3. ישראלים (יהודים) ויהודים בגולה אינם קבוצה אחת, ומגוחך לצפות שחברים באחת משתי הקבוצות יכולים לדבר משל הם בעלי עניין בקבוצה השניה. יהודי הגולה (ובמיוחד הריכוז הגדול במדינות דוברות האנגלית) הם, לכל היותר, 'בני דודים מדרגה שניה' של יהודי ישראלי אקראי. אין מוביליות רציפה בין הקבוצות והמפריד רב יותר מאשר המאחד. למעשה נקודות ההשקה הן מעטות, גם אם מסיבות הקשורות באינטרסים של מעטים יש נטיה להתמקד בהן (תעשיות התרומות, פטרונטזציה ולוביזם פוליטי או מכונת האינטרסים של הסוכנות היהודית בגלגולה הנוכחי).

    הרוב המוחלט של היהודים בעולם דובר האנגלית אינם קשורים לרוב המוחלט של היהודים בישראל, ולהיפך.

    כשאני מביט, בלי התעמקות מיוחדת (שהרי אין סיבה רצינית לשים התעמקות כזו במקום גבוה בסדר היום של מי שחי במזרח התיכון) על יהודי אמריקאי הוא נראה לי זר, מוזר ובכנות? לא מישהו שהמקבילה האמריקאית שלי מבחינת מעמד חברתי היה מחבב. אין ספק שיהדות ארצות הברית מגוונת מאוד, אבל במציאות הנוכחית היא נראית לישראלי כמו משהו שחי במשולש שבין האוורד סטרן-הארווי ווינסטיין-בארט ווינשטיין. אנשים ידועים שונים לחלוטין זה מזה, אולם כולם שונים לחלוטין מכל ישראלי שהוא.

    אני לא מחפש סיבות לקיומה של קהילה יהודית בארצות הברית. רק מחפש דרכים אלגנטיות שיאפשרו לנו להתרחק אחד מהשני ולתת לכל קהילה לזרום בערוץ המתאים לה, במולדתה.

    1. מסכים אתך בכל מילה.
      אומר לך יתרה מזו, ואני אומר לך זאת מתוך עמדה פטריוטית לאומית ימנית.
      המאמץ היהודי-ישראלי לביצור מולדת יהודית בארץ ישראל יכול לסמוך הרבה יותר על שיתוף הפעולה של ערביי ישראל מאשר על שיתוף הפעולה של יהודי חוץ לארץ.
      יבוא יום וגם נבטל את חוק השבות.

  4. במילא הוא עומד להיעלם ולהתבולל כמו כל חילוני בארצות הברית.תנו לו לקשקש עד סוף ימיו.אנו החיים בארץ ישראל נישאר גם לאחריו כיהודים גאים.

    1. הוא לא עומד להתבולל. הוא כבר מתבולל.
      הוא התחתן עם גויה לפני כמעט עשור.

  5. השמאל, מדינות קומוניסטיות ובשנים האחרונות כנראה גם מדינות מוסלמיות, השקיעו הון עתק וכח אדם רב בזריעת הרעיונות הללו בבתי הכנסת הקונסרבטיבים והרפורמים אצל היהודים, ובאקדמיה, בתקשורת, בהוליווד, ובממסד אצל כל השאר. הסנטור מקארתי זיהה את זה וניסה להלחם בזה ועל כך משכתבי ההיסטוריה הענישו אותו ללא רחמים למען יראו ויראו. זה לא ממש מפריע לשמאלנים בכל העולם, גם בישראל, לנהל רשימות שחורות משל עצמם ולהרוס קריירה של אנשים בדיוק באותן שיטות שהם עצמם גינו.
    עכשיו, כשהביצים בוקעות בכל מקום, כל מה שנשאר זה לקוות שנשארו במערב מספיק אנשים עם מערכת חיסונית איתנה שעדיין מאמינים בחרות וחופש. נראה…

  6. הקנאה מדברת מפיו

    בעלייה השניה שלושה מיליון יהודים היגרו לארה"ב ושלושת אלפים הגיעו להקים ישובים בארץ.

    1. אמת. וזה היה אסונם הגדול של שישה מיליון יהודים!

  7. התעמולה הזאת מיושנת ולא יעילה.

    אם אתה מבסס את הצדק שלך על תעמולה ברמה של גן ילדים של גינוי הצד השני ושל הסתרה של עובדות זה אומר שאתה בעצמך לא מאמין בצדק שלך והצדק שלך נשבר כשהעובדות האמיתיות מתגלות וכשאתה פוגש ערבים בכל מיני מקומות ואז אתה מגלה שהם לרוב בני אדם ממש כמוך.

    עניין שיתוף הפעולה עם היטלר מגוחך ומיושן – מה זה בכלל שייך ? – גם האירים האיטלקים הרוסים והאמריקאים שיתפו פעולה עם היטלר. הטנקים והמטוסים של היטלר שאיתם כבש את צרפת נבנו עם פלדה שוודית ונסעו על בנזין רוסי. אושוויץ פעלה ביעילות הודות למערכות מידע של איי בי אם. מה זה שייך לגירוש חלק מערביי המחוז הדרום מערבי של א"י במהלך מלחמת האזרחים של 48 ?

    המציאות היא שנדידות עמים זאת עובדה היסטורית כללית. כל עם שחי היום או התקיים אי פעם, מתישהו כבש לעצמו בכח את הארץ שלו או קצת הזיז הצידה מישהו אחר בשביל לחיות ולהתקיים ולשרוד. גם אנחנו עם נורמלי גם לנו יש זכות לשרוד ולכן כבשנו את הארץ שלנו שלפי האמונה וההיסטוריה שלנו שייכת לנו.

    ולכן לא צריך לתת תירוצים או להאשים את הערבים בטענות מגוחכות כגון " היו אלה “האחרים” שחוללו פוגרומים נגד היהודים בארץ ישראל בשנות ה-20 וה-30… " – הלא כל עם נורמלי במקומם היו עושים כל דבר בשביל למנוע מעם אחר להגר לארץ שלהם ולהשתלט עליה ולהפוך אותם למיעוט ואם לא הצליח יחכה עשרות ומאות שנים עד שיגיע להזדמנות המתאימה להחזיר את מה שהוא חושב ששייך לו. ועיין ערך חבלי אלזס ולוריין שעברו מידיים גרמניות לצרפתיות ולהפך במשך מאות שנים.

    וחוץ מזה ישראל היא יהודית מדי עבור סת והרבה מהיהודים האמריקאים הליברלים ולכן הם רודפים אותה.
    https://www.youtube.com/watch?v=19N9tMh1hwg

    1. לדעתי, חלק גדול מההצלחה של הארגונים האנטי יהודיים נעוצה בעובדה שהם הצליחו לחדור לשיח הפנימי אודות זכות האבות והיבטים הסטוריים, שבכלל לא שייכים למה שבאמת חשוב: נלחמנו מול השבטים וניצחנו ועל כן היה עליהם לחזור למכורתם האהובה, היא ערב הסעודית, אליה נשואות עיניהם בזמן התפילה ובכל היבט אחר של תרבותם.

    2. כמה נחמד להיווכח שאימצת את גישת השמאל העמל קשות להצניע את העובדה שמי שמבקשים לעצמם סטטוס הקורבנות הנצחיים (החל מ-48), והאולטימטיביים, הסובלים כביכול מדיכוי מצד "הנאצים החדשים" האחראים ל"נכבא" שלהם, קרי "שואה חדשה", היו בעצם שותפים פעילים של הנאצים ובראשם מנהיגם הנערץ חג' אמין על חוסייני, גנרל אס.אס…
      חוסייני העמיד תנאי מפורש שיהיה מוכן לשתף פעולה עם היטלר נגד הבריטים רק אם יובטח לו שעם כיבוש המזה"ת ע"י הגרמנים ייושם "הפתרון הסופי" ל"בעיית היהודים" באותו האופן שיושם באירופה.
      וכן, זה היה לאחר שנסע לביקור במחנות ההשמדה ועמד על מלוא משמעות "הפתרון הסופי".
      הוא דרש מממשלת הונגריה ונענע בחיוב שלא לאפשר לכמה אלפי ילדים יהודים לצאת מהונגריה לכיוון פלשתינה המנדטורית ובמקום זאת להפנות אותם לעבר פולין. כלומר לאושוויץ.
      העובדה היא שחוסייני וכנופייתו התחילו בתכנון ובהכנה לבניית מחנות השמדה ליהודים בארץ ישראל לא מזיזה לאלה המבקשים להצניע את חלקם בשואת היהודים דווקא. העובדה שיהודים מעולם לא ביקשו להילחם בערבים בא"י אך הם הערבים דווקא ביקשו גם ביקשו, גם היא לא מזיזה להם.

      וכדאי להזכיר כי הערבים שהחליטו (בעקבות הברקת קופירייטרים סובייטים) להתקרא "פלשתינים" מעלים את הטענה מדוע עליהם לשלם מחיר שואת היהודים שכמובן רק היא שהביאה אותם מכל המדינות משום מה דווקא לפלשתינה לכבוש אותה מהעם הילידי "הפלשתיני/הערבי" על לא עוול בידו וכזה שישב בה מאז ומקדם. …

      "עניין שיתוף הפעולה עם היטלר מגוחך ומיושן" רק בעיני מי שמעוות מסלף ומשכתב את ההיסטוריה. כמו סת' רוגן ועמיתיו הפרוגרסיביים וכמו דומיהם אצלנו
      ואמנם נכון שהאירים האיטלקים הרוסים והאמריקאים שיתפו פעולה עם היטלר אבל הם לא מציגים את עצמם כקורבנות האולטימטיביים ולא סוחטים את המערב בטענות שווא.

    3. תגובה נהדרת.
      השורה התחתונה היא שהשבטים הסעודים הפסידו על אף הכל ועליהם לחזור למולדתם. כל עניין אחר הוא פנימי ולא קשור בכלל לשבטים האלה.

    4. אף אחד לא מקטין את החלק של המופתי והאחים המוסלמים שמראש הוקמו על ידי המודיעין הגרמני.
      אם מדברים על הנכבה אפשר להזכיר את ההקשר של השותפות של המופתי בעניין הפתרון הסופי וחלקו ברצח כחצי מיליון יהודי הונגריה, פיקוד על חטיבת סס של מוסלמים בוסנים ואבטחת הרכבות לפולין, ועל כך שכל השותפים של הגרמנים שילמו בהזזת הגבולות וחילופי אוכלוסיות.

      אבל המנוף של הסמול נגד ישראל זה קיומו של משטר שתי המערכות משטר צבאי לבלסטינים ומשטר דמוקרטי ליהודים בהתנחלויות ופה העניינים של המופתי מלפני 80 שנה ודמוניזציה כללית של הערבים לא הכי יעילים.

      אני אומר שברגע שאתה שולח שליחים שבמקום להביא את המציאות המורכבת מוכרים תעמולה מפגרת ופרימיטיבית כי יותר קל להם וכי חסר להם ידע – ומתברר להם בהמשך שהתעמולה לא תואמת לעובדות – אתה מאבד את הקליינטים שלך. היהודי האמריקאי מגיע לקולג בלי תחמושת אינטלקטואלית.

    5. גקי תקוע בשנת 2005.

      איזה "משטר צבאי לבלסטינים ומשטר דמוקרטי ליהודים" יש ב-Judenfrei רצועת עזה? ולא נזכיר, אם "שכחת" שאש"ף הוקם ב-1964.

      אז "היהודי האמריקאי מגיע לקולג בלי תחמושת אינטלקטואלית", בדיוק כמו חמאס מקדם טבעונות – סיפורים ושקר ותו לא.

  8. לפחות הוא התנצל אחר כך.
    התנצלות עלובה אבל זה גם לא ברור מאליו.

  9. לא מבין. למה לא אומרים לאנשים האלה את האמת הפשוטה: שבטים סעודיים- כולם, מכל האיזור ובעידוד מדינת האם ערב הסעודית – יצאו למלחמה נגדנו והפסידו. ואז, במקום להתקפל בחזרה הביתה, הם יצאו בקמפיין ממומן היטב להחדרת הנרטיב כאילו האדמות שלהם. אנשים נורמלים יגידו על זה וואט דה פאק, אבל לא, לא אצלנו. אצלנו יגידו להם שהם צודקים… הזוי.
    שיחליטו אם הם אנשים חושבים או חבורת שטופי מוח בשרות האוייב.

  10. סת' רוגן צודק: חיא אכן בנויה על אדמה שנגזלה מהילידים!

  11. מה אתה מתלונן אתה בעצמך לא מכיר את ההיסטוריה של עמך אהבתי את הזכרה דרך אגב של גירוש יהודים מארצות מזרח התיכון וצפון אפריקה וחצי האי הערבי . נו גם אתה בגישה שיהודים חיו רק באירופה . אז לפני שאתה מבקר משהו כדאי שתלמד בעצמך. יהודים חיו בארץ ישראל מאז ומתמיד האדמות שהערבים יושבים עליהם היו של יהודים שנרצחו על ידם והיום צאצאיהם אומרים שלי היא .
    דוגמה למה שאתה לא יודע
    היהודים עד גירוש ספרד
    בתקופה קדומה ישבו במרוקו ברברים שקיבלו את שמם מהרומאים . הפניקים שהיו ידועים כי ימאים מנוסים הגיעו לשם ,אחריהם הקרתגים ,היוונים ב25 לפני הספירה הוקמה פרובינציה רומית בשם מאוריטניה , במאה החמישית לספירה נכבש האיזור על ידי הוונדלים ובמאות השישית והשביעית פלשו הביזנטים הנוצרים דרך צפונה של מרוקו. על פי המסורת הגיעו היהודים מארץ ישראל למגרב החל מהבית ראשון ,ובעקבות חורבן בית ראשון ושני ,עם צבאות חניבעל הרומאים והוונדלים .
    בעיר נמל סלא השוכנת מול רבאט התגלה קברו של יהודי הלניסטי מהמאה הראשונה לפני הספירה .
    מול גיברלטר בנג'י הקדומה בירת מאוריטניה חיו יהודים בזמן הרומאים . בין הברברים היו שבטים שהתייהדו . היהודים שסבלו בזמן השלטון הביזנטי הנוצרי נמלטו לאיזורים הדרומים והמזרחיים של מרוקו . בעיר הרומית וולוביליס המכונה עתה ואלילי נשתמרה כתובת כנראה ממצבה קדומה ועליה חרות " מטרונה בת רבי יהודי נח" ,נמצאה מנורת ארד באמלת שבעה קנים . יש סברה שהיה שם ישוב יהודי וכנראה ברברים שהתייהדו.
    היהודים בין שבטי הברברים
    עמק דרעה : בתפילאלת ובאיפראן בדרום האנטי אטלס באיזור הסוס ,נמצאו מצבות קדומות לפני חורבן בית שני . קיימת מסורת בין חכמי דרעה ששבט נפתלי הגיע זרך מרכז אפריקה לאיזור . מתעודות מהגניזה יש ידיעות על יהודים שסחרו בדרומה של מרוקו החלק במאה התשיעית ואילך . דרעה הייתה אחמד ממרכזי הסחר הטרנס זהרי , נוסף לתפילאלת ,איפרא ותאהרת יהודים שלטו על השיירות שהביאו זהב וסחורות אחרות מניגריה וסנאגל למרוקו . התפרנסו ממלאכת הבנות ,צורפים , חרשי ברזל ,סוחרי בשמים תבלינים ואלמוגים
    במאה ה11 פנה דונש ממדינת דרעה בשאלה לרי"ף (ר' יצחק אלפאסי) וזה ענה לו בערבית על שאלת וגם ר' יוסף אבן מינאש מזכיר בתשובתו חכם בשם זה. בממצאי הגניזה נזכרים שני יהודים מדרעה במצרים . בסוף המאה 11 אברהם בן יעקב דרי במעשה בית דין בפוסטאט , וכן הוא נזכר בעדות בבית שין ב1103. משורר קראי בשם משה בן אברהם דרעי פעל בתקופה זו . מחבר אנונימי במאה 12 כתב על עושרם של יהודי דרעה ופאס . העיר צפרו נקראת על שם שבט ברברי שהתייהד והקהילה נוסדה במאה 13 על ידי מהגרים מתפילאלת