סקר: 84% מהאמריקנים מאמינים שהתקשורת "אשמה בפילוג הפוליטי"

רוב גדול של הנשאלים במחקר 'גאלופ' תלו את האשמה במחלוקת הפוליטית במדינה בתקשורת. 86% אמרו כי התקשורת נוטה פוליטית לצד מסוים

TRO Group

ארה"ב עוברת בשנים האחרונות בכלל ובחודשים האחרונים בפרט מחלוקת פוליטית וחברתית מטלטלת, אך מי האשם במצב? לפחות על פי סקר חדש מבית חברת 'גאלופ' שהתפרסם השבוע בארה"ב, 84% מהאמריקנים אמרו כי "התקשורת אשמה בפילוג הפוליטי במדינה", אם כי שיעור דומה של משיבים חושב גם כי התקשורת "יכולה לשמש כגורם מאחד".

ממצאי הסקר העיקריים מראים כי האמריקנים סומכים פחות ופחות על התקשורת, כאשר רוב כמעט מוחלט מן הנשאלים הצביע על הטיה פוליטית בדיווחים התקשורתיים. על פי תוצאות המחקר, 86 אחוזים מהאמריקנים מאמינים כי כלי התקשורת במדינה נוטים פוליטית לצד כזה או אחר. 49 אחוזים אמרו כי קיימת "הטיה חזקה" בעוד 37 אחוזים הסכימו כי קיימת "כמות נאה של הטיה".

ממצא מעניין אחר בסקר הראה כי כמעט שמונים אחוזים מהאמריקנים אומרים שכלי תקשורת שהם אינם בוטחים בהם "מנסים לשכנע אנשים לאמץ נקודת מבט מסוימת". רק 12% אמרו כי הם מאמינים שהתקשורת "מנסה לדווח דיווחים הוגנים ומדויקים אך לא מסוגלת לעשות כך". כמעט שני שליש מהמשיבים אמרו כי הם מודאגים מכך שבעלים של אמצעי תקשורת "משפיעים על הסיקור".

54% מהמשיבים בסקר אמרו כי הם מאמינים שכתבים "לא מציגים נאמנה את העובדות", ו-28 אחוזים נוספים מאמינים כי כתבים "פשוט ממציאים דברים". 78% אחוזים אמרו כי הם מאמינים ש"מידע כוזב" המופץ ברשתות החברתיות הוא "הבעיה הקשה ביותר בחדשות כיום".

כמו בסקרים קודמים, נראה כי חוסר האמונה בתקשורת מתחלק לפי קווים מפלגתיים. כמעט 75 אחוזים מהרפובליקנים מחזיקים בדעה שלילית לגבי התקשורת, ן-61% מהרפובליקנים אומרים כי ההתקפות נגד התקשורת "מוצדקות". לעומת זאת, רק 22 אחוזים מהדמוקרטים רואים את התקשורת באור שלילי, ו-70% מהם אומרים כי ההתקפות נגדה "לא מוצדקות". החלוקה הפוליטית והגזעית ברורה גם לגבי התשובה לשאלה האם מערכות תקשורת צריכות להיות "מגוונות יותר".51% מהרפובליקנים ו-35% מהלבנים הסבורים כי "גיוון בדעות פוליטיות" צריך להיות בעדיפות העליונה של כלי התקשורת, לעומת 49% מהדמוקרטים ו-60% מהשחורים המאמינים כי "גיוון אתני או גזעי" הוא חשוב יותר.

56% מהנשאלים אמרו כי כלי התקשורת המועדף עליהם מחזיק בסוג כלשהו של הטיה, מתוכם 20 אחוזים אמרו כי מדובר ב"הטיה חזקה". רוב הנשאלים, 69 אחוזים, אמרו כי הם מודאגים מהטיה בכלי תקשורת אחרים שאינם צורכים באופן קבוע. 73% סברו כי ההטיה הפוליטית בתקשורת מהווה "בעיה חמורה", עליה משיעור של 65% שסברו כך בסקר דומה שנערך ב-2017.

ישנו גם פער גילאים בולט בין אלו אשר בוטחים ולא בוטחים בתקשורת. על פי הסקר, 44% של האמריקנים בגיל 65 ומעלה רואים את התקשורת באור "חיובי מאוד" או "חיובי במידה מסוימת". רק 19% של האמריקנים מתחת לגיל 30 מסכימים עם האמירות האלה. למרות התלונות והטענות הרבות נגד התקשורת באמריקה כפי שהן משתקפות בסקר 'גאלופ', 84% מהנשאלים מאמינים באופן כללי כי התקשורת היא "קריטית" או "חשובה מאוד" לקיום מדינה דמוקרטית. רק שמונה אחוזים השיבו כי תקשורת לא אמינה "מנסה להרוס את המדינה".

ומה המצב בישראל?

בסקר בנושאים דומים שנערך בישראל לפני כשנתיים על ידי מכון 'מדגם' עבור הרשות השנייה, עלה כי64%  מהציבור נוטים לא לתת אמון בתקשורת, וזאת לעומת 59% שאינם נותנים אמון בכנסת, או 57% שלא מאמינים לממשלה. כפי שאלעד מלכא תיאר בהרחבה ב'מידה', הסוקרים בדקו גם את הסיבות לאובדן אמון הציבור בתקשורת, וגילו כי מרבית הנשאלים תולים זאת בדיווחיים לא-אמיתיים (32%), בהטיה פוליטית (24%) ובחד-צדדיות וחוסר גיוון בדעות (14%). חרף חזרתם של עיתונאים רבים על הטענה כאילו טענות הממשלה נגד התקשורת הובילו לאובדן האמון בה, רק שלושה אחוזים מהנשאלים סברו כך.

בין הנתונים האחרים שעלו מתוצאות הסקר, 62% מהציבור חושבים שידיעות עצובות מקבלות סיקור מוגזם מידי ואילו 43% חושבים שחדשות טובות מקבלות מעט מידי. 42% מהציבור סבורים שהתקשורת מגלה מעט מידי פטריוטיות, אל מול 30% בלבד הסוברים שהיא עושה זאת במידה המתאימה.

בעוד שהתקשורת מתהדרת בחיוניותה לשמירה על שיח ציבורי ודיון במכיל דעות שונות, הציבור טוען אחרת כאשר 43% חושבים שהיא מחלישה את הנכונות להקשיב לאחר. לא פלא אם כן ש-38% חושבים שהיא פוגעת בדמוקרטיה אל מול 37% שחושבים שהיא שומרת עליה (19% חושבים שאינה משפיעה על הדמוקרטיה והיתר ללא דעה).

על פי הסקר, ההטיה הפוליטית בהתקשורת בישראל אינה נוטה לצד אחד בלבד. 12% בלבד מהציבור חושבים שהתקשורת מאוזנת, כאשר כשליש חושבים שלרוב הסיקור החדשותי מוטה שמאלה. שבעה אחוזים חושבים שהוא מוטה ימינה ו-37% חושבים שלפעמים הוא מוטה לימין ולפעמים לשמאל. הנתונים הללו עולים בקנה אחד עם תוצאה אחרת מהסקר, לפיה 69% מהציבור סבורים שהתקשורת מציגה את העובדות שתומכות בקו שלה לעומת 22% שסבורים שהיא מציגה את האמת כולה. בכל הנוגע להתנהלות התקשורת מול השלטון, 32% מהציבור חושבים שלרוב התקשורת מבקרת את הממשלה באופן לא הגון, 41% סבורים שלעיתים הביקורת הוגנת ולעיתים לא, ורק 19% מעניקים אמינות גבוהה לביקורת של התקשורת נגד הממשלה.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *