הדור הצעיר בטורקיה עשוי לסמן את סוף עידן ארדואן

יותר משבעה מיליון צעירים יצביעו בפעם הראשונה בבחירות שייערכו ב-2023, ועל פי הסקרים עשויים להכריע את זהות הנשיא הבא

מפגינות באיסטנבול | Burak Su

חוקרי מדעי המדינה מכנים אותם "דור ה-Z". אלו צעירים טורקים שנולדו סביב מפנה המאה הנוכחית ומבחינה טכנית – אנשים שנולדו משנת 1995 ואילך. הם מעולם לא הכירו מנהיג אחר בטורקיה מלבד הנשיא הנוכחי רג'פ טאיפ ארדואן, שעלה לשלטון בשנת 2002.

יותר משבעה מיליון מאותם צעירים יצביעו בפעם הראשונה בחייהם בבחירות לנשיאות ולפרלמנט שייערכו ב-2023, ומספר מחקרים מן העת האחרונה מראים כי הם עשויים להציב אתגר להמשך שלטונו הבלתי-מעורער של ארדואן ואולי אף לקבוע את זהותו של נשיא טורקיה הבא. על פי עורך הסקרים מורט גזיצ'י, מצביעים צעירים מאופיינים בכך שהם "יותר ידידותיים לסביבה, אמפתיים, רגישים ומהורהרים" מאשר בני דורות קודמים. אלה אינן חדשות טובות עבור ארדואן, שהאידיאולוגיה שלו מבוססת על בדלנות, פלגנות וקיטוב.

בראשית חודש יוני, הנשיא ארדואן פרסם בחשבון היוטיוב שלו תיעוד מאירוע בו נפגש עם נערים ונערות, יום לפני בחינות הכניסה השנתיות לאוניברסיטה. צעירים רבים בטורקיה מיהרו להביע ביקורת זועמת על הסרטון ועל הנשיא, צעד אמיץ במדינה בה בתי הכלא מלאים במאות עיתונאים, אנשי אקדמיה ופוליטיקאים שהעזו להתנגד לאליטה השולטת. אלפי תגובות מקניטות וכועסות נרשמו לאורך השידור החי מהאירוע, והסרטון זכה לכמעט 300 אלף סימוני "לא אהבתי" מול 66 אלף גולשים בלבד שבחרו לסמן "אהבתי".

מוחרם אינצ'ה, אחד מראשי האופוזיציה, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ילדים, בבקשה אל תסמנו כל כך הרבה תגובות "לא אהבתי", או שהממשלה פשוט תסגור את האינטרנט לכולנו". יתכן כי עוד מאות אלפים נמנעו מלסמן כך בשל חשש מרדיפה משפטית. בטורקיה, לא לאהוב את הנשיא היא עבירה דה-פקטו, אך נראה כי מרבית הצעירים כבר לא חוששים יותר, והם פשוט לא אוהבים את הפוליטיקה ואת הפוליטיקאים. זהו סוג חדש של פרופיל פוליטי שלא היה מוכר עד במדינה.

באותו הקשר, הסוקר גזיצ'י הוסיף: "הדור הזה יהיה גורם מכריע בבחירות 2023". הפרשנים הפוליטיים כבר חוזים כי הבחירות הבאות צפויות להיות צמודות יותר מתמיד, ובמצב כזה יתכן מאוד שקבוצה של כמה מיליוני מצביעים יכולה להטות את הכף לטובת המנצח. צעירים טורקים צפויים להוות כ-12 אחוזים מכלל המצביעים ב-2023, וחלק מהסקרים גם מצאו כי לבני דור ה-Z ישנה גם השפעה על האופן בו הוריהם יצביעו.

קבוצה חשובה אחרת לתוצאות הבחירות המתקרבות תהיה "עקרות הבית" – נשים שמרניות מחוסרות עבודה המצביעות באופן מסורתי לארדואן ויהוו 18.5% מכלל המצביעים. ביחד עם הצעירים שתי קבוצות אלו יהוו שליש מכלל המצביעים, ועל פי גזיצ'י המחקרים מראים כי שתיהן "מתרחקות ממפלגת 'הצדק והפיתוח' (AKP) בראשות ארדואן". נתון נוסף אותו מציין הסוקר הוא זה המראה כי בקבוצת הגיל של בני 18 עד 34, יותר משישים אחוזים סבורים כי המדיניות הכלכלית והחברתית של ה-AKP כושלת.

רג'פ גובן, חוקר המתמחה בניתוח מגמות וגישות בקרב צעירים, אומר כי מחקריו מצאו כי 42.6% מבני דור ה-Z "לא מתעניינים" בפוליטיקה. מתוך אלו שאמרו כי אינם מחזיקים בדעה פוליטית, 47.3% הסבירו זאת בכך ש"אינם אוהבים פוליטיקה", בעוד 35.4% אמרו כי "אינם סומכים על פוליטיקאים".

אז איזה סוג של מנהיג הצעירים היו רוצים לראות? הסקר של גובן מצא כי 35.7% מהצעירים בטורקיה רוצים מנהיג "סמכותני"; 45.4% מעדיפים מנהיג "לאומני", ו-35.5% היו מצביעים למנהיג "כמאליסט". הכמאליזם הפך לתורת המדינה החילונית של טורקיה לאחר מותו ב-1938 של מוסטפה כמאל אתאטורק, מייסד טורקיה המודרנית. האידיאולוגיה האסלאמיסטית של ארדואן נחשבת כמנוגדת לכמאליזם.

סקר אחר שנערך בשנה שעברה מצא כי צעירים טורקים נוטים להגדיר את עצמם כ"שמרנים דתיים" בשיעור נמוך בהרבה ביחס לאוכלוסייה הכללית. הם גם נוטים פחות לצום בצומות דתיים, להתפלל בקביעות או, במקרה של הנשים, לכסות את השיער.

כל המידע הזה צריך להדאיג מאוד את ארדואן, במיוחד בתקופה בה שיעור האבטלה בקרב צעירים (בני 24-15) עומד על יותר מ-24 אחוזים. על פי כלכלנים, שיעור זה צפוי לעלות עוד יותר במיתון שיגיע לאחר התפרצות הקורונה. ארודאן עצמו נהג להצהיר כי אחת ממטרותיו היא הצמחת דורות של טורקים "שמרנים ואדוקים בדת". יהיה זה אפוא פיתול אירוני של הגורל אם דווקא בני דור ה-Z יהיו אלה שיביאו לקץ שלטונו ב-2023.


בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. הטור התפרסם במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. היופי בדיקטטורה ש5% מהאוכלוסה יכולים לשלוט על השאר.
    אין משמעות ל7 מיליון הצעירים שהם 10% מתושבי תורכיה.

    לארדואן יש 5% תומכים שמשתפים פעולה ושולטים בהרמוניה ב95% הנותרים.

    1. מצאת לך מספרים שמתאימים לטענה שלך? הרוב תומך בסולטן, מוצא חן בעיננו או לא.