ציון נכשל בדמוקרטיה ליאיר לפיד ויש עתיד

דווקא אנשי המפלגה שכל כך אוהבת להטיף על "דמוקרטיה" מתקשים נורא ליישם אותה על עצמם

חברי הכנסת לפיד ושלח | צילום מסך

הדמוקרטיה הפנימית ב'יש עתיד' זה משהו שאנחנו מנסים לעצב אותו, עוד לא הצלחנו"

כך ענה אמש ח"כ עפר שלח לשאלתה של עו"ד כנרת בראשי באולפן חדשות 13, אשר תהתה מדוע אנשי המפלגה שכה אוהבת להטיף על "דמוקרטיה" מתקשים כל כך ליישם אותה על עצמם. שלח אמנם הצליח להתחמק מלתת תשובה עניינית לסוגיה החשובה שעלתה בדיון, אך גם המשפט המגומגם שניפק חושף כמה תובנות מעניינות על התנהלות המפלגה בה הוא חבר ובה הוא נחשב לאיש החזק לצידו של לפיד.

כזכור, על פי תקנון 'יש עתיד', יושב הראש ומייסד המפלגה יאיר לפיד הוא זה העומד בראש הרשימה לכנסת, וכמו כן קובע את רשימת המועמדים ואת סדר שיבוצם. עם הקמת 'יש עתיד' נקבע כי היו"ר יכהן עד בתפקידו עד לכנסת ה-22, אז היו אמורות להיערך בחירות לראשות המפלגה, אך סעיף זה בתקנון שונה לפני מספר חודשים כדי להמשיך את כהונת לפיד עד לכנסת ה-25, צעד שביטל למעשה את הבחירות הפנימיות והמליך את לפיד לעוד כמה שנים טובות.

במפלגה טענו אז כי מדובר ב"עניין טכני לאור הנסיבות המיוחדות" של שנת הבחירות והקמת 'כחול לבן' (שכבר הספיקה להתפרק בינתיים), ככל הנראה כחלק מתהליך "העיצוב" עליו שלח מדבר. אלא שמפלגת 'יש עתיד' הוקמה כבר בראשית 2012, אז הודיע לפיד על עזיבתו את עולם התקשורת וכניסתו לפוליטיקה. בוודאי שתקופה בת יותר משמונה שנים מספיקה בהחלט לעיצוב הדמוקרטיה במפלגה וקיום בחירות לראשותה או לקביעת הרכב הרשימה, אך לפיד ו'יש עתיד' עדיין לוקחים את הזמן.

טענה אחרת אותה נוהג להשמיע לפיד בתשובה לשאלה מדוע אינו מקיים בחירות במפלגתו היא זו הגורסת כי שיטת הפריימריז הנהוגה במפלגות אחרות יוצרת קבוצות לחץ ואינטרסים קטנות ועשויה להוביל לדבריו לדילים מפוקפקים על סף השחיתות. אז נכון שלשיטת הפריימריז ישנם חסרונות והיא ודאי אינה מושלמת, אך עדיין היא עדיפה עשרות מונים על מצב בו אדם אחד בלבד קובע את סדר וזהות הרשימה, ודמוקרטית בהרבה משלטון היחיד של לפיד וראשי מפלגות אחרים.

בנוסף, שיטת הפריימריז כפי שנהוגה בליכוד למשל יוצרת תמריצים לחברי הכנסת לפעול כדי לממש את המדיניות בשמה נבחרו, כדי שיוכלו לשמור על מקומם או להתקדם ברשימה לקראת הבחירות הבאות. כך יוצא שהפריימריז הם למעשה סקר שביעות רצון של חברי המפלגה – חבר כנסת שסיפק את הסחורה יתוגמל בהתאם, וכאלה שבעיקר דיברו ועשו מעט ימצאו את עצמם מחוץ לכנסת הבאה עם התגשמות הרצון הדמוקרטי של הבוחרים. מנגד, בשיטת לפיד ו'יש עתיד' האינטרס היחיד של חברי הכנסת הוא מילוי רצונו של ראש המפלגה ללא כל התחשבות ברצונות או באינטרסים של קהל המצביעים, ללא שום אפשרות לחרוג מן השורה (לפרטים נא לפנות לעדי קול). כך נוצרת מפלגה שמדברת כולה בקול אחד ומשעמם, בדיוק ההפך מהתדמית הליברלית והפלורליסטית לכאורה שלפיד מנסה לטפח.

למען הסר ספק, לכל אדם בישראל יש זכות לייסד מפלגה, לאסוף רשימה כראות עיניו ולהתמודד בבחירות לכנסת; גם לאזרחי ישראל יש את הזכות להצביע למפלגות בהן שליט יחיד עושה כרצונו ומאריך לעצמו את תקופת הכהונה. הבעיה מתחילה כאשר אותם שליטים ועושי דברם מנכסים לעצמם את ערכי הדמוקרטיה ורואים בעצמם את התגלמותה עלי אדמות, כאשר אפילו במפלגתם הם פוחדים ליישם אותה ועוד מנסים לקדם שלל חוקים אנטי-דמוקרטיים במהותם נגד מפלגות אחרות. ואולי אין פלא שלפיד, שלח וחבורתם הגבירו בשבועות האחרונים את הזעקות על "דמוקרטיה" ואת הדרישות להחלפת ממשלת האחדות שנבחרה ברוב דמוקרטי, אך יחד עם זאת מתנגדים בכל תוקף להליכה לבחירות – הם פשוט לא מבינים איך הדבר הזה עובד.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

59 תגובות למאמר

  1. "שלח" "לפידך" על פני המים, כי ברוב הימים תמצאנו רחוק רחוק.

    1. רשמו לפיד עמותת איילים והכירו את דמותו המושחתת של לפיד.

    2. קומוניסטים נכשלים מה להם להנהגה ודמוקרטיה דיבוריי סרק ופילוג ושינאה זה יהיר לפיד ומפלגתו

    3. טוב מר לפיד אומר. שאסור. למנהיג
      להיות משלוש קדנציות הרואש
      המפלגה אז למה קיבל תוספת להיות
      אש יש עתיד מה שמותר לתלמידים
      אסור לרב הממשלה חולם להיות
      ראש המשלה חלומות. פז. שלום
      שלום ואל. תבוא. לנו. בחלום

    4. ההגנה הכי טובה היא התקפה – כתבה על לפיד היא הגנה על ביבי, אין משמעות לכתבה על דמוקרטיה ביש עתיד, הכל מסך עשן עבור תומכי ביבי

    5. באת כביכול כדי להגן על לפיד אבל בלי משים חשפת את הפרדוקס של אנשי יש עתיד: אין לכם שום קיום בלי נתניהו, זוהי כל מהותכם

    1. אין בעיה.
      יעשו פרימריז בהם כל המתפקדים יצביעו.
      כמובן שיהיה רק מתפקד אחד-יאיר לפיד(זה חוקי לגמרי).

    2. ממילא מפלגות ממרץ ועד הליכוד(אפילו הם) הוכיחו כבר מזמן שאפשר לעקוף כל תוצאות פרימריז שלא נוחות לראש המפלגה ברמצעות שיריונים ומינויי שרים מבחוץ.

    3. וכמובן, אפשר לרוץ במספר רשימות נפרדות ואז לסגור הסכם עם סידור כבקשתך.

    4. לחוקק חוק בכנסת – לחייב כל מפלגה לערוך פריימריז ואז כל אבירי הדמוקרטיה יחשפו את פרצופם האמיתי

    5. הליכוד זו כביכול דמוקטיה. בפועל מנהיג מושחת ששולט במפלגה ועל פיו ידק דבר.
      יש עתיד מפלגה של יאיר לפיד לא דמוקרטית אבל עובד בצוות ובשיתוף פעולה. גם על מקומו ויתר לגנץ מתוך תקווה שזה לטובת המדינה. אז הוא לא דמוקרטי. ביבי כן. הכל הפוך אצלנו.

    6. במפלגת הליכוד יש דמוקרטיה.

      זה שכל מה שאתה בחמאס מסוגלים זה לקלל ולשקר – ידוע "דניאל". תמסור ד"ש לדיקטטור יאיר.

      תמסור לו שלא ישלם לך על השקרים כי נחשפת 🙂

    7. אוי איזה שטויות.טמנו שטה וכדו' מוזמנים לפרוש בכל עת ולהקים מפלגה משלהם.וכך בכל מפלגה.אלא מאי.זה הכל עניין של מותג.החכים הם אפס!! אין להם שום משמעות ללא המותג.בין ביבי או ליברמן או לפיד.וראינו שמפלגת העבודה נהייתה שניצל דפוק מרוב מלחמות פריימריז.וכך כל מפלגה שמעוניינת להימחק.בכמ.יש עתיד תימחק גכ בלי לפיד וכך גם הליכוד בלי ביבי

  2. יש עתיד
    אין דמוקרטיה. (אולי מתי שהוא בעתיד אולי לא ?עדיף שלא.)
    יש דיקטטור
    יש חברים
    אם ככה? מי צריך עתיד? כשהעתיד כבר מובטח ומאובטח.

  3. חבר כנסת שסיפק את הסחורה באיזה מובן? האם במובן של להגיע לכמה שיותר אירועים של מתפקדים ? מה גם שכן כפי שרואים בליכוד מיקום בפריימריז אינו ערובה לקדימות בתפקיד ולמעשה ראש התנועה (נתניהו) מחליט לבד על מי יקבל איזה תפקיד (לעתים בניגוד לבחירת המתפקדים). אם כך היכן הדמוקרטיה?
    רוב המפלגות אינן מבוססות פריימריז ולטעמי זו איננו קריטריטן מספיק חשוב שלפיו יש להחליט עבור איזו מפלגה להצביע, ובכל מקרה החלטה של מפלגה על הנעשה בה אינה מלמדת דבר על הרצון של קיום דמוקרטיה במדינת ישראל.

    1. האמת, שכנעת אותי.
      בתור מצביע ליכוד עד סוף הכתבה אמרתי לעצמי – נכון נכון
      אבל יש לך נקודה טובה להתייחסות.

    2. אתה צודק שלליכוד יש הרבה מה לשפר בתחום הדמוקרטיות. אבל יחסית למתחרים הם הכי טובים.
      אמנם זה לא הקריטריון היחיד, אבל זו אינדיקציה לגבי רמת הסיכון לדמוקרטיה(לדןגמה, כפי שנכתב יש-עתיד מאופיינים גם בהצעות חוק לצמצום כח נבחרי הציבור) ולכן נכון לקחת גם את זה בחשבון.

  4. תיקון הממשלה לא נבחרה ברוב דמוקרטי.היא קמה מאחר וגנץ גנב את קולותיהם של תומכיו שהואהבטיח לא לשבת עם נתניהו
    תומכי גנץ הם מתנגדי נתניהו והם לא רוצים לראותו כראש ממשלה

    1. רק שגנץ לא הבטיח את זה. הוא דיבר מהתחלה על רואציה וממשלת אחדות.

  5. שני לוזרים מתוסכלים לכו לבית ספר ללמוד כנראה שעוד לא היתם בבית ספר לכו לבינימין נתניהו ללמוד כמה שיעורים של החיים הפוליטיים

  6. אני סומך על אנשים ישרים.לאנשים לא ישרים יש הרבה מניפולציות להכשיר חוסר יושר.יעשה כל אחד לעצמו סרגל יושר ישים עליו את ראשי הציבור ויסמוך על מי שרוצה מבלי לשכוח מקומו בסרגל היושר.

  7. אפשר לחשוב שהליכוד זה דמוקרטיה. ממש דמוקרטיה כשפתקים של סער נעלמים מקלפיות, ומי שהחיים שלו חשובים לו לא יעז לבקש ממזכיר הקלפי שימלא את הפתקים.

    1. מפלגת הליכוד היא אכן דמוקרטיה. לעומת זאת, מה שאתה כתבת כאן היא יותר קונספירציה

    2. וזו חבריי אזרחי ישראל, דוגמא לסיבה מדוע איננו סומכים על המגיבים של החמאס.

      כיוון שכאשר הם נתפסים בשקריהם, הם (כמו כל מחבל בכל ארגון טרור רצחני בעולם) – במקום להפנים כאנשים בוגרים, שהם נתפסו משקרים – החמאסניקים ממציאים שקר כלשהו עליך ובטוחים שעכשיו אתה חייב לסתור שלא "מי שהחיים שלו חשובים לו לא יעז לבקש ממזכיר הקלפי שימלא את הפתקים."

      עכשיו "שחר", תצטרך להסתפק בסיפור הרגיל שלך על הכנת מצות מילדים נוצרים 🙂

  8. שפטל על יאיר לפיד אל קאודיליו: רב הרמאים ורב המושחתים בפוליטיקה הישראלית: הגיב:

    הפוליטיקאי הכי מושחת ורודף שררה שהיה פה מקום המדינה הוא כמובן שמעון פרס שניסה לעשות את התרגיל המסריח.

    ולפיד ראוי לתואר הפוליטיקאי המושחת והרמאי ביותר בארץ כרגע. הוא הרי ניסה לעשות תרגיל מסריח עוד יותר מפרס.

    https://www.youtube.com/watch?v=lBevSaUGwqc

    1. תגידו תודה לשמעון פרס בזכותו דימונה התעשיה האווירית בלימת האינפלציה של 400 אחוז זוכרים לו רק את הטעויות

    2. יורם,
      אנחנו יודעים היסטוריה ומודים לעמנואל פרת(מייסד הכור בדימונה) ואל שווימר(מייסד התעשיה האווירית) ולא לגנב הקרדיט שבקושי תרם כמה דברים נקודתיים אבל דאג למחוק אותם עד כדי שהם לא מונצחים בשום מקום.
      (אני לא יודע על איזו אינפלציה אתה מדבר אבל אהמר שגם שם הוא גנב קרדיט).
      אגב, אם אתה מחשיב את הסכם אוסלו כהישג אז גם שם הוא נדחף לעבודה של רבין.

      מצטער שאין לי הערכה למי שידע רק לדחוף את עצמו(הוא השקיע אפילו במרכז על שמו עוד בחייו למרות שזה לא חוקי, רק כדי לדחוף את פולחן האישיות) ולרמוס ולא באמת תרם למדינה.

    3. לא שימון עצר את האינפלציה אלא אדם ממש מוכשר עם יכולות בניגוד אליו: יצחק מודעי!!! ואת הכור האטומי זה היה בן גוריון הגיב:

      ששלח את החתרן הבלתי נלאה לבצע את החלטתו!!!

      מודעי, על לשונו המשתלחת, עיניו הבולטות ומבטו מזרה האימים, נראה כמי שמוכן לצעוק על כל מי שהפר משמעת בממשלה או במרכול השכונתי. פרס, מצדו, היה זה שסיפק את התמיכה ההסתדרותית

      שר האוצר יצחק מודעי לא אהב את האופן שבו פרס ניכס לעצמו את ההצלחה הפוליטית העצומה שביישום התכנית הכלכלית, ובעקבות חילופי דברים ביניהם החליף פרס את מודעי

  9. מפלגה של קשקשנים עם יציאות להצעות של מפגרים שבראשם הפרופסור המלומד לפיד ,נושא כילו שלח הברכרן הצבוע.

    1. איך אפשר להגיד שהליכוד זה דמוקרטיה?
      מתפקדי הליכוד בחרו את הנציגים שלהם בליכוד ועל הדירוג של המתפקדים כל הנבחרים על כמות הבוחרים מצאו את מקומם ממקום 1 עד 50.
      אז איך אפשר לומר שזו מפלגה דמוקרטית כאשר ביבי יכול/רשאי לקחת חברי כנסת שנבחרו בסוף הרשימה ולהכתיר אותם כשרים בממשלה?
      זה כאילו דמוקרטיה…..

    2. באותה צורה בה אפשר להגיד שמפלגתך חמאס, רוצה שלום.

      בשני המקרים, אין שום קשר בין מה שקרה במציאות לבין מה שאתה כותב.

      תחזור לשוקן לקבל הכפשות ושקרים אחרים, לכתוב באתרים של היאהוד.

  10. אפשר להיות מנהיג לכל החיים עם שיטות פסיאודו-דמוקרטיות כמו ביבי, אשר מצליח לסרס כל אדם שמרים ראש לידו

  11. ראינו מה ייצרו הפריימריז בליכוד. קבוצת אינטרסנטים שאכפת להם רק מעצמם

    1. איזה ערך יש לבחירות בליכוד כאשר נתניהו מתעלם מהחלטת בוחרי המפלגה, דוחק החוצה מועמדים ראויים ומקדם עשבים שוטים מתחתית הרשימה?
      מדוע אינכם עוסקים בזה ומעדיפים לעסוק בסוגיות. I'm

    2. היחיד שהוא מתעלם ממנו, זה דוברי החמאס.

      תחזור לשוקן לקבל עוד שקרים להפיץ בתגובות.

  12. לפיד אדם ריק מתוכן איזה דמוקרטיה הוא אפילו לא יודע את משמעות המילה ומשתמש בה כל יום

  13. איזה ערך יש לבחירות בליכוד כאשר נתניהו מתעלם מהחלטת בוחרי המפלגה, דוחק החוצה מועמדים ראויים ומקדם עשבים שוטים מתחתית הרשימה?
    מדוע אינכם עוסקים בזה ומעדיפים לעסוק בסוגיות.

  14. יאיר לפיד לוקח אותנו למסע דמיוני, עלוב, ובסוף נגמר "שיקרתי". מזכיר את המטומטמים שרוצים שתהיה כמוהם.

  15. איך אפשר להגיד שהליכוד זה דמוקרטיה?
    מתפקדי הליכוד בחרו את הנציגים שלהם בליכוד ועל הדירוג של המתפקדים כל הנבחרים על כמות הבוחרים מצאו את מקומם ממקום 1 עד 50.
    אז איך אפשר לומר שזו מפלגה דמוקרטית כאשר ביבי יכול/רשאי לקחת חברי כנסת שנבחרו בסוף הרשימה ולהכתיר אותם כשרים בממשלה?
    זה כאילו דמוקרטיה…..

    1. יוסי, שאלת כמה פעמים ולא ענו לך כי הבינו שאתה ילדון.
      אבל אני אסביר לך בתמצית: חברי הכנסת של הליכוד ניבחרים בבחירות. שלא כמו אלה של יש עתיד. כאשר זה מגיע לאירגון הצוות המוביל והתפקידים (שרים וכד׳) אז המוביל (שניבחר גם הוא בבחירות) קובע את הצוות שאיתו הוא יוכל לעבוד מתוך אלה שנבחרו.
      כך עובדת השיטה בעיקרון בכל המשטרים הדמוקרטים.
      להבא תלמד קצת ואז אם לא תבין – תשאל מ

  16. זה הדמוקרטיה של יאיר לפיד, הוא המטיף הגדול לדמוקרטיה והוא הדקטטור הגדול ביותר במזרח התיכון. הוא בוחר את האנשים שלו לפי איך שהוא רוצה ורק הוא. מפלגה דקטטורית בשם הדמוקרטיה. מצחיק.

  17. לפעמים אני חושבת איך הצבעתי ליאיר לפיד
    האובססיה שלך להיות ראש ממשלה
    מר לפיד לא תהייה ראש,ממשלה
    לא מגיע לך

    1. מושלם! בראבו! "הגמד והפוזל, ולא מדובר על תכונות פיזיות" . כאן אפרוש – פשוט אי אפשר להתעלות על זה.

  18. היו שנים שבהן הועדה המסדרת בחרה מועמדים ראויים לכנסת ללא בחירות מקדימות, כי נבחרו אנשים שהוכיחו כישורים במסגרות אחרות.
    הבחירות המקדימות היו, כמו הרבה רעיונות רעים, ייבוא מארה"ב.

  19. לפיד; תלמד דברים טובים לא דברים אנטי דמוקרטייםותיישם את זה במפלגתך

    1. אין פרימריז אמיתיים בשום מפלגה
      מנה שיד אלא קבלני קולות (ראה מתפקדי תעשיה אוירית)
      יד שיריונים לכל מיני קבוצות לחץ
      עד שלא יהיו בחירות שבו יבחר נציג מאזור בחירות לא תיהיה פה דמוקרטיה
      גם בחירה רשימה איכותית בלי פרימריז יכולה להביא אנים מוכשרים לפוליטיקה

  20. שלח ולפיד ידועים בתור אנשים שעושים הכול לחבור לממשלת זדון עם בל"ד שלא מכירה בקיומה של מדינת ישראל והיבא יזבק מהללת מחבלים מובהקת ועל פי דבריו של לפיד בראיון לערוץ 13 אמר לפיד רובם של הרשימה המשותפת הם תומכי טרור, ומה זה אומר עליכם כשאתם מבקשים להתמך על ידי תומכי טרור. יש עתיד מגישים ביום רביעי חוק אירני וצפון קוראה שמבקש שראש ממשלה עם כיתבי אישום לא יוכל להתמודד לראשות הממשלה. כמובן שהם נתמכים על פי דבריו של לפיד בתומכי טרור שיצביעו בעד החוק.

  21. עופר שלח הוא האיש החזק לצידו של לפיד. הוא האיש הקיצוני שמאלני לציגו של לפיד והוא המכשול של לפיד להתקדם בפוליטיקה

  22. שני כלומניקים. מלבד ג'ל לשיער, אין ללפיד מה להציע. ושלח קרח, מכל היבט ששווה התייחסות. לפיד לא עזב את עולם התקשורת מעולם אגב – התקשורת זה הדבר היחיד שמחזיק אותו בפוליטיקה. זה וקצת ג'ל לשיער. איזה צמד חמד. ורביב דרוקר לקינוח. כל כך מתאים להם הציטוט "אי אפשר שלא להתרשם מעומק הרדידות" (בני בגין)