הצעת החוק של כחול לבן וליברמן היא עוד מסמר בארון הדמוקרטיה

הניסיון החצוף והצבוע לשינוי כללי המשחק הבסיסיים של שלטון החוק רק בגלל שהעם "טעה" הוא דבר פסול ומגונה

סכנה לפוטש פוליטי. בני גנץ ואביגדור ליברמן | צילום מסך

הכול מרבים לדבר על כך שאין חשוב יותר בחיים הציבוריים מאשר השמירה על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק. בהנחה שהתקיימו בחירות חופשיות ותקינות, ההכרה בתוצאות הבחירות היא התנאי הבסיסי לקיומה של דמוקרטיה. בהנחה שלשון החוק ברורה, הנאמנות למה שנאמר בו במפורש היא התנאי הבסיסי לשמירה על שלטון החוק. למרבה הצער, מזה שנים רבות רבים מאלה שרוממות הדמוקרטיה ושלטון החוק בגרונם רומסים את שני העקרונות הללו ברגל גסה.

מיד לאחר שנודעו תוצאות הבחירות במהפך של 1977 היו מי שערערו על התוצאות ודרשו "להחליף את העם". אמירות פרועות ומסוכנות כאלו חזרו ונשנו והיו עתה לעניין שבשגרה. מאז שנות התשעים שלטת בישראל ההשקפה כי דבקות בכתוב בחוקי הכנסת היא בבחינת "פורמאליזם עקר". נטען שוב ושוב כי את החוק יש לפרש מדי פעם באופן הפוך לכתוב בו במפורש או אפילו לפסול אותו. ברור שהזלזול החוזר ונשנה בחוקי הכנסת הנבחרת מהווה לא רק פגיעה במובן הבסיסי ביותר של שלטון החוק אלא גם פגיעה אנושה ביסודות הדמוקרטיה.

בימים אלה, אנו עדים לשיא חסר תקדים של המאבק כנגד הדמוקרטיה ושלטון החוק. שלוש פעמים הלכנו לקלפי. יש מי שיטען כי הבוחר הישראלי קרא שלוש פעמים להקמתה של ממשלת אחדות. אך עתה מועלה ביתר שאת רעיון העוועים של השלכת תוצאות הבחירות לפח באמצעות שינוי בחוק שימנע מראש הממשלה המכהן, להרכיב ממשלה חדשה.

נסווה את נוסח ההצעה כאשר נסווה, ברור כי מדובר בחקיקה שנועדה "לתקן" את רצון הבוחרים. לא רק ערעור על תוצאות הבחירות יש כאן אלא גם ניסיון לחקיקה פרסונאלית ורטרואקטיבית שמקומה לא יכירנה במדינה מתוקנת. לא בכדי גררה הכוונה הזאת התנגדויות עזות גם מצד רבים הידועים כמבקרים חריפים של ראש הממשלה וממשלתו.

החוק הקיים מאפשר באופן שאינו משתמע לשתי פנים לחבר כנסת שטרם התקבלה הכרעה (עם קלון) במשפטו להיות מועמד לתפקיד הרכבת הממשלה. בדיונים על קבלת העיקרון הזה הודגש שיש למנוע אפשרות של פוטש פוליטי באמצעות הגשת כתב אישום. הסכנה הזאת מתממשת בעצם הימים הללו לנגד עינינו.

לנשיא המדינה שמורה הזכות להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת כלשהו. רצוי כמובן שמקבל התפקיד יהיה בעל סיכוי אמיתי לממשו. הניסיון החצוף, הצבוע והאלים לשינוי כללי המשחק הבסיסיים של הדמוקרטיה ושלטון החוק משום שהעם "טעה" אסור בתכלית האיסור. חקיקה מהסוג המוצע היא בבחינת נעיצת מסמר בארון הקבורה של הדמוקרטיה ושלטון החוק. להוותנו לא יהיה זה המסמר הראשון שננעץ על ידי המתיימרים להגן על "עקרונות היסוד של השיטה".


פרופ’ אברהם דיסקין הוא ראש בית הספר למינהל, ממשל ומשפט במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט. הוא שימש בעבר בתפקידים בולטים במוסדות אקדמיים בארץ ובחו”ל, ופירסם כמאתיים מאמרים אקדמיים וכעשרים ספרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. למה אפשר לצפות מכנופיית הנוכלים הערומים שחברו להונות בוחרים פתאים בשביל לגנוב מנדטים כדי לחטוף את השלטון ולהסתכן במלחמת אזרחים להשבת הדמוקרטיה.

    1. הנסיון של גנץ למשול על היהודים בעזרת קולות של שונאי ישראל הוא שיא השחיתות . זה הכי קרוב שאפשר לבגידה בעם ישראל

  2. ממה אתם מתפלאים??? בלגנץ השתתף בטקס האלטרנטיבי לזכרון הנופלים. זהו הטקס שביכה גם את "הנופלים" (המסכנים לשיטתם) בקרב הרוצחים או הבאים לרצוח. אשתו של בלגנץ גם פעילה באירגון הווטש המפריע לצה"ל לבדוק את הנכנסים מיהודה ושומרון. היא עשתה זאת בעוד בעלה בלגנץ היה בצה"ל גם בהיותו רמטכ"ל. הוא כנראה מעולם לא ראה בזה טעם לפגם. גם ההתבטאויות שלו היו שהוא מוכן לוותר כדי לחיות "בשלום" – להיות נחמד. הבלגנץ גם הקריב את חיילי צה"ל כדי שחס ושלום אוכלוסית האויב לא תפגע, וגם התגאה בזה. אז למה אתם מצפים?? למי שמתפלא נא לפקוח עיניים ואוזניים ולגבי משפחות שכולות שהצביעו עבורו — צר לי על הנופלים לא על אדיוטים כאלה.

  3. מחר או ביום ראשון תוגש עתירה לבג"צ שיוציא צו מניעה לנשיא לפני סיום ההתייעצויות שלו עם ראשי הסיעות.
    בג"צ יורה ליועמ"ש להכין חוות דעת משפטית על קיומה של מניעה משפטית להפקדת המנדט להקמת ממשלה בידי ח"כ הנאשם בפלילים.
    החוק יאושר ברוב מוחלט של 62 ח"כים מייד לאחר השבעת הכנסת, עוד לפני שהיועמ"ש יגיש את חוות דעתו לבג"צ.
    בג"צ יאסור על הנשיא לתת את המנדט לח"כ נאשם בפלילים.
    דינו של נתניהו נחרץ לאחר הגשת כתב האישום ואובדן חסינותו הפלילית.
    היועמ"ש התחייב לחקור אותו גם בפרשת המניות, רכש כלי השיט ואישור אספקת הצוללות למיצרים.

    1. נשמה, כשאתה מעתיק לפה שטויות מהפייסבוק לפחות תעדכן במצב הפוליטי הנוכחי

    2. אתה מבלבל שח עם מט. אפילו אם תתנקשו בנתניהו עדיין לא תוכלו להתנקש בכל מצביעיו, שלא לדבר על כל הימין, כולל אלו שנפלו במלכודת הדבש של כחל"ב, אבל פקחו את עיניהם. אתם תשלמו על זה באופוזיציה לדורי דורות. ואל תדמיינו אפילו שאחרי הפלת נתניהו תקבלו את גדעון סער, יולי אדלשטיין או כל ימני מחמד תואם ג'ב בוש אחר. זוכר את ג'ב בוש? זה שחזו שיוביל את הרפובליקנים ב-2016? וזוכר מי ניצח בפריימריז בסופו של דבר? אחרי שתורידו את נתניהו תקבלו מישהו שיגרום לכם להתגעגע אליו. ואחרי שתורידו גם אותו באותה דרך שפלה תקבלו מישהו שיגרום להתגעגע לזה שגרם לכם להתגעגע לנתניהו. חכו ותראו.

      אתם מאמינים שנתניהו הוא זה שמסית אותנו נגד השמאל, התקשורת ומערכת המשפט ושברגע שתפילו אותו עדר הימין יחזור לרעות בטמטום חושים בשדותיכם. אתם הוזים. נתניהו מבטא באופן הרבה יותר מתון, מנומס וממלכתי את מה שרבים מבוחריו חושבים. אתם יכולים להוריד אותו מהשלטון, אבל בכך רק תאששו ותחזקו את מה שאנחנו ממילא חושבים ואנחנו נבחר מישהו שיפעל בהתאם למה שאנחנו חושבים. אתם הכרזתם מלחמה ואנחנו נבחר לוחם.

    3. לא שח מט אלא הפיכה של הלוח ושבירת הכלים

    4. להתווכח עם טיפש זה כמו לשחק שח-מט עם יונה: היא תקפוץ על הלוח, תעיף את כל הכלים, תשאיר "מזכרת" נאה באמצע השולחן, ואז עוד תסתובב מנופחת חזה ותטען שניצחה.
      וזה אותו דבר כשמתוכחים עם אחינו השמאלנים.

    5. דמוקרטיה בעיניו היא תחליף לבית המשפט. ולא היא.לא העם קובע מי אשם אלא בית המשפט לבדו.
      וגרוע מכך כי בישראל ברוב מוחלט של 2 ניתן לחקוק הכל כולל הכל.באין חוקה ישתולל עם.
      החוק שנדרש עי ביבי והוכ פרסונלי להחריד ונחקק למענו מדבר על ראש הממשלה הנבחר ולא על חכ שהוא כעת. לגבי שרים הם חיבים להתפטר ברגע הגשת כתב אישום.

  4. החלק העצוב הוא שאם ליברמן ממליץ על גנץ אז יש לו 59 ממליצים(כל מי שאינו גוש הימין או בל״ד) ולנתניהו רק 58. זאת אומרת שריבלין יהיה חייב להפיל עליו את הקמתהקואליציה.
    המשמעות היא שהם מודים שגנץ לא מסגל להקים קואליציה ושהם מתעקשים להוליך את המדינה לעוד מערכת בחירות.

    אני בהחלט מקווה שנתניהו ימצא אצלם 3 ח״כים שאחרי האמירות על הרשימה המשותפת יסכימו להצטרף חקואליציה ולהמליץ על איזה בכיר בליכוד שיקים את הקואליציה(אחרי שגנץ יכשל).

  5. גנץ ליצן זה לא יעבור בבג"ץ וגם אם כן בבחירות הבאותיחוקק חוק שביבי יחזור הפעם ללא עוררין

    לך תחפור בור לקבור את עמצך מהבושה גנץ הליצן

  6. משחת מיעוט עם "הרשימה" המשותפת" כתטמכת מחוץ.לממשלה, היא בגידה, בגידה בבחירות וברצון העם.היא מהווה סטירה בפני העם היהודי, עם שיתוף.מיפלגה גזענית, תומכת חמאס. ואוהדת שהידים

  7. בג"צ ואהרן ברק עומדים אחרי כל העליהום נגד נתניהו.
    אהרן ברק הוא ראש המאפייה המשפטית הרוצים לשלוט עלינו ללא הסכמתנו.
    צריך להעמיד את הפרקליטות בג"צ ושופטים מחוזיים ואנשי תקשורת לדין.
    אם יקחו את הפלאפונים של אסתר חיות דורית בייניש אהרן ברק אביחי מנדנבליט שי ניצן ליאת בן ארי מני מאזוז שמלצר והשופטת ברק ועוד תתגלה "הפיכה שלטונית בדרך הפיכה משפטית

  8. בעיקרון אין כזה דבר דמוקרטיה, זה שילטון של הרע במיעוטו, אבל לתת לאוהדי מחבלים מושב בכנסת, זה כבר הטירוף בהתגלמותו,

  9. בעיקרון אין כזה דבר דמוקרטיה, זה שילטון של הרע במיעוטו, אבל לתת לאוהדי מחבלים מושב בכנסת, זה כבר הטירוף בהתגלמותו, מכאן הדרך קצרה למדינה ערבית

    1. ראו את התמונה של שני טיפוסים אלו. הרוע בהתגלמותו רואים עליהם שהם רעים.

  10. היכן האזרחים הנכבדים שבחרו בכנופיית ה0מאל ההזוי והמלשן.
    מה עשיתם למדינת היהודים שאתם רוצים לתת אותה לערבים לאחר שטובי בננו נפלו כדי להגן על מולדתנו.
    איך עשיתם את הטעות הנוראה הזאת שנתתם להם 32 מנדטים האם השתגעתם.
    לא שאני הליכודניק אוהב את ביבי אבל לשמחתי לפחות הוא עוזר למדינתנו האהובה.
    ביבי הרים את המדינה ודאג שנהיה המעצמה ה-8 בעולם עם 8 מליון אזרחים ושטח של קטן עם קיום של 75 שנה מה שלא עושים את זה מדינות אחרות עם עשרות מליונים אזרחים וותק של מאות שנים.
    אני מקוה שאתם אוהבים כמוני את המדינה ותתעוררו מהסיוט שהיה נופל עלינו.
    ואל תשכחו שבג"צ אשם בכל השנאה שיש במדינה.

  11. מר דיסקין הנכבד מסקנתך לפגיעה בדמוקרטיה היא חסרת בסיס לע הגיוני ולא מעשי אפשר תמיד להגיש בקשות נגד אדם הנאשם במעשים פליליים לרבות כל בקשה ובית המשפט יחליט גם בקשה לחוק נגד ראש הממשלה שאגב החוק קיים. נגד חבר כנסת והוא משום מה לא נחשב חוק פרסונלי? לרענון זכרונך מי ביקש לראשונה חוק נגד ראש ממשלה מכהן??? זה היה ביבי נגד אולמרט זכרון קצר או כתבה מטעם או אולי ראוי שתעבור ניתוח…?

    1. דוגמא לא כל כך טובה. אולמרט הגדיש את הסאה בפליליותו וכיון שהוא מקורב לבייניש הוא בקושי נשפט, לאחר פרסומים רבים אודותיו בעצלתיים הגישו נגדו מעט כתבי אישום ועל הרוב לא. עשו כך בכל זאת כי הוא שם את פרופסור דניאל לשר המשפטים. המשפטנים כידוע קובעים מיהם רוצים ומי הם לא רוצים כשר ממונה עליהם.

    2. ההיתממות שלך מחשידה.
      אין שום דמיון בין העבירות של אולמרט לבין התיקים של נתניהו. אולמרט ניהל פעילות מאפיונרית: היתה לו כספת במשרד, ושני עוזריו – המזכירה שולה זקן ועורך הדין האישי אורי מסר, התעסקו במעטפות המזומנים. בנוסף, הפרקליטות הגישה נגד אולמרט רק כחמישית מכתבי האישום שהיתה אמורה להגיש והתעלמה מפרשיות כמו "הבית ברחוב כרמיה" (שוחד של מאות אלפי שקלים), "יצירות האמנות" עם קליפות הביצים שאשתו עליזה "מכרה" לקבלנים בעשרות אלפי שקלים לתמונה (שוחד של מאות אלפי שקלים), ה-500 אלף שקל שעברו לאחיו של אולמרט (יוסי אולמרט) כשוחד, מאות עטים נובעים ויוקרתיים (לאספנים) בשווי כולל של יותר ממיליון דולר שקיבל אולמרט בתפקידיו כראש ממשלה / שר / מ"מ מקום ראש הממשלה / יו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל מאנשי עסקים שביקשו את עזרתו במשרדי הממשלה, תוכניתו של אולמרט לבזבז את כספי המיסים שלנו על תכנון ובניית מעון ראש ממשלה חדש במחיר אסטרונומי, אשר רק החלפתו בתפקיד על ידי נתניהו הביאה לביטולה.
      כל התקשורת, בתחילה, התגייסה למען אולמרט, הפרקליטות לא נקפה אצבע, היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז הורה על פתיחת חקירה שבסופה החליט להסתפק בהערה לאולמרט על שסייע במינהל מקרקעי ישראל לידידו אלכסנדר טסלר לאחר שקיבל ממנו קודם לכן עט נובע בשווי 1,750 דולר. ורק לאחר סדרת חשיפות של עיתונאי יחיד – יואב יצחק, התחילה הפרקליטות לעבוד, בקצב של צב. ובמשפט ישב בין שלושת השופטים לא אחר מיעקב צבן – ידיד ותיק של משפחת אולמרט. לא די שלא פסל את עצמו הוא גם לא טרח לדווח על כך לפרקליטות.
      מול נתניהו המצב הפוך: נתניהו לא ניהל שום פעילות פלילית והמשטרה והפרקליטות רודפות אותו על כל שטות. כך למשל, בעניין הקשר בין פוליטיקאים לכלי תקשורת, יש לגביו אכיפה בררנית בוטה הנגועה ברדיפה פוליטית.

      https://www.news1.co.il/Archive/0018-D-17874-00.html

      https://news.walla.co.il/item/2549023

  12. נגיש נגד בני גנץ כתב אישום ובכך נפתור את הבעיה, הרי היתה מישהי שהתלוננה שהוא תקף אותה מינית,
    אבל השופטות והשופטים טייחו את התלונה, בגלל שפיקוח מונופל החוק דוחה פמיניזם(אפילו פמיניזם!)

  13. הרעיון של "חינוך מחדש" הובא ממדינת המוצא של רב הנוכלים והשקרנים ליברמן

  14. אין ספק שרצון העם ברור חד וחד משמעי – ממשלת אחדות זאת אופציה , אבל בגלל הרקע המלאכותי שהצליחו ליצור לראש הממשלה (שלושה כתבי אישום – שהפך למנטרה של אוסף הגרוטאות הקרוי כחול לבן) לעניות דעתי רצון העם הוא ביבי נתניהו ולא אחר זולתו.

  15. העם הביע את עמדתו הנחרצת. חרף נסיונות הנפל להדביק לראש הממשלה תדמית של אדם לא ישר – הנסיון כשל. העם פשוט לא קונה את הבלוף השקוף .
    המנטרה החלולה של שלושה כתבי אישום לא תפסה, והעם הביע את אמונו שוב ושוב בביבי נתניהו.
    הנסיון המחוצף שאין לו אח ורע בשום זירה , גם לא בזירה הפוליטית איננו אלא יכול להגיע רק מכיוון של אנשים מושחתים , תאבי שררה ומחוצפים. בושו והכלמו!!!!!!!!!!!!