גול עצמי: הפלסטינים הצטרפו באופן רשמי למחנה האנטי-שלום

קמפיין ההסתה נגד האמירויות שמוביל מחמוד עבאס מגביר את המתח בינו למדינות ערב המתונות ומעצים את הבידוד הפלסטיני

המחאה הפלסטינית בהר הבית | טוויטר

במשך החודשים האחרונים, הפלסטינים היו עסוקים מאוד בניסיון לשכנע את הקהילה הבינלאומית, כולל מדינות ערב, להתגייס ולמנוע מישראל את מהלך החלת הריבונות בחלקים מיהודה ושומרון ובקעת הירדן.

כעת, כאשר אחת מהמדינות האלו הצליחה להגיע להסכם שלום עם ישראל לפיו תכנית הריבונות תושעה, הפלסטינים פתחו בקמפיין השמצה חסר תקדים נגד איחוד האמירויות ונגד מנהיגו הנסיך מוחמד בן זאיד. במקום שיודו לאיחוד האמירויות על כך שהצליחו להשעות את התכנית הישראלית, הפלסטינים מוחים נגדו בגלל ההחלטה למסד את הקשרים עם ישראל: הם שורפים כרזות עם דמותו של הנסיך, מגדירים אותו כ"בוגד" ומאשימים אותו ב"תקיעת סכין בגב".

הקמפיין נגד האמירויות מובל בידי הרשות הפלסטינית ונשיאה מחמוד עבאס, אותה רשות אשר בעצמה חתמה עם הסכם אוסלו מול ישראל ב-1993, מנהלת עם הישראלים שיחות שלום במשך כמעט עשרים שנה ועד לאחרונה קיימה קשרי תיאום ביטחוני נרחבים עמה. למרות כל זאת, הפת"ח בראשות עבאס מנהל כעת קמפיין הסתה נגד בן זאיד, כולל פרסום נרחב ברשתות החברתיות והפצת קריקטורות בהן מתואר הסכם השלום עם ישראל כבגידה.

בפת"ח התפארו במיוחד במחאה שנערכה במהלך תפילות יום השישי במסגד אל-אקצה, בה פלסטינים דרכו על תמונתו של הנסיך ושרפו את תמונתו של ראש מדינה ערבית באחד האתרים הקדושים ביותר לאסלאם. באותה הזדמנות הפלסטינים גם הזהירו את אזרחי האמירויות שלא להגיע לירושלים ובמיוחד לא להר הבית. רק לאחר התערבות של שוטרים ישראלים שהיו במתחם, הופסקה המחאה המבזה.

מסרים של אזהרה

בהצהרה המשותפת לארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות שהתפרסמה ב-13 באוגוסט נכתב כי על פי החזון של הנשיא טראמפ לשלום, "כל המוסלמים שיבואו בשלום מוזמנים לבקר ולהתפלל במסגד אל-אקצא ובאתרים הקדושים האחרים בירושלים הפתוחים לבני כל הדתות".

הפלסטינים מצדם מקיימים מסורת ארוכה של איומים נגד כל ערבי המבקר בירושלים ובהר הבית בהזמנת ישראל. כך למשל, הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד הותקף בידי פלסטינים כאשר ביקר במסגד בשנה שעברה והוברח אל מחוץ לעיר העתיקה תחת מטר כסאות פלסטיק ונאצות. איגוד העיתונאים הפלסטיני פרסם הודעת גינוי נחרצת לביקור של סעוד, והדגיש כי הוא "דוחה כל סוג של נורמליזציה עם האויב הציוני".

בשנת 2017, הפלסטינים אסרו על משלחת מבחריין לבקר באל-אקצא, בטענה כי מטרת השליחים היא "למסד ולחזק את הקשרים עם ישראל". כעת, אזרחי האמירויות המבקשים לבקר בירושלים ובמסגד הקדוש צפויים לזכות ליחס משפיל דומה מצד הפלסטינים, בדומה ליחס המאיים והמסית לו זוכים יהודים אשר מבקרים בהר הבית בשנים האחרונות.

בעצם העובדה שהוא מעודד ותומך בקמפיין ההסתה נגד האמירויות, מחמוד עבאס שולח מסר של אזהרה לכל מדינה ערבית או מוסלמית שתרצה לעשות שלום עם ישראל – הפלסטינים לא יאפשרו לכם לבקר באל-אקצא. בנאום מפורסם משנת 2015 אמר עבאס כי "היהודים מחללים את הר הבית ברגליהם המזוהמות". יתכן כי כעת הוא יצטרך להוסיף לרשימה הזו גם ערבים אחרים.

פלסטינים רבים כבר הבהירו כי הם מתכוונים לגרש כל מבקר שיגיע לאתרים הקדושים מהאמירויות. "ראיתם מה עשינו למשתפי פעולה מסעודיה ואותו גורל מצפה גם לכם", אמר סוחר בעיר העתיקה. אזהרות מעין אלה מראות כי הפלסטינים עדיין מאמינים בשליטתם הבלעדית בהר הבית, הזדמנות טובה למדינות ערב לדרוש את הפסקת השליטה הזו. בנוסף, ההתנהלות הזו מציגה באור מגוחך את ההאשמות הפלסטיניות לפיהן ישראל היא זו שמונעת מהם גישה לאתרים קדושים, בעוד הם עצמם עושים זאת כעת למוסלמים אחרים.

טעות לעולם חוזרת

קמפיין ההסתה שמובילים הפלסטינים נגד האמירויות צפוי להגביר עוד יותר את המתח בינם לבין מדינות ערב, ובמיוחד מדינות המפרץ הפרסי. מהלך זה גם יגביר את הבידוד הפלסטיני בעולם הערבי ויציב אותם על מסלול התנגשות עם מדינות משפיעות כמו בחריין ועומאן שקיבלו בברכה את הסכם הנורמליזציה בין האמירויות לישראל. כפי שהגדיר זאת בכיר הרש"פ והפת"ח עזאם אל-אחמד, התגובה החיובית מצד מדינות ערב להסכם "מחלישה את העמדה הפלסטינית ומהווה בגידה בפלסטין ובירושלים".

בכך הפלסטינים חוזרים שוב על הטעות הגדולה שעשו בשנת 1990, אז התייצבו לצד סדאם חוסיין לאחר שהרודן העיראקי פלש לכוויית ופתח למעשה במלחמת המפרץ. מתוך כ-400 אלף הפלסטינים שחיו אז בכוויית, 360 אלף נאלצו לעבור לירדן. כעת, כאשר מנהיגי ערב רואים את תמונותיהם נשרפות בידי מפגינים, הם בוודאי מהרהרים בכפיות הטובה הפלסטינית לאחר כל התמיכה להם זכו מצד הערבים במשך עשורים.

בהכרזת המלחמה נגד האמירויות, ההנהגה הפלסטינית בחרה למקם את עצמה בצד אלו המבקשים את חיסול ישראל: איראן, חמאס, הג'יהאד האסלאמי וחיזבאללה. ראשי הרש"פ הדגימו שוב את נחישותם לפעול בעקביות נגד האינטרסים של בני עמם, שהיו יכולים להרוויח מהסכם השלום ולקבל עוד סיוע כלכלי ומשרות במדינות המפרץ. לאחר שאפשרות הריבונות הישראלית ירדה מהשולחן, לפחות לזמן הקרוב, הפלסטינים כעת ממקדים את מאמציהם בחנופה למחנה המובל בידי איראן, אותו מחנה המנסה לסכל כל יוזמת שלום בין הערבים למדינת ישראל.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור פורסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. פחות ופחות העולם חושב ודואג לפלשתינאים. הם יותר ויותר מצטיירים כטרוריסטים עלובים שמתמקדים על אלימות כדרך היחידה להסכמים וקידמה. חמאס וחיזבאללה עושים רק נזק פוליטי נוסף לפלשתינאים. חבל.

  2. הפלשינים לא מעוניינים בשלום ובפשרה היסטורית, לצערי אני תמכתי בזמנו באהוד ברק, וגם באריאל שרון, כמו שהתברר שההתנתקות מעזה הביאה את עזה לשליטה של המחמאס וטרור בלי הפסקה על מדינת ישראל, גם אהוד ברק ניסה לקדם את השלום עם הנשיא קלינטון ביחד עם יאסר עראפת, לכולם ידוע שהם דחו את כל ההצעות שאהוד ברק נתן להם כ95% מהשטח, וראינו מה קרה פרצה אינטיפאדה מספר 2, אלפי הרוגים ופצועים, אוטובוסים מתפוצצים כולל קניונים ומסעדות, אבו מאזן לא שונה מקודמו יאסר עראפת, שניהם ארכי טרורסטים שרצחו אלפי יהודים. לכן שלום עם העם המומצא לא יקרה. ישראל צריכה להיות חזקה ולא לתת צאנסים נוספים ליישות הטרור,

    1. למה להרוס לאנשי השמאל את התענוג/חלום לנגב חומוס ברמאללה?

      חייבים לתת עוד הרבה צ'אנסים אחרת החלום הזה לא יתגשם.

  3. העם המומצא כבר לא רלוונטי. כבר לא שמים עליהם בעולם הערבי.
    גם שם יודעים שהשמאל המציא אותם.

  4. תודה על העדכון על מעשיה של חמולת המרצחים של השייח עבאס.

    נאחל לכנופיית עבאס, עוד ימים ארוכים של זעם, עד אשר התקף לב יביא לכל אחד מהם סאלאם 🙂

  5. הפלסטינים יצטרפו למחנה השלום ביום שבו קוקה-קולה תצטרף למחנה המיצים הטבעיים. הפלסטינים אינם לאום אלא מותג בלבד – מותג שנוצר במקור על מנת להנציח מצב של מלחמה בין מדינות ערב לבין העם היהודי. אנשים יכולים להשתנות, אבל מותגים צריך להחליף. הבנה של זה תחסוך סבל עתידי לכל הצדדים, כולל לערביי האיזור שחייהם מצויים כרגע בשבי המותג הפלסטיני.

  6. יש לנו מזל שאנחנו עוד שותקים בעניין הזה והם ממשיכים להסית. הסכם השלום עם האמירויות הוא חשוב עבור מעמדה של ישראל במזהת, וגם אני אומר שיש לנו מזל שהפלסטינים לא כאלה חכמים, למרות שבאופן כללי אני מקווה מאוד שההסכם נשק עם האמירויות הוא פייק ניוז בשידור חי.

    1. אני די בטוח שלא מדובר על נשק שובר שיוויון, גם אם יימכר להם חמקן (אף 35), אין להם יכולת שדרוג גבוהה כמו שיש למדינת ישראל ולכן המטוס יהיה שלהם אך ביצועיו (בגלל טייסים לא הכי מוכשרים בעולם וכאמור ציוד משלים חסר, לא יתן להם שום יתרון על ישראל.

      אני דואג ממשהו אחר, אם השלטון יפול שם לידי עוינים, לא אתפלא אם המטוס שם יעבור "לבדיקה" אצל הרוסים / סינים וזה אסון!!!

  7. "בהכרזת המלחמה נגד האמירויות, ההנהגה הפלסטינית בחרה למקם את עצמה בצד אלו המבקשים את חיסול ישראל: איראן, חמאס, הג’יהאד האסלאמי וחיזבאללה." משפט מוזר. מה,הכותב מגלה רק עכשיו שמעולם לא חשבו "הפלסטינים" על פתרון של השלמה עם קיום ישראל כמדינת היהודים ? זה חדש בשבילו ? היו להם אינספור הזדמנויות להקים מדינה,אבל די ברור שהלאומיות נקברת קבורת חמור במרחב המוסלמי ורק מה שהם רואים כציווים דתיים מחייב אותם. האמת שאין כאן שום מאבק לאומי אלא מלחמת דת.

  8. נתניהו מתפאר בכך שההסכם עם האמירויות "מבטל את הוטו הפלסטיני" – כלומר, בניגוד לתכנית השלום הערבית משנת 2002 שבה נקבע שישראל צריכה לסיים את הכיבוש בשטחים שנכבשו ב-1967 ואז מדינות ערבית יכרתו איתה הסכמי שלום, האמירויות קובעות עכשיו שישראל יכולה להמשיך לדכא את הפלסטינם, לשלוט בהם ביד ברזל ולהרחיב את ההתנחלויות ובו בזמן לקבל טיסות ישירות מנתב"ג לאבו דאבי. אז מה הפלסטינים אמורים לעשות? למחוא כף להסכם ה"שלום" הזה?

    1. "הפלסטינים" נמצאים בעמדת "דובי לא" הבלתי מתפשרת לאורך כל שנות הסיכסוך. כאשר צד חלש בסיכסוך איננו מוכן בשום אופן להכיר בזכות ההגדרה העצמית של הצד החזק,הוא ימשיך לחטוף ויתכן שהם ימצאו עצמם אחרי "נכבה" שנייה בירדן.