הקרב על האסי – מלחמת יש ברירה

כבר ב-2015 הוסכם על מתווה הסדרת הגישה והשימוש בנחל לטובת שני הצדדים, אך ליבוי היצרים מקשה על יישום הפתרון ופוגע בכולם

זריחה בנחל האסי | Gelman6wiki

סיפורו של קטע נחל האסי הזורם בתוך קיבוץ ניר דוד יכול היה להיקרא כסיפור של אטימות קיבוצניקים מדושני עונג ומרופדים בכסף מענף הצימרים שבנו על נחל ציורי, אילולא ידענו שמדובר בהתפתחות ישוב שהחל את דרכו אחרת לגמרי. ביצה שיובשה באזור שהפריחו חלוצים, ללא מושג שיום אחד ילדיהם יוכלו להתפרנס ממקור המים שהסב להם טרחה רבה כל כך, הפכה לאדמת מריבה עם אנשי האזור שנושאים מטענים רגשיים קשים בגלל התנשאות ויחס הקיבוצים בעבר. מרוב איבה שמעיבה על כל ניסיון להפעיל שיקול דעת סביר ולהבין את מורכבות המצב, אי אפשר אפילו להתפעל מהאירוניה של הסוציאליסטים שהפכו לקפיטליסטים.

במשך חודשים, פרשת נחל האסי והקיבוץ מוצגת בתקשורת לציבור כסיפור של עוולות שנגרמות על-ידי צד אחד, אבל בהחלט ייתכן שמדובר בעוד הטיה של עובדות שנועדה למנוע הסכם שכבר התקבל ויועיל לכל הצדדים. ככל שמעמיקים בסיפור, נדמה כי הרגשות והעלבון ההיסטורי מתחפשים לעובדות כדי למנוע פתרון מתקבל על הדעת למטיילים באחד האזורים היפים בישראל. אם לא די בכך, על נחל זה שטה ספינת הדגל של האג'נדה החברתית לכאורה, כשעל סיפונה ניצבים אנשי ימין ושמאל כאחד.

הפיתולים בעלילה יצרו כאן אבסורד בו הימין הלאומי והקפיטליסטי חובר לשמאל הסוציאליסטי, לכאורה במהלך לתיקון עוול היסטורי, צדק חלוקתי והתערבות לטובת הציבור. בפועל, ארגון השמאל 'הקשת הדמוקרטית המזרחית' שמשתתף במאבק טוען לקידום "צדק חלוקתי" אבל מתנגד בינתיים לפשרה אחת שלדברי אנשי הקיבוץ כבר קיבלה תוקף משפטי ונתקעה בוועדת התכנון האזורית.

בינתיים, כדי לנסות למצוא פתרון כולל לעמק המעיינות הציורי, פעלו גופים ממשלתיים להניע ולאשר לפני כשבועיים תכנית פיתוח חדשה ומקיפה שתועיל הן לקיבוץ, הן לעמק המעיינות והן לעיריית בית-שאן. זה יכול היה להיות סוף הסיפור, אלא שקבוצה מיליטנטית שמחפשת צדק מדומיין מסרבת לקבל אותה וממשיכה במאבקה הסוער.

טענת המוחים ברורה: קם דור חדש של צעירים שאינם מוכנים עוד להסתפק בהסדרים הישנים והרימו בחודשים האחרונים מחאה שהגיעה גם לכנסת. הם פשוט לא מוכנים להישאר מחוץ לתמונה. על פי דוברת 'הקשת הדמוקרטית' סיגל הרוש-יהונתן, המקרה משליך על הכלל ויש לגזור ממנו חלוקה מחדש של כל הקרקעות במדינה. בכל מקרה, היא טוענת שאי-אפשר להתעלם מהמחאה. זאת הייתה גם רוח הדיון בוועדת הפנים בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ', ולפיה לא תיתכן כל פשרה או קבלה של התכנית הממשלתית לאזור ללא הידברות. אלא שככל שנכנסים לעובי הקורה נראה כי יותר משהמוחים רוצים לרחוץ באסי החופשי, הם דורשים להתרחץ בחלק שנמצא בתוך הקיבוץ וגם מתרעמים על כך שהקיבוץ מתפרנס ממנו.

להלן העובדות, או חלקן לפחות, כדי להבהיר לציבור שהראשונים שמפסידים מדחיית התכנית הם אזרחי ישראל בכלל ותושבי בית-שאן והסביבה בפרט. אם כבר מחפשים צדק, הוא צריך להתחשב גם בהשלכות של פתיחת יישוב פרטי בפני ציבור ללא בקרה והגבלות.

מעיינות ומהומות

לא בכדי, המחלוקת על האסי לא נודעה לציבור לפני העשור האחרון. אילולא היו מעורבים בסיפור קיבוץ ועיירת פיתוח לשעבר, סיפורו של עמק המעיינות היה מסתיים כנראה אי שם בשנת 2010. בתקופה ההיא אלפי המטיילים הישראלים שגילו את העמק ומקורות המים שבו, הציפו אותו בכלי רכב, הותירו זוהמה בכמויות אדירות, גרמו נזק לשטחים חקלאיים ולזיהום המים ומטרדים רבים אחרים שאף רשות לא הצליחה להתמודד אתם.

לאחר שקצה נפשן של הרשויות בהתנהגות חסרת האחריות של המטיילים, נדרש שיתוף פעולה של כמה גופים כדי להציל את העמק ומקורות המים שחלקם משמש לחקלאות: המשרדים לאיכות הסביבה, החקלאות והתיירות, רשות הטבע והגנים והקרן הקיימת לישראל. השטח החקלאי הפתוח, שחלקו שייך לקיבוץ ניר דוד ושימש את המטיילים, הוכרז כפארק המעיינות בטיפוח ובפיקוח המדינה ונסגר לתנועת כלי רכב.

מרגע זה החלה הנהירה לקיבוץ ניר דוד ולחלק של נחל האסי שזורם בתוכו. המוני המטיילים שבאו לשם מצאו את קטע הנחל המדופן והמטופח שאנשי הקיבוץ השקיעו בו לרווחתם ולמען ענף האירוח שלהם, התושבים מצדם נאלצו לספוג את אותה התנהגות של חלק מהמטיילים שגרמה לפארק המעיינות להיסגר בפניהם מלכתחילה. לדברי שלמה גלזר, יו"ר מזכירות ניר דוד, לפני כשמונה שנים גם הקיבוץ החליט שדי לו וסגר את השערים בפני כלי הרכב של המטיילים.

השלב הבא במחאה הייתה התארגנות של קבוצת 'הטבע שייך לציבור' בשנת 2015, שהניבה פנייה לבית-המשפט כדי להסדיר את הכניסה לנחל בכל זאת. והנה הפתעה: התקבלה הסדרה הכוללת תכנית לפיתוח שטח הנחל מחוץ לקיבוץ ולכיוון בית-שאן – התכנית אשר תקועה בוועדת התכנון המחוזית. ההשהיה בביצוע ואישור תכנית זו, לא ברור למה ובאשמת מי, גרמה לקבוצה חדשה בשם 'משחררים את האסי' להתחיל בחודשים האחרונים בפעילות נמרצת ונחושה יותר שכללה ניסיונות של חבריה להיכנס בכוח לקיבוץ. את תוצאות העימותים רואים במדיה החברתית בסרטונים ובתמונות.

איך הכל התחיל?

מחלוקת הבעלות על נחל האסי נובעת מזרימת הנחל בתוך שטח של האגודה החקלאית הפרטית שהקימה את קיבוץ ניר דוד, ככל הנראה מקרה יוצא דופן ויחיד בישראל. בניגוד לנחל הגעתון או הירקון למשל, כאן הקיבוץ בנוי ממש על שני גדותיו משום שנבנה ממש בתוך הביצות. הקיבוץ הוקם בשנת 1936 על אדמות פרטיות שנקנו בהלוואה. שלמה גלזר מספר שמכיוון שהקיבוץ היה סוציאליסטי החליט בשנת 1949 לוותר על הבעלות הפרטית, ומסר את הבעלות על אדמותיו למדינה בתמורה להסכם חכירה לדורות שמתחדש בכל תקופה.

כשהתיישבו שם, הנחל עצמו לא נראה כמו שאנחנו מכירים אותו אלא היה ביצה שיובשה לאטה. הבתים שנבנו במרחק פחות מעשרה מטרים הוקמו עוד לפני שנחקק החוק האוסר על בנייה בקרבת מים, ככל שהקיבוץ התפתח והתושבים רצו ליהנות מהתנאים הייחודיים. גדות הנחל אינן יציבות ולכן דופנו בבטון בחלק המרכזי, שאנחנו מכירים היום כבריכת הטורקיז הרחבה מהתמונות. בנייה זו נדרשה כדי למנוע מהגדות לקרוס פנימה ולהעכיר את מי הנחל, והקיבוץ משקיע לדבריו כמיליון שקלים מדי שנה בטיפוח הנחל וסביבותיו.

אורך הנחל הכולל הוא כשני קילומטרים אשר מתחילים בגן השלושה ומסתיימים בתעלות השקיה באזור כביש 669 לכיוון בית-שאן. אורכו בתוך הקיבוץ כ-1,200-1,000 מטרים. לדברי גלזר, גם אזור הסחנה היה חלק מהאדמות הפרטיות של ניר דוד ובשנת 1960 הוא נמסר למדינה במטרה לפתח אותו כגן לאומי (גן השלושה) ולפתוח אותו לציבור הרחב.

האזור כולו עשיר במקורות מים שונים ומגוונים לכן הפך לפופולרי עם השנים. קיימים בו מעיינות "סודיים" שרק תושבי האזור ומעטים נוספים מכירים היטב. הקושי בהסדרת האזור לתיירות הפנים מוכר לא רק בגלל פארק המעיינות אלא גם לתושבי בית-שאן שרצו ליהנות ממקור מים משלהם. הם צודקים בבקשתם, ובדיוק לשם כך נהגתה תכנית הפיתוח החדשה שהתקבלה ונחתמה לפני שבועיים בהסכמת ראש מועצת עמק המעיינות יורם קרין וראש עיריית בית-שאן ז'קי לוי. את התכנית מובילה השרה לאיכות הסביבה גילה גמליאל, יחד עם משרד ראש הממשלה.

לשאלתי מדוע לא לקבל את ההסדר החדש בהסכמת ראשי הרשויות, ענתה הרוש-יהונתן מ'הקשת הדמוקרטית' כי אי-אפשר להחליט על תכנית כוללת ללא הידברות עם קבוצת המחאה שקמה בשנה האחרונה. לתפיסתה, התכנית הנוכחית אינה עונה על עקרון פתיחת משאבי הלאום לטובת הציבור, כמו גם על מטרת הארגון לחלוקה מחדש של משאבים וקרקעות.

אלא שגלזר טוען כי התכנית המלאה כוללת צדק חלוקתי אמיתי של מקורות המים, אפילו יותר מאשר פתיחת האסי כעת, ובמסגרתה בית-שאן אמורה ליהנות משני גופי מים שיזרמו בה מדרום ומצפון: מצפון ישוקם נחל חרוד ויוזרמו אליו מים נקיים, מדרום יחפרו תעלות הובלת מים מהאסי אל תוך העיר ולתוך אגם מלאכותי, ומשם יזרמו המים לנהר הירדן. כך הם ייהנו משני נחלים ולא רק אחד. זה נשמע טוב, פשרה מכובדת שכולם נהנים ממנה. אז מה הבעיה? גלזר טוען כי 'הקשת המזרחית' ואנשי 'משחררים את האסי' דוחים את התכנית ומתכוונים להמשיך במאבק, משום שהם טוענים שאין לה סיכויי היתכנות בגלל שיקולים פוליטיים.

הכאב והבית

בדיון בוועדת הפנים שנערך אתמול, ולאחר פנייה של ח"כ משה ארבל למשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ, הבהיר קמיניץ כי הופתע מכך שהנושא נפתח מחדש לאחר הפשרה שהתקבלה ב-2015 לשביעות רצון הצדדים. לדבריו, חוות הדעת המקצועית שלו ושל אחרים שניתנה בעבר הייתה ועודנה כי שטחי ציבור חייבים להיות פתוחים לציבור. אולם כאן יש מקרה ייחודי של משאבי ציבור הנמצאים בתוך קניין פרטי של הקיבוץ, ולכן אפשר וצריך להגיע לפתרון מניח את הדעת של שני הצדדים מבלי לעורר קשיים בגלל התלהמות וסערה ציבורית. במקרה של האסי טען קמיניץ כי בשל האופי המיוחד של השטח יש למצוא דרך להסדרה, מבלי לפגוע בתושבי הקיבוץ בגישת ייקוב הדין את ההר.

ועדיין, נותרת בעינה בעיית פתיחת הקיבוץ למבקרים ללא הגבלה וללא פיקוח. בניגוד למה שמטיפים הגורמים שמנסים ליצור מפרשת האסי מודל לחיקוי, אין אפשרות להקיש מקטע הנחל שזורם בתוך הקיבוץ למקרים אחרים של פתיחת משאב טבע ייחודי לציבור. נחוצה הכרעה ברורה וזירוז ההליכים בהסכמים שכבר התקבלו כדי לשרת את כולם: תושבי הקיבוץ, תושבי בית-שאן והסביבה ובהם גם קיבוצים, מבלי לגרום להשלכות קשות על חיי התושבים.

ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי הזמין ללשכתו את כל הצדדים להידברות, בתקווה למצוא פתרון ללא התלהטות יצרים. השאלה היא האם מרוב זעם קדוש מישהו מוכן בכלל להתייחס לכך שגם קיבוצניקים סובלים וכואבים. ההקצנה בהתבטאויות והצפת זיכרונות העבר, הן של קיבוצניקים והן של תושבי עיירות פיתוח, הפכו את המאבק למעמדי ואולי גם עדתי. במצב כזה קשה מאוד לדבר על מה שעלול להיגרם אם לא יתחשבו בטובת היישובים שקמו במטרה לשמור על צביון קהילתי ולנהל את חייהן כרצונן – ערך שהימין אמור לתמוך בו.

מזכיר קיבוץ ניר דוד מבין היטב את כאב האנשים ששונאים את הקיבוצניקים אולם לא מוכן לוותר על הבית היחיד שיש לו. "תשמעי סיפור", הוא אומר, "בזמן פינוי ימית, הייתי כתב צעיר ב'על המשמר' והשתתפתי בישיבת הוועד הפועל של הקיבוץ הארצי שהתכנסה לרגל הפינוי. קם יעקב חזן, האדמו"ר של השבט, ואמר שהוא מצטער שאין קיבוץ של התנועה בחבל ימית. כשקמה מהומת אלוהים אמר: 'אל תדאגו, לא שיניתי את האידיאולוגיה שלי, אבל אני מצטער שאנחנו לא יכולים לחוש את כאב העקירה ולהזדהות עם הכאב של האחר'. ניר דוד זה הבית שלי ואין לי אחר".

יש פתרון לא רק לנחל האסי אלא גם לעמק המעיינות ומקורות המים הרבים שבו וגם לבית שאן, אלא שבמצב ליבוי היצרים וההתלהמות כיום אני בספק אם מישהו ירצה לשמוע על יישום מתווה מוסכם לטובת הכלל. סבלנות וזמן הם מרכיבים חיוניים בכל תכנון לטווח ארוך, ובמיוחד בכל הקשור לקרקעות ומשאבי טבע, אבל לפחות כרגע נראה שצד אחד לא מוכן להמתין. אין כבר אירוניה בצחוק על הקיבוץ הקפיטליסטי והימנים שהפכו לסוציאליסטים – זאת מלחמה יש ברירה שאפשר וצריך לסיים כבר היום.


 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

74 תגובות למאמר

    1. חברי קיבוץ ניר דויד מאוד מתנצלים שהם נולדו גדלו והתחנכו בקיבוץ ניר דויד זה באמת לא בסדר מצידם. זה לגמרי אשמתם שהם בחרו להיולד בקיבוץ ועכשיו הם צריכים לשלם על זה ולסבול את כל עם ישראל ואישתו בחצר ביתם. לדעתי הם צריכים בכלל לצאת מבתיהם ולפנות אותם לאותם תושבי בית שאן שמרגישים מסכנים ואומללים. צדק חלוקתי אנחנו השקענו טיפחנו ניקינו את חצר ביתנו ואתם תהרסו. בהחלט צדק חלוקתי.
      חברי ניר דויד היקרים אם לא הייתם משקיעים ומטפחים את נחל כל כך יפה לא הייה בעייה. פשוט מאוד פתחו את הסכר ייבשו את הנחל כמו שבית שאן עשו לנחל עין חרוד וכל צרותיכם יפתרו.
      והנה לכם מסר: אל תטפחו את חצר ביתכם שמה לא יצאו עיניהם של שכניכם ממקומם וירצו לנפוש ולמנגל בגינתכם טוב לכם תושבי ישראל היקרים לנהוג כמנהג בית שאן לשמור על הזנחה וטינופת קבועה וכך תזכו להכרה ואהדה על ידי כל מקופחי המדינה.

  1. איך נוצר המצב שארגונים כמו 'הקשת הדמוקרטית המזרחית' או 'משחררים את האסי' יכולים לבוא בדרישות.
    מחר הם ידרשו שכל אזרח שהוא חכם, או יזם או חרות ומוכן לעבוד קשה וכו' יתחלק בהכנסות שלו עם אזרח שפשוט לא בא לו לעבוד בשם 'צדק חלוקתי'.
    ראינו כבר לאיזה אסונות הביא הצדק החלוקתי של רוסיה וגרורותיה ואיך שכולם סבלו מזה.
    לארגונים מסוג זה לא אמור להיות שום מעמד בפני בית המשפט או הממשלה, אם הם רוצים להשפיע שיקימו מפלגה ונסו לקדם את רעיונותיהם בקלפי לא באמצעות אלימות רעשנית ומשפטית של מיעוט.
    אלא שאין להם שום תמיכה בציבור והמפלגה היחידה שקרובה אליהם אידאולוגית היא מפלגה שולית ועלובה ללא כל השפעה על סדר היום של ממשלות ישראל, אז בחסות בית המספח עושים הרבה רעש.

  2. חחחח
    תשלם לקיבוץ תשכור צימר.
    יקבלו אותך בזרועות פתוחות
    אז……זה מה שמעניין את
    החזירים מהקיבוץ

    1. למה חזירים?הייתה מוכן לשכן אותי בביתך חינם? למה אלה שהיו חלוצי התיישבות כמו ניר דוד, שהוקמה לפני קום המדינה על אדמת ביצות אין להם זכות להרוויח מפרי עמלם? המדינה מפריטה את משאבי הטבע לטובת תיקונים זה בסדר?

    2. לפני שנה התארחתי בצימרים של ניר דוד ונאסר עלינו להיכנס לאסי. אחד התנאים שהוצב עוד בביצוע ההזמנה בטלפון.

  3. משפחתי עלתה לארץ ב-1952 מפרס. תחילה נעשה ניסיון לקלוט אותנו בקיבוץ בהתערבות הממסד הדתי הורי שוכנעו לוותר על הרעיון ושוכנו בעברת הר טוב! וזה אומר דרשני! על אף התנאים הקשים השתלבנו היטב בחברה הישראלית. השאר היסטוריה. כבני דור המעברות אני מודע לשגיאות וקשיי הקליטה. מאידך גם למופלה יש חלק! כמזרחי, יש לי הסתייגות מדרך התנהלות וסדר העדיפויות של הקשת המזרחית שהיא בעוכריה! פרט לזריעת פילוג, שנאה והמנצחת השד העדתי בלי להוסיפה ערך מוסף לאוכלוסייה שהיא אמורה לייצג!. וכי על מה אנו מלינים? מאז "מהמהפך" 80% המזרחי( בעיקר צפון אפריקאים) בוחרים בתנועות ימניות כלכלית המטיבות עם השכבות החזקות! משאבי הטבע של המדינה מופרטים לטובת תיקונים! גם כאשר הם כושלים נמחקים חובות של מיליארדים! מאידך, אנו צריכים לזכור שבלי התנועה הקיבוצית לא הייתה לנו מדינה, בזכותם ועדת פיל קבעה את גבולות המדינה בדרך. מיקום התיישבות היהודית נכלל בגבולות החלוקה!. קיבוצים כמו ניר דוד, יבשו ביצות הפריחו שממה והיו חלוצים לפני המחנה וגאווה למפעל הציוני! גם היום קיבוצים רבים מגנים על גבולות המדינה. כמו כן, בל נשכח שהם היוו 2% מאוכלוסיית המדינה והם הקריבו 12% במלחמות ישראל!. לא די בכך, הם על כוונת הקשת המזרחית! "שמאלנים עוכרי ישראל!" אשר שדדו את אדמות המדינה. לידיעת הקשת המזרחית, מדוע לפני קום המגינה ואחריה לא התארגנו גרעיני התיישבות בקרב מדינות המגבר?
    כדי לצאת להטיב עם האוכלוסיות החלשות, בנוסף למדניות רווחה, צריך להשקיע ברכישת השכלה גבוהה. לעניות דעתי, בנושא זה יש לפעול בכיוון של אפליה מתקנת. "להפקיע" מההורים את נושא החינוך במובן הרחב. להשקיע בחינוך כבר מהגיל הרך, כולל יום לימודים ארוך ותגבור מערך הלימודים, לקראת לימודים אקדמיים (לא רק במכללות). בהמשך, יש לחשוב על דרכים יצירתיות, למשל, על פי חוק לשריין אחוז מסוים של בני עניים מוכשרים בתעסוקה במוסדות אקדמיים, בית המשפט העליון, פרקליטות המדינה, משרד האוצר, בנק ישראל, נציבות שירות המדינה, מוסד מבקר המדינה ודומיהם, בעיקר שילובם באוניברסיטאות ובמוסדות מחקר ציבוריים. לא לממן מגזרים שלא מלמדים לימודי ליבה, וכיו"ב.

    1. "ראש ההסתדרות הציונית שעל שמו נקרא לימים. שלמה גלזר מספר שמכיוון שהקיבוץ היה סוציאליסטי החליט בשנת 1949 לוותר על הבעלות הפרטית, ומסר את הבעלות על אדמותיו למדינה בתמורה להסכם חכירה לדורות שמתחדש בכל תקופה".

      גם אם נניח שזה נכון, אחרי כל הכספים שהמדינה נתנה לתנועה הקיבוצית אחרי שפשטו את הרגל, אין להם שוב זכות לדרוך קרקע שלכאורה "נתנו" למדינה.

  4. למה הנחל שייך לקיבוץ והגז שמצאו אלפי משקיעים שייך למדינה?

    1. דוגמא מעולה ליכולת הניהול של המדינה. איפה באמת "קרן העושר" מרווחי הגז? איפה המיליארדים? איפה הוזלת מחירי החשמל? "הגז שייך למדינה", אז איפה אזרחי המדינה באותה "מדינה"?

  5. בכל מקום ובכל עניין שהקשת המזרחית מעורבת, לא ייצא מזה טוב. הקשת המזרחית היא תנועת מפנקמה, תנועת אנטי, אין בהם שום דבר חיובי.

    1. כואב הלב על הקיבוץ. באו קבוצה של קנאים צרי עין והחליטו להרוס לקיבוץ את מה שבנו. הם גם היו שמחים לקחת לעצמם את הבתים של חברי הקיבוץ.
      מעניחן מה היתה דעתם של אנשי הקשת המזרחית אם הערבים היו מנסים להיכנס בכח לקיבוץ ?
      חבל ועצוב דרמות כתות כמו הקשת המזרחית ומנסות להרוס לנו את המדינה.
      הם כבר ניסו והצליחו לפגוע בפרויקט הרחבת הקיבוצים ועכשיו הם בשלב של לפרק את הקיבוצים.

  6. לסיכום:
    1.אנשי הקיבוץ טוענים שכל האיזור וכל המדינה שייכים להם.
    2.הם מסכימים לאזרחי המדינה להסתובב בחופשיות מחוץ לגדרות הקיבוץ.
    3.אף על פי שמשאבי טבע נחשבו תמיד לנכס ציבורי, עלינו להאמין לדבריהם שהנחל הוא פרטי.
    4.כדי למנוע השחתה ולכלוך, זכותי לגדר את השכונה/רחוב שלי ולמנוע כל כניסה לאנשים מבחוץ.
    5.במידה ונספק פיצוי לבית שאן, ברור שיתאפשר לאנשי הקיבוץ למנוע מהם כניסה לשטח המקודש.

    1. קשקוש בלבוש! קיבוץ מוגדר כמשפחה מורחבת! לכן זה שטח פרטי. סה"כ מכספם דיפנו והרחיבו את הנחל בקירות בטון לעצירת היווצרות ביצה. בהמשך לנתיב הנחל גם תושבי בית שאן יכולים לבצע את אותו מהלך!
      זה טבעי, הקיבוץ הוקם לפני קום המדינה על אדמת ביצות, מדוע הצאצאים לא זכאים ליהנות מפרי עמלם של אבותיהם המייסדים? כמזרחי, אני בוש בתנועת "קשת המזרחית" המנהלת מאבק בעיקר כלפי הקיבוצים ולא כלפי אוכלוסיות שהתעשרו שלא בצדק. האדם הוא תבנית נוף מולדתו ודי לחכימה ברמיזה!

    2. ואני טוען: אתה מוכה שנאה, אתה מוכן לתת את ביתך למי שדופק בדלת (או פורץ אותה), ואתה… ממציא עמדות מופרכות ואותן אתה… מפריך. באמת שיטת ויכוח מתוחכמת, שגם תצליח לברר סוגיה ולפתור אותה…
      מסית, מדיח, ו…לא ממש חכם. או פיכח.

  7. מציעה את המתווה הבא: יסדרו לתושבי בית שאן נחל שיזרום בתוך בית שאן בשטח פתוח לציבור לחלוטין, השמירה והאחזקה כולה תהיה של העיר בית שאן ועל חשבון העיריה.
    מצלמות יתעדו /24/7 את הנעשה בקטע הנחל שעובר בתוך בית שאן, לאחר מספר חודשים שבהם יפתח הנחל לציבור בתוך בית שאן יפורסמו הסרטונים לציבור כולל איך נראה האיזור והנחל ואיך שומר עליו הציבור שטוען שיש לו זכויות……. אין ספק שהמקום יראה חורבה ולא יהיה יפה כמו הקטע שעובר בתוך הקיבוץ והוא יפה ומטופח.
    הקטע שעובר בתוך הקיבוץ הוא לא כמו שברא אותו הטבע הוא כמו שתחזקו והשקיעו בני האדם שגרים שם ושומרים עליו.

  8. הקיבוצניקים "טיפחו את הנחל" מכספי קק"ל. ניר דוד קיבלו 100 מיליון ש"ח בהסדר הקיבוצים מהמדינה. רק בשנה שעברה קיבלו 4 מיליון ש"ח לבריכות הדגים. ומה הם עושים? מזהמים את נחל חרוד עם שפכי בריכות הדגים ואח"כ שולחים את הציבור או לשלם מאות שקלים או לחפש…
    הקיבוץ עובר על החוק, גם היועמ"ש, גם בית המשפט וגם חוק המים קובעים שיש לאפשר לכלל אזרחי ישראל גישה חופשית לרכושם – הנחל והגדה חמישה מטרים מכל צד שייכים ורשומים בטאבו ע"ש מדינת ישראל.
    הכתבה הזאת מביישת את מידה. אין כאן "קבוצה מיליטנטית" אלא נערים יוצאי צבא שבאופן מנומס ואסרטיבי עומדים על זכותם החוקית. איך פעל הקיבוץ?
    1. שם עוד תלתליות על השערים למרות שמחויב ע"פ חוק לאפשר כניסה
    2. שכר חברת שמירה אלימה – ערבים מזרזיר שנגחו והיכו את הנערים (הכל מצולם ומתועד)
    3. פעל באלימות נגד הנערים (כליאת שווא, בעיטות מצד חברת קיבוץ שגרמו לאישפוז בבי"ח ועוד)
    4. גייס את המשטרה לטובתו
    5. סגר "דיל" עם ראש עיר כשאין לו סמכות לסגור שום דיל עם אף אחד.
    הדיל הזה מחייב רישום מוקדם ועד 50 איש ביום ולרצועה צרה בקיבוץ
    ז"א פעם ב 550 שנה נוכל להתרחץ בנחל, ממש יופי
    הקיבוץ מגדיל ועושה – מרחיב ובונה וילות בניגוד לחוק המחייב 200 מטר מרחק מקו המים כשהוא כיום חוסם גישה לנחל גם במקומות אלו.
    הרחצת וגם ירשת?

    1. בתור מי שטען עד לא מזמן ש"נתניהו הוא כישלון מהדהד בכל הקשור ביחסי החוץ של ישראל" לא הייתי מתיימר במקומך לקבוע קביעות כאלה נחרצות

    2. חוצפה שאתה מדבר על ה50 איש ומתנהג כאילו בחיים לא שמעת על התו הסגול..
      כאילו לא שמעת שיש חוקים בעיניין הקורונה.
      חוצפה ודמגוגיה עלובה.
      הכתבה מאוד טובה ומדברת בדיוק על אנשים כמוך שחושבים את עצמם כפועלים למען הצדק והשיוויון ולא אכפת להם שזה לא פרופרוציונלי בכלל ובעד להרוס בתים של אנשים

  9. כתבה מלאה טעויות. שתיים עיקריות:
    1. האסי לא הייתה ביצה. הייתה ביצה הרבה יותר מזרחה. אפשר לראות את זה בתמונות ובמפות.
    2. אנחנו דורשים גישה לכל הנחל, אבל ברור שהיא לא צריכה להיות חופשית. היא יכולה להיות בתשלום למימון פיקוח, עם מגבלה של מספר אנשים ושעות.

  10. 1. האסי לא היה ביצה. הביצה הייתה איפה שבריכות הדגים מזרחה יותר. אפשר לראות את זה במפות ישנות ותמונות.
    2. אנחנו לא דורשים גישה חופשית ללא מגבלות. דורשים גישה לכל השטח, ללא הגבלת מרחב, אבל ברור שהיא צריכה להיות מוגבלת בכמות האנשים ובשעות, ואפשר גם תשלום לפיקוח.

    1. 1. האסי היה ביצה ועוד איך, בורות היא לא משהו להתפאר בה.
      2. ואני דורש שים המלח יהיה שייך לכלל המדינה, להכנס למבצר בעתלית, כניסה לעין הנציב עם רכב ביום שבת, זכות לעשות על האש בחצרות אנשים כי כל פיסת אדמה היא שטח ציבורי…מה אכפת למישהו מה אתה דורש ???

  11. כולם טועים.
    זה לא נחל.
    זה תעלת ניכוז ליבוש ביצות.
    לכן החוק לגישה ציבורית לא חל.
    לכל אלה הטוענים שמגיע להם
    בבקשה תנו לי כתובותיכם
    אני מיד מגיע לעשות אמבטיה אצלכם. מגיע לי, נכון?

    1. ועוד איך נחל. מוזמן להיכנס לאתרים עמוד ענן וgovmap ולעיין במפות מהמאה ה-19. בדיוק אותו הנחל כמו היום.

  12. מדהים, אותו שיח של יצרים ורגש שיש בנושא הזה, זה בדיוק השיח שיש ביחסי גברים-נשים אצל פמינסטיות. השמאל לא מסוגל לצור שיח עניני. הכל זה מדכא ומדוכא ע"פ הנרטיב ההיסטורי. אין מורכבות. אין ניסיון פשרה. רק

    1. הטענה על זכויות יתר לקיבוצים כי הם בנו את הקיבוץ וטיפחו את הסביבה היא לא פחות מהזויה. קרדיט מגיע למי שמגיע. את השכר הם קיבלו או לא. זה לא אומר שהנכדים שלהם זכאים להינות מהפירות כי סבא הקים יישוב. וזה נכון לכל יישוב בארץ. הרי המשמעות היא לומר לאנשי בית שאן – שלחו אתכם לעיירות הפיתוח כשעליתם לארץ אז אתם לא זכאים כמונו. זה ממש חטא על פשע.

  13. חברת שמירה של ערבים מזרזיר מסלקת באלימות מזרחים יהודים שרוצים לרחוץ בנחל.

    אם תרצו – סיפור החברה הישראלית כולו על רגל אחת.

    גם בבית שאן אנשים יצאו לצבא ולמלחמות והקריבו למען המדינה, לא רק בקיבוצים.

    ההבדל הוא שהקיבוצניקים שחזרו בסופש מהצבא, הרגישו שיש תמורה. הם אדוני הארץ, יש כבןד ויש תמורה חומרית להקרבה.

    ואילו תושב בית שאן שחוזר בסופש מהצבא…

    עם כל הכבוד לפועלו של הקיבוץ הזה והקיבוצים בכלל, זה לא מקנה לתושבי הקיבוצים של היום זכויות יתר.

    בדיוק כמו שלאדם ששכל את אביו במלחמה, אין זכויות יתר על פני.

    בהלם מהכתבה ההזויה שלכם.

    בסוף מה שבאמת כואב לקיבוצניקים ותומכיהם, מה שבאמת הופך את הסיפור הזה לייצרי כל כך, הוא שהחיילים המשוחררים מבית שאן הפסיקו להרכין בפניהם ראש, ולא מתביישים לעמוד על שלהם באסרטיביות שאיפיינה בעבר רק קבוצות כמו הקיבוצניקים.

    וגם זה, סיפור מייצג יופי לחברה הישראלית כולה.

    ומי שרגיל לעולם ישן ושונה – שיתפוצץ מזעם. לא מעניין.

  14. מתווה שיתופי מוסכם- הוא שלב חשוב ורצוי ליצירת מציאות (גם חברתית) טובה יותר לשני הצדדים. אולם אם נוריד את הנושא על עמק המעיינות , צריך לחזור לדיון כללי על משאבים , קרקעות ורכוש בתוך השיטה של השלטון המקומי , ביחס לארצי.

    המצב כיום של דיכוטומיה בין הקיבוצים לעיירות הפיתוח לא השתנה למעלה מ50 שנים, הוא נובע מסלידה ודעות קדומות(שלא הזמן להרחיב עליהם) בין הצדדים שלא מייצר שום גומלין כלכלי , חברתי ועוד.
    היסטורית ,הליכוד והמרכז שמאל יצרו כל אחד בתורו את המצב של שבטיות(לרוב מהשתייכות עדתית) ושיבוץ קרקע מעודפת על בסיס פוליטי.

    לכן צריך לפרק את המנגנונים הפוליטים בתוך השלטון המקומי של הכפרים התעשיים (הקיבוצים) של השמאל, והעיירות הפיתוח הליכודיות הרקובות מבחינת ניהול תקין לטובת חלוקה מקומית ואזורית משותפת.
    תושבי שדרות , בית שאן קריית שמונה יכלו לגור להינות מחינוך קהילה הכנסות ועוד בתוך הכפרים של מה שיהיה של שהיה פעם מועצות אזוריות ללא ועדות קבלה לישובים, ואילו הקיבוצים והמושבים יכלו ולנהל אזורים עירונים מתפתחים מבחינת ארנונה נדל"ן ותעשייה.

    לנושא על היחס בין שווקים וחברה חופשיית לבין חלוקה מחדש צריך להתייחס במועד אחר!

  15. לא יקום ולא יהיה וכל אזרחי מדינת ישראל עומדים מאחורי ניר דוד!! אין אזרח אחד במדינת ישראל שהיה רוצה שהשכונה שבה הוא חי תהפוך להיות גן לאומי ושעשרות ומאות של אנשים יבואו ולשרוץ לו מתחת לחלון לעשות מנגל ומוסיקה ובלאגן…. אין אף אחד במדינה שלא נחרד מהמחשבה הזאת! היחידים שזה נראה להם לגיטימי הם אנשים שמונעים משנאת חינם וקינאה והם קמצוץ עלוב של עלובי נפש מבית שאן, מונהגים ע"י ג'קי לוי …. אבל עכשיו כאשר הסיפור יוצא לתקשורת וכל מדינת ישראל רואה את ההתנהגות המגעילה והמתלהמת והברברית של אוכלוסיה שמונעת מתוך צרות עין קנאה ושנאת חינם, לבוא ולרמוס לאנשים בניר דוד את החיים ואת השלוה שנבנתה ב 100 שנה של התיישבות בעמק …. זה גועל נפש ומדינת ישראל עומדת מאחורי ניר דוד ולא תתן למעשה נבלה שכזה לעבור!! ניר דוד היא החומה ומגדל הראשון בביצה של עמק יזרעאל לפני כמעט 100 שנה, כנגד כל היתושים והמלריה וההתקפות הרצחניות של כנופיות הפדאיון הערבי שאגב היה מונע מאותם המניעים של כנופיות בית שאן שפורעות בניר דוד היום ….קנאה צרות עין ושנאת חינם…. לפי כך לא יקום ולא יהיה ואין מקום לפשרה ומשחקים, כי אין ויכוח! וכך התגלה לכל המדינה פרצופם המכוער של ג'קי לוי ואורלי לוי אבו תכסיס ושאר החבורה ומלוכלחת שלו והם בעצמם משחירים את פרצופם של תושבי בית שאן בדרישה המטורללת הזאת שלהם פשוט גועל נפש מדינת ישראל נגעל ממכם

    1. אתה למעשה מבקש להכשיר את השרץ. היה לקיבוץ מספיק זמן להיערך כמו שצריך כדי שהנחל יהיה פתוח לציבור כפי שדורש הדין. במקום זה, הקיבוץ פעל הפוך, טיפח את האזור וגידר אותו על מנת להתעשר ממנו כפי שעשה בהצלחה ועכשיו עוד מעיז לטעון שזה שייך לו וכל פתיחה ציבורית תפגע בשכונה. הפתרון ההגיוני יותר במקום להשקיע מיליוני או מיליארדים בהקמת נחלים חלופיים, זה להעתיק את הבתים לאלו שעל הגדה באזור אחר בקיבוץ ולאפשר לנחל גישה לכל עם ישראל בפיקוח רשות הטבע והגנים.

      לגבי הטענות המופרכות שזה צאצאים ועמלה של הקיבוץ. ישראל מדינת הגירה ונקבעו כלליים על מה שייך לפרטי ומה שייך למדינה. לפי גישת "הצאצאים", אילת שייכת לאלו ששחררו את אום אל רשרש והכותל שייכת לצנחנים. האם חייל שנפטר במלחמת ששת הימים לא מגיע לילדיו לשחות בהאסי? האם הוא לא דאג לשמירה על הנחל שמנע מהסורים להתקדם? למה לילדיו לא מגיע? למה תרומתו פחותה? ומה עם אלו שייבשו את הביצות ומתו או ילדיהם עזבו את הקיבוץ – הם מתהפכים בקברותיהם שהקרבתם נועדה לחברי קיבוץ ולא לכל עם ישראל.

      אני לא קנאי ולא מזרחי ולא מבית שאן – אבל אני עם המאבק ההוגן הזה. לא ייתכן שה"ערסים" של הקיבוץ יגדרו שטח ציבורי ויגידו לכולם זה שלי. זו לא רפובליקת הבננות. אני בהלם שמחפשים לזה פתרונות מעבר לצו פינוי.

  16. זה לא עניין של אנשי בית שאן מול חברי ניר דוד אלא עניין של כל אזרחי המדינה והזכות והנגישות שלהם למשאבי הטבע במדינה.
    תרחיבו את המאבק לכל מקום בו יש השתלטות של אדם/ חברה/קיבוץ שהשתלט על משאב שטבע ברצינו היפה.
    זהו בדיוק הצדק במלוא הדרו

  17. נַחַל עָמָל (בערבית: العاصي, אל-עאסי, תרגום: "המוֹרֵד", תעתיק מדויק: אל-עאצי) ומכאן ידוע גם כנחל האסי (ובקיצור האסי),[1] הוא נחל איתן בעמק בית שאן. הנחל נובע מהמעיין עין עמל בגן השלושה (הסחנה), בטמפרטורה קבועה של 28 מעלות צלזיוס במשך כל השנה.[2] משם זורם הנחל דרך השטח המאוכלס של קיבוץ ניר דוד (תל-עמל). אפיק הנחל נמשך לכיוון מזרח וצפון עד מפגשו עם נחל חרוד בסמוך לגשר הקנטרה.

    נחל עמל היה בִּיצָה שורצת יתושי אנופלס נושאי קדחת הביצות – מלריה עד שחברי הקיבוץ טיפלו בו.[3][4][5][6] לצורך הכשרת היישוב ויצירת תנאי מחיה אפשריים הצליחו חברי הקיבוץ בשלהי שנות ה-30 של המאה ה-20 לטהר את האזור מהיתושים ולמגר את המחלה על ידי ייבוש חלקים מסוימים וציפוי תעלת הנחל בבטון,[7] מה שמעניק למקטע הנחל העובר בקיבוץ את צבעו התכול הייחודי.

    בתחילת דרכו, ב-1936, התיישבות הקיבוץ הייתה בגדה הדרומית. ב-1939 נבנו מבני הבטון הראשונים בגדה הצפונית של הנחל. בשנת 1951 שתי גדות הנחל היו מיושבות.[8]
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%97%D7%9C_%D7%A2%D7%9E%D7%9C

    המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי למרות ההסכמה, לציבור הרחב קיימת זכות גישה לנחל האסי, יחד עם שמירה על שגרת החיים של תושבי הקיבוץ. לדבריו, "לציבור הרחב זכות גישה אל הנחל, אבל אופן מתן הגישה לציבור צריך להיעשות באמצעות הסדר תכנוני מתאים … קיים קושי משמעותי בהתנהלות הקיבוץ, אשר מחד מונעת באופן גורף את גישת הציבור אל הנחל, ומנגד הוא נמנע מלקדם – לפחות עד לאחרונה – את החלופה התכנונית שתסדיר גישה זו"[8].

    עמדות הצדדים במאבק
    הטענות נגד גישה חופשית לכל הנחל ונגד המאבק לפתיחתו

    שטח הקיבוץ, למעט הנחל, הוא שטח פרטי ב'חכירה לדורות' מרשות מקרקעי ישראל, והנחל כלול בתב"ע של הקיבוץ והוא מתוחזק מכספי חברי ותושבי הקיבוץ[9][10][11][12][13].
    כניסת זרים מהווה מטרד עבור תושבי הקיבוץ תוך השארת פסולת, יצירת רעש, תנועת כלי רכב הומה ותפיסת מקומות חנייה ופגיעה בפרטיותם.
    לפי סעיף 18 לחוק המקרקעין: המחזיק במקרקעין כדין רשאי להשתמש בכוח במידה סבירה כדי למנוע הסגת גבולו.
    אזור עמק המעיינות שופע בעשרות אתרי מים טבעיים, והדרישה להשתמש דווקא במשאב שמצוי בשטח הקיבוץ היא לשם יצירת פרובוקציה.
    נחל האסי אינו שמורת נחל טבעית, אלא היה ערוץ ביצתי מוכה מלריה, ששוקם ועובד בידי חברי הקיבוץ טרם הקמת המדינה.
    הקיבוץ ביצע השבחה לנחל, ועל כן על פי עיקרון ההומסטדינג (אנ') הנחל בבעלותו והוא יכול להגביל את הכניסה אליו[14].

    הטענות בעד גישה חופשית לנחל ובעד המאבק לפתיחתו

    לפי סעיף 1 לחוק המים: מקורות המים שבמדינה הם קניין הציבור, נתונים לשליטתה של המדינה ומיועדים לצורכי תושביה ולפיתוח הארץ.
    לפי סעיף 4 לחוק המים: זכותו של אדם בקרקע אינה מקנה לו זכות במקור מים הנמצא באותה קרקע או העובר בה או בגבולה.
    לפי סעיף 107 לחוק המקרקעין: "מקרקעי יעוד" הם מקרקעי ציבור המיועדים לתועלת הציבור, והם כוללים נהרות, נחלים ותעלות וגדותיהם.
    נחל האסי (בתעתיק מדויק: העאצי) הוא נחל טבעי, אשר זרם במקום גם לפני ניר דוד. בתמונות אשר נמצאות בקבוצת המחאה בפייסבוק ("משחררים את האסי"[1]) ניתן לראות כי בשנים הראשונות לקיבוץ תושבי הקיבוץ התרחצו בנחל. כמו כן, בקבוצה נמצאות תמונות ארכיון אשר עברו שחזור צבעוני[2].
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%91%D7%A7_%D7%A2%D7%9C_%D7%A0%D7%97%D7%9C_%D7%94%D7%90%D7%A1%D7%99

    לפני הקמת המדינה היו האדמות באזור בבעלותם של ערבים אמידים, שהקימו טחנות קמח, הרחיבו והעמיקו את הבריכות ויצרו מפלי מים כדי להניע את אבני הריחיים. אחרי מלחמת השחרור נהרסו הטחנות וכעת נמצאים שרידיהן בשטח גן השלושה. אחת מהן שוקמה. מאבני הטחנות ההרוסות בנה בשנות ה-50 "עולה מתימן שהיה לו מושג בבנייה", כפי שכתוב בדפי ההסבר לתיירים בסחנה, "את הקיר שמעליו נופל המפל ותצלומו מופיע בכל ספר תמונות מישראל(". למדתי איך הפלמח החריב את שכיות החמדה האלה, ואיך לא מזמן אספו שוב את האבנים כדי לשבץ אותן ביצירת אמנות שהוקמה שם.

    כי שמו של הנחל ההוא הוא שם ערבי. עסי בערבית זה מורד.
    https://www.haokets.org/2015/10/22/%d7%9c%d7%9e%d7%a8%d7%95%d7%93-%d7%91%d7%a9%d7%99%d7%9b%d7%97%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7%99%d7%93%d7%94-%d7%9e%d7%a7%d7%a4%d7%94-%d7%92%d7%99%d7%91%d7%a8%d7%9c%d7%98%d7%a8/

    כרגיל… דמיון מזרח-אירופאי טיפוסי…מפנטז על יצירת נחל יש מאין…וכמובן האדרה עצמית…

    1. 1. גוש 20963 חלקה 17 רשומה בטאבו נכון ליום 06 יולי 2021 בבעלות מליאה ובשלמות של מדינת ישראל ,ואין הערת אזהרה של חכירה לדורות ו/או כל הערת אזהרה אחרת ,חלקה 17 היא 86,500 מ"ר הגדה הדרום מערבית .לגבי סעיף 107 – ראה סעיף 26ז לתקנות הנמלים(בטיחות השיט) 1982 =המדינה מכרה ברשיונות המשיט את הזכות לשוט גם באסי

  18. מצד אחד הקיבוצניקים אליטה רוצים לשמור את הנחל לעצמם. מצד שני הם התנגדו לגירוש מסתננים שפלשו לדרום ת"א וערים אחרות. וממררים את חיי האזרחים. התנועה הקיבוצית וחלק ממנהיגיה הכריזו שיקלטו אלפי מסתננים. הם לא קלטו אפילו אחד. בפועל הם מאלצים את העירוניים הפראיירים לקלוט את המסתננים, העיקר שהקיבוצניקים ירגישו "הומניים".

  19. ואם יחפרו תעלה ו"ימציאו" נחל שיעבור בבית שאן ?
    הנחל הזה יהיה ציבורי ?

    אולי נסכים שתושבי ניר דוד יקבלו את הנחל ובתמורה לא יוכלו להשתמש בשאר מקורות המים הציבוריים ?

    כל המדינה שטח ציבורי ! חוץ מהשטח של הקיבוצים

  20. מה בין ״אדמה״ ל״מדינה״?
    אדמה זה נדל״ן. מטע, שדה, מבנה.
    מדינה זה מפעל חיים. יצירה. חלומות מתגשמים. בית בטוח ומשגשג לילדים. מדינה זה תרבות ומדע ופארקים של טבע ויערות קק״ל וגנים פורחים.
    גוש קטיף זה מדינה.
    עזה היא אדמה.
    ישראל היא מדינה.
    ארץ ישראל היא אדמה.
    מדינה שייכת לבוניה ומגינה ובניה.
    מדינת ישראל היא מפעל ציוני יהודי, בלבד.
    דם יהודי, מוח יהודי, זיעה יהודית.
    מדינת ישראל נוסדה על ידי יהודים בעבור יהודים ורק יהודים.
    תיקח מהמדינה את היהודים ותקבל אדמה.
    אדמה מאוכלסת פלסטינים – עזה.
    תחלוק את מדינת ישראל עם פלסטינים והמדינה תהפוך אט אט לאדמה. הפזורה בנגב, הבניה הפרועה בגליל. השכונות ביפו ולוד.
    האדם הוא המדינה.
    האדם שאדמתו היא עזה, אום אל פחם, פלסטין – לעולם ימאס בגיהינום מעשה ידיו להתפאר. חיי בגיהינום, וילדיו נולדו בו. כך סוריה, לוב, לבנון. ימאס בגיהינום, לא יבנה מדינה. יחריב אדמה ויהגר ל״מדינה״. פלסטין היא אדמה, לא מדינה. הפלסטינים רוצים ״מדינה״. הם רוצים את ישראל. את כנסת ישראל, את ישובי ישראל, את צבא ישראל שישמור בגופו, את שפע ישראל ושגשוג ישראל. להם ולילדיהם לנצח. וזה סופה של מדינת היהודים. כסופה של אירופה. יהודים שימרו על האדמה שלכם, כ״מדינה״.

  21. הרבי לא שטח פרטי ! ולא ניתן לרכישה פרטית. זה שטח אזורי !
    נבוא לבקר מתי שבא לנו

  22. אפרהייד 2020 בישראל.אין מילה אחרת.כל שאר התרוצים והקשקושים נועדו להסתיר זאת.

  23. אני באמת לא מצליח להבין את המאמר גם ערית תל אביב השקיעה עשרות מליונים אפילו יותר בפארק הירקון ובטיילת
    אז באו ונחליט שרק התושבים ומי שבא למלונות יגיעו לפארק ולטיילת .

  24. אז אני חושב שזה לא כל העיניין, העיניין הוא מה שמותר להם אסור לאחרים, בדיוק ישראל הראשונה והשנייה.
    ולמה אני מתכוון אתם שואלים ?
    גם אני רוצה להקים ישוב קהילתי או לסגור את השכונה בה אני גר עם גדרות ושערים , שלא יכנסו זרים , והמדשאות תמיד יהיו ירוקות נקיות ומטופחות, ואני בטוח כמו שכל המחקרים מוכיחים שכל הילדים שיגדלו בסביבה כזו יהיו הרבה יותר מוצלחים מהילדים שגדלים בערים.

  25. במקום הזה עוד ישפך דם ח"ו.אם הקיבוץ לא יתגמש ויוותר יקרא אסון שכולם יסבלו ממנו ויצטערו על הכל.חברי ניר דוד!!.גמשו,וותרו.הרי אחים אנחנו לא אויבים.יחד בטנק ,בזחלם,בתותחים זה בסדר אנחנו אחואים וברגע של אין טנק,זחלם ותותח לא מכירים אותנו? לא יפה,משפיל,מקומם.תנו גם לנו הציבור הרחב להינות מיופיו של הטבע.בבקשה!!.

  26. ממש לא מסכים עם הסאב טקסט של המאמר הזה. המוחים מוצגים כקיצוניים ובכייניים.
    זה ממש לא מאמר אובייקטיבי. לגבי החרפת המאבק, זה קלאסי במאבקים כאלה, שבו יש לצד אחד אינטרס להקפיא את המצב אז לצד השני מתישהו אובדת הסבלנות.
    לי אישית כאזרח שלא גר באיזור,
    לא קופחתי בצעירותי
    אם אגיע לנחל לא אשמיע מוזיקה
    לא אלכלך
    לא אפתח מנגל
    אשמח לשלם כניסה
    עדייו מפריע שיש השתלטות על מקומות קסומים כאלו.
    אני זוכר שלפני 15 שנה היינו מנסים להסתנן למעיין בעין הנציב, שגם שם הכניסה הייתה אסורה על דעת הקיבוץ ובכל מיני תירוצים מוזרים (ביטוח נגד טביעות?)
    אז לאט לאט הצדק צריך להיעשות.
    והעבודה היפה שעשו אנשי הקיבוץ בטיפוח הנחל מתקזזת כנגד השנים הרבות שהם התייחסו אליו כשטח פרטי לכל דבר .

  27. באופן נדיר אני מסכים עם כל מלה במאמר שפורסם באתר הזה, המוטה בדרך כלל.
    יש מי שגורף הון פוליטי מליבוי יצרים וליבוי שנאות בחברה הישראלית. די!!

  28. לא מדובר,בארגונים קיצוניים או מיליטנטים. מדובר בארגון שמאמין בדיוק כמו רובנו שהטבע שייך לכולנו, ואי אפשר ואסור לנכס אותו. בטח לא לטובת גזלני הקיבוצים הידועים ששדדו אלפי דונמים של אדמות מדינה ששייכים לציבור כולו.זה שצריך להסדיר ולפקח ככה שאנשים לא ילכלכו וישחיתו זה לא תשובה ומענה לעובדה שכל אדמת הקיבוץ כולה היא גזל של אדמות מדינה. במיוחד הנחל שהם הפכו אותו לנחל פרטי. זה כמו שאדם יפלוש לך הביתה ובמשך שנים יבצר לעצמו את הסלון שלך ויטפח וישדרג אותו רק לעצמו. וכשיום אחד תקום להלחם על החזרתו לך…הוא יטען…זה כבר הבית שלי. אין לי בית אחר. חוצפן. אתה פלשת לבית לא שלך. בעיה שלך שטיפחת ושדרגת משהוא שמלכתחילה לא בבעלותך ולא היה מעולם בבעלותך. הגזלן מתלונן שדורשים ממנו לשתף את כולם בנכס לא שלו..כי הוא שדרג לעצמו את הגניבה שלו. חוצפנים!

  29. הנחל לניר דוד. בית שאן תגידו תודה שהקיבוצניקים בנו לכם מדינה.

  30. לכל המלעיזים על ניר דוד אני מבקשת לאמר, יש עובדה אחת שאיתה אי אפשר להתווכח והיא עובדת הימצאותו של קיבוץ ניר דוד במקום שבו הוא נמצא. זהו ביתם של מאות אנשים, הם גרים שם וחיים שם והאסי הוא חלק מובנה מביתם. אתם דורשים מהם לפתוח את ביתם לכל עם ישראל לעשות בו כרצונו, אתם מוכנים לפתוח את ביתכם לכל אדם לעשות בו כרצונו?? כן, יש שם גדר, גם ביתכם הפרטי מוגן בגדר או בדלת עם קוד.אם אינכם מוכנים לפתוח את ביתכם הפרטי לכל עם ישראל, אין לכם זכות מוסרית לדרוש זאת מחברי ניר דוד. אבל, גם אתם רוצים?? יש תוכנית ויש פתרון, לשם תפנו את כעסכם על כך שיש מי שאינו ממלא את חובתו כי הרי יש כבר הסכם משנת 2015!

  31. זה ממש נחמד שהם שיפצו משאב ציבורי, אבל זה לא נותן להם טיפה, אבל טיפב, זכויות יתר בו. אם כן, אני מחר אלך לירדן ואשפץ קטע ואדרוש שלא יכנסו אליו. אלו טעמות הזויות. אם הציבור הרחב היה מלכלך את הרחוב בו אני גר היו לי ארבע אפשרויות. הראשונה, לעזוב. השניה, לנקות אחרי המטנפים, השלישית, לדרוש מרשויות לנקות. הרביעית לחסום את הרחוב. איזו אפשרות אינה מתקבלת על הדעת? אני מניח שגם לתושבי ניר דוד ברור. עירית רעננה בנתה פארק יפהפה וביקשה למנוע שאזרחים שאינם תושבי רעננה להכנס אליו. בג"ץ הורה שמדובר במשאב ציבורי ועל כן לכל אזרחי ישראל זכות כניסה. אתם לא מיוחסים.

  32. נכון הם לא מיוחסים, הם מגינים על הבית שלהם. רצה הגורל ולפני 84 שנים כשעלו על הקרקע שנקנתה מידי הערבים, זרם שם נחל. הם הקימו שם את ביתם, זה הבית שלהם הם גרים וחיים שם. כמה פעמים צריך לחזור על זה עד שזה יכנס לכם לקאבסה (לראש האטום). כל הפארקים שאתם מקשקשים עליהם, אינם מקום מגורים לבני אדם. ומי שלא מפסיק לקלל ולהשמיץ עושה זאת מפני שכנראה הוא מרגיש את עצמו מושמץ ומקולל. בחלק מהתגובות שקראתי הביאו הכותבים עובדות נכונות מהעבר. הם רק שכחו שמדובר כאן בבני אדם שחיים בביתם וזכותם המלאה להגן עליהם מפני פורצים אלימים. אם אתם זועמים ומקופחים, לכו למשרדים שמשהים את הפתרון לבעיית פארק המים שלכם ולשם תביאו את תענותיכם. כאמור חברי ניר דוד מגינים על ביתם מפני פורצים אלימים וזאת זכותם כשם שאתם תגנו בוודאי על ביתכם מפני פורצים אלימים.

  33. ולכם זועקי "הקוזאק הנגזל" שקוראים לעצמם "הקשת המזרחית", יש לי רעיון לניקוז רגשות הקיפוח שלכם. עוטו על מאות בתי המלון שניכסו לעצמם חופי ים ששייכים לכולנו, לכו לחופי הכינרת שהיתה פעם של כולנו, סעו לים המלח ותביטו סביבכם, יש לכם אומץ או שאתם סתם אוסף של נמושות!? לכו להילחם איפה שנמצא הגזל האמיתי ואל תנסו להיות גיבורים על חלשים. שונאים את הקיבוצים?! יש לכם כנראה בעיה אמיתית בהבנת הסובב אתכם.

  34. דוד וולפסון נפטר בשנת 1914 כך שקשה להבין איך יכול היה לתת הלוואה להקמת קיבוץ בשנת 1936 כל זה מעבר לעובדה שמדיניות ההסתדרות הציונית היתה להשתשמש בכספי הלאום היהודי, קרי, תרומות של העם היהודי, לצורך הקמת התיישבות חקלאית וסבסודה. היתה התנגדות לשימוש בהון הלאומי לצרכי המגזר הפרטי. הקיבוצים עם כך אינם גוף פרטי אלא ציבורי והוקמו וסובסדו ע"י כספים לאומיים.

  35. כל אחד יכול לבקר שם, פשוט להזמין מקום בצימרים של הקיבוץ. ולזכותם של תושבי ניר דוד צריך לומר שהצימרים הם ממש חלק מהיישוב, וההליכה לחדר האוכל, היא בשבילים הראשיים לאורך הנחל, ובכל מקום תמיד מחייכים ומקבלים את האורחים בסבר פנים יפות, גם כשוחים בנחל (לנו אף פעם לא אמרו לצאת), וגם כשעושים פיקניק, וזה ממש לא מובן מאליו (כי הבתים נמצאים 5 מטר מהנחל!) ובכל ביקור שם אני רואה גם הרבה דתיים, לכאורה קהל שהייתם מצפים שיהיה מודר, אז פשוט לכו לבקר ותראו בעצמכם שצריך לשמור על המקום הזה כמו שהוא, ולהצדיע לאנשים שהפכו אותו לכל כך יפה, ומוכנים לחלוק אותו עם זרים שמסתובבים ליד הבתים שלהם בכל ימות השבוע (אני הייתי מתקשה מאוד לעשות דבר כזה).

    כמות האורחים בצימרים בכל רגע נתון היא בסביבות ה-50 משפחות/זוגות, נראה לי שזה מספר הוגן וסביר ביחס לקיבוץ של 700 תושבים. וכך גם הקסם של המקום יכול להישמר.

  36. גדי רק חדר האוכל שנבנה הוקם על שמו של וולפסון ובתמורה התבקש הקיבוץ להחליף את שמו. הכסף לקניית האדמות ניתן על ידי מספר הורים של מקימי הקיבוץ, וזה אפשר את עלייתם להתישבות. השאר היסטוריה

  37. הקיבוצניקים אומרים שהצחצחים מבית שאן באים לנחל מחרבנים ומשתינים שם ,למשל ההפגנות מול בלפור
    משתינים ומחרבנים שם מפיצי מחלות ,הטיס שמתגאה וחבריו שמתגאים ילמדו מה אומרים הקיבוצניקים,לטובתם ולטובת המדינה ולטובת הבג"צ המסריח………………

  38. האסי הוא משאב של מדינה ותושביה, כך אומר לו החוק שכולנו שומרים
    האסי הוא נחל שקיבוץ חפן לרגע וצריך אותו מיד להחרים

    שמאל רדיקל מתחכך בגרונו
    ימין פונדימל מחפש את שלו
    ובתווך להם, שניים עומדים
    הקיבוצניק ההוא שקיבל את הכל
    והאם אדמה שרצתה רק לחיות ולא לחדול .

    יום אחד שמאל רדיקל וימין פונדימל
    קמו בבוקר וצעקו זה מחדל
    בו נעורר פה קרב נשסה את כולם בכולם
    ניתן לשחורים לשרוף לבנים
    כמו בדמקה, רק בלי מלכות ובלי מלכים
    בו נשיב את הצדק נחלק את מה שצריך לכולם
    שיהיה פה טוב יותר -מהיום לעולם

    והאם אדמה זעקה לא!!! תחנון לי אליכם
    את כולי כבר השחתתם אנסתם כולכם
    עכשיו גם את מה שנותר,
    השם ירחם

    וימין פונדימל ושמאל רדיקל חייכו ואמרו
    שימות הלבנבן שלקח את הכל
    ושיסבול עוד השחרחר שרוצה גם שלו יהיה איפה לטבול
    נראה ת'צבעים לכולם בברור
    נכניס את כולכם לסחרור
    שתראו בדיוק איך אתם נראים, נלבה בשמחה עוד קצת שנאת חינם

    תתביישו לכם לוחמי צדק פונדימלי רדיקל שמאלנים ימנים
    לשמור על פח זבל שלא יגלוש אתם לא יכולים
    לממן פקחים וחבורות נקיון אין לכם שום עניין לאפשר
    רק לצעוק חמס לשסות לבן בשחור חבר בחבר

    איך לא רואים אתם, המלומדים, שאת היער הזה כולכם עכשיו ביחד כורתים
    אנשי רוח דל שאמטה צדקנים כולכם
    שנאתכם איבדה דעתכם על עצמכם
    קודם כל תדאגו שיש מספיק שקיות אשפה, בחייכם.

    ואז שהכל יתנהל כראוי תוכלו לטעון טענות לאי צדק וחוסר שיפוי
    רק אז יהיה ערך מוסרי לצדקנות שלכם עד אז דיבורכם הוא בזוי

  39. תמשכו צינור מים מהנחל עד לשער – כשתושבי בין שאן יבואו – תנו להם להשתכשך במשאב הטבע דרך הצינור

  40. מה זה "פתיחת יישוב פרטי"?
    הקיבוץ הרי לא קיים יותר. הוא הופרט. אנשי ניר דוד גרים בישוב/ שכונה/ ככל ישוב או שכונה אחרת בארץ. (השכונה שאתה גר בה סגורה?? גם שלי לא).
    והם אנשים פרטיים שלא דואגים כרגע לעם ולארץ (בניגוד לדור המייסדים האידאליסטי) אלא לרווחתם האישית ולערך הנדל"ן הפרטי שלהם. ברור שוילה עם נחל פרטי שווה יותר מוילה בלעדיו! הם גם מתכננים וילות נוספות בצמוד לשפת הנחל… מי בכלל הרשה להם לבנות כל כך קרוב לנחל?
    הנחל אכן של כולנו. זכויות היתר המפא"יניקיות חייבות להיגמר!!! הקיבוצים חסמו את ההתפתחות של בית שאן ועכשיו אכן הגיעה השעה לתקן עוולות היסטוריות בכל רחבי הארץ!!!
    זה כל הסיפור.

    1. אסתר – את הדוגמא הקלאסית למה שתושבי ניר דוד מתכוונים ל"אנשים עם תחושת קיפוח". הקיפוח הוא רק אצלך בראש וכנראה גם בהיסטוריה המשפחתית.
      אף קיבוצניק לא חסם את ההתפתחות שלך, רק את לבדך. וכנראה שהצלחת די יפה.

    2. קיבוצניק , כדי שתהיה מיליונר ההורים של אסתר עבדו אצלך בפחות משכר מינימום.

  41. יש חוק אחד לכולם הקיבוץ עבריין האמת ברורה
    והאפליה של מערכות האכיפה שלא נותנות את הסעד
    המתחייב מציאות זו בהכרח תביא ללקיחת החוק לידים
    ולאנרכיה מסוכנת לכל העם ובפרט לתושבי ניר דוד
    התיסכול מאי אכיפת החוק על הקיבוץ בכל יום גדל והפיצוץ קרוב לצערי הטענה שמדובר בעמל של תושבי הקיבוץ כמוה יכולה לטעון כל מחלקה בצבא ששיחררה אדמה במחיר דמים כי האדמה שלה

  42. ואוו אתם מפסידים. עזבו את כל הספורים ששספרתם אבל רצוי שתדעו דבר אחד. הילדים האלו שמעמידים אתכם על טעותכם ומספרים לכם את האמת. נצחו לא רק שהם יכנסו ונחל וישחו בו אלא שהם גילו את ערוותכם.

  43. גברת איילת מ : כל הנחל הוא רכוש המדינה (חלקה 3 בגוש 20963 ).אין מחלוקת -יש טאבו ויש פס"ד. הגדה הדרומית של הנחל היא גוש 20963 חלקה 17 86,5 דונם ללא תתי- חלקות, והשטח גם הוא בבעלות המדינה (פרצלציה רצונית שטר 4388/2000 ). להזכירך כי תקנה 26 ז לתקנות הנמלים (בטיחות השיט) מאשרת שרשיון משיט הוא במים הפנמיים של ישראל, כולל נהרות ונחלים וכולל האסי יקירנו. לפיכך המדינה החליטה סטטוטורית החל משנת 1982 לפחות כי מותר להפליג באסי . מי זה מזכיר הקיבוץ מול החלטת ממשלה , לכאורה אבו עלי איבן זבלי שיתנגד להחלטות הממשלה ????????????????

  44. נחל האסי מתחיל בסחנה (גן השלושה) והוא המשך טבעי של האתר הציבורי הפופולרי. הנחל הטבעי הפך בכסף ציבורי ע"י רשויות המדינה למין הכלאה בין תעלת מים דקורטיבית לבריכה (הזרימה מאד איטית).

    הגבול בין הסחנה לניר דוד נקבע בשעתו באופן שרירותי ע"י הקיבוץ (שכנראה עדיין מפעיל את הגן לפי זיכיון עלום ומרויח מכך). הקיבוץ עבר הפרטה ובונה וילות למכירה והוא כיום כמו כל ישוב אחר במדינה.

    פתרון פשוט וחוקי למחלוקת הוא לספח את כל הנחל לסחנה, זה יפתור את הבעיות של הגישה לנחל ושל התחזוקה שלו. למבקרים הבאים מהסחנה יהיה אסור להתרחק מגדות הנחל ולטייל בקיבוץ אבל יהיה מותר לשוט ולהתרחץ. הסדר מפורט יקבע ע"י ועדה של המדינה שגם תפקח על ישומו.