פסק הדין במשפט רצח חרירי: תקווה ללבנון, מכה לחיזבאללה

הרשעתו של בכיר ארגון הטרור ברצח ראש הממשלה מעניקה לעם הלבנוני הסובל הוכחה נוספת להתערבות האיראנית המזיקה בפוליטיקה המקומית

מציג לזכרו של רפיק חרירי | Petteri Sulonen

לאחר חקירה שנמשכה מעל לעשור ועלותה הגיעה לסכום מדהים של מיליארד דולר, בית המשפט המיוחד לענייני לבנון שהוקם בחסות האו"ם במטרה לשפוט ארבעה פעילי חיזבאללה בחשד לרצח ראפיק חרירי ב-2005, פרסם לפני כשבועיים את פסק הדין.

בית הדין קבע כי סלים ג'מיל איעש בן ה-56, מפקד בכיר בחיזבאללה, אשם בכל הסעיפים של השתתפות בביצוע פיגוע התופת בביירות בו נהרגו 21 בני אדם נוספים. מנגד, נרשם בלבנון תסכול מסוים על כך שבית המשפט המיוחד לא הצליח להרשיע את שלושת הנאשמים הנוספים שנשפטו על חלקם ברצח, בין השאר בשל הסירוב האיראני והסורי לשתף פעולה עם החקירה.

כתוצאה מכך, התובעים לא הצליחו למצוא ראיה ממשית לכך שראשי חיזבאללה או בכירים סוריים היו שותפים ישירים בהתנקשות בחרירי, למרות שמרבית הלבנונים מאמינים שהיא בוצעה כפעולת תגמול בשל ניסיונו של ראש הממשלה הנרצח לשים קץ להתערבות ארגון הטרור בפוליטיקה. משמעות נוספת של חוסר שיתוף הפעולה הייתה שהמשפט התנהל למעשה ללא נוכחות הנאשמים, כך שקשה להאמין כי עיאש  ירצה את עונשו אי פעם, אפילו שהורשע בביצוע אחד הפשעים ההרסניים ביותר בתולדות לבנון.

למרות כל זאת, עצם העובדה שמפקד בכיר בחיזבאללה נמצא אשם ברצח אחד הפוליטיקאים והדמוקרטים הבולטים שקמו בלבנון מעלה שאלות קשות על תפקידו העתידי של ארגון הטרור במדינה, כמו גם זה של תומכיו באיראן ובסוריה.

בהא חרירי | צילום מסך

זמן קצר לאחר פרסום פסק הדין, בהא חרירי, בנו הבכור של ראש הממשלה הנרצח, אמר לי כי התוצאה מסיום המשפט צריכה להיות סילוק מוחלט של חיזבאללה מהפוליטיקה הלבנונית. "לחיזבאללה אין מקום בעתיד של לבנון", אמר חרירי, שפתח לאחרונה בקמפיין לכינון חוקה חדשה שמטרתה להביא לקץ החלוקה העדתית הוותיקה. בנוסף, הוא מתעקש כי אסור להעניק לכוחות זדוניים כמו איראן שליטה על גורל לבנון.

לדבריו, "חיזבאללה לא יכול לעשות דבר ללא אישור שליטיו הזרים, ולבנון החדשה חייבת להיות מדינה נייטרלית. הדרך היחידה שזה יקרה היא להוציא ממנה את חיזבאללה. במשך שנים היו להם הזדמנויות אך הם לא הצליחו עד כה לספק את הסחורה הם לא יצליחו בעתיד. אסור שאנשים עם דם על הידיים יחזיקו במשרה פוליטית בלבנון".

כעת, האתגר העיקרי עבור חרירי ולבנונים מתונים אחרים הוא גיוס התנגדות אפקטיבית מול השליטה של חיזבאללה בלבנון. זהו צעד מורכב מאוד, בהתחשב בהשקעות האדירות שביצעה איראן בבניית תשתית הטרור של הארגון, במיוחד בדרום לבנון, שם הוא מציב איום מתמיד על ביטחון ישראל.

הקמפיין לסילוק סופי של חיזבאללה מן המערכת הפוליטית בלבנון בהחלט יקבל תמיכה משמעותית מן החומרים שנחשפו במהלך המשפט לגבי קשרי הארגון עם סוריה ואיראן. כך למשל נחשף כי איעש, מלבד היותו מפקד בכיר בחיזבאללה, הוא גם גיסו של עימאד מורנייה, אדריכל הטרור הנודע לשמצה שאחראי בין השאר על זוועות כמו הפיגועים בשגרירו האמריקנית בביירות ובמפקדת הנחתים בעיר בראשית שנות השמונים.

מורנייה, שלקח חלק נכבד בהקמת הזרוע הצבאית של חיזבאללה, היה אורח קבוע הן בטהרן שם עבד בצמוד לבכירי משמרות המהפכה כמו קאסם סולימאני, והן בדמשק שם התגורר עם משפחתו עד לחיסולו בהתקפה אווירית ב-2008. בנוסף, סלים ג'מיל איעש הוא קרוב משפחתו של מוסטפא באדר א-דין, בכיר נוסף בחיזבאללה שהיה בין הנאשמים המקוריים במשפט חרירי ונהרג בשנת 2016 בזמן שלחם לצד כוחות משטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה.

אם כן, האדם שהורשע ברצח רפיק חרירי אינו פעיל חיזבאללה מן השורה אלא בכיר בדרגים הגבוהים ביותר, עובדה שעשויה לסייע לצד בלבנון הנאבק להיפטר אחת ולתמיד מן ההשפעה המזיקה של ארגון הטרור ושליטיו האיראנים


גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. לבנון לבדה לא תוכל לרק את חזבאללה מנשקו ומהשפעתו הפוליטית של הארגון.רק מאמץ בינלאומי רחב שיוכוון מול חזבאללה ואיראן יכול לשנות המצב ולא סביר שזה יקרה בקרוב -העם הלבנוני מסכן

  2. לבנון לבדה לא תוכל לפרק את חזבאללה מנשקו ומהשפעתו הפוליטית של הארגון.רק מאמץ בינלאומי רחב שיוכוון מול חזבאללה ואיראן יכול לשנות המצב ולא סביר שזה יקרה בקרוב -העם הלבנוני מסכן

  3. חלומות באספמיה..
    מי יעיז לצאת נגדם? אפילו צהל מפחד. זאת האמת. אני לא רוצה לחשוב מה יהיה כשאיראן תצליח להעביר לחיזבאללה נשק גרעיני…

    1. ישראל לא מפחדת מחיזבללה זה ביבי הפחדן הוא לא רוצה להכות בהם הוא מחכה עד שהאירגון מתעצם עוד יותר ויהיו לו עוד אמצעי לחימה יותר קטלניות. מה אכפת לו אם ימותו כמה אלפים העיקר שהילדים שלו מוגנים בבלפור. אני ימני ימני אבל יש גבול לכל דבר