"הסכמי השלום מהווים מכה תודעתית קשה לתנועת ה-BDS"

המשרד לעניינים אסטרטגיים מעריך כי תהליך הנורמליזציה "מרוקן מתוכן" את רעיון החרם. השרה פרקש-הכהן: "יציבות מושגת רק בשיתוף פעולה ודיאלוג"

הסכמי השלום שנחתמו השבוע בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין גרמו לפגיעה תודעתית ומעשית בארגוני החרם והדה-לגיטימציה הפועלים נגד ישראל (BDS), כך עולה מדו"ח מיוחד שפרסם אתמול המשרד לנושאים אסטרטגיים. על פי הדו"ח, הנכונות שהביעו חלק ממדינות ערב לקדם יחסי נורמליזציה עם ישראל עשויה "לרוקן מתוכן את רעיון החרם" אותו מנסים ארגונים ופעילים בתנועת ה-BDS לקדם ולהפיץ ברחבי העולם בעשורים האחרונים, וכמו כן לפגוע ביכולתם לקדם חרמות בפועל. לכך יש להוסיף צעדים מעשיים שנקטו מדינות ערב כמו החלטת האמירויות לבטל את חוק החרם והדיווחים לפיהם בחריין מתכוונת לפעול נגד גורמים אנטי-ישראלים

הדו"ח מביא כדוגמה חלק מן התגובות של ארגוני BDS שהביעו ביקורת קשה נגד האמירויות ובחריין על "בגידתן באינטרסים הלאומיים הפלסטינים". כך למשל, ארגון 'סאמידון' גינה בחריפות את הסכם הנורמליזציה, ורואה בו "תוכנית להמשך שיתוף פעולה בין כוחות האימפריאליזם, ישראל, הציונות ומשטרים ריאקציונרים, לצד הגברת המלחמה נגד העם הפלסטיני וכל תושבי האזור הערבי". לדברי הארגון, "הסכם זה צריך רק לחזק את החלטתנו להתגייס, לארגן ולפעול להגנת פלסטין, להתעמת עם האימפריאליזם ולחזק את ההתנגדות".

גם ארגונים אנטי-ישראלים אמריקנים כמו Code Pink תקפו בחריפות את ההסכם. בארגון הצהירו ההתקרבות בין ישראל למדינתו ערב היא לא יותר מ"דיפלומטיה מזויפת" ו"דרך לשמור על המצב הקיים של גניבת קרקעות, הריסות בתים, רצח שרירותי ללא משפט, חוקי אפרטהייד ופגיעות אחרות בזכויות הפלסטיניות". בארגון הוסיפו כי ההסכם "מחזק את ברית ישראל-ארה"ב והמפרץ נגד איראן, מה שיגביר את המתיחות ויגרום למוות וסבל רב יותר".

בארגון (Jewish Voice for Peace' (JVP' הודיעו כי ישראל ממשיכה ב"סיפוח דה-פקטו" באמצעות דיכוי יומיומי של הפלסטינים. בהודעה הודגש גם כי "נורמליזציה עם איחוד האמירויות מוחקת את זהותם של הפלסטינים ומתעלמת מזכויותיהם ודרישותיהם להגדרה עצמית", ולכן יש להגביר את פעילות ה-BDS נגד ישראל. ארגונים אחרים קראו להגביר את החרם הכלכלי נגד ישראל ומדינות ערב המשתפות איתה פעולה, וקיום הפגנות ומחאות מול נציגויות המדינות ומול טקס חתימת ההסכמים.

על פי הערכת המשרד לנושאים אסטרטגיים, המצוקה אליה נקלעו ארגוני ה-BDS לאור השינוי הגיאו-פוליטי המשמעותי במזרח התיכון, תוביל להידוק היחסים בינם לבין גורמים המתנגדים להסכמים ובראשם הרשות הפלסטינית, ויתכן שגם עם חמאס ואיראן. בנוסף, ארגוני החרם צפויים למקד חלק מפעילותם במאמץ מול מוסדות בינלאומיים כמו בית הדין הפלילי בהאג, ומועצת זכויות האדם של האו"ם. הדו"ח מסכם ומעריך כי נוצרה כעת הזדמנות "לשמוט את הקרקע" תחת טיעוני ארגוני ה-BDS ולהציגם כשותפים ב"מחנה ההתנגדות" המנסה לפגוע בתהליכי השלום במזרח התיכון, יחד עם גורמים קיצוניים כמו איראן וארגוני טרור. לדברי מחברי הדו"ח, עובדה זו תפגע ביכולת ארגוני החרם לקדם את פעילותם המעשית בעולם הערבי והמערבי.

השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש-הכהן אמרה עם פרסום הדו"ח כי "ההסכמים הם מסר ברור נגד שנאה וחרמות עבור כלל אויבינו". לדבריה, "ההסכמים מוכיחים לאותם ארגונים שהטיפו ללא הרף בגנות הנורמליזציה והשקיעו משאבים כדי להשריש את משנתם ברחבי העולם הערבי, שהדרך להשגת יציבות במזרח התיכון עוברת אך רק באמצעות שיתופי פעולה ודיאלוג".

עוד הוסיפה השרה פרקש-הכהן כי "כולי תקווה שגם שכנינו הקרובים ביותר יפנימו שהתנגדות לנורמליזציה לא תביא לשלום בר-קיימא, אלא רק תנציח את מעגל האלימות. זוהי נקודת מפנה היסטורית בהזדמנויות לשיתופי פעולה כלכליים תיירותיים, תרבותיים ומסחריים בכל היבטי החיים במזרח התיכון ולביסוס תודעתי של לגיטימציה של מדינת ישראל. שותפויות כאלה הן אלה שייצרו את השינוי שאנו מייחלים לו".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ארגוני ה-BDS לעולם לא ירפו בגלל "מכה תודעתית" או "הרגשת ריקון". האפשרות היחידה היא הגבלות חוקיות על הפעילות הרעה שלהם מתוך ישראל (בשביל זה צריך לפתור את בעיית החונטה של בג"ץ) בשלוב עם ארגון חרם נגדי על גורמים מסחריים ומדינות גרועות במיוחד. וכמובן לקרוא לארגונים האלו בשמם – אנטישמים.

  2. מזמן אמרתי ש ה BDS מסוכן לישראל אולי יותר מתוכנית הגרעין האירנית. ולכן פעיליו צריכים לקבל את אותו היחס כמו שקיבלו מהנדסים ומדענים אירניים שעלו בסערה לשמים. אם תקרה לרוג'ר מפינק פלויד תאונה מצערת יירד נפח הפעילות של הארגון ב 80 אחוז. וזה ישמש גם אזהרה לאחרים. אין לאפשר למישהו לפעול נגד מדינת ישראל חופשי וללא עונש.