מחאת ההרס העצמי

ההפגנות מול מעון ראש הממשלה הפכו מאמצעי למטרה בפני עצמה, והיא בתורה הפכה לכזו שמקדשת כל אמצעי

אפס אחריות. ארוחת ראש השנה של מפגיני בלפור | צילום מסך

מאז שפרצה לחיינו התופעה שנקראת "מחאת בלפור" או "מחאת הדגלים השחורים" השתדלתי באופן אישי לעסוק בה מעט ככל האפשר. כבר מראשיתה היה ברור כי מדובר בחבורה אנוכית ומפונקת שאינה מטרידה את עצמה בזוטות כמו הרס חיי תושבי שכונת רחביה, בעוד "מנהיגיה" לנים וסועדים במלונות יוקרה וזוכים ליחס תקשורתי ומשטרתי מחבק גם כאשר אינם בוחלים באלימות והסתה. למרות כל הרעש שהקומץ הזה עשה והסיקור המוגזם לו זכה באולפנים ובעיתונים, היו על הפרק נושאים מדיניים ובריאותיים חשובים הרבה יותר.

עם הזמן הפרובוקציות החלו למצות את עצמן ואיתן המחאה עצמה הלכה והתדלדלה, נאמנה לכלל הידוע של השמאל הישראלי לפיו ככל שקהל היעד מתמעט כך התנועה מקצינה יותר ולהפך. כלל ידוע נוסף של כל רדיקל מתחיל הוא שכאשר ההפגנות הולכות וגוססות לאיטן, חייבים לייצר פרובוקציה חדשה כדי לחזור ולו לרגע לאור הזרקורים שהפך לסם ממכר, רצוי תוך הגדשה מוקצנת ומוחצנת של הסאה שמחייבת התייחסות גם ממי שהעדיף להתעלם.

וזה בדיוק מה שקרה בערב ראש השנה. בעוד עם ישראל כולו נמצא תחת סגר מחודש ונאלץ להסתפק בחגיגה מצומצמת בשל הגבלות הבריאות ובעוד מספרי המתים והחולים הולכים וצומחים למימדים מבהילים, מפונקי המחאה החליטו שזהו הזמן המתאים לערוך ארוחת חג המונית ומתוקשרת סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, כמובן ללא שום שמירה על מרחק וכמעט ללא מסכות. למחרת בבוקר נוספה לכך מסיבה המונית בחוף תל-אביב, במסגרתה אף מחו נגד הסגר ונשמעו קריאות על כך שהקורונה בכלל לא קיימת.

האם מישהו מכל חבורת המחאה המהוללת עצר לרגע לתהות האם מדובר צעד חכם? לפי התגובות הזועמות ברשתות החברתיות התשובה לכך שלילית בהחלט. אבל גם זה לא יפריע כמובן לפריבילגים שהזדרזו להפיץ ספין חדש לפיו הימין הוא זה שמנסה להשתמש בסרטונים מהארוחה ומהחוף כדי לפגוע במחאה. כרגיל – שלל האשמות נגד כל העולם ואפס אחריות אישית.

כל זה כאמור לא מפתיע את מי שהבין מהרגע הראשון כי מדובר בתנועה פוליטית מובהקת המתכסה כביכול באצטלה חברתית, אך אפילו בתור תנועה פוליטית לכאורה היא לא הצליחה לייצר מסר אחד ברור. החל מ"הפגנת העצמאים" דרך "מחאה נגד שחיתות" ועד למסיבת ריקודים בים – מפגיני בלפור לא אומרים כלום אבל רוצים את הכל. רק רשימת דרישות מעורפלת ללא שום רעיון אמיתי. למרבה האירוניה, כל המהומה הזו תויגה תחת כותרת-העל של "מאבק למען הדמוקרטיה ושלטון החוק", אך מעבר לסיסמאות ולדגלים לא נשמעה מפי הפעילים אפילו מילה אחת על האופן בו הם מתכוונים לקדם את מטרותיהם בדרך הדמוקרטית של פשרה, שכנוע ומשא ומתן, בזמן שהם עצמם מפרים כמעט כל חוק. המחאה "נגד המנותקים" הפכה בעצמה תוך שבועות ספורים למנותקת.

במדינה דמוקרטית מתוקנת, רפורמות צומחות מתוך צורך אמיתי ודרך בניה של שיח חברתי ופוליטי. אך מחאת בלפור מעולם לא התכוונה לעסוק במלאכה המשעממת הזו. הרבה יותר קל וכיף לצעוק כל ערב מול המצלמות ולזעוק כל בוקר מול המיקרופונים. למי יש כוח בכלל לוויכוח על רעיונות או לדיון בעובדות? בסופו של דבר, זה והיה ונותר מאבק על כוח בו איומים באלימות והשתקת דעות שונות החליפו כל שיח אחר. המטרה מעולם לא הייתה רפורמה, אלא הקצנה אשר בשמה ניתן להצדיק הכל ולשרוף הכל.

אין פלא אפוא שההישג הפוליטי היחיד של תנועת המחאה הזו הן ההפגנות עצמן, שממשיכות להיערך גם בעיצומו של משבר עולמי ומול איום כלכלי ובריאותי כמעט חסר תקדים. אפילו במצב הזה, ראשי "הדגלים השחורים" לא מסוגלים לגלות מינימום של אחריות ותועים כעיוורים במסע הרס עצמי אשר מרחיק מהם את רוב קהל היעד, פוגע קשות בתחושת הלכידות הלאומית הדרושה בזמן סגר ומגפה ומסכן את בריאותם שלהם ושל האנשים סביבם.

וכך ההפגנות מול מעון ראש הממשלה הפכו מאמצעי למטרה בפני עצמה, והיא בתורה הפכה לכזו שמקדשת כל אמצעי. לעתים יש בהתלהמות כזו ערך פוליטי מסוים בהלהבת מצביעים והעלאת נושאים חשובים לסדר היום, אך לרוב היא נוטה להיות שטחית, מסיחה את הדעת ממהות ואינה מחזיקה לאורך זמן. הנחמה היחידה היא כאמור ההיסטוריה שמלמדת אותנו על דרכן של תנועות קיצוניות ששרפו את עצמן ברעש גדול לפני שנשכחו במהרה, אם כי כל עוד התקיימו הציבו לא מעט סכנות לחברה כולה. נראה שגם אנשי מחאת בלפור והפוליטיקאים משמאל שמעודדים אותם בהתלהבות עושים את הכל כדי לדאוג שגורלם יהיה זהה.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. כפי שכתבתי בעבר בעידן הטרום קורונה כשערכו את הפגנות בפתח תקווה: יש לעגן בחוק את הגבלת משך זמן הפגנות כלפי אותו האישיות/ נושא. עכשיו במיוחד שיש מגפה בחוץ אסור לעשות, אבל הסיבה העיקרית מיצה את עניין הציבור והמשכה אינה תורמת דבר!

    1. לפחות יש להגביל את מספר המפגינים במוקד אחד בתקופת הקורונה.
      מה כל כך קשה למצוא מוקדים אחרים-מה עם משרד רה״מ? בניין הכנסת? משרדי שרים ובתים של בכירי הליכוד וחוסן לישראל שתומכים בממשלת נתניהו?

  2. אכן חוסר אחריות, והיה עדיף שהמפגינים היו לוקחים הפסקה למשך הסגר.

    גם מנהיגנו לא בדיוק מהווים דוגמה – הטקס בבית הלבן התקיים ללא מסיכות, והחוזרים ארצה משום מה זכו לקבל אישור לבידוד מקוצר. שוב פעם האנשים בעלי הכוח שוגים במחשבה שהוירוס יתחשב בפריוילגיות שהם חושבים שמגיע להם …

    1. ציפית משהו מפוליטיקאים כשכולנו רואים שהכנסת והממשלה לא עברו לזום למרות חוסר ביכולת לנהל אותן תוך שמירת 2 מטר, חוסר ההקפדה של רוב הנוכחים על מסיכות והגיל הממוצע הגבוה של הנוכחים?

      אני בטוח שהמדינה יכולה לממן כמה מחשבים ניידים עם חיבור אינטרנט ומצלמת וידאו לח"כים שצריכים.

  3. אבל עדיין ימשיכו להעמיד פנים שהערבים והחרדים הם המגזרים שמפיצים קורונה.

  4. ומה עם אלפי אם לא עשרות אלפי ויותר חרדים שהפרו ברגל גסה את ההנחיות ונסעו למשפחות שלהם לפני תחילת הסגר כדי לעשות את החג עם המשפחה המורחבת? ומה עם העובדה שלא הייתה שום אכיפה בבתי כנסת לעומת בתי קפה ומסעדות שפתחו את העסק הפרטי שלהם כדי לשרוד ולהתפרנס ודווקא להם המשטרה מתנכלת ומחלקת קנסות?

    1. כי למרות כל הפייק ניוז בתקשורת, מעשית המגזר הבעייתי הוא החילוני.
      החרדים אמנם הבינו באיחור את המצב אבל מיד התחילו בבדיקות המוניות ומאורגנות וכמובן כשבמגזר שלך יש אחוז נבדקים גבוה בהרבה מאחרים-יהיה גם אחוז נדבקים גבוה בהרבה. והקפידו על הכללים ועל הכנסה לבידוד של כל מי שצריך. בינתיים החילונים המשיכו במסיבות והפגנות באין מפריע ובשתיקת התשקורת.
      מזל שהמשטרה מתנהלת מול המגזר הנכון.

      האירוניה היא שגמזו האידיוט החליט לא לפרגן לחרדים על ההתנהלות שלהם ולהמשיך להתעלם מהנושא של כמות הנבדקים פר עיר
      (מה שווה נתון על כמות הנדבקים שנמצאו בכל עיר אם אתה לא מתייחס לתנאי המדגם שלקחת?) אז כמובן שהחרדים החליטו שאם ההשקעה שלהם מופעלת נגדם-כבר עדיף להתנהג כמו החילונים.

    2. ומה עם רוצחי הסמול, שמאשימים את החרדים, כאשר אתם רוצחי הישראלים תמורת מיצובישי מאוסלו, נתפסים מפרים את ההנחיות?

  5. מה שמפחיד אותי באמת היא העובדה שלשמאל נשאר רק קלף אחד והוא ״רק לא ביבי״. הם יודעים את זה וגם השליחים שלהם בבית המשפט יודעים את זה. זיכוי של נתניהו יחסל אותם ולכן הם לא יתנו לזה לקרות. הם שמו את כל המזומנים שלהם על הקלף הזה, לא נסוגו כשהנזק היה מינימלי, ונתניהו סרב לצאת מהמשחק כמו אחרים לפניו. כמו המאפיה או כל אחווה סודית אחרת, הם משתמשים לכאורה בכל האמצעים שעומדים לרשותם לפעול בחשאיות ובנכלוליות. כך הם נתנו לתת לאחת משלהם ללכת בלי לשלם על פשעיה וכך הם יחסלו את מי שהעז לצאת נגדם בגלוי.
    מי שיוצאים להפגין עבורם אלו המזדנבים שלהם, אלה שהשתייכות לשמאל גורמת להם גאווה ותחושת ערך. כל קוראי הארץ שמתקשטים בנוצות של אינטלקטואלים דה לה שמאטע, אלה שמגנים את אדלסון אבל לוקחים כסף גרמני. כל כך עלוב וכל כך עצוב.

    1. אין שום דבר מפחיד בתאוותיהם, של רוצחי הישראלים תמורת מיצובישי מאוסלו.

      הדיונים בבית המשפט פתוחים לציבור וגם אם מגדלי האתרוגים, יזמרו שנתניהו הורשע בזריחת השמש – זה יהיה סוף האמינות של בית המשפח. אם ההרשעה תהיה פוליטית ולא מבוססת במידה מספקת, רק רוצחי הישראלים מסמול וסעייניהם מהחמאס, ינהלו שם הליכים.

      יש אינספור דוגמאות בהסיטוריה של המשפט המערבי, לבתי משפט, שהפכו לזרוע פוליטית של תנועה פוליטית ולאחר מכן, אף אדם לא ראה בהם יותר מפוליטרוקים. אף בארה"ב, יש מספר פסיקות ידועות, שכולם החליטו לא לקיים. זה מה שמצפה לרוצחי הסמול, אם כנופיית הגלימות, תערב פוליטיקה במקום פירוש **מילולי** של החוק (אני יודע, הגנב אהרון ברדק, כבר קרא בחוק/הצ"ח/דברי הסבר ש*אנו דנו והחלטנו שלא לשריין חוק זה" והגנב ברק, אמר **אני אשריין חוק זה** – זה ההבדל בין המשמעות המילולית של החוק, לבין "פירוש" הגנבים בגלימות).

  6. אין שום צורך להתרגש מרוצחי הסמול.

    המסכנים לא מצליחים לרצוח עוד ישראלים בשביל מיצובישי מאוסלו ולכן כל הותר להם, זה בעזרת דיקטטורי המיקרופון, להפיץ כל האשמה ששוקן ממציא היום.

    ממילא, חוץ מרוצחי הסמול, אף אחד לא מקשיב למגדלי האתרוגים וזו הסיבה, מדוע כל נרקסיט סמולני, מתחרפן – חוסר תשומת לב לרוצחי הסמול, תמיד הוכיחה את עצמה 🙂

  7. אוסף של פריבילגים משועממים שחושבים שזה "נורא מגניב" לשחק ב"מרי אזרחי".

  8. כואב הלב כשהנכדים בוכים לי דרך הפל שהם רוצים להגיע אלי לחג.
    ואני אומרת להם שסבא חולה וקשה עם הקרונה.
    כשאני רואה את התמונות מבלפור.
    אני חשה ברע.יש מיוחסים ויש.אזרחים סוג*
    עד מתי רשעים יעלוזו..