דוד רוזן נגד הפרקליטות: ההסכם עם מני נפתלי נערך בניגוד להנחיות

הנציב כתב במענה לתלונת התנועה למשילות כי וינשטיין וניצן העניקו חסינות לנפתלי "טרם בשלה העת". גם מנדלבליט ספג ביקורת על סחבת והתחמקות ממענה

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, היועמ"ש מנדלבליט והנציב רוזן | צילום מסך

נציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות, השופט דוד רוזן, מותח ביקורת חריפה על התנהלות הפרקליטות בפרשת הסכם עד המדינה אשר נחתם עם מני נפתלי, כך עולה מתשובתו לתלונה של התנועה למשילות ודמוקרטיה.

על פי החלטת רוזן אותה פרסם לראשונה נטעאל בנדל הבוקר (שלישי) בעיתון 'הארץ', פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן והיועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין גבו עדות מנפתלי בניגוד להנחיות ועל בסיסה קבעו כי להעניק לו חסינות, שוב בניגוד להנחיות.

בהקשר זה כותב רוזן כי "במועד מסירת עדותו של מר נפתלי (פברואר 2015) במשטרה טרם בשלה העת לשקול חתימת הסכם עד מדינה עימו", ועל כן "במצב הדברים המתואר, לא הייתה בידי המשטרה או הפרקליטות האפשרות לשקול את השיקולים המנויים בהנחיה, שעל יסודם יש לקבל החלטה בעניין מעמדו של מר נפתלי כעד מדינה".

אך למרות זאת כותב רוזן כי "מאחר שבאותו שלב התרשמו גורמי החקירה כי מר נפתלי פעל בהתאם להוראות הממונים עליו ולנוכח נסיבות הפרשה שהיו ידועות כבר אז, החליטו היועמ"ש דאז ופרקליט המדינה דאז, כי קיימת הצדקה להיענות לדרישתו של מר נפתלי ולאפשר את גביית הודעותיו, תוך הבטחה כי הדברים לא ישמשו כנגדו בעתיד".

לאור דברים אלו כותב השופט רוזן כי "היה ראוי להסדיר מעמדו של מר נפתלי בהסכם ברור ומפורט על מנת למנוע מיני הנחות על שיקולים זרים שנשקלו כביכול על ידי הדרגים הגבוהים ביותר במערכת אכיפת החוק", אם כי הוא מוסיף כי לא מצא בחומר שהונח בפניו תימוכין לטענה לפיה עמדו "שיקולים זרים או בלתי עניינים" ביסוד התחייבות התביעה לנפתלי. לבסוף הביע הנציב רוזן תקווה כי בעקבות התלונה בנידון "ייושב ויעוגן כצריך וכנדרש" המצב הקיים של "חוסר בהנחיות".

סחבת והתחמקות

בנוסף לקביעות לגבי נפתלי, הנציב רוזן מותח בהחלטתו ביקורת חריפה על היועמ"ש הנוכחי מנדלבליט שנמנע מלהשיב לפניות בנושא התלונה במשך כשנה ושלושה חודשים, למרות שמונה פעמים בהם פנה הנציב בעניין יחד עם "שיחות רבות עם נציגי לשכתו על מנת להאיץ את קבלת ההתייחסות". בכך ניתנה החלטת רוזן "תוך חריגה מפרק הזמן שנקבע בחוק".

מני נפתלי | צילום מסך

התלונה מטעם התנועה למשילות ודמוקרטיה הוגשה ביוני 2019, ובה מפורטות טענות לפיהן ההחלטה להעניק לנפתלי מעמד עד מדינה במסגרת חקירת פרשת המעונות נעשתה "מבלי שהתקיימו התנאים המהותיים לעריכת הסכם בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא, ובין היתר, ללא עיגון ההסכמות בכתב".

עו"ד שמחה רוטמן, היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה אמר בתגובה להחלטת הנציב כי "מטריד לגלות שבטיפול בענייני מעונות ראש הממשלה ועדותו של אב הבית מני נפתלי הפרו הדרגים הבכירים ביותר, ובהם פרקליט המדינה ניצן והיועמ"ש וינשטיין את הנחיות היועמ"ש בנוגע לעדי מדינה".

לדברי עו"ד רוטמן, "אם המערכת רבת הכוח הזו מפרה את הכללים וההנחיות אפילו כשמדובר בראש הממשלה ובני ביתו, ניתן רק לדמיין את היעדר הסטנדרטים בתיקיהם של אזרחים מהשורה". בנוגע לסחבת במענה מצד מנדלבליט אמר רוטמן כי "העובדה שהיועמ"ש עשה ככל יכולתו כדי להתחמק מבירור התלונה בזמן סביר מעידה על הרצון ל"צופף שורות" ולגבות את הכשלים המערכתיים ומראה שאין כל כלי אפקטיבי לביקורת על בכירי מערכת התביעה של מדינת ישראל".

ביקורת בלי שיניים

החלטתו האחרונה של הנציב רוזן מצטרפת לשורת החלטות אחרות בהן מתח ביקורת על מערכת המשפט, אך באף אחת מהן לא התקבלה החלטה מעשית לנקיטת פעולה או סנקציות. כפי שדיווחנו למשל בדצמבר 2019, השופט רוזן, מתח ביקורת קשה על התנהלותו של שי ניצן בפרשת הודעות הדואר האלקטרוני ששלח לשופטים. בתשובה לתלונה שהגישה ‘התנועה למשילות ודמוקרטיה’ לאחר שנחשפו ההתכתבויות בין פרקליט המדינה היוצא לשופטים, כתב הנציב רוזן כי מדובר ב”תקלה חמורה” והוסיף כי “טוב היה לו ההודעה האמורה לא הייתה נשלחת לשופטים מכהנים”.

רוזן כתב אז כי "בקשת פרקליט המדינה היוצא “להופיע בתקשורת” בעניינה של הפרקליטות כוונה למנהלי הפרקליטות לשעבר, עמם נפגש, ורק בשל שגגה הופצה ההודעה האמורה גם לארבעה שופטים מכהנים שהינם מנהלי פרקליטות לשעבר, שכתובת הדואר האלקטרוני שלהם נותרה ברשימת התפוצה”. לסיכום כתב כי “משנתגלתה התקלה, תוקנה – וניתן להניח כי לא תישנה עוד”.

בחודש יולי האחרון פרסם רוזן החלטה מפורטת נוספת על שורת ליקויים בעניין סגירת תיק החקירה נגד מנדלבליט מ'פרשת הרפז', בה הגדיר בין השאר את החלטותיו של ניצן סביב סגירת התיק כ”התנהלות בלתי ראויה” וקבע כי הוא מוצא פגם במעשיו.

כמה שבועות לאחר מכן, כתב רוזן בנוגע לתלונה על כך שמנדלבליט מחזיק גם בתפקיד פרקליט המדינה המצב “עלול לעורר קושי עקרוני-נורמטיבי במספר היבטים, ובכלל זה מקום בו על פרקליט המדינה להידרש לחומר חקירה בעניינו של היועמ”ש, ולהיפך”. עוד הוסיף רוזן כי "מילוי משרה כפולה…יש בו כדי לפגוע בעצמאות המקצועית הנדרשת מכל אחד מנושאי התפקידים, קל וחומר על רקע העמדתו לדין של ראש ממשלה לישראל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. זו שיטה. גם אילן ישועה ואבי ברגר הם עדי מדינה בלי להיות עדי מדינה (ולכן לא הוגש נגד ישועה כתב אישום על חלקו במכירות יד2, שמוגדרת ע"י הפרקליטות כעסקת שוחד).
    בפרקליטות היקרה שלנו הישראבלוף זו שיטה.

  2. ההסכם הזה הוא שערוריתי מכל כיוון שמסתכלים עליו, גם אם הוא חוקי. הרעיון שבו הפרקליטות והמשטרה משתמשים בחקירה על קניית ארוחות בבית ראש הממשלה באותן שיטות כמו בחקירת ארגוני פשע מאורגן שבה העבריין הקטן מקבל חסינות כדי להפיל את הראשים הגדולים מעיד על היחס של אותם אנשים לראש הממשלה ולאשתו. בסופו של דבר האיש היה צריך חסינות מכיוון שהוא עבר לכאורה על החוק, לא? כלומר עמדה כאן המילה שלו (לא על קניית סמים או רצח אלא על ארוחות!) מול מילה של שרה נתניהו (שלא לדבר על עניינים אחרים שנמחקו לו). האפשרות שהאיש קיבל את ההחלטות בעצמו ואולי אפילו לקח לעצמו יותר ממעשר (יש לזה מינוח בחוק) עומדת וקיימת, אבל מישהו החליט להאמין דוקא לו ולתת לו חסינות כדי שיעיד נגד נתניהו! כל זה נעשה כאשר התקשורת השמאלנית, "כלב השמירה של הדמוקרטיה", נותנת לזה גיבוי וחיפוי ומשמשת כמקהלת מעודדות.
    לדעתי המסקנה היחידה שאפשר להגיע אליה מכל הפרשה הזאת (מעבר לכך שהריקבון אוכל את הפרקליטות ומערכת המשפט מבפנים) היא שהשמאל בכללותו (כנראה בכל העולם) הקצין ועבר לצד האפל של ההיסטוריה. הרי כל האנשים הללו בגרמניה, לא כולם היו אנשים רעים. הם עשו את מה שהם עשו כי גרמו להם להאמין שכל האחרים הם כאלה והמטרה לעולם טוב יותר מקדשת את האמצעים.

  3. מבטיח כי אתן אמון מוחלט במערכת המשפט הישראלית רק בעוד 72 שנים.
    עד אז אשלים את מסכת חיי בסלידה ותעוב של המערכת הנ"ל. ובחוסר אמון מוחלט.
    מאסנו בהם כמו מהקורונה. סליחה, לא כמו קורונה, הרבה הרבה יותר.

  4. רבותי, יש כבר "עייפות חומר" בנושא הזה. והאמת זה כבר לרוב הציבור לא משנה. אלה שרוצים "להכנס" במנדלבליט, ומערכת המשפט בכלל  כבר מזמן לא זקוקים לעוד חיזוקים.
    לעומתם אלה שהגנה על מערכת המשפט היא בעדיפות עליונה אצלהם מסיבות מקרו עמוקות – ה"נשמה" של המדינה הזו – יגנו עליה בשעה מיוחדת זו בחירוף נפש בלי התייחסות לפרטים – כמו למשל כל התחקירים וה'חשיפות' למיניהם.
    בנושא הזה היום כבר הכל פוליטי. אם ביבי יכול ללכת לבחירות ולהחליף את שר המשפטים אז שיעשה זאת. אחרת חבל על הזמן

  5. מתי יואיל כב השופט רוזן לתת " שניים " לקביעותיו???
    התנהלות כב השופט נראית כמו שפיכת מים קרים על מים רותחים כדי לצננם ולמחוק את רישומם כדי שלא יידרש המשך תגובה ולא תידרש סנקציה!!
    זה לא מרתיע את החוטאים,אדון רוזן!!

  6. מתי יואיל כב השופט רוזן לתת " שניים " לקביעותיו???
    התנהלות כב השופט נראית כמו שפיכת מים קרים על מים רותחים כדי לצננם ולמחוק את רישומם כדי שלא יידרש המשך תגובה ולא תידרש סנקציה!!
    זה לא מרתיע את החוטאים,אדון רוזן!!

  7. כשחוקרים ארגון פשע מאורגן לא מדקדקים בקטנות.
    זה מה להב433 עושה, זה ה די אנ איי הארגוני שלה, וזה מה שעשו לביבי ולמערכת סביבו. פרקו את המכונה שסביבו כמו ארגון פשע (חובבני) בורג אחרי בורג.
    וכל חקירה היא פתח לגיוס עדים וסוכנים ופתיחה של חקירות נוספות והטרדה של ארגון הפשע שיתגונן ויורתע ויבזבז זמן במקום לייצר פשיעה נוספת.
    אז מני לא קיבל עונש אבל הוא כבר לא יישב בבלפור ויעשה שם את העבירות שעליהן קיבל חסינות. וגם שרה תיזהר כשהיא תזמין ארוחות.
    אם ביבי היה באמת מושחת וגם קצת חכם הוא היה או מוצא איך לפצות אותו נותן לו קביעות למשל בדואר כדי שלא יכבס בחוץ את הכביסה המלוכלכת. או עושה לו מה שעשו ל ו.ז. מדען הלייזר.

    1. מדהים! יחידה לחקירת פשע מאורגן חוקרת את אשת ראש הממשלה על קניית אוכל(!) וכל זה מלווה בכמויות של שנאה ורעל שהתקשורת שופכת על האשה הזאת מבוקר עד ערב. רק השמאל מסוגל לרמה כזאת שפלות.