ביקורת ספר: 'אשת הברזל' מרתקת גם בעברית

ממש כמו חייה של מרגרט תאצ'ר, הביוגרפיה המתורגמת עמוסה בדרמה והתרחשויות ומהווה מסמך חשוב עבור מי שרוצה להעריך טוב יותר את מורשתה

מנהיגה, לא סחבקית. מרגרט תאצ'ר | Bart Molendijk / Anefo

בחייה של מרגרט תאצ'ר היו את כל המרכיבים לסיפור מרתק. היא פילסה את דרכה לצמרת בנחישות ומרקע צנוע, בעלת חוש רטורי נדיר וערמומיות פוליטית וכמובן האישה הנכונה שהגיעה בזמן הנכון כדי לחולל את הרפורמות האדירות שהצילו את בריטניה השוקעת. יכולת לשנוא או לאהוב את תאצ'ר, אבל בוודאי שלא היית יכול להישאר אדיש לדמותה.

כל אלה הביאו לכך שתאצ'ר היא אחת המנהיגות המתועדות ביותר בעת המודרנית, עם הררי מילים שנכתבו עליה ועל פועלה בעודה בחיים, סדרת ספרי זיכרונות שחיברה בעצמה ועוד כרכים רבים שראו אור אחרי מותה. כעת גם לקורא בעברית יש הזדמנות ללמוד קצת יותר על ראש ממשלת בריטניה בין השנים 1979 ל-1990, עם תרגום הספר 'אשת הברזל' מאת רובין האריס בהוצאת שיבולת.

האריס שימש כיועץ לתאצ'ר ואחד מכותבי הנאומים שלה, מה שמעניק לספר זווית ראיה מעניינת אך גם כזו שיש לקרוא בעין ביקורתית: מצד אחד, המחבר ליווה מקרוב את הגיבורה ברבים מרגעי השיא שלה והיה שם כדי להבין את כל המהלכים מאחורי הקלעים ולספק לקוראים מידע חדש וחשוב, אך מצד שני לעתים הקירבה יוצרת מבט אוהד יותר אם ירצה בכך המחבר ואם לאו.

באופן כללי האריס עושה עבודה טובה באיזון הדברים, ומשתדל להציג גם את חסרונותיה, חולשותיה ושגיאותיה של תאצ'ר לצד הצלחות וזכויות רבות. ליבת הספר היא מסע כרונולוגי בחייה של תאצ'ר, החל מהילדות ובעיקר מאביה שנטע בה מוסר עבודה וכנראה שגם את המשיכה לחיים הציבוריים, דרך הטיפוס המפרך לפסגת הסולם הפוליטי, התמודדות עם היותה אישה ואמא לצד ניהול קריירה מצליחה, המהפכות שהובילה והמשברים עמם התמודדה עד הנפילה.

מטבע הדברים, חלקים נרחבים מוקדשים להתעמקות בנושאים כלכליים שהיו חשובים מאוד לתאצ'ר ולבריטניה בכלל, אם כי לעתים הקורא עשוי לחוש שהוא צולל עמוק מדי לשברי האחוזים של מיסי הנדל"ן או שינוי המגמות במחירי החלב. בהקשר הזה, תיאור המאבק הבלתי-מתפשר בוועדי העובדים המתפרעים ובייחוד הניצחון בשבירת שביתת כורי הפחם האלימה מגלה מלאכת מחשבת של מנהיגות מצד פוליטיקאית שלא חששה לנקוט בצעדים לא-פופולריים אך הכרחיים. נקודה נוספת שאפשר לזקוף לחובת התרגום נעוצה בקושי להעביר לקורא ישראלי שפחות מצוי בפרטים את מורכבות המערכת הפוליטית הבריטית, על שלל מחוזותיה, שיטת הבחירות והייצוג בפרלמנט, ממשלות הצללים והדמויות השונות. לשם כך היה אולי כדאי להקדיש הקדמה מבארת במקום פתח הדבר מאת ח"כ איילת שקד שאינו מחדש או מוסיף במיוחד.

לאחר שהצילה את בריטניה מסף התהום הכלכלית אליה הגיעה בשל עשורים של ממשלות בזבזניות וחסרות אחריות, תאצ'ר הפכה בהדרגה גם למנהיגה בולטת בזירה הבינלאומית כאשר הובילה מדיניות קשוחה בכל הקשור ליחסי בריטניה ואירופה (ויתכן שבכך בישרה את הברקזיט), שיחקה תפקיד מרכזי במאבק הבין-גושי בימי המלחמה הקרה (והקשר המיוחד שיצרה עם הנשיא רייגן) ואפילו הובילה וניצחה מלחמה משלה במערכה הדרמטית על איי פוקלנד. גם לאחר פרישתה מראשות הממשלה תאצ'ר המשיכה לשמש כמתווכת משמעותית בסכסוכים עולמיים, שחלקם מפורטים בספר ומאירים צד פחות מוכר בקריירה שלה.

לסיום מקדיש האריס פרק נפרד ומעניין במיוחד לניתוח האישיות של תאצ'ר ולשאלה כיצד אופייה השפיע על פעולותיה. כאן אנו למדים למשל כי למרות התדמית הקשוחה כלפי חוץ, אשת הברזל לא חסרה בקסם אישי ונשי ולא התביישה להפעיל אותו במקרה הצורך. האופי הזה הוא כמובן חלק בלתי-נפרד ממורשתה, אותה מסכם האריס ככזו ששינתה את הפוליטיקה הבריטית "מן היסוד וככל הנראה באורח בלתי הפיך", בעיקר מבחינת שינוי החשיבה הכלכלית לכל רוחב הקשת הפוליטית והשכבות בעם, באופן שלטענתו "הועיל מאוד לבריטניה, קבע את ייצובה ואת שגשוגה".

אם ניקח לרגע את זווית הראייה המקומית, אי אפשר שלא להתפעל במהלך הקריאה מכמויות האנרגיה האדירות שהשקיעה תאצ'ר (יחד עם אחרים) בניסוח וחידוד רעיונות מדיניות ובמאמץ לא רק לשכנע אחרים בחשיבותם אלא גם ליישם אותם בפועל. בעידן הפופוליזם השטחי בו אנו חיים כיום, העומק האינטלקטואלי והרצינות של תאצ'ר מהווים תזכורת חשובה לכך שעיסוק במהות אמור להיות בראש סדר העדיפויות של מנהיגים, לא פחות מדחף אישי ומשמעת עצמית שגם מהם היו לה בשפע. דבר שדווקא בולט בחסרונו לאורך 500 הדפים שמתארים חיים שלמים של מאבקים ופוליטיקה, הוא מושג "הייעוץ המשפטי" שמופיע ארבע פעמים בלבד ובהקשרים שוליים, עוד דוגמה להבדלים בין אז להיום.

הספר, ממש כמו חייה של מרגרט תאצ'ר, עשוי להיות לעתים עמוס ומציף מדי בדרמה והתרחשויות מצד אחד ובפרטים מעייפים מצד שני, אך הוא בהחלט מהווה מסמך מעניין בעברית ותוספת חשובה למדף של כל מי שרוצה להעריך טוב יותר את המורשת של אשת הברזל ואחת המנהיגות הבולטות של העולם החופשי.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר