סתימת פיות ברשת: טוויטר ופייסבוק הצטרפו לקמפיין של ג'ו ביידן

ענקיות הרשת חסמו בצעד חסר תקדים שיתוף תחקיר ה'ניו-יורק פוסט' שחשף כי ביידן נפגש עם בכיר בחברת גז אוקראינית שהעסיקה את בנו

מי מנסה לחפות עליו? ג'ו ביידן | LoboStudioHamburg, Gage Skidmore

אנדי סטון, מנהל מחלקת מדיניות התקשורת בפייסבוק (ובעבר יועץ במפלגה הדמוקרטית), הודיע אתמול בבוקר כי ענקית המדיה החברתית תתחיל "להפחית" את ההפצה של התחקיר שפורסם ב'ניו-יורק פוסט' ובו נחשפו הודעות דוא"ל לפיהן ג'ו ביידן נפגש עם בכיר בחברת הגז האוקראינית 'בוריסמה' לבקשת בנו האנטר.

באחת מהודעות הדואר האלקטרוני שפורסמו ב'פוסט', הבכיר האוקראיני ואדים פוז'רסקי מודה להאנטר ביידן על כך שהזמין אותו לוושינגטון להפגש עם סגן הנשיא ב-2015. אם הדיווח ב'פוסט' אכן מדויק, המשמעות היא שהפגישה בין ג'ו ביידן לאיש העסקים נערכה מספר חודשים לפני שביידן הפעיל לחץ מדיני כבד על ממשלת אוקראינה כדי שתפטר את ויקטור שוקין, התובע המיוחד שחקר את הפרשה בה חברת הגז שילמה להאנטר ביידן 50 אלף דולר מדי חודש עבור מומחיותו לכאורה.

על פי כל סטנדרט עיתונאי, אלו הן בחלט חדשות שראוי לדווח עליהן. אך במקום שמבקרי התחקיר ישאלו שאלות רלוונטיות או ינסו להפריך אותו באמצעות עובדות, כמה עיתונאי שמאל מוכרים החליטו פשוט לחסום אותו לחלוטין והזהירו את עמיתיהם ואת עוקביהם ברשתות משיתוף התחקיר. זהו רעיון גרוע מאוד.

בשעות אחר הצהריים, גם חברת טוויטר הצטרפה לפייסבוק בהגבלת ההפצה של הסיפור, כאשר החלה לאסור על משתמשים ברשת לשתף אותו בפומבי ואף מנעה את שיתוף הכתבה במסגרת שיחות במסרים פרטיים. חשבון הטוויטר של דוברת הבית הלבן קיילי מקאנני ננעל ונחסם לאחר ששיתפה את התחקיר, כמו גם החשבון של ה'ניו-יורק פוסט' ועד רבים אחרים שצייצו אותו מחדש.

כל ההשתקה הממוקדת הזו נעשתה ללא שום סיבה אמיתית נראית לעין. במהלך השנים האחרונות התפרסמו בארה"ב אינספור סקופים מהדהדים בכלי תקשורת כמו 'ניו-יורק טיימס', 'וושינגטון פוסט' או CNN, שהתגלו לבסוף כמבוססים על מידע כוזב ממקורות לא ידועים. באף אחד מהמקרים האלה לא פייסבוק ולא טוויטר הדאיגו את עצמן משיטת גילוי המקורות של הכותב. אף אחת מהכתבות האלה מעולם לא צונזרה.

אפילו היום, משתמשי הטוויטר חופשיים לשתף כתבות המתבססות על 'מסמך סטיל' המפוברק בו נטען כי קיימת קלטת סודית המתעדת את דונלד טראמפ מטיל את מימיו על יצאניות במלון במוסקבה, למרות שאנו יודעים כי ככל הנראה מקורו של מידע כוזב זה הגיע ממקור זר שניסה להשפיע על הבחירות ב-2016.

לאחר ההחלטה לחסום את התחקיר על ביידן, בטוויטר ציינו תחילה את סעיף "חוסר בדיווח אמין" מתוך מדיניות החברה כדי להצדיק את הצנזורה של עיתון ה'פוסט', אחד העיתונים הנקראים ביותר במדינה. למרות שאמינות הסיפור עדיין לא ודאית, בטוויטר לא הציעו שום ראיה לכך שהמידע המוצג בו הושג באופן לא-חוקי. מנגד, טוויטר מעולם לא החילה סטנדרטים דומים כאשר ב'ניו-יורק טיימס' פרסמו את החזרי המס של הנשיא טראמפ, למרות שמי שהייתה לו גישה למסמכים כאלה ושיתף אותם עם העיתון ככל הנראה עבר על החוק.

בתחקיר של ה'פוסט' נטען כי הודעות הדוא"ל נמצאו במחשבו של ביידן כאשר נמסר לתיקון בשנה שעברה, וכעת נמצא בידי ה-FBI. בכל מקרה, כל הפרטים נמצאים כעת ברשות הציבור. דמוקרטיה בריאה עם תקשורת מתפקדת ועצמאית יכולה להתווכח, לחקור ולבדוק בקפדנות כל מידע חדש, אך היא בוודאי לא יכולה להחליט פשוט למחוק סיפור. ההחלטה לגבי מה קוראי החדשות יקראו היא בוודאי לא התפקיד של חברות טכנולוגיה גדולות שמתיימרות לספק למשתמש פלטפורמה נייטרלית.

יתכן כי אפשר להיות נדיבים מעט עם פייסבוק וטוויטר לטעון שכללי השימוש באתרים משתנים כל הזמן, מסובכים מדי ואולי גם לא הוגנים מבלי משים. אך ההנחה הסבירה יותר היא שענקיות הטכנולוגיה מסמנות סיפורים מסוימים ככאלה שעשויים להזיק למועמד המועדף עליהם לנשיאות.

כמו שקורה כמעט תמיד במקרים כאלה, ניסיון ההשתקה פוגע בסופו של דבר במשתיקים, במוניטין של פייסבוק וטוויטר ובתעשיית הטכנולוגיה כולה. בנוסף, הוא מציב את התעשייה בפני זעם פוליטי ובסכנה מהטלת עוד רגולציות ומגבלות שכבר נידונו מספר פעמים בקונגרס. ומעל הכל, עצם הניסיון להשתיק תמיד הופך את הסיפור המושתק לגדול יותר, ומרחיב את מעגל האנשים שנחשפים אליו.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. כמו בפרשת האי היווני היועץ מאזוז אביר המשפט סגר את התיק של קבלת כספים של בנו של שרון עבור "ייעוץ". גם היום מי בודק את הכספים שמקבל ברק עבור מה?

  2. "דמוקרטיה בריאה עם תקשורת מתפקדת ועצמאית יכולה להתווכח, לחקור ולבדוק בקפדנות כל מידע חדש…"
    אם הכוונה היא לאזרח הממוצע אז נראה שכותבי המאמר ממש תמימים. יש להם איזה אידאל אוטופי כזה של "האזרח הביקורתי האידיאלי" שמסוגל לקרוא ולחקור, לאמת עובדות, ולהגיע בעצמו לאיזו מסקנה הגיונית לפיה יקבל החלטות. זו ממש תמימות. האזרח הפשוט, לא משנה אם ימין או שמאל ואיפה בעולם, רחוק שנות אור מהדימוי האוטופי הזה, ולראיה אין ספור המחקרים בפסיכולוגיה חברתית שמראים על סמך מה אנו מקבלים החלטות ומפעילים שיקול דעת, איזה סוג מידע אנו בכלל מחפשים, ומה גורם לנו להשכנע. היטיב לתאר את הסיטואציה צ'רצ'יל, שאמר ברוב שנינות כי "הטיעון הכי טוב נגד הדמוקרטיה הוא שיחה של 5 דקות עם המצביע הממוצע".

    ובכן, מדוע שלא נפיץ פשוט מלא פייק ניוז, כולם על כולם, נפרסם ונהדהד ונצייץ, וניתן לאזרחים לקבוע מה אמת ומה שקר? כן, ממש. פייק ניוז קיים מימין ומשמאל, וכשנתקלים בו יש להסיר אותו. והעובדה שלדמוקרטים טוויטר או פייסבוק ויתרו היא מקוממת ממש, אבל לא נותנת הכשר להפיץ פייק ניוז מהצד הרפובליקאי. המאמר שהוסר מטוויטר היה פייק ניוז וטוויטר מסרה שהיה קושי מאוד גדול לבסס אותו. רק שלנשיונל ריוויו לא נוח, כי הפעם זה פוגע במועמד שלהם לנשיאות. חבל מאוד. מלוחמים גדולים נגד פייק ניוז (בזה אני מזדהה איתם) היה ניתן לצפות הרבה יותר.

    1. כל מילה בתחקיר הייתה אמת ומבוססת על מסמכים ועדויות. ביידן קשישא עצמו הודה במילותיו שהוא פעל כדי להשפיע על החקירה באוקראינה וניתן לשמוע אותו
      כאן – https://youtu.be/RpQZ0e-Ux7w

      מה שטוויטר עשו זו צנזורה פוליטית גרידא ומהלך טיפשי במיוחד. נשיונל רוויו יצאו נגד זה ובצדק. אחרי הכל, יש להם קצת יותר יושרה עיתונאית ואישית מאשר ידידך קלמן

    2. אם צ'רצ'יל כמוך נגד הדמוקרטיה, אז למה מעניין אותך להשמיץ תחקיר עיתונאי על חקירת FBI אודות מועמד במערכת בחירות בארה"ב?

      או הדבר היחיד שאתה לוחם נגדו, זו האמת על נוכל סמולני שניצל את מדיניות החוץ של ארה"ב כדי להעשיר את משפחתו?

  3. הימין חייב להבין שהדבר הכי חשוב הוא "תקשורת" בלעז "טלוויזיה" לא בימ"ש עליון, לא פרקליטות, אלא תקשורת, היא מעצבת דעת קהל, היא משפילה אף מרוממת, היא מחליטה מה על סדר היום, ומה לא! היא גם תעמולת בחירות בתוך תוכניות בידור, וגם מקדמת חילוניות ע"פ מסורת בתוכניות סאטירה! חייבים ערוץ ימין איכותי, לא ערוץ 20, אלא ערוץ עם השורה הראשונה של הפרשנים, סייון רהב מאיר, עופר חדד, צבי יחזקאלי, ינון מגל, בועז ביסמוט, הראל סג"ל, ריקלון, וכו', הימין מזניח את הציבור שלו, אנחנו צריכים כל יום לשמוע את אברמוביץ וליאל ומצליח וויס, תשאירו אותם לברבר עם עצמם והאופוזיציה!!!