"יום עצוב לדמוקרטיה, זה ניסיון להלך עלי אימים"

יו"ר הקואליציה לאחר שנחקר בחשד לאיום על היועמ"ש: "משתיקים מחנה שלם, תופעה ממשטרים חשוכים". השר אוחנה: "תעודת עניות לפרקליטות, בושה"

ח"כ מיקי זוהר והיועמ"ש מנדלבליט | צילום מסך, Pixabay

חבר הכנסת ויושב ראש הקואליציה מיקי זוהר זומן הבוקר (חמישי) לחקירה במשטרת ישראל "שעניינה חשדות הנוגעים לעבירה של סחיטה באיומים", לשון הודעת המשטרה. עוד נמסר כי החקירה מתנהלת באישור וליווי פרקליטות המדינה.

החקירה התבצעה בעקבות דבריו של ח"כ זוהר בראיון לרדיו 103FM לפני כשלושה שבועות, בו התייחס לחשיפת הקלטת בה נשמע היועמ"ש מנדלבליט טוען כי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן "אוחז אותו בגרון" כאשר אינו מחליט על עילת סגירת התיק נגדו. זוהר הגיב לחשיפה ואמר בין השאר כי "זה רק טפח אחד שנחשף, ואני מבטיח לכם שעוד יחשפו בקרוב דברים. תהיה פה רעידת אדמה, לא תהיה שום ברירה לאביחי מנדלבליט אלא להתפטר מתפקידו ולבטל את כתבי האישום נגד נתניהו". זוהר הבהיר מאוחר יותר את דבריו בראיון נוסף אך למרות זאת פורסם בהמשך כי בפרקליטות שוקלים לפתוח נגד ח"כ זוהר בחקירה וכי המשנה לפרקליט המדיה נורית ליטמן שוחחה עם ראש האגף החקירות בעניין, שיחה שככל הנראה הובילה לחקירה היום.

זוהר עצמו פרסם היום פוסט בדף הפייסבוק שלו בו כתב כי מדובר ב"יום עצוב לדמוקרטיה שלנו". לדברי ח"כ זוהר, "בשנים האחרונות הובלתי שיח בלתי מתפשר בכל הנוגע להתנהלות הפרקליטות והמשטרה, עשיתי זאת מבלי לחשוש למרות כל האזהרות שקיבלתי". הוא הוסיף כי "אני לא מתחרט על כך שהבעתי את קולם של רבים שלא יכלו לזעוק, אני זה שזעקתי במקומם נוכח העוול הנורא שנגרם לנו בשנים האחרונות".

עוד כתב זוהר כי "אין אדם אובייקטיבי במדינה שלנו שלא יסכים עם העובדה שמדובר בתופעה מסוכנת של ניסיונות השתקה של מחנה שלם. תופעה שמקומה במשטרים חשוכים, בטח לא בדמוקרטיה מפוארת כמו ישראל. ידעתי שכאיש ימין שנאבק למען האמת של כולנו, אני עלול לשלם מחיר, אבל כנראה לא שיערתי בדעתי עד כמה רחוק ילכו בניסיון להלך עליי אימים". זוהר סיכם וכתב כי "אני סבור שהחלטת הפרקליטות והמשטרה לפתוח נגדי בחקירה כדי למנוע ממני לבקר את התנהלותו של מנדלבליט, תהיה הרסנית למערכת אכיפת החוק ואף עלולה להביא לאובדן מוחלט של אמון הציבור בה, שגם כך נמצא בשפל של כל הזמנים".

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הגיב גם הוא לדברים וצייץ: "מסכים איתך מיקי ידידי היקר. בנושאי חקירות אנשי ציבור מן הסתם אינני יכול להורות למשטרה את מי/על מה לחקור, אך זו תעודת עניות למשטרה, ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות שהתקיימה חקירה על התבטאות לא מוצלחת (שהובהרה לאחר מכן!) בראיון רדיופוני. פשוט בושה".

יושב ראש הכנסת יריב לוין כתב בפייסבוק: "איני יכול לקבל מצב שבו חבר כנסת נחקר בשל התבטאות שלו שנאמרה במסגרת תפקידו הציבורי. עד היום הכרנו מושג של ״תביעת השתקה״ שמטרתה להרתיע אדם מלומר את עמדתו על ידי הגשת תביעת דיבה בסכום גבוה. היום, נקבע מושג חדש של ״חקירת השתקה״ שמטרתה להרתיע אנשי ציבור מלומר באופן חופשי את עמדתם. לדבריו, "חסינות חברי הכנסת נועדה בדיוק לצורך הזה, כדי להבטיח שיוכלו לבקר את מערכות השלטון ולהביע את עמדתם ללא מורא. הכוח המצוי בידי רשויות אכיפת החוק הוא כוח עצום. השימוש בכוח הזה חייב להיות זהיר, מידתי ובעיקר ענייני. השימוש בכוח הזה לשם ״חקירת השתקה״ מעיד על שיבוש קשה של שיקול הדעת ושל הבנת מגבלות הכוח".

ח"כ איילת שקד צייצה: "חקירתו של ח"כ מיקי זוהר בגלל התבטאות אומללה, עליה הוא התנצל, היא אות קלון למערכת האכיפה במדינה דמוקרטית. טוב תעשה מערכת אכיפת החוק אם תחזור בה". ח"כ ניר ברקת כתב: "חקירה של נבחר ציבור על אמירה לא ראויה בראיון שעליה כבר התנצל, היא טעות קשה בשיקול הדעת של הפרקליטות והמשטרה. על כולנו מימין ומשמאל להתנגד לחקירות בעלות ריח פוליטי".

אכיפה בררנית

כפי שדיווחנו לאחרונה בהרחבה, מספר תושבים המתגוררים בסמוך לביתו של מנדלבליט בפתח תקווה זומנו לחקירות משטרה לאחר דברים שאמרו לו במפגש אקראי ברחוב.

אחד מהם היה ירון רז שאמר בשיחה עם 'מידה': “התחושות הן קשות. למה בתור אזרח שומר חוק אני צריך לשבת בתא מעצר? מה עשיתי? לא היה פה שום ניסיון לתקיפה או איום, אז כל הרעש הזה ושבעה חודשים של תיק פתוח רק בגלל בדיחה שזרקתי למאבטח? אין יותר חופש ביטוי במדינה? כל הסיפור יצא לגמרי מפרופורציה וזה רק מראה שאצלנו לא כולם שווים בפני החוק”. ארז נסימי שעבר חוויה דומה סיפר: "אתה מגלה יום אחד שהמדינה שחלמת עליה וחשבת שהיא דמוקרטיה לא ממש שונה. זה מאוד מתסכל וקשה להאמין שדברים כאלה קורים במדינה נורמטיבית והעולם ממשיך כאילו כלום”.

עו"ד איתמר ברקאי המתמחה במשפט פלילי אמר ל'מידה' בעקבות מעצרי האזרחים כי “ההתנהלות שמתוארת במקרים שהתפרסמו מעלה תחושה של דיקטטורה, שמי ששולט בה הם פקידים שמנסים לקבוע לאזרחים מה לחשוב ומה להגיד". לדבריו, התנהלות זו בולטת עוד יותר לאור מקרים חמורים של  "הפגנות של גורמי שמאל אנרכיסטיים מול הבית של מנדלבליט, וכשפעילים רדפו אחריו לבית הכנסת ולמכולת, הטרידו ואיימו באמת, אני לא זוכר שהיו מאבטחים ולא זוכר שראינו מעצרים ופתיחת תיקי חקירה למרות שכל המקרים מתועדים".

כזכור, פעילי שמאל שונים הפגינו במשך שנים מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה בדרישה שיפתח בחקירה נגד ראש הממשלה, ובמקרים רבים השמיעו נגדו התבטאויות חמורות. אחד מהם היה אלדד יניב שבין השאר כינה את היועמ"ש  “היועץ המשפחתי“, “המשבש הראשי“, “פייק מנדלבליט“, “מפר האמונים הראשי“, “פחדן“, הבטיח “להפוך עליו את השולחן” והצהיר: “יש לנו עוד הפתעות בשבילך, לא תמשיך לגנוב את המדינה”.

בחודש ינואר 2018, מספר ימים לפני ההפגנה מחוץ לבית הכנסת בו אמר מנדלבליט קדיש על אמו שנפטרה, פרסם יניב סרטון בו אמר: “מנדלבליט חושב שעזבנו אותו, הוא לא מבין שאנחנו חוזרים אליו גם. אנחנו הולכים להפתיע אותו שהוא לא יודע מאיפה זה יגיע אליו”.

איש ציבור אחר שהתשלח באופן אישי נגד מנדלבליט במשך חודשים ארוכים הוא ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שכינה למשל את היועמ"ש "רכיכה", כתב על "חרפת מנדלבליט", טען כי הוא אחראי ל"שיבושים", "עיכובים" ו"מריחה מסריחה" בחקירות נתניהו, האשים אותו ב"אחריות למותו של שלטון החוק" וב"השחתה נמשכת". בכל המקרים לא נודע על חקירת משטרה בעניין.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. למי שמאיים בסחיטה
    אבל לא למי שסוחט באיומים
    כי איך אמר פעם מישהו
    "אם אתה רוצה ל… אז ת… אל תאיים"
    יהיה מי שיגיד שככה נראה הימין ב"משילותו" מדבר על
    במקום שיעשה את

  2. רק הליכוד אשם. עשרות שנות שלטון רופס ומתרפס בפני שמאלני המשפט והאקדמיה. רק על עצמכם יש לכם להלין.

  3. הבנתי. לאזרחי ישראל אסור להגיד שמעשיו השפלים של אביחי מנדלבליט יחשפו,

    אבל לליאת בן ארי, מותר לאיים על פרקליטים אחרים.

    זו לא תופעה ממשטרים חשוכים – זו התנהגות רגילה לחלוטין של פקיד לא נבחר, אשר רוצחי אוסלו מאפשרים לו לעשות כרצונו/ה, כיוון שכך רוצחי אוסלו שואפים לגנוב את השלטון – בהמצאת כתבי אישום. היות והישראלי הסביר, אינו רוצה לאפשר להם לרצוח עוד ישראלים, בקלפי.