אחרי הבחירות: ברש"פ מנסים להחזיר את הגלגל האמריקני לאחור

ברמאללה מרוצים מחילופי השלטון בארה"ב ומצפים לאיזון במדיניות החוץ, אך חוששים מצעדים חד-צדדיים נוספים עד לעזיבת טראמפ את הבית הלבן

מחמוד עבאס וג'ו ביידן | צילום מסך

ארבע שנים קשות עברו על הרש”פ בזמן שלטונו של דונלד טראמפ כנשיא ארה”ב, וכעת נרשמת בהנהגתה תחושת גדולה של הקלה ובמיוחד אצל מחמוד עבאס המכיר היטב את ג’ו ביידן. הציפיה הפלסטינית היא שבחירתו של ביידן לנשיאות תוביל לכך שארה”ב תנקוט מדיניות מאוזנת יותר כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני לאחר שבארבע השנים האחרונות היא הייתה, לדעתו של מחמוד עבאס, מוטה לגמרי לטובתה של ישראל.

יחד עם זאת, קיים חשש פלסטיני מיידי לגבי השאלה מה יקרה עד ה-20 בינואר, מועד כניסתו של הנשיא החדש לבית הלבן, או במילים אחרות: האם ינצל טראמפ את תקופת הביניים עד לחילופי הממשל כדי לנקוט צעדים חד-צדדיים כלפי הרש”פ כמו למשל בתחום הסיפוח בשטחי הגדה וביצוע חד-צדדי של אלמנטים נוספים של 'עסקת המאה'.

גורמים בכירים ברש”פ מביעים חשש כי הימין הישראלי ילחץ על הנשיא טראמפ לקבוע עובדות בשטח כדי להקשות על הממשל הבא. הם חוששים כי טראמפ ינסה לקבע את תוכנית 'עסקת המאה' באמצעות מזכר הבנות שייחתם בין ארה”ב לישראל או באמצעות חילופי מכתבים בין הממשלות, במטרה להפוך אותה למדיניות אמריקנית רשמית במזרח התיכון.

ההנהגה הפלסטינית המתינה בקוצר רוח לירידתו של דונלד טראמפ מהבמה הפוליטית האמריקנית. מבחינתה, הוא גרם את הנזק הגדול ביותר לבעיה הפלסטינית מאז 1967 בכל סוגיות היסוד: ירושלים, פליטים, התנחלויות, גבולות הקבע ועוד. הנשיא טראמפ הכריז על ירושלים כבירת ישראל, העביר אליה את השגרירות האמריקנית מתל-אביב, סגר את משרדי אש”ף בוושינגטון, הפסיק את הסיוע הכספי האזרחי לרש”פ ולאונר”א, הכיר בחוקיות ההתנחלויות ופרסם את תוכנית 'עסקת המאה' שעל פיה תקום מדינה פלסטינית על 70 אחוזים בלבד משטחי הגדה לאחר שורה של תנאים בלתי אפשריים שעל הפלסטינים לבצע.

כמו כן הוא הניע את מדינות ערב לפתוח בתהליך נורמליזציה עם ישראל בניגוד ליוזמת השלום הערבית ולהחלטות הליגה הערבית. עד כה נענו לכך שלוש מדינות ערביות: איחוד האמירויות, בחריין וסודאן אך מדינות ערביות נוספות ממתינות להצטרף לתהליך אחרי הבחירות בארה"ב.

הציפייה של הנהגת הרש”פ היא שהנשיא החדש ג’ו ביידן יאזן את הבעיה הפלסטינית מבחינה בינלאומית ויצמצם את הנזקים המדיניים שנגרמו לפלסטינים בתקופת שלטונו של טראמפ. עם זאת, יש הבנה בקרב ההנהגה הפלסטינית שהנשיא ביידן לא יפעל לבטל את הסכמי הנורמליזציה שכבר הושגו או את ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל. הנשיא ביידן לא יחזיר את השגרירות האמריקנית לתל-אביב, אך הפלסטינים מצפים לכך שהוא יחזיר לקונסוליה האמריקנית בירושלים את המעמד שהיה לה והיא תהווה בעצם את תפקיד השגרירות האמריקנית במזרח ירושלים שהיא מבחינתם בירת המדינה הפלסטינית.

הפלסטינים שואבים עידוד מדברים שאמרה קמלה האריס, סגניתו של ג’ו ביידן, ב-28 באוקטובר כאשר טענה כי הממשל החדש יבטל צעדים שעשה קודמו בקשר לפלסטינים: ”אנו מחוייבים לפתרון שתי המדינות ונגד הסיפוח והרחבת ההתנחלויות. אנו נגד צעדים חד צדדים, נחזיר את הסיוע הכלכלי לרש”פ, נפתח מחדש את משרדי אש”ף בוושינגטון ונפתח את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים”.

חידוש המשא ומתן

ההנהגה הפלסטינית בהחלט מצפה שהנשיא ביידן יבטל את תוכנית 'עסקת המאה' של טראמפ ויציג  מתווה מדיני חדש המבוסס על עקרון שתי המדינות, כאשר קו ההתחלה לחידוש המשא ומתן הוא הקו בו הסתיימו הדיונים בין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לבין יו”ר הרש”פ מחמוד עבאס.

גורמים בכירים ברש”פ אומרים כי כמחווה לנשיא החדש וכצעד בונה אמון עם הממשל החדש, תהיה מוכנה הרש”פ לחדש את המשא ומתן עם ישראל לאחר שהיא תחדש גם את התיאום הביטחוני עמה ותסכים גם לקבל את כספי המיסים שישראל גובה עבורה, שני צעדים שהופסקו במחאה על תכנית הסיפוח. ההערכה ברש”פ היא שבתגובה יפתח הממשל מחדש את משרדי אש”ף בוושינגטון ויחדש לאלתר את הסיוע הכספי לרש”פ הסובלת ממצוקה כספית קשה.

ברש"פ מצפים גם שהממשל החדש יתמוך ביוזמה המדינית של מחמוד עבאס. התוכנית הפלסטינית היא למחזר את ההצעה של יו”ר הרש”פ בנאום שנשא באו”ם בספטמבר 2018 במטרה לכנס בתחילת השנה הבאה ועידת שלום בינלאומית, זה אמור לקרות אחרי שהנשיא החדש יכנס לבית הלבן בינואר 2021.

עבאס שיגר ב-30 באוקטובר איגרת למזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש ובה הודיע על נכונותו לדון בסוגיות של הסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים במסגרת מנגנון בינלאומי ובלוח זמנים מוגבל בוועידה בינלאומית לשלום שתכונס בתחילת השנה הבאה. המגמה של מחמוד עבאס היא לנסות ולנטרל את התפקיד המסורתי של ארה”ב כמתווך העיקרי בין ישראל לפלסטינים. על פי דיווח בעיתון 'א-שרק אלאווסט' ב-30 באוקטובר, באיגרת שכתב מחמוד עבאס למזכ”ל האו”ם הוא הסביר כי עריכת הוועידה הבינלאומית וקביעת מנגנון רב-לאומי יעזרו לצדדים לנהל משא ומתן על בעיות הסדר הקבע על בסיס החוק הבינלאומי והחלטות האו”ם בפרק זמן קצוב.

עבאס ביקש ממזכ”ל האו”ם לנהל מגעים עם הרביעייה הבינלאומית (קוורטט) ומועצת הביטחון  לכינוס ועידה בינלאומית לשלום עם כל הסמכויות ”כדי לפתוח במשא ומתן שיביא לסיום הכיבוש הישראלי, הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים ופתרון בעיית הפליטים על פי החלטה 194 של האו”ם”. הצעת עבאס מבוססת על עקרון פתרון שתי המדינות, והוא שלח את האגרת למזכ”ל האו”ם לאחר שבדיון במועצת הביטחון ב-26 באוקטובר תמכו רוב חברות מועצת הביטחון בהצעה הזו. הפלסטינים שואבים עידוד רב מהתמיכה הזו והם רואים בה הצעה נגדית וכלי לנסות ולטרפד באמצעותו את תכנית השלום האמריקנית  המכונה 'עסקת המאה'.

הרש”פ נמצאת במצב קשה בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ, וכעת מנסה לסובב את הגלגל לאחור בתקווה שג’ו ביידן כנשיא יסייע לה במשימה. מחמוד עבאס רואה ברוב החברות במועצת הביטחון שתומך בתוכניתו התפתחות חשובה מאוד. הוא יודע שארה”ב יכולה להטיל וטו על כל החלטה במועצת הביטחון, אך הוא מקווה שממשל חדש בראשות ביידן ימנע מכך.

מדובר בניסיון מחודש לנסות לכפות על ישראל באמצעות האו”ם את מתווה הפתרון לבעיה הפלסטינית שהוא בעצם “הקווים האדומים” הפלסטינים, דהיינו הקמת מדינה בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ופתרון בעיית הפליטים באמצעות זכות השיבה. עם זאת, ברש”פ מבינים כי כוחו של הנשיא מוגבל מכיוון שנשמר הרוב הרפובליקני בסנאט. ג’ו ביידן הוא גם ידיד ותיק של ישראל ולא יפגע באינטרסים האסטרטגיים והביטחוניים שלה, אולם הציפייה הפלסטינית היא שהוא ישנה את הטקטיקה המדינית כלפי הסכסוך בכל הקשור לסיפוח, התנחלויות ופתרון הקבע, גם אם יהיה קשה לו לשנות את המצב שכבר נקבע בקשר למעמדה של ירושלים והנורמליזציה עם מדינות ערב.

אזהרה סעודית

מי שניסה בסוף השבוע האחרון להנמיך את הציפיות של ההנהגה הפלסטינית מהנשיא החדש היה הנסיך הסעודי תורכי אלפייצל, ראש המודיעין הסעודי לשעבר. אתר ערוץ “אלערביה” פירסם ב-6 בנובמבר דברים שאמר בכינוס של מכון מחקר באבו-דאבי, שם טען בין השאר כי אם ג’ו ביידן יבחר לנשיא הבא הוא לא יבטל את הצעדים שעשה ממשל טראמפ לתמוך בישראל כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל או הריבונות הישראלית ברמת הגולן.

להערכתו, ג’ו ביידן גם לא ייסוג מהסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן. הוא הזהיר את הפלסטינים כי “אם הם מצפים שג’ו ביידן יהיה שונה מדונלד טראמפ בכל הקשור ליחס שלו לישראל הרי שמצפה להם אכזבה גדולה”.

דבריו של הנסיך הסעודי משקפים דעות של פרשנים רבים בעולם הערבי לפיהם “טראמפ וביידן הינם שני צדדים של אותה המטבע”, ומניחים כי ישראל לא תיפגע מהמדיניות של הממשל החדש בכל הקשור לאינטרסים המדיניים והביטחוניים שלה בנושא הפלסטיני, שאיננו צפוי לעמוד בראש סדר היום של הממשל החדש.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. המאמר התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. הנסיך הסעודי צודק אבל לא מפני שביידן וטראמפ הם שני צדדים של אותו מטבע אלא בדיוק להפך.
    בעוד טראמפ באמת רצה לשפר את העולם, ביידן עסוק בעצמו ובסביבתו. אך טראמפ השאיר לו הפתעה קטנה-ע"י הנעת העולם המוסלמי המתון וישראל ללא חתימת ההסכם המרכזי(ישראל-סעודיה) הוא השאיר לו הזדמנות לגנוב את הקרדיט ולהשיג לעצמו פרס נובל באמצעות יצירת הסכם ישראלי-סעודי וכך קשר לביידן את הידיים בכל הנוגע למזרח התיכון.

  2. השימוש במילה 'איזון' במהלך המאמר הזה הוא מאוד מטעה. צריך לומר: 'יטה חזרה'. מאתר כמו מידה הייתי מצפה להבין את השלכות הטרמינולוגיה על התודעה ולהיזהר יותר.

  3. הם רוצים גלגול לאחור:
    ביטול הסכמי השלום, החזרת השגרירות למדינת תל אביב, החזרת הגולן, פתיחת שגרירות פלסטין בוושינגטון, חידוש הזרמת כספים למחבלים, הקמת פלסטין, החזרת פליטים, מנוי אובמה לתפקיד מפתח,
    קידום רביעית הנשים שונאות בנפש את ישראל, מנוי סנדרס היהודי שונא נתניהו וישראל בכלל לתפקיד מפתח, אה שכחתי … הסכם אוהד עם איראן והצלתה מהחלפת השלטון שם, ועוד ועוד …
    ובא גואל לשמאל ולתקשורת הישראלית !!!

  4. אין לצפות לדבר טוב מהשלטון של ביידן – ביידן כבר לא בעניינים והשלטון יהיה מנוהל למעשה ע"י האגף הקיצוני של המפלגה הדמוקרטית. במקרה הטוב, כמו עוד קדנציה של אובמה. בין השאר כדאי כבר להתכונן לכך שהשמאל יקבל כסף וייעוץ אמריקני בבחירות הקרובות בישראל.