הבחירות בארה”ב מגבירות את המאבק הפנימי באיראן

הוויכוח בין המתונים הקוראים לחידוש השיח עם ארה"ב לשמרנים הדוגלים בהמשך התנגדות ובדלנות ניצת מחדש, לקראת הבחירות באיראן בשנה הבאה

נשיא רוחאני (מימין) והמנהיג העליון ח'אמנאי | Khamenei.ir

הבחירות בארה”ב ממשיכות למקד את תשומת הלב של הצמרת והתקשורת האיראנית והיא מדווחת על מהלכן, תוצאותיהן והשלכותיהן בעמודיה הראשונים. מרבית ההתייחסויות לועגות לבלבול, לפילוג ולאובדן הדרך בו נתונה ארה"ב בעקבות תוצאות הבחירות. העיתון 'וטן אמרוז' המחיש זאת בקריקטורה מדממת בעמודו הראשון (11 נוב’) לפיה עזיבתו הצפויה של טראמפ צפויה להעמיק את הפילוג בארה"ב.

הצמרת הדתית-פוליטית באיראן מדגישה את הנזקים שנגרמו לאיראן בגין המדיניות האמריקנית ואת חוסר נכונותה לדון בפתיחתו מחדש של הסכם הגרעין עם הממשל החדש ש”ייבחן במעשים ולא במילים”. בהקשרים אזוריים, איראן קוראת למדינות האזור לשוב ולשים מבטחן במסגרות שיתוף פעולה אזוריות ולא להיות תלויות בארה"ב וישראל. בזירה הפנימית, ועל רקע הבחירות הצפויות לנשיאות באיראן (מאי 2021), שב ומתחדד הוויכוח בין המחנה השמרני למחנה הרפורמיסטי על התועלת שבניהול מו”מ ומתן עם ארה”ב וסביב השאלה האם בסופו של דבר מדובר באותה גברת בשינוי אדרת.

מנהיג איראן ח'אמנאי הדגיש הן לפני והן אחרי הבחירות כי בכל מקרה “אמריקה בשקיעה” ללא קשר לזהות הנשיא, ונראה כי הוא נוטה יותר לכיוון המחנה השמרני. מכל מקום, סוגיית היחסים עם ארה”ב צפויה לתפוס מרכזי בבחירות לנשיאות באיראן בשל השלכותיה המכריעות על כלכלת איראן ורווחת תושביה. מנהיג איראן חזר על עמדותיו בעבר ולפיהן לבחירות בארה"ב אין כל משמעות עבור איראן. הוא המעיט בחשיבותן ואמר כי לא חשוב מי יהיה הנשיא הבא בארה"ב מכיוון ש“שקיעתה של ארה"ב היא ודאית…המצב בארה"ב והשיח הפנימי באמריקני עצמו סביב הבחירות הוא בבחינת מופע ראווה לפנים המכוערות של הדמוקרטיה הליברלית בארה"ב. לא חשוב מה תהיה התוצאה, דבר אחד ודאי – שקיעתו הפוליטית, אזרחית, מוסרית של המשטר האמריקני".

נשיא איראן חסן רוחאני ניצל את כינוס ראשי המדינות של Shanghai Cooperation Organisation, ואמר בנאומו כי הבחירות בארה"ב המחישו כי לא רק שהעולם דוחה את מדיניותו השגויה של ממשל טראמפ, אלא גם הציבור האמריקני מאס בה וכי תוצאותיהן מוכיחות כי “מדינה המפזרת איומים, מטילה סנקציות, משתמשת במקלות ונוקטת טון מאיים ובריוני נגד אומות, נוקטת במדיניות שגויה ומטעה".

רוחאני תקף את המדיניות החד-צדדית של ארה"ב ואמר כי איימה על שיתוף הפעולה הכלכלי הבינלאומי בשנים האחרונות ועתה נדרשים המנהיגים הנבחרים להטמיע את המסר ששדרו הבוחרים האמריקניים, ולתרגמו לשינוי מדיניות החוץ שלהם וקשריהם עם מדינות אחרות. נשיא איראן הוסיף, ברומזו להסכם הגרעין עם איראן ממנו פרש (מאי 2018) נשיא ארה”ב טראמפ, כי דבקות מחודשת בחוקים, תקנות והתחייבויות הבינלאומיות, כיבוד זכויותיהן של מדינות אחרות ופיצוין על נזקים שספגו, הם צעדים בסיסיים הכרחיים להשבת האמון בארה”ב ברחבי העולם.

מסר תקיף

שר החוץ האיראני זריף המבקר בפקיסטאן, אמר (10 נוב’) כי גורל הסכם הגרעין תלוי בהתנהגותה של ארה"ב וטהרן ממתינה לראות כיצד יתנהל הממשל ובאלו פעולות ינקוט בנוגע להסכם הגרעין. אשר לבחירת ביידן אמר זריף כי “אנשים בודדים אכן חשובים, אך חשוב לראות כיצד יתנהל הממשל”.

משרד החוץ האיראני פרסם הודעה הלועגת למדיניות שנקט הממשל האמריקני נגד איראן. דובר המשרד סעיד ח’טיבזאדה אמר כי “ממשל טראמפ צעד בדרך הלא נכונה במשך כמה שנים, ומדיניות המקסימום לחץ שהנהיג הובילה למקסימום תבוסה”. הוא הוסיף, ברוח דברי שר החוץ, כי איראן תעקוב מקרוב אחרי צעדיו ומדיניותו של הממשל הנכנס וכי לארה”ב די זמן לשוב מדרכה המוטעית. ח’טיבזאדה התייחס להסכמי השלום שנחתמו לאחרונה בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין והבהיר כי הבחירות בארה"ב:

שגרו מסר חדש למזרח התיכון…איראן הושיטה את ידה לשכנותיה (אולם) המדינות (איחוד האמירויות, בחרין וסעודיה) שקנו את ביטחונן מפסיכופטים בארה"ב ובישראל צריכות לשוב במהרה לחפש שלום וביטחון ולפעול במסגרת ההקשרים האזוריים. אם הן רוצות להמשיך לשים את כל הביצים בסל האמריקני הרי שזה כבר אינו בטוח עבורן"

הדובר הכחיש כי איראן כבר יצרה קשר עם צוות המעבר של ביידן והבהיר כי “באופן עקרוני, איראן לא תהיה בקשר עם אף גורם מחוץ להקשרים הנוגעים להסכם הגרעין, במיוחד לאור העובדה שאף ממשל לא נכנס עדין לתפקידו”. הוא שב והדגיש כי איראן לא תהיה מוכנה לערוך שינויים בהסכם הגרעין: “ההסכם שייך לעבר ולא ניתן לפתוח ולדון בו שוב…ארה”ב הפרה את החלטה 2231, נסוגה מהסכם הגרעין וגרמה נזק עצום לעם האיראני ועליה לפצות על כך".

מחלוקת מחודשת

בזירה הפנימית באיראן, תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב – כחצי שנה לפני הבחירות לנשיאות באיראן – הציתו מחדש את המחלוקת בין תומכי דיאלוג עם ארה”ב לבין מתנגדיו. הנשיא רוחאני ושר החוץ זריף ויתר תומכי הדיאלוג עם ארה”ב, שוב סופגים אש עזה מצד המחנה השמרני שממשיך לזכות לתמיכת ולגיבוי משמרות המהפכה והמנהיג ח’אמנאי, המתייחס בביטול לתוצאות הבחירות וממשיך להטיף לכלכלת התנגדות.

 העיתונים ואמצעי התקשורת המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי מנסים להביע בגלוי תקווה כי חזרתה של ארה”ב למסגרת הסכם הגרעין תאפשר חידוש הדיאלוג בין איראן ליתר המעצמות ובין ארה”ב לאיראן בפרט, דבר שיביא להקלה בסנקציות ואף להסרת הלחץ הכלכלי הקשה בו נתונה איראן.

כותרות ראשיות ומאמרי מערכת של עיתונים רבים במחנה הרפורמיסטי מדגישים כי העם האיראני שב ותולה תקווה שהממשל העתידי בוושינגטון יבשר על עידן חדש עבור העם האיראני. מאמרים אלה קוראים לממשלת רוחאני (הצפוי לסיים את תפקידו במאי 2021) וכלל מערכות השלטון לא לפספס את ההזדמנות ולהיכנס למו”מ עם הממשל האמריקאי החדש. גורמים במחנה קוראים לנשיא רוחאני להפעיל את מלוא השפעתו על ח’אמנאי כדי שיסכים למהלך דיפלומטי שיביא להתנעת השיחות עם ארה”ב ולפתיחת ערוצי מו”מ במידה וממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין או ינהל מגעים מאחורי הקלעים באשר לתנאים הנדרשים מאיראן כדי לאפשר את חזרתה של ארה"ב למסגרת ההסכם.

בראיון שנערך עם ביידן ברשת CNN בספטמבר 2020, הוא הדגיש בין היתר כי ”יש דרך טובה יותר” וכי ארה”ב תחזור להסכם אם איראן תעמוד בכל התחייבויותיה, והוא ישמש נקודת פתיחה להמשך המו”מ). לדבריו, ארה”ב תעלה גם את נושא זכויות האדם (הוצאתו להורג של המתאבק נויד אפכארי והמשך מעצרה של עורכת הדין נסרין סתודה) ואת הפחתת המתחים באזור ובעיקר בתימן.

התחזקות ערך הריאל האיראני מול מטבעות זרים, לאחר הצניחות ההיסטוריות בששת החודשים האחרונים והירידה ניכרת במחירי כלי הרכב והזהב בשווקי איראן, פורשו כהשלכות חיוביות של ניצחון ביידן, וליתר דיוק, סילוקו של דונלד טראמפ מהזירה.

העיתון 'אעתמאד' כתב (ב-8.11) כי “השמרנים ממשיכים להתנגד בתוקף לדיאלוג במסגרת הסכם הגרעין. “הם מתעלמים מהעובדה שהמדינה זקוקה לתוכנית ברורה ואף דחופה כדי לצאת מהמשבר. הרי במסגרת התנאים של FATF (The Financial Action Task Force) ובגלל הסנקציות האמריקאיות, אין נגישות לתוכנית או דרך חלופית זולת להסכם הגרעין. הם מודעים לכך שאפילו הכספים שלנו שהוקפאו בעיראק, דרום קוריאה וסין שאינם תלויים בארה”ב, לא משתחררים”.

העיתון מסכם וקובע כי נראה כי “קיום דיאלוג לאומי שיבוסס על אינטרסים לאומיים בכדי להגיע למדיניות סדורה ואחידה מול התנאים שיציב לנו העתיד, הוא דבר הכרחי…מתוך עמדה פנימית אחידה ניתן להציג תוכניות תלת-ממדיות לטווח הקצר, הבינוני והאורך, המבוססות על הסכם הגרעין, כדי להסיר את הסנקציות ולהגיע לממשל תקין בפוליטיקה הפנימית, והגורם המציג תוכניות כאלו יכול גם בפרספקטיבה של השנה הבאה להיות הנשיא הבא בבחירות הקרובות (יוני 2021) של איראן.

יד פלדה בכפפות משי

השמרנים מצידם תוקפים את המחנה הרפורמיסטי ומכנים גורמים מתוכו כבוגדים ש”שוב רוצים “לבזבז” את זמנו של העם ולתלות את כל היבטי החיים והפרנסה והכלכלה של המדינה ושל האזרחים בארה”ב”. עיתוני המחנה מדגישים כי הרפורמיסטיים “מייפים” את הפנים של ביידן ושל הדמוקרטים בשעה שהיד של הדמוקרטים “היתה ועודנה עשויה מפלדה אך מוסתרת מתחת לכפפות משי”. לשיטתם, ג’ו ביידן הביע תמיכה נלהבת בהתנקשות בקאסם סולימאני והיה יד ימינו של ברק אובמה שהחל בתכנון וביצע הסנקציות הכי קשות ואכזריות על איראן שנמשכו אף בעידן הקורונה. המחנה השמרני מדגיש כי אין הבדלים של ממש בין ביידן לבין טראמפ והדמוקרטים הם רק הפנים היפות יותר של אותה המדיניות ואותן הכוונות של אותם יישם עד כה המחנה הרפובליקני נגד איראן.

באותה נשימה, השמרנים שקראו אחרי מנהיג איראן מדגישים כי הבחירות האמריקניות שבו והוכיחו בצורה הכי ברורה כי ארה”ב היא רק מעצמה לכאורה בשעה שהיא חברה מפולגת שסובלת מבעיות עמוקות רבות, ואין איראן צריכה לתלות כל תקווה במדינה כזו הנמצאת בשקיעה מתמשכת מבחינה מוסרית, חברתית ופוליטית.

העיתון 'כיהאן' המזוהה עם מנהיג איראן, הזכיר ב-9.11 לנשיא רוחאני כי “העוינות האמריקאית נגד איראן לא החלה עם טראמפ ותסתיים עם ביידן”. העיתון כתב כי רוחאני וממשלתו הפכו למעין קבצני נדבות ששוב מתחננים לדיאלוג עם אמריקאים במקום להשקיע את מלוא האנרגיה שלהם בחיזוק יסודות המדינה והעצמה הפנימית של איראן. לדעת העיתון, ממשלת רוחאני פגעה קשה בפרנסת העם ושוב מעבירה את הכדור למגרשים אחרים כדי לחפות על אוזלת ידה. 'כיהאן' מזכיר בין היתר כי הנשיא רוחאני אמר לפני מספר שבועות לעם האיראני לא לקלל את ממשלתו בגלל המצב הכלכלי הקשה מכיוון ש“כתובת הקללות הוא הבית הלבן שנקט בסנקציות הכי מרושעות נגד איראן”.

השמרנים מדגישים כי “הבורות והתמימות הבלתי נסלחות של הנשיא רוחאני, השר זריף והממשלה "קשרו את גורל חיי העם האיראני ואת כלכלת המדינה להסכם הגרעין, ולכן אסור לאפשר להם לחזור על תמימות זו. במקום “להזיל ריר” מהידיעות על ניצחון ביידן, עליהם לפעול ביתר שאת בתשעת החודשים שנותרו לעבודת הממשלה הנוכחית כדי לחזק את יסודות כלכלת ההתנגדות עליה הכריז המנהיג ח’אמנאי. המחנה השמרני שב והדגיש כי ממשלת רוחאני הזניחה את העצות והקריאות הרבות של המנהיג בשבע השנים האחרונות על הצורך בניהול והתנהלות נכונה וקפדנית של ענייני הכלכלה ומאבק אמיתי ורציני בשחיתות, יישום רפורמות אמיתיות במערכת הבנקאית ועוד.

מעבר לזאת, כאשר שנת בחירות לנשיאות עומדת בפתח, השמרנים מביעים חשש עמוק כי הרפורמיסטים ישתמשו בקלף הדיאלוג עם ארה”ב ככלי חדש לקדם את המועמדים שלהם בבחירות לנשיאות בשנה הבאה, כאשר ינסו למנפה לשיפור במצב הכלכלי כפרי של חידוש הדיאלוג. בין היתר, השמרנים מעלים חשש כי מחנה היריב יקדם את המועמדות של שר החוץ זריף לנשיאות בנימוק שרק נשיא כמותו יכול לנהל מו”מ מועיל מועיל ומוצלח עם ביידן.

יחד עם זאת, השמרנים מותירים פתח קלוש לחידוש ההדברות עם ארה"ב וקובעים כי רק אם תמלא שורה ארוכה של תנאים שאיראן תציב בפניה, אז ניתן להסכים לחזרתה של וושינגטון לשולחן המשא ומתן, אך בשום אופן אין להיכנס לדיאלוג על סוגיות אחרות (טילים בליסטיים, זכויות אדם, סוגיות אזוריות). השמרנים מדגישים כי יכולת הטילים הבליסטיים של איראן היא “נשמת אפה” של ההגנה על שלמותה ובטחונה של איראן ואסור לדון עליה.

חשבון פתוח

גורמים שמרנים בולטים מדגישים כי אין הבדל בין ביידן לטראמפ, אך ללא ספק הסתלקותו של טראמפ היא בגדר בשורה משמחת עבור איראן מכיוון שהוא עמד מאחורי ההתנקשות בקאסם סולימאני. העיתון ג’וואן המזוהה עם משמרות המהפכה הדגיש כי סילוקו של טראמפ מקל במעט על המועקה הכבדה על ליבו של העם האיראני, אך החשבון עם הגורמים שנתנו הוראה על התנקשות בחייו של “המפקד הדגול” עוד פתוח.

יש לציין כי חלק מהשמרנים באזהרותיהם לרפורמיסטים להימנע מקיום דילוג עם ג’ו ביידן, משתמשים באותם הנימוקים של דונלד טראמפ על “הזיוף” בבחירות. בין היתר, העיתון “צבח נו” כותב כי ביידן הוא “נשיא דואר” (נשיא שנבחר ברוב הקולות “המפוקפקים” שהגיעו בדואר).

מהצד השני, סוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משמרות המהפכה, פרסמה קריקטורה המראה את טראמפ כצב שמן שהתהפך על קלפי (השראה מדברי המגיש הבכיר של CNN שכינה את טראמפ בכינוי דומה. יחד עם זאת, אישים שנחשבו פקידים בכירים בממשלות הנשיא לשעבר אחמדינג’אד ומקורבים אליו עדיין, מביעים תמיכה מפתיעה בדונלד טראמפ ומבקרים בחריפות את הנשיא רוחאני שהזניח את כל ההזדמנויות שהנשיא טראמפ פתח בפני איראן לקיום דיאלוג.

בין היתר, עבדאלרזא דאורי, פקיד בכיר בלשכת אחמדינג’אד, חוזר ואומר (אף בראיונות ארוכים עם תחנות טלוויזיה כמו BBC בפרסית, שבעיניי המשטר נחשבת למזוהה עם אויבי איראן) כי המנהיג העליון נתן אישור כללי בזמנו לקיום שיחות עם ארה”ב, אך רוחאני וזריף לא נכנסו לשיחות עם טראמפ כי הם “הפכו לגורמים משועבדים של הדמוקרטים בארה"ב ”ו”הבטיחו” לגורמים כמו ג’ון קרי לא לקיים שיחות עם הממשל של טראמפ.


סא”ל (במיל’) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, ושירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. המאמר התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *