"הסכמי השלום הפכו את איראן למבודדת מאי-פעם"

רה"מ נתניהו נועד עם שר החוץ הבחרייני ומזכיר המדינה האמריקני במפגש מיוחד בירושלים. פומפאו הודיע הבוקר כי ארה"ב תגדיר את תנועת ה-BDS כאנטישמית

השר אל-זאייני ורה"מ נתניהו בירושלים | לע"מ

ירושלים –

מייק פומפאו שלח אזהרה חד-משמעית לאיראן, במעמד ציון פריצת דרך דיפלומטית נוספת ביחסים בין ישראל לשכנותיה הערביות. "ההסכמים האלה… אומרים לשחקנים עוינים כמו איראן כי ההשפעה שלהם באזור פוחתת הם מבודדים יותר מאי-פעם, וכך זה ימשך אם לא ישנו כיוון", אמר מזכיר המדינה במסיבת עיתונאים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ הבחרייני ראשיד אל-זאייני.

בין השאר נידונו בפגישה אתמול (רביעי) דרכים ליצור קשרים קרובים יותר בין ישראל ובחריין באמצעות טיסות מסחריות ישירות, פתיחה הדדית של שגרירויות ומתן אשרות לאזרחי כל מדינה לבקר באחרת כתיירים. אל-זאייני עצמו הגיע לישראל בטיסה הישירה הראשונה אי פעם מבחריין, ציון דרך מדיני משמעותי נוסף. "ההזמנה לומר דברים אלה במעונך הרשמי היא מסר של אמון אותו אנו מקבלים בהערכה רבה", אמר לנתניהו במהלך הפגישה.

במהלך האירוע, נתניהו הודה לפומפאו על ידידותו והוסיף מסר של הערכה לנשיא טראמפ וממשלו "עבור כל מה שעשה למען ישראל והשלום". לאחר ההצהרות לתקשורת נערכה פגישה בדלתיים סגורות, בה דנו השלושה בהסכמי הנורמליזציה ובדרך להרחבת מעגל השלום במזרח התיכון.

זמן קצר לאחר מכן, לשכת מזכיר המדינה פרסמה הצהרה בה הודיעה על סבב חדש של סנקציות נגד גורמי ממשל באיראן, כחלק מציון יום השנה לטבח שערכה המשטר בטהרן נגד מפגינים בעיר משהאר. הסנקציות הוטלו בין השאר על חברים במשמרות המהפכה ובשרותי המודיעין האיראניים, ונגד ארגונים הקשורים למנהיג העליון ח'אמנאי. כל אלה מגיעים על רקע דיווחים שונים לפיהם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן שוקל האם לשוב להסכם הגרעין עם איראן, בתנאי שזו תבטיח לעמוד בתנאיו.

בנוסף, מייק פומפאו הודיע היום (חמישי) מחלקת המדינה עומדת להכריז על קמפיין החרם נגד ישראל (BDS) כארגון אנטישמי, ולהפסיק כל תמיכה ממשלתית אמריקנית בארגונים הפועלים לפי "התנהלות השנאה של ה-BDS".

פומפאו הגדיר את ניסיונות החרם על ישראל כ"סרטן", והצהיר כי ארה"ב רואה את הסוגיה בעין דומה למדינות אחרות. סבב הביקורים של פומפאו במזרח התיכון ובישראל עשוי להיות האחרון שלו בתפקיד רשמי, והצהרות אלו הן חלק ממסר תמיכה נוסף וחשוב שמביע ממשל טראמפ כלפי ישראל.

על ההודעה שפרסמה מחלקת המדינה בעניין, פומפאו הנחה את השליח האמריקני המיוחד לסוגיית האנטישמיות לפעול כדי "לזהות ארגונים הפועלים או תומכים במסגרת קמפיין ה-BDS העולמי". בהמשך, מחלקת המדינה תפעל כדי לוודא שאותם ארגונים אינם מקבלים מימון ממשלתי, וכמו כן תבחן את האפשרויות המשפטיות לקיצוץ בתקציב של ארגונים זרים הפועלים בתנועת החרם. אתר 'פוליטיקו' דיווח מוקדם יותר החודש כי פומפאו מתכנן להודיע על תהליך לזיהוי ארגונים מסוימים כאנטישמיים.

בסיכום דבריהם התמקדו פומפאו ונתניהו במערכת היחסים הקרובה בין ישראל לארה"ב כפי שהתפתחה בשנים האחרונות תחת ממשל טראמפ. "הנשיא טראמפ והצוות המצוין שלו בהובלת השגריר פרידמן, ג'ארד קושנר ואחרים, הביא את הברית עם ישראל לגבהים חדשים", אמר נתניהו וציין את הצעדים הרבים שנקט הממשל כדי לתמוך בישראל, כולל העברת השגרירות לירושלים והיציאה מהסכם הגרעין.


הכתבה המלאה התפרסמה לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *