מדוע הביטקוין שוב מזנק?

המטבע המבוזר נותר מוצר להשקעה ועדיין לא ישים כתשלום, אך סימנים מראים כי התחזקותו האחרונה נובעת מדרישה גוברת בקרב חברות וצרכנים כאחד

Clifford Photography

נהוג להתייחס למטבע הביטקוין כמעין משוכה מפני אסון גלובלי. כדבר הדומה לזהב דיגיטלי, ההיצע הקבוע מראש של המטבע המבוזר מגן עליו מפני נזילות מיקרו-כלכלית. אך משבר הקורונה שפרץ בראשית השנה פגע קשות גם בביטקוין, כפי שפגע בשוק המניות ואגרות החוב. כעת, כאשר נראה כי הכלכלה העולמית עומדת להתאושש מן המגפה, הביטקוין חזר שוב לשבור שיאים. זו לא בדיוק התנהגות שהיית מצפה לראות מה שאמור להיות מגן מפני יום הדין.

נכון ל-18 בנובמבר, ערך הביטקוין חצה את ה-18 אלף דולרים, עליה של כמעט 150 אחוזים מתחילת השנה, וכעת הוא מתקרב לשיא מסוף שנת 2017 אז עמד על 20 אלף דולרים. הקפיצה הזו היא תוצאה של אימוץ רחב יותר של המטבע מצד תאגידים ומוסדות פיננסיים, אשר כעת מזהים דרישה מספיקה למטבע מבוזר כדי לכלול אותו בסל המוצרים שהם מציעים.

חברת התשלומים Square יצרה יותר ממיליארד דולר ממכירות ביטקוין בשני הרבעונים הראשונים של 2020 בלבד. בחודש שעבר, חברת PayPal כללה את הביטקוין בסל המוצרים שלה, ומאפשרת ללקוחות לממן רכישות בעזרת המטבע.

לצרכנים יש סיבות שונות מדוע לרכוש ביטקוין באמצעות פלטפורמות הטכנולוגיה הגדולות. ישנו מאגר מכובד למדי של קונים שפשוט אוהבים קריפטו, בין אם מסיבות אסתטיות (חשבו למשל על גאוני מחשבים ליברטריאנים שנהנים מהמיתוס המחתרתי של ביטקוין), בין אם מסיבות פרקטיות (הימורים, רכישה של סחורה אסורה) ובין אם מסיבות "פיננסיות" (להתעשר מהר). אלה אינם אנשי יום-הדין המודאגים ממבנה המערכת הכלכלית העולמית. אם חשבת שהעולם עומד להתמוטט, בוודאי לא היית מפקיד בידי תאגיד גדול את השמירה על קרן החיסכון שלך.

התנודות בערך הביטקוין | coindesk

לכן כאשר הדרישה הצרכנית עולה, כך גם הדרישה לביטקוין הולכת בעקבותיה. זו חלק מהסיבה שהמטבע המבוזר נמצא בקורלציה עם מניות ואגרות חוב. ולמרות שישנם קונים פיננסיים מתוחכמים הרואים בביטקוין השקעה, הם רואים בו פחות 'זהב דיגיטלי' ויותר כטכנולוגיה צרכנית שניתן לבצע בה ספקולציות. פול טודור ג'ונס, המשקיע המיליארדר שאימץ את הביטקוין מוקדם יותר השנה, השווה אותו ל"השקעה עם סטיב ג'ובס ב'אפל' או השקעה מוקדמת בגוגל". תיאוריית הקניה שלו היא בחלקה גידור של אינפלציה ובחלקה הימור על קהילת הקריפטו: יש את הקבוצה הזו… המקדישה עצמה להצלחת הביטקוין ולהפיכתו למטבע נפוץ יותר לקניה והעברה".

משקיעים כמו ג'ונס רכשו במזומן כמות גדולה של חוזים עתידיים, שהריבית הפתוחה שלהם בבורסה של שיקגו הגיעה לאחרונה לשיא של 976 מיליון דולר. ביטקוין נותר מוצר להשקעה ועדיין לא ישים כתשלום על עסקאות חליפין. אך כל הסימנים מראים על כך שההתחזקות האחרונה שלו נובעת מתוך אמונה בקרב תאגידים ומשקיעים לפיה הצרכנים פשוט רוצים עוד קריפטו.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *