צלילה חופשית: מכונת היח"צ של כחול לבן קורסת לתוך עצמה

הפרובוקציות והספינים הבלתי-פוסקים מצד גנץ ואנשיו לא מצליחים לכסות על אובדן רלוונטיות אלקטורלית ואפס הישגים בממשלה

השר בני גנץ | דוברות הכנסת

כותרות המהדורות והאתרים רעשו במיוחד בערב יום ראשון השבוע, כאשר בישרו לעולם על החלטתו הדרמטית של שר הביטחון בני גנץ לקדם הקמת ועדת חקירה ל"פרשת הצוללות". עדיין לא ברור איך תראה ועדה כזו, מה יהיו סמכויותיה ולאיזה מסקנות מעשיות תוכל לשמש מלבד עוד הצגה פוליטית, אך צייצנים זריזים ובעלי זיכרון חד כבר הספיקו לדלות מן הארכיון את דבריו של גנץ עצמו לפני ארבעה חודשים בלבד, אז הכריז כי הוא מקבל את החלטת היועמ"ש שלא להמשיך ולדוש ב"פרשה" שכבר נחקרה ונבדקה מכל כיווניה.

אז מה השתנה לפתע ומדוע שוב מנסים למחזר פרשה שאינה קיימת ולא מעניינת אף אחד? התשובה טמונה כנראה במצב העגום של 'כחול לבן' בסקרים ומבחינה פוליטית, שהוביל פעם נוספת את כוורת היועצים המנהלת למעשה את המפלגה לשלוף מן הנפטלין ספין משומש. כך קרה מספר ימים לפני הבחירות האחרונות, וכך קרה מספר פעמים בעבר. בכל אחד מהמקרים האלה, כל הזעקות על ה"צוללות" לא השיגו את מטרתן, וצללו למצולות השכחה יחד הגאונים שהגו אותן בחדרי הישיבות.

במובן מסוים, התנהלותו של גנץ השבוע היא דוגמה לאופן בו מתנהלת מפלגתו מאז שהחליטה להצטרף לקואליציה בראשות הליכוד ונתניהו. בממשלה מתוקנת וקואליציה מתוקנת, המפלגות החברות בה אמורות לשתף פעולה על מנת לקדם קווי מדיניות מוסכמים, לבצע רפורמות נדרשות ולפעול למען כלל האזרחים. אך בממשלה ובקואליציה הנוכחית כל אלה פשוט לא קיימים. אנשי 'כחול לבן' אמנם נכנסו לקואליציה, אבל בתודעה שלהם (מרצון או לא מרצון) הם נמצאים עדיין עמוק באופוזיציה. זהו המקור למשבר הפוליטי המתמשך, לחוסר היכולת לבצע מהלכים משמעותיים וכנראה שגם לצלילה בסקרים והבריחה לתרגילים השקופים כמו שראינו בראשית השבוע.

אלא שבשלב מסוים, גנץ וצבא יועציו יצטרכו להכריע: האם הם מסתכנים בהמשך ההתנגדות מבפנים שעשוי להוביל לבחירות בקרוב, צעד שכרגע לא נראה כמבשר טובות עבורם מבחינה אלקטורלית, או שהם מניחים בצד את הפוליטיקה הקטנה ומתגייסים באמת לפעולה לטובת המדינה בזמן של משבר כלכלי ובריאותי. הציבור רואה היטב היכן נמצאים סדרי העדיפויות של נבחריו, ומבין מי בוחר להתעסק בתככים וחתרנות ומי ממשיך לפעול כל העת במאבק בקורונה ומביא הישגים מדיניים. השאלה היא האם ב'כחול לבן' מסוגלים להשתחרר מאובססיית ביבי שדבקה בחלקים רבים במפלגה. ההיסטוריה הקצרה שלה מלמדת שיהיה להם קשה מאוד, וסימנים ניכרים של תסכול כבר נשמעים בקרב חלק משריה.

אז בעוד המפלגה של גנץ קורסת לתוך עצמה מכונת הספינים והפרובוקציות עובדת שעות נוספות, והכל במטרה אחת – לכסות על העובדה שמדובר במפלגה ללא שום רעיון מדיניות אמיתי וללא שום הישג מלבד תקיעת מקלות בגלגלי כל יוזמה ממשלתית וניסיון לשבש את הפעולה התקינה של הקואליציה. שוב ושוב הוכיחו ב'כחול לבן' שמבחינתם ישראל נמצאת אחרי הכל, ואם אכן נלך לבחירות בקרוב הם יגיעו אליהן נטולי כל הישג להציג למצביעים שלהם, אולי חוץ מוועדת בדיקה פוליטית. ככה לא נראית ולא מתנהגת מפלגה שרואה את עצמה כ"אלטרנטיבה לשלטון", וזהו מתכון להצלחה מוגבלת מאוד בקלפי.

ואולי כאשר זוכרים כיצד בעצם קמה 'כחול לבן' אז הדבר לא כל כך מפתיע. יצור כלאיים מוזר בין גורמים שונים שקובצו להם יחדיו לצרכי בחירות, ללא בסיס חברים או רעיון משותף והורכב בשרירות על ידי הנהגה שחלקה חסרת ניסיון קודם בפוליטיקה. כפי שהיה צפוי, החיבור המלאכותי הזה לא שרד לאורך זמן וכבר התפצל פעם אחת, וכעת נראה שהוא בדרך לפירוק סופי. נותר רק לקוות שניתן יהיה להגביל כמה שאפשר את הנזק שיגרם לכולנו עד אז. ואם עוד היינו צריכים הוכחה לכך, הגיעו הדיווחים אמש מישיבת קבינט הקורונה לפיהם השר גנץ פצח בצעקות לא מובנות לכל עבר. במובן מסוים זהו משל מושלם למהותה של 'כחול לבן': הרבה רעש ויחסי ציבור מסביב, אבל בפועל אפס אמירה ותוכן.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. היועמ״ש לא מצא לנכון לפתוח את העניין הזה לחקירה ואני מסתפק בזה?

    מצביעי כחול לבן (ומדגם קטן שעשיתי בעצמי, הראה בדיוק זאת) אינם מונחים ע"י היגיון אלא שנאה לנתניהו. יכול להיות שיש מצביעים שונים למפלגה זו, טרם פגשתי אחד כזה.

  2. גנזולה …פרשת הצוללות הינה פשוט פרשת המצליחות של כחול לבן אל תהום הנשיה…כחול ולבן גנצ ואשכנזי צוללים אל מחשכי האין אור צלול אחי צלול אתה רוצה צוללות כדי לצלול?

  3. פטנט רשום
    מישהו מקיף עצמו תמיד בחדלי אישים קטנוניים ונקמניים
    ואחרי זה יש לו תעודת ביטוח ש"הם" אשמים הכל "בגללם"

    1. להזכירך:
      גנץ היה ברירת מחדל אחרי שמינויו של יואב גלנט, שהיה המועמד המועדף על ראש שממשלה, טורפד על ידי שכנים קטנוניים, עיתונות מרושעת ויועמ"ש פחדן.

    2. איך בדיוק חדל האישים והמעש הגיע בכלל להיות "ברירה" כלשהי ?

    3. מי שתמיד ממנה רמטכ״ל-שר הבטחון(אז: אהוד ברק, מינוי שנכפה על נתניהו במסגרת משא ומתן קואליציוני).
      למה?

  4. גנץ הוא אדם חלש אופי, ובטוח לא מתאים לכהן כראש ממשלה, יש לו יועצי איטופל, יום אחד אומר לא צריך מנדלבליט חקר את כל הנושאה, ופתאום לאחר ציללת המנדטים מקים וועדה בלי שיניים, ואת מי הוא ממנה לעמוד בראש הוועדה, את השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, השופט הזה כבר לפני שנתיים נתן מאמר דעה , שעל נתניהו לפרוש . שופט כזה היה חייב לפסול את עצמו, לאחר שהביע את התנגדותו לנתניהו, יש עוד פקיד בשם ניסנקורן שמעדיף בהמשך השחיתות במערכת המשפטית.. לכן אין ברירה רק בחירות. ורק שלטון ימין יחזיר את המשילות..

  5. גנץ איש טוב.נאיבי מקסימום יכול להיות רמטכל.האיש מיועד לעבוד האירגון מוסדי.בפוליטיקה האיש חלש.האיש חושב ישר.לא מסוגל לעשות( מנוורס.)תעלולים.חייב ללכת הביתה.עשה טעויות של טירון פוליטי.האמין לפוליטקאי ממולך.לא שמע ולא למד מנסיונם של אחרים.על טעויות.משלמים .לו היה שומע למאיר.ויאיר נתן לו להיות יושב ראש כחול לבן.איזה טעות.לא מפרקים קבוצה מלוכדת.האיש איבד שיקול הדעת .מאוחר עכשיו .אחרי שהמצבאים.רצו את כל הקבוצה יחדיו.לכך לנו את ההצבעה

    1. חושב ישר? שמת לב לסתירה העצמית לגבי חקירת פרשת הצוללות?
      חלש? כמה כח צריך כדי להודות שאתה לא טוב בתפקיד ולהתפטר(מזכיר לך שמדובר על אדם מספיק חזק להיות רמטכ״ל ולהנהיג מפלגה)? זו לא חולשה-זו הקשבה מכוונת ליועצים גרועים מתוך חוסר יכולת לקרוא את המציאות.
      ראוי לתפקיד מוסדי? אני רק מזכיר שמדובר ברמטכ״ל כושל שיצר תרבות של פעולה מאחורי גבם של הדרג המדיני כנגד הוראותיהם.
      אבל יותר חשוב, האיש לא מבין דבר בסיסי בחיים עם אחרים(ובעיקר בפוליטיקה): לאחרים יש דעות ואינטרסים שונים משלך ולפעמים גם סותרים. אתה חייב להיות מוכן לוותר על חלק מיעדיך בשביל אחרים על מנת לקבל את העזרה הנחוצה כדי להשיג יעדים אחרים שלך. זו הסיבה שהוא משך את העם לשורת בחירות-אין 61 מנדטים שהוא מוכן להכיל ויש להם מספיק במשותף ואין 61 מנדטים שיסכימו על משהו בלעדיו. ואפילו בסוף כשהוא הסכים להצטרף, המפלגה שלו לא מפסיקה לתקוע מקלות בגלגלי הקואליציה.

      אז לא-האיש לא ראוי להיות בממשלה, בכנסת, במטכ״ל או אפילו אחראי משמרת.

    2. חושב ישר ?
      הצחקת אותי עם דמעות כאב ובכי.
      ישר ? ישר כמו נחש מתפתל !
      איפה המימד החמישי עם 50 מיליון השקלים.
      ארבעה מיליון גנובים ועוד 46 מיליון נתפס עם המכנסיים למטה.
      ספר את בדיחתך לזקני בית האבות עם האלצהיימר. שם תקבל מחיאות כפיים על הבלים.

  6. ההישג הגדול של ביבי בהקמת ממשלת האחדות היה מניעת ממשלת שמאל קיצוני הנשענת על קולות הערבים, ופירוק כחול לבן, כשהיה ברור שהיא לא תשרוד את המהלך לאור הבעיות האינהרנטיות המוזכרות בכתבה. זה היה מהלך טקטי ואסטרטגי, אך הוא לא היה מושלם. הטעות הגדולה של ביבי היתה הסכמתו לממשלה פריטטית, שיצרה את התשתית לממשלת השיתוק. בתור ראש הממשלה יש לו אחריות לממשלה כולה וחוסר תפקודה, גם אם הוא לא לדמרי אשם בכך. וזה פוגע בתדמיתו. בנוסף, שינאתו לבנט ושקד גרמה לדחיקתם לאופוזיציה ובכך לפירוק דה פקטו של גוש הימין. נקווה שהנזק האסטרטגי הזה לא יעלה על הייתרונות האסטרטגיים של פירוק כחול לבן.

    1. רק שליברמן לא היה מצטרף לקואליציה בתמיכת הערבים כך שממשלת שמאל לא היתה אופציה.
      מה גם שגוש הימין הלך והתחזק בעוד כחול-לבן הלכה והתפרקה, אז הליכה לעוד בחירות רק היתה עובדת לטובת קואליציית ימין.
      הנימוק של נתניהו לכניסה לקואליציה הזו היה העברת תקציב בשעת משבר פוליטי והשגת 61 מנדטים לאישור הסכמי השלום. לפחות את השני הוא השיג.

    2. תיקון: התכוונתי העברת תקציב בעת משבר כלכלי(הקורונה).

  7. מפלגה שהורכבה מאנשים שהמכנה המשותף היחיד שלהם הוא הרצון להחליף את ביבי, ללא תכנית ליום שאחרי הבחירות, עם יו"ר חדל אישים שעוד לפני שהבחירות נגמרו חברי המפלגה לכלכו עליו, כל זה רעיון גרוע בפני עצמו.

    עכשיו תציב את המפלגה הזו נגד האשף הפוליטי הכי גדול בהיסטוריה של המדינה, אדם כריזמטי וחכם עם שנים של נסיון, הישגים ותומכים נאמנים שהצליח לשרוד למרות תקשורת מגויסת ותפירת תיקים, ואז תבין שזה היה רק עניין של זמן.

    הגיע הזמן שהשמאל הישראלי יבין שכל עוד האידאולוגיה שלו תהיה "רק לא ביבי" הוא ימשיך להפסיד כל בחירות מחדש, וההתייחסות למי שמחזיק בדעה אחרת בתור "בבונים", "בוטים" ובמקרה של החרדים "טפילים", לא משפרת, בלשון המעטה, את הסיכויים שלהם להשיג מצביעים חדשים.

  8. לפחות אם נלך הפעם לבחירות זה יהיה ללא הרעיון הכושל של ממשלת אחדות.
    אולי הפעם גוש הימין באמת יצליח לפעול בחוכמה ולנצח.

  9. אם גנץ יהיה ראש ממשלה צריך מהר לברוח מהארץ. אלוהים ישמור. רק מלחשוב על זה יש לי צמרמורת. כבר עדיף האידיוט לפיד.

  10. לא : "מן הגורן ומן היקב"
    אלא : "מן האשפה ומן האסלה".
    מפלגלגת שהיא בת-דמותה של שינוי, ועוד "ארחי-פרחי" המחשיבים עצמם לסגני אלוהים.
    עד כמה שאני זוכר, כל רמטכ"ל או שהגיע להיות מועמד לראש-ממשלה, כשל כישלון קולוסאלי.
    – יגאל ידין.
    – יצחק רבין – כישלון טוטאלי מהדהד עד ימינו. נזקיו ימשיכו עוד ימים רבים.
    – אהוד ברק – אסון לאומי !
    – יעלון – כל מילה מיותרת
    – בני גנץ – בדיחה צבאית ופוליטית.
    – אשכנזי – פוליטיקאי דרגה אחת מעל האות ו'.
    – שאול מופז – מישהו זוכר את השם הזה ? דוקא בחור נחמד (אני מכיר אותו מילדות).
    – מוטה גור – הסגן שלו דוקא חשמלאי רכב לא רע. לכו לתקן אצלו את הטוסטר.
    "בהפגנת בבחירות בירושלים, כאשר אזרחים שלחו בדואר אטיר עגבניות לכיוון הסל של שמעון פרס.
    צעק מוטה גור לעבר המפגינים:"כמו שדפקנו את הערבים נדפוק אתכם". רמטכ"ל של כל העם. ביזיון.
    – ליפקין שחק – חייל עתיר זכויות, פוליטיקאי עלוב וכושל.
    – חיים בר-לב – התחיל אתמול לומר משפט. בואו מחר לשמוע את סופו. היו לו זכויות רבות איבד אותן בפוליטיקה.
    – צבי צור – מי זוכר מה תרומתו לפוליטיקה ?

    1. מצחיק ששכחת את המובהק מכולם: משה דיין.
      האיש היה רמטכ״ל מעולה בששת הימים ושר בטחון כושל ביום הכיפורים.

  11. חבל על בני גנץ.

    דווקא בגלל שיחסית לכל האחרים בפוליטיקה הוא הגון וכן יש לו שיקולים של טובת העם (הסיפור עם המימד החמישי זה לא אומר שהוא נוכל, לכל אחד יש איזה מצב שהוא מנצל קשרים ואפשרות לעשות לביתו), אז כל המושחתים שחבר אליהם אכלו אותו בלי מלח.

    הוא נפל קורבן למאפיה שלא בוחלת בשום אמצעים ועושה הכל כדי לשמר בכח את שלטון השמאל (עוד לא שכחנו את סיפור העמותות של ברק ואת החלק של בוז'י ואלדד יניב בכל הפרשה).

    הם בחרו בו מכיוון שראו בסקרים שאם כל הכוחות נגד הימין יתאחדו תחתיו אז יש סיכוי להבסת הימין.

    הסיפור של נתניהו זה קישקוש אחד גדול, הם פשוט היו צריכים איזה מטרה לשנאה שלהם לימין אז בחרו בנתניהו.
    השינאה הבלתי מובנת אליו הייתה מהרגע הראשון שנכנס למערכת הפוליטית.

    זה שמבחינת הימין נתניהו הוא לא בדיוק מגלם את השאיפות האמיתיות זה לא אומר שמותר להפקיר אותו מכיוון שהמלחמה היא בימין באמצעות נתניהו שאותו קל לשנוא.

    זה שהם מגדלים היום את בנט זה רק על מנת להפיל את נתניהו ובעצם את הימין.

    אם בנט הולך על זה הוא בעצם יהיה שותף להפלת הימין מהשלטון מה שיהיה בכיה לדורות.

    אסון אוסלו יהיה קטן על זה.

    האמת שמי שאשם במצב הנוכחי זה 2 פוליטיקאים בנט שעם הסיפור של ימינה זרק 3 מנדטים לפח ואלמלא זה הייתה ממשלת ימין.

    השני זה ליברמן שהוא כאילו ימין ובגלל חשבונות אישיים שלו לא תומך בקואליציית ימין

  12. היזמה של בני גנץ פגעה במעמד ישראל בעולם. העתון הבריטי החשוב 'דילי טלגרף' פרסם כותרת 'חקירה על שערוריה בקנית צוללות'. בידיעה מופיעות האשמות על שוחד ושחתות. החקירה של גנץ תמשך ארבעה חדשים עד שיתברר שאין יסוד להאשמה, אבל עד אז מוכפש שם ישראל בעולם. לא רק החלשת מעמדנו המדיני, אלא גם עלולה להיות פגיעה באספקת נשק לישראל. הגרמנים נתנו לנו שליש ממחיר הצוללות כחלק מנסיונם לכפר על חטאיהם בשואה. עכשו מציג אותנו גנץ כמדינה מושחתת וקנית הצוללות לצרך התעשרות של אנשי ממשלה.
    לו היתה לבני גנץ תפיסה מדינית לא היה מעלה את הענין הזה. לישראל שטח קטן, האויבים חושבים שהם יכולים לפגע בנו בכל האתרים החשובים הצפופים בשטח הקטן שלנו. לעמת זאת מגדילה צוללת את השטח של המדינה. צוללת השטה הרחק מן הגבול שלנו, דומה יכולה לפגע באויב מרחוק. הצוללות כאילו הגדילו את השטח של ישראל השטח ממנו יכולה הצוללת לשלוח טילים לאדמת האויב.

  13. מנחם בגין השאיר את זרעיו הרעילים של שיח הקוצים ה0מאלני באדמה במקום להורות לאנשיו להחזיר אש לאנשיו של בן גוריון. אילולא זה, היה אפשר להפוך את היוצרות בזמן במקום לתת ל0מאל להפוך למפלצת האנטישמית שהוא היום.

    הימין צריך לעשות חשבון נפש על חוסר ההחלטיות והתגובתיות שלו לאורך השנים ולהפסיק לפחד מהצל של עצמו. אם צריך לשלם מחיר דמים, יש לשלם אותו למען העתיד.