ה"בחירות" בוונצואלה הן הונאה אנטי-דמוקרטית

לאחר שפסל מתמודדי אופוזיציה בניגוד לחוק, הנשיא מאדורו מנסה להשתמש בבחירות לפרלמנט כדי לחזק את אחיזתו בממשלה

נשיא ונצואלה מאדורו | Presidencia El Salvador

ביום ראשון השבוע, משטרו של ניקולס מאדורו יערוך בחירות מזויפות לפרלמנט בוונצואלה. מטרת ה"בחירות" היא חידוש 'האספה הלאומית' של ונצואלה, המוסד הדמוקרטי היחידי הנמצא כרגע בשליטת האופוזיציה ומוכר מבחינה בינלאומית. באמצעות עריכת הבחירות האלה, משטר מאדורו מקווה לנטרל את האיום האחרון שנותר מולו מבית: הממשלה החלופית של חואן גואידו.

ה"בחירות" היום יערכו חמש שנים בדיוק לאחר שוונצואלה חוותה את הבחירות האמיתיות האחרונות שלה, בהן האופוזיציה זכתה ברוב של שני שלישים בפרלמנט. באותה העת, ניצחון בפער גדול כזה נגד הנשיא המכהן גרם למרבית האזרחים להאמין כי השינוי עשוי להיות מעבר לפינה.

אך למרבה הצער, במקום שינוי לטובה ונצואלה ראתה כיצד משטר מאדורו הולך ומקצין. מיד לאחר הבחירות הנשיא הורה לבית המשפט העליון לבטל את כל הצעות החוק של האספה הלאומית, ובהמשך ציווה על ועדת הבחירות להשעות מפלגות ומועמדים פופולריים מן האופוזיציה. לבסוף, מאדורו יצר בית נבחרים חדש ומקביל בשם 'האספה החוקתית', כביכול במטרה לכתוב מחדש את חוקת המדינה.

כל הצעדים האלו הבהירו היטב לאזרחי ונצואלה ולקהילה הבינלאומית כי המדינה איננה דמוקרטיה יותר, וכי כל עוד מאדורו נמצא בשלטון ונצואלה לעולם לא תהנה מבחירות חופשיות והוגנות, כאלה שעשויות להביא קץ לשלטונו. הנשיא מצדו הדגיש שוב ושוב כי אסור לסכן את המהפכה עם בחירות והזהיר: "מה שלא ניתן לעשות עם הצבעות, אפשר לעשות עם רובים".

כתוצאה מכך מרבית אזרחי ונצואלה לא יצאו להצביע היום, ואפשר להבין אותם. משטר מאדורו פסל את רוב מועמדי האופוזיציה שהיו אמורים להתמודד, הכניס לכלא מנהיגים בולטים אחרים כמו לאופולדו לופס, איים על מצביעים לבחור במפלגה הסוציאליסטית ופעל כדי לבצע שינויים בספירת הקולות באמצעות רשות בחירות הנשלטת בידי המפלגה. בנוסף, מפגינים אשר ביקשו לממש את זכותם להתאסף ולמחות נעצרו ונרצחו, ונאסר על משקיפים בינלאומיים לפקח על ההצבעה. אלה הן רק חלק מן ההפרות החמורות של זכויות פוליטיות המתבצעות באופן תדיר בוונצואלה.

בשל כל הסיבות האלה, מה שמתרחש הבוקר בוונצואלה היא לא יותר מהונאה במובנה המובהק ביותר. הבחירות לפרלמנט אינן בחירות חופשיות והוגנות אלא תהליך רמיה שמטרתו לרסק את הממשלה החלופית שהקים חואן גואידו, במיוחד מבחינה בינלאומית. על ידי כינון מחדש של הפרלמנט כרצונו, מאדורו ינסה להטיל ספק בלגיטימיות של גואידו שהפך לנשיא הזמני בשל מעמדו כראש האספה הלאומית. על פי חוקת המדינה, לאחר שמאדורו סרב לערוך בחירות חופשיות ב-2018, נשיא האסיפה הלאומית מקבל על עצמו באופן זמני את נשיאות המדינה עד שיערכו בחירות הוגנות.

לאור כל זאת, אני מפציר בקהילה הבינלאומית לגנות את הבחירות המזויפות שממשל מאדורו עורך היום, וקורא לה להמשיך לתמוך בעם בוונצואלה על מנת לחדש את הדמוקרטיה במדינה, עם פיקוח אמין על ההצבעה, שחרור האסירים הפוליטיים וללא שום איומים על בוחרים. ארגון מדינות אמריקה (OAS) כבר קרא ל-35 החברות בו לדחות את תוצאות הבחירות. מזכ"ל הארגון לואיס אלמגרו אמר: "הקהילה הבינלאומית לא יכולה לקבל בחירות כאלה. עלינו להבהיר כי אנו דוחים את הרעיון של הבחירות בוונצואלה וכל צעד פוליטי אחר שמטרתו לאשר את התהליך הזה".

נכון לעכשיו הנשיא הזמני גואידו שומר על עמדתו לפיה אסור להשתתף בבחירות המכורות האלה, והוא מאמין כי

השתתפות בהונאת בחירות תהיה למעשה מתן לגיטימציה לדיקטטורה. התנאים לביצוע תהליך דמוקרטי אמיתי וחופשי אינם קיימים כיום בוונצואלה"

גואידו וחברי האספה הלאומית גם טוענים כי על פי העקרון המשפטי של המשכיות השלטון, כל חברי הפרלמנט המכהנים כעת צריכים לשמור על מושבם גם בשנה הבאה, ולפחות עד אשר יהיה ניתן לקיים בוונצואלה בחירות חופשיות והוגנות.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. יש לי בשבילם מערכת קלפי וספירת קולות, ממש מצויינת.
    שידברו עם הפגר המהלך, גו ביידן
    הצלחה מובטחת.