הראיון ההזוי של בני גנץ

מתן פלג מפרק את הראיון שמסר בני גנץ לעיתון הסעודי ׳אשרק אל-אווסט׳, ומסביר כיצד בראיון אחד הצליח ראש הממשלה החליפי להציג תפיסה מדינית בסגנון ״שמאלה מיצחק רבין, בואכה בצלם״

צילום מסך

בני גנץ הוא אדם מיוחד. נבחר ציבור שהוריד בשנתיים מפלגה בת 35 מנדטים לסף אחוז החסימה. אחד שבמו ידיו בנה לעצמו תדמית של פוליטיקאי תמים, בינוני, "ולא כל כך מתאים". אבל איכשהו התרגלנו לכל זה, וכבר תקופה שלא ראינו ראיונות מביכים שלו בתקשורת. חשבנו שהשתפר. התבגר. הבין שלמילים היוצאות מהפה יש משמעות, במיוחד בתפקיד שר ביטחון וראש ממשלה חליפי. ואז הגיע הריאיון לעיתון הסעודי "אשרק אל-אווסט", וברגע אחד היטה את הכף לטובת "הלא אפוי והלא ראוי".

נסביר. בראיון לעיתון הסעודי נגע גנץ בשלושה נושאים קרדינליים למדינת ישראל. הקונפליקט עם הפלסטינים, השלום הכולל במזה"ת וחוק יסוד הלאום.

בנוגע לפלסטינים, גנץ מדבר על ירושלים ועל נושא החלת הריבונות. את הריבונות הוא מכנה "סיפוח", או לפחות כך זה תורגם, והתגאה שהוא היה זה שעצר את המהלך, הרבה לפני שהבחריינים או האמירתים דרשו זאת.

בנוגע לירושלים הסביר בני שעליה להישאר מאוחדת, אבל "שיש בה מקום גם לבירה פלסטינית". לא לגמרי ברור מה זה אומר, אבל אז הוסיף, כאילו זה לא היה מספיק מוזר גם ככה, "שהעיר רחבה דיה ומלאה במקומות קדושים לכולם".

נעצור רגע. את ירושלים באמת אי אפשר לחלק. במזרח העיר גרים קרוב לרבע מיליון יהודים ופה בעצם נגמר הדיון. אך אם מישהו בכל זאת רוצה להקשות ולטעון שאפשר לוותר על גירוש מאות אלפי יהודים, אבל למען "השלום המיוחל" להקריב לפחות את הריבונות בעיר העתיקה, ערש התרבות היהודית, טבורה של האומה, לרשות הפלסטינית המושחתת, הרי שגם זו הזיה סהרורית מן הראשונה, שכן מעולם לא הייתה ירושלים נגישה ופתוחה לכלל הדתות, מאשר היא כיום, תחת ריבונות ישראל. למעשה המקום המוגבל היחיד בירושלים בפני דת כלשהי הוא הר הבית לרעת היהודים, וזה מהסיבה שישראל שיתפה גורם זר – הוואקף המוסלמי, בניהול את ענייני ההר.

גם אם ננסה, לצורך העניין, להניח בצד את זכותם ההיסטורית של היהודים על ירושלים, כבר הוכח שכל צמצום נוכחותם רק מביא להתרחבות הטרור והקיצוניות. אז בקיצור – לא. אין בירושלים "מקום גם לבירה הפלסטינית", כפי שפיזר שר הביטחון בראיון למיליוני ערבים.

לו רצה לומר משהו חכם, היה מספר שכיום בימין ישנו דיון מעניין הרבה יותר אודות עתידה של ירושלים, והוא מתחלק בין אלו הגורסים כי על ירושלים להישאר מאוחדת, לבין אלו החושבים שאת השכונות הערביות הגדולות, למשל שועפט ובית חנינה, יש להפוך למועצות מקומיות ולהוציאן מן הרשות המוניציפלית של ירושלים. גם מבלי לקבוע עמדה, מדובר ברעיונות מעניינים הרבה יותר ומחוברים למציאות.

עוד בעניין הפלסטיני, אמר שר הביטחון שאת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן ניתן לצמצם משמעותית. "פחות מ-30 אחוז מהשטח", כך אמר. כלומר שמאלה מיצחק רבין, בואכה בצלם. עד כמה תבוסתני יכול להיות אדם שעוד בטרם נכנס למשא ומתן כבר מודיע על כוונתו לחלק את אדמותיו לאחרים. זה פשוט מביך.

הנושא הבא שבו מחליש שר הביטחון את מעמדה של ישראל הוא בקביעתו שלא יהיה שלום כולל "בלי לטפל קודם בקונפליקט הישראלי-פלסטיני". האמירה הזו היא לא פחות משערורייה. ראשית מפני שהיא עומדת בסתירה לאסטרטגיה אותה מממש ראש הממשלה, ושנית כי היא מקלה ראש ומפחיתה את מעמדם של ההסכמים שנחתמו. הסכמים דרמטיים וחשובים ביותר מבחינה גיאופוליטית ותרבותית.

גם התפיסה לפיה כל בעיות המזרח התיכון יפתרו אם רק ישרור שלום בין הישראלים לפלסטינים, היא ילדותית ומעידה על בורות עמוקה. מדובר באזור אלים באופן מובנה, עם סכסוכים עדתיים בני מאות ואלפי שנים. סכסוכים שקובעים בהרבה יותר את הטון במרחב המזרח תיכוני. למשל הסכסוך הסוני-שיעי, הטורקי-כורדי, הטורקי-ארמני, העלאווי-סוני, הסוני-יזידי ועוד קצרה היריעה.

השערורייה הבאה בראיון היא בנושא חוק יסוד: הלאום. ראשית הדגיש גנץ כי הוא בעד שוויון מלא לערבים במדינת ישראל, כולל בפוליטיקה. לתפוס את הראש ולא להאמין. בני תתעורר! המפלגה השלישית בגודלה במדינת ישראל היא מפלגה ערבית אנטי-ציונית חיה ובועטת. בסקרים הנוכחיים צפויים לה פי שלושה יותר מנדטים ממה שצפויים למפלגה ברשותך. אז מה אתה מדבר שטויות? בנוסף לכך ישנם קצינים, שוטרים, שופטים, רופאים, שחקנים, אנשי עסקים ובעלי תפקידים אחרים ערבים, אז למה בכלל לומר דבר כזה?

שר הביטחון של המדינה המובילה בזכויות אדם ואזרח מכל מדינות אסיה, המזרח התיכון ואפריקה גם יחד, ומן המובילות גם בשאר העולם – מתנצל שהמילה "שוויון" לא כתובה בחוק הלאום. איזו עליבות. כמה מביך.

הנחמה היחידה בראיון של גנץ לעיתון הסעודי הוא שבכל מקרה, זמנו במערכת הפוליטית הוא קצוב מאוד, ובקרוב יפנה לעסקים או למחוזות אחרים בלאו הכי. רק לפחות נקווה שהקוראים הסעודים של ה׳אשרק אל-אווסט׳ ידעו לקחת את הבחור הנחמד והתבוסתני הזה בערבון מוגבל. כי את עם ישראל – הוא לא מייצג.


מתן פלג הוא יו"ר תנועת אם תרצו

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. אוי ואבוי,עצת אחיתופל נותן הכותב לגנץ,שיפנה לעסקים ? מה כישוריו בנושא ? ניסיון עשיר בחברת המימד החמישי ? אולי יעשה עסקים יחד עם אשכנזי,ההוא מפרשת שמן ? שישחק עם נכדיו אם יש לו,ויהנה מהפנסיה התקציבית הענקית שלו,שלא יתעסק חלילה בכסף ציבורי הלא יוצלח הזה.

  2. אחרי הראיון המביש עם יונית, זוכרים?
    יונית, יוני, יונ, יונית.
    טענו שהאזנייה הייתה באוזן הבעייתית.
    אחרי שקרא לרינה מצליח "פנינה" אמרו שאולי יש בעייה גם באוזן השנייה.
    למי שלא הבין עדיין,
    הבעייה היא במה שאין בין האזניים.
    כך נראה ה"מנהיג" שהשמאל והתקשורת שיווקו לנו.

  3. מרגע ההתפצלות המדומה בכחולבן האסטרטגיה כבר היתה ברורה-גנץ יכנס לקואליציה ויחבל בכל מה שנתניהו יעשה ולפיד ידאג לתקוף את הממשלה על כשלונותיה. והיות והשמאל חושב בפוליטיקה אישית(מפלגות נטולות פרימריז, בלבול בין תקיפה אישית על נתניהו והסתבכותו המשפטית להאשמות בבעיתיות במפלגה וכו׳) ניתן לסמוך על זה שגנץ יצא הקי מההאשמות הללו.
    לכן הנאום הזה לא מפתיע.

    כמה חבל שנתניהו נכנע ללחץ התקשורת והסכים להיכנס לקואליציה הזו במקום לחכות עוד מערכת בחירות אחת או שתים.

    1. לנתניהו לא הייתה ברירה. המגיב סומך על זכרונם הקצר של בני האדם ועל היותם בני חלוף.

    2. איזה חוסר ברירה? איזה אסון זה מנע?
      תקציב ממילא לא עבר, הקורונה עדיין משתוללת, מערכת המשפט רק מדרדרת ואחדות לא נראית באופק.
      ולהזכירך: הליכוד היה במגמת התחזקות וגנץ רק נחלש(ואפשר לדמיין מה היה קורה אחרי הפיצול כשידיעות כבר לא יתמכו בו)-אפשר היה בקלות להגיע לתוצאות טובות יותר בכל הנ״ל.

  4. בני גנץ הוא לעג לאינטיליגניה.
    לא פלא שביבי עושה ממנו סמרטוט.
    מזל שבתקופה שהיה רמטכ"ל לא פרצה מלחמה.
    היו משמידים בקלות את ישראל.

  5. אכן פועלו של גנץ במערכת הפוליטית שנוי במחלוקת בכל הגושים במפה הפוליטית ובכל חלקי העם.
    עם זאת יש להבדיל בין לא אפוי לשמאלן.
    בני גנץ שעל פי הראיון הזה הוא באופן אובקייטיבי בעל אידיאולוגיה שמאלנית לא מעיד על יכולותיו כמנהיג ישראל. לנתח משמעותי מהעם לצערי קשה להבדיל בין בעלי אדיאולוגיה שמאלנית ל"אנשים לא אפויים" וימנים לאנשים מנוסים ובעלי שיקול דעת.

  6. גנץ פולטיקאי כושל כמו יעלון . גרועים יותר ממופז. צריכים לצאת לפנסיה.

  7. חבורת רק לא ביבי עובדת עבור מי שמממן אותה ואלו גורמי שמאל רדיקלים ופרוגרסיבים בעולם שמחזיקים את רובם חזק מאוד במקומות רגישים. שימו לב שכמעט תמיד מדובר באנשים ש״עשו לביתם״ בדרכים מעוררות מחלוקת עם פוטנציאל פלילי לכאורה. גנץ, כמו רוב הפוליטיקאים במה שנקרא ״שמאל מרכז״ הוא בובה על חוט

  8. חבל עליו, בחור טוב, כוונות טובות, התפתה לתככני השמאל לעמוד בראש החץ נגד ביבי מכיוון שלא מצאו מישהוא יותר מושך קהל ממנו.

    אכלו אותו בלי מלח גם מתוך המפלגה שלו וגם מבחוץ.

    כיום, התשקורת הבוגדנית שהתאכזבה ממנו כח לא סיפק את הסחורה, כבר הצטרפה לכת המתעללים בו.

    בוז לכל בוגדי התקשורת שלא מצליחים להתעלות על עצמם.

    עכשיו יש לכת האנטי ביבי כוכב חדש, גדעון סער.

    גם הקנוניה הזאת של של תככני השמאל תמצא את עצמה בפח הזבל של כל נסיונות השמאל לקחת את השלטון תוך התחזות לימין.

    עם ישראל עם הנצח לא יפול בפח של ממשיכי דרכם של אלה שלטובת אינטרסים של עצמם תמכו באינטרסים של אוייבי עם ישראל.

    תכניסו לכם לראש, המלחמה היא לא נגד ביבי, המלחמה היא על צביון המדינה שבחסדי השם קמה לעם ישראל.

  9. מר פלג מה לעשות שבני גנץ לא חולק איתך את אותן דיעות. אתה ימין קיצוני שייך למפלגה אידאולוגית סקטוריאלית שהוא לא חלק ממנה. גנץ הוא איש של שלום ויוצר הרמוניה בכל אשר יפנה. רוב הציבור תומך בעמדה הזאת. רוב הציבור רוצה שתי מדינות לשני עמים כולל ביבי ורוצה להפרד מהפלסטינים עם גבולות ברורים רצוי גם חומה. אשר לירושלים הוא לא שירטט גבולות ולא תחם שטחים. זה ניקבע במשא ומתן.

    1. אין משאל דעת קהל רחב ומהימן יותר מאשר בחירות. ובבחירות העם ובוודאי היהודים בחרו בימין. כלומר, לא שתי מדינות ולא שתים עמים, אלא עם ישראל בארץ ישראל

  10. אוי,אוי,איזה אסון.בני גנץ אומר מה שכולם יודעים ומסכימים.חוק הלאום הוא חוק גזעני לכל הדעות.אחרי כל כך הרבה שנים של מאבקים של המיסדים בכל החזיתות ,עם עבודה קשה פיזית ומנטלית(האליטה אומרים הטיפשים),נזכרים עכשיו להכריז על עליונות הגזע היהודי.לניצולי שואה ולדור השני "גזע עליון "זה צורם מאוד.לא צריך חוק כזה ,כדי להכיר במדינת ישראל.רק הלא בטוחים בעצמם,משתמשים בחוק מיותר זה.

    1. ישנם מספר דרכים לנסות לחסל את מדינת היהודים.א. לקום ולשחוט את כל היהודים (אמנם המילה יהודים אסורה לתפיסת עולמך. ב. ויש דרך אלגנטית יותר לומר שהמושג מדינת יהודים זהו מושג גזעני.