״הצבא מסורס ולא מסוגל לעמוד בפני זורקי בקבוקי תבערה״

ד״ר מרדכי קידר מסביר בראיון לפודקאסט ׳על המשמעות׳ מה עומד מאחורי הפיגוע בשומרון, זריקת בקבוק התבערה, השתלטות המשפטנים על צה״ל ואף מזהיר: ״ישראל מאבדת את יכולתה לשרוד באזור כמו המזרח התיכון״

צילום מסך

כיצד רואה החברה הערבית את האירוע בו המחבל זרק את בקבוק התבערה על החייל וברח?

״זה לא המקרה הראשון שחיילים נמנעים להשיב באש, כפי שצריך היה להשיב. יש מי שקורא לזה אפקט אלאור אזריה ויש מי שרואה בזה את התוצאה הבלתי נמנעת של תהליך ההשתלטות של המשפטנים על הצבא… הצבא מסורס ולא מסוגל לעמוד בפני זורקי בקבוקי תבערה, אלא בורח, וזה רק מעודד טרור. הם הטילו על הצבא את מגבלת המידתיות, שזה מושג שבכלל לא היה קיים לפני עשר שנים. כל מהותה של ההרתעה היא מעצם עובדת היותה לא מידתית. הרתעה זה כשמישהו יודע שאם יעשה לך משהו, אתה תיפול עליו בתגובה נוראה ואיומה. זה מרתיע אותו. אך אם אתה חייב, על-פי הוראות בית המשפט, לבצע את התגובה שלך בהתאם למה שהוא עשה, אז למה שהוא יירתע? וזה מה שקורה היום. איבוד ההרתעה״.

״לכן אישה שיוצאת לריצה ביער נרצחת בצורה נוראה ואיומה, ולכן חייל בשמירה בורח מבקבוק תבערה. יוצא שהמדינה לא יכולה לעשות כלום. וזה מגיע עד כדי כך שלאזרחים אין ברירה אלא להגיב. וזה מה שקרה לאותו אריה שיף בערד. המדינה לא שומרת לו על הרכוש, הפקירה אותו, בלית ברירה הוא נאלץ להחזיק נשק , ופעל נגד גנבי רכוש שהורסים לו את החיים כל פעם מחדש. ועכשיו שהוא ירה בגנב, שגם ברח מכל מיני עונשים אחרים, אדם נורא ואיום, אז מי עומד לדין? אותו אריה שיף שהגן על עצמו ועל רכושו מפני שהמדינה לא פועלת. היא פועלת על-פי אג׳נדה שלפיה אסור לנו להגן על עצמנו ואסור להגן על המדינה״.

אבל איך ספציפית החברה הערבית מסתכלת על השיח המערבי הזה של מושג המידתיות?

״הם רואים בכך סימן חולשה, סימן של חוסר רצון להילחם. הם רואים בכך את העובדה שאנחנו פוסט-ציוניים, פוסט-יהודיים ופוסט-ישראליים ולכן כל מה שאנחנו רוצים זה לחיות בשלום, ומצדנו אפשר לחיות בשלום פה, בקמצ׳טקה או באירופה. וזה מגדיל את הטרור והפעילות כנגדנו ומגביר את השנאה כלפינו. הם מבינים שאנחנו סורסנו ועוקרנו, וכל מה שאנחנו צריכים זה רק עוד בעיטה אחת קטנה כדי להעיף אותנו לעזאזל״.

״ולצערי השתלטו עלינו גם כל מיני תיאוריות פציפיסטיות. היום לא ניתן לכפות את חוק שירות הביטחון, וכל מי שמכריז שהוא פציפיסט אז אתה חייב להתחשב בו ולא לגייס אותו. וזה למרות שאחרים, שאולי גם הם לא בדיוק רוצים להילחם, מקיימים חוק ומתגייסים לצבא. מה, אדם אוהב לבזבז שלוש שנים מהחיים שלו בצבא בשמירות ובריצות על הג׳בלאות? ממש לא. זכויות האדם ושיח הזכויות השתלטו על המדינה, אבל מה עם שיח החובות? וכשאין חובות – המדינה הולכת לעזאזל״.

מן הצד השני, מהיכן נובע הכבוד הגדול שרוחשים אלינו הערבים בארצות המפרץ?

״זה בא מהחדשות שהם שומעים פעם בשבוע-שבועיים שישראל מכה באיראנים בסוריה, ושלאיראנים אין את העוז ואת האומץ להחזיר לישראל. זה מה שהביא את השלום עם המדינות הללו, לא האמריקנים ולא אחרים. הם רואים שמכל העולם, דווקא לישראל אין שום בעיה להכות באיראנים, בין אם זה בסוריה ובין אם זה אפילו בעיראק״.

״הם שמעו וקראו שישראל הכתה כוחות פרו-איראניים בעיראק, ושהאמריקנים נורא התעצבנו, כי הם רואים בעיראק את הזירה שלהם, ובגלל האמריקנים ישראל לא מפציצה בעיראק. מה שאומר שלישראל יש את היכולת להפציץ בעיראק גם במרחק של מאות קילומטרים, כלומר שבאופן תיאורטי ישראל יכולה להמשיך קצת הלאה ולהכות גם באיראן. נכון, האמריקנים אולי לא יאהבו את זה כי יש להם כל מיני תכניות אחרות עם איראן, אבל בסופו של דבר ישראל יצאה כמדינה החזקה, וזה הדבר שהרשים אותם״.

״כל השאר, נכון, טכנולוגיה ופיתוחים וחדשנות, הכול טוב והכל יפה, אבל מה שבעיקר הביא אותם לשבת איתנו ולרצות להתקרב אלינו זו העובדה שישראל היא המדינה היחידה בכל האזור הזה שיש לה את העוז, את היכולת, את הכוח ואת ההרתעה מול איראן. הם רואים שלא רק שישראל פוגעת באיראנים פעם בשבוע-שבועיים, הם רואים שאיראן לא מגיבה. הם עושים אחד ועוד אחד, ומבינים בדיוק עם מי הם רוצים להתחבר פה ועם מי לא״.

בחזרה למקרה של שיף – איך אתה חושב שצריך לטפל בפזורות הבדואיות?

״מה זה פזורה? פזורה זה אזרחי המדינה שמשתלטים על אדמות לא להם, אדמות מדינה, מקימים שם בתים וארמונות וחיים שם בניגוד לחוק. כל רגע שהבניינים הללו עומדים על תלם והאזרחים הללו חיים שם הוא עבירה על החוק. איך זה שהמדינה לא מביאה כמה עשרות בולדוזרים ליישר את כל השטח? הרי אלו אדמות מדינה. הסיבה היא שבתי המשפט אוסרים את הדבר הזה״.

״אחד המניעים שלא לגור בפזורה אלא במקום נורמלי, זו העובדה שאין לך שירותים, ובעיקר שירותי חינוך. אתה צריך כל בוקר להביא את הילדים שלך לעיירות המסודרות. בא בית המשפט וכופה על המדינה להקים בית ספר בכל קבוצה של בתים שהוקמה שם באופן לא חוקי״.

אבל הצעדים הללו של כפיית הענקת חינוך גם במקומות לא חוקיים נעשו כבר לפני 20 שנה

״ללמדך שהבעיה לא התחילה היום. אהרון ברק נהיה נשיא כבר לפני 30 שנה והגיע לשם עוד קודם כשופט. אך בית המשפט הוא רק חלק מהתופעה. עובדים בארץ ערימה של ארגונים, מהקרן החדשה לישראל, דרך קרן וקסנר ואחרות, שכל תפקידן זה לקעקע את המדינה היהודית הציונית. כל תפקידן זה להחליש את כושר העמידה של הציבור היהודי כדי להפוך אותו לכלבלב שאויביו יוכלו לסלק אותו מכאן בהקדם האפשרי. ארגונים כמו ׳J-Street׳ ו׳שלום עכשיו׳, שממומנים על-ידי כל מיני קרנות כמו של סורוס ואחרים, גם כן פועלים בדרכם שלהם״.

״בעבר פרסמתי מאמר שהראה שארגון ׳שלום עכשיו׳ דווקא מגדיל את המלחמות נגדנו. הערבים שמסביבנו רואים שקמים עוד ועוד ארגונים שמחלישים את ישראל כמו ׳שלום עכשיו׳, אומרים לעצמם שכדאי להם להמשיך להכות בנו וככה בזכות ארגונים כאלה לנצח במלחמות. ב׳שלום עכשיו׳ לא מבינים שלו היו מקימים ארגון הפוך, ׳מלחמה עכשיו׳, זה היה מרתיע את השכנים שלנו, וזה מה שמביא שלום״.

״במזרח התיכון, השלום לא ניתן למי שרוצה שלום, רודף שלום ומתחנן לשלום. מי שמתחנן לשלום זה מי שמקבל בעיטה כדי להעיף אותו ממקומו. מי שמקבל שלום זה רק מי שמסוכן להתחיל איתו. מי שעונה ומגיב בצורה לא מידתית, מי שהוא מסוכן, מישהו שאתה לא זורק עליו בקבוק תבערה, מישהו שאם אתה הורג אישה – למחרת תקום שם התנחלות חדשה על שם האישה שנהרגה״.

דווקא התנחלות זה מה שמפחיד אותם?

״בוודאי. בראייתם יש יותר הרתעה ככל שישראל הולכת ומתנחלת יותר בארץ ונאחזת בקרקע. אני לא יודע אם כולם יודעים את זה, אבל הם הרי בורחים מכאן. ביהודה ושומרון האוכלוסייה הערבית הולכת ומידלדלת. יש כבר כפרים שהם כמעט כפרי רפאים. אלפי בתים עומדים בשיממונם, בעליהם בנו אותם וברחו והם נמצאים היום במישיגן, בשיקגו או מקום אחר בעולם. הם איבדו תקווה, כי היהודים משתלטים על הארץ, וזה בסדר גמור מבחינתנו. מה לעשות, חבר הלאומים כבר נתן ליהודים את הארץ הזו עוד ב-1920״.

״גם אטימת החדרים זו המצאה הזויה של בתי המשפט, שאמרו ׳רגע רגע, אם אנחנו הורסים את החדר של האחות, מה היא אשמה?׳. והרי אפשר לתהות באותו אופן למה לכלוא אדם, הרי אשתו וילדיו יישארו בלי מפרנס ובלי דמות אבא. אז מה אם הוא רצח, למה אתה פוגע גם בהם? האבסורד של שיטת החשיבה הזאת שבג״ץ השליט על מדינת ישראל, יוצר מצב שמדינת ישראל מאבדת את כל ההרתעה שלה ואת כל היכולת שלה לשרוד בכזה אזור בעייתי כמו המזרח התיכון״.


עו”ד תמיר דורטל הוא מרצה לכלכלה ופילוסופיה פוליטית ויוצר הפודקאסט “על המשמעות“. להאזנה לפרק המלא עם ד״ר מרדכי קידר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. קידר צודק מאד.
    הגענו למצב בו אנחנו מפחדים להילחם על מה ששייך לנו. אם לא נלחמים זה אומר שאנחנו מזמינים את פעולות החבלה שיפגעו בנו בקרוב. נראה שצמרת צה"ל בשיתוף עם הדרג המדיני פשוט בוגדים באזרחי המדינה ואינם נותנים לציבור את ההגנה המתאימה.

    כבר כתבתי בהרבה מקומות שמלחמת יום הכיפורים הייתה פשוט בגידה צמרת צה"ל והדרג המדיני באזרחי מדינת ישראל בזה שראו את האויב מתעצם ולא עשו דבר וגם לא הזהירו את הציבור. אחר כך בא תיאטרון אגרנט לטייח את הבגידה.

    דבר דומה רואים היום. לא מוכנים להילחם ובתי המשפט מטייחים כל דבר וממציאים כל מיני אישומים נגד חיילים שכן מוכנים להילחם כך שקשה להילחם ולנצח. לא רחוק היום שגם באמירויות יבינו שאנחנו נמר של נייר ויעזבו אותנו. גם דיבורים הזויים של גנץ על מקום לפלסטינים בירושלים לא עוזרים.

    בגידה של הדרג המדיני אפשר לגם לראות בהסכם אוסלו שהביא את האויב המובס בחזרה לכאן וגם נתן לו נשק להתקיף אותנו ובכלל נתן גושפנקא בין לאומית לאוסף של טרוריסטים ואנחנו סובלים מהבגידה הזאת עד היום.

    כנ"ל עם הבדואים שעושים ככל העולה בדעתם והצבא והמשטרה אינם פועלים נגדם ובעצם פועלים נגד אילו שנלחמים. כלומר הצבא והמשטרה מפחדים מהבדואים אבל לא מפחדים מתושבי ישראל היהודים. איך יוצאים מזה קשה לדעת.

  2. כל כך נכון. לדוגמא- היה צריך להעמיד למשפט את הקצין שברח מנערה שסטרה לו (לפני שנתיים שלוש). במקום זה עשו אותו לגיבור.
    הנבלה הזו שסטרה לקצין עשתה אותו דבר לשוטר באירופה וספגה מכות רצח כפי שצריך היה להיות.
    אני לא מאשים את החייל שברח לפני יומיים ממחבל שזרק עליו בקט"ב. למה הוא צריך לשבת במעצר ולשכור עו"ד ולעבור חודשים ארוכים של ייסורים? עדיף לברוח, מקסימום ישמע נו נו נו.
    אם היו יורים בראש של מפריחי העפיפונים היה קצת יללות וקרקורים אבל לא היה נמשך טרור הבלונים והעפיפונים.

  3. לעניות דעתי, הבעיה לא התחילה בעשר השנים האחרונות כפי שמציג זאת ד"ר קיידר אלא בשנות ה-80.

    תקופה בה אחד ששמו אהרון ברק שימש כיועץ משפטי.

    בגין שגה שגיאה יסודית שלא הדיח את כל אנשי השלטון הקודם לרבות ובעיקר לדעתי את היועץ המשפטי.

    בחיי באישיים, אדם שבא איתי במגע עסקי הציע שעו"ד שעובד בשירותו ייצג גם את האינטרסים שלי – התגובה המהירה שלי היתה לא יקום ולא יהיה.

    ועדת כהאן בה היה כיהן ברק הדיחה שר בטחון בשל פרעות שבהן ערבים רצחו ערבים בלבנון במחנות הפליטים של סברא ושתילא. אם יש לשרטט את הקו – זו נקודת השבר של העדר הרתעה. מדינת ישראל יצאה למלחמה יזומה בפעם האחרונה במלחמת שלום הגליל. לאור מה שהתקשורת הדוברת עברית (שימו לב, לא כתבתי ישראלית), המילייה התקשורתי עוללו לבגין זו היתה הפעם האחרונה שישראל ניסתה לפעול כחזק ודעתן שלא מוכן שיכו בו. מדינת ישראל פשטה על מדינת לבנון הואיל ולא הסכימה לחטוף רקטות על ערים כמו נהריה וקריית שמונה מהאוייב האש"פי שנבעט מירדן כי המלך שמבין ערבית טבח בהם בכמה עשרות אלפים.

    הדחת שר בטחון ע"י משפטנים בגלל שערבים הרגו ערבים היא לטעמי קו השבר ביכולת מדינת ישראל לשרוד במזרח התיכון.

    כל עוד רוחו של אהרון ברק שלדעתי האישית מעשיו בדרך לחסל את המדינה היהודית וחזרה לגלות שספק אם נצליח בעוד 1930 לקום בשנית ולהקים את המדינה.

    לכולם ידוע, שלצה"ל חסר מכונאים וטכנאים לטפל ברק"מ – ואני שואל כמה עו"ד יש בצבא במשרות של קבע שכל מעליילהם הוא לשבת במשרד ממוזג ללא אחריות לשום דבר, להוציא ניירת מלאה בפאתוס ולאשר או לפסול מדיניות?

    כל עוד ממשלת ישראל תכנע לתכתיב של האליטה הישנה שד"ר טאוב מגדיר כ"ניידים" קרי היום הם בת"א מחר הם בברלין. שום דבר לא ישתנה.

    5% מהמאמץ הדרוש להכות מעצמה אזורית כמו אירן היה מופנה לטפל "בלי בג"צ ובלי בצלם" כלשונו של רוה"מ ושר בטחון בשנות ה- 90 (שכבר אז הבין את שורש הבעיה אבל לא פעל מול מקור הבעיה – המשפטנים שלא נושאים באחריות אבל מובילים מדיניות) בבעיה ביו"ש היה הופך את ישראל למדינה חזקה כלכלית, בטחונית ומדינית.

    דירה בבאר שבע עולה מיליון ויותר, הדירה עם 47 שכנים או יותר על מגרש קטן. כל דייר משלם מאות אלפי ש"ח בעבור זכותו להתגורר על אותו מגרש. לא רחוק משם בדואי בונה ארמון על 3 דונם במרחק של 2 ק"מ מאחיו – אף אחד לא אוכף את זה ואת אוזלת היד הזו הערבים מרגישים. האם יהודי צריך לשלם 500,000 ש"ח בעבור 10 מטרים רבועים חלקו במגרש בעוד הערבי מקבל 3 דונם שגזל מרשות המדינה?

    רק אתמול ביהמ"ש שנבנה ברוחו ובצלמו של אותו אהרון ברק דן בחוק יסוד שעבר ברב של 61+ ח"כ.
    איך ביהמ"ש לא זרק מכל המדרגות את העותרים וחייב אותם בהוצאות כבדות? מה מסמיך בחוק את ביהמ"ש לאשר או לפסול חוק יסוד שחוקקה הכנסת כשהיא מודעת לכל חוקי היסוד הקודמים ובחרה לחוקק – חוק שעבר ברב מוחלט של 61+?

    להערכתי, ביהמ"ש צעד אחר צעד צועד בנעלי האיראניים בה לאייטולות יש את המילה האחרונה בכל דבר – דעת הצבור? בחירות? פרלמנט? ישחקו הנערים לפני. ב- 35 השנים האחרונות מדינת ישראל אינה מדינה דמוקרטית. אכן יש בחירות ויש פרלמנט אבל מי שמחליט הוא האייטולה שיש לו את המילה האחרונה בכל דבר שמעניין אותו להתערב.

    ואיפה הכנסת? ואיפה הממשלה? הנערים משחקים במשחקים של ילדים.

  4. הכל ידוע גם ל"שלום אך שוא" ועוזריהם .
    הם לא טפשים הם פשוט עובדים אצל הצד השני ומתפרנסים מזה יפה מאד .

  5. רק התגייסות העם האיכפתי
    למען כל אזרח וחייל
    שהגן על עצמו
    ולתמוך בו כספית ולסייע לו ככל הניתן
    ולתת לו מענק כספי גדול מאוד
    כך ידע כל אזרח וחייל שהעם איתו
    בנוסף צריך להקים משמר אזרחי בכל ישוב
    עיר או עיירה.על האזרחים להתמגן ככל הניתן.
    דלת פלדלת.סורגים.גדר סביב הבית ושער.
    גדרות סביב הישוב.מכשולי מעבר.כלב הגנה מאולף
    לימוד קרב מגע מגיל הגן.הצטיידות באלה גז פלפל
    שוקר חשמלי.חלונות ממוגנים.לחצן מצוקה.
    סיורים עם כלבי הגנה.
    העם חייב להגן על עצמו אין ברירה

  6. גם משה ואהרן אמרו לעם "מי לה' אליי,כל השאר הרגו איש באחיו"
    עד שלא יטופלו השמאלנים ביד קשה, זה מתחיל בD-9
    כמו שאמר בולדוג לפני כמה שנים, להפיל את הביניין וכל מה שבתוכו , לבנות חדש במקום אחר כדי לא להשאיר זכר לטי נופת שהייתה. להביא שופטים יהודים ציוניים, את השופטים לשעבר לזרוק לכלא על בגידה וגרימת נזק לעם היהודי במשך 30 שנה, כולל גרימה לרצח והרג בגלל שיפוט פרוגרסיבי.
    החלפת כל הטי נופת בפרקליטות ובמשטרע.
    רק כך ישראל תתקדם ולא תדשדש במלחמות שיוצרים יהודים מתוכנו.
    דמוקרטי לא דמוקרטי לא מעניין.
    רוצים לחיות ולהיות חזקים בג'ונגל של המזרח התכון

  7. הכל נכון וידוע
    ומה עשה הימין, קרי הליכוד בעיקר, שהיה רוב השנים בשלטון מאז בגין?
    כלום!!!!! הלזה יקרא ימין? הלזה יקרא שלטון הימין
    ומה אנחנו דרשנו ממנו? גם כלום! רק בכי ויללה פה ושם כולל המאמר הנ"ל
    עצוב עצוב

  8. דברים מאלפים. כ"כ פשוט ונכון. איך השמאל לא מבין דברים שילד יכול להבין בקלות?
    שמאל זה לא דעה,זו מחלת נפש.

  9. כשכולנו כעם לא נתפנה ממשכן הכנסת,ולא ניצא מאולם בית המשפט העליון,וכמובן שלא ניתן לראש הממשלה להיכנס ללשכתו אז..אז..יהיה שינוי,זוהי הפגנה אמיתית שתוביל לשינוי,מחאה כללית של העם.

  10. קצת פרופורציה; צה"ל מתנהל בצורה הזו מאז שנות החמישים!! זקנים שהיו אז חיילים בירושלים יכולים לספר על הפקודות שהיו אז במוצבי צה"ל לאורך הקו העירוני מול הצבא הירדני. על כל ארוע מהצד הירדני צריך היה להקפיד להשיב בדיוק בדיוק באותו מטבע. אם חייל ירדני קילל אותך מהצד השני היה מותר לך להשיב לו בקללות, אם זרק עליך אבנים יכולת רק לזרוק אבנים בחזרה ואם נפתחה עליך אש אסור היה לך להשיב אש לפני שקיבלת אישור מפיקוד מרכז (שישב אז ברמלה) !!
    מאז עברנו גלים של "מסרסים את צה"ל" כל כמה שנים, בפעילות באיו"ש ובעזה, באינתיפאדה הראשונה ובשניה ובלי שום קשר לכך שצה"ל תמיד התקשה להכניס לתבניות מוכנות מראש את צורת התגובה הרצויה מצד החיילים.
    ולא, אין לזה שום קשר לאלאור אזריה, זה היה ככה הרבה לפני שאבא שלו נולד!!

  11. המשפטנים תמיד היו ותמיד יהיו. אבל כל עוד מנהיגי המדינה והמערכת הצבאית מתרפסים בפניהם, יהיו:
    1. גניבות אמל"ח ע"י בדואים, ערבים ישראלים, פושעים…וכו' – וחיילי צה"ל יבינו שהם בדיחה.
    2. פחד חיילים לירות במפגעים כי יעמדו לדין אם ירו ראשונים – וחיילי צה"ל יבינו שהם בדיחה.
    3. לא תהיה יוזמה מדינתית משטרתית להגיע למוקדי הפשע הבדואים ובכפרים המוסלמים – חיילי צהל יבינו שהכל בדיחה המנהיגות משותקת ולא יהיה פיתרון. ולכן לא ירו באף פושע כדי לא להיות בדיחה גדולה יותר.
    עד שלא תקום בהנהגה מנהיגות אמיצה שתתמודד עם הפשיעה הבדואית מוסלמית פלסטינית, אף חייל חכם לא ירה ולא יגן כדי לשכב על הגדר עבור ההנהגה הרופסת של המדינה הפחדנית שלנו.