חיסונים ערכיים: השר אוחנה נגד המוסר ההפוך של היועמ"שים

דרישת היועמ"שים וארגונים כגון ׳עדאלה׳ לחסן את האסירים, ביניהם הביטחוניים, לפני שאר האוכלוסייה, היא הזויה ומעוותת. על השר אוחנה למנוע מפקידים בלתי נבחרים לעצב מדיניות הנוגדת את רצון והיגיון הציבור

צילום מסך

ביום שישי האחרון (8/1) הודיע השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כי הוא מתנגד להנחיית משרד הבריאות לחסן את אוכלוסיית האסירים בבתי הכלא בישראל, בטענה כי אין זו סמכות הדרג המקצועי להורות על מהלך זה. בכך יצא השר אוחנה חוצץ גם נגד חוות דעת שהוגשה מטעם היועץ המשפטי לממשלה על-ידי המשנה לו, עו״ד עמית מררי, לפיה התבקש השר לפעול ללא דיחוי לחיסונם של אסירים נגד קורונה על-פי התעדוף הכללי.

את החלטתו נימק השר במכתב ששיגר ללשכת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בו כתב: “לאחרונה הנחיתי כי יש להשלים את חיסוני סגל שירות בתי הסוהר, שלהבדיל מהאסירים – נכנס ויוצא מבתי הסוהר ועל כן מידת הסיכון בקרבו גבוהה יותר, בטרם מתחילים בחיסוני אוכלוסיית האסירים. גם לאחר שיושלם המהלך של חיסוני הסגל, אבחן את חיסוני האסירים ביחס להתקדמות החיסונים בקרב אוכלוסיית אזרחי ישראל שאינם אסירים”.

עוד כתב השר אוחנה בחשבון הפייסבוק שלו ביום שישי האחרון, בתגובה לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, בזו הלשון: “יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד יום ה-4.2.21 להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת, ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן. עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד הבט״פ מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם, החלטתי תעמוד בעינה”.

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית טען מנגד כי יש “להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה, בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה… זאת אוכלוסייה אשר קיימת גם לה הזכות לבריאות כזכות אדם בסיסית. ישנה חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים. עמדת השר לביטחון הפנים מנוגדת להנחיות הבריאות ומסכנת חיי אדם”.

גם בקרב חברי הכנסת חלוקות הדעות, כפי שניתן ללמוד ממכתבו של חבר הכנסת משה ארבל ממפלגת ׳ש״ס׳ שקרא לאפשר לאוכלוסיית האסירים להתחסן, בטענה כי מדובר באוכלוסייה פגיעה ורגישה: “לנוכח חשיבות החובה לשמירה על בריאותם של האסירים כחלק מזכויות האדם המעוגנות בחוקי היסוד ובשכל הישר, מדוע לא יחל באופן מיידי מבצע החיסונים של האסירים ומתן היתרים בהתאם לביקורי משפחות והתייחדויות לאסירים המחוסנים”.

אסירים ביטחוניים מעל הכול

בין המתרעמים על הנחיית השר אוחנה למנוע מתן חיסונים, בין היתר גם לאסירים ביטחוניים, ולחסן רק את אנשי הסגל בשרות בתי הסוהר, נמצא גם ארגון ׳עדאלה׳ (צדק בערבית) העוסק כהגדרתו ב”הגנה על זכויות האדם של הפלסטינים הערבים אזרחי ישראל ועל זכויותיהם של הפלסטינים בשטחים הכבושים”. מרכז ׳עדלה׳ קרא לחסן באופן מיידי את האסירים הזכאים לחיסון על פי הנחיות משרד הבריאות.

לטענת ׳עדלה׳, קריאתם הגיעה בעקבות ההבהרות שביקש ח״כ משה ארבל מ׳ש״ס מהשר אוחנה, בעתיין נמסר בכלי התקשורת כי לשכת אוחנה העבירה את הנחייה זו רק לגבי האסירים הביטחוניים. במכתב שהועבר באמצעות עו״ד חסן ג׳בארין ממרכז ׳עדאלה׳, נטען כי “ההחלטה להחריג אסירים ביטחוניים ממבצע החיסונים מנוגדת למדיניות שקבע משרד הבריאות לעניין תעדוף חיסונים ומהווה הפרה בוטה של שבועת הרופאים והאתיקה הרפואית, המחייבת מתן יחס שווה לכל בני האדם באשר הם בכל הנוגע לטיפול רפואי”. עוד הוסיף עו״ד ג׳בארין כי “ההבחנה בין קבוצות האסירים הפליליים לבין קבוצת האסירים הביטחוניים אינה עניינית, קל וחומר כאשר ענייננו במניעת התפרצותה של מגפה מדבקת בין כותלי בתי הכלא”.

העמותה לזכויות האסיר צפויה לעתור היום (10/1) לבג״ץ באמצעות עו״ד אביגדור פלדמן, נגד השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושירות בתי הסוהר, בטענה שאסירים מבוגרים הנמצאים באוכלוסיית סיכון טרם חוסנו נגד קורונה.

בתגובה לטענות שהועלו נגדו בדבר מתן חיסונים לאסירים ככלל ולאלו הביטחוניים בפרט, כתב השר אוחנה בעמוד הפייסבוק שלו כך: “…החבורה הזאת היא חלק קטן מאלפי אסירים המרצים את מאסרם בשירות בתי הסוהר. הם זוכים לכל התנאים להם זוכים אסירים בישראל, כולל טיפולים רפואיים. חיסוני הקורונה בעת הזאת הם משאב ציבורי מוגבל. השאיפה היא להעניק אותם לכל אזרחי ישראל. כן, לרבות האסירים. אך האם יש איזשהו היגיון לתעדף את האנשים הללו בתור לחיסון על פני אנשי סגל שירות בתי הסוהר, שעוד לא קיבל די מנות חיסון? הרי הסגל הוא זה שיוצא ונכנס לבתי הסוהר, ועל כן סכנת ההידבקות וההדבקה גבוהה יותר בקרבו.

“האם ראוי לתעדף את האנשים הללו לפני המורות, המורים והגננות הבאים במגע עם ילדינו? השוטרות והשוטרים? נהגי התחבורה הציבורית? או, במחילה – האם יש איזשהו היגיון לתעדף אותם בתור לחיסון על פני קורבנותיהם ובני משפחתם?!

“אני מבין שיש מי שדחוף להם להפגין הומאניות ולהקדים בתור, בזמן שרוב אזרחי ישראל עודם ממתינים לחיסון, דווקא את הרוצחים, האנסים, הפושעים והמחבלים. אנחנו אחראים על שלומם, ביטחונם ובריאותם של האסירים, נכון. אך הדבר הזה בשום פנים ואופן לא יבוא על חשבון שלומם, ביטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל. כל עוד אין די חיסונים – זה בדיוק העניין: האחד בא על חשבון השני. לכן יש מי שקובעים מדיניות – ויש מי שאמורים ליישם אותה”.

עולם הפוך

תמיכה וחיזוק לעמדתו הנחרצת של השר אוחנה התקבלה כבר ביום רביעי האחרון מפורום ׳בוחרים בחיים׳ של המשפחות השכולות, שבמכתבו לשר נכתב: “חיסון הקורונה מעניק לכל אזרח בישראל ביטחון ממחלה העלולה לפגוע בו בצורה קשה ואף להרוג אותו. החיסון אף משחרר אותו ממגבלות קשות שפגעו לאזרחים רבים ביכולת ההשתכרות שלהם ולכל אחד ואחד מהאזרחים את החופש לחזור לשגרת החיים. אין סיבה לעכב את הזכויות של אזרחי מדינת ישראל מקבלת הטוב שהחיסון מעניק להם כדי להיטיב עם אלו שפגעו בצורה קשה בזכויות החיים של תושבי המדינה. פורום בוחרים בחיים רואה בדרישה לתת חיסון בעדיפות למחבלים, חלק מהמגמה שאת פניה המכוערים ראינו בהזדמנויות אחרות – לתת לגיטימציה למחבלים ולמעשיהם”.

"המחבלים שעדיין נמצאים בבתי הכלא יחוסנו תחילה, וזאת לפני המשפחות השכולות" | כלא עופר (צילום מסך)

עמדה דומה היטיב לבטא רו״ח דב קלמנוביץ׳, הפצוע הראשון באינתיפאדה הראשונה, שייסד את ארגון נפגעי פעולות האיבה, בכותבו בטור דעה שפרסם: “אנחנו מוסריים אבל לא פראיירים. בקרב נפגעי הטרור בימים האחרונים, מרחפת בחלל האוויר השאלה מי קודם למי, משפחה שכולה, הפצוע הקשה מהטרור, או המחבל שאסור בבית הכלא ופגע בהם? אצלי השאלה לא קיימת

“בטוחני שאף אחד מבני המשפחות השכולות לא רוצה שהמחבל שלו יתועדף בחיסון ויתחסן לפניו בשרשרת המתחסנים. לעג הגורל והעולם ההפוך נגלה לעיננו, ממשלת ישראל החליטה שהמחבלים שעדיין נמצאים בבתי הכלא יחוסנו תחילה, וזאת לפני המשפחות השכולות. ממשלת ישראל באווילותה ובסדרי התעדוף שלה, החליטה שהמחבלים שעדין בבתי הכלא יחוסנו לפני המשפחות השכולות ופצועי הטרור, כך שהמשפחות יהיו מתחת למחבלים במדרג המחוסנים. כתבתי שזו איוולת אבל זה יותר מזה. נתינת חיסונים למחבלים יושבי הכלא שנתפסו בגין רצח או פציעה, לפני שהמשפחות או הפצועים יחוסנו, היא פגם ערכי ומוסרי! הכאב זועק לשמיים. תחי מדינת ישראל”.

המלצות לסיכום

יש לחזק את ידיו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בעמידתו האיתנה כנגד מתן חיסונים לאסירים הביטחוניים בעת הזו בפרט.

בכדי להימנע בעתיד מדילמות מעין אלו, נדרשים חברי הכנסת לקדם חקיקה מסודרת וברורה בנושא שתעמוד גם במבחן בג״ץ הבלתי נמנע.

יש לדרוש מהרשות הפלסטינית, הארגונים תומכי הטרור והמדינות המסבסדות אותם, לממן או לשלוח מנות חיסון עבור האסירים הביטחוניים המרצים את עונשם בכלא הישראלי.

בהזדמנות זו יעשו כל אלו חסד עם המחבלים הכלואים, שעה שאת התמיכה הכספית ומעודדת הטרור המועברת כבשגרה לחשבונותיהם ולמשפחותיהם, ינתבו בעת הזו לרכש החיסונים הנדרשים שיוכיחו עד כמה באמת בריאותם של ה״אסירים״ חשובה להם יותר מאשר דרך החיסולים והטרור, כמו גם יתר בני עמם שטרם זכו למנת חיסון ראשונה.

כאזרח ישראלי, ציוני ושומר חוק, כקצין צה״ל שהקדיש ומקדיש בחפץ לב את מיטב שנותיו, גופו ובריאותו בהיותו נכה צה״ל, לשירות העם והמדינה, אני מוצא עוול מוסרי ממעלה ראשונה כלפי רבים וטובים מבני העם הזה, בהם אחיי לנשק וחבריי נכי צה״ל הממתינים בסבלנות לתורם להתחסן ולצלוח את התקופה ההיסטורית וההיסטרית הזו בשלום, באם יסופקו חיסונים לאותם מחבלים בטרם יזכו הם ובני משפחותיהם להתחסן עד האחרון שבהם.

כולי תקווה כי כלל אזרחי המדינה יזכו להתחסן ולחזור במהירה לחיים בריאים ותקינים. אך עד שיושלם מהלך החיסונים, יש לוודא כי מי שפגע בביטחון מדינת ישראל ובשלום אזרחיה לא יזכה לקדימות במתן החיסון בשום צורה ודרך.

אינני מוצא שום היתר להעדיף הצלת נפשות של עוכרי ישראל על בני עם ישראל בכתבים, בהלכות בחוקי המדינה, בפקודת שירות בתי הסוהר וכיוצא בזה, המהווים בסיס להווייתנו ומתווים את דרכנו המוסרית. על כן, אני קורא לממשלת ישראל לעמוד כחומה בצורה לצד השר אוחנה וכנגד כל ניסיון לבטל את הנחייתו האמיצה, הראויה והמוסרית בנדון.


אל”מ במיל’ טל בראון הוא יועץ אסטרטגי וחבר תנועת ‘הביטחוניסטים’, ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, ושירת כמפקד בה״ד ורמ״ח בחיל האיסוף הקרבי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. תודות מעומק הלב לאוחנה על שיקול הדעת ואומץ הלב. אנחנו חיים בעידן של אנומליות בלתי אפשריות ודיקטטורה משפטנית סרטנית ומסוכנת.

  2. אהבתם של נוכלי הסמול, לרוצחי הישראלים – גורמת לעיוורון.

    אסירים, אינם באים במגע לא מוגן עם העולם החיצון, מלבד צוות הסוהרים. לפיכך, זהו היגיון אלמנטרי, שיש לחסן קודם כל את צוותי בית הסהר עצמו. כל נוכל סמולני שרוצה להוכיח שאני טועה? בבקשה – הבא נימוק לוגי כנגד המשפט הקודם. עזרה לנוכל סמולני: פנייה אל הרגע – אוי, רוצחי הישראלים האלה כל כך מסכנים – הינה כשל לוגי ואינה נימוק.

    תודה על הוכחה נוספת, שאהבתם של נוכלי הסמול לרוצחי הישראלים, מעוורת אותם פעם אחר פעם 🙂

  3. שלוש מטרות לחיסון:
    1. מניעת קריסת מערכת הבריאות
    2. שחרור מבידוד והצלת הכלכלה
    3. מניעת חולי ומוות מיותרים
    בסדר חשיבות זה.

    בניגוד לקשישים חופשיים, שאינם מתקשים בבידוד, האסירים נמצאים בבידוד ממילא. לא צריך להיות קשה לבודד את הקשישים שביניהם בידוד הדוק.
    מכאן שאין באמת סכנה שאסורים חולים יקריסו את מערכת הבריאות.
    מסיבות מובנות, גם הכלכלה לא תיפגע מכליאת האסירים בבידוד.
    ואפילו חולי וממות מיותרים לא יהיו מנת חלקם של האסירים, אם יבודדו בהלכה, והסוהרים "נושאי הנגיף" יחוסנו בקפדנות.
    מכאן שאין הגיון בחיסון אסיר אחד, בלי קשר לגילו, טרם חוסנה האוכלוסיה כולה.
    נכון שיש לתעדף את הסוהרים, לבל ידביקו את האסירים.

  4. כל הכבוד לשר אוחנה!
    ועוד יותר כל הכבוד לפורום המשפחות השכולות שהיה אמיץ מספיק להעלות את העובדה שההשפעה על יכולת ההשתכרות צריכה להיות חלק מהשיקולים שקובעים אתסדר העדיפויות. ההרגשה היא שאפילו לממשלה אין את האומץ לומר את זה.

  5. תודה לשר אוחנה על העבודה הטובה.
    וכל הכבוד לפורום המשפחות השקולות שהיה לו האומץ לרמוז מה שאפילו לשר אין אומץ לומר: גם היכולת להתפרנס(ולסייע לשיקום המשק) צריכה להיות שיקול בסדר העדיפויות לחיסון.

  6. אכן כן.
    הרועץ המשפטי אינו זכאי להרוס את מרקם החיים בישראל.
    טוב יהיה אם ילך וילמד את פרשת משפטים.
    בושה וחרפה.
    אחנה , יצאת גבר. ובזכות עמדה שכזו יש סיכוי רב שאצביע לליכוד.

  7. יש לחזק את ידיו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בעמידתו האיתנה כנגד מתן חיסונים לאסירים בקדימות לכל אזרח.

  8. יש הבדל מהותי בין מניעת טיפול רפואי לבין דחייתו עקב תעדוף ראוי.
    זה לא שמדובר סכנת חיים מיידית לאסיר כזה או אחר מול סכנת חיים נמוכה לאחר, אלא על סיכון עתידי, רעיוני.
    כך גם לא דובר על למנוע מהם את החיסון אלא לתעדף אותם נמוך ובעדיפות גם – נמוך מהציבור הכללי, שגם חשוף יותר לנגיף וגם צריך לקבל חזרה את החופש שלו, דבר שלאסיר אין בכל מקרה.
    כרגיל, התומכים בתיעדוף גבוה לאסירים מבלבלים בין מושגים, מי בכוונה ומי בשגגה – זו השיטה הקבועה בה לוקחים עיקרון מוסרי או חוקי ומשתמשים בו בצורה עקומה או לא ראויה כדי להוכיח טיעון שבפועל הוא לקוי מוסרית.

  9. הבעיה היא שאוחנה חזק מאוד בדיבורים. בואו נראה מה יעשה כשבית המספח "יכריח אותו".

    1. תגובה בזויה בעיני.
      כשבית המשפט יכריח אותו על ידי איום משטרתי והתנכלות לבן משפחה חולה או פגיע + תפירת תיק כמו שמקובל אצלנו – הוא יאלץ להיכנע.
      לא כולם יכולים לעמוד בלחץ כמו נתניהו שמושמץ ומואשם, כשהרודפים אחריו לא מהססים לפגוע באשתו, בבניו, בידידיו – כשבמקביל מאתרגים את מי שנלחם נגדו.

      המערכת כבר חיסלה קריירות פוליטיות או ש"הכניעה" את הנסחטים שיהיו ממושמעים.

      מי שלא מבין מהי סחטנות, ומאשים את הנסחט, שמגן על אנשים חפים מפשע שקרובים אליו – שהוא רק "חזק מאוד בדיבורים", במקום להאשים את הסוחטים – הוא אדם עלוב וצבוע.

      נגד מי שפועל בשיטות צריך להלחם.
      את מי שתופס צד עקום – צריך לבזות.