מגפת הקורונה נראית אחרת לגמרי ברוסיה

טוביה טננבום גילה כי הרוסים אופטימיים הרבה יותר ממה שנדמה, רואים קשר ישיר בין ימינו לבין מלחמת העולם השנייה, וכי על אף שלא סומכים על הממשלה – ימשיכו לבחור בה

צילום: טוביה טננבום

מוסקבה – היֹה הייתה פעם, לפני כבר כמה וכמה חודשים, מגפה ברוסיה. הכול היה תחת סגר. אך כעת איש אינו יודע אם היא עדיין בסביבה, והסגר כבר נגמר.

האמת, זה לא שהם אינם יודעים. ברור שהם יודעים, וזו הסיבה מדוע מוזיאונים סגורים כעת במוסקבה.

אך תיאטראות, מרכזי קניות, בתי קפה ומסעדות פתוחים. מדוע? ובכן, אי אפשר לסגור את ה׳בּוֹלשוֹי׳, מוסד רוסי המפורסם בכל העולם, ואי אפשר לומר ׳לא׳ לאוכל רוסי טוב. חלק מהאוכל הטוב ביותר בעולם, אחרי הכול, נמצא במוסקבה.

באופן אישי, אני אוהב לאכול את ארוחת הערב שלי במסעדה. “אם זה מה שאתה אוהב”, אומר לי אדם רוסי כשאני מציע לו שניפגש לארוחת ערב, “חסר לך שלא תתלבש בבגדים מיוחדים”.

“איזה סוג של בגדים?”

“בגדים כבדים”.

“למה?”

“אתה עלול לסיים על הרצפה באמצע הארוחה”.

“מה?”

“מסעדות במוסקבה נדרשות לסגור באחת עשרה. כן. לפני יומיים, כמה דקות אחרי אחת עשרה, המשטרה נכנסה למסעדה, עם אקדחים שלופים, והורתה לכולם להשתטח על הרצפה. ובזמן שכולם שכבו על הרצפה המלוכלכת, המשטרה חילקה להם דו״חות”.

ובכן, אני לא בטוח אם זה אכן קרה, אך זה סיפור רוסי דמיוני נחמד.

בין מערב למזרח

הגעתי לרוסיה מגרמניה, והשתיים הן עולם אחר לגמרי! לפני שהגעתי לכאן, לדוגמה, קניתי מסכת מעצבים, פריט רב מכר בחנות אופנה יוקרתית בהמבורג. זו מסכת ׳פָּלי׳, קיצור של פלסטינית, והיא נראית כמו לבוש הראש הפלסטיני. גרמנים ׳יוקרתיים׳ רבים מזדהים עם הפלסטינים, מפני שהם אנטי-ישראליים, ועטיית מסכת פלי גורמת להם להרגיש טוב. אני קניתי אותה מפני שכמו רוב היהודים מחוץ לישראל, רציתי להשתלב עם ההמון הנוכרי. והבאתי אותה איתי לרוסיה, אך הרוסים אפילו לא שמים לב לפלי שלי. כאן, בשונה מכל מדינת איחוד אירופי שאי פעם ביקרתי בה, לא אכפת להם מפלסטין.

טוביה ומסכת פלי (קרדיט: טוביה טננבום)

וגם לא אכפת להם ממסכות פנים. בכניסה לתחנות הרכבת התחתית במוסקבה, עומדים שוטרים על המשמר ומוודאים שכולם עוטים מסכות. אך אז כמחצית מהאנשים מורידים את המסכות ברגע שהם נמצאים בתוך הרכבת. הנוסעים שאינם מורידים את מסכותיהם, לדעתי, פשוט עצלנים מדי כדי לעשות זאת.

נהגי המוניות במוסקבה, לעומת זאת, עוטים מסכה. כלומר, בערך. אם אתה, הנוסע, עוטה מסכה – גם הם יעטו. אך אם אתה לא עוטה, למי אכפת?

רוסיה. זהו עולם אחר, לא האחד אליו אני מורגל. רוסיה איננה המערב, ואפילו ההיגיון כאן שונה. מהו ההיגיון כאן? אני לא לגמרי בטוח. לפעמים, אני מרגיש כאילו בשביל להבין אותו נדרש להיות מדען טילים. בשישה בינואר, לדוגמה, רציתי להשתתף בטקס ערב חג המולד האורתודוכסי בקתדרלת ישו המושיע, כנסייה גדולה וגבוהה שהפכה למפורסמת לפני כמעט עשור כאשר קבוצת ׳פּוּסי רָיוֹט׳ ביימה מופע גרילה בין קירותיה. אך כשהלכתי לכנסייה היו משטרות בכל עבר, אפילו על גשר המוביל אליה, שחסמו את הכניסה. מסוכן מדי להחזיק יותר מדי אנשים באותו מקום ובאותו זמן, כך נאמר לי. אך עדיין מרכז הקניות ׳גָאם׳ בכיכר האדומה, הנמצא ממש מעבר לקרמלין, עמוס באנשים מדי יום. מדוע המשטרה לא עוצרת אנשים מלהגיע ל׳גאם׳, אלא רק מללכת למושיע? רק האל יודע.

לא שלארץ הזו יש אג׳נדה נגד כנסיות. רוסים רבים מאוהבים לחלוטין בכנסיות שלהם. לו הייתי מרוויח דולר עבור כל פעם שראיתי עוברי אורח עוצרים את הליכתם כשהם עוברים על-יד כנסייה, מחווים את סימן הצלב וממלמלים תפילה, הייתי עשיר יותר מג׳ו ביידן ומבנו גם יחד.

למרבה השמחה, אף אחד לא עוצר אותי בכניסה לבית הכנסת ׳מרינה רוֹשָה׳, מרכז של חב״ד, כשאני מגיע אליו ביום שישי בערב.

זהו מקום מעניין. מחצית מהנוכחים מכסים את פניהם, או את סנטריהם, עם מסכות, והחצי השני לא. הם מתפללים ושרים דיי בקול, כאילו הסיכון להפצת נגיף הקורונה איננו קיים. בניו-יורק, מתפללים אורתודוכסיים רבים אינם שרים, אך מוסקבה איננה ניו-יורק. “בשלב כלשהו”, מסביר לי אחד מקהל המתפללים, “כולם יודבקו. מה הטעם להתחבא מזה? מדוע לדאוג? אנחנו רוסים”.

מהו ״רוסי״

אני מבקש מאֶלֵנה, יוצרת סרטים, להסביר לי מה זה אומר להיות ״רוסי״. “אנחנו אוהבים ממשלה חזקה, אך אנחנו לא בוטחים בממשלה שלנו”, היא אומרת לי. “אם הממשלה שלנו אומרת לנו שאנחנו חייבים לעטות מסכות, אנחנו לא רוצים לעטות מסכות. ובבחירות הבאות, אנחנו נצביע שוב עבור אותה ממשלה. זה ״רוסי״, זה מי שאנחנו”.

אך זה לא הדבר היחיד שמגדיר ״רוסי״, כפי שאני לומד זמן קצר לאחר מכן.

גגות בסנט פטרבורג (קרדיט: טוביה טננבום)

“נשים רוסיות הן היפות ביותר בעולם”, אומרת לי קייט, סטודנטית צעירה להנדסה. קייט היא השותפה שלי ברכבת שינה לסנט פטרבורג, עיר בה רבים אומרים לי שעליי לבקר.

קייט לא עוטה מסכה. האין היא מפחדת להידבק בקורונה? “לסבא שלי, סבתא שלי, אבי, אמי, דוד שלי ובן דוד שלי כבר הייתה קורונה”, היא מספרת לי, “ואני לא מפחדת להידבק כי אני צעירה, רק בת 21. אבל אני לא רוצה להידבק בקורונה כי אני לא רוצה להדביק אף אחד. אבא שלי הוכנס לטיפול נמרץ לפני כמה חודשים כי הוא היה זקוק לחמצן. עכשיו הוא כבר בבית, אבל עדיין, לפעמים, הוא מתקשה לנשום”.

כשאני יורד מהרכבת בבוקר, אני רואה שלט ענק מעבר לתחנה – “עיר הגיבור לנינגרד”, ואני יורד לפגוש כמה מקומיים. הדבר הראשון שהם מספרים לי זה הסיפור המחריד של המצור הגרמני על סנט פטרבורג במלחמת העולם השנייה, שארך כמעט 900 ימים, וכיצד קרוביהם מתו, לאט-לאט, מגוויעה קשה ברעב.

טוביה וקייט ברכבת השינה (קרדיט: טוביה טננבום)

המלחמה הסתיימה ב-1945, אך טרם נשכחה, עד לעצם היום הזה. “הסבים והסבתות שלנו שרדו את המצור, ואנחנו נשרוד כל מגפה”.

נטלי, מפיקת תיאטרון, משוחחת איתי על ההווה. “תשעים אחוז מהאנשים בתיאטרון שלנו”, היא מספרת לי, “כבר חטפו קורונה, אך התיאטרון עדיין פתוח, השחקנים מגיעים, וכך גם הקהל. גם לי הייתה קורונה, וזה היה קשוח ביותר. אבל אנחנו לא הולכים להוריד את הווילון”.

אני יוצא להליכה בעיר ושלטי ״להשכרה״ רבים תופסים את עיניי, כנראה תוצאה של סגר ממושך בשלב מוקדם במגפה. זה מדכא. כל חנות סגורה, כל עסק שנעלם, מספרים סיפור של אובדן שזועק מהדממה. אך ביקור במסעדות הפתוחות והעמוסות וסיבוב במערכת התחבורה, בה רכבות ואוטובוסים מלאים עד אפס מקום, מספרים סיפור אחר, סיפור של אנשים חיים, אנשים רוסים עקשניים, הנחושים לא לוותר עד לנשימתם האחרונה.

מבין האנשים שאני פוגש, מעט מאוד סומכים על נתוני חולי הקורונה הרשמיים במדינה שמפרסמת הממשלה, אך כמעט כולם כבר קיבלו את חיסון הספוטניק V או שמתכננים לעשות זאת. לא שהם סומכים על הממשלה שמדובר בחיסון טוב, הם רק מקווים שזהו חיסון טוב. להיות ״רוסי״, אני לומד ככל שעוברים הימים, אומר גם לחיות חיים של תקווה ורגש, לא של היגיון ועובדות קרות. הם בני אדם, לא מחשבים, וזוהי חוזקתם.

השקט של רוסיה

לפני שהגעתי לארץ הזו, לא חשבתי שאוהָב את רוסיה, או את הרוסים. רק רציתי הפסקה מהאזהרות התמידיות של הממשלה והתקשורת מפני הקורונה, ומהסיפורים הבלתי פוסקים על דונלד טראמפ. אך אני מתאהב בארץ ובאנשיה. הרוסים הם חמים, חברותיים, מאוד מקבלי פנים ובעלי חוש הומור נפלא.

מופע בלט בבולשוי (קרדיט: טוביה טננבום)

באופן כללי, אני מודה ללא היסוס, אני אוהב את מוסקבה. יש כל כך הרבה מה לעשות ולחוות, אפילו בזמנים כאלה. כל כך הרבה תיאטראות, אומנות כה רבה ברחובות, כל כך הרבה תרבות מסביב, וכמו שכבר ציינתי, כל כך הרבה אוכל טוב.

בבית מגוריי, בָּאַפֶּר אִיסט סָייד של מנהטן, נהוג היה לקיים (ואולי עדיין נהוג) מדי ערב ״משמרת״ של Black Lives Matter בשעה שבע, בה לבנים אמידים נהגו לצעוק “אמרו את שמו! ג׳ורג׳ פלויד!”. אם הייתי עובר בלי להרים את אגרופי כפי שעשו הם, הם האשימו אותי בגזענות. אך הערב, אני במוסקבה, ובשעה 19:00 אני הולך לצפות בבלט בָּ׳בולשוי׳. לא אגרופים מורמים, רק ריקודים על קצות האצבעות.

כן, יש מגפה בעולם, וזה מפחיד מאוד. אך אין סיבה שהפחד ממנה יאכל אתכם כל יום וכל לילה, כל דקה וכל שנייה. אם נמאס לכם מהחיים במערב בימים אלו, לבשו את הבגדים היפים ביותר שלכם ובואו לרוסיה. אתם לא תתחרטו על כך, אני מבטיח. אני אפילו מוכן להשאיל לכם את הפלי שלי.


טוביה טננבום הוא עיתונאי ומחזאי, ומחברם שלושה רבי-מכר בגרמניה וארבעה רבי-מכר בישראל. ספרו האחרון הוא ׳איך לאלף יהודי?׳ שיצא בהוצאת ׳סלע מאיר׳.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

    1. לשבור את המיתוסים על רוסיה ולהראות שלא רק על ישראל משקרים בתשקורת המערבית.

    2. כלומר מאמר תעמולה למען רוסיה? בשביל זה קם האתר?

    3. לתאר את התחושה של המבקר ברוסיה בעידן ה'קורונה', כל שכן כותב כמו טוביה טננבאום המוכר כבעל סגנון כתיבה ציני ולכן מעניין.

  1. אין הרבה עיתונאים כמו טוביה טננבאום בעולם,בישראל אין אפילו אחד שמתקרב לרמה שלו.
    אני חולה עליו(לא קורונה), תנו לנו עוד ממנו.

    1. נולדתי ברוסיה וגרתי שם 24 שנים וגם יצא לי לבקר שם כמה פעמים מאז שעזבתי אותה ב1992 ואני אומר בבירור – כל מה נכתבפה זה שטויות גמורות או סתם רומטזיציה שבינה ובין רוסיה אין שום דבר משטוף.

  2. להילחם באש עם אש, סוג של אנטי מגיפה.
    שיטת החיסונים בהזרקה, פשטה את הרגל, מול הכפר הגלובאלי. זה פשוט איטי מדי, ומסורבל מכדי שיכסה את כל הכפר במהירות מספקת, שתמנע מוטציות חדשות. איטי ויקר.
    חייבים משהו אחר –סוג של "אנטי מגיפה".

    הרעיון – להילחם במגיפה עם מגיפה, וזה לא כלכך מסובך, או דמיוני מבחינה מדעית.
    כבר היום למשל, החיסון הישראלי שמפותח, משתמש ב"וירוס רייק", שאיננו מזיק לחלוטין, אבל יודע לחדור לתאים ולהשתכפל, כ"סבל" למקטעי חלבון של הקורונה.
    מדובר ב"סבל כללי" – "פיק אפ ויראלי" -כל חלבון שיעמיסו עליו – הוא יוביל לתאים. אם רק היו נותנים ל'וירוס הריק' כנפיים – כלומר את היכולת להפיץ עצמו במהירות באוויר, ובמגע, היינו מקבלים סוג של מגיפה נגדית, מגיפה שמפיצה את החיסון מעצמה, והיא בעצם אנטי מגיפה.

    החסמים לשיטה כזאת הם 3:
    1. הפחד – חשש ממוטציה והתנהגות לא צפויה של הוירוס הריק – שלא יהפוך בעצמו לטורף. לזה יש מלא פתרונות, כולל מנגנוני השמדה עצמית שמושתלים בוירוס הריק. אבל זו בהחלט בעיה..
    2. הפילוסופיה – אתיקה- בעצם מחסנים גם את מי שלא רוצה.
    3. הבעיה הכי קשה: איפה הכסף? כל חיסון קורונה עולה 45 דולר לאדם, כפול 8 מליארד אנשים – זו אחלה מוטיבציה. תכפילו את זה ב'דחף' שכל אדם יאלץ לקבל כל שנה כנגד המוטציות, וזה מכרה זהב אין סופי. מנגד, בשיטה של ה"אנטי מגיפה" – צריך רק להדביק את האדם הראשון בוירוס הריק, – השאר כבר ייעשה מעצמו. מושלם, אבל איפה הכסף ? בעיה.

  3. מדינות המערב כבר אינם אי שליו
    יש מהומות בארהב.ובאירופה
    על בסיס יומי.הכוללת הצתות.חסימת רחוב.
    בזיזת חנויות.תקיפות רנדומליות של אזרחים.
    תקיפות שוטרים.הצתת ניידות.
    איזורים של אונס שיטתי.
    בקיצור המהגרים הרסו את העולם המערבי.
    המהגרים מרצון ומאונס.

  4. כתוב נהדר, אבל אם אתה כבר מבקר וכותב על רוסיה, יש לך כל כך הרבה עם מי להתייעץ, כמו למשל שזה "גום" ולא "גאם" (ועיר גיבורה ולא גיבור)