מפלגת ׳העבודה׳ אבודה? תהיות על אבתיסאם מראענה

בראשות ח״כ מירב מיכאלי, מפלגת ׳העבודה׳ במתכונתה החדשה מקצינה שמאלה, הרחק מעבר לגבולות אותם היו מוכנים ראשי המפלגה המיתולוגיים להכיל

מספר שבע ברשימת ׳העבודה׳, אבתיאסם מרעאנה (צילום מסך)

מפלגת ׳העבודה׳ נתפסה עד לא מכבר כמפלגה ציונית וסוציאל-דמוקרטית המזוהה עם השמאל הפוליטי בישראל. אפשר בהחלט לחלוק על דרכה האידאולוגית ועל תפקוד מנהיגיה, אך ברור היה לכל כי מדובר במפלגה ציונית.

גם כששינתה המפלגה את שמה, עת ניסתה להמציא עצמה מחדש נוכח טלטלות פוליטיות ומנהיגותיות, לא היה ספק בקשר להיותה מפלגה ציונית שמנהיגיה מחזיקים בעמדות ציוניות. גם כשנקראה המפלגה ׳המערך׳, החל משנת 1968, עדיין שולבו בסמלה מגן דוד וצבעי הכחול ולבן. בין מנהיגיה היו ‏אישים שציוניותם אינה מוטלת בספק, גם אם מנהיגותם של חלק הוטלה בספק, כגון לוי אשכול, גולדה מאיר, יצחק רבין ושמעון פרס. בשנת 1999 שינתה המפלגה את שמה ל׳ישראל אחת׳ ‏בראשות אהוד ברק שהותיר אף הוא את הקו הציוני חקוק בשם ובסמל.

בדצמבר 2014 הוקמה רשימת ׳המחנה הציוני׳ לשם ריצה משותפת של מפלגת ׳העבודה׳ בראשות יצחק הרצוג, לימים יו״ר הסוכנות היהודית, ומפלגת ׳התנועה׳ בראשות ציפי לבני, בבחירות לכנסת. גם בהזדמנות זו ברור היה כי המפלגה אינה מתביישת בציוניותה ובמחויבות מנהיגיה לרעיון הציוני.

הדבר היה תקף לכאורה עד ליום חמישי ה-27 בדצמבר 2018, שעה שחברת הכנסת מרב מיכאלי וחבר הכנסת עמר בר-לב צוטטו במהלך שיחה עם פעילים ערבים ויהודים שזעמו על שם המפלגה והקושי להזדהות עמה בגינו, בזו הלשון: “שם המפלגה שלנו יוצר בעיה חריפה”. לבקשת הקהל וכדי לקרב את הבוחרים והתומכים הערבים למפלגה, חזר בסופו של דבר השם המקורי: ׳מפלגת העבודה׳.

אבתיסאם מראענה

ב-24 בינואר 2021 נבחרה חברת הכנסת מרב מיכאלי ברוב קולות ליושבת ראש מפלגת ׳העבודה׳. ב-1 בפברואר התקיימו בחירות פנימיות במפלגה לקראת הבחירות לכנסת ה-24 ואבתיסאם מראענה מנוחין שובצה במקום השביעי ברשימה. אחריה נבחרו ח״כ לשעבר נחמן שי ונעמה לזימי, ולמקום התשיעי הגיע גיל ביילין, שהתמודד על ראשות המפלגה שבוע קודם לכן.

רבות נכתב על אבתיסאם בשבוע האחרון, בעיקר סביב עמדותיה האנטי-ציוניות והתבטאויותיה הלא נאותות, המזלזלות והציניות בערכים החשובים לעם ישראל. בין התבטאויותיה ניתן היה למצוא פוסט פוגעני שפרסמה באפריל 2013 בפייסבוק בנוגע לשואה בו שאלה בציניות: “איך השואה השפיעה על חיי המין של ניצולות שואה?”.

בהתייחסה ליום הזיכרון לחללי צה"ל כתבה בזלזול מופגן: “לא עמדתי בצפירה, הייתי בנהיגה בזמן שכל המדינה כמעט עמדה דום. אני החלטתי להמשיך לנסוע, ואלה היו 2 דקות מופלאות בזמן הצפירה”.

אבתיסאם לא חסכה בביקורתה נגד החלטתה ההזויה כשלעצמה של עיריית תל-אביב להאיר את בניין העירייה בצבעי דגל לבנון, כל עוד אינה מאירה אותו גם בצבעי דגלי פלסטין.

על הנער הפלסטיני בן ה-14 עלי אבו עליא שנהרג בעימותים עם כוחות הביטחון בשומרון כתבה: “כולה בן 14 שחלם, שיצא להפגין על זכותו הבסיסית להגן על אדמתו ועל חירותו”. בנוסף תמכה בפוסט שפורסם בנובמבר 2020 בשביתת הרעב של העציר המנהלי ופעיל הג׳יהאד האסלאמי מאהר אל-אחרס.

בפוסט שכתבה בדצמבר 2016 העלתה אבתיסאם לדף הפייסבוק שלה את תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד חבל תלייה. הייתה זו אמנם כרזה שהוצבה באקדמיה לאמנות ועיצוב ׳בצלאל׳ בירושלים שעוררה סערה והובילה לחקירת הסטודנטית שעיצבה אותה במשטרה בחשד להסתה, אך גם תגובתה הבאה של אבתיסאם למעשה עצמו וליוצרת, הינה שנויה במחלוקת וטוב אם תעלה תהיות בקרב ראשי המפלגה: “אני עומדת מאחוריה ולצדה של הסטודנטית מבצלאל. אני לא מכירה אומנות מסיתה, אני מכירה פוליטיקאים מסיתים”. מעניין כיצד מקבלים מנהיגי ותומכי מפלגת העבודה לדורותיהם את דבריה אלו, בייחוד לאור הטרוניות הרבות שלהם אודות כרזות ההסתה נגד ראש הממשלה המנוח יצחק רבין שנרצח על-ידי בן עוולה.

תמיהות על הדרך

אבתיסאם הינה פעילה פוליטית מנוסה ובעלת עמדות מוצקות ככל הנראה, שהייתה בעברה חברת מפלגת ׳מרצ׳, עד שבשנת 2009 הודיעה על פרישתה ממנה בשל העובדה ש׳מרצ׳ לא טרחה לגנות את מבצע ׳עופרת יצוקה׳ בעזה, מקום אותו היא מכנה “גטו תחת כיבוש אכזרי”.

האם ׳מרצ׳ הייתה בעיניה של אבתיסאם למפלגה ימנית מידי באותה עת ועל-כן פרשה ממנה? האם מבחינה היא בין ימינה לשמאלה שעה שהשתבצה לה עתה במפלגת ׳העבודה׳ ולא חזרה לחיקה של ׳מרצ׳? האם טעתה אבתיסאם בדרכה ונווטה עצמה למפלגת ׳העבודה׳ במקום לאחת המפלגות ב׳רשימה המשותפת׳ לכל הפחות, או שמא הוזמנה היא, למרות הכחשתה את הדבר, על-ידי גורמים במפלגת ׳העבודה׳ בכדי להוות ״תיקון״ לכאורה לנטייה הציונית רחמנא ליצלן, בעברה של התנועה?

תמוה בעיניי כיצד ראש מפלגת ׳העבודה׳, שתמכה בהצעה לפסילת היבא יזבק – יחד עם המפלגות ׳כחול לבן׳, ׳הליכוד׳, ׳ש״ס׳, ׳ישראל ביתנו׳, ׳הבית היהודי׳, ׳הימין החדש׳ ו׳יהדות התורה׳ – מעניקה עתה בית חם לאבתיסאם, שאמנם התבטאויותיה מתונות יותר ביחס ליזבק, אך עודן לא ראויות בעליל.

תמה אני כיצד חבר הכנסת ותא״ל במיל׳ נחמן שי, ששימש בעברו הצבאי כדובר צה״ל במלחמת המפרץ לפני 30 שנה וזכור לטוב כמרגיע הלאומי, משובץ במקום השמיני באותה מפלגה בה אבתיסאם תופסת את המקום השביעי.

איזה תירוץ יש לדובר צה״ל לשעבר להצדיק את ישיבתו לצד מי שעודנה תומכת לכאורה ב״חמאסטן״ שבעזה. יישות שאחד ההבדלים בינה לבין עיראק תחת שלטונו של סדאם חוסיין הינו רק בתדירות ובכמות חומר הנפץ שכל אחת מהן שיגרה לעבר ריכוזי אוכלוסין בישראל? אגב, במצטבר, החמאס ניצח כבר מזמן את סדאם חוסיין בהיקף השיגורים, כמות חומר הנפץ המצטבר, היקף הנפגעים הישירים והעקיפים וכמובן הנזק ברכוש.

יו״ר מפלגת ׳העבודה׳ ח״כ מרב מיכאלי (צילום מסך)

תמה אני לדעת מה חושב מספר שתיים ברשימת ׳העבודה׳ לכנסת, אל״ם במיל׳ עמר בר-לב, שהיה בעברו הצבאי מפקד סיירת מטכ״ל ומפקד חטיבת הבקעה. האם התבטאויותיה וגישתה של חברתו לרשימה לא מדליקות אצלו נורות אדומות או את “הפתיל הקצר” שטען שיש לו באותה שיחה שהתקיימה בבית ברל עם פעילי המפלגה היהודים והערבים בדצמבר 2018?

איזה תירוץ כבר יש למפקד סיירת מטכ״ל לשעבר להעדיף בכל מקרה ישיבה עם איבתיסאם על-פני ישיבה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה בעברו קצין מוערך בסיירת מטכ״ל, נפצע במבצע חילוץ החטופים במטוס סבנה ושכל את אחיו הבכור יוני נתניהו ז״ל במבצע לחילוץ החטופים באנטבה?

האם בשם קריאת הבחירות המגוחכת ״רק לא ביבי״ אתם, מי שמכירים בחשיבות המפעל הציוני ותרמתם את חלקכם לביטחון המדינה, מוכנים לשבת באותה מפלגה לצד פעילה פוליטית אנטי-ציונית המזלזלת בערכים המשותפים לכם וליהודים רבים וטובים בעם ישראל, בין אם תומכים הם בראש הממשלה המכהן ובין אם לאו? האם טובה היא מחברי ׳הרשימה המשותפת׳ או חברי תנועות פוליטיות מהשמאל הקיצוני?

האין בחירתה של אבתיסאם למקום השביעי, למרות שככל הנראה אינו מהווה מקום ריאלי ומושב בכנסת, מצביעה על ליקוי מוסרי, ערכי ותודעתי במפלגת ׳העבודה׳? האם לא אבדה לחלוטין הדרך למפלגת ׳העבודה׳ אחרי הזיגזוגים ו״הבירבורים״ האחרונים תרתי משמע?

האין התנהלותה של מפלגת העבודה בשנים האחרונות הופכת אותה ממפלגה ציונית למפלגה צינית, וממפלגת ׳העבודה׳ למפלגת ״העבודה בעיניים״? על כך יחליט הבוחר.


אל”מ במיל’ טל בראון הוא יועץ אסטרטגי וביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, ושירת כמפקד בה״ד ורמ״ח בחיל האיסוף הקרבי.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. לא פלא שהמפלגה המונהגת ע"י נכדתו של הבוגד רודולף קסטנר ששיתף פעולה עם אייכמן בהשמדת יהדות הונגריה בשואה ומזדהה עם 'פועלו' מעמידה לבחירה ערבייה אנטישמית ש'מתעניינת' איך השפיעה השואה על חיי המין של קורבנותיה. בניגוד לדעתו של הכותב, לאור הסקרים האחרונים נראה שהערבייה האנטישמית עשוייה להיכנס לכנסת ולהיות שותפה נאמנה ל'מנהיג.ה' שלה.

    1. איזה ערמה של שטויות שטופות מוח, מסיטות גזעניות וחסרות כל מודעות או ידע היסטןרי

  2. אסמ"ר אפעה. הוא אתר ריכוז פסולת/זבל.
    מיקומו דרומית מזרחית לערד.
    אל אתר הפסולת מגיעה רכבת. קטר חשמלי והרבה קרונות טעונות זבל.
    לאחר הבחירות תשמש יו"ר המפלגה כנהגת הקטר ותפזם בהונגרית (יש קשר ליו"ר ולרכבות עוד מימי הונגריה העליזים, עם יצורים מסוגה של המועמדת האנטישמית).
    מפלגה שהתחילה בפאר ציוני, והפכה להיות לחלק מהמטען של הרכבת הנ"ל.

  3. אם להשתמש בלשונה של שונאת ישראל,מעניין מה היתה השפעת מה שהיא מכנה "נכבה",על חיי המין של "הפלסטיניות" ? שווה מחקר…

    1. לחלק את המחקר לשתי קבוצות: ערביות נימולות ולא-נימולות.

  4. מופתע שהמאמר לא שואל: אם מישהיא עוזבת את מרץ כי הם לא מספיק שמאלנים ואז מצטרפת לעבודה-האם עדיין נכון להניח שמרץ נמצאת משמאל לעבודה?
    הרושם שלי הוא שבשנים האחרונות יש החלפת תפקידים ואידיאולוגיות הדרגתית בין שתי המפלגות. וזו תופעה מרתקת.

    1. מישהו מודאג ומנסה לרמוס את מפלגת העבודה! קישקוש מפה ועד האופק.
      לא יעזור לכם , העבודה תתעשת,תנשום ותבעט.

  5. מה שקורה בשמאל זה ניוון צפוי של חברה שאיבדה את המצפן המוסרי שלה. מרוב רעינות מהפכניים על חברה אוטופית הם התבלבלו קצת וזה מתחיל להראות יותר ויותר כמו טירוף מערכות וטירלול שהמסר הברור היחיד שיוצא ממנו הוא "רק לא ביבי"/"רק לא טראמפ" וזה מסביר הרבה. הגברת מיכאלי הזאת, בראיון באוסטרליה, דיברה על כך שהמדינה תפקיע את גידול הילדים מההורים הביולוגיים שלהם ותחליט מי ראוי או לא ראוי לגדל ילדים. מדובר ברעיונות סוציופטים, של אישה שכנראה לא ממש מסוגלת להבין רגש אימהי מהו, ואת החשיבות של אהבת הורים להתפתחות בריאה ונורמלים של ילדים. איכשהו כששמעתי אותה הייתה לי תחושה שלמגזרים מסויימים, עם אמונה מסויימת, שגרים במקומות "מסוכנים", "מדינת המופת" שלה תיקח את הילדים לחינוך מחדש. כשאחת כזאת נבחרת ע"י מובילי המוסר מהשמאל להוביל אותם אז מה זה עבורם לשבת עם אחת אחרת שרוצה לחסל את המדינה היהודית ולהחזיר את כולנו לגלות. יש להם "הסבר הגיוני ומוסרי" לכל נפיחה אנטישמית פרו העם המומצא ובעד כל מחבל עם ילדות עשוקה. בשבילם "אביב ערבי" הוא דבר טוב כי הכוונה היא טובה גם אם התוצאה היא מליוני פליטים והרוגים. ע"פ ההיגיון הזה, נראה לי שמיכאלי ואבתיאסם בתור המקוצר לפרס נובל לשלום.

  6. בוחרים חכמים מענישים את המפלגה ומצביעים ליכוד במפלגת העבודה צריכים להיות אנשים ציוניים ולא אח כזו שתהיה לפני תתאלוף במילואים אסור שאחת כזו תשתמש בשם מפלגת העבודה כמיצגת רק ענישה של המפלגה מימין ימנע את כניסתה לכנסת

  7. בשמאל הציוני היו תמיד שדים אנטי ציוניים.
    רק לשם הדוגמא: גדוד העבודה, מוסד ציוני חשוב מוכר וידוע, התפצל ב 1926. חלק מאנשיו נותרו בארץ, והחלק האחר, בראשות נחמן אלקין, חזרו לרוסיה מפני שהציונות נראתה להם לאומית מדי ולא מספיק גלובליסטית.
    אגב, אלו שחזרו לרוסיה חוסלו בהתלהבות על ידי סטאלין.
    היה מי שחזה כבר לפני 100 שנה שהנסיון המוזר להניף שני דגלים יכול להסתיים רק בצורה אחת: אובדן האמונה בדרך וגלישה לפוסט ולאנטי ציונות.
    כך כתב זאב ז'בוטיסקי:""שני אידיאלים הם אבסורד, ממש כשני אלוהים, כשני מזבחות וכשני בתי קודש… אם הציונות היא אידיאל אין עוד שאיפה עצמאית ושוות זכויות אחרת יכולה לדור בכפיפתה".

  8. מציגה את המציאות בניגוד לשקרים המוסכמים
    והנרטיבים השיקריים

  9. לקרוא ולבכות על מפלגת העבודה איך נפלו גיבורי ישראל.
    השמאל ההזוי כבש את מפלגת העבודה

  10. מנהיגי מפלגת העבודה עדיין לא הבינו שהכיוון הראוי הוא קונפדרציה עברית-ערבית בארץ ישראל השלמה:
    – מדינה עברית בגבולות 67, עם שוויון זכויות לאזרחים הערבים.
    – מדינה ערבית ביהודה, שומרון ועזה, עם שוויון זכויות לתושבים העבריים. (גם אם מרבית התושבים העבריים יעדיפו לשמור על האזרחות הישראלית, במקום לקבל אזרחות פלסטינית).
    – פרלמנט עליון משותף, שבו נציגים מהכנסת ומהפרלמנט הפלסטיני יקבעו חוקים מסויימים שיחולו על ארץ ישראל השלמה.
    – זכות לכל אזרחי ארץ ישראל, בין אם הינם אזרחי המדינה העברית או הערבית, לנוע בחופשיות ולעבוד בכל שטחי ארץ ישראל.

    1. קרוב של חאג' אמין ושל עבד אל קאדר?

  11. ודבר נוסף:
    במאמר כתוב שוב ושוב "איבתיאסם", אבל השם שלה הוא בכלל "אִיבְּתִיסָאם" (ابتسام).
    משמעות המילה "אִיבְּתִיסָאם" היא חיוך. כנראה שהמילה נובעת מאותו השורש כמו מילה העברית "מְבוּסָּם" (שיכור, שתוי), שהרי שיכורים מרבים לחייך.

  12. נגמרו הערכים במפלגה מזמן כל מפגין חברתי רק בכאילו חברתי מצורף דחוף למפלגה אין יותר ציוניות זה פוגיע הבוחרים המוסלמים עובדה זוהר בעלול קשה. היה לו להיות במפלגה הציונית לכן פרש בגלל השם

  13. מפלגת העבודה לא הייתה שמאלנית גולדה אמרה אין עם פלשתיני רבים אמר לשבור להם את העצמות יגאל אלון לא נבחר להיות יו'ר המפלגה בגלל תוכנית אלון נסיגה עד גב ההר רוב ההתיישבות בנגב בגליל בסיני ברצועת עזה רמת הגולן יהודה ושומרון נעשו על ידי מפלגת העבודה ומוסדות ההתיישבות שלה מפלגת העבודה החלה ללכת שמאלה כאשר שמעון פרס הביא את הפודל שלו בילין וכמובן כל שבעת חברי הכנסת פרץ שריד רמון ועוד השתלטו על המפלגה ולקחו אותה יותר שמאלה וראה פלא ככול שהמפלגה הלכה יותר שמאלה ככה הצטמצמו המנדטים עד לכמעט אפס

  14. סתם שאלה: מה ההבדל בין הגרסה הערבית של בטי המכוערת – לבין הנכדה הפמינאצית של קסטנר הבוגד? והמבין יבין!

  15. מפלגת העבודה האבודה הפכה לפוסט אנטי ציוני וקוראים למרץ אחותנו מעניין ומביש איך יושבים עם אותןם מחישיזכות המדינה להתקיים ובוא בשעה מסרבים לשבת עם יהודים נאמנים בזכותה של המדינה יהודית ותורמים לשלומה ובטחונה נראים כצנינים העינהם כל הנושאי ותאוותם לשמות את הממשל אינו אלא תרמית ועבודה בעינים הם נוקמים וכל חפצם למחוק את אלו שבחרו אחרת מהם לסוב את הגלגל זה בלתי אפשרי משום שנולד דור שיודע לעמוד על זכותו גם אם מכנים אותו בכל מיני שמות גנאי מצער איך ראשי ביטחון סגן רמטכ"ל מגבי העמדת חילים למשפט או אותו שר ביטחון העגלון מכנה חייל שמנע פיגוע בתור רוצח ראש מפלגת מרץ גם הוא המגבה העמדת חיילים למשפט כנראה אבדנו את כבודנו ואת והכתובת על הקיר שאנו במו ידנו הורסים את הענף שיושבים עליו ההפקרות חוגגת החתרנות נגד המדינה לא רק מאויביה אלא גם מאותם ארגונים יהודים החיים בתוכנו הם אנטישמים בשל בצע כסף