תגובה למרב מיכאלי: קסטנר הרוויח ביושר את הביקורות נגדו

בראיון ב׳מעריב׳ הוצג קסטנר כ”מארגן פעולת ההצלה” אשר סבל מ“מסע הסתה נגדו”, וצוין כי ”גורמים בימין ממשיכים להפיץ את הדברים”. את שכתוב ההיסטוריה הזה צריך וחשוב להפריך

מכר את נשמתו לשטן? | יו״ר מפלגת ׳העבודה׳ ח״כ מרב מיכאלי (צילום מסך)

התרגלנו לראיונות שאינם מגלים טפח ומכסים טפחיים, בייחוד אם חפצים ביקרה של השושבינה הראשית. אנחנו זוכים כמעט מידי יום לראיונות ממין זה, אך אתמקד בזה של מרב מיכאלי שפורסם השבוע ב׳מעריב׳.

כנראה שהמראיינת לא ממש ״הכירה״ את הסיפור על הסב המפורסם של מיכאלי, מאחר שבחרה להגדיר אות בתורו “מארגן פעולת ההצלה של רכבת קסטנר”. זה נכון, אבל לאדם כמו ישראל קסטנר יש הרבה הגדרות. אפשר גם היה לקרוא עליו את מה שאמר בזמנו השופט בנימין הלוי “קסטנר מכר את נשמתו לשטן”. הכתבת מעניקה לנכדה את זכות ההגנה, למרות שתשובתה לשאלה הייתה נהירה וברורה: “המסע נגד קסטנר היה פוליטי, גורמים בימין ממשיכים להפיץ את הדברים ולפמפם את זה נגדי”.

מדובר בדוגמא מובהקת לשכתוב ההיסטוריה, אך גם לזה צריך להתרגל. ה״עוסקים במלאכה״, הם בעלי כוח רב באקדמיה ובמוסרות השלטון המאפשר להם להסוות אמת שאיננה לרוחם. אי לכך מתקיימת בבתי הספר מזה דורות בורות מכוונת סביב עניינים ומאורעות שונים מההיסטוריה.

החברים מספרים

על ישראל קסטנר, סבה של מרב מיכאלי, נצטט את מה שאמרו אלה שהכירוהו: אדולף אייכמן בראיון לעיתונאי הולנדי בשם וילם סאסן, נאצי לשעבר שנמלט גם הוא לארגנטינה – “הוא עשה עבודה מצוינת. הוא נתן לי את כל היהודים בלי שנורתה ירייה אחת. יכול היה להיות קצין גסטפו אידיאלי, הוא קר כקרח, והסכים לסייע בשידול יהודים שלא יגלו התנגדות לגירושם ואפילו לקיים את הסדר במחנות האיסוף בתנאי שאעצום עיניים ואאפשר לכמה מאות ואולי אלפי יהודים להגר לארץ ישראל. זו הייתה עסקה טובה, סמכנו אחד על השני”.

ישראל קסטנר

אלי ריכנטל, שחקר וכתב דוקטורט בנושא, קבע כי ”קסטנר היה מודיע של הנאצים". עורך הדין שמואל תמיר הסביר כי “קסטנר שיתף פעולה עם הנאצים והסתיר ידיעות על סכנת ההשמדה כדי להציל את רכבת המיוחסים שהיו בני משפחתו. וכן הכשיל את שליחות יואל ברנד, הפקיר את הצנחנים, חנה סנש, פלגי, גולדשטיין, כרת ברית עם הנאצי המתועב קורט בכר”.

מחבר הספר ׳כחש׳, בן הכט, אמר “שים אל לב וזה תזכור, איך היה אח בוגדני ורב כחש”. בספר מפורט באריכות אודות פסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים בתיק פלילי 124.53: “קסטנר הודיע על הצנחנים לראש הגסטפו… כל מפעלו היה הצלת חלק ממשפחתו ומיוחסי עיר הבירה ועשיריה, וכן חבריו. חסות הגסטפו חייבה את קסטנר להיות נאמן להם, פרשת הצנחנים מוכיחה כי קסטנר לא אכזב את תקוות הגסטפו בנדון”.

השופט במשפט קסטנר, בנימין הלוי קבע כי “קסטנר לא עשה דבר למען חנה סנש, על אף אפשרויות העזרה הנוחות שהיו קיימות. לא ביקר אותה בבית הכלא, לא דאג למינוי עורך דין, סירב לראות את אמה קתרינה סנש שהשתדלה לשווא להשיג ראיון אצלו, לא השיב על פניות חנה אליו, לא פנה אל המחלקה לשבויי מלחמה של צירות שוויץ… הוא לא רצה בהצלתה כי ידע שלא הייתה נלכדת בתחבולותיו של קסטנר לשיתוף פעולה עם הנאצים”. וזה עוד בלי שנגענו בעשרות עדויות של ניצולי שואה.

קסטנר: העובדות

מי היה ישראל קסטנר? ובכן, הוא היה ד״ר למשפטים ועיתונאי עסקן של הציונות האדומה בהונגריה ורומניה. נולד בקלוז׳, אז הונגריה והיום רומניה. קסטנר חפַץ בהצלת רכבת מקורבים ובתמורה סימא את עיני יתר היהודים. הכתבת הנכבדה כותבת בראיון על הצלת 1,680 המיוחסים, אך האם נכון היה להציל אותם ולהיות קברן של 700 אלף יהודים?

מה היה תפקידו של קסטנר? עשרות גיטאות היו בהונגריה, אחד מהם בקלוז׳, אליהם הובלו ורוכזו היהודים בעורמה בהבטחה כי הם נוסעים לעבוד בתעשייה, יחד עם בני משפחותיהם. המשלוח הראשון יצא לדרך, ואז החלו להגיע מכתבים וגלויות אל אלה שעדיין נותרו מאחור. המכתבים תיארו מקום טוב, תנאים משביעי רצון וחיים טובים, אלא שדבר לא היה מכול זה. בפועל נשלחו היהודים ברכבות לאושוויץ, שם נשרפו.

קסטנר היה מגיע לגטו קלוז׳, גטו אחד מיני רבים, מרגיע את השוהים בו ולא מספר להם שהדרך אל המוות מתחילה באותו מקום, הכול כדי למנוע אי-סדר והתקוממויות. גבול רומניה היה במרחק של 5 ק״מ בלבד מהגטו. עשרים שומרים היו שם, 19 אנשי משמר הונגרים ואיש אס אס אחד. מולם היו אלפי צעירים וצעירות חזקים ובריאים, שיכלו להסתער על השומרים ולברוח אל החופש, אך הם לא העלו בדעתם שעומדים לנסוע ברכבות לאושוויץ ולכן ״התנהגו יפה״.

קציני האס אס בכר, קרומיי ואייכמן ידעו שלביצוע הפתרון הסופי יש צורך בסם מרגיע – ביהודים חשובים ובעלי קשרים, יהודים ברי סמכא, בעלי לשון חלקלקה, שמילתם תאפשר לכפות את מיליון הגברים, הנשים והילדים ככפות חיה לטבח ולארזם למשלוח לאושוויץ. המענה היה רודולף קסטנר.

מלבד הרָכבת, קסטנר זכה מהם בהטבות נוספות. הוא לא גר בבית יהודי ןהוא לא נשא כוכב צהוב, גם לא אשתו. הגרמנים ידעו מדוע כדאי להעניק לו את מה שלא זכה לו אפילו ראש היודנראט.

דוד רוזנר, אחד מהניצולים, סיפר: “לא ידענו. יכולנו לעבור את הגבול. אמא שלי הייתה בטורדה רומניה והגיעה לירושלים. אני ניצלתי בנס. אילו ידענו היינו קמים על השומרים, מה היה לנו להפסיד, ממילא הועידו אותנו למשרפות. אבל פי השררה דיבר. רק לא התנגדות, אל תטו אוזן לחמומי מוח. ויד השררה גוברת”.

כיצד הכול התחיל

איך החלה פרשת קסטנר? יהודי בן 72 בשם מלכיאל גרינוולד, ניצול שואה מהונגריה שהיה בן הציונות הדתית, פרסם בביטאון כלשהו כתב האשמה חד משמעי וברור נגד קסטנר, בו הוא מאשים אותו כי הכשיר את הקרקע לרצח יהודי הונגריה וכי השתתף בגזל רכושם על-ידי ידידו הנאצי ופושע המלחמה הבכיר – קורט בכר.

היועץ המשפטי דאז חיים כהן עמד על כך שקסטנר, כעובד ציבור, יתגונן על-ידי הגשת תביעת דיבה. עורך הדין שמואל תמיר קיבל את הייצוג של גרינוולד וכאשר נפתח המשפט בינואר 1954 הצליח תמיר להפוך את הקערה על פיה ובתיק 124.53 גולל כתב האשמה חריף נגד ראשי היישוב, הסוכנות ומפא״י, בטענה שחיפו על קסטנר בתקופת השואה והשתיקו את הידיעות על השמדת היהודים. כך, הפך המשפט לכתב אישום חמור נגד קסטנר שהושב עתה על ספסל הנאשמים. יצוין כי מדובר באותם ימים אפלים של שלטון מפא״י, שהגיעה לשיא עוצמתה באמצעות השתלטות על מנגנון המדינה אותו הקימו אנשי שלומה.

באופן מזהיר הוכיח תמיר במהלך המשפט כי את קסטנר אי אפשר להציג כמציל 1,680 יהודים אלא כסייען להירצחם של יהודי הונגריה בסייעו לנאצים, כי קסטנר הפך עולמות כדי לסייע לבעלי בריתו להימלט מאימת הדין ואף את החידלון של הציונות האדומה לאורך כל השואה בהצלה של יהודים.

משפט קסטנר: התפרסם במקרה. מלכיאל גרינוולד ביציאה מבית המשפט

הציבור היהודי היה מזועזע. עד שלהי שנת 1942 התש״ג ההסתדרות הציונית עוד הכחישה את השואה והאשימה את הביטאונים הרוויזיוניסטים שלטענתה גורמים לדמורליזציה. רק בכסלו התש״ג הואילה סוף-סוף ההסתדרות לפרסם שעם ישראל הולך ומושמד. פרופ׳ בנימין אקצין, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, אף העיד במסגרת התיק כי “הסוכנות היהודית והג׳וינט נמנעו מלפרסם את דבר השמדת היהודים”.

כמו כן, בשנת 1945 הגיעה משלחת יהודים ניצולים מפולין לכנס של הקונגרס היהודי בבאזל אשר האשימה את המנהיגים שלא עוררו את עמי העולם לכך שהיהודים הולכים ונשמדים. מנהיגי הקונגרס האזינו בשוויון נפש לקובלנותיהם.

ככול שהמשפט הלך והתקדם, לפרקליטות (הים אותו ים והפרקליטות אותה פרקליטות) התברר שיש להטות את המשפט ולכן הוחלף פרקליטו של קסטנר בחיים כהן שהיה היועץ המשפטי לממשלה והפך לסנגור. השופט בנימין הלוי, נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, הטיל באולם פצצה כשקרא את פסק הדין ומצא את קסטנר אשם בשיתוף פעולה עם הנאצים בהשמדת יהודי הונגריה.

היועץ המשפטי לשעבר מיהר להגיש ערעור ובעוד שמיעת הערעור נמשכת, התנקשו ב-4 במרץ 1957 שלושה צעירים בחיי ישראל קסטנר וירו בו למוות.

כעבור שנה הפך בית המשפט העליון את פסק הדין של השופט בנימין הלוי וטיהר את שמו של קסטנר מאשמת שיתוף פעולה עם הנאצים. בית המשפט יכול היה לעשות זאת, אבל לא לטהר את קסטנר בעיני הציבור מהעננה שנותרה תלויה מעל דמותו, כבר שישים ושבע שנים. שמואל תמיר נשא את דברים אלה:

כיצד התדרדר צעיר חבר תנועה והפך לאיש אמונם של ראשי הנאצים באירופה. ונגד מי יצאו? נגד קאפו׳ס קטנים, אנשים שכל תחום פעולתם היה מצומצם. וכל המדינה נגדם. האמנם טווים חוקי הצדק שרק הדגים הקטנים יילכדו ברשת?… קסטנר הלך בדרכם של חברי מפא״י ששיתפו פעולה עם הבריטים על חשבון הצלת יהודי אירופה, ושיתף פעולה עם הנאצים על חשבון הצלת יהודי הונגריה. כאן נכנעו המנהיגים לשלטונות הבריטים שהמיטו אסונות בפרשת ההצלה. אחזה בהם צרות מוחין ואי-נכונות לוותר על השלטון ובגלל כל אלה באה הפקרתה של יהדות אירופה בשעה היותר קשה שבאה עליה”.

בגן ציבורי במרומי הכרמל מונצח ישראל קסטנר, ולפני כשלוש שנים ציינה הכנסת את זכרו.

אז מה היה לנו כאן? דון קישוט בדמות מלכיאל גרינוולד, עורך הדין המבריק שמואל תמיר בעל הקול הצלול שביקש להתחקות אחר האמת, שופט חכם כבנימין הלוי שביצע את מלאכתו נאמנה, וכמו נטבע בו תיאור השופט בספר ויקרא פרק י״ט: “לא תהדר פני גדול, בצדק תשפוט”, ועשרות אודים מוצלים מאש שביקשו כי אמת מארץ תצמח. ומאידך, רשע של שתיקה, צביעות וכחש, ומנהיגים שההמונים האמינו בהם בעיניים עצומות.

וכך כותב בן הכט בסיום ספרו ׳כחש׳: “בגידה באדם הנה עניין יומיומי בכל אומות העולם. רשע השתיקה כלפי הבוגדים ירד על העולם”.


ד״ר אסתר שניאורסון גרי היא סופרת, משוררת, פובליציסטית ומרצה להיסטוריה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

67 תגובות למאמר

  1. יורם שפטל מדבר על קסטנר שיצא מגדרו על מנת שפושע נאצי (קורט בכר) לא יועמד לדין בתום המלחמה.
    מעניין, אני מכיר עוד אחד, גם כן משפטן, שיצא מגדרו כדי לזכות פושע נאצי. אמנם לא קולונל כמו בכר, בסה"כ ואכמן עלוב, אבל עשה שמיניות באוויר כדי לזכות אותו.
    שפטל, אתה מכיר אותו?

    1. מכיר, קוראים לו יוסי גלעד.

      יוסי איננו מכיר מהי חזקת החפות ולכן, הוא וחבריו רצחו ישראלים עבור פרסים מאוסלו.

      מכיר שלום עם קורבנות שלך, יוסי?

    2. שימו לב לשיטה המקובלת בסמול, אותו הסמול של גבלס – חזור על שקר מספיק פעמים והוא יהפוך לאמת, וכמה שהשקר גדול יותר כך יהיה קל יותר להחדירו.
      ומשום שסמולן אינו מסוגל להבין בלוגיקה בסיסית, או לחילופין (בהתאם למצב הרוח) נהנה לשקר בציניות אופיינית, הרי שהוא מסוגל בקלות יתרה להביא כשלים לוגיים ברצף בלתי פוסק.
      ומה יש לנו הפעם? כשל לוגי קלאסי מסוג הנחת הטעון הוכחה – שהרי כל אדם, אפילו אם מואשם בהיותו פושע נאצי, הוא זכאי עד שתוכח אשמתו. כלומר, אם מישהו זוכה (כמו דמיאניוק, שאליו מרמז המגיב היקר), הרי שלא ניתן עוד לקרוא לו "פושע נאצי". אבל בשביל סמולן מתחילים מהמסקנה, ואז מנסים לעוות ולקפל ולאנוס את המציאות כך שתתאים למסקנה.
      זה העולם שלהם, וזו התפיסה שלהם, וזו צורת המחשבה המעוותת והמרושעת שלהם. למזלנו, עומק אינטלקטואלי אין כאן, רק צריך אומץ לעמוד מולם ולהשיב להם.

    3. אז אם דמניוק זוכה
      ולטענתך הוא פוש נאצי
      ( וזה יכול להיות)
      אז גם קסטנר זוכה
      וכנראה הוא בוגד שסייע לנאצי
      ( על פניו נראה שכן)
      הקש לוגי.

    4. אם אין עורך דין אין משפט. כיוון שדמיאניוק נשפט בישראל היתה חובה למנות לו עורך דין. אז אם לא שפטל זה היה בוזגלו או וסרמן או כהן או מי שתרצה. יתרה מכך, כבר במחצית המשפט היה ברור לכל שדמיאניוק אינו איוון האיום אבל לא יכלו להכיל את הפדיחה והמשיכו הלאה. כיוון שכתב האישום היה על היותו איוון האיום והוכח שהוא לא – לא היה מנוס מלשחרר אותו. וזה ממש לא אשמת שפטל אלא אשמת אנשי התביעה הרשלנים. אם אתה שונא את שפטל בגלל שהוא ימני, תהיה ישר ותודה בזה ואל תחפש תירוצים מתחת לאדמה.

      https://www.news1.co.il/Archive/003-D-138573-00.html

    5. שפטל היה עורך דין שנשכר לייצג את דמניוק וככזה היה מחויב לייצג את עמדתו וטיעוניו של הלקוח שלו ללא קשר לעמדות שלו עצמו. לשפוט אותו על זה פירושו לא להבין את הגדרת תפקידו של עו״ד.
      (וכן, אני אומר אותם דברים על לאה צמל).

      לעומתו, קסטנר התנדב להגן על פושע מלחמה מיוזמתו.

    6. שפטל לא מזדהה עם מעשי איוון
      ( עם המעשים שהוא הואשם)
      לעומת צמל שתומכת ומזדהה
      עם מעשי המחבלים
      פער ענק בין השניים

  2. תקראו את הספר "כחש" מאת בן הכט!
    סוף סוף, אחרי הרבה שנים, הוא יצא בהוצאה חדשה וכעת ניתן להשיג אותו בקלות.

  3. מרב (קסטנר) מיכאלי ממשיכת מפא״י, בן גוריון, שותפתו של ישראל קסטנר ברצח 700,000 יהודי הונגריה

  4. צריך להפריד בין קסטנר למפא"י
    האם מישהוא בארץ היה יכול
    לעשות משהוא נגד גרמניה והצבא הענק שלה ?
    מכיוון שתמיר החליט לערב את מפאי במשפט
    הם נבהלו והלכו כנגדו ואכלו אותה.
    לגבי קסטנר עצמו – אולי כן ואולי לא ,
    מי אנחנו שנשפוט מה היה אפשר לעשות ומה לא.
    אז אייכמן הבן אלף – רימה אותו.

    1. קסטנר שיתף פעולה עם הנאצים. מעטים מאד הדרדרו לכך. רוב היהודים לא מכרו את נפשם לשטן. קל מאד לומר מה היה לעשות. יהודים בתוך התופת עשו ולפעמים עלה בידם לסייע ולו במעט. הממסד המאורגן לא עשה כלום ולפעמים הכשיל פעולות הצלה. מי הסגיר את יואל בראנד לאנגלים? מה עשה טדי קולק ואחרים?

    2. לכל הפחות יש לשים את זה בפרופורציות:
      ברכבת של קסטנר היו כ-1,600 ניצולים.
      לעומת זאת- באותה ארץ ובאותו זמן הבריח משה קראוס, מנהל המשרד הארץ־ישראלי בבודפשט, 30,000 ללא כל שת"פ עם הנאצים, אך לא זכה להערכה ראויה על כך.
      שלא לדבר על רודולף ורבה ואלפרד וצלר שחירפו נפשם בבריחה מאושוויץ (!) והדו"ח שחיברו הביא בעקיפין לעצירת המשלוחים מהונגריה והצלה של כ-200,000 יהודים!

    3. לא חושב שאפשר או צריך להפריד בין קסטנר למפא"י, שהרי התקיימו קשרים ענפים בינו לבין מפא"י; במהלך המלחמה ללא תפקיד רשמי (עד כמה שידוע לי) ולאחר המלחמה במספר של תפקידים רשמיים (היה ברשימת מועמדי מפא"י לאספה המכוננת, היה דובר משרד המסחר והתעשייה של ממשלת מפא"י, מנהל השידורים של קול ישראל ואחד מעורכי ביטאון מפא"י).
      את אזלת היד של מפא"י אנחנו מכירים די טוב מההיסטוריה, ומכאן שיש אשמה משותפת.
      כעת, לטעון "שלא ניתן היה לעשות דבר נגד גרמניה והצבא הענק שלה" זו עמדה, שבעיני לפחות, היא לא פחות ממנוולת (אין כאן התקפה אישית). וזאת ממספר סיבות:
      1. חובה להלחם ברשע, גם אם הסיכוי לנצח נמוך. ההיסטוריה גם מראה שזה יכול להצליח (מלחמת השחרור היא דוגמא אחת מצוינת מני רבות).
      2. יש דרכים רבות להתנגד, גם אם לא בלחימה ישירה. הצלחה לא תימדד בהכרח בקרב, אלא בהצלת יהודים. גם שני יהודים וגם אחד. ולא על חשבון 700 אחרים.
      3. אף אחד לא אמר שהיישוב היה צריך לשלוח חיילים להלחם ישירות במכונת המלחמה הנאצית (ואגב, גם זה כמובן קרה במסגרת הגדודים העבריים, הגם הצלחתם המוגבלת). אבל אפשר להעביר מידע, אפשר לארגן, אפשר להבריח.
      4. זו תבוסתנות.

      לגבי מי אנחנו שנשפוט – אנחנו הנכדים והנינים, אנחנו בני הניצולים, ולכן אנחנו נשפוט גם נשפוט. ולו רק כדי למנוע הישנות המקרה. ולאור התנהגותה והתנהלותה של נכדתו הנואלת, חשיבות אי ישיבתנו בשקט עולה עשרות מונים. אל מול "הרצחת וגם ירשת" שהיא עושה, אל לנו לשתוק.
      ואם אייכמן רימה או לא רימה – על זה נאמר: "מי שהולך לישון עם כלבים, שלא יתפלא אם יקום עם פרעושים". לא רק שזה לא מנקה את קסטנר, אלא עוד מראה שהיה אכן מוכן לשתף פעולה עם גדולי הרוצחים, ומה זה שקר ורמייה בשבילם, ששלחו תינוקות לגז.

      יהודי, זקוף את גבך, דבר אמת.

    4. כן. להציג את קסטנר כיחיד שעשה משהו זה ההיפך הגמור מהאמת:

      מיליון וחצי חיילים יהודים נלחמו והרגו נאצים. 300,000 הקריבו את חייהם:
      יהודים מא"י מאוסטרליה מאמריקה מהמזה"ת מברה"מ ומאירופה נלחמו בכל החזיתות כנגד הנאצים.

    5. יש לא מעט ניצולי שואה
      שלא שפטו את קסטנר כמוך
      וטענו שאי אפשר לשפוט את מי שלא היה שם. אז מי אני…
      לגבי מפאי – מה הקשר לקסטנר ? הם הפעילו אותו ?
      ומי הקים את הבריגדה ? ומי שלח את הצנחנים ? לא הישוב בארץ ?
      האם אפשר היה לעשות יותר ? בטוח שכן.
      ןאם לבוא בטענות הרי זה למנהיגי הקהילות שברחו ברכבת והשאירו את הקהילות
      למות בתאי הגזים. על זה הם בוודאי נשפטו בבית דין של מעלה.

  5. מאמר מעולה.
    רציתי להוסיף קסטנר נסע במיוחד נירנברג כדי להעיד לטובת איש ה-אס.אס קורט בכר שעמד להיות מואשם כפושע מלחמה . קסטנר הציל אותו. כתוצאה מהצהרותיו ומן התוכן בשבועה שנתן לטובת בכר ,הנאצי שוחרר.
    חיים כהן עצמו נדהם מכך ,שכן הישוב הביט כלא מאמין איך הופכים אנשי הכת השלטת (מאפיניקים) למציליהם של רבי מרצחים נאצים.

  6. לא דייקת בסיום. בית המשפט העליון לא טיהר את קסטנר, משום שקסטנר כלל לא עמד לדין (בין היתר משום שנרצח). מי שעמד לדין היה מלכיאל גרינוולד, באשמת הוצאת דיבה. הערעור היה רק על סעיף אחד באישום נגד גרינוולד, שבו הוא לא דייק, ולכן חויב בדין. לעומת זאת – במהלך המשפט התגלו הרבה פשעים של קסטנר, שגרינוולד בכלל לא העלה על דעתו, ולא האשים בהם את קסטנר (למשל כל מה שציינת לגבי הצנחנים וחנה סנש), ולכן לא היו רלוונטיים לפסק הדין, שכאמור עסק בגרינוולד וכלל לא בקסטנר.
    אם קסטנר לא היה נרצח, היה צורך להעמיד אותו לדין לפי החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם. יש לציין כי בין הרוצחים של קסטנר היה סוכן של שב"כ לשעבר, והוא שוחרר כעבור שנים מעטות בהתערבותו של איסר הראל. התיק של חקירת רצח קסטנר עדיין חסוי…

  7. צוין ביד ושם לפני שנתיים שקסטנר איש צדיק היה כי כך הנכדה מרב מיכאלי ואימא דרשו ויד ושם נרתמה לזה בושה

  8. ואז אתם משמיעים את שפטל כמי שסוגר חשבון עם משת"פ של הנאצים?! שפטל הזה שמכר את נשמתו לשטן בעבור מה שהוא כינה '6 ספרות של ירוקים' ובתמורה הגן בחירוף נפש על פושע מלחמה אוקראיני שסייע ברציחתם של מאות אלפי יהודים?!
    שרץ בידכם!

    1. חזקת החפות מבוטלת מר שרץ?

      או שאצלכם בהכפשמאל היא לא קיימת כמו בחמאס?

    2. אודי, הנושא כבר הועלה בתגובה מס׳ 1 ונענה היטב שם.

  9. הטענה המרכזית היא ש18,000 יהודי גטו קלוז יכלו לגבור על השומרים ולברוח לרומניה השכנה.
    גטו קלוז חוסל במאי 1944 בעוד רומניה היתה בעלת ברית של הנאצים עד ספטמבר אותה שנה – היו מחזירים והורגים אותם.

    1. עלי עבדו, אני לא מתיימר להיות מומחה לענין אבל לפי מה שכתוב בספר"כחש" מאת בן הכט הרי שבשלב עליו מדובר מי שנמלט לרומניה כבר לא הוסגר ויכול היה להינצל.
      בכל מקרה ממליץ לך לקרוא את הספר המצוין הזה. יצא לאחרונה בהוצאה מחודשת וכעת ניתן להשיגו בקלות.

    2. אתה עוסק בנבואות?
      ועוד בנבואות לאחור?
      מה בדיוק אתה מנסה לומר כאן, שלא צריך לנסות?
      חובתו הראשונה של כל בן ערובה היא לנסות לברוח, ואל מול מוות בטוח בתאי הגזים, הוא לא עושה חישובים אם כדאי לו או לא.
      כמובן שהוא לא יכול לעשות שום חישוב, אם מסתירים מפניו את קיומם של תאי הגזים. ועל זה אנחנו מדברים כאן.

    3. אוריאל אני רק אומר שבהרבה מקרים פושעים אינם רשעים אלא טועים וחשוב ללמוד את המקור לטעויותיהם ולא סתם להשמיץ אותם:

      קסטנר לא היה רשע אלא טעה:

      הוא האמין שליהודי הונגריה לא היה לאן לברוח (עובדתית הונגריה היתה מוקפת במרחבים בשליטה נאצית).
      הוא האמין שניתן בכסף להציל יהודים.
      הוא האמין שאם הוא יוביל את העסקאות הוא יוכל להתפרנס ולהציל את משפחתו.
      הוא לא היה היחיד שהאמין בזה – הנהגת יהדות הגולה לאורך דורות רבים האמינה שהדרך לשרוד היא להתרפס ולשחד עריצים אכזריים ולא להתעמת מולם.
      יהדות הגולה היתה בהחלט חצויה בגישתה לנאציזם- יודנראטים הנהיגו את הקהילות בגטאות והסגירו פרטיזנים מתוך תקווה כנה שפרודוקטיביות תציל אותם.

      לאור כל זאת צריך להבין מה המנגנון שאולי אמור לגרום תוך כדי תנועה ליודנראט להבין שדרך המשא והמתן היא טעות ולעשות את הדבר הנכון לוותר על האשליה שאפשר להציל רבים ולסכן את חייו כדי לפגוע בנאצים ואולי להציל אנשים ספורים.

      אני גם מאמין שהנכדה שלו טועה וחושבת בצורה מעוותת ואוי לנו אם תיקח חלק בהנהגת המדינה.

  10. הגאון מווילנה על הערב רב :
    הערב רב: "אויבים מבית", כביכול "יהודים" החיים בקרבנו והם גייס חמישי… אלופים באחיזת עיניים, נחשים בעור של כבש!

  11. נורא ואיום

    בושה וחרפה שמישהו עומד בראש מפלגה שיש לה קשר לאותו אדם שגרם למותם של כל הרבה יהודים..

    1. דייק בדברייך.
      לא בושה שיש לה קשר אליו, היא לא אשמה שהיא הנכדה שלו.
      אבל היא כן אשמה בזה שהיא, ככל הנראה ולכאורה בלבד, ממשיכה את דרכו האפלה.

    2. היא אפילו מנסה להפוך אותו לחסיד אומות העולם ולטהר את שמו על ידי קשירת קשר בין זכרו לבין "יד ושם".
      ומי עוד חבר ב"ברית הקסטנרים" עם מירב מיכאלי ואמה? טומי לפיד ובנו יאיר, וגם בני גנץ שלנו?

      https://www.haaretz.co.il/misc/1.1427839

      https://conspil.com/2019/02/the-conspiracy-of-silence-of-the-casternarius-alliance/

  12. אין לה בושה.
    תמיד מאשימה את הימנים. אני הייתי קוברת את עצמי אם סבא שלי היה אדם כזה.

    1. בגלל זה היא בחרה לא להביא ילדים לעולם.

    2. מאמר חזק מאוד, כל הכבוד לאסתר גרי שניאורסון שאני תמיד נהנית לקרא את כתביה, יש לה ידע עצום בעל הפרטים וניסוח מדהים. נכון שמירב לא אשמה שהיא נכדתו של קסטנר, אך אינה צריכה גם להתגאות בכך, כי אנו יודעים את האמת העצובה לאמיתה.

  13. כמהכמה עצוב, לא ידעתי

    שכל כך הרבה מאות אלפים הובלו למותם בגלל כזו משימה שפלה עצוב, לא ידעתי

    שכל כך הרבה מאות אלפים הובלו למותם בגלל כזו משימה שפלה וזידונית

  14. בית המשפט העליון באופן אבסורדי טיהר את שמו של קסטנר והתעלם מכל העובדות וההוכחות שהוא שיתף פעולה עם הנאצים וסייע להם מהותית להשמיד את מאות אלפי יהודי הונגריה בתאי גז. בכך הייה פשעו של קסטנר שסייע בחיסול בני עמו גדול אף יותר מפשעם של הנאצים. אכן הים הינו אותו ים ובית המשפט העליון הינו אותו בית המשפט העליון שיטהר או ירשיע בהתאם לדעות פוליטיות או השתייכות עדתית ויתעלם מראיות.

  15. אז לפי הכתבה קסטנר היה אינטרסנט קטנוני וחגג על חשבון קורבנות השואה. ואת כל הכבוד הזה אתם עושים לו בגלל שהנכדה מנסה להיבחר לכנסת. ממש לעניין!

    1. גברת, את עושה את עצמך או שאת באמת אטומה?
      הוא לא היה "אינטרסנט קטנוני", וזה לא היה מעשה קונדס חביב, אלא הוא ככל הנראה היה משתף פעולה של הנאצים ואחראי בעקיפין להשמדתם של 700 אלף יהודים. יש הבדל בין השניים אצלך בתפיסה?
      ואת כל הכבוד הזה עושים לו על מנת לתת קונטרה לכתבות המחמיאות שעושים לנכדה שלו, שפועלת בעצמה בדרכים שפלות ומחזיקה באידאולוגיה קיצונית. ומשום שהיא עומדת להשפיע כנראה על המערכת הפוליטית, ולכל הפחות מעמידה את עצמה כאופציה שלטונית, אז זה בוודאי לעניין.
      מה שאת עושה הוא בדיוק סוג סימוא העיניים ומלאכת ההטעייה בשם הגנה על אנשי שלומך שמתוארים בכתבה הזו. ולפעמים, זה מסתיים במוות אל אנשים. תפעילי את השכל.

    2. לא רק כיוון שהיא מנסה להבחר לכנסת, אלא מכיוון שכמו כל סמולני, היא שיקרה בראיון שפורסם השבוע ב׳מעריב׳.

      אם אצלך בחמאס תמר, אמירת אמת אינה הכרחית – אז סלחי לנו הישראלים, על כך שאנו דואגים שאלה המתמודדים לכנסת שלנו בישראל, יאמרו אמת.

    3. המטרה פה אינה מיכאלי עצמה אלא שימוש בדוגמה זו כדי להראות את שכתוב ההיסטוריה וחוסר המוכנות להודות ולקחת אחריות בצד אחד של המפה הפוליטית.

  16. קסטנר שיתף פעולה עם הנאצים וקבר 750000 אלף יהודים ימח שמו וזכרו. ניצני ההתנהגות והגנים של נכדתו מירב מיכאלי מדברים בעד עצמם

  17. כתבה כזאת צריכה להתפרסם במהדורות החדשות ובעיתונים הראשיים. עצוב לגלות פעם אחר פעם כיצד שיכתוב האמת מתבצע כמעט ללא הפרעה.

    1. כל הכבוד לכותבת האלופה! לא חוששת לצעוק את האמת

  18. ד"ר שניאורסון שלום, אני יליד טרנסילבניה בן להורים ניצולי שואה. אבי ז"ל סיפר לי עדות ארוכה ומפורטת על שנות השואה. רכבת קסטנר יצאה ב30.06.1944. רוב הגטאות בערי השדה, כל הערים חוץ מבודפשט היו כבר מחוסלים יושביהם עלו השמימה בקרמטוריומים של אושביץ. לא יודע אם קסטנר ידע על השואה. לטרנסילבניה הגיעו פליטים יהודים מפולין, סיפרו על ההשמדה ואף אחד לא האמין להם. יכלו לעבור חופשי לצד הרומני של טרנסילבניה הגבול היה פרוץ אבל גם רומניה הייתה נאצית ולא ידעו מה עדיף. לא מבין מה קסטנר היה יכול לתרום להצלת יהדות הונגריה.
    .ועוד דבר: כל הגברים בני18-40 נלקחו כבר ב1942 לגדודי עבודת כפיה (מעטים חזרו) ובגטאות היו רק נשים ילדים וזקנים.

    1. את ההופעות של קסטנר בפני מחנות העבודה יזמו הנאצים. נשמעו עדויות במשפט של גרינוולד קסטנר כיצד קסטנר הטעה את היהודים. כשבנימין הלוי כתב שקסטנר מכר את נשמתו לשטן ידע גם ידע מדוע לנסח כך. מדוע אבא שלך לא הופיע במשפט קסטנר כדי להגן עליו?

  19. יישר כוח לכותבת המוכשרת על המאמר הנפלא ומאיר העיניים…
    העובדות "חקוקות על סלע",ואי אפשר ולא רצוי לטייח..אכן כואב שכך קרה …
    לא נשכח ולא נסלח לשואה בכלל ועל מעשים כאלה בפרט.

  20. חבל מאוד שלא מפורסם בעוד מקומות

    הזיכרון קצר והרבה לא מכירים את העובדות.

  21. כן. להציג את קסטנר כיחיד שעשה משהו זה ההיפך הגמור מהאמת:

    מיליון וחצי חיילים יהודים נלחמו והרגו נאצים. 300,000 הקריבו את חייהם:
    יהודים מא"י מאוסטרליה מאמריקה מהמזה"ת מברה"מ ומאירופה נלחמו בכל החזיתות כנגד הנאצים.

    1. המנוולת מירב קסטנר מיכאלי גם הציע לקרוא ליום השואה והגבורה 'יום קסטנר'…כמי שסבו ומשפחתו חיו בהונגריה וכל צד מארץ אחרת באירופה יש לנו חשבון אישי אם קסטנר ומפעיליו במפאי האדומה ששיתפה פעולה פאסיבית אם הגרמנים הנאצים בתקופת המלחמה,היה צריך להרוג את כל השומרים ובמה שיש ולא ללכת כצאן לטבח והיישוב היה צריך לשלוך סדכ של אוגדה לפחות כדי להילחם ולנצח את הנאצים,בסוף ניצחנו אבל הפסדנו את החלק המרכזי מעמנו שנשחט עי חזירים שטניים והמשתפים שלהם,מזה צריך ללמוד לקח לעולם להתנגד לרשע בכל הכח,לא להאמין ל י שאומר לך"שרק אם תעשה כך וכך אז המצב הרע יסתיים' ובתחבולות ובעוצמה לעשות מלחמה מול הרשע

    2. הישוב שמנה 600,000 איש שלח כ30,000 חיילים להילחם במסגרת החי"ל – ביחס לאוכלוסיה של היום זה כמו לשלוח 450,000 חיילים (חטיבת גולני להשוואה זה 1,000 חיילים).

      בנוסף הפלמ"ח סייע בשחרור סוריה ממשטר וישי והיה את גדודי החפרים ביוון.
      והתעשייה בארץ עבדה בשרות המאמץ המלחמתי הבריטי.

  22. ממליץ לכל אחת ואחד, לקרוא את ספרו של בן הכט, "כחש". שם מובא הסבר מדויק וממצא מי היה הארכי פושע, ישראל רודולף קסטנר אשר מכר את נשמתו לשטן (אדולף אייכמן!)!

  23. לחיים יצחקי
    אתה שואל בתגובתך שאולי קסטנר לא ידע יל השואה…אתה מאמין לזה? לאחר כל בני הברית שלו אייכמן לקרוא בכר.מה הוא לא שמע ולא ראה…

  24. רוב היהודים לא שיתפו פעולה עם הנאצים.
    רק מעטים מאוד מתוך המליונים
    זה אומר שהרוב כן בחר שלא לשתף פעולה.
    אז כן אפשר לשפוט.יש סיפור ידוע שהיה
    אמורה לצאת אקציה של ילדים מהגטו.האב של
    אחד הילדים הכיר איזה נאצי שהיה שכן שלו
    והנאצי בא אליו ואמר לו תראה מחר יש אקציה לילדים.אם תרצה תביא ילד אחר במקום הילד
    שלך ואז תוכל להציל את הילד.האב שאל ואם
    לא אביא ילד אחר אז הנאצי אמר אז יתפסו
    כבר אחר במקומו.הלך האב לשאול רב.אמר
    לו הרב איני יכול לענות על שאלה כזאת.
    חשב האבא אם אשלח את הילד שלי אז
    הוא ימות.אם לא יקחו אחר במקומו ואז
    בפעם הבאה גם את הילד שלי יקחו אז
    אני לא אסייע להרוג אף ילד אחר.הוא
    שלח את הילד שלו ולא החליף אותו באחר.
    וויתר על העזרה של השומר הנאצי.

  25. איך מפלגת מפא"י נותנת לנכדת הרוצח לעמוד בראש המפלגה בוז לכם

    1. אבקש להוסיף נופך נוסף לבוז של דבריך דנה היקרה

      מי את זו ממתימרת להיות ראש מפלגת העבודה המתחדשת.
      את שסבך חשוד במעשים איומים את מי בחרת לחברים במפלגתך

      בחרת בערביה(ואין לי בעיה עם זה) ששמחה ביום השואה . איפה הרגישות(לא חושב שיש לך מירב)

      בחרת באשה שהיתה יועצת תקשורת במפלגת בלאד ואינה מתבישת בכך
      אחד העיקרים במצע מפלגת בלאד(שמעתי זאת מד"ר מרדכי קידר היקר) שיש זכות ליהודים בארצנו רק אם משפחתם היתה פה לפני הצהרת בלפור.
      כלומר אשה זו סוברת כמפלגת בלאד שרוב היהודים שגרים כאן ובעיקר לניצולי השואה אין זכות להיות כאן .

      והגרוע מכל (לדעתי ) בחרת ברב רפורמי, שאת תוצאות מעשיהם הרי הגורל בח"ול אנו רואים בכילוי כרם ישראל התואמות את השקפותיך על מבנה המשפחה.

      אני חושב שאת כמו סבך שחילץ פושעים נאצים וסייע בעקיפין להרצחם של של 700000 קדושים
      ממשיכה בסיוע בעקיפין בכילוי עם ישראל ע"י התבוללות ואי קיום משפחה יהודית אוטנטית

      אך בזה ב"ה ההיסטוריה תשפוט אותך.

  26. אכן לא אשמה שהיא הנכדה זאת רק דוגמא לשכתוב ההסיטוריה וכל אחד עם האמת שלו

  27. "יש לא מעט ניצולי שואה שלא שפטו את קסטנר כמוך"
    נכון. אבל הם רובם ככולם צאצאיהם המוסרניים של אותם ה-1500 פריבילגים שניצלו ע"י קסטנר, ע"ח ה-700000 מסכנים שניצלו בתנורי הגז!

  28. אני שוב אומר לך שאפו.
    האמת שאני קורא את מאמריך שנים בניוז1 תמיד הודיתי על מאמר מאיר עיניים ומרתק.
    פתאום גיליתי שאת כותבת ב"מידה".
    המאמר לעילא ולעילא.
    היה פעם בטלביזיה תוכנית על קסטנר ואותה ראיתי.
    לא זוכר שזה נלמד בבית ספר. חידשת לי הרבה ועל כך אני מודה לך.

  29. מה אם כל השאר ? מי היו ה1679 הנוסעים ברכבת שרכבה על גולגלות 700,000 היהודים ? הגיוני שהרשימה הזאות קיימת ואף אחד לא דאג להשמיד אותה…?

  30. קסטנר פעל מטעם מפא"י והוא נרצח זמן קצר לפני שעו"ד שמואל תמיר עמד לחשוף עובדה זו במשפטו.
    בספרו "השטן והנפש" כותב שותפו של קסטנר ב'וועדת ההצלה' בהונגריה, יואל ברנד:
    "כדי לטהר את עצמו מאשמת שיתוף עם הנאצים,
    הייתה אך דרך אחת לפניו:
    למסור פרטים מרשיעים על שולחיו,
    הרי הם ראשי מפא"י,
    מהם קיבל (קסטנר) את ההוראות לנהוג כפי שנהג.
    כדי למנוע זאת, דאג מי שדאג שפיו ייסכר לעד.
    מנגנון חשאי, הזהה בדעותיו עם השלטון,
    הוא שתיכנן וביצע את ההתנקשות.
    מחסן הנשק, אותו "גילתה" פתאום המשטרה,
    לאחר שידעה על קיומו ומיקומו מזמן,
    הינו אחד המחסנים שהוכנו לפני 10 שנים
    על ידי המחתרת (אצ"ל)הלוחמת במאבקה על שחרור הארץ.
    המתנקשים שנעצרו לא היו חניכי מחנה האופוזיציה,
    כי אם סוכני ש.ב. בשכר ופרובוקטורים.
    לפי הוראות הממונים עליהם,
    אירגנו סוכנים אלה קבוצת טרור
    וניסו לסבך בתוכה לאומנים עברים מהוגנים.
    הרצח הנפשע בוצע לפי הוראה מגבוה דווקא באותו רגע,
    בו נחוץ היה להפנות את זעמו של העם על נסיגתו של בן גוריון מעזה לאפיקים אחרים"
    (עמ' 13)

  31. מרב מיכאלי היא לוחמת,האדם הנכון בזמן הנכון.וזה במיוחד תחת שלטון מושחת.לכן,לא ברור איזה שיקולים היו לועדת הבחירות כאשר פסלה את חברת הכנסת הערביה שהצטערה שב2013(?)לא עמדה דום ביום הזיכרון.זאת צביעות לשמה ,אם לא נגיד ,גזענות.ה3י יש הרבה יהודים שלא עומדים דום לא ביום הזכרון ולא ביום השואה ואפילו שורפים את דגל ישראל ,בלי עונש.ולמה את בן גביר שביבי התחבר עליו(אסון לאומי)אדם קיצוני בדעותיו וגזען מדופלם,הם קיבלו.אוי לדמוקרטיה כזאת .

  32. מרב מיכאלי היא נכדתו של קסטנר.אומנם ילדים ונכדים לא צריכים לשלם על טעויות של הורים וסבים.משום מה,מכיוון שמיכאלי היא בחורה אמיצה ,הידועה בטוהר המידות שלה ובמלחמתה למען זכויות האנשים,היא יריבה רצינית לביבי. ואתם מבינים שכך ,כהרגלו,תקף השמצות והסתות.בזמן מלחמת העולם השניה,הונגריה תחת כיבוש הנאצים .היתה תקופה נוראית בשביל היהודים שכל אדם יכל לרצוח אותם וימי דנובה היו אדומים מדם יהודי.בזמנים אפלים אלה,קסטנר הצליח להציל 1000 משפחות.האם מישהו מהיהודים שלנו עשה יותר?האם הישוב עשה משהו?זה שכאילו האשים אותו,הוא בעצמו רצה לרמות את המדינה ולקחת כסף לא שלו.תראו מה עושים עכשיו לניצולי השואה.איזה זילזול ואיזה רוע.

  33. קראת את הספר שלי שיצא בימים הקרובים "תיק סגור: תעלומת המופתי והשואה"
    שם אני דן בקסטנר באריכות ומציין את העובדה שלא רק הציל את בכר אלא העיד גם לטובת ויסלצני (המבצע של קסטנר), קרומיי שהיה אחראי על משלוח היהודים למחנות המוות ולהאנס יוטנר שהיה מפקד המחנות.

  34. קסטנר הוא דמותה של כל השמאל הישראלי, זאת לא הפעם היחידה בה הם מכרו את היהודים לגויים.

  35. "את ההיסטוריה כותבים המנצחים". את ההיסטוריה ותולדות תקומת העם היהודי בארץ ישראל על כל קורותיה וגווניה כתבה החונטה השלטת במדינה אז והיום! שהחלה והתרכזה במפא"י/מערך/עבודה על גלגוליה, ומפ"מ והתנועה הקיבוצית. כל מה שאנו וילדנו גדלנו עליו הוא מה שהחונטה חשבה שאנחנו צריכים וראויים לדעת וזה מתחיל בכל ספרי הלימוד מבית הספר התיכון ועד וכולל אונברסיטאות. אמת מעוותת שברובה שקרים וחצאי אמיתות שמשרתות את החונטה והאליטה הזאת עד היום. משפט קסטנר הוא לא יותר מעוד נדבך קטנטן במערכת השקרים הגדולה. מערכת כל כך מעוותת ש"מדינת ישראל" היא שקמה לעשות את מלחמתו של קסטנר ולא קסטנר עצמו! בהחלטה מעוותת של חיים כהן היועמ"ש שתיזכר לו לדראון עולם ככזאת (מי אמר מנדלזיפט) לקחת על המדינה לתבוע את גרינוולד. למה, ומה למדינה להיכנס בנעלי קסטנר? ואחר כך בהחלטה עוד יותר שערוריתית שלו לערער על החלטת המחוזי ושלא לדבר על החלטת העליון לבטל את החלטת המחוזי. (בית משפט עליון של האליטות, כך היה וכך שנאר עד היום).

  36. מירב מיכאלי, פרי באושים, נכדה ממשיכת דרך לסב איום ונורא מלאה בשנאה לעמה… ובימים אלו של התנגדות עד כדי רצון להחריב את המדינה, בשל הרפורמה המשפטית, שהינה רק 'תירוץ' להרס חבורת האנרכיסטים מהשמאל, כאשר מירב מיכאלי, ממשיכת דרכו של סבה, ממשיכה למכור אותנו…. בושה, בושה, בושה