היסטריית האקלים של ביל גייטס

בראיון שנערך עמו לאחרונה הוא נשען על הפחדות, נתונים סלקטיביים ותחזיות אפוקליפטיות כדי לגרום לאג׳נדת ההתחממות הגלובלית שלו להיראות מושכת יותר

מנהל מלחמה נגד פליטות פחמן דו-חמצני מביתו בן ה-20 אלף מטרים רבועים | ביל גייטס (צילום מסך מתוך הראיון)

ביום ראשון האחרון הופיעו בתכנית ׳60 Mintues׳ ביל גייטס, שהונו מוערך בכ-133 מיליארד דולרים, ואנדרסון קוּפּר (110 מיליון דולרים) כדי לדון על ההקרבות השונות שיצופה מהאמריקנים להקריב כדי למנוע את אסון האקלים הממשמש ובא.

ראשית, יש להימנע מלהתייחס לשיחות מהסוג הזה בתור ״עיתונות״, מאחר שקופר לא אתגר אפילו פעם אחת את התחזיות המופרעות של גייטס או הציג אפילו רמז של ספקנות מקצועית בנוגע לנושא הדיון. קופר פשוט סנתן כל פעם את הסימן לעבור לנושא הבא כמו מנחה של סרט בהפקה ביתית.

גייטס, שהוציא לאחרונה ספר חדש פרי עטו תחת השם “כיצד להימנע מאסון אקלים”, אמר לקופר כי הוא מאמין שההתחממות הגלובלית היא “האתגר הקשוח ביותר שהאנושות אי-פעם התמודדה איתו”, וכי אומות עשירות – אך לא סין או הודו, יש להניח – חייבות להגיע למצב של אפס פליטת פחמן עד לשנת 2050, אחרת העולם בגדול הלך קַפּוּט. לא ארבעים אחוזים. לא חמישה אחוזים. אפס. בחלק אחר בראיון גייטס ל”מאמץ כולל” לאומי, “אתה יודע, כמו מלחמת עולם, אבל זה אנחנו נגד גזי חממה”.

אמריקנים משתמשים מדי יום ביותר מ-20 מיליון חביות של מוצרי נפט, שכיום הינם שכיחים יותר וקלים להשגה יותר מאי-פעם, כך שכל עוד לא תצוץ לפתע טכנולוגיה חדשה לחלוטין, רק טכנוקרטיה פשיסטית תוכל לנצח במאבק הזה.

אני לא משתמש כאן במושג “פשיסטית” בצורה עדינה, ואני גם לא מציע שגייטס מדמיין סוכני גסטפו במגפיים שידפקו לכם על הדלתות בכל פעם שתדליקו את המזגן מתחת ל-23 מעלות. ובכל מקרה, איזה מין מפלצת יחזיק בבעלותו מזגן המאיים על האנושות ברמה קיומית? אך לעומת זאת גייטס כן מדמיין מצב בו המדינה מכתיבה למעשה כל החלטה בתחום התעשייה הקשורה לפליטות פחמן – או במילים אחרות בכלכלה כולה. אם יש ביטוי מדויק יותר לתיאור כלכלה הנשלטת על-ידי המדינה, המחזיקה בבעלות גם על אמצעי הייצור הפרטיים וגם אלו הציבוריים במהלך זמן מלחמה, אני אשמח להשתמש בו.

כמובן שאם גייטס מעוניין לנהל מלחמה נגד פליטות פחמן דו-חמצני מביתו בן ה-20 אלף מטרים רבועים, זה כבר עניינו. אני מקווה שהוא ישקיע רבות בטכנולוגיות חדשות – בנוסף לחברת המטוסים הפרטית שלו – משום שאלו הזמינות לנו כיום הן חסרות סיכוי ותקנה מול הגשמת העתיד אותו מדמיין, שלא לדבר על כך שהן יקרות מדי עבור האדם הממוצע הנושא במחירי המחסור המלאכותי.

לכל דבר יש מחיר, להצעות של גייטס יש כמה

במהלך מזג האוויר הקר השבוע זינקו מחירי האנרגיה בטקסס ובמדינות אחרות ומיליוני בני אדם סבלו מהפסקות חשמל – שהינן כבר הנורמה בקליפורניה – כשאחת הסיבות לכך כך היא שהקיבולת המשמעותית של ייצור דלק מאובנים נכנעה הצטמצמה לאור אלטרנטיבות רוח וסולאריות בלתי אמינות. זה לא רק העלות, זה האמינות.

עם זאת, הספר של גייטס הוא הכי מעניין כשהוא מציע רעיונות. חלקם נראים מטופשים ומיותרים, אך אחרים הם דווקא מספיק משכנעים, כגון לכידת פחמן, אחסון תרמי, מימן זול ומפעלים גרעיניים. אפילו אני – המתיימר להיות איש מערות ואוהד אמיתי של דלק מאובנים – הייתי שמח להחליף אותם ברגע שיצוץ מקור אמין וזול אחר.

אך בעוד שגייטס הרבה יותר כנה מאחרים אודות הפּשרות של תהליך צמצום הפחמן, הוא עדיין נסמך באופן מרכזי, כמו רוב לוחמי האקלים, על הפחדות ותחזיות אימתניות כדי לגרום למחירים הללו להיראות כדאיים.

כך למשל אמר גייטס לקופר כי “המלחמה בסוריה הייתה אחד חלקי עשרים ממה שתיראה הגירת אקלים” (האם ׳אחד חלקי עשרים׳ ממלחמת סוריה הוא חישוב מדעי?). בספור הוא טוען כי “בבצורת הגרועה ביותר שתועדה אי-פעם בסוריה – שנמשכה מ-2007 עד ל-2010 – כ-1.5 מיליון בני אדם עזבו את אזורי החקלאות לטובת הערים”, אשר הכשירו את הקרקע “לעימות המזוין החל ב-2011”.

משבר האקלים נמשך מזה עשורים, כך נאמר לנו, אך גייטס ממקד ומצמצם את דיבורו רק סביב סוריה – שאת האשמה בסכסוך המתנהל בה תולים אנשי איכות הסביבה בשינוי האקלים ואחרים מאיתנו באלימות בין פלגים, דאע״ש והבאת׳ים – משום שמלחמות כה מעטות כיום עדיין סובבות סביב משאבים. בעוד שגייטס מזהיר אותנו על משבר האקלים, למיליוני אנשים ברחבי העולם יש לראשונה גישה מובטחת לאוכל ומים. בעוד שבעבר היסודות הטבעיים הביאו למותם של אמריקנים רבים באופן שגרתי, מאז 1980, כל מקרי המוות שנגרמו מאסונות טבעיים, קור וחום עומדים על הרבה פחות מ-0.5 אחוזים מסך מקרי המוות. מקרי המוות שנגרמו מאירועי אקלים צנחו. הסכסוכים המדינתיים צנחו. זיהום האוויר צנח ומקרי המוות כתוצאה מזיהום אוויר צנחו. כשמצב כדור הארץ משתפר בכמעט כל דרך מדידה אפשרית זורעי הבהלה נאלצים להסתמך על נבואות שלא רק שהן ידועות לשמצה בשקריותן, אלא אף שלוקחות בחשבון רק לעיתים נדירות את יכולת ההסתגלות האנושית.

“כיצד עלול שינוי האקלים להשפיע עליך ועל משפחתך?”, שואל גייטס בספרו באופן רטורי. כל סיטואציה שמציע כסיבה לדאגה תהיה כמעט בוודאות רעה יותר ללא אנרגיה זולה. גייטס, למשל, טוען כי הגשמים הפכו לפּחות צפויים עבור חקלאים. בחלק מהשנים יורדים 55 ס״מ של גשם, בחלק יורדים 74 ס״מ. בעבר, לטענתו, כמויות הגשם היו זהות כל שנה. גייטס שוזר מספר סיפורים על חקלאים הסובלים מבעיה זו. עצם קימו של המזון שלנו נמצא בסכנה, הוא מזהיר. “זה אולי יישמע כאילו אני בוחר בצורה סלקטיבית את הדוגמאות הקיצוניות ביותר, אבל דברים כאלה כבר קורים”, מודה גייטס, “במיוחד לחקלאים עניים, ובתוך עשורים בודדים זה עלול לקרות להרבה יותר אנשים”.

ביקורתיות? לא בבית ספרנו | אנדרסון קופר (צילום מסך מהראיון)

גייטס אכן בוחר דוגמאות באופן סלקטיבי לאורך כל הספר. התשואות החקלאיות האמריקניות גדלו דרמטית בעקבות יעילות טכנולוגית. החקלאים הסתגלו לתנודות האקלים השונות של העת האחרונה, כפי שהם עושים במשך אלפי שנים. האוכל כיום הוא זמין יותר בפער, במיוחד עבור העניים. הרעיונות של גייטס יאיימו על המציאות הזו הרבה יותר ממה שיאיים שינוי אקלים.

גייטס ממעיט בקושי הרב שיהיה כרוך בהחלפת כל תשתיות הבטון והפלדה שלנו בגרסאות היי-טק, בקושי הרב שיהיה כרוך בהחלפת מערכות הקירור והחימום שלנו ובקושי הרב שיהיה כרוך בקידום המדינה לעבר בשר סינתטי. “אפשר להתרגל להבדל בטעם”, מבטיח גייטס.

בנקודה מסוימת מציין גייטס מחקר שמצא כי הפחתה של 90-95 אחוזים בפליטת הפחמן של ייצור האנרגיה באירופה צפוי “לגרום לעלויות הממוצעות לעלות בכ-20 אחוזים”. זינוק של 20 אחוזים בעלויות האנרגיה עלול להסב לכלכלה כמות נזק מכובדת. עלות זו תורגש בקרב הצרכנים של, ובכן, הכול. יש לציין כי למדינות כמו גרמניה, גם בלי צמצום של 90 אחוזים בפליטת הפחמן, יש את מחירי החשמל למשק בית הגבוהים בעולם, כשאחריה מגיעות דנמרק, פורטוגל ובלגיה. למעשה, שמונה מתוך עשר המדינות בעלות שווקי האנרגיה היקרים ביותר נמצאות באירופה. ההבדל בין המחיר שמשלמים האמריקנים עבור אנרגיה לבין זה שמשלמים האירופים הוא עצום. גרמניה חותמת על עסקאות עם רוסיה לבנייה של צינור גז טבעי, לא של עוד חווה סולארית. ובהצלחה בלשכנע את האמריקנים לשלם שמונה דולרים לגלון דלק.

השאלה שגייטס צריך לשאול היא זו: “כיצד השפיעו דלקי מאובנים על המשפחות האמריקניות?”. התשובה לשאלה זו היא שהם שיפרו את חייהם בכל דרך שניתן לחשב. בעוד שיש כמה השלכות שליליות שאפשר לקשר לדלקי מאובנים, הצלחנו למתן רבים מהם. הוא צריך לשאול: “האם זה נכון להביא את אמריקה בכוונה למצוקה כלכלית קשה ולהתנגד למודרניות במשך 30 השנים הבאות?”, משום שזו היא הדרך היחידה שנשיג אפס פליטות פחמן ב-30 שנים.


המאמר התפרסם לראשונה ב׳נשיונל רוויו׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. לבילי גייטס, יכולת טכנולוגית מוכחת, לא רעה בכלל. אם בילי היה באמת מעוניין בשינוי כלשהו, היה משקיע את כספו, מרצו וכשרונו – בסגירת הפערים הרבים שטכנולוגיות ירוקות סובלות מהם היום.

    הרי כאשר בילי התחיל, מחשב היה קישוט משרדי והיום (כמובן, רחוק מאוד מלהיות בזכותו בלבד), ילדים מלחימים ארדואינו ומפתחים אפליקציות בגיל 15. אז, בילי לא הציע שמי שלא סבל מחדירה לישבנו ע"י מוצרי החברה והכיר חברים כמו Bluster ו-WannaCry, הוא אישית ישלח אותו למחנות לחינוך מחדש. בילי אמנם "שכח" פה בשם, בראיונות ובבתי משפט, כיצד הוא אנס את הצרכנים לקבל מוצר פחות מפיקוסופט, על מנת לנסות ולדחוק מוצרים קיימים, יציבים ועובדים מהשוק – אבל בגדול, מדי פעם התפלק לו בטעות מוצר טוב.

    אז, לו בילי רצה – יכול הוא היה לנסות ולפתור את הבעיות הקיימות בשרטוטים של גרטה.

    אבל כמו כל סמולני – קורא בילי להקים גסטפו אנרגיה ושימות גנאי, למי שחושב שהשרטוטים שגרטה העתיקה מטום וג'רי – לא יעבדו. תודה בילי שהוכחת פעם נוספת, שסמול זה: היעדר תוכנית מעשית ובמקומה, קללות, הכפשות וזעקות הפחדה שקרית. במילה אחת, בילי שקרן – כמו כל סמולן.

  2. בולשיט. כל מי שמפריע, ולצערי יש יותר מדי אגואיסטים כמוכם, יגרום לכך שהנזק לילדינו יהיה קשה עד בלתי הפיך. איזורים רבים יוצפו ואחרים יהפכו בלתי ניתנים ליישוב, לא יישארו בעלי חיים חוץ מהמתורבתים, הזבל יטביע את כולנו, העיקר שטייקוני הנפט שמממנים את הבולשיט הזה ימשיכו לנצל את כולנו.

    1. שכחת שנצטרך להכין מצות מילדים נוצרים. חוץ מזה אתה מקלל בדיוק כמו גייטס ונסראללה.

    2. ולמה אתה בטוח בזה? הטורט ורות יורדות בערך 90 אלף שנה ברציפות ואז עולות בחזרה תוך 10 אלפים שנה. לא קורה פה שום דבר מיוחד, די עם כל ההפחדות. לגבי האזורים ש״יוצפו״, תקרא על האפקט ההפוך להמסת הקרחונים.

    3. למה שכל ה״אגואיסטים״ לא יתחילו עם לותר על ייצור זול בסין?

    4. שמענו אותך ושכמותך.
      אני יודע מה נכון ומה לא…ידה ידה ידה…אם לא תקשיבו לי יקרה אסון…בלה בלה בלה…מי שאומר אחרת הוא אידיוט(גם אם הוא מגבה את עצמו בנתונים ועובדות), רשע וכנראה משוחד…לה לה לה לה לה…אני חכם מכדי להידרש להבאת נימוקים וראיות…ידה ידה ידה… וכו'

  3. ההבדל היא התוצאה! הרי הטענה שלכם התוצאה של ביל גייטס לא נכון נקודה. ולכן כל כיוון להורדת פחמן דו חומצני היא מיותרת ומזיקה לכלכלה. ביל גייט חולק על כך. אכן הרבה מסקנות אפשר להתווכח אבל בהנחה שהוא ועוד אלפי מעדנים צודקים אז אנחנו כרגע חיים על חשבון יקר של העתיד. זה לא אומר שאין אלף טענות כמו הרי סין ועוד ישתמשו אנרגיה לא ירוקה…

    1. אתה צודק שהתוצאה היא החשובה אלא שכנכתב במאמר, אותם מדענים נוטים להיכשל שוב ושוב במבחן החיזוי(התוצאה) ומצד שני יצרו תוצאות מזעזעות מבחינה כלכלית ומכאן משתמע כמה נכון לקחת אותם ברצינות.

    2. אם אפשר להתווכח, אז צריך לנהל את הוויכוח בצורה גלוייה. ברגע שסותמים לצד אחד את הפה, זה לא וויכוח זו אינדוקטרינציה וזה בדיוק מה שמאפיין משטרים אפלים. מה שביל גייץ ממליץ, ממרומי הררי הכסף והבתים שלו, שזה שאנשים פחות ברי מזל ממנו יוותרו על מעט המותרות שיש להם בזכות האנרגיה הזולה שיש היום, ויעברו לחיות כמו בימי הביניים כשלא ניתן אפילו פתחון פה למדענים שסותרים את התאוריה ומבלי שמתקיים דיון פתוח ואמיתי. מדברים כאן על שינויים מטורפים בחיים של כולנו מבלי לשמוע אפילו את הצד השני ובלי לחשב מה יהיו הקורבנות האפשריים של צעד כזה. אולי דווקא השינוי הזה יביא למליוני פליטים ורעב? מעבר לכך, אי אפשר ליישם תהליכים כאלו בלי כפייה ועל זה בדיוק כותב המאמר מתמקד.

    3. זה היה נכון אם היה פה ספק.
      אבל כפי שנכתב במאמר אנחנו דווקא לא רואים הגשמויות של הליזויים של פרנואידי האקלים. דווקא להפך-יש צניחה בנתונים לגבי איומים רבים. מצד שני, אנחנו רואים שהתפיסה הירוקה כן מביאה נזקים חמורים(כלכלית).
      כלומר מבחן התוצאה קובע שביל גייטס ודומיו טועים ומטעים ואסור להקשיב להם. זה לא הימור, זו הסקת מסקנות מדעית.

  4. ביל גייטס חולה נפש. נוירוטי והיפוכונדר. כשזה מגיע עם המון כסף והשפעה, מקבלים מתכון קטלני לכל האנושות.

  5. קשה להאמין שכותב אינטיליגנטי מוציא מתחת ידיו גיבוב כזה של שטויות.
    משבר האקלים הוא אמיתי וחמור, עד לפני כמה שנים יכלו אידיוטים שימושיים בשליחות תעשיות הנפט להכחיש אותו, היום כבר לא צריך להיות מדען, כל מי שפוקח את העיניים רואה את חזון הבלהות הזה מתרחש מול פנינו.

    למעבר לאנרגיות מתחדשות יש יתרונות רבים נוספים מעבר להורדת פליטות, כגון אויר נקי יותר וכו.
    וכן כבר היום הפקת אנרגיות המתחדשות זולה יותר משימוש בדלקים פוסיליים, כך שרק בגלל זה כדאי להשקיע במעבר לאנרגיות מתחדשות.
    אמנם עדיין יש בעיות של אמינות ברציפות האספקה, אולם אלו בעיות פתירות וסביר שבקרוב יהיו טכנולוגיות רלוונטיות זמינות.

    העולם חייב להשקיע במעבר לאנרגיות מתחדשות מהר ככל האפשר, ובמקביל לחפש דרכים לתיקון הנזק שהצטבר במאות השנים של פליטה מסיבית של פחמן דו חמצני לאטמוספירה.

    1. אם מספיק להסתמך על מה שאני רואה בלבד – אז אני גם רואה שכל מי שמת, שתה בחייו מים. לפיכך, אתה בטוח תסכים ששתיית מים מובילה למוות.

      אלה היו 5 שניות, על ההבדל בין סטטיסטיקה להסקת מסכנות.

      על מנת להמשיך בתוכניתי לעזור לסמולנינו, אשר למדו מדעי התקרבנות, בכי פוליטי ומדעי קללות כאשר הסמולני לא יודע לנמק, במקום מדעים מדויקים והנדסה – אציין גם, שאין ולא נראות באופק טכנולוגיות, המסוגלות לאחסן GWh של אנרגיה ולהוליכם אל הצרכנים ע"ג רשת מבוזרת. אם תפתור את זה ועוד אי אלו בעיות בשימוש באנרגיות מתחדשות – אז תוכל לכתוב שצריך לעבור.

      בינתיים, העולם חייב להשקיע בלימוד מדעים מדויקים והנדסה, במקום מדעי בכי "זאב זאב דמוקרטיה טורבינה".

    2. 1. תוכיח במקום רק לקלל ולקצוף
      2. תוכיח במקום רק לקלל ולקצוף
      3. תוכיח במקום רק לקלל ולקצוף

      סבבה?

  6. הנושא האנרגטי בשלבים להפתר מעצמו עם התקדמות הטכנולוגיה, אגירת חשמל בסוללות ובצורות אחרות לשיפור לירידת מחיר במערכות הסולריות. גם הטכנולוגיה הגרעינית יכולה להביא לאפס פליטה. בנוסף, ישנן שיטות בהן האדם יכול להתערב בעצמו במזג האוויר , תוכנית ארובות הגופרית.

  7. ביל גייטס גם דיבר ב 2015 על כך שמדינות לא מוכנות להתמודד עם מגיפה.
    אין ספק, הבן אדם אוהב סתם להפחיד

    1. גייטס אמר גם שאינטרנט זו אופנה חולפת. אין ספק, הבן אדם יודע לזהות טכנולוגיה עובדת.

  8. דןיד הרסני פשוט עבד כנוע של חברות הנפט. אבל לנו לא אכפת כי הרכבת יצאה מן התחנה. היום הדרך הזולה ביותר ליצר חשמל היא רוח ושמש. אין מה לעשות זאת האמת והיא תהיה עוד יותר זולה בעתיד. במקביל מחירי אגירת החשמל גם מוזלים ובעוד שנתיים שלוש יהיה יותר זול לסגור תחנות קיימות ולהקים תחנות רוח ושמש עם אגירה. חברות שלא יעשו זאת יפשטו רגל כי הן פשוט יהיו הרבה יותר יקרות.
    לגבי טקסס והנפט הרי ברור שמה שהרסני כותב זה שטויות. טקסס מייצרת 5 מיליון חביות ביום והיצור בה עלה במאות אחוזים בעשור האחרון. הבעיה של טקסס היא שמצד אחד היא לא מחוברת למדינות אחרות ומצד שני היא עברה אירוע אקלימי יוצא דופן מבחינת כזה שלא שווה להתכונן אליו כי הוא קורה אחת ל 50 שנה.

    1. שטויות של סמולני.

      הדרך היחידה לספור את את יצר חשמל ע"י רוח ושמש כזולה, היא לפי ספירת חיי הבר שטורבינות אלה רוצחות – 0 כמו עלות של כל חיים באשר הם, בעיני כל סמולני.

      לא רק שהמענקים ל"תעשיות" אלה, לא מצליחות להסתיר את המחירים האמיתיים של שיטות אלה אלא בעיקר – שיטות אלה אף פעם לא יהיו אמינות. כל סמולני מגלגל עיניים לירח ומתפלא מדוע אנרגיית שמש לא מצליחה לעמוד בצריכה במזג אוויר עם עננה 1 יותר משמיים ריקים, עד סוער/חורפי ובשעות החשיכה ועובר לקלל ולכתוב שזה שטויות.

      כל נרקסיסט סמולני בטוח שעוד חצי שעה הוא ימציא את הדרך הטובה ביותר לאגור GWh של אנרגייה ולהוליך אותה אל הצרכנים, ברשת מבוזרת. כבר משנות ה-80, השקרנים הסמולנים מספרים ש"מחירי אגירת החשמל גם מוזלים" ועד היום לא ניתן להסתמך בשום מקום על שקרים אלה, ללא שימוש בשיטות אמיתיות להפקת אנרגיה.

      איך יודעים שסמולני משקר? כיוון שלדוגמא, בקליפורניה (לא בטקסס) 547% מהאנרגיה לטענת השקרנים, מופקת ע"ב השמש והרוח ולמרבה הפתעת השקרנים מסמול – אין להם יכולת ייצור מספיקה לגבות שיטות אלה, כאשר השמש מתחילה לרדת. מבינים? כאשר השמש מתחילה לרדת – הגאונים בקליפורניה, נאלצו לכבות צרכנים באופן יזום. אבל את זה השקרן הסמולני לא יחשיב, כי כל נרקסיסט סמולני בטוח שעוד חצי שעה הוא גם מותח כבל חשמל ישר מתחנת סינטזת המוח האפל בסינגולריות פלאזמה של תאים ספסנואידיים, ישירות מהשמש.

    2. "דןיד הרסני פשוט עבד כנוע של חברות הנפט" – ואני שמעתי שאחותך היא ז@@@. נעים לך לשמוע? ככה מתחילים טיעון? אם מבחינתך כן, אז תתרגל ליחס דומה.
      "היום הדרך הזולה ביותר ליצר חשמל היא רוח ושמש" – הוכח שלא. תמשיך לצרוח שכן, לא יהפוך לאמת. אולי אם ישקיעו בהמשך פיתוח הטכנולוגיה זה יהיה נכון. אבל זה לא יקרה אם תמשיכו לצווח.
      "אין מה לעשות זאת האמת והיא תהיה עוד יותר זולה בעתיד" – פתיחות מחשבתית, יצירתיות, יוזמה ואינטליגנציה ניבטות מתגובתך המעמיקה. נהדר אתה.
      "במקביל מחירי אגירת החשמל גם מוזלים ובעוד שנתיים שלוש יהיה יותר זול לסגור תחנות קיימות ולהקים תחנות רוח ושמש עם אגירה" – איזה ניתוןח מעמיק על נושא שהוא כל כך פשוט שגם בור מוחלט יכול להתבטא בהחלטיות שכזו. או שלא.
      "לגבי טקסס והנפט הרי ברור שמה שהרסני כותב זה שטויות." – מסתבר שגם אמא שלך היא ז@@@. עדיין צריך להסביר לך למה לא מתחילים ככה טיעון?

      איך הסמול ממשיך לייצר יצורים כאלה, משובטים, ממלמלים כמו כבשים אחד אחרי השני, חסרי ידע, הגיון בסיסי ואפילו דרך ארץ? ואז מלמדים אותם לצווח "בבונים!"

    1. אדון יהודה, הייתי מציע לך לא לצפות ובוודאי שלא להפיץ סרטוני פרופגנדה של קונספירטורים, בוודאי לא מאתרים רוסיים

  9. בילי. ביידן. בנימין. בנט. ברבש. כול. ה. ב. אתם אנשים רעים תיזהרו. בורא עולם מיסתכל עלכם. שכחתם שהוא השולט

  10. כבר היום החקלאים בארץ סובלים ממיעוט ימי גשם וכמויות גשמים רבות מידי בימים שבהם כן יורד גשם.

    כלומר יש לנו מזג אויר שבו יורד מעט מידי גשם מצד אחד. ומצד שני הוא יורד בצורה מרוכזת ובכמויות מטורפות בימים שבהם הוא יורד.

    1. נכון להיום טכנולוגיות ירוקות אינן מוכיחות את עצמן כמקור השקעה משתלם.
      מצד שני, טכנולוגיית איסוף מי גשמים זה דבר שמוכח כניתן לביצוע בהצלחה כבר אלפי שנים.
      אם גייטס באמת חושש מהבעיה שהזכרת, יש דרכים יותר יעילות לנצל את זמנו, מרצו וכספו.

    2. אם אתה לא מבין אפילו משהו בסיסי שלומדים עוד בתיכון, על ההבדל בין מזג אוויר לבין אקלים, אולי כדאי שלא תביך את עצמך.

  11. אתמול ראיתי פרסומת של יאיר לפיד, שם הוא אומר שיביא את מדינת ישראל לאפס פליטת פחמן עד 2050. צירוף מקרים??
    ברור לכל מי שהראש שלו עדיין עובד שזו פשוט אג'נדה לגלובליזים ולהנהגה עולמית שהאליטה הבינלאומי דוחפת. רק ממשלה חוצה גבולות יכולה לטפל במשבר האקלים, כמובן. עכשיו השאלה הגדולה היא למה יאיר לפיד מצטט אותם?
    האם ראש הממשלה לפיד יעביר סמכויות להנהגה הגלובלית הזו? בינתיים שהוא מוציא סמכויות מהמערכת הפוליטית למערכת הפקידותית, טכנוקרטית?
    האיש הזה באמת בן אדם טוב ולא כזה טיפש כמו שעושים אותו אבל למען השם כמה קל לתמרן אותו.

  12. הייצור הזה החראי להרבה נזקין כלכליים בראותיים שהוא בעצמו מקדם דילול אוכלוסייה וריכוזם בערים מרכזיות כדי שיוכלו לעקוב ולנטר כל אדם והא בפיו אומר שצריך לדלל אוכלוסייה ותעשייה מבקרה הטוב בחמש עשרה עד עשרים אחוז אז מי שלא יודע מר בילי גייטסי 'החמוד ולא מזיק' מחזיק במניות של מודרנה פייזר ותחלפי בשר שמחדירים לשוק ומי ירוויח מכל החיסונים בילי גייטסי הכול דרך אגב מופיע ביוטיוב תרשמו ביל גייטס TCL TV ראיונות והכל מול ענייכם

  13. אולי אפשר לסובב אותם באירופה על האצבע הקטנה ואולי גם כמה תמימים פה בארץ אבל פשוט שהאג'נדה מאחורי הקשקוש הזה ממש לא קשורה לסביבה, בדיוק כמו שמפעילים את גרינפיס באפריקה נגד פיתוח של איזה מחצב שם זה ממש לא בשביל הסביבה.
    משבר אקלים דורש סמכויות של ממשלה עולמית. יש תנועה רחבה, בעיקר מהאיחוד האירופי, להוציא סמכויות ממדינות הלאום לסמכויות בין לאומיות וראינו עכשיו בניסיון שלהם לטפל בחיסונים באופן על לאומי (שנכשל לגמרי). ההצעות האלו שיוצאות מהאליטה באמת מכוונות להחליש את השוק הפרטי והעצמת הציבורי – כלומר הלאמת המשק תחת כוחות הגלובליזציה.

    זה לא משחק של מוסר ואכפתיות – זה משחק של כוח!! אני מאוד מקווה שבארץ לא יהיו טמבלים לאכול את השטויות האלו. דרך אגב לפיד כבר יצא בקמפיין של אפס גזי חממה עד 2050, מעניין…

  14. אז כדי שמהגרים לא יהגרו בגלל אקלים – נהרוס מעכשיו את החיים שלנו . חחח
    הסיפור תכסיס כדי לתפוס שליטה. כי כדבירים כאלה עושים בעזרת שליטה. וזה מה שהם רוצים. שליטה . שליטה. שלטה