“מסתננים אלימים משוחררים בחזרה לרחובות לאחר שתקפו שוב ושוב”

עו״ד יונתן יעקובוביץ׳ מספר על הדיון במחוזי נגד שחרור עבריינים פליליים מסוכנים, ומדגיש: “זה אבסורד; פדופיל שתקף כבר שלוש ילדות משוחרר כאילו כלום”

״בג״ץ ביטל את חוק הפיקדון וקבע שמילת נשים היא עילה לפליטות״ | שוהים בלתי חוקיים מאפריקה (קרדיט: Rudychaimg)

בתחילת דצמבר 2020 הגיש המרכז למדיניות הגירה ישראלית בראשות עו״ד יונתן יעקובוביץ׳, יחד עם תושבי דרום תל-אביב, עתירה נגד החלטת בין הדין למשמורת לשחרר מסתננים אפריקניים שהורשעו מספר פעמים בעבירות פליליות חמורות. היום (07/03) התקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים הדיון המקדמי בעתירה, שאם תתקבל, תביא בשורה של ממש להתמודדות עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית ולמאמצי המאבק בפשיעת המסתננים שהינה גבוהה בהרבה מזו של אוכלוסיות אחרות בישראל.

“מדובר במצב בו מסתננים אלימים משוחררים בחזרה לרחובות לאחר שהפרו את תנאי הערבות ותקפו שוב ושוב”, הסביר יעקובוביץ׳ במהלך הדיון בבית המשפט, ממנו עולה כי אף שופט המחוזי בירושלים אלכס רון הבין, לפחות באופן מסוים, את חומרת המצב ואת האלימות שסובלים תושבי דרום תל-אביב. רון אף הביע הזדהות עם סבלם, וקבע בסיכום הדיון כי “התיק הזה בא ממצוקה אמיתית ולא מעורך דין שחיפש תיק מעניין”, והוסיף כי יש מקום לדון בקביעת נהלים שיבטיחו הגנה על שלום הציבור במקרה של מסתננים מסוכנים.

בניגוד לעתירות אחרות שהוגשו בעבר בנושא, הפעם, באופן תקדימי, הוגשה עתירה אף נגד מדיניות אי-ההרחקה של משרד הפנים, לפיה מסתנן המהווה סכנה לשלום הציבור יוחזק במשמורת עד שיורחק, ללא הגבלת זמן, באופן המונע למעשה את גירושם של מסתננים מסוכנים בחזרה למדינות מוצאם. גם כאן קבע השופט רון כי יש מקום לדון בשאלת חוקיות מדיניות אי-ההרחקה לאריתריאה וסודן.

בשיחה עם ׳מידה׳ מסביר יעקובוביץ׳ כי “הדיון התנהל כמצופה”. לדבריו: “מבחינת הצעדים שביקשנו, זאת עתירה דיי מטורפת, והצדק איתנו. עתרנו על שני דברים שהם בעצם אחד – לקחנו מקרים של חמישה מסתננים, עבריינים פליליים מהסוג הגרוע ביותר, שהפרו את כל תנאי השחרור בערובה שלהם. חמישתם שוחררו על ידי אותו דיין: רג׳א מרזוק, ולמעשה ביקשנו שבית המשפט ייקבע שהדיין טעה בדין וביקשנו שהוא יורה למשרד הפנים לבקש דיון חוזר, במסגרת הליך המאפשר לגורמי ביקורות הגבולות לבקש דיון חוזר. בתוך כך ביקשנו שיוגדר נוהל שייקבע מהם התנאים לשחרור בערובה שיאיינו את הסכנה. החלק הכי חשוב היה הבקשה מבית המשפט לקבוע שמדיניות אי-ההרחקה אינה מחייבת חוקית כך שאי אפשר יהיה להתבסס עליה”.

יעקובוביץ׳ מסביר כי יש לחזור צעד אחורה לפסיקת בג״ץ בנושא כדי להבין כיצד מתאפשר לדיינים כמו מרזוק לשחרר מסתננים מסוכנים ללא קושי. “הפסיקה של העליון אמרה שני דברים. הראשון הוא שאם יש אופציה לאיין את הסכנה בעזרת חלופת מעצר, אז יש לשקול אותה. השני הוא שאי אפשר להחזיק מסתנן עצור ללא הגבלת זמן אם לא קיים אפיק הרחקה. כלומר, בהנחה שאי אפשר לגרש את אותו סודני או אריתריאי, אתה כמובן לא תחזיק אותו עד יום מותו ללא הגבלת זמן רק כי הוא ביצע פשע. כאן מגיעים הדיינים וקובעים שאם אין אפיק הרחקה – צריך לשחרר את המסתנן.

“לכן, אנחנו דרשנו מבית המשפט שייקבע נוהל שמגדיר מתי ובאילו תנאים אפשר לשחרר מסתננים שהורשעו כעבריינים פליליים ושייקבע שמדיניות אי-ההרחקה היא נטולת תוקף חוקי ביחס לעבריינים מסוכנים. כלומר שאם רוצים לבחון שחרור של מסתנן מסוכן – צריך להוכיח באופן פרטני שהוא ספציפית לא יכול לחזור. הבאנו דוגמאות של מקרים אבסורדיים לחלוטין. לדוגמה, הבאנו את המקרה של בחור סודני שהסתנן לישראל, חזר מרצונו לסודן ב-2012 ולקח את ה-1,500 דולר מהמדינה, אבל אחרי שלוש שנים הסתנן חזרה לישראל כי לא מצא עבודה בסודן. הדיין מרזוק אומר שאם לא קיים אפיק הרחקה הוא ישחרר את המסתנן, אבל העובדה היא שיש אפיק הרחקה – עובדה שאם הוא היה משתף פעולה הוא יכול היה לחזור לסודן”.

במהלך הדיון קבע השופט רון כי ברור לכולנו שכל מה שנעשה יהיה לאורו של בית המשפט העליון. האם זאת אמירה שגורמת לך להיות פסימי לאור פסיקות בג״ץ השונות בנושא מסתננים?

“בית המשפט העליון אמנם ביטל את חוק הפיקדון והחליט שמילת נשים היא עילה לפליטוּת, אך הוא לא זה שקבע את מדיניות אי-הרחקה. הוא תמיד פסק שלאור הצהרת המדינה שקיימת מדיניות אי-הרחקה – אי אפשר לכלוא בן אדם ללא הגבלת זמן. אני לא מסכים עם בית המשפט, בעיקר כי הוא נהג ב׳ראש קטן׳, הרי אנחנו יודעים עובדתית שחזרו 6,000 סודנים וזה בדיוק מה שאנחנו אומרים בעתירה. כלומר על בסיס מדיניות אי-ההרחקה עליה הכריזה המדינה מסיבות לא ברורות, בית המשפט קובע את מה שקובע. השופט רון העיר הערת אגב ואמר שהוא לא ילך נגד בית המשפט העליון, אבל אין פה מה ללכת נגד בית המשפט העליון כשמי שהחליט על מדיניות אי-ההרחקה זאת המדינה”.

יש תקווה

כאמור, הדיון שהתקיים היום היה מקדמי בלבד, אך כבר בדיון זה הבהיר בית המשפט כי הוא אינו מתכוון להתערב במקרים של חמשת העבריינים המסוכנים ששוחררו על-ידי הדיין רג׳א מרזוק. אך יעקובוביץ׳ מבהיר כי בעיניו אותם חמישה מקרים הם אינם העיקר בסיפור: “אמנם אנחנו מאוד מוטרדים מהעובדה שפדופיל שתקף כבר שלוש ילדות משוחרר כאילו כלום לא קרה, אבל בסוף, העניין המהותי שישפיע על פסיקות רבות בעתיד הוא יותר קריטי,  ולא השאלה על עבריין כזה או אחר”.

תוך כמה זמן אתה מעריך שתהיה התפתחות נוספת בעתירה?

“כשאתה מגיש עתירה השופט יכול לדחות אותה על הסף, הוא יכול לבקש תגובה מקדמית ואז לדחות אותה על הסף, הוא יכול לקיים דיון מקדמי אחרי התגובה המקדמית ואז לדחות אותה על הסף והוא יכול לקבוע דיון בגוף העתירה אחרי הדיון המקדמי ולבקש תגובה. כרגע נראה בסיכוי גבוה שעברנו את השלב הראשון ושלא נדחינו על הסף. אחר כך יהיה דיון שיכול להיות עוד חודש ויכול להיות גם יותר, אבל אני לא חושב שזה ייקח מספר רב של חודשים. זה לא יהיה מחר בבוקר אבל גם לא משהו שיימרח במשך שנים”.

מסתננים פוליטיים

בשבועות האחרונים אנחנו עדים למספר מקרי פשיעה ואלימות מצד מסתננים בלתי חוקיים בדרום תל-אביב ובמקומות נוספים. לאור העובדה כי אנו מצויים בשיאה של תקופת בחירות, מפלגות שונות, כגון ׳הציונות הדתית׳ ו׳ימינה׳ מתבטאות לא אחת בנושא סוגיית המסתננים ומכריזות כי ביכולתן לטפל בבעיה.

אנחנו לא שומעים מפלגות ופוליטיקאים מהשמאל מתבטאים נגד תופעת ההסתננות הבלתי חוקית או נגד אחוזי הפשיעה הגבוהים בקרב המסתננים. האם לדעתך הסוגייה הזו הפכה לעניין של ימניים בלבד?

השופט הזדהה עם מצוקתם של תושבי דרום ת״א | עו״ד יונתן יעקובוביץ׳ (משמאל) בדיון בבית המשפט המחוזי

“לפי כל המחקרים וסקרי דעת הקהל יש תמיכה של בערך 70 אחוזים בקרב הציבור הישראלי בסילוק המסתננים. זה בוודאי כולל את רוב מצביעי ׳יש עתיד׳ ו׳כחול לבן׳, מה שנחשב כשמאל ציוני, ופעם הייתי אומר שגם את מפלגת ׳העבודה׳, אבל בגלגול הנוכחי שלה כיום אני מעריך שהיא כנראה נמצאת ב-30 האחוזים שאינם תומכים בנושא. רוב השמאל הציוני תומך בכך, ואפילו חמישים וקצת אחוזים מהאוכלוסייה הערבית.

“אפשר לומר שדווקא בקרב הימין המגזרי זו סוגיה שפחות בוערת ולא עומדת בראש סדר העדיפויות. יש בימין אפילו אנשים כמו אבי דיכטר והרב ריסקין שיצאו נגד הרחקה למדינה שלישית. בסוף, כמו שאין מסתננים בצפון תל-אביב, אין מסתננים גם באפרת ובעפרה. אני אוסיף על זה שגם מפלגת ׳הליכוד׳ עדין לא פרסמה בנושא, לא מצע ולא נקודות. לכן אני לא בטוח שהחלוקה הזאת היא הדרך המדויקת ביותר להסתכל על הסוגייה”.

לסיום, יעקובוביץ׳ מסכם כי “עד שאני לא מקבל את ההודעה הרשמית אין לי דרך להבטיח את זה, אבל זה היה נראה כאילו בית המשפט נוטה לאפשר את המשך הדיון בעניינים העקרוניים הללו ומבחינתנו זה כמובן דבר חיובי”.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. סיכום דעתו של שופט בעליון: זו זכותו של כל אפריקאי לאנוס ילדות.

    סיכום במשפטית מצויה: היות וקו המשווה חוצה את יבשת אפריקה (זח"ק 8976/2056 השכל הבריא נ' אהרון ברק), שיוויון נמצא בלב האנקדוטה הפריזאית (שם), לפי כל יוצא אמריקה הצפונית הנו מחזיק כשורה. כלל ידוע בדיני בריחה שאהוד ברק יברח ראשון (חמא"ס 3789684/1500) ודע אקא שלא כך אלא אם זאת. מניין הימים מתחיל בהולדתו של בן האל א. ברק (הבשורה על פי אהרון, עמ' 00 עד סוף הבשורה בעמ' 01). הכלל לפיו לומדים אנו מין אנאלי נסקר בהרחבה בספרות (ראה למשל: משפט ודמוקרטיה מאת קים ג'ונג און או הילדות והפדופיל מאת הצאר נאור). תפקיד המשפט הנו שמירה על אינטרס הציבור הנוער (כ"ל זו"ב חוט"ם שופ"ט 0000000/666) והיות והנפגעות אינן נוערות אלא נערות, לא נותר לנו אלא להכריז על ביטולו של כל חוק שיחוקק בשנת 2023 ולשחרר כל פדופיל בסמוך לגן ילדים. המדינה יכולה לערער על פסק דין זה אבל חבל עליה. אם תערערו – חכו חכו, הרכב זה יבוא עליכם עם כל החברים שלו, בהרכב מורחב.

  2. נפתלי בנט לא מתבטא על אסון המסתננים וצאצאיהם, מתחילת היווצרות האסון ועד עכשו. כמה סיבות אפשריות: בהשפעת חינוכו האמריקני בתרבות הגירה אמריקנית רב-לאומית, הוא לא מודע לחשיבות המכרעת להיותה של מדינת ישראל מדינת יהודים, ורק יהודים, ככל האפשר. הוא לא מודע לסכנת הזרים בישראל, וגם לא התבטא מעולם נגד התופעה של עובדות זרות שיולדות פה ילדים ולא שבות לארצותיהן. החומרה של תהליכי הגירת זרים לישראל לא עולה על דעתו.
    כמו כן, הוא נמנע מלהתבטא נגד זרים כדי 'למצוא חן' בעיני התקשורת. הוא חושש, הן מחוסר בטחון עצמי והן מאופיו האופורטוניסטי, להיות מוצג בתקשורת כ"גזען" ר"ל. בנוסף, בנט מרוחק מהציבור היהודי המזרחי בדרום תל אביב (ובשכונות נוספות בישראל) שבהן מרוכזים המסתננים וצאצאיהם. ועוד: קבוצת ההתייחסות החברתית של בנט הוא השמאל האשכנזי השמאלני, והוא מתאים עצמו במידה מסוימת לטעמיהם ולדעותיהם, וכך גם ביחס לזרים ומסתננים.

    1. חלק גדול מהמסתננים יסולק באופן טבעי
      המסתננים גרים בשכונות ישנות
      כל הפינוי בינוי קורה בשכונות ישנות
      הדירות נמכרות לזוגות ישראלים
      המסתנן אין לו יכולת לקחת משכנתא כרגע
      אני בספק אם הקבלן ימכור למסתנן
      בכל אופן לשכונות חזקות המסתננים
      לא יכולים להיכנס.כי לא ישכירו להם
      והתושבים ילחמו למניעת כניסתם.
      כך שהמסתננים ידחקו מחוץ למרכז הארץ
      מחוץ למרכז אפשרויות העבודה נמוכות בעליל.
      גם השכר נמוך שכר מינימום.
      מה שיגרום להם להגר מהמדינה.
      למדינות עשירות באירופה ולקנדה.

    2. מדינת ישראל היא מדינה עשירה וזאת הסיבה שהם מהגרים לכאן. למה לסמוך על תהליך ש"שיגרום להם להגר מהמדינה" ולא פשוט לגרש אותם? התשובה הפשוטה היא שזה לא נראה טוב על הרזומה של השופטים כשהם רוצים להתקבל לשנת שבתון בפרינסטון או לפרסם שם ספרים. הכל מתחיל ונגמר בתהליכים שנוצרו ע"י קבוצה פריווילגית של אנשים "בינלאומיים" שקבעו לעצמם קודים חברתיים משלהם וכרטיס הכניסה לקבוצה הזאת מחייב אותם להתנהל ע"פ הכללים. אנשים כמוך (בלי להעליב) הם רק אידיוטים שימושיים של הקבוצה הזאת. כך גם רוב המשפטנים, הדיינים והפוליטיקאים שמקודמים עד לנקודה שבה הם מגלים שהם אולי כורתים את הענף שעליו הם יושבים שהוא המדינה היהודית היחידה בעולם. שתבין, הם שונאים גם את אהרון ברק. העובדה שהוא יהודי שימושי עבורם לא משנה כהוא זה את העובדה הזאת. זה מדהים, אבל חבר מדען סיפר לי פעם שהוא שמע הערות אנטישמיות בכנס של רופאים קרדיאולוגים. הטופ של הטופ של אירופה הנאורה…

    3. אתה קצת כמו השמאל שמגיב לגופו של איש
      ולא לגופו של עניין סוג של אדיוט שימושי.
      אני בעד סילוק המסתננים עד האחרון.
      למדינה שלישית אירופה או קנדה.כי לאפריקה
      השמאל לא נתן לאפשר זאת ולא יאפשר.
      אבל אני אומר כנחמה פורתא שגם אם
      הימין לא יצליח או לא ירצה מספיק לגרשם.
      לצערי הימין די רופס.עדיין בתהליך טבעי
      הם יצאו בדרך הטבע.תסלח לי שקראתי
      לך אדיוט שימושי אני בטוח שתסלח
      כמו שסלחתי לך.

  3. רק שיכון המסתננים באיזורי מגורי השופטים יגרום לסילוקם מהארץ.
    איך חשין אמר בסמנו, אנחנו נגדע את ידיהם של מי שיפגע בביתינו.
    הם לא רואים אף אחד ממטר פרט לתנאיהם ושכרם.

  4. החרדים הם העליה המתאימה ביותר לישראל .בלי ציניות אבל עם ציונות.הם לא זקוקים לאולפן. הם צעירים שרובם ילכו לצבא וישרתו בנאמנות רבה. לאחר הבשרה ולימודים כללים כולל מקצןע.הם יהפכו לאזרחים נאמנים וחרוצים.יש לכך גם יתרונות משניים רבים מאוד כולנו נרויח מכך ובגדול

  5. המסתננים נמצאים בישראל משום שישראלים משכירים להם את דירותיהם…ההקפדה של עורך הדין המרואיין* לחזור ולהתעסק שוב ושוב עם מערכת משפט אשר בגלוי עוינת את החיים, שלמות הגוף והרכוש של היהודי במדינה היהודית מזכירה את הדוגמא הקלסית לשאלה "מהי ******" [רמז- לחזור שוב ושוב על אותה פעולה מתוך הנחה שהתוצאה אולי תהיה שונה]. אם כותב הטקסט והמרואיין שלו היו-למשל-יוזמים פרסום של גילוי שמות כל המשכירים ובקשת הסבר מהם לאטימותם למצוקה ולחורבן שהם ממיטים על בני העם, אם כותב הטקסט והמרואיין שלו היו-למשל- מפרטים את המרחק הגיאוגרפי שבין מלטפי המסתננים למושאי תקוותם לחורבן המדינה היהודית, ועוד ועוד אולי תהיה תוצאה שונה למאמצי עורך הדין. אבל לא נדע משום שדבר לא נעשה.
    *אין בדברים אלו ולו שמץ של זלזול או חוסר הערכה לפעולה של עורך הדין המפורטת בטקסט

  6. רוב המשכירים
    הם יהודים ימניים
    חלקם דתיים.חלקם חרדים.חלקם מסורתיים.
    חלקם חילונים.חלקם שמאלנים משקיעים.
    הרוב המכריע זה אנשי ימין
    המסתננים גרים בשכונות עוני
    שכונות ימין מובהקות בעליל.
    האם המשכירים יכולים להגיד
    ידינו לא במעל?
    השמאל בשיתוף פעולה עם המשכירים הימניים
    מנציח את השארת המסתננים בישראל
    ידוע שלדרעי יש דירות בשכונת התקווה
    שמושכרות למסתננים.

    1. אתה טועה , מדובר בדירות של משקיעים , שרובם לא גרים בשכונה ורובם גם משקיעים אשכנזים .

      בשכונת התקווה למשל יש פחדמהדיירים שמבקשים לא להשכיר להם.