חרם אישי איננו לגיטימי בזירה הפוליטית הלאומית

אם אשכול ודיין, פרס ורבין ואפילו צ׳רצ׳יל וסטלין הצליחו לשים בצד את האיבה האישית ביניהם לטובת הצורך הלאומי, גם סער ויתר ראשי המפלגות המחרימות את נתניהו מסוגלים

חרמות אישיות המסנדלות את הדמוקרטיה הישראלית | גדעון סער ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

מי מאתנו אינו מכיר אדם מבוגר, צעיר ואף ילד, המסרב להיות בחברתו של אדם אחר, שאינו סובל אותו ובוודאי אינו מוכן לשתף עמו פעולה בשום דבר ועניין ברמה ההצהרתית לכל הפחות והמעשית לכל היותר. לעיתים יכול אותו אדם להיות שותף עסקי לשעבר ש״עקץ״ ופגע בכבוד, בעסק ובפרנסה. ישנם מקרים שמדובר בחבר קרוב לשעבר ש״דפק ברז״ ועזב בטריקה, או בן משפחה שעשה מעשה שפל ונבזי עליו אין מחילה.

תופעת החרם, גם אם נשמעת רע ואף פסולה בעיני מי מהקוראים, הינה נחלת רבים בחברה ואינה תופסת כותרות בדרך כלל, אלא אם מדובר היה בעוולה שנעשתה על רקע פלילי, גזעני או אחר הנוגעת ברגשות הציבור. חלק מעמנו בהחלט יכול להבין את המניעים לחרם ואף להזדהות עמם עמוקות כל עוד ההשפעות ההתנהגויות הללו יישארו במעגל האזרחי, הפרטי, המצומצם וחסר ההשפעה על כלל רבדי החברה, ענייני העם ועתיד המדינה כולה.

בעוד שברמה הפרטית ניתן לספוג בקושי רב ותחת מגבלות מחמירות התנהגות שכזו, אין הדבר כך ברמה הלאומית בה אסור כי תופעת החרם תִקנה אחיזה בין מנהיגי מפלגות ותנועות מובילות. במדינה דמוקרטית אין זו התנהגות ראויה ומקובלת מצד מנהיגי מפלגות נבחרות, המהווים דוגמא אישית לכאורה, להחרים מנהיג אחר שנבחר כדין על ידי הציבור. על אחת כמה וכמה אין זה מן הראוי כי יוחרם מנהיג שתרם, הקריב והקדיש את מרבית חייו הבוגרים למען העם והמדינה, גם אם טעה או מעד חלילה ולו רק לכאורה. הווה ידוע כי אין לפגוע ולהחרים מנהיג, או אפילו סתם אדם מן השורה, שלא נמצא אשם בפלילים, אינו מהווה סכנה חמורה לחברה ובוודאי לא פגע במתכוון באושיות המדינה.

ברמה הלאומית האיבה האישית והמשקעים בין מנהיגים אינה דומה בהשלכותיה לאיבה ולמשקעים ברמה האזרחית הפרטית בין חברים, שותפים ואפילו אחים. מדובר כאן באחריות לאומית לעתידו של עם ולעתידה של מדינה ולא רק לשלומו של תאגיד, עתידה של חברוּת בין-אישית או אפילו טיב היחסים והקשרים בתוך משפחה.

חרמות ושותפויות בין מנהיגים

מאז ומעולם שררה איבה אישית בין מנהיגים אלו ואחרים ברמה האזורית-מקומית, ברמה הלאומית ואף ברמה הבין לאומית, איבה שהתגברה לקראת מערכות בחירות ומצבי חירום בהם הלחץ, הדחק והמצוקה השתלטו על האווירה הציבורית הכללית והשליכו על אותם אישים מכובדים.

דוגמא המבטאת טענה זו ניתן למצוא בין אמירותיו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין על חבריו למפלגה ושותפיו לדרך הפוליטית, כפי שנכתבו על ידו בסיועו של דב גולדשטיין ז״ל בשני כרכי ספריו ׳יומן שירות׳ שפורסמו לראשונה בשנת 1979.

בראיון שערך העיתונאי רון מיברג עם דב גולדשטיין ז״ל, עליו מתבססת כתבתו של מיברג שפורסמה במלאת 40 שנה להוצאת הספרים, מקדים הוא וכותב:

רבין דיבר וגולדשטיין הקליט. פענוח הקלטות הניב מיליון וחצי מילים שהן בערך אלפיים עמודים. מהן חצב גולדשטיין 550 עמודי ספר. הקריירה של רבין נעה בניתורים קדימה, הצדה ואחורה. לא תמיד היה לו קל עם בן גוריון. עם יגאל אלון היו לו תקלות. בין משה דיין ובינו התקיימה טינה הדדית במסווה של עסקים כרגיל. עזר ויצמן חיכה לו בפינה. גולדה מאיר שימנה את דרכו. ושמעון פרס. ב׳יומן שירות׳ נטבעה האימרה הידועה שתיארה את פרס בעיני רבין כ״חתרן בלתי נלאה״, אמרה שתלווה את מערכת היחסים בין השניים עוד שנים ארוכות ותחלץ מפרס בנאומו בגני התערוכה ב-1990 את הטענות שהופנו ישירות כנגד רבין: ״איזו אמינות אני הפלתי, מדוע אתם חוזרים על טענות ׳הליכוד׳ השקריות, איזו בעיה של אמינות יש לך איתי יצחק רבין, אני כתבתי נגדך ספר? אני קראתי לך בשמות?״.”

יצחק רבין הסביר בספרו שחתרנותו הבלתי נלאית של שמעון פרס מצאה את ביטוייה בכך ש”להיטותו לכבוש את ראשות הממשלה לא ידעה גבול, לא הכירה מגבלות וכמעט הכל מותר: הדלפות, חתירה מתמדת תחת מעמד ראש הממשלה וערעור מעמד הממשלה כולה. וכל זאת על פי המשנה הבולשביסטית הנודעת, שככל שיהיה רע יותר – כך יהיה טוב יותר לאנשי פרס ולמנהיגם”. החתרנות, כפי שכתב יצחק רבין בספרו, “הייתה מבוססת על שקרים גמורים או על חצאי אמיתות”. שמעון פרס, כשר הביטחון בממשלת רבין, הדליף מידע לעיתונות והכול “במטרה להוכיח כי הנהגתו של ראש הממשלה לקויה וכי רק מערכת הביטחון בראשות פרס ממלאת את תפקידה כראוי”. מה גם שלדעת רבין, פרס לא התאים מעולם לתפקיד שר הביטחון ופסול הוא מלשמש ראש ממשלה “מאחר שהוא לא לבש את מדי צה״ל”.

דברים קשים אלו שנאמרו על ידי שני מנהיגים אלו, איש על רעהו, לא מנעו מהם לשתף פעולה ולשרת את המדינה למיטב תפיסתם מתוך אמונתם בצדקת דרכם, עד ליומם האחרון, במלוא מובן המילה.

גם בין ראש הממשלה לוי אשכול המנוח לבין שר הביטחון בתקופת מלחמת ששת הימים משה דיין שררה מתיחות וחשדנות רבה. מעבר לכך שאשכול נדחק להרחיב את הקואליציה של ממשלת ׳מפא״י׳ (מפלגת פועלי ארץ ישראל) עם חברי ׳גח״ל׳ (גוש חרות ליברלים, לימים ׳הליכוד׳), נדרש הוא לוותר בעל כורחו על תיק הביטחון בו החזיק לטובת משה דיין, בו כלל לא היה מעוניין כפי שיובן בהמשך הדברים, זאת נוכח סכנת המלחמה הקיומית שרחפה באוויר והפכה למוחשית ביוני 1967.

מסופר כי בערב בו שב אשכול למזכירות מפלגתו, ׳מפא״י׳, סיפר הוא שם כי: “הם שאלו אותי, ׳מדוע משה לא יהיה שר הביטחון?׳ סיפרתי להם את ההלצה על יהודי שהלך לרב להתגרש מאשתו. שאל הרב, מדוע? השיב היהודי, איך אדבר רעות על אשתי? סוף-סוף התגרשו, ואחרי הגירושים שאל הרב: אולי עכשיו תגיד לי? האיש: כיצד אדבר רעות על אישה זרה? אמרתי: אני מפחד להגיד לכם (מדוע אני מסויג מדיין), אולי אצטרך לחיות איתו, אולי יהיה חבר ממשלה, מה אגיד לכם? נימוקים. יש נימוקים”.

דבריו אלו של אשכול מצטרפים לאמירה של חז״ל המופיעה במשנה במסכת אבות א׳, י״א: “חכמים היזהרו בדבריכם”, דברים הראויים להילמד על ידי כל אותם פוליטיקאים היוצאים בהצהרות לציבור הבוחרים. הצהרות שיש בהן לא אחת סכנה לעתידם הפוליטי מחד, כפי שלמד הטירון הפוליטי והרמטכ״ל לשעבר, יו״ר מפלגת ׳כחול לבן׳ בני גנץ, ומאידך פגיעה באינטרס הציבורי, בצרכי העם והמדינה במצב הדברים הנוכחי והמאתגר.

לקראת הבחירות לכנסת השישית שהתקיימו ב-2 בנובמבר 1965, פרשו משה דיין ושמעון פרס מ׳מפא״י׳ ובהנהגת בן גוריון הקימו את ׳רפ״י׳ (רשימת פועלי ישראל) שהובסה בבחירות ונותרה באופוזיציה. נוכח הדברים השווה אשכול את משה דיין לאבו-ג׳ילדה, על שם ראש כנופיה שהיה ידוע בעורמתו בשנות ה- 30 של המאה שעברה. בין המחנות הפוליטיים שררה איבה שעל מנת לתאר את עוצמתה יש להבין כי הכינוי ״ניאו-פשיסטים״ הוצמד הפעם דווקא לפרס ודיין ולא נשמרה לגביו הבלעדיות למנחם בגין ותומכיו כבעבר.

ב-1 ביוני 1967 התקבלה החלטתו של לוי אשכול למנות את משה דיין כשר ביטחון וכך כתב הרל״ש ביומן: “בשעה 16.15 הוזמן ובא דיין אל אשכול, ובאורח פתאומי ומפתיע סיכם עמו ראש הממשלה על מינויו לכהונת שר הביטחון. החלטתו של ראש הממשלה נבעה בעיקר מתוך תחושה של ׳מספיק, נמאס לי הלחץ הזה, ואם אין ברירה אחרת, יהיה דיין. אם העם רוצה בזה באמת, יהיה זה הפתרון היחיד למצב׳. אשכול הכריע למעשה לבדו על דעת עצמו. כאשר הציע את תיק הביטחון לדיין, לא זימן שום התייעצות ולא שאל עוד איש מעוזריו וממקורביו”. המשכם של הדברים כתוב בספרי ההיסטוריה כמו גם טיב מערכות היחסים בין יורשתו של אשכול עם פטירתו בשנת 1969, ראש הממשלה גולדה מאיר, לבין משה דיין שהמשיך בתפקידו.

״אם העם רוצה בזה באמת, יהיה זה הפתרון היחיד למצב״ | משה דיין ולוי אשכול (קרדיט: פריץ כהן, טדי בראונר, לע״מ)

למרות תדמיתו הציבורית האפרורית משהו של אשכול באותם ימים ובמשך שנים לא מעטות לאחר מכן, עדיין ניתן ללמוד ממעשיו אלו פרק במנהיגות ולקיחת אחריות לאומית הגוברת על איבה אישית, למען עתיד המדינה ובטחונה.

אף ברמה הבינלאומית ניתן למצוא דוגמאות להתעלותם של מנהיגים על איבה אישית ומשקעים בין אומות. כך היה בתקופת מלחמת העולם השנייה עת נאלץ ראש ממשלת בריטניה, ווינסטון צ׳רצ׳יל, להתייצב בקיץ 1941 בפני בית הנבחרים בלונדון ולהודיע על תמיכתו במנהיג ברית המועצות יוסף סטלין נוכח פלישתו של היטלר לברית המועצות, דבר שעד לאותם ימים נחשב היה כבלתי אפשרי עד כדי הזיה. צ׳רצ׳יל היה ידוע באיבתו העמוקה לקומוניזם, לברית המועצות ולעומד בראשה. במשך שנים פעל נגד הבולשביקים עד השלב בו היה זקוק להם כשותפיו בקואליציה חשובה, משמעותית והרת גורל נגד הנאצים. כשנישאל כיצד יתכן שחובר הוא ליריביו המרים ענה: “אילו היה היטלר פולש לגיהנום, הייתי מתייצב לפני בית הנבחרים ומשמיע מילים בזכות השטן”.

בהבאת דבריו אלו של צ׳רצ׳יל מכוון אני לתובנה כי לא חייבים לשנות דעה אישית מסוימת על אדם, ובוודאי שלא חייבים לאהוב אותו או למחול לו על התנהגותו ומעשיו, כדי לפעול יחדיו למען אינטרס משותף, חשוב ונעלה נוכח מצב בעל השלכות לאומיות משמעותיות.

עוד אזכיר כי באותה תקופה נאלץ גם נשיא ארה״ב פרנקלין דלאנו רוזוולט לבסס את יחסיו עם מנהיג ברית המועצות יוסף סטלין על חישובים פוליטיים תועלתניים וקרים במטרה לנצח את הצורר הנאצי בעדיפות על פני כל דבר אחר. כיצד היה נראה עולמנו, על אף השואה שהתרגשה על עמנו, אילולא חברו להם שלושת מנהיגי המעצמות הגדולות של אותה התקופה – רוזוולט, סטלין וצ׳רצ׳יל, כנגד היטלר ימ״ש. מה היה עתיד האומות והעם היהודי אילו האגו של המנהיגים הללו היה גובר על הפרקטיקה והצורך לפעול למען עתיד טוב יותר?

זה הזמן להתבגר

הצהרותיהם המוקדמות של פוליטיקאים וראשי מפלגות על כך שלא ישבו בקואליציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הינן הצהרות שאינן מבטאת בהכרח את משמעותה של אחריות לאומית, מנהיגות אחראית והתעלות אישית של המצהיר שלא נזהר בדבריו. יתרה מכך, דבקות בהצהרה מעין זו אינה מכבדת את הדמוקרטיה ואת רצון הציבור, ומסופקני אם מכבדת היא את יסודות המשפט, שהרי אדם נמצא בחזקת זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו, ולא הפוך כפי שגורסים לא מעטים בתקשורת ובציבור הישראלי המתכנסים מדי שבוע על הגשרים, לאורך הכבישים ומול מעון ראש הממשלה בעיר הבירה.

הצהרות מוקדמות בדבר חרמות על ישיבה משותפת בממשלה בראשות נתניהו מצד מנהיגי המפלגות הציוניות, מסנדלות עתה את המצהירים ומקבעות אותם למקומם במבוכת מה. במוחם בוודאי מתרוצצת המחשבה כיצד תתפרש נסיגה מהדברים המוחלטים עליהם הצהירו או התחייבו ובאיזו עוצמה יתפוצץ בלון האגו שהתנפח, שהרי יש בכך לסכן את עתידם הפוליטי האישי ואת עתיד המפלגה שבהנהגתם. אך האם כדי לשמור על מילתם או על ״הבטחתם הקדושה״ לכאורה, שנסחטה לא אחת על ידי עיתונאים מוטים, כי ״עם ביבי לא נשב״ ולהציל בכך את עורם הצרוב, נגזר על כולנו לצעוד לקלפי בסבב בחירות חמישי ובזבזני? סבב בו ככל הנראה נמצא עצמנו שוב באותו מקום ועם אותה תוצאה בגדול, רק בלי הצהרה מיותרת ומוקדמת המחרימה את מנהיג המפלגה הגדולה בישראל.

מוזר הדבר כי במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית יש מי שמצביעים בעד מפלגות מימין ומשמאל, ששוקלות להרכיב קואליציות עם כמה מנהיגי מפלגות וחברי כנסת התומכים באחים המוסלמים, המהללים ותומכים בארגוני מחבלים, התומכים בהדרת מגזרים, המצדדים בהפרת חוקים, הקוראים לשינוי צביונה ודמותה של המדינה כמדינת היהודים, תוך שהם עצמם אינם תורמים מאומה למען ביטחונה ושגשוגה מלבד בכי תמרורים, צרורות וזיקוקים – אך עם ביבי לא ישבו בשום פנים ואופן.

כולי תקווה כי ראשי המפלגות הציוניות יתגברו על משקעי העבר, יתעלו על עצמם למען עם ישראל ויעשו יד אחת למען ממשלה לאומית אחראית שאינה זקוקה לתמיכה מבפנים או מבחוץ של עוכרי המדינה, דורשי רעתה והרוצים בחורבן החזון הציוני שנועד להבטיח בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.


אל"מ במיל׳ טל בראון הוא יועץ אסטרטגי, בעל תואר שני בלימודי צבא וביטחון, ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, שירת כמג״ד, כמפקד בה״ד ורמ״ח איסוף הקרבי, וחבר בתנועת ׳הביטחוניסטים׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. כל.המנהיגים האלה ידעו לשים את טובת המדינה מעל טובתם. נתניהו פועל בניגוד אליהם. אם טובת המחנה הלאומי והמדינה חשובים לו פשוט שייתן למספר 2 בליכוד להרכיב ממשלה. תוך 24 שעות תהיה ממשלה ימנית בראשות הליכוד.

    1. צודק ביותר. החשבון מתבקש רוב העם רוצה ימין. רוב העם לא רוצה את ביבי. ביבי פורש יש ממשלת ימין רחבה ויציבה בראשות יולי אדלשטיין (מספר 2 בליכוד) או מישהו אחר – הנושא הפרסונאלי פחות חשוב.

    2. דודו, אתה סותר את עצמך-אם פרישתו נחוצה אז זה מאוד פרסונלי.

      שנית, הנקודה ששניכם מפספסים היא שטובת המדינה היא הקמת קואליציה וזה דורש התפשרות עם אחרים. בסופו של דבר, רוב מחנה הימין רוצה את ביבי בראש המחנה כך שמי שרוצה ממשלת ימין צריך ללמוד להתפשר על זה. פשוט אי אפשר להחזיק בחבל בשני קצותיו ועוד לטעון שאתה אחראי.

  2. צריך לשלוח את הכתבה הזו למייל של כל אחד מחברי מפלגת סער כולל סער עצמו… אך לקצר קצת את תחילת הכתבה ולהגיע ישר לעניין..

    1. וכן לגנץ, ליברמן ואנשיהם.
      בפעם הקודמת הם גררו את המדינה לשלוש מערכות בחירות בגלל סירובם להתפשר ולהצטרף לאחד הגושים. עדיין לא למדו את הלקח וכולנו נשלם על זה.

  3. חה חה.
    האתר של נתניהו, שמחרים את בנט כמיטב יכולתו, מתלונן על חרמות פוליטיים.
    חה.

    1. מתי ראית ש'מידה' החרים את בנט?
      האתר הזה דווקא מתייחס אליו הרבה-https://mida.org.il/tag/%D7%A0%D7%A4%D7%AA%D7%9C%D7%99-%D7%91%D7%A0%D7%98/
      וקורא לו להצטרף לגוש הימין, לא חס וחלילה לפרוש.

    2. תגובה טפשית, שקרית ולא ראויה לאתר הזה.

  4. תיקון אחד: אפילו אם אותן מפלגות ימין ציוני לא יסכימו לשבת בממשלה בתמיכה ערבית או אפילו בממשלה הכוללת את מרץ והעבודה-הם עדיין מראים חוסר אחריות לאומי, חוסר כבוד כלפי מושג 'חזקת החפות'(ומכאן יסודות המשפט) או כלפי הערכים בהם הם טוענים שהם תומכים.
    הרי אם אתה לא מוכן להתפשר קצת על מנת לאפשר בניית קואליציה אתה מונע את קיומה של ממשלה המסוגלת לעשות את עבודתה ולקדם את ערכי הימין או השמאל(כל אחד וערכיו).
    כך גנץ וליברמן גררו אותנו לשלוש מערכות בחירות ובסוף לממשלה חסרת יציבות או יכולת לעבוד(אפילו תקציב גנץ לא איפשר להעביר). ולצערנו נראה שלא רק שהם לא למדו את הלקח, גם סער ובנט מאיימים על כולנו להמשיך באותה הדרך.
    ולא ברור לי למה הם לחוצים להחליף את ראש הממשלה:
    ראשית, עדיף ממשלה ימנית גרועה על אין ממשלה כי כך לפחות ערכי הימין יקודמו.
    שנית, נתניהו כבר בן 71, עוד כמה שים אתם חושבים שהוא יישאר בפוליטיקה? אפילו רפי איתן, זקן חברי הכנסת בכל הזמנים פרש ממנה בגיל 82.
    בינתיים שאר ראשי המפלגות צעירים בהרבה(גנץ-61, ליברמן-62, לפיד-57, סער-54 ובנט-49) וכנראה עוד יהיו בפוליטיקה אחרי שהוא יפרוש!

    שלא תבינו לא נכון, גם אני חושב שנתניהו צריך לפרוש ואפילו שקלתי להצביע בנט. אבל הנה ראינו בסקרים שרוב מצביעי גוש הימין תומכים בו(הוא המועמד לראשות הממשלה של הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית, סה"כ כ 50 מנדטים בכל סקר, ובעיקר התוצאות בפועל) וראיתי שבנט וסער עדיין מסרבים לקבל את דעת הרוב הדמוקרטי. וזו הסיבה שהצבעתי ליכוד.

    מצטער על החפירה הארוכה.

    1. "ראינו בסקרים שרוב מצביעי גוש הימין תומכים בו" –

      זה לא מדויק. כיוון שהסיסמה העיקרית במערכת הבחירות הזאת היתה "ביבי או לפיד", הרבה ימנים הצביעו מחל רק בגלל שהם "קנו" את הסיסמה הזאת והם מתנגדים ללפיד. אי אפשר להסיק מכאן שהם תומכים בביבי. כשביבי יילך, יהיה קל להקים ממשלת ימין (עם או בלי לפיד).

  5. הפלונטר הפוליטי בו אנו מצויים נובע משני גורמים:

    1. ציבור גדול של מצביעים שמכור עד כדי מחלת נפש לנתניהו, לציבור הזה, גם אם נתניהו יקים קואליציה עם החיזבאללה-הוא ימשיך לתמוך בו.

    רק כשציבור זה יתפכח ניתן יהיה להקים קואליציה.

    2. נוכל פוליטי שמנסה כבר 4 פעמים ! ללא הצלחה להקים ממשלה , נכשל ומסרב להסיק את המסקנה-לפנות את הכיסא .

    אם הנוכל הזה יפנה את הכיסא-ניתן תוך 5 דקות להקים קואליציית ימין חזקה,

    רחבה ויציבה !

    1. הכתוב לעיל מזכיר לי ש" אם רק נוותר על יו"ש ועזה לטובת הפלסטינים, הם יטפלו בחמאס בלי בג"ץ ובלי בצלם"… אתה באמת מאמין שבגלל אדם אחד מערכת שמורכבת מעשרות אלפי אנשים הגיעה למצב הנוכחי?! אם כן, אתה מייחס לאותו אדם יכולות נשגבות שמהן אפשר להסיק שאסור לתת לו ללכת מאחר וכולם נשענים עליו..

    2. 1. באותה מידה ניתן לכתוב כך:
      הפלונטר הפוליטי בו אנו מצויים נובע מכך שציבור גדול של מצביעים אובססיביים עד כדי מחלת נפש נגד ביבי. באופן שגם אם נתניהו יעשה שלום עם שכנותנו, יביא לכולם חיסונים, יטפל באיראנים- הוא ימשיך להיות נגדו.
      רק כשהציבור הזה יתפכח ניתן יהיה להקים קואליציה.

      2.עדיף נוכל פוליטי כדבריך, מאשר כסילים, תמימים, חסרי ניסיון ותחכום שעלולים לגרום לכולנו נזק אדיר. אולי אם הכסילים הללו, שנכשלים גם הם בשיטתיות להחזיק מפלגה לאורך זמן ולעשות משהו למען הכלל ולא רק האגו, יבינו שיש דרך אחרת- יקרה כאן משהו לטובת העם כולו ולא רק למען המיעוט שלא מכבד את הדמוקרטיה. בקיצור- התעלות על מחלוקות אגו תוביל לקואליציה רחבה ויציבה בע"ה.

    3. לאור מה שהשמאל מעולל לאירופה ועכשיו לארה"ב, לאור העובדה שאלו כרגע מקורות המימון העיקריים של השמאל הישראלי ושלל העמותות שלכם, מכוני ה"מחקר" והפגנות שהמארגנים שלהן נפגשים במלונות יוקרה, לאור העובדה שגם הבג"ץ, הפרקליטות והמשטרה מיישרים קו עם התנועה הגלובליסטית הזאת, צריך להיות עיוור, וחירש כדי להאמין שהפלונטר הפוליטי נגרם בגלל נתניהו. מתפרת התיקים, היוותה עד היום את הנשק העיקרי שלהם נגד אנשים שעמדו בדרכם בכל צורה ואופן. מפקחי מע"מ כמו שוקי משעול, דרך שרים כמו יעקב נאמן, קהלני, חיים רמון, מועמדים ימניים מדי לטעמם לרמטכלות או מפכלות, ועד לראש הממשלה בנימין נתניהו שהעז להיות חכם מהם… בהרבה. הוא כמובן לא מושלם כמו גנץ או לפיד, למשל (תרשה לי להחניק רגע נחירת צחוק) אבל כשהוא משחק שח, עלובי הנפש נאלצים להפוך את השולחן כדי לא להפסיד.

  6. כשביבי החרים את גדעון סהר למרות תוצאות הפריימריז -בגלל שהעיז להתמודד, או אז החרמות היו לגיטימיים. פוליטיקה של הביביסטים היא הזנות בהתגלמותה.

  7. גדעון, השנאה מוצדקת בעליל. תשאל את שרה כמה היא שונאת ואת מי ולמה זה לגיטימי. תמשיך לשנוא אותו ואותה. זה בריא!

  8. הביביסטים מחרימים את לפיד מתחילת מערכת הבחירות. הדבר היחיד שהם חזרו עליו כל הזמן זה "לא לשבת בממשלה עם לפיד. לא לשבת בממשלה עם לפיד. לא לשבת בממשלה עם לפיד". חרמות אישיים זו המצאה של ביבי – המתנגדים שלו לומדים באיחור להשתמש באותה שיטה.

  9. נתניהו מחרים אישית כבר שנים את כל מי שמעז לצפצף נגדו.
    * סער התנגד לו בליכוד – ביבי החרים אותו וסילק אותו מהממשלה.
    * בנט התנגד לו מחוץ לליכוד – ביבי החרים אותו וסילק אותו מהממשלה.
    * לפיד התנגד לו – ביבי ניהל קמפיין בחירות שכל-כולו "רק לא לפיד". דרש התחייבות אישית מכולם שלא ישבו עם לפיד.

    חרם אישי זה אחד הכלים העיקריים של נתניהו להחזיק בשלטון ולחסל את התחרות.

    המתנגדים שלו לומדים באיחור להשתמש באותו כלי נגדו.

  10. א. ללכת לעולם הגדול ולמלחמת העולם השנייה. עוד תשווה את נתניהו לצ'רצ'יל?
    ב. אשכול הפגין את הרצון לאחדות לא במינוי של דיין ,שהיה פוטש לפי חלק מההסטוריונים, אלה בהקמת ממשלת אחדות ערב המלחמה שלא המשיכה לאחר מכן אבל הייתה טובה לזמנה.
    ג. היהודים לא התאחדו גם בגטו ורשה ערב המרד בגרמנים אז אתה מצפה מאיתנו להשתנות דווקא עכשיו?
    ד. נתניהו הרוויח ביושר את חוסר האמון המוחלט של כל מי שעבד איתו. ההחרמה היא גם על זה שלא מוכנים לחתום איתו בידיעה שהוא לא מתכוון לממש.
    ה. בין החרמה אישית של ראש הממשלה (שחיתות אי אמינות וכו') לבין החרמה של כל מפלגתו שמתבקשת על פי צורת השלטון בישראל עדיין גוש השינוי מפגין גמישות וחלק גדול ממנו ישתף פעולה עם הליכוד ביום שנתניהו ילך.

  11. אדוני הנכבד,
    אתה חי בסרט ורוד , בו האזרחים ש4 פעמים אמרו 'לא' למנהיגך הנאהב בעצם רוצים בו פעם אחר פעם.
    אחריות לאומית זה שהוא ישחרר את הכיסא כבר.