ח״כ אופיר סופר נגד שר הביטחון גנץ: “התנהגות רשלנית”

כבר לפני כשנה הקים ח״כ אופיר סופר ועדה לטיפול בנכי צה״ל. כשנכנס גנץ לתפקיד שר הביטחון, הוגשו לו המלצותיה, אך הן זכו להתעלמות. “ממישהו ששימש בתור הרמטכ״ל היה מצופה להתנהלות אחרת”

״עד למקרה ההצתה לא חתר לשינוי״ | ח״כ אופיר סופר ושר הביטחון בני גנץ (קרדיט: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אתמול (18/04) נפתחה במרכז הארץ מחאה בעקבות המקרה המצער של לוחם גולני לשעבר והלום הקרב ממבצע ׳צוק איתן׳, איציק סעידיאן. המחאה נערכה במוקדים שונים, בין השאר בתל-אביב, ומרכזה מוקם בנתיבי איילון, אל מול הקריה בתל-אביב, בה נמצא משרדו של שר הביטחון והרמטכ״ל לשעבר בני גנץ.

כזכור, בערב יום הזיכרון (13/04) לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה שחל בשבוע שעבר, הצית את עצמו נכה צה״ל איציק סעידיאן, אל מול משרדי אגף השיקום בפתח תקווה, ונכון לעכשיו הוא עדיין נמצא במצב אנוש. בתגובה, הכריז שר הביטחון והרמטכ״ל לשעבר בני גנץ על הקמת ועדה ציבורית שתקדם רפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון, ומינה את סרן במיל׳ זיו שילון לעמוד בראשותה.

החלטתו של שר הביטחון גנץ התבררה כשנויה במחלוקת, וזכתה לתגובות חיוביות ושליליות כאחד. בין מבקרי ההחלטה היה ארגון נכי צה״ל, שלאחר קבלת ההחלטה מסר כי “לא צריך עוד ועדה” והוסיף כי על גנץ להפסיק לבזבז זמן יקר ו“ליישם באופן מיידי ובמלואן את מסקנות דו״ח בן ראובן” – דו״ח שחיברה ועדה בראשות האלוף במיל׳ איל בן ראובן שחקרה את הנושא לעומק וכבר המליצה על שורת צעדים מעשיים, אותם אף אישרה ועדת חוץ וביטחון. יצוין כי מסקנות דו״ח בן ראובן מונחות על שולחנו של גנץ כבר מספר חודשים, וכי בנוסף, עד למקרה של סעידיאן, גנץ לא ביקר באגף השיקום אף לא פעם אחת מאז נכנס לתפקידו לפני 11 חודשים.

אל הביקורת נגד החלטתו של גנץ הצטרף ח״כ אופיר סופר מ׳האיחוד הלאומי׳ ששעות ספורות לאחר פרסום ההחלטה פנה לגנץ וכתב: “אדוני שר הביטחון. אתה בתפקיד כבר שנה ולצערי הרב עד למקרה ההצתה של איציק לא חתרת לשינוי.

“בשנה האחרונה הקמתי ועדה, נשמעו בה עדויות, הצעות לשינוי וקריאה לאימוץ דו״ח בן ראובן ולמינויו לראש אגף השיקום. התעלמת, מהקריאות ומהבקשות החוזרות ונשנות לפגישה עימי (בניגוד למנכ״ל משרדך). בהודעתך מהערב יש יח״צ בלבד. ועדות, דו״חות ומסקנות יש למכביר. אם אתה רוצה לשנות – אמץ את דו״ח איל בן ראובן ומנה אדם בשיעור קומתו לתפקיד ראש האגף.”

בשיחה עם ׳מידה׳ מסביר ח״כ סופר כי בזמנו, מה שהוביל אותו להבנת הצורך בהקמת הוועדה היה “ההבנה שמדובר פה בצורך דחוף, ערכי ולא מטופל. מדובר באוכלוסייה שכל כולה לוחמים, המתקשים לזעוק את הזעקה שלהם, והיה צורך לעשות מעשה.”

אילו המלצות למשל העלתם בוועדה?

“בראש ובראשונה ההגבלה של משך תקופת ההכרה, כדי שתהליך ההכרה יהיה הרבה יותר מהיר ממה שהוא היום. כיום תהליך קביעת אחוזי הנכות לצמיתות יכול להימשך שנים, ואנחנו רוצים להגביל אותו לשנה, דבר שהוא מאוד משמעותי עבור אותם נפגעים.

“בנוסף כל נושא הסיוע, השיקום והטיפול של המשפחות הוא דבר קריטי. המשפחה היא הראשונה להיפגע והמשפחה היא גם הראשונה לסייע. מדובר גם על האישה וגם על ההורים, כמובן בהתאם לסיטואציה ולגיל – האם מדובר באיש מילואים עם משפחה או בחייל סדיר צעיר יותר.

״לא שמעתי אף ביקורת כלפי מסקנות הוועדה״ | אלוף במיל׳ איל בן ראובן (קרדיט: ויקיפדיה)

“הבנו שצריך לסייע גם בשיקום תעסוקתי. מדובר באנשים עם יכולת אינטלקטואלית גבוהה שיכולים לעבוד או להמשיך לעבוד בעבודותיהם, שפתאום מוצאים את עצמם נזרקים החוצה, אפילו ממשרות בכירות, וצריך לסייע להם להשתלב בשוק העבודה. אנחנו מבינים שהיכולת שלהם לחזור למקום העבודה שלהם, גם אם במשרה חלקית, היא מאוד רלוונטית לתהליך השיקום. כחלק מזה המלצנו על מודל הקורונה הגרמני, שמסייע לאנשים לשרוד במערכת ולחזור למעגל העבודה.”

כשעולה נושא החלטתו של שר הביטחון גנץ על הקמת ועדה נוספת, מעיר ח״כ סופר: “אני מקווה שהוא כבר חזר בו, לפחות ככה אומרות כרגע השמועות”. לדבריו: “לא רלוונטי להקים עוד ועדה. יש ועדה מצוינת של האלוף במיל׳ איל בן ראובן, וגם אם למישהו יש השגות לגביה, זהו איננו הזמן להקים עכשיו עוד ועדה. פשוט צריך לאמץ את המסקנות, ואם רוצים לתקן דברים מסוימים אפשר לתקן.”

ח״כ סופר מוסיף: “לא שמעתי אף ביקורת כלפי תוכן הדברים שנאמרו בוועדה או כלפי מסקנותיה. בוועדה עצמה דובר על שש נקודות מרכזיות, חמש נקודות רוחביות כלליות ונקודה אחת ספציפית רק לסוגיית הטיפול בפוסט-טראומה, וזה מראה עד כמה שהסוגיה הזאת מוזנחת וכואבת, עוד יותר משאר הסוגיות.”

האם היית אומר שיש כאן פופוליזם מצד גנץ, שמתעלם ממסקנות הוועדה שיושבות על שולחנו חודשים רבים, אך ברגע שקורה אירוע מצער כמו ההצתה של איציק סעידיאן פתאום מתעורר ומכריז על טיפול דחוף בבעיה?

“אני חושב שבהחלט ההתנהגות כאן היא רשלנית. היא רשלנית כיוון שהסוגיה הזאת לא התחילה לפני שנה וגם לא לפני שנתיים. זה נכון שאנחנו נמצאים באירוע מורכב באגף השיקום בכלל ובנושא נפגעי הפוסט-טראומה בפרט, אבל כן הייתה ועדה שעסקה בזה באופן משמעותי והגישה המלצות מקצועיות בנושא. ואגב, זה לא רק הוועדה, זה גם הפעילות התקשורתית שהייתה סביב הסוגיה הזאת שבשנה האחרונה הייתה על סדר היום הציבורי וכללה כתבות רבות, הרבה פעילויות של עמותות, וכמובן גם את פעילות הוועדה בכנסת.

“ממישהו ששימש בתור הרמטכ״ל, שאמור להבין מה זה אומר פגיעות בעקבות טראומה לאומית, היה מצופה להתנהלות אחרת ולצערי זה לא קרה. פרסם אתמול יוסי יהושוע שגנץ לא ביקר עד אתמול באגף השיקום אפילו פעם אחת, ואני חושב שזאת תעודת עניות גדולה מאוד. זה כמובן מתכתב גם עם ההחלטה להקים עכשיו עוד ועדה, לאחר שמסקנות הוועדה הונחו לפתחו במקביל לכניסתו לתפקיד.”

מטעמו של שר הביטחון בני גנץ טרם התקבלה תגובה, ואנו נפרסם אותה עם קבלתה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *