כישלון יירוט הטיל הסורי חשף את המצב המדאיג של צה״ל

מערך הטילים של צה״ל אינו מסוגל לתת מענה לאלפי הטילים שישוגרו על העורף הישראלי מדי יום במלחמה הבאה. חוסר ההצלחה ביירוט הטיל הסורי בשבוע שעבר הוא רק קצה הקרחון

נקודת התורפה של צה״ל | שיגור טיל קרקע-אוויר באימון בגרמניה (קרדיט: רס״ן ג׳וזף בוש מחלקת ההגנה האמריקנית)

בשבוע שעבר הסביר במהלך השידור הפרשן הצבאי של ׳ערוץ 12׳, רוני דניאל, כי לא הייתה תקלה באי-ההצלחה ליירט את הטיל הסורי שהתפוצץ באוויר באזור דימונה שחלקיו התפזרו לכל עבר. לדבריו של מר דניאל, צה״ל שיגר לעברו של הטיל הסורי טיל של מערך ההגנה האווירית שאינו מתאים ליירט טילים מסוגו של הטיל הסורי, ולכן אין מדובר בתקלה אלא בשיגור ביודעין של טיל שסיכויו לפגוע בטיל הסורי קלושים.

אותי מעניינת שאלה אחת: מאיפה מקריצה דוברוּת צה״ל את התירוצים ההזויים האלה, הפוגעים באמון הציבור בצה״ל, אותם היא מעבירה לפרשנים הצבאיים?

המשמעות בתקלה שצה״ל ״לא שיגר טיל מתאים לעבר הטיל הסורי״ היא ברורה. מערך הטילים של צה״ל נגד טילי האויב נתפס בהפתעה ולא מוכן לפעולה, וכל זה כאשר חיל האוויר הישראלי מתקיף מטרות בסוריה, עיתוי בו היה על הערנות של מערך ההגנה האווירית של צה״ל להיות אף גבוהה בהרבה מאשר ביום-יום. אם תחליט איראן לשגר בהפתעה טילים על מטרה אסטרטגית בישראל, בעצמה או באמצעות גרורותיה, כנקמה על הפיצוץ בכור האטומי האיראני לפני כשבועיים המיוחס לישראל, האם גם אז תספר דוברות צה״ל לציבור שצה״ל שיגר טילים לא מתאימים לפגוע בטילי האויב?

נקודת התורפה: מחיר יקר

זהו רק קצה הקרחון. דו״ח של המכון למחקרי ביטחון לאומי מתאר תסריט שבו ישראל תספוג פגיעה קשה בערים הראשיות ובאתרים אסטרטגיים באמצעות טילים מדויקים. מחבר הדו״ח, תא״ל במיל׳ אודי דקל, שבתפקידו האחרון בצה״ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטה הכללי, כותב כי “התרחיש קיצוני אך רלוונטי”, וכי “העורף הוא נקודת חולשה ואין מספיק השקעה בהכנה לאירוע כזה”.

הדוח של דקל מקדיש מקום גם ל“מהפכת הדיוק”, אשר “מהווה שינוי דרמטי ביכולות התקיפה של האויב. ירי של כמה טילים מדויקים אפקטיבי הרבה יותר מירי לא מובחן של עשרות או מאות טילים ורקטות סטטיסטיות. יכולתו של האויב להשיג ׳תמונת ניצחון׳ עקב פגיעה באתרים אסטרטגיים או בסמלי שלטון של מדינת ישראל – יש בה כדי לייצר מאזן אימה.”

מאה אלף דולרים לטיל | סוללת כיפת ברזל (קרדיט: אבי אוחיון, לע״מ)

גם אם לצה״ל יש טילים שביכולתם ליירט את הטיל הסורי ואת יתר הטילים הבליסטיים של האויב, הרי שטילים אלה עולים הון תועפות כל אחד ולכן מבחינה כלכלית אין לישראל יכולת להחזיק מלאים גדולים של טילים אלה. כך, עלותו של טיל ׳חץ׳ היא שלושה מיליון דולרים ליחידה, עלות טיל ׳שרביט קסמים׳ היא כמיליון דולרים ליחידה ועלותה של רקטת כיפת ברזל הינה כמאה אלף דולרים ליחידה.

גם תא״ל במיל׳ דקל מתייחס לעלות הכבדה של עימות ולחימה מסוג זה: “יותר מ-30 מיליארד דולר, עלות החימושים בלבד, ללא חישוב נזקים נוספים בנפש וברכוש”. האם מישהו בישראל רואה בעיני רוחו יכולת כלכלית להחזיק מלאי טילים בעלות אסטרונומית זו? בוודאי שלא. במלחמה הבאה ישוגרו על העורף הישראלי בין 2,000 ל-4,000 טילים ורקטות מדי יום, מתוך מאגר של יותר מ-250 אלף טילים ורקטות הקיימים בידיהן של איראן וגרורותיה, אשר יאפשרו לשגר אל עבר העורף הישראלי אלפי טילים ליום במשך שבועות ארוכים.

בדו״ח שלו, מניח דקל חשש נוסף על השולחן, חשש שאחרים טרם דיברו עליו בפומבי עד עתה:

הפעלה מושכלת של משאבי השיגור שבידי האויב – למשל, שיגור מטחים כבדים ומגוונים – שעלולים לגבור על אסטרטגיית התעדוף של צה״ל ולשחוק במהירות את מלאי המיירטים שלו. בד בבד, יש סכנה שישובשו ואף ינוטרלו מערכות היירוט הקינטיות של צה״ל באמצעות מטחי טילים מעוצבי מסלול, טילים בעלי ראשי נפץ מתפצלים וטילים בעלי מהירות על-קולית שקשה מאוד ליירטם.”

המצב: מדאיג

מלאי הטילים של צה״ל נגד הרקטות וטילי הקרקע-קרקע של האויב מסוגל לספק הגנה רק לזמן קצר ביותר, מספר ימים לכל היותר, וגם זה בעיקר בשביל להגן על מטרות אסטרטגיות כגון תחנות חשמל, מתקני התפלת מים, בסיסי חיל האוויר, סמלי שלטון ועוד, ולא על מרכזי האוכלוסייה. לכן, גם אם יצליח מערך ההגנה של צה״ל ליירט מספר טילים, הרי שאלו יהיו טיפה בים אל מול אלפי הטילים שישוגרו לעבר ישראל כל יום ויפגעו אנושות בתשתיות ובאוכלוסיית ישראל.

גם מטוסי הקרב שלנו, שהיו יעילים ביותר מול מטוסי אויב, איבדו את יעילותם אל מול טילי קרקע-קרקע של האויב, שרבים מהם מדויקים, ואשר ישוגרו לעבר ישראל ממרחקים של מאות ק״מ. צה״ל פשוט לא נערך למלחמה עתידית זו.

לא יעיל ולא רלוונטי במלחמת טילים | מטוס F-35 (צילום: דובר צה״ל)

בצה״ל ממשיכים להשקיע כמעט את כל סיוע החוץ האמריקני לשנים הבאות (תשעה מיליארד דולרים) במטוסים, ובכך מקבעים את תפיסות הלחימה הישנות מהעבר מבלי להתכונן אל מלחמות העתיד כפי שעושים כל הצבאות המודרניים כבר שנים רבות. זאת במקום להשקיע ולשלב מערך התקפי של טילי קרקע-קרקע (טק״ק) ומערך לייזר הגנתי (רק לאחרונה התחילו לפתח את הלייזר ואיבדו לפחות עשר שנים) כגיבוי למטוסים.

הכרזות הדרג הביטחוני לפיהן מטוסי חיל האוויר, יחד עם מערכת כיפת ברזל וטילים רב-שכבתיים יוכלו לתת מענה לאלפי הטילים שישוגרו מדי יום על העורף הישראלי במלחמה הבאה הן עורבא פרח, זריית חול בעיניים ודברי רהב חסרי כל כיסוי. בשפת העם, קוראים לזה ״עבודה בעיניים״. גם האיומים ששיגר לאחרונה שר הביטחון בני גנץ אל עבר החיזבאללה בלבנון והחמאס בעזה הם קלישאה עצובה. מדובר באגו, יהירות וקיבעון מחשבתי, אשר יביאו עלינו אסון במלחמה הבאה, אם חלילה תפרוץ.


אלוף (במיל׳) יצחק בריק שימש בתור נציב קבילות החיילים, מפקד גיס, מפקד המכללות הצבאיות ומפקד אוגדה סדירה 36.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. אז מה עושים?
    כמו שסבא שלי עשה.
    משתקים את האוייב במכה מקדימה ומשתקת.

    1. ההגנה הזולה והטובה
      ירי טיל גרעיני לעבר מוקדי השילוח של האויב.

    2. לשגר טיל גרעיני למרכזי השיגור של האוייב (המשגר ממרכז הערים), משמעותו שכל העולם ינתק עם ישראל מגע ומרגע זה יש לגיטימציה לאירן לשגר נשק גרעיני לערי ישראל. מציע שתחשוב שוב.

  2. איך ששמעתי את מפקד מערך הנ"מ אומר שהוא מעדיף לקדם נשים לתפקידי פיקוד על גברים
    אמרתי לעצמי אם הפיון הזה מרשה לעצמו למנות לפי הפופיק ולהתנהג כאילו זה הבית בושת הפרטי שלו.
    מעבר לאפליית גברים קצינים בכירים ופגיעה בקידום שלהם.
    הנפל השובניסטי הזה יהיה אחראי לשורת כישלונות
    והנה זה קורה

  3. גם אם צה"ל יפתח מערך טילים מתקדם על חשבון מטוסי החמקן המתקדמים שיוכל לספק מענה הגנתי ביחד עם לייזר מודרני שיכול לעצור מאות ואלפי מטרות בו זמנית – עדיין, אין תוחלת כלשהי למלחמה בסגנון של "טילים נגד טילים". מדוע? מכיוון שלאויב מאות אלפי טילים כאלה, ומלחמה כזו ברור לכולם תוכרע לטובת האויב. עצם המחשבה שנוכל לנצח במלחמה בו אנו בעיקר מתגוננים היא מחשבה עקומה. צה"ל לא אמור להכין את עצמו למלחמה חסרת סיכוי בו יש לו רק חיסרון, אלא לאמצעים המעניקים לו יתרון, אחד מהם הוא כמובן מטוס האדיר המאפשר לצהל לתקוף מטרות בכל רחבי המזרח התיכון מבלי להתגלות. בסופו של דבר, מאזן האימה הצבאי לא מבוסס על כמות טילי התקפה לעומת כמות טילי הגנה אלא על משהו אחר – היכולת של ישראל לפגוע פגיעה אנושה באויבים שלה במקרה והמצב יהיה לרעתה, וזה בעיקר בזכות הנשק הגרעיני. לא בכדי אירן חותרת לנשק גרעיני כי מדובר בסוג של ביטוח. לישראל יש ביטוח כזה, בדמות של מאות רבות של טילים גרעיניים המשמרים הרתעה אפקטיבית מול האויב. ישראל הייתה מזמן צריכה להצהיר על מדיניות שבה אם האויבים שלנו יאתגרו את קיומנו הם יושמדו על המקום. זה היה חוסך את הדיון על טילים וכמויות.

    1. אתה לא מעודכן. כל המחקרים הצבאיים בעולם מציינים שלישראל יש כנראה פחות מ 100 ראשי נפץ גרעיניים ורובם לא מותקנים על טילי יריחו. הכור בדימונה זקוק לשיפוץ מקיף. טיל יריחו 4 שהיה אמור להיות מענה (בטווח, גרעיני, בראש נפץ מתפצל, ועמיד נגד הגנות) עדיין לא הושלם. נכון שישראל צריכה להצהיר שירי מאירן לישראל משמעותו מלחמה גרעינית, אבל אירן הבינה זאת ואת הטילים שלה ישגרו המיליציות השיעיות בעירק שירו מעירק ומזרח סוריה. ישראל בבעיה עצומה וארה"ב רק מקילה על האירנים.

  4. בנוגע לנושא הטילים
    אני רוצה להצביע על כמה דברים
    חשובים שכדאי לשים עליהם את האצבע
    ולהתריע ולהזהיר.
    במקרה של התקפת טילים
    מעזה לבנון סוריה איראן תימן עיראק
    כל הארץ תהיה תחת התקפה
    כולל בסיסי חיל האויר
    כיוון שלצערי צהל מתמקד בחיל האויר
    חשוב מאוד שחיל האויר ירכוש מטוסי
    אדיר F35 הממריאים אנכית.
    וכן יכשירו את כל המנחתים בארץ
    מאילת ועד הגולן לשימוש חירום במלחמה
    בנוסף המדינה חייבת לעודד את פיזור האוכלוסייה
    לקדם פינוי ובינוי ובניית ממדים בכל דירה.
    לתת מענקים לרכישת ממד מתקפל
    שניתן יהיה להתקין בקלות.יש כאלה בשוק.
    להרחיב את כבישי האורך והרוחב
    המדינה נמצאת בסביבה של אי בים גועש
    היא קטנה מדי ופגיעה מדי.ושאננה מדי.
    כמובן שיש להוסיף את מערך הטקק הישראלי
    בכל סוגי החימוש הקיימים.על צהל להצטייד.
    בטילי קרקע קרקע.אויר קרקע.רקטות חכמות.
    טילי ים יבשה.כל אופציה טילית לטווח רחוק קצר ובינוני.
    וכן את מערכת הלייזר לקדם מהר.
    ולבחון להוזיל את עלויות מערכות ההגנה
    האנטי טילית.
    תודה

    1. מה שמעניין אותי זה מה שאתם לא יודעים על ההפתעות והיכולות של צהל להגיב.
      כל מה שמספרים לכם סה שלאויב יש 250 אלף טילים שיורידו את המורל והכלכלה וסדר היום שלכם לטימיון.
      תתחילו להאמין שלישראל יש את האפשרות להרתיע את כולם רק לא מגלים לכם מסיבה ברורה. בתחבולות תעשה לך מלחמה. המבין יבין אל תבהלו מהכמות מה אנחנו יודעים עליהם הם לא יודעים. אז תקחו את מספרי האוייב במשורה לא בחבית. גם לנו יש כלי יום הדין ונשתמש בהם בשעת הצורך תודה שקראתם את זה תהיו חזקים

  5. אז מה מציע אלוף בריק? שיאמר בקול ברור. האם להגדיל את תקציב הביטחון? סתם להפחיד?

  6. הבעיה שלנו זה לא הערבים הבעיה שלנו זה הצואה האשכנזית חילונית גזענית בוגדנית בפרט אלה מהשואה ששולטים בכול מוקדי הכוח של המחראה הציונית ולא יהססו ביחד עם הפרטנר לעשות לנו עוד שואה.

    1. 1. מיכאל בן יאיר ממוצא עירקי, בתפקידו כיועמ"ש בזמנו תפר תיק כדי לסקל מינויו של יעקב נאמן לשר המשפטים בממשלת נתניהו ה-1. אמר מראש "אני הולך לתקוע את הפשיסט". עם סיום תפקידו הצטרף למר"צ, ל"בצלם", וכתב בפייסבוק שההתנחלויות ביש"ע הם הפשע החמור ביותר נגד האנושות שנעשה במאה ה-20. כשנשאל מה עם השואה הוא תיקן ואמר שהתייחס למחצית השנייה של המאה ה-20. תוך התעלמות מקורבנות מאו טסה-טונג במלחמת התרבות, מיותר ממיליון הרוגים במלחמת קוריאה מחצי מיליון טבוחים באינדונזיה, מכל קורבנות מלחמת עירק-איראן, וכו' וכו'.
      2. טליה ששון מבכירי הפרקליטות, ממוצא סורי, חיברה את דו"ח ההתנחלויות המפורסם שנוהגים לצטט אותו עד היום בחו"ל כחלק מהדמוניזציה המתנהלת נגד ישראל. עם סיום תפקידה הצטרפה למר"צ ולקרן לישראל חדשה.
      3. השופט בדימוס אליהו מצא, ממוצא מזרחי, עד היום ממשיך להצדיק את התנהלות שופטי בג"צ והוא בתוכם, שמנעו את ההגנה שאמורים היו לתת לתושבי גוש קטיף נוכח הפרה בוטה של זכויות האדם הבסיסיות ביותר שהתרחשה בזמן ההתנתקות כשהם בוחרים להתעלם מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו בשל מניעים פוליטיים שמאלניים. הוא גם מרבה להשתלח בראש הממשלה נתניהו בתקשורת באופנים שהנייר לא סובל
      4. הסופר אלי עמיר, יליד עירק, בשר מבשרו של מחנה השמאל וחבר מפלגת עבודה נהג להתנגח עם עמדותיה האידאולוגיות של גאולה כהן ז"ל.
      5. השר לשעבר פרופ' בן עמי יליד מרוקו מחזיק באידאולוגיה של השמאל. השתתף בועידת טאבה שבה ממשלת מעבר של אהוד ברק הציעה לרש"פ את כל שטחי יו"ש על המגש שבוע בלבד לפני הבחירות..
      6. הסופר א.ב. יהושע ממוצא מזרחי חלק בלתי נפרד מהשמאל
      7. פרופ' אווה אילוז ילידת מרוקו שמאלנית קיצונית עלתה מצרפת והצטרפה לבכירי הסגל האקדמי במוסדות האקדמיה בישראל, כותבת ב"הארץ" מאמרים של שטנה ודמוניזציה נגד ישראל ונגד העם היהודי היושב בציון
      8. פרופסור שנהב (במקור שהרבני), ממוצא עירקי פעיל שמאל קיצוני
      9. הסופר סמי מיכאל יליד עירק וקומוניסט.
      10.על הזמרת אבינועם ניני (ממוצא תימני) והתבטאויותיה הקיצוניות נגד אריאל זילבר שמעת?
      11. אורנה בנאי נטועה בשמאל הקיצוני
      12. כל חברי הקשת המזרחית הם בשר מבשרו של השמאל הקיצוני
      13. צדי בן שטרית ממוצא מרוקאי זה לא מונע ממנו לערוך השוואה משוקצת בין הצורר הגרמני לבין נתניהו
      אנשי תקשורת רבים מאוד הם ממוצא מזרחי למהדרין ועם זאת שמאלנים קיצונים. כך גם בספרות, בבידור, במוזיקה, באקדמיה ובכל תחום.
      יש עוד הרבה. להמשיך?

    2. הבעיה שלנו זו הצואה המזרחית שהכבידה על המדינה מיום שעלו לפה, בשנות החמישים. זבל שהשריץ זבל, המון של ערסים ופריחות, חסרי השכלה, שורשים פרימיטיביים, ומלאי שנאה לאשכנזים המשכילים שאינם יכולים לסבול אותם.
      השקעת המדינה בצואה הזו, לאורך שנים, דלדלה את מאגרי ההון שיכלו להיות מושקעים בפיתוח נוסף של הכלכלה.

  7. אנחנו מוכנים לכל תרחיש אמר ביבי בכל הזדמנות כולל שר הבטחון והרמטכל
    אבל טיל אחד שחצה את הארץ ובמזל לא התפוצץ על הכור גילה שהמלך הוא ערום
    ולדעתי זה גם מה שיתגלה במלחמה הבאה שצהל לא מוכן וכל הדיבורים הם רק דיבורים ולא באמת מוכנים
    כאשר יפלו טילים מעזה מלבנון מסוריה ומאירן על הארץ מענין מה יהיה התירוץ
    וכל זה מכיון שאנחנו אלופים בדיבורים אבל במעשים לא ולא צריך ללכת רחוק הנה אתמול נכנסו מעזה מחבלים והרסו ציוד וחזרו לעזה
    וכמה פורעים בשער שכם אנחנו לא יודעים להתמודד במקום לתת הוראה לשוטרים תרסקו !!!
    כנראה שנצטרך לעבור את מלחמת העצמאות ויום כיפור ביחד ואולי אז נלמד שלא צריך לצרף את רעם והמשותפת אלא צריך לדאוג שלא יהיו כאן

  8. גם מזרחיים נגועים.מופז הפרסי ופואד העירקי ומזוז הטוניסאי ובארץ נהדרת וגב האומה.ופרופסור בן עמי.
    וכל מיני כתבים בויינט וכדומה.יש המון מזרחיים
    נגועים.שהלכו עם אריק שרון שטרית.גמליאל.הנגבי.וכל מיני מזרחיים שמאלנים.תאמין לי יש המון.לצערי זה כבר לא רק האשכנזים אמנם הם המקור אבל יש להם מספיק חסידים שוטים מזרחיים.ולקינוח אשכנזי.אייזנקוט.ותחפש ותמצא בלי סוף.

  9. טיפול מקדים, אי מידתיות.אי סימטריות,תגובה ביתרונינו, ולא הגנה על התקפה.

  10. מאזן האימה שבריק מציג פה לא מתיישר עם המציאות.
    ברור שהוא צודק ברוב המקרים, אבל אנחנו לא במצבי קיצון כמו שהוא מתאר.
    בינתיים אנחנו עדיין במב"מ ארוך מול איראן חמאס וחיזבאללה, אין לאויב שום אינטרס לבחון אותנו במלחמה- גם האיראנים יודעים שאין להם יכולות המתעלות על ישראל.
    לא נפרט לגבי הטילים המיוחדים שלנו (במקרה ונצטרך-יש יותר מ100)
    הכל עדיין בהכלה עד שאיראן תהיה גרעינית ולכן צריך לתקוף את הראש של התמנון ולייבש את הזרועות
    המצב בלבנון עגום ביותר, על סף רעב,גם בעיראק, סוריה ותימן המפורקות אומרים שהמצב בעזה והגדה יותר טוב מאצלהם. (תחת כיבוש ישראלי)
    אין מה להתרגש מהטיל שלא יורט..מקסימום היה נופל על הפזורה הבדואית.

  11. אתה חושב עקום.
    א. הטיל הזה היה טיל נגד מטוסים, הוא לא טס כמו טילי קרקע קרקע שהם בליסטיים.
    ב. אין שום צורה להגן על הכל – כן, במלחמה האזרחים יחטפו וההגנה תהיה על תשתיות ובסיסים.
    ג. המלחמה בטילים היא לא רק בטילי יירוט, אלא גם בהפצצה של מחסני טילים ומשגרים. הצבא כן נערך למלחמה כזו.
    ד. הגיע הזמן שהעורף הישראלי יפנים שמול צה"ל עומד אויב שחי עוד בתפיסות מוסר של ימי הביניים ולא צבא מודרני של מדינה מודרנית שנמנע מפגיעה באזרחים.
    ה. למעשה – הגיע הזמן שגם בצה"ל ובמשרד הבטחון יפנימו את זה ויפסיקו להגן בפינצטה על אזרחי האויב.

  12. כח ההשמדה וההרס של "מאגר של יותר מ-250 אלף טילים ורקטות הקיימים בידיהן של איראן וגרורותיה, אשר יאפשרו לשגר אל עבר העורף הישראלי אלפי טילים ליום במשך שבועות ארוכים" שווה לכ-10 פצצות גרעיניות, ונראה שהיחיד שמתייחס לזה הינו בריק.

  13. עוד כתבה מטופשת של בריק. האיש שהיה מומחה לשריון עשה הסבה לטילים בערוב ימיו. אילו היה לאויבנו הכח שהוא מתאר אז מזמן כבר היו מפעילים אותו. מצד שני: איזה פתרונות הוא מציע כנגד האיומים שהוא מתאר? הפתרון הבלעדי שלו לקצץ בחיל האוויר. אל תלכו שולל אחרי אלופים במיל.

  14. אני עוקב שנים אחרי מאמריו של יצחק בריק. אין לי ספק שחלק מדבריו אמינים ומדאיגים, בעיקר בכל מה שנוגע לחולשת צבא היבשה.
    יחד עם זאת דומני שלאחרונה טענותיו הופכות פחות ופחות קשורות למציאות:
    – קודם כל, לגבי האורע האחרון. מדובר בטיל קרקע אויר מסוג אס. איי 5. זהו טיל גדול, כבד וארוך טווח, אבל הוא מיועד לפגיעה במטוסים ולא לפגיעה במטרות שטח. מסיבה זו אני לגמרי לא בטוח שהיה בכלל צורך לשגר לעברו מיירט יקר. בנוסף לכך יש לקחת בחשבון שהמיירטים למיניהם (כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ), כלל לא מתוכננים להתמודד עם מטרה כזו, מפני שהם מיועדים להתמודדות עם טק"ק ושאר אמצעים שמיועדים לפגיעה במטרות שטח.
    – לאחרונה(לא בכתבה הזו), בריק טוען שהצבא הסורי שב ומתחמש בנשק מתקדם, כולל טנקים ונגמ"שים מתקדמים בכמויות גדולות. ובכן, לפחות לפי כל מה שאני קורא, לא מיני ולא מקצתי. הצבא הסורי נותר קטן, חבול ולא מצויד.
    בקיצור, הטענות הדי שטחיות שבריק מעלה לאחרונה פוגעות לדעתי ברצינות טענותיו לגבי חלק מהבעיות בצה"ל, וזה מצער.

  15. הפתרון הטכנולוגי היחיד הוא הלייזר המיירט, וגם הוא מטעמי עלות לא יוכל להגן על כל הארץ. לצהל אין פתרון התקפי הולם לטילים, כי רוב הטילים יוצאים באופן אוטומטי ממחפורות מוסוות וממוגנות, ולא קל לפגוע בהן במדוייק מהאוויר, אפילו לא מוטרדים מפגיעה באוכלוסיה. השמדה מדוייקת לאחר כיבוש שטח בכוחות קרקע תארך ימים רבים.

  16. אלוף מיל' בריק היקר – טיל אחד שוגר ולא יורט, למרות שכדבריך – הכוננות בתרחיש הנדון היתה אמורה להיות עליונה והזמן הספיק ליירוט. במרץ 2017 היה תרחיש זהה עם טיל זהה (SA-5, למי שמאמין לדו"צ) שגם עליו שוגר חץ-2 שכשל ולא יירט. בדצמבר 2018 חזר תרחיש זה על עצמו, אם כי כאן טען דו"צ שמדובר בטק"ק. גם עליו שוגר חץ-2 שכשל ולא יירט. ביולי 2018 כשלו שני טילי קלע-דוד (שרביט) ביירוט של שני טק"ק רוסיים מדגם טוצ'קה. למרות ההיסטוריה הזאת אתה מניח שיש לנו הגנה טובה נגד טילים והבעיה שלה היא מחיר המיירטים, מה שלשיטתך יכשיל אותנו במה שנקרא "מטחי הרויה". אתה מציע לעם ישראל להוסיף הגנה ע"י לייזר והתקפה ע"י טק"ק. אני לא רוצה לנקוב בציון שמגיע לך (או לברבר הסמכא יוסי לנגוצקי, חברך) על הבנה בטכנולוגיות יירוט טילים, אבל העובדות הן שלייזר של 1 מגה וואט (סקייגארד) לא יעיל נגד טילים ורקטות – למרות כל השקרים של יצרניתו חב' נורת'רופ-גרומן – אז הלייזר של 100 קילו וואט שמנסים לפתח היום בארץ אולי יירט בלונים. אשר לטק"ק נגד טק"ק – עוד רעיון עיוועים כנראה של פורשי מפא"ת רודפי השלמת הכנסה, יש איתו רק בעיה קטנה אחת. הטק"ק המודרני המאיים היום על ישראל הוא יביל ונמצא כל הזמן בתנועה בעיקר בלילות, כך שאין לישראל סיכוי לרכוש עליו את המודיעין המעודכן והמדויק הנדרש כדי שהלורה והאקסטרה הפתטיים של ישראל יהוו עליו איום משמעותי. זה שלישראל (ואגב – לכל העולם) אין הגנה כלכלית והרמטית נגד טק"ק, לא אומר שלא ניתן לעשות כזאת. בהתעלמכם מכך, אתם משחקים לידי תאגידי הנשק המושחתים של ישראל שע"י שוחד למחליטני הבטחון שלנו חוסמים כל נסיון לפתח הגנה הולמת נגד האיום הטילי. כן – גם נגד מטחי הרוויה.

  17. כאשר בריק מתאר את הפיצוץ בנתנז כ"הפיצוץ בכור האטומי האיראני", זו הוכחה שהוא כותב על דברים שאינו מבין בהם. בנתנז יש מתקן להעשרת אורניום, זה לא כור אטומי. למה שנחשוב ששאר אינם שטויות?

  18. אם לא הבנת, אז אני אקצר לך את התשובה. אין ממשלה מתפקדת כבר שנים, אין תקציב מדינה שיאפשר הזרמת כספים לפתרונות הגנה והתקפה, אין ראש ממשלה (עסוק בהישרדות אישית), לממשל ביידן בארה"ב לא אכפת והוא יגיע בקרוב להסרת הסנקציות מאירן ואירופה הייתה שמחה שנושמד. כך שלאף אחד לא אכפת בארץ ובחו"ל ואנו מאבדים זמן יקר של הכנות שיעלה בדם רב ובהרס חסר תקדים. מי שמאמין שהשם יעזור שיבין שהעזרה שיקבל תהיה דומה לזאת שקיבלו היהודים בשואה ובחורבן בית שני. עם ישראל עסוק במלחמת אחים שקטה, אויבנו מבינים זאת ומכינים בשקט את הקרקע להתקפה רבתית.

  19. ניסוח שונה לכותרת…. "כישלון יירוט הטיל הסורי חשף את המצב המדאיג של צה״ל"

    "אתגר חדש נוסף לארון האתגרים המוצלחים של צה"ל (תעשיות ביטחוניות), יירוט …."

  20. מישהו מופתע שכל הניהול של נתניהו הוא אחיזת עיניים?
    לא רק שלו, הוא מקיף את עצמו ב"יס מנים" בכל המקומות, שרים מפקדים פקידים וכו'
    "רוח המפקד" היא אחת: "אצלי תמיד הכל בסדר"