הנשיא ביידן מתעלם מפשעי המלחמה של ארמניה

ההכרה החד-צדדית של ביידן בשואת העם הארמני פוגעת בהסכם הפסקת האש של נגורנו-קרבאך ומעניקה לארמנים היתר להמשיך בפשעי המלחמה נגד אזרבייג׳ן

התעלמות מהזוועות בגבול ארמניה | אזרחים באזרבייג׳ן לאחר הלחימה בקרבאך (קרדיט: Toghrul Rahimli)

לפני כשבוע פרסם נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן הצהרה רשמית בה הודיע:

אנו זוכרים את כל קורבנות רצח העם הארמני בתקופה העות׳מאנית ומחדשים את מחויבותנו למנוע מזוועה שכזו להתרחש שוב אי פעם בעתיד. אנו מכבדים את חללי שואת מֶדְס יֶגֶרְן, ואיימיה לא יימחו לעולם מן ההיסטוריה. ואנו גם נשאר ערניים תמיד להשפעה ההרסנית של השנאה על כל צורותיה.”

אין ספק כי מה שקרה לארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה היה טרגי, וכי יש להקים ועדה היסטורית משותפת בהרכב ארמני וטורקי שתקבע מה באמת התרחש באותן שנים. אך חשוב גם להבין שלאותה טרגדיה אין קשר לאף מדינה בת ימינו. הממלכה העות׳מאנית כבר לא קיימת, ולא טורקיה ולא אזרבייג׳ן המודרניות אחראיות למעשיה של אימפריה שעברה מן העולם לפני יותר ממאה שנה.

משום כך, להאשים את טורקיה ואזרבייג׳ן של היום במה שקרה לפני הקמת הרפובליקה הטורקית המודרנית, ובוודאי לפני הולדת רפובליקת אזרבייג׳ן הצעירה, יהיה כמו להאשים את איטליה המודרנית במה שעוללה האימפריה הרומית לתושבי ממלכת יהודה, או להאשים את גרמניה ואוסטריה של היום ברדיפת יהודי אשכנז בתקופת הרנסנס. אין לזה כל הצדקה.

עם זאת, למרות שהנשיא ביידן גינה באופן כה בוטה את הטרגדיה של העם הארמני במהלך מלחמת העולם הראשונה, הוא לא מצא לנכון להזכיר ולו במילה אחת את רצח העם בגוּבַּה שבצפון-מזרח אזרבייג׳ן, שם טבחו ארמנים ובולשביקים כחמישים אלף אזרבייג׳נים בשנת 1918. הוא גם לא מחה על הרצח ההמוני בחוֹגַ׳אלִי שבחבל הבדלני נָגוֹרְנוֹ-קָרַבָּאךְ, שם טבחו ארמנים 613 אזרבייג׳נים ערב הכרזת עצמאותה של אזרבייג׳ן ב-1992.

ביידן גם שותק על מעשי זוועה של המדינה הארמנית בת ימינו, כמו השימוש שעושה צבא ארמניה בפצצות מצרר, הירי המכוון של ארמניה על מרכזי אוכלוסייה אזרבייג׳נים במלחמת קרבאך השנייה, וסירובה של ארמניה להעביר לשכנתה אזרבייג׳ן את המפות המפרטות של שדות המוקשים אותם טמנו חייליה בנגורנו-קרבאך.

בשתיקתו מערער הנשיא ביידן למעשה את הסכם השלום האחרון שתווך על ידי רוסיה בנגורנו-קרבאך, ומתעלם מקורבנות הסכסוך של ימינו.

מוקשי מלחמה

לאחרונה קיימו הארגונים רפובליק אנדרגראונד (המחתרת הרפובליקנית) וטימברוולף-פניקס סמינר מקוון על בעיית המוקשים באזור נגורנו-קרבאך, בו סיפר אָמִירְלִי פָרָחִים, ששרד התפוצצות מוקש קרקע באזור נגורנו-קרבאך:

כשהוצאנו את החייל הפצוע שלנו משדה הקרב, נפצעתי אני ממוקש. כתוצאה מכך נקטע שליש מרגלי השמאלית, יש לי פצעים מרסיסים רבים ברגל ימין, סבלתי מכוויות מדרגה שנייה בזרועי הימנית, ופציעה בחלק מהזרוע השמאלית. קשה לתאר את הכאבים שלי.”

אילקנק גוג׳ה, מומחית לטראומה, הסבירה כי “הטיפול בקורבן מפיצוץ מוקש אינו עניין פשוט. כשמישהו מאבד רגל לוקח חודשים לייצר פרוטזה אחת לחולה אחד”. מלבד הפציעות הגופניות, הוסיפה גוג׳ה, המוקשים גורמים גם לנזק פסיכולוגי לאורך זמן: “קרוב שלי הוא קורבן של מוקש ממלחמת קרבאך הראשונה. במשך עשרים שנים הוא מתמודד עם הלם קרב מורכב. אני רואה שיש לזה השפעה לא רק על חיי החיילים המשוחררים אלא גם על נשותיהם, ילדיהם ובני משפחתם. גם השכנים וקרובי המשפחה שעדים לאובדן האברים של יקיריהם לוקים בהלם קרב. הם מתנסים בתחושת אבל על האדם שצורתו הושחתה ושלא ישוב עוד להיות כשהיה.”

נמיק אגייב, סגן נשיא איגוד הנוער האזרבייג׳ני בצפון אמריקה, הדגיש באותו סמינר כי:

המצב עם המוקשים מצער במיוחד. מפחיד אותנו לא מה שאנחנו יודעים אלא מה שאיננו יודעים. מאז סיום המלחמה נהרגו 85 מהתפוצצות מוקשים. המוקשים הסמויים גם מאיטים את תהליך בניית תשתיות חדשות באזור הקרבות ומעכבים אלפי בני אדם שמחכים לשוב לבתיהם. אחרי שלושים שנות כיבוש ארמני, התושבים עדיין לא יכולים ללכת הביתה בגלל המוקשים, ולא ברור כמה זמן זה עוד ייקח.”

נשיא טימברוולף פניקס, בנג׳מין מיניק, טען כי לארמניה אסור היה להשתמש במוקשים מלכתחילה, והשווה אותם לפצצות המצרר שארמניה הפעילה במלחמת קרבאך השנייה:

אמנת ז׳נבה מגבילה את השימוש בכלי נשק ותחמושת אסורים. זה לא רק סוג אחד של נשק. הארמנים השיגו מוקשים מכל מקום שיכלו וטמנו אותם בשטח. הם נועדו בעיקר להשמיד כלי רכב ולאבטח את היקף הכוחות הלוחמים, אבל הם פוגעים בבני אדם. החוק הבינלאומי מגביל היכן ניתן לטמון מוקשים, ויש כללים במלחמה. אבל ארמניה לא מכירה בכל זה. הם ערבבו יחד מוקשים נגד רכב ומוקשים נגד בני אדם במטרה לגרום לנזק מירבי.”

לדבריו, דריכה קלה על המוקשים הללו תגרום להם להתפוצץ, לכן “עד שיהיו לנו מפות, נמשיך להסתכן בכך שנפוצץ מוקש אחד ונגרום לשורה ארוכה של פיצוצים ברצף”. בנוסף לכך, לטענתו, “המוקשים האלה רעילים. הם מכילים חומרים מזהמים. אם מוקשים רבים יתפוצצו הם יזהמו את האדמה עד שבני אדם לא יוכלו עוד לעבד שם את שדותיהם. זה פשוט נורא. לא היתה שם שום התחשבות בזכויות אדם. המוקשים נטמנו באופן שיגרמו נזק גדול ככל האפשר. זה לא כמו שירו בך באקדח. המוקשים מעוצבים במטרה לקרוע את הגוף. אי אפשר לדרוך על מוקש ולהימלט משם. הוא יופעל, ואי אפשר לרפא פציעות ממוקש. הקורבנות כמעט תמיד יעברו קטיעות גפיים וניתוחים מרובים.”

עורכת הדין הבולטת לזכויות אדם, אירינה צוקרמן, צייצה לאחרונה כי לדעתה “יש לדרוש דין וחשבון מארמניה על התקיפות המכוונת שלה נגד אזורי מגורים. ממשלת ארמניה כובשת אדמות השייכות לאזרבייג׳ן, תוקפת ערים ואזרחים, ואז טוענת כי הארמנים יעמדו בסכנת השמדת עם אם לא יורשה לארמניה להמשיך בפעולות ההרג.”

אֶסְמִירָה גָ׳פַרוֹבָה, חברת הנהלת המרכז לניתוח ויחסים בינלאומיים, הוסיפה כי “ללא המפות, תהליך פירוק המוקשים ייקח יותר זמן מאשר עם מפות, מספר הנפגעים יהיה גבוה בהרבה, והאזור יהפוך לאחד המזוהמים ביותר בעולם. זה נורא לתת לאוכלוסייה האזרחית לסבול כך”. ג׳פרובה הדגישה כי בכך שארמניה לא מוסרת את מפות שדות המוקשים לשלטונות אזרבייג׳ן היא גוזרת מוות על אזרחים, וכי חובתה של ארמניה להעביר את המפות איננה כלל נושא לדיון.

נשיא אזרבייג׳ן אילהם אלייב ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותמים על הסכם נגורנו-קרבאך בוועידת וידאו, 10 בנובמבר 2020 (קרדיט: דוברות משרד התקשורת של אזרבייג׳ן)

הגיע הזמן שהנשיא ביידן יעבור מלהתמקד במה שקרה לפני למעלה ממאה שנים למה שקורה היום בגבולות ארמניה. אם לא, ניתן לצפות שכישלונו של נשיא ארה״ב יגרום לא רק לאובדן עצום של חיי אדם באזור נגורנו-קרבאך, אלא אפילו לקריסת השלום השברירי שהושג שם לאחרונה, ולפגיעה באינטרסים של אמריקה באזרבייג׳ן – מדינה עשירה בנפט הגובלת באיראן.

הרומן של ביידן עם הלובי הארמני בארה״ב לא יתרום במאומה למניעת מעשי זוועה בעתיד. להיפך, הוא מגביר את הסיכויים להתפרצות מחודשת של הסכסוך בין ארמניה לאזרבייג׳ן. לפיכך, אני קוראת לנשיא ביידן לכפות על ארמניה להעביר מיד את מפות שדות המוקשים שלה לממשלת אזרבייג׳ן ולנקוט בגישה מאוזנת יותר לקידום השלום בקווקז.


רחל אברהם היא חוקרת במרכז ספדי לדיפלומטיה בינלאומית, מחקר, זכויות אדם והסברה, ומחברת הספר ׳נשים וג׳יהאד: השוואה בנושא סיקור נשים פלסטיניות מתאבדות בתקשורת האמריקאית׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

    1. אנחנו כבר מעורבים מעל לראש-
      היוטיוב מלא סרטונים של מצלמות שמורכבות על נשק ישראלי מתקרבות ללוחמים ארמנים.

      אזרביג'ן ניצחה ניצחון מוחץ באמצעות נשק ששלחנו לה. (וע"י לוחמי ג'יהאד שכירי חרב)
      נותר להתפלל שהיא לא תשלם לשכירי החרב הג'יהאדיסטים בתחמושת שנותרה.

      יש מצב שבזכות זה האמירויות ובחריין חתמו איתנו על השלום כדי לשדרג את הצבא שלהם – כי הצבא האיראני טכנולוגית מיושן בערך כמו הצבא הארמני.

  1. זה בערך כמו לומר שעקב עבירות שביצע צה"ל בשטחים צריכים לבטל את ההכרה בשואה, או להוסיף הערה להכרה בשואה ש"זה לא בסדר שישראלים מבצעים פשעי מלחמה..". אין כל קשר. אין צורך וגם לא ראוי לקשור בין שואת הארמנים לבין אירועים שקרו לאחר מכן, ולא ראוי לסייג או לקשור בין שואה זאת לכל אירוע אחר.

    1. לא הייתה "שואת ארמנים". אכן היה רצח עם ארמני שבוצע ע"י העותומנים. עם זאת די היה בהמרת דת לאסלם כדי להינצל. אותם ארמנים שהתאסלמו נעזבו לנפשם. התורכים מעולם לא ניסו לחפש ולאתר את הארמנים בכל שטחי האימפריה העותומנית כדי להשמיד את כול העם הארמני כולו ולמחות אותו מעל פני האדמה. הארמנים שחיו ברחבי האימפריה התורכית כמו למשל בירושלים ובאלכסנדריה ואף שמרו על דתם הנוצרית המשיכו בחייהם. השואה היא תופעה ייחודית לעם היהודי בלבד.

    2. מה ההבדל בין שואה לרצח עם?

      עושים השוואה ואם רצח העם גדול מספיק אז הוא מוגדר כשואה?

      גם בבולגריה פינלנד אלבניה ואלג'יר לא היתה שואה למרות שהן היו כפופות לגרמניה ואפילו היתה פעילות דתית יהודית.

      לארמנים לא ניתנה הזדמנות במלחמת העולם הראשונה להתאסלם ובכך להינצל – אם היתה הם בוודאי היו מנצלים אותה.

    3. ההבדל הוא המניע הרצחני.
      כשהיית הים תקפו את הארמנים זה היה ממניע דתי ולכן הם אפשרו המרת דת. לכן, נורא ככל שזה יהיה, זו לא שואה אלא המרת דת המונית בכח. דומה למה שקרה לאבותינו האינקויזיציה.
      הנאצים לא אפשרו שום אופציה חוץ מלמות ולכן רצחו והתעללו אפילו ביהודים שהיו רחוקים מאוד מכל קשר ליהדות והתבוללו. ולא היו מוכנים לסלוח אפילו למי שתרם למדינה רבות על יהדותו.
      לשואה עצמה אין כל אח ורע בהיסטוריה.
      ימני.

  2. ההפרדה שלך בין טורקיה של ימינו והאימפריה העו'תמאנית "שכבר לא קיימת" עלולה ליצור הקבלה לעובדה שלגרמניה העכשווית אין שום קשר למפלגה הנאצית שגם כן לא קיימת עוד ובכך לערער על הזכות לפיצויים אותם מקבלת מדינת ישראל מגרמניה "של ימינו".

    הנשיא ביידן גם לא טרח לגנות את הטבח שביצעו היהודים בעמי כנען, ב"צוררי היהודים" בתקופת מגילת אסתר ובטבח בדיר יאסין ערב מלחמת העצמאות.

    ניחוח ה"וואטאבאוטיזם" שעולה מבין השיטין בכתבה, יכול לחול גם על מדינת ישראל ואי אלו "פשעי מלחמה" שביצעה באוכלוסיה הפלשתינית.

    לסיכום, מבלי להיכנס לסוגיית השטח השנוי במחלוקת בין ארמניה ואזרבייג'ן, אותה דיכוטומיה בין טבח עם לבין סכסוך גבולות שמעורב בו אותו עם שנטבח לכאורה, עלולה לחזור כבומרנג לישראל ולעם היהודי בעניין הסכסוך הישראלי-פלשתיני.

    1. באשר ליחס בין גרמניה הנאצית והפדרציה הגרמנית והיחס בין האימפריה העותמנית לבין טורקיה אתה צודק. השאר שטויות.

    2. לגרמניה העכשווית אין שום קשר למפלגה הנאצית? אתה בטוח? ההיסטוריון פרופסור בנקיר המנוח, כתב כי בעוד שבמשפטי נירנברג נשפטו קומץ קטן מהפושעים שארגנו וביצעו את הרצח במהלך שנות השואה כול היתר כל המאסה של מפקדי הצבא ויחידות המוות כולל האיינזצגרופן הרצחניים המשיכו בחייהם כרגיל. יותר מכך: כל שכבת פקידי השירות הציבורי במשרדי הממשלה בבנקאות ובממשל רובם ככולם חברי המפלגה הנאצית ונאמני המשטר הנאצי המושבעים נותרו על מקומם במשרד המשפטים, במשרד הביטחון, במשרד החוץ, במשטרה, בצבא, במשרד האוצר וכו' וכו'. גם אלה שנשפטו למאסרי עולם קל וחומר לכמה שנות מאסר במהלך משפטי נירנברג, דינם הומתק לאחר שנה שנתיים והם שוחררו והמשיכו בחייהם ללא כל נזק לשמם "הטוב" בחברה הגרמנית. ביניהם אלברט שפר למשל. האוכלוסייה הגרמנית רובה ככולה לא שינתה את האידאולוגיה שלה. היא רק הוסתרה תחת המעטה של הפוליטיקלי קורקט החדש ובאמצעות הכחשה מוחלטת תוך טענה עיקשת "לא ידענו, לא שמענו, לא ראינו"… היום "הפוליטיקלי קורקט" השתנה שוב והם חוזרים לסורם לשנאת היהודים הטובה והישנה תחת הכותרת "אנטיציונות", "תמיכה בזכויות הפלשתינים" תמיכה ב-BDS. הם מזרימים מיליוני ארו לשלל עמותות וארגונים החותרים תחת מדינת ישראל. ומה אתם יודעים? זה שם אותם בצד הנכון של "בני האור" ואפילו בצד של הנאורים.

    3. לאחד.

      אחרי שקראתי שוב את תגובתי אני מבין ששגיתי בניסוח.
      את המילה "עובדה" הייתי מנסח כ-"רעיון".

      מלבד זאת אני מסכים עם כל מילה מדבריך.

  3. כתבה הזויה…
    בדיוק כמו הטענה לא להכיר בשואה היהודית כי היהודים ביצעו נכבה לפלסטינים. והבולשביקים שרבים מהם היו יהודים ביצעו פשעים בעם הגרמני.

    הבולשביקים שביצעו את הטבח בג'ובה גם פלשו לארמניה וגזלו את עצמאותה וקרעו מארמניה מחוזות אותם מסרו לתורכים ולאזרביג'ן.

    אין מקום להשוואה בין הסכסוך האתני בנגורנו קראבאח לבין השואה הארמנית.

    טורקיה נותרה תורכיה. מדינה אכזרית ותוקפנית
    ביצעה טבח בארמנים ב1915
    גרשה את היוונים תוך מעשי טבח ב1923.
    כבשה את צפון קפריסין ב1974.
    מדכאת את הכורדים.
    מסייעת לאיסלמיסטים.

  4. בשנית:

    כתבה שנויה במחלוקת עד הזויה ומנוגדת לערכי האתר –
    הכתבה מתאימה יותר לאל ג'זירה וערוצים אחרים בשרות האיסלם שמטרתם ליצור סימטריה בין התוקפנות האיסלמית לאלו שמתגוננים מפניו.

    את השואה הארמנית נצריך להשוות לשואת היהודים.
    להגיד שהקומוניסטים בקווקז היו ארמנים זה כמו להאשים את יהודי מזרח אירופה בעוולות הקומוניזם.
    את מה שהארמנים עוללו בנגורנו קראבאח צריך להשוות למלחמת העצמאות שלנו.

    וכמו שהנכבה ופשעי המלחמה של הקומוניסטים שמקצתם היו יהודים לא מצדיקים את השואה כך לא צריך להתכחש לשואת הארמנים בגלל המאבקים הארמנים לעצמאות שנים אח"כ.

    הבעיה עם הארמנים היא לא שהם לא צודקים אלא שהם חלשים.

    1. מתברר שיש כלי תקשורת שמוכנים לתת במה לדעות מגוונות ולסמוך על היכולת של הקורא להחליט בעצמו.
      מעניין למה זה קיים רק בימין ורק בתקשורת לא קונבנציונאליות.

    2. אף אחד במערב לא מצדיק סתם ככה את הדיקטטורים מאזרביגן או מהאמירויות וסעודיה ומכפיש סתם כך את אויבהם.

      מעורב בזה תמיד אינטרס כלכלי.

      אין לי בעיה שדמוקרטיה עושה עסקים עם דיקטטורה בזויה.
      יש לי בעיה כשמעוותים לשם כך את האמת.

  5. ההכרזה של ביידן היא הכרזה פוליטית ולא מוסרית – הוא לא תומך בטורקים,
    ורוצה להראות זאת.
    ולכן כל ההערות על למה הוא לא הזכיר את זה ואת זה – לחלוטין לא רלוונטי.
    אפשר להשוות בין הטבח בארמנים לבין השואה עד מחרתיים
    ההבדל המרכזי הוא שהארמנים נלחמו בטורקים לפני שקרה מה שקרה
    אנחנו לא היינו בשום מריבה עם הגרמנים.
    כמובן שהאסון הוא ענק ולא לנו לומר לאף אחד כיצד להתאבל ולזכור

    1. תקרא על בלה קון ולאון טרוצקי ורוזה לוקסמבורג ועל קגנוביץ ועל מרקס ואנגלס.
      האימפריה האוסטרו הונגרית היתה גרמנית- ברטיסלבה היתה פרשבורג ולבוב היתה למברג.
      יהודים קומוניסטים יחד עם הרוסים ביצעו במחוזותיה המזרחיים זוועות אחרי שהתפרקה במלחמת העולם הראשונה – ובייחוד אחרי הסכם ריבנטרופ מולוטוב.

      אני לא מצדיק את השואה אבל אני אומר שאפשר להסביר הכל – כולל להוכיח שהארמנים לא עברו שואה.
      מתו לארמנים רק מיליון ולא שישה.
      הם התבדלו ושאפו לעצמאות.
      הרצח שלהם לא היה מתועש ולא טוטאלי.
      הם נלחמו לצד הרוסים.
      זה הכל תרוצים… הם חיו כמיעוט ונרצחו כמו שיהודים נרצחו באירופה והתורכים עם אכזר כמו הגרמנים.
      ואין הבדל עקרוני בין שואתם לשואתנו.

  6. צריך להדגיש שהארמנים לא "טמנו ידם בצלחת" במהלך מלחמת העולם הראשונה (ועוד לפניה) וכתוצאה מחתרנות והמרדה של רוסיה, הם התקוממו באזורי הגבול עם רוסיה, והמתקוממים אף כבשו ערים וגרשו משם את השילטון העותמני. התקוממות בסיוע אויב בזמן מלחמה אינה משהו נסלח בידי אף שילטון, והטבח הארמנים החל כפעולת גירוש של הארמנים מאזורי הגבול עם רוסיה ללב האימפריה העותמנית, והגירוש הפך לטבח.
    מעשי טבח וגרוש הדדיים בן אזרחים ארמנים לבן אזרחים אזרים התקיימו באזורי השילטון של רוסיה (מה שהיום הם הרפובליקות של ארמניה ואזרביג'אן) גם מיד לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה, בארמניה נגד מיעטים אזריים ובבאקו נגד מיעוט ארמני.
    המחסום העיקרי בפני מי שרוצה להטיל על התורכים את טענת רצח העם הוא ממצאיה של וועדת בדיקה בנלאומית בנושא זה משנת 1922 שהחליטה שלא היה כאן רצח עם.

  7. ממש מרתק לקרוא את הסיפורים של הגברת. איך הטורקים לא אותם טורקים ואיך הפרוקסי שלהם סובלים מהרשע הארמני.
    לידיעתה, יש הרבה קווין מקבילים בין העם הארמני ולנו. לא ידוע לה שטורקים שעשו טיהור אתני בשטח ארמני היסטורי ושולטים בו הודות לברית שלהם עם הבולשביקים בשנות ה20 של המאה ה20. אותם בולשביקים עם סטלין בראשם העבירו עוד חלקים מארמניה לאזרים שהם בעצם עם מומצא שסמוך לטורקים.
    היחס של הטורקים והפרוקסי האזריים שלהם לארמנים כמו של פלסטינאצים אלינו. מדינת ארמניה קמה על שטח שהאו רק חלק קטן מהארמניה ההיסטורת.
    אזרים גם ממצאיים להם היסטוריה, ממש דומה ל"הסטוריה הפלסטינית". לפי "ההיסטוריה" ההיא כמו שהעם היהודי לא קיים, גם הארמנים באו לא ברור מאיפה וכבשו להם שטחים לא שלהם (מעניין, אולי קונסטנטינופול הייתה טורקית עוד לפני האימפריה הרומית?). לדוגמא, הכנסיות מהמאה השישית שנשמרו, ע"פ ההיסטוריה ההיא שייכות לאלבנים!
    בנוסף לזה יש לציין שארמניה היא מדינה דמוקרטית ואותה אזרבייג'ן דיקטטורה שעברה בירושה לרודן הנוכחי מאביו חבר פוליטביורו יוצא ק.ג.ב.
    יש לנו עניין בקשרים עם אותה רודנות בגלל המשטר האירני הנוכחי, אבל לספק להם נשק שובר שוויון להמשך טבח בארמנים ושדידת אדמתם, לא רק עניין מוסרי, אלא גם פגיעה בתביעות שלנו על ארצנו.

    1. ועגשיו קצת סנגוריה על האזרים:
      השטחים שהארמנים השתלטו עליהם ב1992 – גדולים מהמרחב המאוכלס ארמנים בנגורנו קראבאח.
      למעשה חצי מיליון אזרים הפכו פליטים כדי לאפשר ל150,000 ארמנים לחיות תחת שלטונה.

      המערכה האחרונה בין אזרביגן לארמניה לפני שנה והנצחון האזרי הביאו לגרוש אלפים ספורים של ארמנים (סטפנקרט על 100,000 תושביה הארמנים נותרה ארמנית).
      מנגד בזכות הניצחון הנ"ל חלק ניכר מהפליטים האזרים יכולים לחזור לבתיהם.

      האזרים אינם פרוקסי תורכי (הם שיעים הם חילונים הם לא במאבק נגד הנצרות או היהדות והם פרו מערביים) ובאופן כללי ויחסי מיעטו לבצע פשעי מלחמה – להשוות את האזרים לתורכים זה כמו להשוות את הירדנים לפלסטינים.

  8. לא מסכים.
    טורקיה היא המשך ישיר של האימפריה העותממאנית אותו שפה אותו תרבות אותו הכל.
    אטאטורק הוא ששינה את שמה לטורקיה זה לא כזה ממזמן.
    ההשוואה של איטליה כאילו אל מול רומא לא במקום.
    וגם מה לך להתערב במקום שלא קשור אולי אזביירג'אן היא הפושעת? מה לך ולשם?

  9. אנחנו עומדים עם האזרים.

    פלסטין וארמניה הן מאוד דומות, מבחינתן להרוג אזרחים רבים זה נצחון, אנחנו חווים את אותם הדברים, מדינה כזאת צריכה להכבש על ידי אזרבייגן, אנחנו צריכים לתת להם עוד נשקים בסתר שאף אחד לא ידע על זה ולחזק אותם ככה לא נעמוד מהצד וגם נעזור להלחם בהרג אזרחים מכוון

  10. כתבה מביכה, מי שביצעו פשעי מלחמה רבים היו האזרים, זה שטח שתמיד היו בו ארמנים היסטורית. ממש כמו שהיינו פה לפני הערבים והישות הפלסטינית. רצח העם הארמני לא תלוי בכלום חוץ מאירוע היסטורי שבו ביצעו נגדם שואה. טורקיה משתמשת בהיסטוריה העותמנית שלה כדי להמשיך לחיות בשטחים שמעולם לא היו שייכים לה. בלי קשר שהיא אויבת מוסלמית של המערב וישראל ותומכת בחמאס במשך עשור שלם.

    המורשת העותמנית מתקיימת ומלומדת בתוך טורקיה, אין ניתוק זהויות בינהם. על מה את מדברת?