לא לאשר תקציב מדינה: לנתניהו אסור, לנו מותר

ממשלת הטלאים המסתמנת מתכוונת לשנות את חוק היסוד שמביא לפיזור הכנסת בעקבות אי-אישור תקציב, ובכך להעניק לעצמה חסינות ממה שהביא למעשה לפיזור הכנסת האחרונה

איטליה זה כאן | יו״ר ׳יש עתיד׳ יאיר לפיד ויו״ר ׳ימינה׳ נפתלי בנט (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

הפוליטיקה הישראלית בנויה על חיקויים, במיוחד מאז עלייתו של בנימין נתניהו. הוא היה הראשון שהשתמש ב״אולפן לשכה״ כשרץ לראשות הממשלה, הוא הראשון שהשתמש בסקרי עומק, והוא כמעט תמיד הראשון לאמץ מדיום תקשורתי ושיטות תקשורת חדשות. מפני שהפוליטיקה הישראלית בנויה על חיקויים, ככל שעבר הזמן החלו פוליטיקאים לחקות את השיטות שהביא. נתניהו עצמו חיקה את אריאל שרון בשיטת חלוקת התיקים שלו כשחילק משרדי ממשלה לשותפיו הקואליציוניים בסיטונאות, לרוב על חשבון מפלגתו באופן קבוע.

מתישהו החיקוי כבר עובר את הגבול. באמנות, הגבול הוא כאשר ישנה העתקה של ממש בשינויים קלים. בפוליטיקה הישראלית, הגבול הוא כשלוקחים מעשה עוולה צעד אחד קדימה.

לחובתו המוחלטת של נתניהו יש לומר כי הוא בחר שלא להעביר תקציב מדינה. הדבר הזה עלה לו כנראה בשלטון, ייתכן שלצמיתות. אבל עכשיו מחליפיו, שהצטיינו בחקיינות, לוקחים את הצעד הזה קדימה, ומתכוונים לשנות את ׳חוק יסוד: משק המדינה׳ כדי שבמידה שהממשלה לא תצליח להעביר תקציב, הכנסת לא תתפזר. המשמעות המיידית היא שהממשלה חוסמת את אחת הדרכים החזקות ביותר להפיל אותה ונוטלת כוח מהכנסת (גם זה אגב, חיקוי של נתניהו).

למה שנעביר תקציב?

ברמה הפוליטית ברור לראשי קואליציית הטלאים שממשלתם לא תחזיק מעמד זמן רב. אפילו להם ברור שממשלה שבנויה על גורם מאחד כל כך ספציפי וצר, שמאחוריו ניגודים כה רבים, לא תצליח להתקיים לאורך זמן. כש׳מרצ׳ בחינוך, ליברמן באוצר ובנט ראש ממשלה, האנדרלמוסיה תשלוט בסדר היום וכל משבר, ולו הקטן ביותר, יהפוך לאיום קיומי.

לכן מחליטים ראשי קואליציית הטלאים לקבל החלטה צינית בצורה בלתי רגילה. דחיית התקציב בעצם אומרת שראשי ממשלת הטלאים לא מתכוונים לפתור את בעיית הגירעון, אלא להוריש אותה למי שיחליף אותם, ועד שיפלו ויוחלפו, לחגוג כמה שיותר. הרציונל הוא פשוט: ביבי לא העביר תקציב, למה שאנחנו נעביר.

הציניות הזאת לא חדשה כמובן. במקביל לחוק הזה מתכוונים בממשלת הטלאים לחוקק חוק שימנע מנתניהו להתמודד לראשות הממשלה בבחירות הבאות ובכך להסיר את האיום העיקרי עליהם, כמו גם לקיים ממשלה שבראשה עומדת סיעה בת 7 מנדטים ודרומה.

המצב האבסורדי שבו ראש ממשלה עומד בראש סיעה פצפונת של שישה או שבעה מנדטים, גורם לכך שישראל הולכת והופכת לדומה יותר ויותר לאיטליה. גם החוקים הפרסונליים שמתכננים ראשי ממשלת הטלאים להעביר הם צעד נוסף בכיוון הזה.

על נתניהו יש ביקורת מוצדקת בעניין התקציב, אך מבקריו ויורשיו מטעם עצמם מחקים אותו בצורה הרסנית. אם עד לחוק התקציב הזה ישראל הייתה בכיוון להפוך לאיטליה, עכשיו היא גם הולכת להפוך ליוון.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. הצעת חוק פשוטה יותר: חוק יסוד: גנצפיד.

    סעיף 1 ויחיד: מדינת ישראל משנה את שיטת הממשל לשיטה המוכרת היחידה לגנצפיד: שיטת החמולות. הבחירות יתבטלו וניהול המדינה יתחלק כך: בחודשי הקיץ תנוהל המדינה ע"י חמולת לפיד ובחודשי החורף ע"י חמולת גנץ.

    שני הדיקטטורים ממילא מעולם לא קיימו בחירות במפלגותיהם ולפיכך, ניצלו את שיטת הבחירות של ישראל.

    1. גנץ דווקא תומך בלפיד לראשות הממשלה(כך הוא המליץ לריבלין) אז אם כבר לחלק בין שני דיקטטורים זה צריך להיות שיטת לפנט(לפיד ובנט).

  2. כתוב בערוץ 7 "בנט עושה לשם שמים". איך אומר הפסוק 'כה אמר ה' השמים כסאי'. בושה שערוץ 7 ומקור ראשון מעודדים את הבושה וחרפה הזו. כשמקימים את ממשלת הבזיון הזו, חובה לחלק לכל האזרחים שקיות הקאה.

  3. תומכי ביבי טוענים בצדק נגד שלטון הבירוקרטיה, בעד חיזוק המוסדות הנבחרים והפרדת רשויות ברורה( למשל ביטול ה האפשרות להצעות חוק ממשלתיות). רבים טוענים כנגד סחטנות של מפלגות של מגזרים לא ציוניים. הדרך לעשות זאת זה שינוי שיטת המישטר וחקיקת חוקה בכנסת חזקה בלי השפעה של הבירוקרטיה המשפטית. להשגת מטרה זו צריך קואליצית חרום ימנית לשנתיים, שהכנסת זו הזרוע החשובה ביותר שלה. לכן המפלגה הראשית צריכה לשלוט בצורה פעילה בועדות הכנסת החשובות וראש הקואליציה יהיה ראש אחת הועדות חשובות בכנסת ולא ראש הממשלה.
    ביבי לא עשה זאת בזמן הקמת הקואליציה וזה מראה, שהוא לא כזה קוסם.
    בנט מראה, שהוא הולך לעשות בזמן קצרה מאוד את כל השגיאות, שביבי עשה בתקופה ארוכה של כל הקדנציות שלו כראש ממשלה .

    1. ביבי לא עשה זאת בזמן הקמת איזו קואליציה? זו עם גנץ שודאי אינו חלק מהימין או זו עם בנט וסער שמסרבים להצטרף?
      ואגב, נראה לך שמישהו מהם יתמוך המהלך אנטי-סחטנות??? זה הרי לחתוך את הענף עליו הם יושבים?

      לסיום-בנט יהיה הרבה יותר גרוע מנתניהו. ראשית כי הוא מקדם את הסחטנות והרס מושג חזקת החפות, שנית כי הוא מראה מוכנות לפזול לגוש השני בתמורה לעמדת כח(אתה באמת משווה את זה לראש ממשלה שמוכן להמשיך במשבר ובלבד שלא לתת להם נצחון קטן?), שלישית כי הוא מתעקש לשמור לידו שרת משפטים שרק עשתה נזק לימין(בניגוד לליכוד שידעו להתנער ממזיקים כגון סער[הורס הועדה למינוי שופטים ושובר אחדות הגוש באמצע משבר חוקתי] ובני בגין[שהכשיר את ההשתלטות הבדואית בנגב]), ורביעית כי ברגע שהוא הקים מפלגה הוא מיד מינה למקום גבוה את מתן כהנא, אדם שהדבר הכי טוב שבנט הצליח לומר עליו זה "הוא חבר שלי מהצבא" מה שמעיד על דעתו של בנט לגבי מינוי מקורבים.

    2. לפחות בהתחלה הטענה היתה רק כנגד ביבי כראש ממשלה ולא נגד קואליצה עם הליכוד בראשות בועדות הכנסת החשובות. לפני הבחירות האחרונות ביבי דיבר, כמו ששרון דיבר לפני הבחירות שלפני גירוש צפון שומרון וגוש קטיף, רק על הרדיפה המשפטית של הסמול.
      ביבי למרות דיברי תומכיו פגע בהפרדת הראשויות והחליש את את הכנסת ,פגע במיגזר הפרטי, מינה מינוים גרועים וע"י כך איפשר את חיזוק הבירוקרטיה.
      בכך שביבי המשיך בשיטה הנוכחית הוא איפשר את המשבר.

  4. לבנט, שקד, לפיד, ליברמן, וסער השמאלנים הבוגדים…………….

    מה שעשיתם לנתניהו במשך 25 שנה…
    אנחנו (עם ישראל) נעשה לכם (פי מיליון) על סטרואידים!

    התקוממות עממית יהודית חילונית ומהפכה אזרחית נגדכם בדרך!

  5. הכותב פספס את הפואנטה, המטרה איננה להחזיק את הממשלה אלא לחסל את יכולת השליטה שלה, בלי תקציב, החשב הכללי הוא הגורם הדומיננטי. במילים אחרות, מדובר באימוץ האידיאולוגיה של גנץ (אני יודע שזה די מפתיע אבל יש לו) – https://freedom-is-slavery-il.blogspot.com/2020/02/blog-post_26.html