סלקום, הגדר כבר לא מחזיקה יותר.

סלקום בחרה לחבק את מחאת המגזר הערבי, ולא העריכה נכון את סף הרגישות של החברה הישראלית ממחנה המרכז – ימינה. משם היא לא פספסה אף הזדמנות לטעות שוב ושוב.

סלקום כמקרה בוחן

לאחרונה ספגה גל גדות ביקורת עזה על סטורי שהעלתה לרשת ה'אינסטגרם', בניסיון להלך בין הטיפות ולא לפגוע ברגשותיו של אף ציבור. הבעיה של גדות הייתה שהקהל הישראלי ראה בהודעתה חוסר תמיכה בצד הישראלי, בעוד הקהל הפרו-פלסטיני לעולם יראה בה כחלק מהישות הציונית הכובשת, בייחוד על רקע עברה כחיילת בצה"ל.

בזמני משבר הציבור לא סובלני למסרי פרווה שכאלה. הקהל האדיש אינו מתעניין בהם, ומבחינת קהלי הקיצון חוסר מחויבות הוא מחויבות לצד השני. לכן אחד מכללי הברזל בשיווק ומיתוג היום קובע כי שגוי לנסות לפנות לכולם, ועדיף למותג להגדיר קהל יעד מצומצם ככל הניתן, וממנו להתפתח. הזמנים בהם מותגים פנו למכנה המשותף הבסיסי ביותר פסו מין העולם, וההולכים בדרך זו מוצאים את עצמם לא רלוונטיים בעולם של שיח פוליטי מפולג.

בבוקר יום שלישי, יצאה חברת 'סלקום', בעידוד ועד העובדים של החברה, בהודעת שהשתמעה ממנה תמיכה וסולידריות בשביתה הכללית עליה הכריזה ועדת המעקב של ערביי ישראל. מרגע פרסומה החל גל מחאה רחב היקף ברשתות החברתיות, הקורא לצרכנים להתנתק משירותי החברה.

 

בהודעה שהוציאה חברת סלקום לאחר פרוץ המשבר, נכתב:

"סלקום היא חברה ישראלית שמשרתת את כלל תושבי המדינה בעתות רגיעה ועל אחת כמה וכמה בעתות חירום, כמו הימים הקשים שבהם אנו נמצאים. בסלקום יש עובדים מכל הדתות והאמונות, אשר עובדים יחד, כתף אל כתף, גם בימים האלה. חלקם חוששים ומסכנים את עצמם ברגעים אלה ממש בכדי לתת שירות באזורים מסוימים, אנו מחזקים את ידי חיילי ומפקדי צה"ל ומערכת הביטחון, תומכים ומחזקים את כלל תושבי המדינה ובעיקר את תושבי הדרום, שנמצאים תחת מתקפת טילים אכזרית ומתועבת.

ההתכנסות היום היתה בקריאה לדו קיום וחיים משותפים ובאה מהמקום של עובדים שחיים ועובדים יחד. מובן מאליו כי אין ולא היה כל קשר או הזדהות עם השביתה של ועדת המעקב במגזר הערבי. בדיעבד, העיתוי היה שגוי והוא זה שאיפשר למי שמחפש להלהיט רוחות, ליצור קשר שלא קיים בין שני הדברים.

נמשיך לפעול, לשרת ולחזק את צה"ל ואת כלל תושבי המדינה בימים קשים אלה ולפעול לדו קיום ולעבודה משותפת של יהודים וערבים בסלקום".

הודעה זו, היא טעות נוספת שעשתה החברה, בניסיון למזער את הנזקים שהחלו להיערם במהרה. ראשית, הנרטיב כבר התקבע והטענה לתום לב באשר לעיתוי פרסום המודעה לא באמת התקבל כאמין בקרב ציבור המוחים. שנית, סלקום ניסתה להלך בין הטיפות ולדבר לקהל יעד רחב מדי, אם כי הפעם עם מעט יותר קונוטציה ישראלית-ציונית.

סלקום טעתה בכך שבחרה את הקהל הלא נכון וכנראה שלא העריכה כראוי את סף הרגישות הגבוה של החברה הישראלית ממחנה המרכז וימינה, והסתמכה על הקביעה כי הקהל הישראלי הוא אדיש ושוכח מהר. ובכן, לא הפעם.

הגרף הבא מתאר את התזוזה היומית של מנית סלקום. לאחר שנסגרה אתמול על שווי של 1214 אג', בתחילת יום המסחר הנוכחי, המניה עוד רשמה עליה של 16 אג', אך מרגע פרסום ההודעה של סלקום החלה ירידה מתונה שצברה תאוצה ובשיא השפל היומי עמדה על שווי של 1161 אג', כלומר מחיקה של 61 אג' משווי המניה. בסוף יום המסחר, מניית סלקום נסגרה על שווי של 1190 אג', דהיינו ירידה של 1.90 אחוז משוויה. מהגרף עולה כי הפוסט עצמו יצר תנודתיות גבוהה בשעות המסחר.

האם אכן היה הקשר בין פרסום ההודעה לבין ירידת ערך המניה? בגרף הבא נוכל לראות את מתאר התנודות לאורך החודש האחרון. מה 19.4.21 ניתן להבחין כי המניה נמצאת במגמת עליה קלה, עד לתאריך ה-10.5.21, תחילתו של סבב העימותים הנוכחי, שהוביל למבצע 'שומר החומות', ומשם החלה ירידה כללית של השוק.

היום, המסחר במניית סלקום נפתח בעליה, עד לפרסום ההודעה, שיצרה תגובת קהל ונטישת לקוחות, מה שיצר נפילה בשווי המניה עצמה.

הלקוחות זועמים ומצביעים ברגלים.

לאורך כל היום עלו עוד ועוד קריאות לנתק את ההתקשרות עם חברת סלקום – החל מנבחרי ציבור וכלה באזרחים פרטיים. בין שלל המתנתקים ניתן למצוא את המועצה האזורית שומרון, שם ראש המועצה, יוסי דגן, הודיע כי ינתק את 1,000 הקווים שברשות המועצה. אליו הצטרפו גם המועצות האזוריות בנימין והר חברון. במקביל דווח כי ישנה עליה חדה במספר הפניות להתחברות בקרב החברות המתחרות של סלקום.

הרשתות החברתיות, מהן סלקום עצמה כמעט ונעדרת, הפכו לזירת התגוששות ובמהלך היום היו מי שניסו להניע סחף לטובתה, אך היה זה כטיפה באוקיאנוס סוער ומלא זעם וסלידה. כך, למשל, ניסה ח"כ יאיר גולן לעמוד לצידה של סלקום, ובפועל חתם את זהותה של סלקום כמצדדת בצד של ועדת המעקב של ערביי ישראל.

סלקום לא הבינה את רוח השעה, וניסתה להלך בין הטיפות, שבויה בשיח של PC ומתינות. אבל בזמן של התקוממות אזרחית ומבצע צבעי השיח הזה מתפרש כלא מחויב, סלקום מצטיירת כמנותקת ולא פטריוטית, וחוסר המחוייבות והנאמנות הזה מוענש על-ידי הציבור.

בהודעה המקורית של סלקום, נכתב כי "מה שאחנו עושים היום קובע את המציאות של כולנו מחר". ובכן, בזה סלקום בהחלט צודקת. עד כה ניהול המשבר של סלקום אינו יעיל, בלשון המעטה, והפאניקה ניכרת ממנו. גל הנטישות והניודים טרם פסק ומחר יהיה יום קריטי עבור החברה. אם המסחר ינעל בהתאוששות או אפילו ביציבות – סלקום תוכל לעבור מהגנה לגיוס והחזרת לקוחות אקטיבית. אך אם המסחר ינעל בירידות נוספות – יעיד הדבר על מגמה. נמשיך לעקוב.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. נו יאיר גולן תומך בהם
    מה עוד כבר צריך להוסיף

    כמובן שאני מתנתק מסלקום

  2. אני מאמין כי נקיטת עמדה כזאת בזמן מלחמה כמוה כבגידה, דיבור על דו קיום בזמן רגיעה מבורך.
    בזמן בו התקשורת משתפת פעולה עם האויב, ומציגה את היהודים כצד בפרעות מול הערבים, ויוצרת גזירה שווה. היא נותנת כלי הסברה מצוין לאויבינו, מלהיטה את האש, ויוזמת עוד התפרעויות.
    זה שילוב עצום של טפשות ורשעות. וכשחברה עסקית כסלקום נכנסת לפינה הזאת היא ראויה להחרמה , על תמיכה באויבינו.
    הסיבה היחידה שאני לא מתנתק מסלקום היא שאני לא מנוי שם. ממליץ לכל מי שקורא את התגובה . עזבו את סלקום ומהר…. אין מקום לסולידריות בזמן מלחמה. יש לזה שם " בגידה "

    1. כל כך השתדלת למצא צדוק להחרמת סלקום ובכל זאת העלית חרס בידך. אכן, אין צדוק.

  3. מפלגת סלקום נכנסה לפוליטיקה? מצוין, כבר מזמן רציתי להוריד את חשבון הסלולאר שלי.

    מכל הימים, "במקרה" בחרו בחמאסלקום ביום שבו התומכים בישראל של רוצחי הישראלים – גם בעזה וגם בערים המעורבות – בחרו לשבות וגם בחמאסלקום בחרו בכך בדיוק. במקרה במקרה, אני יודע. הסיסמאות של חמאסלקום שהם שובתים בכלל עבור שלום בינגלאקטי ודמוקרטיה ליברלית של מקררים פלורליסטיים לא עובדים על אף אחד. להתנתק ולא לחזור! לא מממנים את התומכים ברוצחי הישראלים מחמאסלקום!

    #ביי_חמאסלקום!

  4. מניח שעוד שבועיים הלקוחות ישכחו את הפרסום של סלקום
    התקווה היא שחברות אחרות ראו ולמדו וימנעו מפרסומים דומים

  5. רבותי .
    תחשבו רגע איך הייתם מגיבים אם חברה כלשהי, נגיד פרטנר הייתה :
    מעבירה כל חודש 30000000 $ לחמאס.
    מעבירה חומרי לחימה חופשי לחמאס.
    מכריזה פומבית שהחמאס הוא בן ברית אסטרטגי.
    איזה רעש היה קם ובצדק במדינה !
    איזה מהומה הייתה קמה !
    כולם היו מחרימים ונוטשים את פרטנר !
    עכשיו תחליפו את השם פרטנר בשם נתניהו.
    כן ! נתניהו עשה את כל אלה ואת המחיר אנחנו משלמים !
    האם אין דין פרטנר תיאורטית כדין נתניהו מעשית ?
    חומר למחשבה.

    1. ישראל אינה מעבירה כסף לחמאס, ישראל מאפשרת לקטאר למנוע אסון הומני על גבולנו (שיפגע מאוד בישראל) על חשבונה.
      ההתנגדות של השמאל להעברת הכסף הקטארי נובעת מכעסם על הצעדים הנכונים של נתניהו בהפרדה בין הרשות לבין החמאס.
      מי שאכן מעביר כסף לחמאס במליארדים רבים הם אנו היהודים התמימים. המבצעים עסקים ושוכרים את תומכי החמאס המתגוררים בישראל

    2. ובכן, לא. מפני שכל ה״עובדות״ שמנית, הן סילוף המציאות, מריחה ומתיחה הרבה-מעבר-לקצה, ושיבוש האמת.

      האם ״נתניהו״ מעביר כסף לחמאס? או שמא נתניהו מאפשר למדינות זרות להעביר כספי סיוע לאזרחי עזה שאחרת היו מתים ברעב? כן – נתניהו מודע לכך שחלק גדול מהכספים מגיע לצרכים המלחמתיים של חמאס – ובכל זאת, עצירת הכספים הללו, היתה בראש וראשונה מביאה לאסון הומניטרי בעזה – שלממשלת ישראל אין עניין בו. בקיצור – זה לא שחור ולבן, זה חשבון אינטרסים מורכב.

      האם ממשלת ישראל ״מעבירה חומרי לחימה חופשי לחמאס״ ??? שקר גדול מזה קשה לי להמציא אפילו אם אשתדל מאד. המצור היבשתי, הימי, התת-יבשתי, והאווירי על חמאס עולה לנו המון, ואנחנו עוצרים כל דבר שאפילו דומה-מרחוק ל״חומרי לחימה״. כל זה במשא ומתן אינסופי עם מדינות זרות על ״מה זה חומרי לחימה״. קצת קשה להגדיר ״מלט״ כחומר לחימה – אף שהוא משמש לבניית מנהרות תקיפה. מה לעשות ושני מליון איש בעזה נזקקים למלט לעוד שימושים חוץ מאשר לחימה בישראל? האם היית חוסם מכירת סכינים לעזה? ואיך היו העזתיות חותכות מלפפון לסלט? (אני יודע מה תשובתך – שיאכלו מלפפונים שלמים, אנחנו במלחמה) אבל כמובן שהגבול כאן הוא אפור. כמובן שבניהול יומיומי של היחסים עם עזה – דברים כאלה לעולם לא יוכלו להיות חד-צדדיים.
      האם ממשלת ישראל הכריזה פומבית שהחמאס הוא בן-ברית איסטרטגי? באמת? אשמח לראות אפילו איזכור אחד לכך. זה סתם שקר מטונף, ולא יותר מזה. במקרה הגרוע ביותר – בנימין נתניהו בחכמתו מעדיף את הפיצול פתח-חמאס על פני התמודדות עם חזית פלסטינית אחידה, ו״מאפשר לחמאס להמשיך להתקיים״, כדי לשסות אלה באלה את תושבי הגדה ותושבי עזה. אה, לא חשבת שזה אפשרי? מה לעשות ודיפלומטיה ופוליטיקה הן מורכבות ומסובכות.

      בקיצור – כל מה שכתבת הבל ורעות רוח, וגם אם אני אישית מודאג מהתעצמותו האיטית של חמאס, ולמידתו אותנו מסבב לסבב – אני רחוק ת״ק פרסה מלסמן את נתניהו כמי שתומך בחמאס באיזה אופן. אני חושב שרשימת בכירי חמאס המתים לאורך השנים – מאחמד יאסין, ויחיא עייאש, ועוד מאות רבות אם לא אלפים של ״בכירי״ חמאס שאינם איתנו עוד, עם מצור אימתני על עזה, ועם מתקפות קשות פעם בכמה שנים – אומרים די את ההפך מזה.

      אם זה לא מספיק לך – זה רק אומר שהתפיסה שלך מאד קיצונית, רדודה, ואפילו ילדותית.

    3. זה שעבורך, כל תושבי רצועת עזה הם אוייב – ללא הבדלה בין רוצחי ישראלים מחמולתך לבין אנשים שאינם מעוניינים להשתתף ברצחנותך,

      זו הסיבה מדוע חמולתך הרצחנית ברצועת עזה, היא הנחשלת והרצחנית עלי אדמות ונתניהו קשור לחמולתך הרצחנית, בדיוק כמו שלום קשור לרצחנותך.

      תבקש משוקן אישור לחשוב.

    4. תגובה לאדון זוכמיר ( שכדאי שישנה את שמו לגורנישט – זה יתאים לרמת הטיעונים שלו)
      בחיי שמזמן לא נתקלתי בתגובה כל כך אידיוטית …
      בנושא הכספים : זה "חלק " מהכספים שמממן את החמאס – זה 90 % לפחות ! ושמש העמים הגאון מבלפור שאתה כל כך מעריץ יודע את זה !
      בנושא חומרי הבניה : ניתן היה לפחות לנסות לפקח על העברת חומרי הבניה לצרכים אזרחיים בלבד ( ע"י הרשות הפלסטינית למשל שעוינת את החמאס ).
      בנושא פיצול חמאס-רשות – תשאל את תושבי עוטף עזה על ה"חוכמה" של המדיניות הכושלת הזו ! אתה באמת לא מבין שנתניהו גידל כאן מפלצת שמאיימת על קיומנו? עד כדי כך אתה אידיוט ?
      תשאל את עצמך:
      איך הגענו למצב שבו כנופיה של מחבלים מצליחה לשתק מדינה שלמה ?
      איך הגענו למצב שבו כנופיה של מחבלים מצליחה להתמודד עם הצבא החמישי בחוזקו בעולם ?
      איך הגענו למצב שבו לכנופיה הזו מעבירים מזוודות של דולרים כל חודש ?
      איך הגענו למצב שבו ערבים עושים ככל העולה על רוחם, פוגרומים, ירי, שריפת בתי כנסת… ?
      איך הגענו למצב שבו איבדנו לגמרי משילות בדרום ובצפון כשבדואים משליטים משטר של דמי חסות ופשע ?
      איך הגענו למצב שבו לבנונים פורצים את הגדר וחיילי צה"ל מפחדים לירות בהם ?
      איך הגענו למצב שבו הפורעים נעצרים ומשוחררים למחרת ?
      איך הגענו למצב שבו המשטרה לא מתפקדת?
      ועוד…ועוד…ועוד…

    5. בצלאל ההפרדה היחידה שרלווהטית לחמאס היא הפרדה בין הגוף לראד של המחבלים. הריאל פוליטיק הזה שאתה מדבר עליו לא כל כך קשור למציאות ולא עובד בטווח הארוך. למה נתניהו צריך להשתמש בארגון טירור אחד כדי להחליש ארגון טרור אחר? כי הוא מסרב לנקוט בצעדים אמיצים ולהילחם באויבי ישראל עד להשגת ניצחון.

  6. רוב מוקדני סלקום, תמיכה ושרות, ערבים.
    סלקום הפכה בפועל לחברה פלסטינית שנשמעת להנהגה הפלסטינית.
    כך בתי החולים.
    כך הערים המעורבות.
    כך הנגב והגליל.
    כך מאבדים ריבונות.
    צמד המילים דו-קיום מתאר מציאות של מדינה דו לאומית.
    דין סלקום כדין הנגב והגליל. הרוב קובע. רוב ערבי הופך לריבון.

    דו קיום בכנסת ישראל, פירושו, שמיעוט יהודי בסיוע 15 מנדטים ערבים גובר על רצון הרוב היהודי בניהול גורלו, עתידו, גורל ילדיו, מלחמה ושלום, גבולות ועתיד המפעל הציוני.

    סלקום היא עוד לבנה בחומת הציונות.

    1. מי שרשם תגובה זו קורה את המפה הכי טוב. התגובה הטובה ביותר למצב העכשוי. לצערי מקבלי ההחלטות מתייחסים לישראל מחדרה לגדרה והשאר זה שוליים שנכבשו עי המוסלמים. חבל מאוד שכבר לא מייהדים את הגליל והנגב ובוחרים כאג'נדה למלא עד למלוא התחילה את מרכז הארץ בלבד. אני מתגוררת בצפון ומוקפת בכפרים וערים ערביים. שומעים יותר ערבית מעברית. חבל

  7. מאמר טוב, רק חבל שהכותב/ אינו מכיר את שוק ההון.
    המחירים בארץ הינם באגורות ולא כמו בחו"ל (בדולרים), ולכן הירידה היתה לא של 61 שקלים , אלא של 61 אגורות.

  8. כולי תקווה שעם ישראל יוכיח הפעם עוז רוח ועמוד שדרה ולא ישכח את המרד הערבי והטרור כל כך מהר. הבעיה של היהודים היא זכרון קצר. יש להחרים את הערבים וכל חברה מסחרית התומכת בהם, בדומה לחרם הישראלי על טורקיה. המלחמה היא גם מאבק כלכלי ואנחנו ננצח גם בו.

  9. אל תהיו תמימים. סלקום לא ניסתה להלך בין הטיפות ולא לפגוע ברגשותיו של אף ציבור. זה מהלך חכם שמכוון להפוך אותם לרשת המובילה במגזר הערבי ובשמאל הקיצוני.
    ותתפלאו, אבל גם בימין אין לרוב האנשים זיכרון ארוך, בעיקר כשהתקשורת ממש לא מעודדת אחד כזה, כך שהנזק שהם יחטפו אינו כה גדול.

  10. הימין: השמאל לא בסדר, הוא צבוע, יש לו מוסר כפול!
    גם הימין: השמאל לא בסדר, הוא עקבי, הוא ממשיך באותה דרך גם בזמן משבר!

    1. התנתקתי מסלקום מייד כשנודע לי שהם מזדהים עם האוייב מבית.
      ההבהרות בהמשך לא אמינות.

    2. נכון. בשום זמן הישראלים לא אוהבים רוצחי ישראלים תמורת פרסים מאוסלו מחמולתך הרצחנית בעזה.

  11. נראה לי שבאמת חלה כאן אי-הבנה. מהודעת סלקום נשמטו, פשוט, כמה מילים, והכל בתום לב. ההודעה, כפי שהחברה, ודאי, ביקשה לפרסמה מלכתחילה, היתה: ״כלל לא מובן מאליו כי אין ולא היה כל קשר או הזדהות עם השביתה של ועדת המעקב במגזר הערבי. בדיעבד, לא רק שהעיתוי היה שגוי, אלא שעצם המודעה פורסם בידי מי שמחפש להלהיט רוחות (קרי: סלקום), ליצור קשר שלא קיים בין שני הדברים (בין אנושיות לבין חבלנים). נתחיל, סוף-סוף, לפעול, לשרת ולחזק את צה”ל ואת כלל תושבי המדינה בימים קשים אלה, ולא רק לפעול לאשליית דו-קיום ולעבודה משותפת של יהודים וערבים בסלקום”.

  12. ככה זה כשהמנכ"ל הוא איש שמאל מובהק.
    עוד לא פגשתי שמאלן אחד שלא רתם את מעמדו ועבודתו לצורך קידום עמדותיו.
    כולל מנהלי בית ספר, מורים, אנשי צבא ושאר "ניטרליים" כביכול.

  13. My two-cents. אני עזבתי את סלקום לפני שנים רבות, ומעולם לא ניסיתי אותם שוב, ולעולם לא אנסה. מדוע? כי סלקום, בראשות יעקב פרי, ראש השב״כ שעל גבו רצח-רבין, וממובילי מפלגת ״יש עתיד״, היתה החברה שעשקה את אזרחי ישראל כולם, בתעריפים מעוררי פלצות. שהחתימה מנויים על חוזי ניתוק בלתי חוקיים בעליל (אני יודע, כי אחי נאלץ לתבוע אותם לדין, ואף שזכה בדין – סלקום מעולם לא החזירה מה שבימ״ש חייב אותה). החברה הזו אירגנה בשום-שכל ובחשאי מונופול מתוחכם והתאמת מחירים בין כל ספקי השירותים הסלולריים – והמשיכה בכך, כשהיא גובה גביית-יתר עוד מעבר למחירים המופקעים – גם מנכים, מזקנות, ומקשי-יום, שלא לדבר על מוסדות גדולים. רק השר משה כחלון השכיל לפרק את המונופול הזה, ותודת הציבור עדיין מהדהדת. אבל אני לא מאמין שחברות משנות את אופיין, והרשעות והציניות, והבצע, וחוסר-המוסר מעולם לא השתנו בחברה הזו. בשנים האחרונות סלקום עשתה מהלך כלכלי, והחליפה את כל אנשי התמיכה והשירות שלה בישראלים ערבים צעירים – אך ורק כי הם מוכנים לעבוד בשכר נמוך יותר מהצעירים היהודים. לא חלילה נתנה להם שכר הוגן, או תנאי עבודה סבירים – אבל נתנה להם ״כרטיס כניסה לעולם הישראלי הטכנולוגי״ – בעודה סוחטת אותם עד-דק. כעת החברה מצאה עצמה ״תקועה״ עם כוח-אדם עצום של צעירים ערבים, בעיצומן של הפרעות. לי אין צל של ספק – שהחברה חששה מנטישת עובדים ערבים תפקידי ״שירות״ שבהם הם מחוייבים להיות נורא נחמדים ליהודים – היא החליטה לזכות בנאמנותם, ע״י התייצבות… דווקא לצד הפורעים, השורפים, היורים, הדורסים והמבעירים. הכל למען בצע-כסף, מיצוב, ועסקים בלי מוסר ובלי חמלה ובלי אנושיות. בלי מחוייבות לאומית, בלי קו ערכי, בלי כלום. סלקום – אותה סלקום, והים אותו הים. רק הצטערתי קצת שאני לא מנוי שלהם, ולא יכול להתנתק מהם בדיוק ברגע הזה כדי להעצים את ה״גל״ החריף נגדם. אישית – אני מקווה מאד לפשיטת רגל שלהם.