נשיא איראן החדש: פרופיל

הבחירות האחרונות באיראן הביאו את איבראהים ר'איסי, לכס הנשיאות האיראני. מיהו ה"תליין מטהרן" ומה תהיה השפעת בחירתו על האזור?

נשיא איראן, איבראהים רא'יסי (צילום: Mostafameraji)

לאחר ספירת הקולות על ידי וועדת הבחירות באיראן, כולם ממהרים לברך את "התליין" לרגל בחירתו לנשיאות איראן.

אז מי הוא אבראהים רא'יסי המכונה "התליין מטהרן" אשר נבחר להיות הנשיא השמיני של הרפובליקה האסלאמית של איראן?

אבראהים רא׳יסי נולד בשנת 1960 באזור נוע׳אן ליד העיר משהד. כבר בגיל צעיר התחבר לדת, ובגיל 15 נרשם לחווזה (סמינר המכשיר אנשי דת שיעים) בעיר קום. לאחר סיום החווזה החל את הלימודיו האקדמיים במוסדות שונים באיראן, אך את הדוקטורט שלו שעסק בתורת המשפט ויסודות ההלכה האסלאמית שיעית קיבל מאוניברסיטת שהיד מטאהרי שבטהרן(תואר שנוי במחלוקת).

לאחר המהפכה מונה להיות התובע הכללי של מחוז חמאדן, לאחר מכן התקדם בסולם הדרגות והפך להיות סגן התובע שלהעיר טהרן. אך הפעולה שהעלתה אותו לראשונה לכותרות הייתה הוצאה להרוג של מתנגדי המשטר בשנת 1988. רא'יסי היה אחד מארבעת האנשים המרכזים אשר עסקו בהוצאות להורג של 4,500 – 30,000 איש (ישנה דיסאינפורמציה בנתונים של ההוצאות להורג) מארגון מוג'אהדין ח'לק, ארגון גרילה שיעי הפועל באיראן ובאירופה נגד המשטר הנוכחי באיראן. באותה התקופה התקרב מאד לסיד איתאללה רוחאללה ח'ומיני, אבי המהפכה והמנהיג העליון של איראן. רא'יסי קיבל סמכויות מיוחדות ללא תלות במערכת המשפט האיראנית מהמנהיג העליון, ושפט ביד קשה כל עברה.

 

לאחר מותו של ח'ומיני ועלייתו של ח'אמנאי מונה להיות התובע הראשי של טהרן, רא׳יסי כיהן בתפקיד במשך 5 שנים. בשנת1994 מונה להיות ראש משרד הפיקוח הכללי. משנת 2004, במשך עשור שימש כסגן הראשון לנשיא בית המשפט העליון שלאיראן ובשנת 2014 מונה לתובע הראשי של איראן. במקביל לתפקידו המיוחד כתובע הראשי של איראן, החל לשמש כיו"ר אסתאן קודס רזאווי – מוסד האמון על מקום קבורתו של האימאם ריצ'א ואחראי על מערכת הצדקה האיראנית.

בבחירות של 2017 היה מועמד מטעם מפלגת כוחות החזית העממית של המפלגה האסלאמית, מפלגה השייכת לזרם השמרני. בבחירות אלה רא'יסי הפסיד לחסן רוחאני כאשר האחרון זכה בכ-57.1% מהקולות. אחת מאמירותיו המפורסמות של רא'סי בזמן מסע הבחירות בשנת 2017 הייתה: "איראן תכונן קשרים עם כל מדינה מלבד ישראל", אמירה אשר לבטח יממש בשנת 2021 כאשר נבחר לנשיא השמיני של הרפובליקה האסלאמית.


רא'יסי היה אחד מארבעת האנשים המרכזים אשר עסקו בהוצאות להורג


בשנת 2019 הסופר סעיד גלוקר כינה באלג'זירה את רא'יסי "כיורש הסביר ביותר של ח'אמנאי" וסומן כמנהיג העתיד שלאיראן. לא רק זאת, על פי אמירתו של העיתונאי דקסטר פילקינס, כתב newYorker: "רוב האנשים שאני מדבר איתם באיראן מזכירים את מועמדותו של אבראהים רא'יסי כמחליפו של ח'אמנאי". חשוב להבהיר כי ישנם מועמדים פוטנציאלים נוספים לירושת המנהיג. מועמד בולט נוסף הינו בנו של ח'אמנאי, מוג'תבא למרות שמעמדו הדתי ופוליטי עדין אינם חזק דיו ושנוי במחלוקת – עובדה אשר מחזקת את מעמדו של רא'יסי.

בבחירות הנוכחיות התמודדו עוד מספר מועמדים כאשר הבולט שבהם הוא מוחסן רצ׳אאי, מזכיר המועצה העליונה לשמירת האינטרס, ועבד אלנצאר המתי נגיד הבנק המרכזי של איראן לשעבר. חשוב להבהיר שלאף אחד מהמועמדים לא באמת היה את הניסיון והפופולאריות או התמיכה החד משמעית של ההנהגה האיראנית על מנת לזכות בבחירות.

בניגוד לחסן רוחאני, המשפטן הרפורמיסט שלא תמיד ראה בעין אחת סוגיות חוץ וביטחון לפי השקפת עולמם של משמרות המהפכה, רא'יסי חם המזג השמרן חולק השקפת עולם זהה לזו של אנשי משמרות המהפכה. עובדה זו יוצרת קו רציף בהשקפת עולמה של המשטר האיראני בין ההנהגה, הנשיאות ומשמרות המהפכה.

כמובן שבמהלך כהונתו רא'יסי ירצה להגיע להישגים אשר קודמו בתפקיד לא הצליח להשיג. הסדרים מול המערב ובראשם הסכם הגרעין, על מנת להעלות את קרנו בן פנים איראן והן בעולם. כפי שכבר ניתן להבין, יחסו של רא'יסי לא ישתנה בכל הקשור לישראל וארה״ב ותפיסת העולם של השטן הקטן (ישראל) והשטן הגדול (ארה״ב) ומקור הרוע בעולם – יעמדו איתן גם ב4 שנים הבאות.

אבראהים רא'יסי הוא הנשיא הבא של איראן ואולי, בבוא הזמן, המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית כולה.

נתנאל פרץ, דור כהן ורפאל סעידיאן הם יוצאי מערכת הביטחון והאקדמיה ומייסדי 'צוות אלפורקן'


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *