נשק קטלני: ארדואן מסתבך בפרשת שחיתות חדשה

טענות למעורבות בכירים בממשלה במשלוחי תחמושת לארגוני הטרור בסוריה מסעירות את טורקיה וגורמות לנשיא להזיע שוב

שוב מסתבך, רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Пресс-служба Президента России)

ביום ה-19 בינואר 2014 המשטרה הטורקית עצרה בדרום המדינה שיירה בת שלוש משאיות בדרכה לטורקיה. המשאיות שזכו לליווי של אנשי מודיעין טורקיים נשאו מטען חריג: עשרות טילים, פגזי מרגמה ותחמושת נוספת משלל סוגים, ארוזה במכולות עליהן הוטבעו כתובות בקרילית. אחד הנהגים העיד כי המטען הועמס על המשאיות מתוך מטוס זר בשדה התעופה של אנקרה, והוסיף כי ביצע מספר נסיעות דומות בעבר.

היה ברור כי משלוח הנשק מיועד לג'יהאדיסטים הנלחמים נגד הנשיא סורי בשאר אסד, יריבו האזורי המושבע של הנשיא הטורקי ארדואן. כשנתיים לאחר מכן, ארדואן כמעט הודה במילותיו כי אכן מתבצעים משלוחי נשק. "מה זה משנה?", תהה בנובמבר 2015, "אם המשלוח כלל נשק או לא?".


"מי שפרסם את הסיפור הזה ישלם מחיר כבד", אמר אז ארדואן בנאום פומבי


כמה חודשים קודם לכן, העיתון החילוני 'צ'ומהורייט' פרסם בכותרתו הראשית ראיות מצולמות למשלוחי הנשק שמעביר המודיעין הטורקי לקבוצות אסלאמיסטיות בסוריה. ממשלת ארדואן טענה כי המטען הכיל סיוע הומניטרי, אך מנגד גם הגישה תביעה פלילית נגד עורך העיתון באשמת חברות בארגון טרור, ריגול וחשיפת סודות מדינה.

באותה העת אף אחד להעז לשאול מדוע סיוע הומניטרי לשכנה הקרועה במלחמת אזרחים נחשב לסוד מדינה, ומדוע העורך המרגל לכאורה פרסם את המידע בעיתון במקום למסור אותו למפעילים עבורם הוא כביכול עובד. "מי שפרסם את הסיפור הזה ישלם מחיר כבד", אמר אז ארדואן בנאום פומבי. התביעה דרשה מאסרי עולם לשני עורכים בעיתון, ואחד מהם חי עד היום בגלות בגרמניה.

בדצמבר 2015 רוסיה טענה כי טורקיה תומכת בארגון דאע"ש על ידי מסחר בנפט שהיה מקור הכנסה עיקרי לארגון. במרץ 2016 דיווח נוסף טען כי בין המטענים שהועברו מטורקיה לטרוריסטים בסוריה היו גם 2,500 טונות של אמוניום חנקתי, ועוד מאות טונות של כימיקלים אחרים המשמשים לייצור חומרי נפץ. בין היתר נכתב בדיווח: "במטרה לעקוף את ביקורת הגבולות, ובשיתוף פעולה למעשה עם רשויות טורקיה, המטענים נרשמו על שם חברות הפועלות בירדן ועיראק… לאחר שנערכו תהליכי רישום המטענים בנקודות המכס, הם המשיכו ועברו ללא בדיקה במעברי הגבול בדרום-מזרח המדינה".

נרוץ קדימה בזמן לימינו. בראשית חודש מאי השנה, סדאת פקר, ראש ארגון פשע מורשע ומי שהיה תומך נלהב של ארדואן, החל לפרסם סדרת סרטונים ברשתות החברתיות בהם השמיע האשמות קשות בשחיתות, הברחת סמים ואף רצח נגד פוליטיקאים טורקים בכירים. שבעת הסרטונים זכו ל-56 מיליוני צפיות באתר יוטיוב, ופקר מבטיח שיש עוד בדרך. באחד הסרטונים האחרונים הוא תיאר כיצד ממשלת ארדואן העבירה משלוחי נשק לג'יהאדיסטים בסוריה:

"המשאיות נשאו בין היתר רחפנים, מדים צבאיים, אפודי מגן ומכשירי רדיו… הצעתי לממשלה משאיות משלי כדי לשלוח סיוע הומניטרי, אבל היא השתמשה בהן מבלי לספר לי מה העמיסו עליהן. אני יודע שהם העבירו נשק ותחמושת. זה היה דבר שבשגרה. במקרה שמשהו משתבש אפשר תמיד לומר שאלה המשאיות של פקר ולא של שירותי הביון… הן חצו לסוריה מבלי לעבור בדיקה במכס. רק אחרי שראיתי סרטונים של אנשים בסוריה מודים לי על המשלוחים, הבנתי שהשתמשו ברכבים שלי כדי להעביר נשק לארגון ג'בהת א-נוסרה".


"המשאיות נשאו בין היתר רחפנים, מדים צבאיים, אפודי מגן ומכשירי רדיו


ג'בהת א-נוסרה הוא ארגון טרור ג'יאהדיסטי הלוקח חלק במלחמה בסוריה. בדצמבר 2012 מחלקת המדינה האמריקנית הגדירה אותו כארגון טרור, ובאפריל 2013 הוא הפך לסניף הרשמי של אל-קאעידה בסוריה ומאז עבר מספר גלגולים ושמות. ב-2018 ארה"ב הכריזה עליו שוב כארגון טרור, והאו"ם הטיל עליו סנקציות בשל קשריו עם דאע"ש וארגוני טרור אחרים.

בסרטון האחרון שפרסם, פקר טען כי ממשלת ארדואן העבירה ל'ג'בהת א-נוסרה' משלוחי נשק דרך חברת ייעוץ צבאי בשם SADAT. חברה זו עמדה בעבר במרכז ביקורת כאשר מחוקקים דרשו לחקור את פעילותה בחשד שהיא משמשת להכשרת כוחות צבאיים ושליחתם לאזורי קרב בתוך ומחוץ לטורקיה. SADAT נמצאת בבעלות הגנרל לשעבר עדנאן טנריוורדי, מי שמונה בשנת 2016 ליועץ צבאי בכיר לארדואן. בשנת 1996 הוא נאלץ לפרוש מהצבא בחשד שהשתתף ב"פעילות אסלאמיסטית קיצונית", ובעבר התבטא בחריפות בעד התנגדות פלסטינית ונגד ישראל.

עוד טען פקר כי בכירים בסביבת ארדואן היו מעורבים בפעילות בלתי-חוקית בצפון סוריה, ובשיתוף פעולה עם גורמים בארגוני הטרור בסכומים של "מיליארדי דולרים". בין היתר הוא טוען כי הוברחו בין המדינות מטעני מתכות, מצרכים כמו סוכר ותה, נפט ורכבים. אחד השמות אותם ציין פקר כאחראים על המסחר הזה הוא מטין קירטאלי, מנהל בכיר בלשכת הנשיא ארדואן.


78 אחוזים מהטורקים שהצביעו בבחירות לאופוזיציה מאמינים כי כל החשיפות של פקר הן אמת


לאחר שבועות של שתיקה ארדואן הכחיש לאחרונה את טענותיו של פקר, אך לא הציע הסבר משכנע. הוא הורה לתובעים ולשופטים לחקור את הדברים כדי להראות שפקר למעשה משקר ומנסה להכפיש את ממשלתו. כמובן ששאלת העצמאות של חקירה כזו עומדת בספק רב.

על פי סקר חדש, 78 אחוזים מהטורקים שהצביעו בבחירות לאופוזיציה מאמינים כי כל החשיפות של פקר הן אמת. זו אינה הפתעה. אותו סקר גם מצא כי כמעט רבע מתומכי ארדואן מחזיקים באותה השקפה בדיוק. אז כאילו לא היו חסרים לנשיא ארדואן צרות, ראש ארגון פשע נודע לשמצה נוסף גם הוא לרשימה הארוכה.

בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. גרסה מלאה של המאמר התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *