נחש העמוני והיהודים

יאיר לפיד לא עשה שום דבר חדש, אלא רק המשיך מסורת אורכת שנים: ישראל מעניקה לירדן מתנות וזו מחזירה לה בסטירה מצלצלת

מלך ירדן, עבדאללה (צילום: Chatham House)

יאיר לפיד חתם על הסכם להגדלת כמות המים המועברת לירדן, לפיה השכנה ממזרח תקבל עוד 50 מיליון קוב מים בשנה מהכנרת. הירדנים הוציאו הודעה לפיה ההסכם מתבסס על ההסכם שנחתם ב-1994 בין ישראל לאש"ף.

במעמד החגיגי קרא השר הירדני לישראל, "להפסיק מיד את הצעדים הבלתי חוקיים שמערערים את פתרון שתי המדינות ואת שיקום רצועת עזה". חוצפה במיטבה.

נשוב לכניעה הקודמת של ישראל לירדן ערב המשא ומתן באוסלו. אותה תקופה היה ערפאת זנוח גם ע"י חבריו באש"ף שקראו תיגר על שלטון היחיד שלו. המחבלים והפקידים לא קיבלו את משכורותיהם זמן רב. "שגרירויות" שלהם ברחבי העולם נסגרו רובם ונראה היה שהיו"ר עומד להיזרק לפח האשפה של ההיסטוריה. אבל הוא ידע לתמרן בין יריביו והקרנות הסודיות שהחזיק בחו"ל ואלה אפשרו לו לשלם דמי לא יחרץ ולקנות נאמנות ומחויבות לעצמו.

והנה מדינת ישראל הושיטה לו גלגל הצלה והוא ניאות לקבל ברוב טובו את מה שהתחייבה ישראל להעניק לו: עזה ויריחו תחילה, סיוע בינלאומי נרחב, התחייבות לנסיגה נוספת, שלטון אש"ף עם כל סממני הריבונות (כוחות ביטחון, נציגויות בחוץ לארץ, בולי דואר, ניירות רשמיים הנושאים את תוארי 'מדינת פלשתין' ועוד). ערפאת לא התחייב לתת דבר בתמורה, אלא רק לקבל עוד.

כל 'מעלותיו' של הסכם אוסלו פורסמו ברבים. הממשלה דאז הודיעה על הטובות שתצמחנה לישראל. אמרו שהאמנה הפלשתינית תבוטל, שתופסק האלימות, שלא יהיה דיון על ירושלים, שלא תפונינה התנחלויות. על פניו, עסקה נהדרת לישראל.

כאשר ערפאת כשל בהפסקת האלימות הסבירו לנו ש'צריך להבין אותו, הרי איננו שולט בכול השטח'. האמנה הפלשתינאית וביטולה? אמרו, יבוא בהמשך, ובינתיים הודיעו הפלשתינאים שאין כל התחייבות מצידם וירושלים פתאום נכנסה למשא ומתן למרות ההבטחה שאין משא ומתן עליה. אש"ף עשה כבתוך שלו וממשלת ישראל שתקה. הסתבר שהתביעה להחזרת 'עקורי 1967' היא סיסמא המכסה על 'זכות השיבה' של מיליון פליטים ויותר , וגם פליטי 1948 עלו על שולחן המו"מ בעוד האלימות משתוללת.

בינתיים נחתם השלום בין ישראל לירדן ו'נגילה ונשמחה בו', כאילו שירדן הייתה מקור לצרות והשלמה איתה היא מעין ישועה. ומה היה ההסדר שלנו עימה?

1. תיקוני גבול בין שני הצדדים, כולם לרעת ישראל.
א. מתוך 381 קמ"ר שירדן תבעה מדרום לים המלח מאז 1949 היא קיבלה 300 קמ"ר.
ב. מתוך 5 קמ"ר ליד נהריים קיבלה גם כן פיסת קרקע.

2. ירדן תקבל יותר מימי הירמוך, וישראל המתרימה הבינלאומית של הערבים, תדאג למימון סכרים שיעניקו לירדן תוספת. כמו כן מעניקים לבני הברית החדשים סיוע כספי עקיף וישיר, עושים לחיסול חובותיהם ולהגברת הסיוע הבינלאומי להם, כאות תודה על שנות החרם והנזקים הכלכליים שהסבו ועוד מסבים לנו.

3. המקומות הקדושים. בהמשך להצהרת וושינגטון מ-יולי 1994 מכיר ההסכם ב"תפקידה ההיסטורי המיוחד" של ירדן במקומות הקדושים לאסלם בירושלים. כלומר, לאחר שירדן הורחקה בעקבות תוקפנותה ב-1967 ולאחר ניתוקה מיהודה ושומרון ב-1988, ישראל מכניסה אותה אחר כבוד ומעניקה לה דריסת רגל בעיר שישראל טוענת לריבונות עליה כ "בירת הנצח של העם היהודי".

4. נורמליזציה. שלום, שלום. מילת הקסם במקומותינו. כמה אנו כמהים לקבלת לגיטימציה משליט רודן, שבעצמו חסר לגיטימציה בממלכתו שלו.

5. שיתוף פעולה כלכלי, שפירושו: ישראל תסייע בחקלאות, בהפרחת השממה, בהספקת מים, בפיתוח תעשייתי והכל כדי להקים גוף שיתחרה בנו, שרמת הכנסתו ועלויות הייצור נמוך ללא שיעור מאשר בישראל. האם ירדן קנתה סחורות מישראל? כל הכמיהה שלפחות לאחר כל הטובין שהיא מקבלת, ירדן לא תאשים את ישראל ב"הרעלת" החקלאות שלה.

חוסיין מדליק סיגריה לרבין באחת המחוות הגדולות שישראל ידעה בזכות ההסכם (צילום: יעקב סער)

אם כן ויתרנו על קרקע, מים, סממני ריבונות, תמורת נזיד עדשים. בנוסף, גם הענקנו למלך "המתון והפרו מערבי" תמיכה והצדקה. הייתה לחוסיין בעיה להצדיק את שלטונו בעיני האוכלוסייה ששני שליש ממנה הם פלשתינאים. מתוך כ-10 מיליון תושבים, מהווים הפלשתינאים כ-70%. חוסיין כסבו לפניו ידע כל העת שהוא מולך בחלקה של ארץ-ישראל שלא ברצון תושביה, שהם על פי הגדרתם בדואים, או כאלה שהתיישבו שם לפני המלחמות השונות שגרמו לנדידתם ממערב א"י למזרחה.

אם כך, חוסיין קיבל את הלגיטימציה על חלקה המזרחי של א"י בשם "ירדן", כאילו חוסיין ובית מלכותו הם עם או מדינה נפרדים הראויים להכרה, ולא משטר שתושבי הארץ הפלשתינאים עשויים לקבלו או לדחותו. במקום לכנותו מלך "הממלכה ההאשמית הפלשתינאית" ולהכיר בו ככזה. היה עליו לבחור בין הקמת ממשלה פלשתינאית שמייצגת את רוב העם כמונרך קונסטיטוציוני, ובין פלשתין המזרחית שהייתה הופכת לרפובליקה כרצון רוב תושביה, ובית המלוכה של חוסיין היה מוצא עצמו כמלכים גולים כרבים לפניו באירופה.

אבל כשלנו והענקנו לחוסיין זהות "ירדנית" נפרדת והותרנו את בעיית פלשתין לא פתורה.
המשטר ההאשמי עושה כל שביכולתו להיפטר מפלשתינאים ולדחוק אותם לשטחים שבפיקוחנו.

התמורה הירדנית לישראל

ב-1967 הצטרפה ירדן לפיקוד המשותף שהקימה מצרים יחד עם סוריה. לוי אשכול העביר אז מסר לחוסיין מלך ירדן שישראל לא תתקוף אותו, אם יימנע מלהצטרף למלחמה. חוסיין לא שעה לאזהרות ותקף את ירושלים וערים אחרות.
ירדן גם תמכה בסדאם חוסיין ב-1990בדיבור ובמעשה, וזה קרה לאחר שישראל הצילה אותו בשנת 1970 מפלישה סורית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים שלפני הבחירות עמד לטוס לביקור באיחוד האמירויות וירדן סירבה לאשר את מעבר טיסתו במרחב האווירי שלה. נתניהו נאלץ לוותר על הביקור.

אם כן ויתרנו על קרקע, מים, סממני ריבונות, מטוסים ירדנים שעוברים מעל ישראל, וכל זאת תמורת נזיד עדשים.
אנו סופגים ביזיונות מהמלך הבוגדני שישראל מחזיקה אותו בחיים ועל כסאו, מחזיקים שגרירות שהיא מבצר בפני עצמו, שעלותו כמו כמה וכמה שגרירויות בעולם. ישראל אינה חדלה להעניק, והמלך עבדאללה מחזיר בפעילות נגדה, בזירה הבינלאומית ובעיקר באונסקו ובמועצת זכויות האדם של האו"ם. ירדן מעודדת החלטות שאינן מכירות במורשת ישראל בירושלים, כדי לקעקע את הבסיס ההיסטורי והדתי של מדינת ישראל. המטרה היא אחת: הקמת מדינה פלשתינית על הרי יהודה והשומרון, כדי להעביר לשם כ-2 מיליון פליטים שעברו לירדן ב-1948.

כלומר מאחורי כל מנות הטובין שמקבלת ירדן מישראל, ירדן פועלת במרץ כדי לחסלה, וזאת כאשר היא שייכת לישראל על פי החוק הבינלאומי. אין גבול לחוצפה.

אסתר שניאורסון-גרי היא פובליציסטית, משוררת, סופרת וד"ר להיסטוריה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

  

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. א. היהודים עדיין לא למדו כיצד מתנהלים עם מוסלמים, למרות מאות השנים שאנחנו גרים בשכונה הנקראת המזרח התיכון.
    ב. היהודים הם העם המטומטם בעולם… לצערי…

  2. אין הרבה אופציות לישראל אלא לשמר את שלטון המלך כי כל תחליף עלול להיות רע יותר , המציאות שהגבול לא חם ויש שקט יחסי גם אם השלום איתם זו מילה בלבד .

    אז אפשר לבקר! אבל לפחות להציע מדיניות אחרת ואת הסיכונים שלה , כרגע עם שלטון המלך המצב סביר מבחינת הבטחון , כל צורת שלטון אחרת היא לשחק ברולטה לגבי ההשפעה על ישראל אם המלך יפול ! ולכן עדיף הקיים על פני הלא נודע גם אם זה רחוק מלהיות אידאלי .

    והכבוד פחות חשוב מאשר עוד חזית לחימה לישראל .

    1. למלך גם יש אינטרסים שישראל מגינה עליהם. כבוד חשוב מאוד ביחסים בינלאומיים. לא סביר שהוא ירק בפרצופנו בפורומים בינלאומיים ויקבל סיוע כלכלי.

    2. תשמע יצחק:
      אני עוסק כעובד מדינה כבר יותר מעשרים שנה בהתמהלות מול ירדן בענייני מים

      על בסיס מה שאני מכיר מנסיוני המקצועי אני יכול להעיד שכל הנאמר במאמר נכון. הירדנים מקבלים מאיתנו כל מיני הטבות ו"מתנות" כל הזמן. בכל פורום סגור איתם הם ממהרים לטעון עד כמה מצב המים אצלם חמור ועד כמה הם חייבים עזרה (בעקרון זה כם נכון), וישראל ממהרת לעזור.
      מיד כשנגמר פורום סגור כזה ויוצאים לתקשורת מתחילה מסכת ההשמצות והטענות לישראל. אותי זה מקומם כל פעם מחדש.
      גם אם כדאי לישראל לסייע לירדן כדי שתשמש כמשמר הגבול המזרחי שלנו, זה לא אומר שאנחנו צריכים לוותר על כבודנו הלאומי ולבלוע את ההתנהגות הירדנית העוינת היהירה והחצופה.
      כבר שנים אני מציע שעל כל דקירה ירדנית מכוערת ישראל תגיב ב"תקלה טכנית קטנה" בקו המים שמוליך מהכנרת לרבת עמון ומאפשר לשלושה מיליון תושבי הבירה הירדנית לשרוד בקיץ. כך מדברים מזרח תיכונית וכך כולם מבינים.

    3. אתה מניח שאם ישראל לא תתמוך בו הוא פשוט יפול ואז נקבל מצב גרוע ממזרח.
      אבל גם המלך עצמו לא רוצה ליפול ולכן יעדיף להתקפל מעט לטובת ישראל.

      ואפילו אם לא-בסוריה, לבנון, עזה ויו״ש יש לנו שכנים עוינים והפלא ופלא-אנחנו מסתדרים. נסתדר גם עם ירדן.
      זה לא שהוא נותן לנו הרבה.

  3. מאמר היסטורי נפלא..העובדות מדברות בעד עצמן.,באמת אין גבול לחוצפה,ולכן ישראל צריכה לעמוד כל הזמן חזקה ולא להסכים כל פעם לתמורות "במשקל נזיד עדשים "…גם המושכים בחוטים צריכים להבין שהפוליטיקה השתנתה,ואנחנו במזרח תיכון חדש שדורש מדיניות אחרת .לא כל ממזר הוא מלך ולהיפך.

  4. מילים כדורבנות.
    עד שהעם לא יתאושש ויתחיל להצביע לימין וללחוץ על המנהיגים…..אם עוד לא מאוחר מדי

  5. כי ברור שאם ירדן תהפוך למדינת חסות איראנית חמסטנית יהיה לנו הכי טוב.
    ואולי נכבוש ונספח אותה.

    1. בהתחשב בקשרים של ירדן עם סעודיה-היא לאצריכה אותנו כדי למנוע השתלטות אירנית.

  6. אין דבר כזה ארץ ישראל המזרחית .עמאן אף פעם לא הייתה חלק מארץ ישראל כמו שסיני לא הייתה

    1. בהצהרת בלפור בריטניה התחייבה לתת לנו שטח שהוגדר במפה שצורפה וכולל גם את ישראל וגם את ירדן של היום.
      למעלה מעשור לאחר מכן, היא תקעה לנו בכין בגב ונתנה את רוב השטח למשפחת חוסיין ביחד עם עיראק.

    2. אתה מפגין בורות היסטורית, בחלק גדול משלושת אלפי השנים האחרונות, הגדה המערבית והגדה המזרחית היו יחידה מנהלית אחת

    3. ממש ביזיון, חלם וחוצפה. ככה זה כשאין הנהגה! מאמר מבריק

    4. הערות לדן וימני בריטניה התחייבה למושג מעורפל של בית לאומי (אפילו לא התחייבות לכינון ישות מדינית) ובריטניה דאז לא הייתה חייבת מאום לתנועה הציונית. לדן בחלק מהמקרים שני הגדות לירדן היו יחידה מניהלית (הורדוס והרומאים פלשתינה פרימה גנד פלסטין אבל לא בגבולות של 1922 מקסימום 5 עד 15 ק"מ מהגדה

    5. לאסף
      הערה והערה
      ב-2 לנובמבר 1917 ניתנה הצהרת בלפור על שטח כולל של 117.000 קמ"ר על שתי גדות לירדן.90.000 קמ"ר ממזרח לירדן ו-27.000 ממערב לירדן. שטח שעל פי ההצהרה שנחתמה יודיע לבית לאומי.

    6. תגובה נוספת
      כאשר הסכם המנדט היה סייג בה היה ניתן לקחת את החלק המזרחי לטובת הקמת ישות אחרת

  7. מאמר ממצה על התנהלות חלמאית של ישראל.
    למה לתת להם מים? כעת בא המתאגרף ומוסיף עוד.איזה מסילות.

  8. לפעמים אתה עומד בפה פעור.כמה טעויות עושים כאן.
    מתרפסים לפני ירדן
    פחד בדרום תל אביב.לא שמים על התושבים והאתראים ממש מתנהלים בדרך של התפוז המכני…אונסים מכים בוזזים.לא יוצאים מהבית נשים. ואין קול מארגוני הנשים.מנוולים ומנוולות.
    האנס אריתראה אז הכול בסדר.מצד השמאלנים שהאריתראים שכולם יתרבו פה.עוד מנדטים לשמאל המצטרף.

    מתרפסים לפני ערבים.טיבי שמיבי .
    תמר זינדברג הנבלה מבטלת חוזים שחתם נתניהו עם האמרןיות
    מדינה שהולכת פייפן

  9. מה זה החרטא הזה – יש לכם אופציה יותר טובה?

    הם קלטו 4 מיליון פלסטינים (חצי מיליון מתוכם אחרי הסכם אוסלו – שעזבו את יו"ש באינתיפאדה השנייה).
    הם קלטו 2 מיליון פליטים סורים ועושים עמם חסד.
    הם קלטו 2 מיליון פליטים עיראקים – והצילו את הנוצרים והיזידים של עיראק מדאע"ש.

    לא עושים להם טובה שנותנים להם מים מהירמוך (הרי הירמוך מגיע מהשטח שלהם ושל סוריה ואם הם היו רוצים הם היו חוסמים אותו לגמרי).

    כן הם קונים סחורות מנמל חיפה וקונים מאיתנו גז. ומספקים לימודים בזול לערבים שלנו, ובזכותם עד ההסכם עם האמרויות טסנו בזול לסין ולהודו וליפן – והם עובדים אצלנו בזול, והם סיפקו נופש בזול ומפעלים שפתחנו אצלם מרויחים יפה בזכות כח העבודה הזול שלהם.

    הם משתלטים על קיצונים איסלמים ומונעים פיגועים.

    אתה יכול להזריק רעל באמצע מחנה פליטים פלסטיני בירדן לבכיר חמאס – ואחרי שבוע תחזור הביתה.
    אתה יכול לירות בקבלן עצבני בשגרירות ולחזור הביתה אחרי שבוע.
    אתה יכול לירות בשופט במעבר הגבול כי הוא לא הקשיב להוראות והתעצבן ולא תפרוץ מלחמה.

    נו מה עוד אתה רוצה מהם?

  10. אכן ישראל והיהודים שכחו מזמן מהי ריבונות.
    יקח הרבה שנים להתרגל לרעיון או לוותר על הכל.
    המזל הגדול שהערבים חא יהנט מהפירות.
    הארצות שלהם יקרסו תחתם.וכל ההישג יעלם.
    מצרים לא נהנית כל כך מסיני.בית המלוכה בירדן
    עוד יקרוס.סוריה מתפוררת.לבנון קורסת עזה בעוני.
    כל אוייבנו סובלים ויסבלו.

  11. בואו נרגיע –

    במקום שישלטו שם כנופיות ג'יהאד שולט שם מלך – שמונע טרור, שולח לנו עובדים זולים, רוכש שרותים מנמל חיפה וקונה מאיתנו גז, מאפשר לנו לטוס לסין והודו ותאילנד בזול.
    קולט מיליונים של פלסטינים. (כולל בשנים האחרונות).
    קולט פליטים סורים – כולל את אלה שהגיעו לגבול איתנו בגולן.
    קולט פליטים נוצרים ויזידים מעיראק.

    המים של הירמוך מגיעים מסוריה וירדן – אם לא יהיה איתם שלום הם לא יעבירו לנו כלום. אלא אם כן נפגיז את תחנות השאיבה ונקריס את הממלכה ונקבל כנופיות ג'יהאד במקום.

  12. צריך להגביל את ירדנים בכל מה שקשור למעבר דרך ישראל, והגבלה בכמות המים כל עוד הם מגבילים אותנו . חוץ מלשמור על המלך וביטחון , שאר הדברים לא מחויבים להם!!!!

  13. לאסף שלא מפגין ידע היסטורי
    ראשית המאמר גדול!!!!!!!!
    ולך אסף תקרא את הצהרת בלפור שגם ירדן ניתנה לעם ישראל כדי לבנות בית לאומי לעם ישראל.
    אבל הבריטים שארץ ישראל ניתנה להם כפיקדון (מנדט)
    קרעו את החלק המזרחי והביאו בדאווי כשהם מחליטים אותו על החלק המזרחי.

    1. שטות אחת גדולה הבריטים התחייבו למונח בית לאומי מונח מעורפל ולא מחייב, הם לא התחייבו להעניק את כל שטח המנדט בגבולות 1921 או לתמוך בהקמת מדינה יהודיתס
      .

    2. הפרשנות שלך היא פרשנות מקושקשת. כי הצהרת בלפור אחר כך יושמה וקובעה בהסכמי סן רמו ושם ברור מאד איפה השטח של המדינה היהודית. עוד תיקון כדי שלא תהיה יהודון מתרפס. לא נתנו לנו כלום. הכירו בזכותנו ההיסטורית המוצדקת ותיקנו עוול של שנים. לאחר מכן הבריטים בגדו במנדט וניצלו את הכוח להתעלל בבני החסות שלהם (אנחנו) ולתת אתנן פוליטי לחמורי ישמעאל על חשבוננו. זה דומה לאדם שלוקח ילד אומנה משעבד אותו ובסוף גונב לו חצי מהכסף.

  14. אמת צרופה
    ישראל נתנה כל כך הרסה בשביל כלום בקושי פיסת נייר

  15. וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם

    וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם

    וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ.

    וְהָיָה כַּאֲשֶׁר דִּמִּיתִי לַעֲשׂוֹת לָהֶם אֶעֱשֶׂה לָכֶם.