השר לחוסר ביטחון פנים

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מתנהל בדרך המובילה לחוסר ביטחון בו ובגופים עליהם הוא אמון, שממילא לא זכו לכבוד ולאהדה עוד מלכתחילה

השר בר-לב (צילום: דוברות המשטרה)

במלחמת יום הכיפורים בנתה ישראל קו מעוזים לאורך תעלת סואץ והוא הגן על חיילי צה״ל שהשקיפו על הגבול עם מצרים.
קראו לו קו בר-לב על שם הרמטכ״ל דאז, חיים בר-לב.

שנים אחר כך מכהן בנו, עמר בר-לב, בתפקיד השר לביטחון פנים ונדמה שמדינת ישראל צריכה להקים קו ביצורים מפניו. האיש שהיה מפקד סיירת מטכ״ל יושב היום במפלגת העבודה עם אבתיסאם מרעאנה, בקואליציה עם רע״מ ונשען על הרשימה המשותפת.

אני צופה בו בימים האחרונים בראיונות שהוא מעניק, הוא נראה כועס, עייף, מבולבל ולא משרה תחושת בטחון כשם שמצופה מהשר לביטחון פנים. בכל ראיון כמעט הוא אומר אמירה מדאיגה שמעלה ספק לגבי ההבנה שלו גם לגבי התפקיד אותו הוא נושא וגם לגבי המצב הפנים בטחוני במדינת ישראל.

בר-לב התמנה לשר לביטחון פנים אחרי תקופה קשה מאוד של פרעות של ערביי ישראל בערים המעורבות בשלהי הממשלה הקודמת. אני מחזירה אתכם בערך חודש לאחור, באמצע יולי, הוא מציג בכנס שנערך בנצרת את התכנית שלו למיגור הפשיעה בחברה הערבית. הוא אף מגדיל לעשות ומסביר מניין נובעת הפשיעה.

ובכן, לשיטתו, אנחנו אשמים. כלומר, מדינת ישראל.

הפשיעה בחברה הערבית, לשיטתו, נובעת מהאפליה ממנה סובל המגזר הערבי עוד מימי קום המדינה. ״קיים אי שוויון מובנה בין המגזר היהודי לערבי״, הוא אומר, ״40 אחוז מהצעירים הערבים מובטלים – זה יוצר מרמור, כעס ועליה בפשיעה״. ישבו שם מאות אנשי עסקים ובכירים במגזר הערבי ששום אפליה לא מנעה מהם מלטפס אל העמדות אליהן הגיעו.

בראיון שהעניק באותם ימים בגלי צה״ל, הטיח בו רזי ברקאי ״אתם צריכים להיכנס בכל הכוח לערים הערביות לאסוף את הנשק״. עד עכשיו אני מאמצת את כל יכולת החשיבה שלי כדי להבין את המשפט שענה לו השר בר-לב: ״חלק מהמשפחות הערביות שמחזיקות נשק הן נורמטיביות, הן צריכות להגן על עצמן. צריך לפעול לא רק בכח אלא גם במח״. לא הצלחתי להבין איך משפחות שמחזיקות נשק הן נורמטיביות.

ולמה הן צריכות להגן על עצמן? הוא לא שמע על המשטרה? לו היה מופעל כח – הנשק היה נאסף, לו היה מופעל מוח – המשפט הזה לא היה נאמר.
לגבי האזרחים היהודים, אגב, הוא אמר שצריך להקשות על מקבלי רשיון להחזקת נשק. אז לערבים ״הנורמטיביים״ נשאיר את הנשק ונקשה על היהודים להתגונן.

ואז הגיעה פרשת חאלדה ג׳ראר, אסירה בטחונית שישבה בעבר במאסר על חברות בארגון טרור ועל הסתה ועצורה בעקבות קשריה עם החזית העממית מאז הרצח של הנערה רנה שנרב הי״ד. ג׳ראר לא הורשתה לצאת להלוויה של בתה, גדעון לוי תקף את השר בר לב ואז התברר שהשר לבטחון פנים של מדינת העם היהודי פעל גם פעל לאשר את יציאתה של המחבלת.

בר-לב פנה לנציבת שירות בתי הסוהר וליועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים. הם, למזלנו, היו אחראים יותר ממנו וסירבו. הוא, שלא מצא זמן לפגוש את ההורים של אהוביה סנדק הי״ד והפנה אותם אל מפקד מחוז ש״י כדי לשמוע פרטים על מות בנם, דווקא מצא זמן לקיים שיחה לבבית, כדברי אנשי לשכתו, עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בחג הקורבן. הם שמחו להודיע שזו היתה הפעם הראשונה בה שר לביטחון פנים ישראלי מדבר עם ראש הרשות הפלסטינית, איזה תקדים משמח.

השר בר-לב זקוק בדחיפות ליחסי ציבור חיוביים ומי אם לא כוכבת הרשת גל גברעם סיפקה לו הזדמנות להינשא על גלי הרייטינג שלה. גברעם התלוננה על יחס מבזה שקיבלה בתחנת המשטרה כאשר באה להתלונן על שי אביטל, השר בר לב מיהר להתנצל: ״האירוע שהתרחש הלילה בו נדחתה הגשת תלונתה של גל גברעם הוא רע ולא היה צריך לקרות״. והוסיף: ״מפכ"ל המשטרה ואני שמנו בראש סדר העדיפויות את השירות שעל המשטרה לתת לאזרח, ובודאי בנושא הגשת תלונה נגד פגיעה מינית״.

כמה ימים אחר כך הוזמן לדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בהשתתפות גל גברעם אך לא הופיע. ״אני לא יכול להתפצל ל-17 מקומות. גם להיות בקבינט הקורונה, גם לעסוק בדברים אחרים בפשיעה הערבית וגם זה״, טען. "זה", להזכירכם, הוא תלונות על פגיעות מיניות שאמר שהציב בראש סדר העדיפויות.

אני תוהה לאיזה דירוג זכה השירות שעל המשטרה לתת לאזרח עד כה.

בימים בהם הממשלה מגלה אוזלת יד בהתמודדות עם מגפת הקורונה, סליחה, מגפת הדלתא, השר בר לב מצא את האשמים האמיתיים: אזרחי ישראל.
״הבעיה של ישראלים – משמעת״, הוא אומר. על קבינט הקורונה אמר: ״בסופו של דבר צריך לקבל החלטות ורצוי שהן תהיינה נכונות״. רצוי.

אנשיו של בר לב הם האמונים על האכיפה של התו הירוק, כאשר משה נוסבאום ועמליה דואק הציגו בפני השר נתונים המצביעים על אכיפה דלה יחסית,
הוא ענה:מ״אנחנו בהחלט אוכפים את התו הירוק. המטרה היא לקחת אחריות, שמדינת ישראל תיקח אחריות ושהאזרחים יקחו אחריות ואם לא יקחו אחריות ניכנס לסגר בעוד מספר שבועות״.

ובכן, נדמה לי שהמשרד לביטחון פנים הוא חלק ממדינת ישראל. גם עמליה דואק, כמוני, שמה לב שהשר מתנער מאחריות ואמרה: ״אדוני, בשורה התחתונה אתה מפיל את האחריות רק על האזרחים ולא רואה את האחריות שלכם כממשלה לאכוף, להתנהל בצורה נורמלית בנתב"ג״. או אז איבד השר את קור הרוח האופייני לו שלעיתים נראה יותר כמו עייפות שהצטברה, וכעס: ״אני לא, אל תהיי דמגוגית״.

ובכן, עמליה דואק היא אולי דמגוגית אבל במקרה הזה היא צודקת לגמרי. השבוע אמר השר ״צריך להגיד את האמת לציבור״ ובאותה נשימה הטיל את האחריות עליו.
בניגוד לאמירות של ראש הממשלה בנט בעבר ״סגר הוא כישלון״, אומר השר בר לב לגבי האפשרות שסגר אכן יוטל ״יש דברים שלא תלויים בנו״.

בר-לב מתנגד להחרגת בתי הכנסת מהתו הירוק, מצביע על הסכנה בטיסות החסידים לאומן שבאוקראינה אבל לגבי האכיפה במגזר הערבי הוא טוען ״קשה יותר לאכוף במגזר הערבי. ברגע שצריך לאכוף בישוב ערבי – זה סיפור של חצי יום למצוא את המקום ולא תמיד האוכלוסיה משתפת פעולה״.
אם למשטרת ישראל לוקח חצי יום למצוא ישוב ערבי ואם היא לא מצליחה לגבור על אי שיתוף הפעולה של אותו ציבור, עלול להיווצר מצב בו משפחות נורמטיביות יהודיות תצטיידנה בנשק כי אין כאן מי שידאג להן.

אגב, לדובר השר מאוד חשוב שיאייתו את שמו של השר נכון, אז הקפדתי. עמר בר-לב.

לקריאת כל המאמרים של אורנה ישר – לחצו כאן.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. ממשלת "שינוי" אמיתית:
    החזירה את הקורונה בגדול
    שינתה את היחסים עם רוסיה ואירן
    מחזירה את החיזבאללה לצפון
    הופכת אותנו מחדש לרפובליקת בננות של הסנילי
    הורסת את יחסי החוץ ומחזירה את בריסל והפלסטינים לקדמת הבמה
    ובפרק הבא נגלה שגם הכלכלה תחזור 20 שנים לאחור.
    כל כך הרבה שינויים.

  2. בשנים האחרונות יש קו אחד המאפיין את הרשימות שאתר זה מפרסם. מסתבר שפסו ימי היוזמה הרעיונית והעבודה התחקירית והוחלפו ברשימות קינה ויבבה המונות אחד לאחד מה שכל אחד מאיתנו רואה בכוחות עצמו. כדי לחרוג משגרה זו אני מציע לאתר לפרסם מאמר הקורא ליוזמה רעיונית: הגופים הפוליטיים-ציבוריים שעדיין מחוייבים להגנה על החיים, שלמות הגוף והרכוש של היהודי במדינה יהודית יכולים להכריז על הקמת "ממשלת (-או קבינט) אורות"-על משקל הshdow cabinet הבריטי- שבו פוליטיקאים, ואנשי ציבור יכריזו על עצמם כשרי ממשלה חליפית בתחום זה ואחר ויציעו דרכים ורעיונות, כל אחד בתחומו, להתגבר על מהלכי חברי ממשלת הזדוןאבדון הנוכחית. נכון שהבעייתיות ברעיון זה היא שלא ניתן יהיה למנוע גם מחברי מפלגת ה'ליכוד', זו שבהנהגת נתניהו דרדרה את המצב בישראל בכל התחומים לזה הנוכחי, לראות עצמם כרשאים להשתתף… אלא שהתועלת היא שבנוסף לכוחות חדשים כבן גביר ושמחה רוטמן, שיוכלו לתרום רעיונות ודרכי התמודדות, מבחינת מורל הציבור זהו רעיון חיובי ובונה יותר מאשר איסוף רישום כל מהלכי חבר זה או אחר בממשלת הזדוןאבדון. תחשבו על זה.

  3. צריך להבין מדוע זה לא בהכרח רעיון לאסוף נשק. למרדכי קידר יש הסבר מדוע הם מחזיקים את הנשק. אצל הרבה מהם זה לצורכי הגנה, הגורמים השלילים ידעו להסתיר את הנשק ותמיד יהיה להם על מי לאיים, הנורמטיבים ימסרו ויחשפו לאיומים מצד הפלילים האלימים. יש להיות מציאותי המשטרה לא תוכל להגן עליהם.

    1. פשע מאורגן קיים גם במגזר היהודי והפלא ופלא-אנחנו שורדים גם בלי להחזיר נשק בבית.

  4. כנראה שקובנות שני אירועי האונס המזעזעים בדרום ת"א שהתרחשו בסמיכות מיידית לתלונתה של אותה מפורסמת , זה לא מספיק יחסי ציבור זה לא מספיק זוהר ו"באאז" של עריצי התקשורת כדי שבר – לב , ישים – לב , חבל שגם הכותבת נפלה בזה והתעלמה מהן כשהיא הזכירה בנושא רק את אותה סל-לב

  5. עמר בר-לב (השר לבטחון פנים לפלסטינים) על היישוב אביתר: "מה שלא חוקי צריך לפנות בגלל שהוא לא חוקי"
    קלמן ליבסקינד: "אז אתה חושב ככה גם על הבדואים?"
    בר-לב: "שם זה יותר מורכב"

    הגיע הזמן לעשות סדר בנגב.
    ————————-
    מדינה ריבונית בשלב ראשון: התראה.
    מדינה ריבונית בשלב שני: קנס.
    מדינה ריבונית בשלב שלישי: פינוי בכוח כולל ירי על העבריינים.

    1. שימו לב: כששמאלן אומר ״זה מורכב״ זה בעצם תירוץ.
      איך יודעים? כי הם אף פעם לא מרגישים צורך להוסיף פירוט וניתוח. אולי כי הם יודעים שאין באמת מורכבות.

  6. א. לגבי הפלת האחריות על הפשיעה בחברה הערבית על ישראל-כדי להבין עד כמה זה חסר אחריות חשוב לציין שאחרי עשור של עבודה הליכוד הצליח להביא לכך שהרבים סוף-סוף יסכימו לקחת אחריות ולהודות שצריך להכניס תחנות משטרה לכפריהם. חישבו איזו נסיגה הוא גרם במשפט אחד.
    ג. העם לא משתף פעולה עם המלחמה בקורונה? למה הוא ציפה שאחרי שנה שלפיד ואנשיו טוענים שהאסטרטגיה ללחימה בקורונה נובעת מרצונו של ביבי להתחמק מהדין( מכאן שאינו מוצדק(הייתה לפחות שוברת בידוד אחת שאמרה שזה בעקבות דברים שלפיד אמר), שנוני מוזס מקפיד לפרסם כותרות על הדרדרות המחלה כשאין סגר ועל הדרדרות הכלכלה כשיש כדי לגרום למהלכי הממשלה להיראות רע, שמנדלבליט(בתמיכת כחולבן) מחליט שמפגינים פוליטיים שמפיצים מחלות אינם טרוריסטים כי כנראה שזה לא כל כך מסוכן, שגנץ מוכן להפריע לאספקת החיסונים למען מינוי פוליטי כי כנראה גם בעיניו המחלה לא מסוכנת ושבנט מסביר שסגר אינה אסטרטגיה מוצלחת-
    מה הפלא שהציבור כבר לא מאמין באסטרטגיה הזו ולא משתף פעולה?
    (וזה בלי להזכיר עשרות סיבות לחוסר אמון בממשלה-לרשימה חלקית עיינו כאן: https://mida.org.il/2021/08/06/%d7%94%d7%97%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a9%d7%97%d7%95%d7%a8/
    )

    אם השר בר-לב רוצה להצליח להילחם בקורונה אני מציע לו שינצל את סמכותו להזמין את כל חמשת האנשים הנ"ל לחקירה במשטרה על גרימת מוות ברשלנות(ובמקרה של מנדלבליט וגנץ גם על תמיכה בטרור).

  7. נתק מוחלט בין המדינה לאזרח!
    רשויות המדינה = אויבי העם!
    לצאת לרחובות ולשרוף את המדינה!

  8. תיקון קטן: את קו בר-לב בנו במלחמת ההתשה, ולא במלחמת יום הכיפורים.

  9. 30 מנדטים של הליכוד צריכים לצאת לרחובות ולהפוך את המדינה לגמרי.

  10. 30 מנדטים של הליכוד צריכים לצאת לרחובות ולהפוך את המדינה לגמרי.

  11. זה נכון, בינתיים עמר בר-לב עושה עבודה לקויה במובנים רבים, אבל אני אתחיל לשפוט אותו מהרגע שבו יעבור תקציב המדינה. שכחתם שעברו 3 שנים מאז אושר התקציב בפעם האחרונה ושכבר שנה וחצי אין למשרד הבט"פ (ולשאר המשרדים) תקציב מעודכן. אם כאשר למשטרה יהיה תקציב מעודכן ומתאים הוא עדיין יתנהל כמו עכשיו, תהיה סיבה אמיתית להאשים אותו.
    חוץ מזה, זה לא שהשר לביטחון נתניהו (אמיר אוחנה) היה טוב יותר. בגלל רוח המפקד שלו המדינה צריכה לפצות אזרחים רבים על קנסות לא חוקיים שנתנה. כי הוא היה עסוק בזה במקום בהטלת קנסות על הישיבות שנפתחו בניגוד להנחיות או לטיפול בפשיעה שהייתה משני הצדדים בירושלים ובערים המעורבות. אני מזכיר לכם, האלימות בזמן "שומר החומות" הייתה במשמרת שלו. לא ראיתי אפילו מאמר אחד שבקר את תפקודו של אמיר אוחנה כשר הבט"פ כאן באתר, אז לאורנה ישר ולשאר כותבי אתר מידה אין זכות להתלונן.

    1. אתר ׳מידה׳ מגדיר את עצמו כבמה לעמדות שאינן שכיחות בשיח הרווח בתקשורת(תסתכל בתווית ׳אודות׳).
      ביקורת על הליכוד אף פעם לא היתה נדירה בתקשורת ולכן לא היה צורך לתת לה פה במה.
      לעומת זאת, ביקורת על הממשלה הנוכחית…

    2. לדוד: ברגע שאין תקציב מסודר ומעוגן בחוק תקציב עדכני, יש דברים שלא ניתן לעשות: להקצות תקנים נוספים למקומות שצריך, להעביר הכשרות מיוחדות לגבי אופן הפעולה של המשטרה במגזר הערבי ובדרום תל אביב (אלו רק דוגמאות), לרכוש מצלמות גוף לכל השוטרים ואולי אפילו לחייב אותם להדליק את המצלמות לאורך כל שעות הפעילות כדי להגביר את השקיפות. אם בתקציבים קודמים אין כל השקעה בבעיות האלו או לחילופין השקעה לא מספקת בשל תנאים משתנים, בר-לב לא יכול להתנהל באופן הכי מתאים כל עוד אין לו תקציב מעודכן.
      ובקשר לביקורת – גופי התקשורת הממסדיים והחזקים ביותר לא בקרו את הליכוד, מנהיגו ושריו במידה שצריך היה לבקר עד סוף 2020, הביקורת על התנהלות המשטרה בהפגנות בלפור ועל הבריונות שמעודדת עבירה על החוק מצד אמיר אוחנה תפסו חלק שולי בסדר היום, לפחות של ערוצי הטלוויזיה. החרפת הביקורת מצד התקשורת באופן ממוסד על נתניהו ואנשי מפלגתו קרתה רק כשהחלה מערכת הבחירות של 2021. אפילו אז, לא נתמחה ביקורת מספיקה על התפקוד של המרד תחת אוחנה באסון מירון או מבצע שומר החומות. זה נכון שאנשים מסוימים אותרגו לפני הקמת הממשלה הנוכחית (כמו אביגדור ליברמן) אבל התקשורת הממוסדת מבקרת גם את הממשלה הנוכחית ובאופן בולט. אמנם הביקורת קשורה יותר לטיפול בקורונה ובסוגיות בוערות נוספות כמו מתווה החינוך ופחות בעבודת המשטרה, אבל היא קיימת בהחלט. ביקורת עניינית מצד התקשורת הייתה גם על דברים כמו תקציב המדינה שעבר בממשלה וחלקיו השונים. גם אם אנשי התקשורת מעדיפים את הממשלה הנוכחית על פני השתיים שקדמו לה, זה לא מונע מהם לבקר אותה ביקורת משמעותית, בדיוק כמו שצריך להיות.

  12. הבן אדם נראה הזוי ברמות.
    מבחינתו משפחה ערבית שמחזיקה נשק בלתי חוקי היא נורמטיבית.
    האם יגיד אותו דבר על משפחה יהודית שמחזיקה נשק בלתי חוקי.
    אולי גם רצח על רקע שמירת כבוד משפחה זה נורמטיבי.
    לגמרי לא מובן מה קורה כאן, האם הוא היה כזה גם כששימש כמפקד סיירת מטכל.
    האם זה היה רק מינוי ייצוגי בשביל אבא שלו

  13. צריך להקים ארגון גג ימני
    שיאגד את כל ארגוני הימין
    יחד תחת ניהול אחד
    ויסייע לגייס כסף מהעם
    ויעבירו לכל אחד מהארגונים
    לפי בחירת התורם
    כך העם יחשף לאותם ארגונים
    ויעצים את הארגונים שיסייעו לעם
    כל הכח של העם יגיע לכלל ביטוי בשטח
    זה הרבה יותר יעיל מלבכות על המצב
    כמובן שיוקמו עוד ועוד ארגוני ימין
    חדשים לבקרים

  14. על מנת להדגים, כמה אמירתו של בר לב מטומטמת וחסרת אחריות במישור המעשי:

    נניח שאדם X מהציבור הערבי (כדי להצמד במדויק לדברי השר) נעצר על החזקת נשק שלא כדין. האם בית המשפט חייב לשחרר אותו והיה אסור למשטרה לעצור אותו מלכתחילה, כי החזקת נשק שלא כדין, זוהי פעולה נורמטיבית?

    (לסמולני שלא למד משפטים שנה א' – נורמטיבי, משמע חוקי. מקורו של כל חוק, כפי הנלמד בשנה א' במשפטים, הנו בנורמה חברתית. מכאן, התנהגות נורמטיבית, הינה בהכרח חוקית).

    ודוגמא בכיוון השני, האם יכול נאשם בהחזקת נשק שלא כדין, לטעון שמעשיו נורמיטיביים, משמע אין כל בעיה חוקית בהם, תוך הסתמכות על דברי השר? בית משפט נורמלי, לא זה של גדעון לוי אשר תמיד מוצא סיבות מדוע יש להקל עם רוצחים ומדוע יש לרצוח ישראלים עבור פרסים מאוסלו, יזרוק טענה כזו מכל המדרגות.

    מסקנה: עמר בר-לב (גם אני מקפיד על החשוב לשר, איות שמו) מסוכן לאזרחים שומרי חוק וטוב לרוצחים פוטנציאליים. אני יודע, אני יודע, אדם נורמטיבי מחזיק נשק ע"מ לקרב את השלום ודו קיום בין העמין, באמצעות רצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו. בדיוק כמו שמפלגתו של השר והתנועה אותה ייסד (עכשיו סאלאם, פרסי לערפאת מחר), תמיד עשו.

  15. אני קוראת תמיד על אפליה כלפי המגזר הערבי
    ואני לא מבינה על איזו אפליה מדובר.הם עובדים והשתלבו בכל התחומים .השיגו דברים שאני כישראלית שעובדת לא מצליחה להשיג .אם כבר אנחנו מופלים לרעה
    ילדייי שירתו בצבא ולא יכולים לאפשר לעצמם להתמודד עם מימון אוניברסיטאות לעומת הערבים שמקבלים סיוע בכל תחום .וכן יש אפליה מתקנת לגבי ציונים בפסיכומטרי כאשר ילדייי צריכים להילחם על כל נקודה .
    ואתם עוד מצדיקים את ההתנהגות הפרועה שלהם למרות כל מה שהם מקבלים .
    תמשיכו לפנק אותם עוד על גב אלה שבאמת נותנים למדינה ונראה לאן עוד נגיע .