הכיתה המעופפת של לפיד ובנט

"באנו לעבוד"? מגפת הקורונה מתפשטת וממשלת ישראל נופשת

אוסף של נזקים בין הטיולים, יאיר לפיד (צילום: שלומי אמסלם)

ביום חמישי לפני כשבוע וחצי, משרד הבריאות דיווח על 6,139 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה. ממוצע המאומתים היומי לאותו שבוע עמד על 5,420, עליה של יותר מאלפיים איש מן השבוע שלפניו ועוד מדרגה בדרך לשיאים חדשים בהמשך. באותו יום נרשמו 452 חולים במצב קשה ו-18 נפטרים. זהו אותו יום בו ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע על יציאה לחופשה משפחתית בצפון הארץ. ישיבת הממשלה שתוכננה לאותו ערב בוטלה.

עוד קודם לכן דווח על ביקור חשאי בירדן של ראש הממשלה, שימריא בקרוב פעם נוספת לוושינגטון. אבל בנט אינו היחיד שהחליט לקחת פסק זמן מהמאבק בקורונה דווקא בשיא ההתפרצות המחודשת של המגפה בישראל. שר החוץ יאיר לפיד לא בזבז זמן וכבר בראשית כהונתו קפץ לכמה שעות לרומא, לצילום משותף עם מזכיר המדינה האמריקני. לאחר מכן ערך ביקור מביך באיחוד האמירויות שכלל כמובן הרבה צילומים ואת התקרית הדיפלומטית המחייבת.

אבל השיא הגיע במסע הראווה שהוביל לפיד למרוקו בראש משלחת של יותר ממאה עוזרים ועסקנים, שבמשך יומיים טיילו והצטלמו במדינה מוכת הקורונה. גם שר הרווחה מאיר כהן וחבר הכנסת רם בן ברק הצטרפו משום מה לטיול המפנק של ראש מפלגתם. על פי דיווחים שונים מהשטח, הפמליה של לפיד הצליחה בזמן קצר לשבור כל נוהל דיפלומטי ובריאותי, ועוד הספיקה לקנח בהופעה פרטית של הזמר שמעון בוסקילה ולהקתו שהוטסו לשם כך במיוחד בישראל.

כל העבודה הקשה הזו הטילה כנראה עומס רב על כתפי השר, עד שימים ספורים לאחר שובו לארץ ממסע התענוגות במרוקו יצא לפיד לחופשה פרטית נוספת בצפון. לדיוני קבינט הקורונה, אגב, ראש הממשלה החליפי לא טרח להגיע מלבד כמה דקות בזום, בדיוק כמו שר האוצר הנעדר אביגדור ליברמן. בינתיים שרת הפנים מבקשת שנכיל את המתים, שרת החינוך מתכחשת למדע ושר הבריאות בכלל לא מכיר את נתוני התחלואה.

כל ההפקרות הזו מתרחשת כאשר נודע כי שר הביטחון בני גנץ קפץ גם הוא לפגישה קצרה בחו"ל ושרת התחבורה מרב מיכאלי המריאה זה עתה לחופשה פרטית בארה"ב, כמובן בניגוד להנחיות משרד הבריאות ובניגוד מוחלט לקריאת בנט רק לפני שבועות ספורים לאזרחי ישראל שלא לטוס לחו"ל בכלל בשל הדאגה מהתפשטות הקורונה. השרה מיכאלי, בדומה לחברה למפלגה השר נחמן שי שבילה גם הוא לאחרונה בארה"ב, לא נראית מודאגת במיוחד, גם לא מנתב"ג הפרוץ שנמצא תחת אחריותה הישירה. למעשה, מאז אותה המלצה של ראש הממשלה שלא לעזוב את הארץ, השרים שלו לא מפסיקים לטייל בעולם.

החגיגה הזו על חשבוננו הייתה מרתיחה דיה בזמנים רגילים, בהם ממשלת ישראל עומדת כל העת בפני אתגרים רבים מבית ומחוץ. אנחנו מצפים, ובצדק, מהשרים ומהעומד בראשם שיקדישו את מרב מרצם וזמנם לעבודה עבורנו – האנשים שבחרו בהם, משלמים את משכורתם, ומממנים את כל המערך המסייע להם. כל אחד מאיתנו היה נרדם טוב יותר בלילה בידיעה שנבחרי הציבור אכן מבצעים את העבודה לשמה הם נבחרו. זאת ההסכמה הבסיסית והבלתי-כתובה שבבסיס כל מערכת דמוקרטית – אנחנו מצביעים לכם, אתם עובדים בשבילנו.

הדבר נכון ונחוץ עוד יותר בשעת חירום לאומית ועולמית הדורשת התגייסות כללית ומאמץ מוגבר של כל גורמי הממשלה במטרה לתאם ולהיאבק בהצלחה באיום הקורונה המתגבר. אלא שדווקא בשעת הדחק הזו, בעוד מספרי המאומתים והחולים מטפסים בהתמדה, נראה כי לממשלה ולעומד בראשה יש דברים דחופים יותר על סדר היום. המגפה מתפשטת וממשלת ישראל נופשת.

אלה הם אותם שרים ממש שלא מזמן ממש הבטיחו לנו ממשית – "באנו לעבוד". זמן קצר לאחר מכן הם הקימו את הממשלה המנופחת והבזבזנית ביותר בתולדות ישראל, שוב בניגוד להבטחות הבחירות שלהם, וחילקו בשמחה ג'ובים לכל שר לענייני כלום וסגן שר לענייני מאום. השרים שבכל זאת מדי פעם עובדים עושים כל אחד כרצונו, מדליפים ומתדרכים אחד נגד השניה, ומוסיפים לבלבול בנוגע לחיסונים ולמגבלות הבריאות. בנט עצמו עובד קשה מאוד דווקא כדי לשכנע אותנו שמדובר למעשה במגפת "דלתא", נראה אובד עצות במסיבות העיתונאים שהוא עורך ומנסה לשלוף גימיקים כושלים; שנת הלימודים נפתחת עוד רגע ואף אחד באמת לא יודע כיצד תראה.

יחד עם מספרי הקורונה המדאיגים, גם הסקרים מראים שהציבור הולך ומאבד במהירות את האמון בממשלת בנט-לפיד, שלא היה גבוה מלכתחילה. מעבר למאמץ היח"צ המרוכז שמוביל הצמד-חמד, בכל פעולותיהם (או חוסר פעולותיהם) עד כה השניים הוכיחו דבר אחד: ממשלת ישראל פשוט מנותקת מכל מה שמתרחש באמת בישראל. בזמן שפה הכל בוער ומחדל רודף מחדל, היא מרחפת לה אי-שם ביקום מקביל של צילומים לעיתונות, ראיונות באולפנים וטיסות מפנקות לחו"ל. ככה בטח לא מנצחים מגפה.

אמיר לוי הוא עורך מידה לשעבר והדובר של ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן בהווה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *