חיל האוויר מוציא את צה"ל מאיזון

האיומים על מדינת ישראל עולים ומשתנים בכל רגע נתון, אבל צה"ל מושקע כמעט כל כולו בשדרוג ותיחזוק חיל האוויר ומטוסיו. מה ומי עומד מאחורי האג'נדה?

מטוס מדגם 'ברק' (צילום: אינסטגרם, חיל האוויר)

השדלנות (lobbying) של חיל האוויר משתלטת על תקציבי צה״ל ועל סיוע החוץ של ארה"ב זה שנים רבות. היא נעשית במחשבה תחילה וניכרת בתפקידים בכירים שנושאים קציני חיל האוויר בצבא הקבע בתחום חלוקת התקציבים (אגף התכנון באג״ת), בתפקידי ראשי אג״ת ואלופים במילואים יוצאי חיל האוויר, ומהם כיהנו בתפקידי קצינים בדרגת אלוף במטה הכללי של צה״ל.

במכתב שקיבלתי מקצין בכיר בצבא הקבע, שעסק במשך שנים רבות בתחום התקציב של צה״ל (מקור פנימי, השם שמור במערכת), הוא מפרט את השיטה:

״צהריים טובים,
צפיתי בחלק מהריאיון שלך במרכז המרצים, בעיקר בנושא של חיל האוויר. אם תשים לב, מלבד השדלנות כלפי חוץ שאנשי חיל האוויר עושים כדי לקבל עוד תקציבים ורכש עבור מטוסים, הם השכילו לשבץ את אנשיהם בתפקידי מפתח, ואלה משפיעים על חלוקת עוגת התקציב של צה"ל. שים לב, ראש אגף התכנון משנת 2006 ועד היום הזה הוא תמיד איש חיל האוויר (למעט בשנים 2020-2017 שהיה אבולעפיה). אנשי חיל האוויר דאגו כמעט תמיד בעשור האחרון לכבוש את תפקיד רע"ן התכנון באג"ת, המוציא והמביא בענייני חלוקת התקציב. והפלא ופלא, כמעט כל ראש ענף תכנון של אג״ת התקדם אח״כ לתפקיד בדרגת אל״ם בחיל האוויר."

מכתב זה מעיד כאלף עדים, ואליו מצטרפות עדויות רבות נוספות כיצד חיל האוויר מנסה לשמור על האתוס שלו כזרוע אסטרטגית של צה״ל וכצבא המדינה, וכיצד הוא עושה זאת. חיל האוויר מנסה בכל דרך אפשרית לרכוש עוד ועוד מטוסים חדשים, ומתנגד לרכש כל אמצעי לחימה חדש המתחרה ברכש המטוסים. המשך מואץ של רכש המטוסים החדשים נעשה אף שמטוסי חיל האוויר איבדו בשנים האחרונות את יתרונם שהיה להם מול מטוסי אויב, והם היום במצב של חוסר יכולת משווע לעמוד בפני האיום האסטרטגי של הטילים והרקטות שישוגרו באלפיהם מדי יום ביומו על העורף הישראלי. הא ראיה, ראו את כישלונות חיל האוויר בסבבים הרבים בעזה בכלל ובמבצע ״שומר החומות״ בפרט.

כל בר דעת יתקשה למצוא את הדרך בה מטוסי חיל האוויר לבדם יוכלו לצאת למלחמה רב־זירתית ולנצח בה כשישוגרו בכל יום ויום לעבר ישראל כ־3,000 טילים ורקטות (מהם מדויקים) ממרחבים עצומים וממרחקים של מאות ק״מ מכמה גזרות בו־זמנית: מלבנון, מעזה, מהמיליציות השיעיות בתימן, מעיראק ומסוריה.

מטוסי חיל האוויר הפכו באחת לנטל תקציבי עצום על תקציב מדינת ישראל בקנייה ובאחזקה של המטוסים שעולים הון עתק, והם נטל שגדל משנה לשנה גידול מעריכי, מבלי יכולת להגן על שמי המדינה מהאיומים הרלוונטיים כעת – טילים. אין כוונתי לומר שאין צורך בחיל אוויר חזק, חלילה. עם זאת, הקונספציה לפיה חיל האוויר הוא חזות הכול – תהיה בכייה לדורות.

חיל האוויר השתלט על הסיוע האמריקאי

בארבע השנים הבאות סכום עתֵק של 9 מיליארד דולר הוקצה לצה״ל וממנו מעל 90 אחוז לחיל האוויר, בעיקר לרכש מטוסים חדשים; וכמעט שלא הוקצה כלום לזרוע היבשה. שדלנות ח״א התנגדה ל"כיפת ברזל" ולחיל הטילים, שעליו החליט שר הביטחון ליברמן, והצליחה לשכנע את הנוגעים בדבר לגנוז את התוכנית עם עזיבתו של ליברמן את תפקיד שר הביטחון.

מזה שנים ארוכות ורבות מידי לא רצו שדלני חיל האוויר לשמוע על הגנה באמצעות קרני לייזר, הכול בשביל לשמור כל שקל לטובת רכש מטוסים וציוד נלווה. שדלנות חיל האוויר מובילה את צה״ל אל מלחמות העבר, ולא אל מלחמות העתיד כפי שכל הצבאות המודרניים מתכוננים בשילוב מטוסים, טילי קרקע־קרקע וכוחות יבשה.

זו הסיבה העיקרית שצה״ל לא בנה יכולת לחימה רב־זרועית אף על פי שאין לחיל האוויר שום יכולת לנצח במלחמה ואף לא להגן על שמי המדינה מפני טילים ומפני רקטות. לשדלני חיל האויר יהיה חלק נכבד באסון שייגרם למדינת ישראל במלחמה הבאה, ושותפיהם יהיו קצינים בכירים בצה״ל שבמקום לעמוד בפרץ עמדו מנגד חדלי אונים מול שדלנותה של חיל האוויר.

ניוון יבשתי

כתוצאה מכך צבא היבשה מתנוון, לא קם חיל הטילים, שהוא כה חיוני במלחמה הבאה, ולא קידמו שנים את מַשדרי הלייזר ליירוט מטחי רקטות וטילים. מחמת חוסר תקציב התעלמו מהכנת העורף למלחמה אף שהוא יהיה הזירה העיקרית במלחמה הבאה, ולא פיתחו את השיתופיות הרב־זרועית שרק בה יהיה אפשר לעמוד באתגרי המלחמה הרב־זירתית הבאה. בלתי נתפס להשוות בין חוכמת אנשי הטכנולוגיה העילית (הייטק) הבקיאים במקצועם והמגיעים להישגים מלאי השתאות, לבין הפיקוד הבכיר של צה״ל שמביא לידי הידרדרות נמשכת של ביטחון המדינה, דווקא בתחום שבלעדיו אין קיום למדינת ישראל.

רק לאחרונה אנו עדים לעזיבת חיילי ארה"ב את בעלי בריתם מאפגניסטן. לפני 45 שנה קרה אותו דבר כאשר נטשו את בעלי בריתם בדרום ויאטנאם. איש אינו יכול להיות ערב למדינת ישראל שלא ינטשו האמריקאים בהיות קיומנו במצב של סכנה בעת מלחמה רב־זירתית, כפי שאנו עדים למדיניות ארה"ב בשנים האחרונות. מעצֶמֶת העל האמריקנית נמצאת בתהליך של נטישת המזרח התיכון והתכנסות בתוך עצמה. כך קרה בסוריה ובעיראק, וכשתיטוש סופית את עיראק, ישתלטו עליה האיראנים. מכאן קצר מאוד המרחק להשתלטות איראן על ירדן שרוב אוכלוסייתה הפלסטינית מתנגדת למשטר המלוכני, וישראל תמצא עצמה מוקפת מכל צדדיה במשטרים אפלים ובאנשי טרור. פתגמו של הלל הזקן יפה גם לימינו: "אם אין אני לי, מי לי". דהיינו מוטלת על כל אדם אחריות אישית לתפקודיו, והוא לעולם אינו יוצא ידי חובתו.

כל יועץ פיננסי ימליץ על פיזור ההשקעות, כך חייבת לנהוג גם מדינת ישראל. ההימור על ההשקעה הכמעט בלעדית בחיל האוויר משול להשקעה בחברת ענק, עם הישגי עבר מפוארים, אך כזו שאין לה יכולת לתת מענה לשוק מתפתח וצומח של מתחרים. על מדינת ישראל לפתוח פריזמה, לנתח את האיומים המתפתחים ולבחון האם הקונספציה האווירית יכולה לתת מענה ולהוביל להכרעתם. נוכל אפוא לסמוך רק על עצמנו, אבל לצערי הדרג הביטחוני והמדיני מוביל אותנו לשום מקום, ואזרחי ישראל הולכים אחריו בעיניים עצומות אל אסונם.

אלוף (במיל׳) יצחק בריק שימש בתור נציב קבילות החיילים, מפקד גיס, מפקד המכללות הצבאיות ומפקד אוגדה סדירה 36.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

44 תגובות למאמר

  1. מה בריק רוצה? תבקש שיקצצו מה 53 מיליארד שנתנו לעאבס ויעבירו תקציב לחיל היבשה.

    1. "מה האיש המקצועי והרהוט הזה רוצה? הרי יש כולירות אחרים גם כן, ולכן לא צריך לטפל באף כולירה?"
      הבנתי אותך נכון…?

  2. זה מה שקורה שרוב רובו של צהל עובר בקרן וקסנר הם יודעים בדיוק מה נקודות התורפה של ישראל והצבא.

  3. ומה דעתו של האזרח על זה שיבחנו לעומק אם כמות הכסף הנשפכת בחיל האויר אכן נחוצה ???

  4. מה בריק מציע
    את זה הוא לא אמר

    חיל האוויר גורם לכך שהמלחמה תמיד תהיה בשטח האויב
    במקום קטן כמו ישראל
    אין אפשרות לרגע אחד של לחימה בתוך שטח ישראל.

    חיל טילים ?
    מה זה אומר ?
    מה יש היום מה חסר ומה צריך להיות ?

    יש בטוח תכנית מוכנה לכל הטילים של החיזבאללה

    עזה וכו' הם לא פאקטור לכלום.

    מלחמת העתיד היא רק מטוסים ומלטים ובכמויות גדולות
    כדי לשלוט על כך הגזרות .

    טנקים וחיילים לא יעילים כי הם צריכים לכבוש שטח
    ולאף אחד אין רצון או יכולת לכבוש שטח
    חיל האוויר הקדים את זמנו בששת הימים ובשאר המלחמות
    הוא ממש לא המלימה של אתמול

    וויטנאם ואפגניסטן הוכיחו שאין שום משמעות לחיילים בשטח .

    בקיצור לא ברור מה האלוף בריק רוצה.

    ואסד ממשיך לשלוט רק בגלל המטוסים שלו.

    1. נודניק אנונימי, פתח אזניים:
      מה בריק מציע – חיפוש קליל בארכיון, אפילו רק באתר הזה, מכסה את זה היטב. ממליץ לקלרוא, גם אם לא תסכים או תבין הכל.
      חיל אוויר לא גורם למלחמה להיות בשטח האויב, הוא אמנם פקטור משמעותי אבל רק אחד מני רבים.
      תכניות מתאר לכל מני תרחישים יש רבות, ומה בכך? ממתי האויב מתחשב בתכניות שלך?
      ולמה אתה מתבטא לגבי מלחמת העתיד אם אתה לא מבין הרבה גם במלחמת ההווה? ואם כבר אתה רוצה לדבר על העתיד, אולי מילה על סייבר? נראה לי מאוד רלוונטי.
      טנקים וחיילים לא יעילים? "לאף אחד אין רצון או יכולת לכבוש שטח?" ויאטנם ואפגניסטן הוכיחו? אז יש משמעות לחיילים בשטח או אין משמעות? לא חיל אוויר וגם לא טנקים בשטח, אז מה אתה מציע, אולי מלחמת כריות? או לבקש בנימוס?
      בקיצור, לא ברור מה אתה רוצה. ואסד ממשיך לשלוט רק בגלל פוטין. וגם בגלל שהוא אינו כבול לשיטתו בדברים קטנים ומציקים כמו חוק ומוסר בסיסי. וגם אלה שהוא נלחם בהם הם חיות אדם מאותו סוג. אם כבר רוצים לדבר עם חוסר סימטריה, אז זו נקודה מעניינת להשוואה – איך אנחנו נלחמים ואיך הם, ומה התוצאות של הפער הזה.

      נסה להיות פחות עצלן בדיונים רציניים.

    2. חיל האוויר לבדו לא יכול לנצח מלחמות.
      אסד לא שורד בגלל המטוסים שלו ובכיפור חיל האוויר לא תפקד כל כך בסיני.
      חיל האוויר כן טרפד יכולות של טילים לטווחים בינוני וארוך מדויקים להפליא שיכולים להיות משוגרים ללא סיכון חיי אדם שלנו ויכולים להגיע בפחות זמן מאשר טיסה לעיראק איראן וכד'. הסיבה לכך היה החשש שיסגרו טייסת.
      ההשקעה בחי"א רבה לאין ערוך מהשקעה בלוחמים בחילות השדה, כאשר התקציב מזערי היו יכולים להקפיץ את רמת הציוד, השרידות והקטלניות של כל חייל חי"ר כולל במילואים וכן של שאר חילות השדה.
      מערכות רבות המפותחות ומיוצרות בארץ מיוצאות בלבד משיקולים של תעדוף חיל האוויר.

    3. ואו הבורות שלך ממש מדהימה אותי…
      חיילים וטנקים לא צריך ?
      מלחמות העתיד הם מטוסים ומלטים ?

    4. "חיל טילים" שביכולתו לייצר את אותה כמות אש מדויקת שמטוסי חיל האוויר יודעים לייצר בלבנון (או כל זירה אחרת) יהיה יקר בצורה בלתי נתפסת. טיל שמסוגל לפגוע בדיוק זהה לפצצת jdam ועם אותו גודל של רש"ק עולה מליוני שקלים (לדוגמא טיל לורה של תע"א שעולה כ3 מ"ש, בעל דיוק גרוע בהרבה מפצצת jdam , כ10 מטר). מטוס קרב בודד יקח לפחות 4 פצצות כאלה בגיחה אחת ללבנון שעלותה מוערכת בפחות מעשירית המחיר של טיל לורה בודד.

    5. אי הבנה בסיסית למה שבריק טען. בריק טען שהצבא חייב להיות מוכן לכיבוש. בעוד 7 שנים האם לא יכול מלחמה כוללת אפילו עם מצרים? הצבא חייב לא יכול לחשוב על …………..

    6. בקיצור

      גם אתה לא אמרת כלום
      הבאתי את התזה של חיל האוויר
      מה התזה שלו ?

      שיסביר מה זה חיל טילים ?
      איך שולחים 200- 100 אלף חיילים קרביים סך הכל להתמודד עם עשרות גזרות במקביל ..?
      במהירות וביעילות עם כח אש מדוייק ?
      להזכירך
      הוא דיבר על מלחמה כוללת הכוללת טילים בכמה ומכמה גזרות
      ולא הביא תכנית ברורה איך עוצרים את זה עם חיל יבשה ביום הראשון
      ביום השני ישראל כבר תהיה מחוקה
      עד שיגיעו החיילים והטנקים לכל מקום.

      הוא רוצה שיהיו לנו מליון רקטות וטילים כמו של החיזבאללה שמכווונים לכל נקודה אפשרית
      סבבה אז שיגיד את זה
      ונדון על זה דיון לא עצלני..

      ומה כל זה קשור לחיל יבשה ?

  5. האלוף בריק צודק.
    הקונספציה הבטחונית הישראלית מטומטמת.
    חיל האויר מעולם לא ניצח לבד במלחמה, לעולם לא ינצח לבד מלחמה.
    רק השילוב בין חיל אוויר שיודע לתת סיוע קרוב יעיל לגייסות היבשה שפועלות בשטח האויב יכול להניב ניצחון.

  6. בריק צודק לחלוטין. במלחמת ששת הימים, בה חיל האוויר עשה מבצע מרהיב בהצלחתו, (שלא יהייה כמותו שוב), וכל זאת לא הביא בזה ניצחון. רק השילוב של הכוחות הקרקעיים הביא לסגירת המלחמה ולהגדרתה כנצחון.)
    במבצע האחרון ברצועה עזה הושלכו טונות של פצצות, במאות טיסות בפרויקט "מטרו" להשמדת המחבלים, הביא אפס תוצאות, לא השמדת מחבלים משמעותית, ולא הפסקת ירי הרקטות.
    אותה תוצאה , או טובה ממנה ובמחיר הרבה פחות יקר, ניתן היה לעשות עם טילים

  7. אין ספק שבריק צודק. לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שישראל יכולה לנצח במלחמות רק בשילוב של שני מרכיבים – יכולת הגנה מפני טילים שהיא לא פחות ממושלמת כדי לפגוע אובדנים חמורים בעורף. את זה ניתן להשיג רק עם תותחי לייזר מתקדמים, בטח לא עם קסמים תוצרת ישראל (טמיר). והמרכיב השני – חיל טילים שמסוגל לייצר יכולת אש אדירה נגד האויב ולשלח בו זמנית מאות ואלפי טילים כנגד האויב. טיל הוא דבר אפקטיבי פי מאה ממטוס (שעולה המון, לוקח לו זמן להגיע למטרה ואז הוא צריך לשוב לבסיס כדי להתחמש מחדש). טילי שיוט מתקדמים (תמוז ואחרים) יעשו את העבודה מרוב מטוסי חיל האוויר (למעט אולי החמקנים שאיתם ניתן לבצע תקיפות איכות בעורף האויב בשל תכונת החמקנות שלהם). בקיצור, הצבא הישראלי חושב כסף ולא ניצחון. וזה כבר דור שהוא מתנוון. קריירה צבאית הפכה להיות כמו כל קריירה אחרת – הכסף חשוב יותר מהכל. ככה מוכרים את ביטחון ישראל.

  8. אין ספק שבריק צודק. לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שישראל יכולה לנצח במלחמות רק בשילוב של שני מרכיבים – יכולת הגנה מפני טילים שהיא לא פחות ממושלמת כדי לפגוע אובדנים חמורים בעורף. את זה ניתן להשיג רק עם תותחי לייזר מתקדמים, בטח לא עם קסמים תוצרת ישראל (טמיר). והמרכיב השני – חיל טילים שמסוגל לייצר יכולת אש אדירה נגד האויב ולשלח בו זמנית מאות ואלפי טילים כנגד האויב. טיל הוא דבר אפקטיבי פי מאה ממטוס (שעולה המון, לוקח לו זמן להגיע למטרה ואז הוא צריך לשוב לבסיס כדי להתחמש מחדש). טילי שיוט מתקדמים (תמוז ואחרים) יעשו את העבודה מרוב מטוסי חיל האוויר (למעט אולי החמקנים שאיתם ניתן לבצע תקיפות איכות בעורף האויב בשל תכונת החמקנות שלהם). בקיצור, הצבא הישראלי חושב כסף ולא ניצחון. וזה כבר דור שהוא מתנוון. קריירה צבאית הפכה להיות כמו כל קריירה אחרת – הכסף חשוב יותר מהכל. ככה מוכרים את ביטחון ישראל.

  9. כתבה מגמתית ומטופשת. יש מעט מפקדים שאין להם הבנה במצבי קרב שבעתיד . אפילו הדרג המדיני , מבין שצריך לחסוך בחיי החיילים ולבצע כול שאפשר ללא צורך לשלוח חיילים לשטח האויב . הפתרון הוא , חיל אוויר חזק וטוב .

    1. בשביל לנצח במלחמה עתידית צריך להצטייד בכרב"מים וכשבמ"ים ולא ביותר מידי כלי טיס מאוישים.

  10. חשוב לזכור שהאויבים הצבאיים המרכזיים של ישראל בדורנו הם החיזבאללה בלבנון, חמאס בעזה ושאר ארגונים ביו״ש. (אירן מעדיפה לעבוד דרך מימון ארגונים שהמושחתים בהאג, וושינגטון ובריסל לא יקשרו אליה).

    לארגונים אלה אין חיל אוויר המאפשר קרבות אוויר-אוויר. וכפי שראינו כבר מספיק בעזה, השימוש במגן אנושי המחייב את ישראל להזהיר לפני הפצצות מאפשר להם להתפנות והופך את יכולת ההפצצה של ח״א לחסר תועלת.

    1. בנוסף, היתה כבר פעם אחת שהרמטכ״ל ניסה להישען בעיקר על יכולתו של חיל האוויר (ולא רק בניטרול ההגנה וסלילת הדרך לחילות השדה)-מלחמת לבנון השנייה.
      זה לא עבד כל כך טוב…

  11. הגיע הזמן לדון באוליגרכיה הפקידותית שהפכה את המדמנה המקומית לפיאודליות ימי-ביניימית.
    זה העניין ואין בלתו.

    https://www.calcalist.co.il/real-estate/article/h1leqefxf

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001382117

    באמצעות שוד הקופה הציבורית בדרך של "פנסיה מוגדלת" הם השתלטו על שוק הנדל"ן "להשקעה"
    כלומר הפכו את האזרחים לצמיתי-שכירות
    ככה משבר הנדל"ן מתוחזק על ידם לטובת עצמם וערך "השקעותיהם"
    ואם הציבור עד כדי כך מטומטם שאינו יוצא לבריקדות על זה
    אזי עתידו כצמית – ודאי

  12. עוד שאלה היא האם כל הכסף הולך ל״מטוסים של פעם״ או שגם לכלי אוויר חדשים כמו מל״טים (שלא נדרש הרבה כסף לתחזק אותם והם לא תלויים במסלולי המראה שהאויב יכול לתקוף).
    בקיצור השאלה אם חיל האוויר עובר מודרניזציה כפי שמצופה או לא.

  13. צודק 100%
    ח"א משאיר פירורים לצבא הירוק
    מרסן פרויקטים שהם לא באג'נדה שלו

    1. גם חיל הים סובל באותה מידה…

  14. כשנהרגים בקרב או נישבים ע"י האויב מיד קמה צעקה בתקשורת ומתארגנות קבוצות לדוגמה "4 אימהות", המנהיגים כדי להמנע ממצבים כאלה משתמשים רק בחיל האויר.

    1. כשלא מצטידים בכרב"מים ויש תומ"תים מתקופת מלחת ויטנם אז משתמשים רק בחיל האויר.

    2. ועם המגמה של שילוב נשים בקרבי, זה רק עניין של זמן עד שחיילת תיפול בשבי. אפשר רק לדמיין את הסערה הציבורית שתתעורר.

  15. צבא מקצועי על בסיס התנדבותי הוא צו השעה!!!!!!
    כמובן שתמשיך השקעה הציבורית בתוכניות התעצמות ותוכניות הלוחמה , והכי חשוב משכורת ראויה לחיילים!!!!!

  16. סוף סוף מצאנו את האויב האמיתי: חה"א הישראלי!!! עכשיו הכל ברור.
    מר בריק וחבורת הטוקבקיסטים של "מידה" גאוני הדור והנפוליאונים שלנו, גילו את האור, וכל שאר מצביאי צה"ל ומפקדיו בוודאי לא מבינים דבר.
    מציע למנות את מר בריק לתפקיד שר הבטחון אמריטוס, ולאפשר לו לפרק את חה"א לטייסת אחת של
    אקרובטיקת יום העצמאות, ולעצב את צהל כראות עיניו. הרי אי אפשר שנתעלם מנביא הזעם היחידי שיש לנו. וגם מישהו צריך לכבות את האורות בסוף… חסמבה…. חסמבה… חסמבה….

    1. אם היית אשכרה קורא את הכתבה היית רואה שהוא לא מדבר על פירוק חיל האוויר אלא על חלוקת תקציבים הוגנת.
      היית גם רואה שמוסבר למה ישנה הטייה לא מקצועית לטובתם כך שזה ממש לא עניין של הבנה בבטחון.
      ןאגב, אני מכיר אנשי קבע שמתלוננים על התופעה הזו כבר שנים. אם תחפש בסביבתך, כנראה גם תמצא כמה.

  17. חיל האוויר הוא החייל היחיד שמתפקד בצהל, ומתפקד בצורה מעולה.
    הכח האווירי הוא חשוב ואסטרטגי ומשפיע מאטד בכל הזירות.
    יש בניין כח בצבא היבשה רק שהוא נכשל פעם אחרי פעם – אין לזה קשר לחיל האוויר. פשוט לא יודעים לתכנן ולבצע ולהיות רלוונטיים.
    ראינו את ביצועי היבשה… עדיף להמשיך להשקיע בחיל האוויר שם כל שקל מביא תועלת גבוהה יותר.

    1. כשיש לך 5 חיילים על כפתור חדש בחיל האוויר לעומת חייל אחד על 5 נע"תים (נוסף על תפקיד) בזרוע היבשה אז קל להגיד שזרוע היבשה נכשל בכל פעם.
      אם רען תכנון לא ידאג לאפשר לזרוע היבשה את היכולת להצליח אז אין פלא שהוא יתפקד פחות טוב. שלקצינים וחיילים תהיה מוטיבציה ירודה.
      החולי מתחיל כשאתה חושב שיש רק אופציה אחת להשקיע כמה שיותר רק בחיל האוויר. באותו הרגע אתה קובר כל אופציה אחרת של צבא היבשה להצלחה ולפי הניתוח החכם של בריק, גם את הצלחת המדינה במלחמה רב זירתית.

  18. חיל האוויר לבד לא יכול לעצור גייסות
    אם תהיה מלחמה עם מצרים
    צהל עלול להפסיד כי צבא מצרים חזק קרקעית מצהל.
    גם למצרים יש חיל אויר ענק.
    צהל יכול עם חיל האויר
    למנוע את צבא ירדן.חיזבאללה.סוריה.חמאס.או פתח.
    להיכנס לישראל ולכבוש אותה.
    אבל נגד צבא גדול כמצרים הוא יכשל במניעת הפלישה.
    כדאי להקים חיל טילים.ולצייד בטילים ורקטות ארוכות
    את חיל הים.האויר.היבשה.יחידות מיוחדות.
    וזה לא חייב לפגוע בחיל האויר.גם לחזק את חיל היבשה.
    להגדיל את טווח הטנקים.והתותחים.והרקטות של חיל היבשה.

  19. עם כל הכבוד ליצחק בריק, יש כאן טעות בכל התפיסה.
    צבא חייב להיבנות כל הזמן, אי אפשר לעצור ולהיזכר אח"כ. בתוך כך גם חיל האוויר.
    חיל האוויר מבצע יותר משימות והן יותר מגוונות. המשימות הן בכל התחומים ובכל המקומות, גם עם החיל הירוק וגם עם חיל הים.
    למרות המאבקים הקטנים מול חמאס, חיל אויר חזק מגן עלינו מהמלחמה הבאה. גם אם מדובר בעוד 20 שנה, אי אפשר להיזכר בכך מאוחר מדי.
    בינתיים אי אפשר להגיד שחיל הים וחילות היבשה לא זכו לציוד שהוא בחזית הטכנולוגיה ולשיפורים משמעותיים.
    חיל האויר לא נכשל באף אחד מהמבצעים הנרחבים בעזה. כל כישלון שהיה ושיש הוא באופן הפעלת הכוח וזה נכון גם לחיל הירוק ולחיל הים.
    בניגוד לצבא הירוק, לפחות חיל האויר מפעיל נכון את כוחות המילואים שלו, שומר על מחסנים מלאים ותקינים וזה לא קשור לתקציב, אלא לעבודה מקצועית.
    אז לא, חיזוק ותיקון הצבא הירוק זה לא דרך פגיעה בחיל האויר אלא דרך תיקון.

  20. צה"ל צריך לקחת בחשבון את חזית הדרום יחד עם חזית הצפון… צריך יותר טנקים חדישים… אם מצרים קונה טנקים בכמות מטורפת גם מארהב וגם מרוסיה אז גם על צהל להצתייד בכמות גדולה של טנקים.. צריך גם תותח המורכב על פלטפורמה-נעה-זחלית ולא רק על גבי משאית עם גלגלים…

    חיל האויר צריך גם 100 מטוסי f-15x בדחיפות…

  21. שילוב בינזרועי המוצע מחייב צבא גדול ומקצוען .

    צבא כזה -בשביל שיהיה יעיל מחייב מספר גדול מאוד של חיילים איכותיים וחדורי מוטיבציה , כולל במילואים .

    מערכת החינוך " מייצרת " צעירים איכותיים אך בנושא המוטיבציה אנחנו נכשלים כשלון חרוץ .

    מה טעם בנמר"ים משוכללים עם " מעיל רוח " אם לא יתוחזקו כראוי וייתקעו בשעת חירום ?

    מה טעם בטנקים משוכללים אם רק מחצית מהחיילים שמזומנים לשירות מילואים באמת מתייצבים ?

    בלי פתרון לנושא המוטיבציה יהיה לנו צבא גדול של מכונות שלא זזות .

    לכן הפתרון קודם כל במערכת האזרחית . רק אחרי זה אפשר להתווכח על הדרך הנכונה לבניין הכח .

  22. מסכים: על מנת לשגר ראש נפץ מ- A ל- B אין כל צורך במטוס – בוודאי שאין צורך במטוסים על מנת ליירט ולהפיל מעופפים שונים שישוגרו לכאן – ועדיף היה לקלוט את תותחי הלייזר/ הנאוטילוס שהיו ונמצאים על המדף. מה שעשו טייסי החיל ב- 1967 וב- 1982 טוב היה. אבל אנו ב- 2021. עובדה היא שטיל ליווה מטוס מסוים לפני יומיים כל הדרך ארצה מהתקיפה האחרונה בסוריה ולא יורט.

  23. בעניין חלקו של חיל האוויר והתועלת הטקטית והאסטרטגית שלו ראו ספרו החדש של פרופ' אורי בר יוסף "מלחמה משלו" . אם אלה ביצועי חיל האוויר בלחמה – יש להגדיר מחדש את תפקידיו באופן ריאלי, ולתקצבו בהתאם. ובכלל, בתקופה שבה נכנסות יותר ויותר יכולות לפלטפורמות אויריות נשלטות מרחוק או אוטונומיות, צריך להעריך מחדש את הצורך בהצטיידות מאסיבית במטוסי קרב קונוונציונאליים מאוישים.

  24. ממשלות ישראל מחקו כל נצחון צבאי של צהל
    א. הזמינו את האוייב "לקחת חלק בבניין הארץ"
    ב. הנציחו את הכיבוש המוסלמי על הר הבית
    ג. החזירו את עראפת מטוניס – שימשיך לארגן ולממן רצח יהודים
    ד. המציאו את טוהר הנשק – "מוסר" של קאפו-אים
    מה צריך היום ?
    המדינה צריכה להעביר לרפא"ל כסף לפיתוח מנהיגות יהודית נחושה
    למחוק את מורשת ה Ghetto – לחסל את הכיבוש הערבי בארץ ישראל

  25. הנזק העיקרי שגורמת ההשענות המופרזת על חיל האויר הינה הפיכת המלחמה הסטרילית (בשטח האויב) לאידיאל, עם חקר ביצועים המאפשר לצמרת חמאס להמלט מפגיעה כדי שימשיכו לרצוח בנו, מחשש הפגיעה באזרחי האויב, שכולם כמעט תומכי חמאס מובהקים, קרי דוגלים בהשמדתנו.
    זאת בזמן שהעורף שלנו ישאר חשוף לפגיעה סטטיסטית מצד מאות אלפי טילים, חלקם מדוייקים ועם רש"קים כבדים, שיעשו שמות במרכזים עירוניים מאוכלסים בצפיפות, כמו גם בבסיסי ובכוחות צה"ל.

    רק במאי ראינו את רגישותו של חיל האויר לסביבה העויינת שצרה על בסיסיו, כאשר טייסים עוכבו בדרכים בדרכם למשימתם. זו רק דוגמית למה שצפוי לנו בעתיד, עת אויבינו, החמושים עד לשיניהם, יממשו את מסורתם רבת השנים בםרעות בעורף מחד, ובפשיטות וירי מסכל על בסיסיו, שינטרלו את יכולותיו של חיל האויר.
    הלוקסוס שאיננו יכולים להגשות לעצמנו זה בעיקר הניוון של צבא היבשה, בעיקר בהבט תורת הלחימה וערכי הלחימה, כאשר החתירה למגע והנצחון אופסנו בבוידם כי חיל האויר 'יעשה (לכאורה) את העבודה'…

    חיל טילים יחזיר את השפיות לסביבה הרצחנית בה אנו חיים.

    כאשר אנו סופגים מאות טילים שנורים עלינו ביום, ונגיב במאות טילים שנירה בהתאם עליהם, רוצחי חמאס, רוצחי חיזבאללה ושאר הרוצחים המיקצועיים במרחב סביבנו יפנימו שלפגיעה בעורף שלנו מוצמד תג מחיר גבוה ביותר מצידנו, ויגמר להערכתי סוף סוף עידן סבבי הלחימה המתמשכם והאינסופיים.

  26. חיל האוויר הוא חייל מושחת ומתנשא על כלום ושום דבר. הגיע הזמן לסגור. השקעה מטומטמת. לא מסוגלים להשבית יורה צינורות בכמה פרוטות מעזה ומלבנון. די מאסנו בכל סיפורי התחת של אלה שהפילו מטוס בלחיצת כפתור ( מי ישמע…) ואחר כך דורשים להשפיט יותר מחצי עם. אני בז לסרבנים.